Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý:
Další návrh je návrh kolegy Ryndy, který
jsme přeskočili v § 1, který navrhuje
hlavu VI a VII doplnit s tím, že my bychom doporučovali
hlasovat zvlášť o hlavě VI a zvlášť
o hlavě VII, jestli pan kolega souhlasí, s tím,
že u zařazení hlavy VI ani vláda, ani
zpravodajové nesouhlasí se zařazením.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to komplexný návrh pána poslanca
Ryndu na zaradenie hlavy VI., ako to máte uvedené
na strane 4 a 5.
Hlasujeme o tomto návrhu.
Kto je pre návrh pána poslanca Ryndu na zaradenie
hlavy VI. do tohto zákona, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 11.56)
(SN-ČR 37, SN-SR 35, SL 62)
Kto je proti?
(SN-ČR 1, SN-SR 0, SL 1)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 13, SN-SR 6, SL 37)
V českej časti Snemovne národov tridsaťsedem
pre, jeden proti, trinásť sa zdržalo hlasovania,
dvaja nehlasovali. V slovenskej časti Snemovne národov
tridsaťpäť pre, nikto proti, šesť sa
zdržalo hlasovania, päť nehlasovalo.V Snemovni
ľudu šesťdesiatdva pre, jeden proti, tridsaťsedem
sa zdržalo, desať nehlasovalo.
Návrh neprijala Snemovňa národov, teda ani
Federálne zhromaždenie.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý:
Posledním návrhem je návrh kolegy Ryndy na
zařazení hlavy VII, tedy daně z vybraných
pesticidů.
Stanovisko jak navrhovatele, tak zpravodajů je opět
stejné, tedy negativní.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme o zaradení tejto hlavy do zákona.
Kto je pre návrh pána poslanca Ryndu na zaradenie
hlavy VII., nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 11.57)
(SN-ČR 40, SN-SR 29, SL 50)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 11, SN-SR 16, SL 52)
V českej časti Snemovne národov štyridsať
pre, nikto proti, jedenásť sa zdržalo, šesť
nehlasovalo. V slovenskej časti Snemovne národov
dvadsaťdeväť pre, nikto proti, šestnásť
sa zdržalo, jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu päťdesiat
pre, nikto proti, päťdesiatdva sa zdržalo, deväť
nehlasovalo.
Ani tento návrh Federálne zhromaždenie neprijalo,
pretože nezískal potrebný počet hlasov
ani v jednej zo snemovní.
To boli všetky pozmeňujúce návrhy. Opäť
vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili
hlasovať o celom návrhu zákona o spotrebných
daniach.
Pán poslanec Magyar má zrejme ešte faktickú
poznámku pred hlasovaním.
Poslanec SL. F. Magyar: Na strane 2 v § 21 veľmi bleskovo
sme prešli bod bez hlasovania. Ja som si to povedal, že
to je nejaký newtonmeter na tretiu. Až potom, keď
som sa pozrel na § 22, vidím, že tam je 2 Kčs/Nm3.
Aby sme sa nedostali do sporu so zákonnými mernými
jednotkami.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nm3 sme nedali do zákona, to pán
poslanec Richter stiahol aj z § 21 a § 22 celý.
K § 21 sme nehlasovali, ale prijali bez hlasovania len po
zátvorku.
Poslanec SL F. Magyar: Potom ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže je to jasné. Pán poslanec
Hladík chce ešte pred dvanástou niečo
povedať.
Poslanec SN J. Hladík: Je to opravdu za minutu dvanáct,
ale já bych se ještě chtěl zeptat předkladatele,
jestli mohu, v § 37 je sazba u šumivých vín
tuším 23 Kčs, jestli se pojem šumivá
vína vztahuje i na vína perlivá. Šumivá
vína jsou vína dělaná nesmírně
náročně a pracně a jsou zatížena
poměrně vysokou daní. Perlivá vína,
to je v podstatě takový podvod na konzumenta, kdy
se kysličník uhličitý pustí
do láhve do vína, a ta by nebyla prakticky zdaňována
touto sazbou.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Táto vaša otázka mala odznieť
v rozprave, pán poslanec. Neviem, či to ovplyvní
váš postoj k celému zákonu tak podstatne,
ale myslím, že by sme mohli pristúpiť
k hlasovaniu. Sme uznášaniaschopní: 109 poslancov
v Snemovni národov, 115 v Snemovni ľudu, 216 je prítomných,
teda snemovne sú uznášaniaschopné.
Hlasujeme o vládnom návrhu zákona o spotrebných
daniach. Platí zákaz majorizácie a hlasujeme
v obidvoch snemovniach naraz.
Pýtam sa všetkých poslancov, kto súhlasí
s týmto návrhom zákona tak, ako je uvedený
v tlači 1418, v znení tlače 1490 a pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 12.01)
(SN-ČR 48, SN-SR 38, SL 99)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 3)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 9, SN-SR 15, SL 17)
Jeden poslanec v Snemovni národov, zvolený v Slovenskej
republike, nehlasoval.
Konštatujem, že poslanci obidvoch snemovní zákon
schválili, čo znamená, že Federálne
zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o
spotrebných daniach.
Ďakujem podpredsedovi vlády, ministrovi financií
Václavovi Klausovi za výklad, obidvom spravodajcom
za prednesenú správu a prácu s pozmeňujúcimi
návrhmi.
Podľa toho, ako sme sa rozhodli, otváram rozpravu
k návrhu zákona o dani z príjmu. Pýtam
sa poslancov, či chce niekto vystúpiť v rozprave
v nadväznosti na výsledky hlasovania o predchádzajúcich
dvoch zákonoch? Hlási sa niekto do rozpravy? (Ne.)
Konštatujem, že sa nikto nehlási. Vyhlasujem
teda rozpravu k tomuto vládnemu návrhu zákona
za ukončenú. Prosím o záverečné
slovo k vládnemu návrhu zákona o dani z príjmu
pána podpredsedu vlády a ministra financií
Václava Klausa. Súčasne prosím obidvoch
spravodajcov, pána poslanca Piskořa a Serenčéša,
aby sa dostavili na miesto spravodajcov. Pokračujeme záverečným
vystúpením pána ministra a potom po krátkej
prestávke prikročíme k hlasovaniu o pozmeňujúcich
návrhoch k tomuto vládnemu návrhu.
Slovo má minister financií Václav Klaus.
Prosím, vážení kolegovia, posaďte
sa. Je obvyklé, aby poslanci v parlamente sedeli na svojich
miestach. (Místopředseda vlády a ministr
financí ČSFR V. Klaus: Nejsou tady poslanci.) Je
to vôľa poslancov, ja nemôžem nijako ovplyvniť
ich účasť, len ich vyzvať, aby sa dostavili.
Keď tu nie sú, neznamená to, že nemôže
zaznieť záverečné slovo. Pán
poslanec Deyl.
Poslanec SL V. Deyl: Dávám v úvahu tento
procedurální návrh. Není nás
tady ani 50 %. Vyplynulo to z toho, že celé dopoledne
jednáme a z toho, co bylo řečeno, usuzuji,
že zpráva bude mít zřejmě zásadní
charakter. Proto navrhuji udělat nyní půl
hodiny přestávku a potom bude šance, že
pak tady bude poslanců víc. Je to zásadní
zpráva.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to správa zásadná, všetci
majú príležitosť si ju vypočuť.
Včera sme tu rokovali do 20.15 hodiny a bolo tu na záver
40 poslancov. Prerokovával sa rovnaký zákon.
Nemám žiadnu možnosť. Chcel by som pripomenúť,
že potom nás čaká hlasovanie a to hlasovanie
pri všetkej úcte považujem predsa len - pretože
platí zákaz majorizácie a vidíte,
koľko je pozmeňujúcich návrhov, už
ste ich dostali - tak myslím, že to hlasovanie...
Poslanec SL V. Deyl: Aspoň 5 minut k tomu, aby se nějakým
signálem vyzvali, aby se sešli, aby aspoň tím
způsobem to bylo naznačeno. Já vím,
že to je trochu neobvyklé, protože to má
být samozřejmé, že by zde poslanci měli
sedět, ale přece jen.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Opäť vyzývam všetkých
poslancov, aby sa dostavili do snemovne a vypočuli si záverečné
slovo podpredsedu vlády a ministra financií Václava
Klausa k vládnemu návrhu zákona o daniach.
Vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili
k vypočutiu si tohto záverečného slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Mám skutečně procedurální
otázku. Zákon o dani z příjmu je velmi
důležitý. Vláda k tomu má zásadní
připomínky a ty musí mít šanci
uplatnit nikoli pro 33 poslanců jedné a 59 poslanců
druhé sněmovny. Vláda se domnívá,
že pokud by nebyla věnována problému
dostatečná pozornost, doporučila by dnes
jednání pozastavit s tím, že se vláda
na své příští schůzi poradí
a připraví nějaké zásadní
stanovisko.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Faktickú poznámku má pán
poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedo, domnívám
se, že tady není narušeno absolutně nic,
žádná pravidla jednání parlamentu.
Myslím tedy, že pan ministr financí a místopředseda
vlády by měl bezodkladně přistoupit
ke svému expozé.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja som už niekoľkokrát konštatoval
aj bilaterálne, že rokujeme a pracujeme v súlade
so Zákonom o rokovacom poriadku. Prosím, chce sa
poradiť pán minister s predsedom vlády? Ešte
raz vyzývam poslancov, aby sa dostavili do snemovne a vypočuli
si záverečné slovo ministra financií
k vládnemu návrhu zákona o daniach. Pán
poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, včera jsme tu jednali
do čtvrt na devět v obsazení čtyřiceti
lidí. Ptám se teď pánů z vlády,
zda budou postupovat podle jednacího řádu?
Mají možnost návrh zákona stáhnout,
požádat Federální shromáždění
o pozastavení projednání vládního
návrhu zákona nebo mohou okamžitě přistoupit
k závěrečnému slovu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Já bych se rád pokusil vysvětlit
zřejmé nedorozumění. Já jsem
po celou dobu připraven ve foyer pod mikrofonem bedlivě
poslouchat každé slovo pana ministra financí.
Předpokládám, toto dělá více
poslanců. Dělám to z toho důvodu,
že se v takovémto prostředí lépe
koncentruji. Nevidím důvod, proč bychom neměli
pokračovat v projednávání zákona
o dani z příjmu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Už som upozorňoval, že vo všetkých
objektoch, takmer vo všetkých objektoch parlamentu
je káblová televízia, takže tá
prenáša zvukový aj obrazový signál.
Pán minister je pripravený predniesť záverečné
slovo. Má ešte niekto pred týmto poznámku?
Pán poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Poslanci tady, pane předsedající,
být nemusí. Nemáte právo je sem násilím
tahat. Zpravodajové ale při závěrečném
slovu by tady být měli. Jsou připraveny pozměňovací
návrhy. Jsou tady zpravodajové. Ztrácíme
zbytečně čas.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Súhlasím s vami, pánov poslancov
Piskořa a Serenčéša som už vyzval.
Prosím ich ešte raz, aby sa okamžite dostavili
na svoje miesta spravodajcov. Vážení kolegovia,
už niekoľkokrát som vás vyzýval.
Je vašou povinnosťou, aby ste tu boli. Je to aj povinnosť
všetkých ostatných poslancov. Bola tu už
uzatvorená rozprava. Bola uzatvorená a rozhodne
musíte zachytiť stanovisko vlády k jednotlivým
pozmeňujúcim návrhom, ktoré tu zrejme
pán minister prednesie. Pán poslanec Serenčéš,
čakáme na vás. Slovo má podpredseda
vlády a minister financií Václav Klaus.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Vážené Federální
shromáždění, dovolte mi, abych řekl
několik poznámek obecnějšího
typu a potom se vyjádřil k některým
konkrétním návrhům, respektive abych
přednesl stanovisko vlády k těmto návrhům.
První věc, kterou bych chtěl, je opravdu
zdůraznit prosbu vlády, aby nedošlo k politizaci
tohoto problému, k politizaci projednávání
daňového zákona. Není to návrh
Občanské demokratické strany, je to návrh
vlády. Proto prosím ty, kteří nejsou
zrovna přátelsky nakloněni Občanské
demokratické straně, aby nehlasovali o těchto
věcech z tohoto pohledu. Chtěl bych zejména
říci to, že jde o daně, a to ještě
o daně na dlouhou dobu, nikoli o manévr, jak docílit
deficitu státního rozpočtu.
O státních rozpočtech se jedná jindy.
Tam vláda, myslím, vždycky obhájila
význam a argumentovala dostatečně o významu
nedeficitnosti státního rozpočtu. A tady
hrozí, že my tímto daňovým zákonem
- jestli bude tak změkčen návrh vlády
- apriorně jednoznačně předurčíme
vznik dlouhodobého deficitu státního rozpočtu.
Vláda nesdílí názory, které
zde zazněly z úst některých poslanců,
že je vhodné mít vyrovnaný státní
rozpočet asi tak v rozsahu pěti až šesti
let, jak zde několikrát zaznělo, protože
není žádný slib v tom, že bychom
mohli docilovat rozpočty přebytkové ve druhé
polovině tohoto období. Čili, já bych
moc prosil všechny, aby toto vzali v úvahu a uvědomovali
si, že není možné touto cestou docilovat
takového posunu daňové kvóty, abychom
jasně, předem, jednoznačně pro budoucí
parlament a budoucí vlády předurčili
existenci deficitu státního rozpočtu. Toto
vláda zásadním způsobem odmítá
a s tímto vláda zásadním způsobem
nesouhlasí.
Myslím, že neplatí argumenty, výtky
technokratismu, neplatí argumenty pana poslance Sokola,
že se to nedá spočítat, neplatí
argumenty, že je teď třeba sebrat odvahu a říci
občanům jasné slovo. Ano, je třeba
říci občanům jasné slovo, že
tato vláda - a já doufám, že i tento
parlament - jasně preferuje určité věci
a nemůže si dovolit takovým zásadním
způsobem destabilizovat státní finance.
Chtěl bych připomenout, že někteří
z vás zde sedí od stejného dne jako já.
Já jsem zde byl po 10. prosinci 1989. A v té době
platila daňová sazba odvodů ze zisku ve výši
75 procent. Na další rok jsme schválili daně
65 procent. Na další rok jsme schválili daně
ve výši 55 procent. Usilovali jsme celé podzimní
měsíce roku 1991 o to, docílit - když
už ne takovou masivní - tak aspoň symbolickou
změnu daňových sazeb na 52 nebo 53 procent.
Vládě se to při předurčenosti
velikosti státních výdajů opravdu
nepodařilo, takže ten náš pokus - na letošní
rok snížit daně aspoň o takováto
něco signalizující dvě až tři
procenta - se prostě nezdařil, a proto i na letošní
rok platí 55 procent.
Vláda navrhovala původně 50 procent zapsat
do daňové soustavy. Po nejrůznějších
diskusích všech tří vlád, po
nejrůznějších diskusích s našimi
sociálními partnery je stanoveno z hlediska státního
rozpočtu nesmírně nebezpečné
procento - čtyřicet pět procent s pětiprocentním
oprávněním pro vlády obou republik,
aby tu daňovou sazbu zvyšovaly, tedy případně
směrem k těm padesáti procentům.
Dnešní pokusy, které jsme zde slyšeli,
o další snížení na 40 % - proti
75 %, s kterými jsme začínali - by byl nejrychlejším
poklesem daňových sazeb v historii, který
kdy v některé zemi nastal. A prohlašuji, že
s tímto poklesem daňových sazeb nejde ruku
v ruce snižování výdajové položky
státního rozpočtu.
Tak že bych chtěl tyto kvantitativní úvahy
Federálnímu shromáždění
při jeho hlasování opravdu připomenout.
V žádném případě vláda
neusiluje o vysoké daňové sazby, ale má
nějaké závazky. Řada těchto
závazků vznikla na základě vámi
schválených zákonů, které vytvářejí
řadu nároků na státní rozpočet.
A proto je potřeba to počítat jinak, než
říkal pan poslanec Sokol. A říci,
co je a co není realistické.
Další bod, který bych chtěl zdůraznit,
je ten: Dejme si velký pozor na snižování
daní, zvyšování odpočitatelných
položek, zvyšování nezdaňovaných
položek, protože se většinou jedná
o málo průhledné a málo přehledné
věci. V řadě případů
explicitní dotace státu, která umožní
porovnat, jestli chceme dát sto miliónů na
jednu věc a sto miliónů na věc druhou,
je jasnějším, zřetelnějším
a srozumitelnějším zásahem státu,
než nespecifikované, neurčité umožňování
daňových úlev, které nikdo nedělá
s přehledem, jestli v té chvíli preferuje
věc jednu nebo druhou. Tyto daňové úlevy
se stanovují absolutisticky, zatímco případně
dotace se stanovují už vůči něčemu
jinému, vůči dotaci jiné a tedy umožňují
daleko racionálnější rozhodování
státu a konec konců i vás všech.
Vládní návrh - myslím, že to
řekl nejvýrazněji z vás poslanec Téra
- je vyváženým vládním návrhem.
Návrhy, které zde zazněly, předem
říkám, jsou návrhy nám známé,
mnohokrát námi samými v průběhu
posledních dvou let diskutované. Všechny tyto
návrhy, které jsou zde, a řada dalších
procházely spoustou našich diskusí. Pro nás
to nejsou neznámé myšlenky, neznámá
slova, která bychom často nediskutovali.
Chtěl bych nicméně říci, že
si nejsem jistý, jestli ti z vás, kteří
řadu těchto návrhů formulovali, doceňovali
jejich kvantitativní charakteristiky. Já tu mám
poznámky, kromě kvalitativních i kvantitativní
poznámky, k řadě vašich návrhů,
které jste tu dnes formulovali.
Vy dobře víte, že když ve Federálním
shromáždění projednáváme
státní rozpočty, jsou částky
sto miliónů, dvě stě miliónů,
pět set miliónů, jedna miliarda, tři
miliardy, obrovské, o kterých při schvalování
státního rozpočtu vy všichni velmi vážně,
velmi pozorně diskutujete. A konec konců nevím,
jestli dnes přijde na řadu - nebo na příštím
našem sezení - bod použití přebytku
státního rozpočtu v rozsahu 6,3 miliardy
Kčs, který byl předmětem spousty jednání
všech tří vlád. Předmětem
opakovaného jednání ve vašich výborech
i jednání na tomto plénu.
Šlo o rozdělování položky 6,3 miliardy
a řada z vás vznáší spoustu alternativních
návrhů, jak tuto finanční částku
nejoptimálnějším způsobem zužitkovat.
Nebudu vám číst jednotlivé položky,
co která znamená, ale mohu vám říci,
že připomínka k § 15 se rovná řádově
7,5 miliardám Kčs. Připomínka k §
16, která je zde uvedena v tisku, představuje zhruba
7 miliard Kčs. Připomínka k § 20 na
straně 6 dělá 2,6 miliardy Kčs, další
zde uvedená připomínka představuje
zvýšení proti návrhu na 7,8 miliardy
Kčs. Připomínky k § 21 znamenají
výpadek příjmů rozpočtu 13
miliard Kčs. Připomínky k § 24 znamenají
13 miliard Kčs. Připomínka k § 35 1
miliardu Kčs atd. atd.
Já bych moc prosil poslanecký sbor, aby docenil
kvantitativní aspekt těchto věcí,
které jsou zde navrhovány. Opravdu to mohu porovnat
s 6,3 miliardami přebytku federálního rozpočtu,
o kterém budeme dlouze diskutovat, jestli tolik a tolik
miliónů dáme na ztráty, které
vyplynuly z války na Středním východě
a ze zablokování pohledávek v Iráku
apod.
Upozorňuji, že tyto cifry, které jsem si ani
nesečetl dohromady, říkají, že
se jedná o desítky miliard. A dobře víte,
že když diskutujete o státním rozpočtu,
dohadujeme se o sto miliónové částky.
Prosil bych, abychom nepodlehli klamu, že se nic z toho nedá
spočítat a že je to přízemní,
technokratické, byrokratické vidění
problému a že se musíme rozletět a říci
občanům jasné slovo.
Moc bych vás prosil, abyste tyto věci kvantitativně
vzali v úvahu. Opravdu je to zahrávání
si s mnohamiliardovými částkami.
Z tohoto hlediska řadu věcí - ale nejviditelnější
je to snížení daní na 40 % - nemůže
vláda doporučit.
Nevyjádřil jsem se ve svém úvodu k
variantám, které byly uvedeny v § 15, 16 a
36, protože jsem teprve v této chvíli dostal
pozměněný návrh. Čili oznamuji,
že ve variantách v § 15, 16 i 36 doporučujeme
variantu 1.
Co se týče jednotlivých návrhů,
nebudu podrobně argumentovat. Chtěl bych říci,
kdy má vláda za to, že je možné
poslanecké návrhy přijmout. A to je na straně
4 k § 15, návrh pořadové číslo
9 poslance Mikana, částku 2 000 nahradit částkou
1 000. Hned následující víceméně
legislativně technická úprava. Souhlasíme
s návrhem poslance Hlavičky k § 19. Na následující
stránce souhlasíme s poslancem Mikanem, s první
polovinou, ale ne s druhou, tedy se zvyšování
ze dvou na tři procenta. Souhlasíme dále
v § 20 s dílčí úpravou slov "poskytnutých
obcím" apod.
To je stanovisko vlády, to jsou věci, které
vláda doporučuje přijmout z těchto
poslaneckých návrhů. Ostatní návrhy
vláda nedoporučuje. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem za záverečné slovo.
Chcú sa spravodajcovia všeobecmne vyjadriť k
celej problematike, alebo až k jednotlivým pozmeňujúcim
návrhom?
Pýtam sa vás, páni spravodajcovia: pozmeňujúce
návrhy, ktoré boli predložené dnes,
budú rozmnožené a rozdané poslancom?
Mám na mysli pozmeňujúce návrhy. ktoré
tu zazneli dnes. Len dvaja poslanci sem zahrnuli svoje pozmeňujúce
návrhy, teda aj tie, ktoré predniesli dnes. Ďalšie
návrhy, ktoré predniesol kolega Zelenay, prípadne
kolega Hladík, tu nie sú.
Ide o to, či ich máme zachytené, či
to môžeme prerokovávať aj bez týchto
pozmeňujúcich návrhov, alebo budú
ešte dodané? Aký máte na to názor?
Společný zpravodaj výborů SN P. Serenčéš:
Budú dodané. Musíme ich vziať komplexne.
Poslanci ich dostanú.

