50. § 55 včetně nadpisu zní:
"§ 55
Cestování do zahraničí
V době mimořádných opatření musí mít osoby podléhající branné povinnosti k cestování do zahraničí souhlas vojenské správy.".
51. V § 76 odstavci 1 větě první se text "velitelství vojenských okruhů 4/" nahrazuje textem "orgány nadřízené okresním vojenským správám" a odkaz 4 se vypouští.
52. V § 76 odstavci 1 se dosavadní odkaz 5/ označuje jako odkaz 3/.
53. V § 76 odstavci 4 se slova "Sboru národní bezpečnosti" nahrazují slovy "Policie České republiky a Policejního sboru Slovenské republiky" a slovo "místních" se nahrazuje slovem "okresních".
Čl. II
Závazky k další službě uzavřené přede dnem účinnosti zákona se posuzují podle předpisů platných v době jejich vzniku.
Čl. III
Zrušuje se:
1. § 1 až 14, § 16 až 18, § 19 odst. 4, § 20 odst. 2 a 3, § 24 odst. 2, § 29, 30, 32 až 37, § 39 a 40, § 42 až 45, § 47 a 48, § 52 až 55, § 61, 62, 64 až 67 vládního nařízení č. 21/1958 Sb., jímž se provádí branný zákon,
2. nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 17/1990 Sb., o změně doby trvání základní služby,
3. nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 230/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 17/1990 Sb., o změně doby trvání základní služby.
Čl. IV
Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění branného zákona č. 92/1949 Sb., jak vyplývá z pozdějších zákonů.
Čl. V
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Všeobecná část
Vzhledem k tomu, že řada povinností pro občany a orgány státní správy vyplývající z realizace branné povinnosti je dosud obsažena ve vládním nařízení č. 21/1958 Sb., jímž se provádí branný zákon a Listina základních práv a svobod požaduje v těchto věcech pod sankcí neplatnosti zákonnou úpravu, je nezbytné transformovat tyto povinnosti do příslušných ustanovení branného zákona ještě před přijetím nové Ústavy federace a republik a před následnou celkovou úpravou branného zákonodárství.
Navrhovanými úpravami bude nadále zabezpečena všeobčanská obrana státu a jeho územní integrity.
Předkládaný návrh si nevyžádá zvýšené finanční náklady.
Zvláštní část
k § 2 odst. 1. § 41 písm. b/ a § 46 odst. 2
Vypuštění textu vyplývá ze zrušení zákona č. 73/1973 Sb., o branné výchově, a přijetí Listiny základních práv a svobod.
k § 9 odst. 3
Vypuštění textu je reakcí na přijetí zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.
k § 10
Původní text odstavce 3 se ruší. Nahrazuje se taxativním výčtem osob, které se pro vážné zdravotní a jiná omezení nepovolávají k odvodnímu řízení. Jde o transformaci opatření uvedeného dosud v § 3 odst. 4 vládního nařízení č. 21/ 1958, jímž se provádí branný zákon /dále jen vl. nařízení/.
k § 14 odst. 1
Doplněním se zpřesňuje postup stanovený pro dobrovolný vstup do vojska. Jde o opatření přenesené z § 14 vl. nařízení.
k § 14 odst. 4
Doplněním se zpřesňují možnosti a podmínky dobrovolného vstupu do vojska u osob, které nejsou státními občany ČSFR, dosud uvedené v § 16 vl. nařízení.
k § 15 odst. 4 a 5
Vypouští se původní znění odstavce a nahrazuje se novým zněním o zřizování odvodních komisí u okresních vojenských správ a jejich personálním obsazování. Jde o opatření dosud upravená § 4 odst. 1 a 2 vl. nařízení.
k § 15 odst. 6 až 10
Kromě dílčích doplnění původního ustanovení o některé skutečnosti uvedené dosud v § 3 odst. 2 a v § 4 odst. 3 vl. nařízení, se v tomto ustanovení uvádí nově složení a úkoly vyšších odvodních komisí a reaguje se na zrušení velitelství vojenských okruhů v Čs. armádě.
k § 16 odst. 3 až 10
Jde o transformaci ustanovení uvedených dosud ve vl. nařízení. Doplňuje se ustanovení o přípravě, průběhu a zabezpečení pravidelných odvodů.
k § 17 odst. 1
Reálná situace za branné pohotovosti státu vylučuje možnost využívání opravných prostředků proti odvodnímu rozhodnutí při mimořádném odvodu.
k § 17 odst. 2
Nové znění odstavce 2 je převzato z § 10 vl. nařízení. Doplněním nově označeného odstavce 3 třetí větou se upravuje postup při provádění dobrovolného odvodu odkazem na vymezené zásady pro pravidelný odvod.
k § 18 odst. 3 až 7
Problematika přezkoušení a úkoly s ní spjaté se převádějí z § 11, 12 a 13 vl. nařízení a současně se reaguje na zrušení velitelství vojenských okruhů. Přečíslování původního odstavce 4 na odstavec 7 vychází z nutnosti zachovat původní posloupnost činnosti uvedených v tomto ustanovení.
k § 19
Doplněním příslušného textu se zpřesňuje obsah tohoto ustanovení a stanoví se jaký rozsah dopravních nákladů se branci hradí, a který orgán je proplácí. Odstavec 3 stanoví povinnost okresním úřadům zabezpečit potřebné prostory, místnosti a ostatní náležitosti pro odvodní řízení a vzniklé náklady uhradit /dosud § 17 odst. 4 vl. nařízení/.
k § 22 odst. 1
Ustanovení písm. c/ se doplňuje tak, že trvale neschopnou k vojenské činné službě se osoba může stát pouze na základě přezkumného řízení.
k § 22 odst. 2
Odstavec se vypouští, protože ustanovení o přezkumném řízení je nově uvedeno v § 23.
k § 23
Jde o nové ustanovení, které komplexně upravuje přezkumné řízení. Nezbytnost uvedení institutu do zákona vyplývá z jeho významu v celém rozsahu služební povinnosti.
k § 26
Upravují se pojmy v souladu s nově přijatými zákony o ozbrojených bezpečnostních sborech a bezpečnostní službě a převádějí se ustanovení z § 61 vl. nařízení.
k § 27 odst. 3
Doplnění textu vyplývá z nutnosti zakotvit odlišný rozsah trvání základní služby některých skupin osob zákonem. Dosud uvedeno v nařízeních vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 17/1990 Sb. a 230/1990 Sb.
k § 28a
Institut započítání základní /náhradní/ služby se převádí z § 29 vl. nařízení.
k § 30 odst. 3
Úprava správního řízení se převádí z odstavce 3 § 20 vl. nařízení.
k § 36
Stanovuje se úplný výčet případů předčasného propuštění ze základní služby dosud uvedený v § 32 vl. nařízení. V odstavcích 2 a 3 se podrobněji specifikuje úprava uvedená dosud v odstavcích 2 a 3 § 32 vl. nařízení.
k § 36a
Převádí se institut promíjení zbytku vojenské služby z § 33 vl. nařízení.
k § 37
Navrhovaná úprava přebírá z § 34 a 35 vl. nařízení podmínky pro konání další služby. Nově se stanovuje délka závazku.
k § 37a
Převádí se z § 35 vl. nařízení institut vymáhání náhrady při neukončení vzdělávání nebo výcviku, při nesplněn povinnosti k další službě a při nesplnění závazku k další službě.
k § 39 odst. 3, 5 a 6
Úprava a doplnění textu vyplývá z nutnosti převzít ustanovení § 36, 39 a 43 vl. nařízení a vymezit zákonem počet a délku cvičení, specifikovat podmínky pro prominutí cvičení a upravit pro vojáky v záloze dlící v cizině odložení výkonu vojenského cvičení a možnost prominutí cvičení.
k § 39 odst. 8
Nové ustanovení přebírá z § 40 vl. nařízení institut odkladu vykonání cvičení, který umožňuje řešení sociálních a hospodářských problémů na straně vojáka v záloze a potřeb zaměstnavatelů.
k § 39 odst. 9
Jde o nové ustanovení, které vychází z § 42 vl. nařízení a specifikuje důvody předčasného propuštění vojáka v záloze ze cvičení a zápočet doby vykonaného cvičení.
k § 40
Jde o nové ustanovení, do něhož byly převzaty z § 42 vl. nařízení důvody nahrazování zameškané základní /náhradní/ služby nebo vojenských cvičení a možnost promíjení nahrazování. Nahrazování vazby a doby zameškané výkonem trestu odnětí svobody nebylo převzato, vojáci se propouští na trvalou dovolenou podle § 36 /přeruší se jim výkon vojenské služby/.
k § 45
Doplňuje se vymezení pojmu "osobní úkony" a zužuje se okruh osob, od nichž je možno plnění této branné povinnosti požadovat, pouze na vojáky v záloze. Ustanovení upravující kázeňské a soudní pravomoce vůči nevojákům se vypouští.
k § 46 odst. 3 a § 55
Institut zákazu cestování do ciziny v době mimořádných opatření se mění jen na vydávání souhlasu vojenské správy a včleňuje se do § 55, kde se současně nahrazuje pojem vystěhování pojmem vycestování užitým v zákoně č. 216/1991 Sb., o cestovních dokladech a cestování do zahraničí.
k § 50 odst. 2, 3 a 4
Doplněním ustanovení se upravuje postup při uplatňování požadavku na zproštění mimořádné služby a vymezují se práva i povinnosti žadatelů a důvody zániku zproštění dříve specifikovaná § 48 a 49 vl. nařízení.
k § 51
Ustanovení bylo upraveno a rozšířeno převzetím zásad a úkolů vyplývajících pro osoby i instituce z § 64 a 66 vl. nařízení. Současně je nově vymezen obsah a rozsah součinnosti v oblasti vedení vojenské evidence ostatními správními orgány v souladu s § 76 branného zákona a svěřenou kompetencí. Zasílání úmrtních listů je nezbytné pro zajištění pohřbů a dávek sociálního zabezpečení. V návaznosti na zrušení povinnosti vést pomocnou vojenskou evidenci je uvedeno oprávnění zaměstnavatelů požadovat na svých zaměstnancích předložení vojenského průkazu k zjištění potřebných údajů.
k § 52 odst. 2
Úpravou a doplněním textu se sleduje komplexní úprava institutu povolání osob k správnímu řízení a k výkonu vojenské činné služby. Povolání osob vyhláškou a při mobilizaci též mobilizační výzvou je v souladu s platným správním řádem a od vzniku našeho státu je takto zajišťováno.
k § 53
Z § 62 vl. nařízení se přebírají ustanovení o povinnosti držitelů vojenských průkazů. Používání vojenských průkazů se s ohledem na současné pojetí právního řádu zužuje z prokazování totožnosti na prokazování příslušnosti k ozbrojeným silám ČSFR. Upouští se od vydávání průkazu brance.
k § 54
Jde o nové ustanovení, které vymezuje styk občanů s orgány vojenské správy dosud upravený § 65 vl. nařízení. Zavádí opatření k zamezení úniku osob z plnění branné povinnosti v souvislosti se zrušením pomocné vojenské evidence u obecních úřadů a zaměstnavatelů.
k § 76 odst. 1
Úprava textu vyplývá ze zrušení velitelství vojenských okruhů v rámci organizačních změn v Čs. armádě.
k čl. IV
Vzhledem k rozsáhlosti novely provedené zákonem č. 227/1991 Sb. a návrhu této novely se pro přehlednost doporučuje vydat úplné znění.
V Praze dne 30. ledna 1992
předseda vlády ČSFR
Čalfa v. r.
ministr obrany ČSFR
Dobrovský v. r.