E/ Severočeská správa účelových zařízení:
10 TZ
10 KM
11 KVTČM
fin. vyjádření majetku: |
ZP |
65330 tis. Kčs |
|
investice |
541 tis. Kčs |
|
zásoby |
15 817 tis. Kčs |
|
fin. prostř. |
630 tis. Kčs |
|
celkem: A: |
83 915 tis. Kčs |
|
celkem: P: |
1 553 tis. Kčs |
F/ Východočeská správa účelových zařízení:
7 TZ
8 KM
12 KVTČM
1 hosp. středisko
fin. vyjádření majetku: |
ZP |
67 385 tis. Kčs |
|
investice |
21 372 tis. Kčs |
|
zásoby |
13 289 tis. Kčs |
|
fin. prostř. |
2 903 tis. Kčs |
|
celkem: A: |
197 558 tis. Kčs |
|
celkem: P: |
3 235 tis. Kčs |
G/ Východočeská správa účelových zařízení:
10 TZ
16 KM
15 KVTČM
2 hosp. střediska
fin. vyjádření majetku: |
ZP |
139 502 tis. Kčs |
|
investice |
1 291 tis. Kčs |
|
zásoby |
26 211 tis. Kčs |
|
fin. prostř. |
1 971 tis. Kčs |
|
celkem: A: |
177 766 tis. Kčs |
|
celkem: P: |
1 146 tis. Kčs |
H/ Severomoravská správa účelových zařízení:
9 TZ
7 KM 10 KVTČM
2 hosp. střediska
fin. vyjádření majetku: |
ZP |
79 532 tis. Kčs |
|
investice |
5 502 tis. Kčs |
|
zásoby |
17 065 tis. Kčs |
|
fin. prostř. |
2 869 tis. Kčs |
|
celkem: A: |
106 035 tis. Kčs |
|
celkem: P: |
3 068 tis. Kčs |
x 1/ Ceny ZP uvedené v PC
x 2/ Výkaz majetku k 30. 4. 1990
x 3/ Mimo majetkovou podstatu uvedenou ve výčtu je majetek tvořen dále provozními budovami, jejich vybavením a inventářem apod.
Celou situaci prošetřuje komise MPU, která srovnává uzávěrky poloviny roku 1989 konec roku 1989 a uzávěrku k 30. 4. 1990. Tato komise sestavuje doplňovací seznam ostatního majetku OKC a SÚZ.
I/ Majetek býv. ČÚV SSM:
ČÚV SSM byl dle HZ ústředním orgánem společenské organizace v ČR. Jeho právním nástupcem podle usnesení mimořádného sjezdu SSM v ČR konaného dne 3. 2. 1990, je Republikové koordinační centrum Svazu mladých. Dle výkazu majetku k 30. 4. 1990 je majetek členěn následovně:
ZP |
6 116 tis. Kčs |
investice |
321 tis. Kčs |
zásoby |
4 483 tis. Kčs |
fin. prostředky |
17 366 tis. Kčs |
celkem: A: |
50 319 tis. Kčs |
celkem: P: |
10 080 tis. Kčs |
x 1/ ZP v PC
x 2/ Výkaz majetku k 30. 4. 1990
x 3/ Stav fin. prostř. ovlivněn režimem hospodaření v rozpočtovém provizoriu převážně účelově vázanými fin. prostředky.
Řešení:
ad 1a/ Majetek základních článků SSM vznikl velkou většinou z vlastní činnosti základních článků. Tyto kolektivy mají práva se samy nadpoloviční většinou svých členů rozhodnout, zda-li zůstanou u SM nebo přejdou k jiné dětské či mládežnické organizaci a to i se svým majetkem. Tyto základní kolektivy by měly být znovu prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků upozorněny, že do konce roku 1990 mají možnost na základě rozhodnutí nadpoloviční většiny svých členů přejít k některé ze stávajících organizací dětí a mládeže. Pokud tak neučiní je nutno převést od 1. 1. 1991 finanční prostředky na těchto kontech na konto MPU DMO ČR a tyto prostředky rozdělit mezi současné organizace dětí a mládeže.
ad 1b/ Majetek základních článků PO SSM částečně vznikl ze státních dotací a je vlastní činností základní organizace plynule spotřebováván. Umožnit plynulý přechod ucelených kolektivů i s majetkem do ostatních dětských organizací.
ad 2/ Majetek OKC SM a Okresních rad Pionýra
- finanční prostředky převzaté od ÚV SSM přerozdělit mezi všechny dětské a mládežnické organizace dětí a mládeže okresu
- majetek převedený do majetku uvedených subjektů od SÚZ SM a RKC SM řešit rozhodnutím MPU DMO ČR
- rozdělení původního majetku a jeho využívání uvedenými subjekty /majetku, který jim patřil před listopadem 1989/ řešit na základě návrhu organizace dětí a mládeže pracujících v daném okrese rozhodnutím MPU DMO ČR
ad 3/ Majetek krajských výboru SSM - vyřešen
ad 4/ Majetek soustředěný ve správách účelových zařízení mládeže:
kluby mládeže, kluby VTČM, hospodářská střediska, objekty místního významu, tur. základny.
řešení:
a/ přednostně navrátit majetek, prokazatelně zcizený státem v r. 1949 a v r. 1970 organizacím Junák, YMCA, YWCA, Česká tábornická unie Svaz klubů mládeže, Juvena, Woodcraft, Liga lesní moudrosti apod.
Navržený postup: organizace zdokladují, že vlastnily požadovaný majetek do 30. 10. 1990. Od 1. 11. 1990 majetek zapůjčit, s právem užívání a hospodaření, po konečném řešení bezprostředně předat.
b/ Zbývající majetek
I. Kluby mládeže:
Rozhodnutím MPU DMO ČSFR a ČR bylo KM a jejich kolektivům umožněno, aby se do 30. 9. 1990 rozhodly, ke které organizaci chtějí i se svým majetkem přejít.
Do doby než bude udělena výjimka ze zákonného opatření nebo řečeno konečné vypořádání, předat práva užívání majetku a hospodaření. Další činnost KM řešit ze státních dotací z centra a obcí.
Postup: Inventarizace a účetní uzávěrka k 30. 10. 1990. Od 1. 11. 1990 přidat organizacím, ke kterým se kluby přihlásily, zároveň na tyto organizace deponovat ekvivalentní část státních dotací a to přímo MSMT /III. a IV. čtvrtletí/.
II. Správy účelových zařízení SM:
mají ve svém majetku turistické základny a nedeficitní střediska.
Řešení:
a/ předat část TZ a nedeficitních středisek těm organizacím dětí a mládeže, které je nezbytně pro svoji činnost potřebují
b/ zbývající využívat společně vytvořením jednoho HZ
c/ stanovit podíl jednotlivým organizacím dětí a mládeže
d/ realizovat hospodářská zařízení k 1. 1. 1990.
III. Rozhodnutím MPU DMO ČR byla klubům VTČM umožněno, aby členská základna klubů přešla pod nové zřizovatele, kterými jsou organizace zabývající se VTR. MVTS, AMAVET, Pražské vědeckotechnické centrum. SKM a SM. Mezi těmito organizacemi došlo k dohodě, kterou MPU DMO ČR schválila a s touto dohodou bylo seznámeno MSMT. Majetkově je záležitost řešena zápůjčkami s právem užívání až do konečného uspořádání majetku SM.
IV. Majetek RKC SM:
a/ budova Vocelova 3, rekr. stř. Srbsko, Středisko volného času A-PULS, atd.
- využití řešit rozhodnutím MPU
b/ finanční prostředky - převést na konto MPU, přednostně hradit náklady spojené s převody majetku a dále přerozdělit mezi organizace dětí a mládeže. Respektovat přísně účelovou dotaci.
c/ automobily, psací stroje, televizory, videa, počítače a reprografická technika - rozdělit rozhodnutím MPU DMO ČR mezi organizace, mimo vozidla potřebná pro zajištění společného provoz
Závěr:
MPU DMO ČSFR, ČR a SR mají připraven odborný aparát, schopný realizovat převzetí majetku býv. ÚV SSM, k jeho navrácení, přerozdělení a vytvoření podmínek jeho společného užívání. Požadujeme urychleně předat tento majetek MPU ČSFR, ČR a SR s tím, že na kontrole převodu majetku by participovala Ministerstva kontroly a v republikových úrovních i ministerstva ŠMTV.
Příloha č. 11
Návrh na další využití majetku býv. ČSTV předložené Československou federací sdružení tělovýchovných svazů
1. V řešení vycházet ze skutečnosti, že vybavenost tělovýchovnými zařízeními v ČSFR je, ve srovnání s ostatními vyspělými zeměmi, nedostatečná. Z hlediska aktuálních společenských potřeb nevytváří předpoklady, aby zájem o tělovýchovné aktivity, jako základní občanské právo, mohl být v žádoucím rozsahu uspokojován. Současná občanská vybavenost tělovýchovnými zařízeními je v průměru na úrovni 40 % urbanistické normy.
2. Majetek tělovýchovy tvoří historicky zejména vlastnictví základních článků, jako zvláštní druh vlastnictví samosprávného charakteru. Vzniklo, bylo rozmnožováno a udržováno převážně dobrovolnou iniciativou a dobrovolnou prací zájemců o sport. Proto také mimo jiné v současnosti podíl státní sféry na tělovýchovných zařízeních ve všeobecném rozsahu tvoří jen 15 %.
3. Těžiště sportovních a tělovýchovných aktivit obyvatelstva je v jednotlivých obcích. Je proto v zájmu demokratického vývoje, aby řešení majetkových otázek rozhodovali ti občané, kteří tělovýchovná a sportovní zařízení ve skutečnosti užívají.
S přihlédnutím k těmto východiskům se doporučuje:
1. Vyjmout majetek tělovýchovy z majetkového moratoria. Tím umožnit dokončení legislativně právních převodů majetku tak, aby sloužil zásadně těm, kteří na něm sportují nebo jej využívají pro sportovní, tělovýchovnou a turistickou činnost. Zabezpečit, aby nebyl zcizen pro jiné než sportovní tělovýchovné a turistické účely.
2. Vytvořit podmínky pro samosprávné hospodaření s majetkem v oblasti legislativní, daňové a dalších, aby mohl být intenzivněji v situaci stávající ekonomické nedostatečnosti rozvíjen princip samofinancování tělesné kultury. Tvorbu vlastních zdrojů umožnit:
a) podnikatelskou činností jednotlivých základních článků tělesné kultury (jednot, klubů, svazů, občanských sdružení),
b) rozvojem činnosti vlastních výrobních podniků, podniků tělovýchovných služeb a podniku SAZKA.
Právní úpravou vyjádřit, že podniky spolkových tělovýchovných organizací jsou nedílnou součástí jejich majetku.
Vlastnictví podniků a některých velkých tělovýchovných zařízení převést na různé formy společného vlastnictví subjektů tělovýchovného hnutí (např. akciové společnosti, společné podniky atd.). Tím přispět i k tomu, aby vysoké provozní náklady některých náročných tělovýchovných zařízení (zimní stadióny, plavecké bazény, sportovní haly) mohly být finančně kompenzovány z jiných vlastních zdrojů tělovýchovy.
3. Perspektivně usilovat o to (v souladu se zahraničními zkušenostmi), aby tělovýchovná, sportovní a turistická zařízení byla provozována v úzké součinnosti se samosprávnými orgány měst a obcí. Stát by postupně měl převzít starostlivost o provoz takových tělovýchovných zařízení, která mají sloužit široké veřejnosti, resp. činnosti více občanských sdružení. Zároveň by však měl vytvořit legislativní a ekonomické podmínky, aby tělovýchovné organizace mohly provozovat majetek specifického určení, resp. majetek, jehož výnosy mohou podporovat vlastní tělovýchovnou a sportovní činnost.
4. Zvláštním ekonomickým režimem i nadále s podporou státu vytvářet podmínky a zabezpečovat potřeby státní reprezentace a vrcholového sportu. Legislativními opatřeními podpořit rozvoj tělovýchovných služeb široké veřejnosti soukromníky.
ČeSTV, SZTK a ČSKSTS se s pochopením přihlásily k restriktivní politice vlád, ale současně jsou si vědomy, že hospodářské problémy spolkové tělovýchovy nemohou vyřešit pouze dobrovolné zájmové organizace. V rámci fiskální politiky státu je žádoucí uplatňovat takové hospodářské principy, které nebudou v rozporu s tržním hospodářstvím, ale budou současně zabezpečovat i právo obyvatelstva na zdraví a fyzickou zdatnost prostřednictvím tělesné kultury.