Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
1139
INTERPELACE
předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy podaná poslancem Sněmovny lidu J. Vidímem a poslanci SL a SN Š. Bačinským, S. Devátým, J. Pospíšilem a Š. Glezgo
Jan VIDÍM
POSLANEC
SNĚMOVNY LIDU
FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
V Praze dne 12. prosince 1991
Předseda vlády ČSFR
JUDr. Marián ČALFA
Nábřeží kpt. Jaroše 4
Praha 1 - Malá Strana 125 09
Vážený pane premiére,
obracím se na Vás v souladu s Ústavou ČSFR a zákonem č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění s interpelací ve věci odpovědi generálního ředitele ČSTK na mou
žádost o podání informace (viz. příloha č. 1 a 2).
Pan generální ředitel ČSTK v úvodu své odpovědi vcelku logicky argumentuje, proč není povinen mé žádosti vyhovět. V této souvislosti bych však chtěl upozornit na tu skutečnost, že tato tisková agentura ČSFR není nikomu, tedy ani vládě ČSFR, odpovědna z toho, jakou personální politiku v ní uplatňuje její generální ředitel. Je to pochopitelně chyba zákonodárce, tedy i moje, že jsme při schvalování zákona č. 310/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1965 Sb., o Československé tiskové kanceláři, toto dopustili [v § 4, odst. 2) cit. zákona se sice praví, že "za činnost ČSTK uvedenou v § 2 odpovídá vládě ČSFR generální ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda ČSFR", v § 2 se však uvádí jen a pouze co ČSTK vydává a o čem informuje].
Nedomnívám se však, na rozdíl od pana generálního ředitele, že moje žádost je protiprávní. A již zcela zásadně odmítám vyslovené podezření v odstavci druhém citované odpovědi, že, cituji "formulace (...) vyvolávají pochybnosti, zda jste se zasláním této žádosti nedopustil trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele podle § 158 trestního zákona nebo trestného činu maření úkonu veřejného činitele podle § 159 trestního zákona" (konec citace).
Domnívám se, že takové jednání státního úředníka vůči poslanci, tedy bezdůvodné vyjadřování podezření ze spáchání trestného činu poslancem a především jasně formulovaná výhrůžka v závěru dopisu (cituji: "upouštím zatím od oznámení Vašeho jednání orgánům činným v trestním řízení" - má to snad znamenat, že pokud neupustím od své snahy zjistit plnění litery tzv. lustračního zákona v ČSTK p. generální ředitel na mě podá trestní oznámení?) mě přivádí k jedinému možnému závěru a dávám Vám, pane premiére, na zvážení, zda je možné, aby p. ing. Petr UHL, generální ředitel ČSTK, i nadále setrvával ve své funkci.
Děkuji za urychlené vyřízení mé žádosti.
S pozdravem
Jan VIDÍM
BAČINSKÝ ŠTEFAN
DEVÁTÝ STANISLAV
POSPÍŠIL JIŘÍ
GLEZGO ŠTEFAN
Příloha č. 1
V Praze dne 5. prosince 1991
Ředitel Československé tiskové kanceláře
ing. Petr UHL
Československá tisková kancelář
Opletalova 5/7
Praha 1
111 44
Vážený pane řediteli,
v souladu s Ústavou ČSFR se na Vás obracím s žádostí o podání informace ve věci uplatňování zákona č. 451/1991 ze dne 4. října 1991 kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích ČSFR, ČR a SR.
Dnešního dne uplynula 30-ti denní lhůta stanovená § 6, odst. 3 zákona, v níž byly povinny orgány a organizace vyžádat u FMV osvědčení namísto občana jmenovaného, voleného nebo ustanovovaného do funkcí, kterých se zákon týká.
Žádám Vás tedy tímto o informaci, zda a jakým způsobem (instrukcí, směrnicí, nařízením atp.) byla tato osvědčení v Československé tiskové kanceláři vyžádána.
Zároveň Vás žádám o sdělení, zda byly od dotyčných osob vyžádána čestná prohlášení ve smyslu ustanovení § 4, odst. 3 cit. zákona.
Pokud se tak v některých případech nestalo, žádám Vás o sdělení, jaké sankce byly uplatněny vůči osobám odpovědným za provedení tohoto zákona.
Předem děkuji za co nejúplnější a nejpřesnější informace.
Jan VIDÍM
poslanec SL FS
Příloha č. 2
GENERÁLNÍ ŘEDITEL
ČESKOSLOVENSKÉ TISKOVÉ KANCELÁŘE
Petr Uhl
V Praze dne 10. prosince 1991
Pane poslanče,
sděluji Vám, že vzhledem k ustanovení § 103 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, které stanoví, že v ustanovení podle § 20 a § 21 zákona č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního shromáždění, se vypouštějí slova "socialistická organizace" a "organizace", je Vaše žádost o podání informace, pokud jde o Československou tiskovou kancelář, z 5. 12. 1991 protiprávní.
Podle zákona č. 310/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1965 Sb., o Československé tiskové kanceláři je ČSTK organizací /viz ustanovení podle § 4 tohoto zákona/.
Formulace, kterých jste ve své žádosti o podání informace užil, jsou natolik právně zmatené, zavádějící a matoucí, že vyvolávají pochybnosti, zda jste se zasláním této žádosti nedopustil trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele podle § 158 trestního zákona nebo trestného činu maření úkonu veřejného činitele z nedbalosti podle § 159 trestního zákona. Vzhledem k nejasnosti Vašeho počínání a jeho motivace resp. vzhledem k jejich obtížné prokazatelnosti jakož i k vzhledem ke skutečnosti, že jste do urči-té míry chráněn poslaneckou imunitou, upouštím zatím od oznámení Vašeho jednání orgánům činným v trestním řízení.

Jan Vidím
poslanec SL FS
Praha

