Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Kudláčkovi.
Žiadny z politických klubov nepožiadal o slovo.
Aj tak sa pýtam všetkých politických
klubov, či chcú vystúpiť s návrhmi
či stanoviskami k tomuto návrhu zákona? Nie
je to tak. Žiadam poslancov, aby sa hlásili do rozpravy
k návrhu zákona o burzách, o burze cenných
papierov, písomne alebo aj zdvihnutím ruky. Kto
si praje vystúpiť v rozprave? Nikto sa nehlási.
Rozpravu, aj keď vôbec neprebehla, vyhlasujem za ukončenú.
Pán minister, chcete komentovať tento priebeh rozpravy?
Nie. V tomto prípade mám dojem, že môžeme
pristúpiť k hlasovaniu o tomto návrhu zákona.
Upozorňujem, že pri hlasovaní o tomto zákone
platí zákaz majorizácie. Budeme hlasovať
o návrhu hospodárskych výborov na príslušné
uznesenie vládneho návrhu zákona o burze
cenných papierov. Budeme hlasovať o tlači 1478.
Neboli podané žiadne pozmeňujúce návrhy.
Žiadam poslancov obidvoch snemovní, ktorí sa
nachádzajú v priľahlých priestoroch,
aby vstúpili do snemovne a zaujali svoje miesta v laviciach.
Budeme čakať päť minút, či
sa zíde príslušné fórum, pokiaľ
nie, budeme nútení urobiť poludňajšiu
prestávku a otvoriť hlasovanie o tomto zákone
o 14.00 hodine. K tomu pridáme hlasovanie o dani z príjmu,
pokiaľ sa do 12.15 hodín nestretne príslušné
fórum.
Upozorňujem, že je potrebné minimálne
38 kladných hlasov v každej z obidvoch častí
Snemovne národov. Kto sa hlási s technickou poznámkou?
Pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych tuto chvíli
čekání využil k vážné
žádosti. Jak víte, podle sdělení
tiskového mluvčího vlády České
republiky, tak i předsedy vlády Pitharta, byl předán
ředitelem FBIS seznam 262 členů Syndikátu
novinářů České republiky, kteří
jsou podle tohoto sdělení označeni jako údajní
agenti bývalé STB. (Předsedající
předseda SN M. Šútovec: Nebola zahájena
volná rozprava.) Já vás chci poprosit, abych
mohl krátce dokončit to, co chci říci.
Chceme vyzvat v zájmu právního státu,
a já si myslím, že je to náš společný
zájem, aby zvláštní orgán, který
má na starosti FBIS v parlamentu (Projevy nesouhlasu z
pléna.). Já bych prosil ještě chvíli,
abych mohl dokončit to, co říkám,
aby nám sdělil právní charakteristiku
tohoto jednání a to z toho důvodu, že
mnohým z nás bude kladena otázka o právní
povaze tohoto jednání. A my všichni potřebujeme
- nechte mne, prosím, domluvit - my všichni potřebujeme
ne podle novin, ale podle sdělení řádného
orgánu mít argumentaci, která by chránila
parlament a právní řád tohoto státu.
Právě proto žádáme o toto sdělení,
pane kolego. Děkuji vám za vyslechnutí této
žádosti.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Konštatujem, že táto technická poznámka
sa netýkala prerokovávaného bodu programu.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Világi.
Poslanec SL. O. Világi: Najlepšou cestou k tomu, aby
sme dospeli k právnemu poriadku, je taká cesta,
že budeme rešpektovať zákony. Existuje zákon
o rokovacom poriadku. Pán poslanec Fišera by to mohol
tiež rešpektovať. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Világimu. Ešte
raz pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Promiňte, ale tento postup
zde byl v případě vážných
žádostí a sdělení použit
několikrát. Neporušil jsem nic a jednal jsem
ve chvíli, kdy probíhala přestávka.
To, že máte odpor k některé věci,
aby byla projednána, myslím, není důvodem,
abych byl takto skandalizován.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážení kolegovia. Bod programu, ktorý
práve prerokovávame a o ktorom máme rozhodnúť
hlasovaním, sa nazýva Návrh hospodárskych
výborov na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov
k vládnemu návrhu zákona o burze cenných
papierov. Budeme hlasovať o tlači 1478 a upozorňujem
a podotýkam, že pri hlasovaní platí
zákaz majorizácie. Návrh zákona bol
odôvodnený podpredsedom vlády a uvedený
príslušnými spravodajcami obidvoch snemovní.
Rozprava k tomuto zákonu neprebehla, pretože do rozpravy
sa neprihlásil klub ani jednej politickej strany, ani jeden
z poslancov. Konštatujem, že v tejto chvíli sme
schopní uznášať sa. Žiadam poslancov,
aby obsadili miesta v laviciach. Prosím poslancov, ktorí
stoja pri laviciach, aby sa do nich posadili, pristúpime
k hlasovaniu.
Konštatujem, že obidve snemovne sú schopné
uznášať sa. V Snemovni národov je prítomných
46 poslancov zvolených v Českej republike a 44 poslancov
zvolených v Slovenskej republike. V Snemovni ľudu
je v tejto chvíli 103 poslancov. Pri hlasovaní platí
zákaz majorizácie.
(Hlasování: 11.18)
Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona
o burze cenných papierov, ako je obsiahnutý v návrhu
hospodárskych výborov, na uznesenie - tlač
1478, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(SN-ČR 51, SN-SR 45, SL 99)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 1)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 0, SN-SR 1, SL 4)
Ďakujem. Návrh nebol prijatý v Snemovni národov,
pretože výsledky boli takéto: Snemovňa
národov Česká republika (Šum v sále).
Prepáčte, návrh zákona bol prijatý.
Snemovňa národov - Česká republika:
päťdesiatjeden pre, nula proti, nula sa zdržalo.
Snemovňa národov - Slovenská republika: štyridsaťpäť
pre, nula proti, jeden sa zdržal. Snemovňa ľudu:
deväťdesiatdeväť pre, jeden proti, štyria
sa zdržali. Ospravedlňujem sa, pozeral som sa na iné
čísla.
Konštatujem, že po súhlasnom uznesení
obidvoch snemovní bol vládny návrh zákona
o burze cenných papierov - tlač 1307 v znení
tlače 1478, schválený.
Teraz vyhlasujem poludňajšiu prestávku, po
nej budeme hlasovať o osude zákona dane z príjmu,
budeme hlasovať o vládnom návrhu zákona
o investičných spoločnostiach a investičných
fondoch - tlač 1412. Prestávka bude do 14. hodiny.
Do tejto doby odporúčam členom jednotlivých
poslaneckých klubov, aby usporiadali záverečné
porady o tom, ako chcú hlasovať. Ďakujem vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie!
Otváram odpoludňajšiu časť 4. dňa
rokovania spoločnej schôdze Snemovne ľudu a
Snemovne národov. Prosím pánov fotografov,
aby nás už nerušili.
Máme na programe vládny návrh zákona
o daniach z príjmov - tlač 1408 a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národovtlač 1489.
Bod programu 9: Vládny návrh zákona o daniach
z príjmov (tlač 1408) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1489).
Pripomínam, že minulý týždeň
vo štvrtok sme hlasovali o všetkých predložených
pozmeňujúcich návrhoch. Jednotlivé
poslanecké kluby, presnejšie tri poslanecké
kluby, si vyžiadali čas na poradu pred hlasovaním
o celkovom návrhu a súčasne spravodajcovia
si vyžiadali prestávku na to, aby mohli legislatívno-technicky
dať do súladu prijaté pozmeňujúce
návrhy s predloženým vládnym návrhom
zákona v znení tlače 1489.
Ja by som teraz poprosil, v prípade, že majú
predsedovia poslaneckých klubov záujem vyjadriť
názor - neotváram rozpravu - ide o stanovisko jednotlivých
poslaneckých klubov, môžu tak urobiť. Zatiaľ
sa s takoutou požiadavkou prihlásil poslanecký
klub ODA, pán poslanec Daniel Kroupa. Prosím, aby
informoval Federálne zhromaždenie o stanovisku klubu
poslancov, ktorý zastupuje.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
poslanecký klub ODA, Občanské demokratické
aliance, dospěl k názoru, že snížení
daňového zatížení právnických
osob na 40 procent a odpovídající úprava
zdanění fyzických osob je natolik závažná
otázka, že se rozhodl využít možnosti
dohodovacího řízení a pokusit se o
ně.
Proto poslanci ODA ve Sněmovně lidu budou hlasovat
pro návrh zákona, poslanci ODA ve Sněmovně
národů budou hlasovat proti. (Smích v sále
a potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa o slovo prihlásil
predseda klubu Občianskeho hnutia, pán poslanec
Sokol. Prosím kľud, slovo má poslanec Ján
Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
v obtížné situaci, do které jsme se
dostali, bude Občanské hnutí postupovat podobně.
Jde nám o to, aby zákon o dani z příjmů
byl přijat v té nejlepší možné
podobě. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Sokolovi. Má ešte
niekto z predsedov klubov záujem vystúpiť?
Pán poslanec Fišera, klub poslancov Sociálno-demokratickej
orientácie.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, naše stanovisko vyplývá
především z toho, že dochází
v návrhu ke zdanění úroků obyvatelstva,
s čímž nemůžeme v žádném
případě souhlasit. Dále dochází
k tomu, že není respektováno u daně
z příjmů to, že lidé mají
děti a že tedy má tento zákon odpovídat
zákonu o životním minimu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto sa chce ďalej vyjadriť?
Pán poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
stanovisko klubu následných politických stran
je takové, že s tímto zákonem z důvodů,
jak řekl pan Fišera, který mi vzal vítr
z plachet, nemůžeme souhlasit a nebudeme jej podporovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto chce ďalej vystúpiť
za poslanecké kluby? (Nikdo.) Nikto nechce vystúpiť.
Túto časť nášho rokovania vyhlasujem
za ukončenú. Teraz prosím spravodajcov, aby
sa vyjadrili k problematike, ktorá vznikla s doladením
pozmeňujúcich návrhov s celou predlohou,
teda s legislatívno-technickým opatrením,
ktoré navrhujú Federálnemu zhromaždeniu
k prijatiu.
Slovo má poslanec Piskoř.
Společný zpravodaj výborů SL J. Piskoř:
Pane předsedající, dámy a pánové,
jde v podstatě jen o legislativní úpravu
a o sladění legislativně technické.
Tím, že jsme nepřijali pozměňovací
návrhy, které směřovaly k nezdaňování
úroků, musíme přijmout stávající
text zákona, vládní návrh, ale legislativní
odbor a experti navrhují změnu formulační
ve smyslu obchodního zákoníku. Mám
to přečíst?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že to nie je potrebné.
Na to sme upozorňovali pred hlasovaním. Ak má
niekto námietku alebo požiadavku, môže
to vyjadriť.
Společný zpravodaj výborů SL J. Piskoř:
Pokud si chcete ověřit písmeno r), které
vypadlo, znění tohoto písmene v § 4
se promítne do § 8. To je jedna záležitost.
(Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Na to som vopred upozorňoval.) Druhá
záležitost a druhý problém legislativně
technický je kolem návrhu pana poslance Senjuka.
Tento návrh, který Federální shromáždění
odhlasovalo, se kryje s § 15 odst. 8, jen je tam trochu rozdílný
pohled. Já bych se pokusil vyzvat pana poslance Senjuka,
aby vzal svůj návrh k paragrafu 5 zpět.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Celá problematika je taká, keď
dovolíte, vážení kolegyne a kolegovia:
My sme hlasovali o pozmeňujúcom návrhu pána
poslanca Senjuka na úpravu § 5 pod poradovým
číslom 21. To boli dodatočne predložené
pozmeňujúce návrhy, kde sa hovorí,
že od základu dane môže poplatník
odpočítať aj čiastky poskytnuté
podľa § 20 ods. 4 až do úhrnnej čiastky
a tam sme hlasovali o 12 %, 10 % a 5 % a nakoniec sme odhlasovali
2 %. Ale táto problematika s dvoma percentami je krytá
v § 15 ods. 8. To znamená, že tento návrh
kolegu Senjuka, ktorý bol odhlasovaný, je nadbytočný
a z tohto hľadiska jeho vypustenie, ktoré navrhujú
spravodajcovia, teraz treba považovať za legislatívno-technickú
zmenu.
Súhlasíte, pán kolega Senjuk, je to správne
vysvetlené? (Ano.) Má niekto iný názor?
(Nemá.) Nikto nemá iný názor. Takže
to boli všetky legislatívno-technické úpravy.
Môžeme prikročiť k hlasovaniu o celom návrhu.
Opätovne upozorňujem, vážené Federálne
zhromaždenie, alebo pripomínam, že ide o zákon,
kde platí zákaz majorizácie. To znamená,
že pre prijatie uvedeného zákona je treba nadpolovičnej
väčšiny všetkých poslancov zvolených
v Českej republike a všetkých poslancov zvolených
v Slovenskej republike a nadpolovičnú väčšinu
prítomných poslancov v Snemovni ľudu.
Konštatujem, že obidve snemovne sú schopné
sa uznášať, a to preto, že v Snemovni národov
je prítomných 123 poslancov, z toho 66 zvolených
v Českej republike a 58 zvolených v Slovenskej republike.
V Snemovni ľudu je prítomných 111 poslancov.
Budeme hlasovať v obidvoch snemovniach.
Pýtam sa, kto súhlasí s vládnym návrhom
zákona o daniach z príjmu, ako je uvedený
v parlamentnej tlači 1408 v znení pozmeňujúcich
návrhov, ktoré boli prijaté, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 14.22)
(SN-ČR 24, SN-SR 35, SL 70)
Kto je proti?
(SN-ČR 16, SN-SR 13, SL 31)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 25, SN-SR 10, SL 11)
Pre: dvadsaťštyri, tridsaťpäť, sedemdesiat.
Proti:
šestnásť, trinásť, tridsaťjeden.
Zdržalo sa: dvadsaťpäť, desať, jedenásť.
Jeden poslanec zo Snemovne národov zvolený v Českej
republike nehlasoval. Konštatujem, že poslanci Snemovne
ľudu zákon schválili, poslanci Snemovne národov
neschválili tento zákon. Pretože nedosiahol
potrebný počet hlasov, teda nadpolovičnú
väčšinu všetkých poslancov ani v
jednej časti Snemovne národov, dochádza k
rozdielnemu uzneseniu obidvoch snemovní, čomu zodpovedá
§ 31 zákona o rokovacom poriadku. Ďalej budeme
pokračovať podľa tohto paragrafu. Doporučenie,
ktoré predloží predsedníctvo, vám
bude bezprostredne po prijatí tohto rozhodnutia oznámené.
Tým sme pre túto chvíľu ukončili
rokovanie o vládnom návrhu zákona o daniach
z príjmov. Ďakujem ministrovi Klausovi i obom spravodajcom
za prácu, ktorú na tomto zákone vykonali.
Teraz dostávate pozmeňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch. Myslím,
že je čas na to, aby sme prikročili k hlasovaniu
o týchto pozmeňujúcich návrhoch. Vypočuli
ste si ich v rozprave. Pokiaľ nie sú námietky,
môžeme o nich hlasovať.
Prosím obidvoch spravodajcov, pána poslanca Zdeňka
Malinu a Rafaela Ambrosa, aby sa dostavili pred predsednícky
stôl a postupne uviedli jednotlivé návrhy.
Predpokladám, že v tejto chvíli máte
všetci pred sebou pozmeňujúce návrhy
s číselným označením 000589
z dnešného dňa.
Pozmeňujúce návrhy boli rozdané. Prosím
kolegov spravodajcov, aby prikročili k odôvodneniu
stanovisiek k jednotlivým pozmeňujúcim návrhom.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Dámy a pánové, začneme projednávat
pozměňovací návrhy k zákonu
o investičních společnostech a investičních
fondech. Vzhledem k vyjádření vlády,
které zde přednesl místopředseda vlády
V. Klaus, stojíme před prvním hlasováním
o návrhu na změnu paragrafu 8 a paragrafu 29, který
byl začleněn při jednání gesčního
výboru. S návrhem vláda vyslovila nesouhlasné
stanovisko. Tento pozměňovací návrh
se stává prvním návrhem, o kterém
budeme hlasovat. Stanovisko vlády k tomuto návrhu
je tedy zamítavé, já i můj kolega
jako zpravodajové výborů hospodářských
návrh podporujeme. První část se týká
§ 8 odstavce 4 a odstavce 10. Stanoví způsob,
jakým by docházelo k informovanosti. Informace o
statutárních zástupcích fondů
by musela být poskytnuta vládnímu orgánu.
Druhá část, která je v paragrafu 29,
striktně zakazuje činnost těchto osob, to
znamená, že to je obsahem pozměňovacího
návrhu. Můžeme hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pripomínam, že hlasujeme
o zaradení odseku 4 podľa návrhu výborov
hospodárskych. Ide o návrh výborov hospodárskych
zaradiť odsek 4. Za predpokladu, že bude zaradený,
súhlasí Federálne zhromaždenie aj s
tým, čo je uvedené v ďalších
dvoch odsekoch, ktoré sa týkali § 8 a §
29. Pripomínam, že pri schvaľovaní tohto
zákona a pozmeňujúcich návrhov k nemu
platí zákaz majorizácie.
Kto z poslancov je pre zaradenie odseku 4 do § 8, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 14.32)
(SN-ČR 34, SN-SR 22, SL 41)
Kto je proti?
(SN-ČR 5, SN-SR 5, SL 12)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 11, SN-SL 17, SL 40)
V českej časti Snemovne národov: tridsaťštyri
pre, päť proti, jedenásť sa zdržalo,
traja nehlasovali. V slovenskej časti Snemovne národov:
dvadsaťdva pre, päť proti, sedemnásť
sa zdržalo, dvaja nehlasovali. V Snemovni ľudu: štyridsaťjeden
pre, dvanásť proti, štyridsaťštyri
sa zdržalo, traja nehlasovali.
Návrh neschválili poslanci ani v jednej snemovni
Federálneho zhromaždenia. Platí pôvodný
vládny návrh.
Společný zpravodaj výborů SN R. Ambros:
Ďalší návrh sa týka § 5 ods.
3 a ďalších návrhov, ktoré predniesol
kolega poslanec Roubal. On v podstate navrhuje rozšírenie
podnikateľskej činnosti investičných
fondov a spoločností. Tento návrh vláda
ani spravodajcovia neodporúčajú z týchto
dôvodov: Po prvé, táto zmena by si vyžiadala
potrebu novelizácie Občianskeho zákonníka.
Po druhé, činnosť fondov je riešená
v § 3, kde nie je táto zmena prepáčená
a takáto právna úprava by bola v rozpore
so smernicami Európskych spoločenstiev. Chcem ešte
upozorniť na jednu skutočnosť, totiž to,
že Obchodný zákonník umožňuje
vytvárať kapitálové spoločnosti,
ktoré môžu vyvíjať podnikateľskú
činnosť. Tento zákon sleduje ochranu drobných
investorov, takže je to iná kategória a nie
je celkom pravda, že tento zákon neumožňuje
fondom vykonávať podnikateľské aktivity.
V záujme ochrany investorov (ako jedného z hlavných
princípov tohto zákona) sa táto podnikateľská
aktivita obmedzuje len na vklady podľa zmluvy o tichom spoločenstve.

