Ministr státní kontroly České republiky
Igor Němec zaslal odpověď na interpelaci poslance
ČNR Jozefa Wagnera dopisem ze dne 17. 11. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra státní
kontroly České republiky Igora Němce na interpelaci
poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
|
MINISTR STÁTNÍ KONTROLY ČESKÉ REPUBLIKY |
V Praze dne 17. listopadu 1992 K č. j.: 864/1992-SM Přílohy: 6 |
Vážený pane poslanče,
ve své interpelaci jste mě požádal,
abych zodpověděl několik otázek, týkajících
se činnosti ministerstva státní kontroly
České republiky v souvislosti s privatizací.
Pokusím se tedy o stručné shrnutí
rozsáhlé a mnohotvárné činnosti,
kterou ministerstvo v této oblasti za 17 měsíců,
co je řídím, uskutečnilo:
Činnost MSK jako vrcholného orgánu státní
kontroly v ČR probíhá se zaměřením
především na kontrolu státní
finanční politiky a procesu transformace ekonomiky.
Předmětem kontrolní působnosti se
v posledních dvou letech staly i nové oblasti, vyplívající
z převodu kompetencí z federace do republikové
úrovně. V průběhu roku 1991 provedlo
MSK ČR 35 tématických kontrolních
akcí. Vycházelo z plánu kontrolních
akcí, který byl dále rozšiřován
na základě iniciativy zákonodárného
sboru a vlády, dále z řady závažných
stížností, oznámení a petic od
občanů a organizací.
Vlastní kontrolní činnost ovlivňovala
zejména společenská potřeba objasnění
řadu jevů provázejících transformaci
a činností směřujících
k nápravě minulých křivd, včetně
předávání majetku bývalých
KSČ a SSM.
ad exemplární případ
V příloze č. 1 tohoto sdělení
je několik případů z poslední
doby, které uvádějí konkrétní
podniky, charakteristiku kontrolní akce a její výsledky.
Zela zvláštním případem v procesu
privatizace je majetek bývalých KSČ a SSM,
navracený na základě zákonů
č. 496 a 497. Příkladem ilustrujícím
tuto specifickou problematiku je Česká typografie,
v příloze č. 2 uvádím informaci
o prověrce hospodářsko-právních
aspektů tohoto podniku.
ad kontrola velké privatizace
Je nutno předeslat, že proces kontrolní činnosti
pokrčuje tak, jak se vyvíjí proces transformace
ekonomiky. V roce 1991 byla dokončena kontrola malé
privatizace, na základě usnesení 24. schůze
ČNR ze dne 8. 11. 1991 provedlo MSK v 1. pololetí
1992 kontrolu velké privatizace. Výsledná
zpráva z této prověrky byla projednána
vládou ČR, která k ní přijala
usnesení č. 355 ze dne 13. 5. 1992, v němž
uložila úkoly ministru pro správu nár.
majetku a jeho privatizaci a ministrům zakladatelských
resortů. Cílem těchto úkolů
byla náprava nedostatků. Zpráva z prověrky
byla dne 13. 5. 1992 zaslána předsedkyni ČNR
p. JUDr. Burešové. Přikládám
souhrnnou informaci o této prověrce tak, jak byla
nabídnuta sdělovacím prostředkům,
příloha č. 3, s možností prohlédnout
si na MSK příslušné protokoly.
V současné době je ukončována
prověrka uplatňování zákona
ČNR č. 171/91 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku. Po projednání bude zpráva zaslána
k využití poslancům ČNR. Pro první
pololetí 1993 je připravována prověrka
dodržování vybraných ustanovení
zákona č. 92/91 Sb.
Ministerstvo státní kontroly se zabývá
problematikou privatizace v těchto, ale i širších
souvislostech, především pak dotacemi ze státního
rozpočtu v průmyslu, dotacemi na programy privatizace
v agrárně potravinářském komplexu,
problematikou negativního působení nově
se tvořících soukromých společností
s vedoucími pracovníky ze státních
podniků.
Co se týká průběžných
informací o kontrolní činnosti ve vztahu
k privatizaci, předávaných ČNR, sděluji,
že MSK předalo ČNR zprávu o své
činnosti v r. 1991 jako součást zprávy
k státnímu závěrečnému
účtu, od ledna 1992 vydáváme bulletin
pro poslance s dvouměsíční periodicitou,
v němž jsou především informace
o kontrolní činnosti (poslední číslo
přikládám), po volbách v červnu
1992 jsem dopisem jednotlivým předsedům výborů
ŇR nabídli pravidelné oboustranné
kontakty s řediteli odborů MSK s charakteristikou
specifik práce jednotlivých odborů. V řadě
případů se na nás obracejí
individuálně.
ad právo ministra žádat nápravu
Právo ministra žádat nápravu v souvislosti
s privatizačními projekty nevyplývá
ze zákona č. 552/91 Sb., ale ze statutu člena
vlády. Ministr státní kontroly byl členem
Hospodářské rady, nyní zasedá
v poradách ekonomických ministrů, na základě
usnesení vlády č. 510/92 a 562/92 se účastní
připomínkového řízení
projednávání a schvalování
privatizačních projektů, spolu se svým
náměstkem byl jmenován do privatizační
komise, která řeší spory souvisejícími
se způsobem privatizace.
ad neoprávněné nakládáni
s majetkem
K uvedené problematice je nutné uvést, že
MSK požaduje zjednání nápravy ve smyslu
zákona č. 552/91 Sb., o státní kontrole,
v případě, že došlo k porušení
příslušných ustanovení právních
předpisů. Stanovení některých
zásad a priorit pro věcné posuzování
a schvalování privatizačních projektů
včetně stanovení pravidel postupu v případech,
kdy není žádný z projektů vhodný
ke schválení, je uvedeno v usnesení vlády
č. 519/92 ve znění pozdějších
předpisů.
Na základě platných právních
předpisů se kupní cena odvozuje z účetní
hodnoty majetku podniku. V případě, že
se jedná o prodej zahraniční osobě,
je nutné určit cenu na základě odborného
odhadu tržní hodnoty.
Závěrem bych chtěl konstatovat, že se
MSK podílí v oblasti legislativy na připomínkovém
řízení k návrhům zákonů
(v roce 1991 celkem 156 návrhů) a při této
činnosti využívá poznatků z kontrolní
činnosti. Zjištění v rámci kontrol
dodržování zákona č. 92/91 Sb.
vedla k návrhu usnesení o schválení
způsobu udělování výjimek z
ustanovení § 45 odst. 1 zákona č. 92/91
Sb. Cílem návrhu je zabránit převodu
majetku státu za ceny nižší než stanovené
odhadem soudního znalce. MSK rovněž vypracovalo
návrh novely zákona č. 92/91 ve znění
zákona 92/92 Sb., který byl zaslán ministru
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
s cílem řešit problematiku komplexně.
Nedílnou součástí činnosti
MSK a současně jakýmsi indikátorem
celkového stavu společnosti je oblast podání
(stížnosti, oznámení, petice), které
řešíme v rámci kompetence ministerstva
a platných právních norem a pravidelně
vyhodnocujeme. Poznatky z šetření podnětů
občanů i institucí se využívají
i v plošných prověrkách, jak tomu bylo
také při kontrolách privatizace. Uvedenou
problematiku mohou přiblížit přílohy
č. 4 a 5.
V souladu s mezinárodními dohodami není MSK
orgánem represe. podstata kontroly v demokratických
státech tkví především v prevenci.
Kontinuální činnost MSK v období transformace
ekonomiky je nutnou zpětnou vazbou, informující
o tendencích vývoje a zasahující všude
tam, kde nejsou dodržovány zákony. Příloha
č. 6 dokumentuje některé číselné
výsledky kontrolní činnosti.
vážený pane poslanče, doufám,
že jsem zodpověděl Vaše otázky
v dostatečné míře.
S pozdravem
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec ČNR
Praha

