Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegyni Adrianovej. Ďalej v rozprave
vystúpi pán poslanec Jurečka, pripraví
sa poslanec Valtr.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se stejnou
logikou a v podstatě stejným zdůvodněním
přednesl pozměňovací návrh
k § 10.
Za odst. 1 k § 10 navrhuji vložit nový odstavec,
který zní: "Správce daně uzná
pro účely správného zatřídění
vybraných výrobků do číselného
kódu podle odst. 1 písm. c) právoplatné
rozhodnutí o zatřídění vybraných
výrobků orgány celní správy."
Dosavadní odst. 2 a 7 se přečíslují.
Krátce to zdůvodním.
V případech sporu o zatřídění
vybraného výrobku musí být rozhodující
stanovisko orgánů celní správy, které
mají pravomoc posuzovat zatřídění
vybraných výrobků s ohledem na systém
platný v zemích Evropských společenství,
tj. již zmiňovaný harmonizovaný celní
sazebník.
Můj druhý pozměňovací návrh
se týká § 23, tj. osvobození od daně
uhlovodíkových paliv a maziv. Do tohoto paragrafu
byl podle závěru jednání vlády
ČSFR zařazen odst. 3, který vládě
ČSFR umožňuje svým nařízením
stanovit způsob a výši refundace zaplacené
daně u motorové nafty. To je ten problém,
který zde již zmínil zpravodaj poslanec Šedivý.
Tento odstavec se však týká jen plátců
daně a problém, který měl být
ve skutečnosti řešen, se neřeší.
Řešení by se případně
mělo jednou týkat zelené a modré nafty,
ale ani zemědělci, ani dopravci nejsou plátci
daně.
Proto legislativně technicky je třeba upravit paragraf
23 odst.3 takto: "Vláda České a Slovenské
Federativní Republiky se zmocňuje stanovit u motorové
nafty svým nařízením způsob
a výši částky zaplacené daně"
- a teď ta změna - " která může
být v některých případech vrácena."
Nyní mi dovolte, abych se krátce vyjádřil
k návrhu kolegy Ryndy k rozšíření
okruhu výrobků zdaňovaných v tomto
zákoně o spotřebních daních.
Proti jeho návrhu mám tři důvody.
Za prvé - zákony o spotřebních daních
postihují spotřebu výrobků, jejichž
poptávka je cenově nepružná. Druhá
námitka proti jeho návrhům je legislativní.
Rozšíření okruhuvýrobků
je v rozporu se schváleným zákonem o soustavě
daní, kde jsou daně vyjmenovány - včetně
okruhu spotřebních daní. K legislativní
námitce patří také problém
kompetenční. V článku 12 odst. 4,
jsou vyjmenovány daně v působnosti federace
a přes zákon o soustavě daní bychom
se v tomto případě rozšířením
jím navrhovaném dostali do kompetenčních
problémů.
Třetí námitka je námitka ekonomická.
Chci-li omezit výrobu a spotřebu výrobků,
pak mohu postupovat buďto nepřímo, to je tak,
jak navrhuje kolega Rynda. Zvýšením daně
se zvýší cena. Kolegové, kteří
to navrhují, se domnívají, že zvýšení
ceny omezí spotřebu. Pouze se domnívají.
Jednak je tento postup zdlouhavý a jednak je výsledek
nejistý. Vždyť zvýšení daně
na pesticidy nemusí ještě znamenat snížení
spotřeby, ale prostě zvýšení
ceny výrobku.
A i když bychom požadovaného efektu dosáhli
tímto způsobem, tak za cenu nevratného inflačního
impulsu. Mnohem účinnější je
postup přímý, ať už administrativní,
a nebo takový, že uvalíme na výrobce
ekologickou daň, kterou si nebude moci zahrnout do nákladů.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jurečkovi. Teraz pán
poslanec Valtr, pripraví sa poslanec Hacaj. Slovo má
Vlastimil Valtr.
Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych se krátce
zastavil u paragrafu 23 - osvobození od daně, které
se v odstavci 1 a 2 přiznává pouze veřejné
letecké přepravě a Správě federálních
hmotných rezerv. V odstavci 3 se umožňuje vládě
některým plátcům daň refundovat.
Zde chci připomenout, že vnitrozemská lodní
doprava by se bez této refundace stala ztrátovou,
ač je ekologicky nejvýhodnější.
Již zmíněná letecká přeprava
a také vzdušná obrana státu má
svůj profesní základ ve sportovním
letectví, které pro vysoké náklady
nezbytně potřebuje refundaci alespoň části
daně.
Z tohoto důvodu navrhuji úpravu odst. 3, a sice
nahradit termín "u motorové nafty" výrazem
"u pohonných hmot".
Totéž bude platit i v případě,
že bude přijata úprava podle pana poslance
Jurečky. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Valtrovi. Teraz v rozprave
vystúpi pán poslanec Hacaj, pripraví sa pán
poslanec Veverka.
Poslanec SN J. Hacaj: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie! Vládny návrh
zákona o spotrebnej dani vo svojej časti o dani
z vína stanovuje sadzbu 8,30 Kčs za liter pre vína
z révy s výnimkou tokajských vín.
Ovocné vína, medovina, sladové vína
a ostatné nápoje, vyrobené alkoholovým
kvasením, sú zdaňované sadzbou nula
korún za liter.
Takto navrhované sadzby podstatne podporujú konzumáciu
menej kvalitných ovocných vín a výšku
sadzby dane vín z révy, z ktorých sa robí
takmer luxusný výrobok.
Ďalej nie je najvhodnejšie, na základe kritérií
kvality, že sadzbou 8,30 Kčs za liter sú zdaňované
nápoje, vyrobené alkoholovým kvasením
zo zriedeného révoveho muštu, výluhu
matolín, poprípade zriedených kvasničných
kalov, ktoré patria k menej akostným druhom nápojov
v porovnaní s akostnými vínami révy.
Skôr sú porovnateľné s nápojmi
v odseku 1 písmeno e). Na výšku sadzby dane
8,30 Kčs za liter u vína z révy je možné
pozerať sa aj iného z hľadiska, a to z hľadiska
zachovania jedného tradičného významného
odvetvia v rámci agropotravinárskeho komplexu -
vinohradníctva a vinárstva.
Na takto úzko prepojené odvetvia nie je možné
klásť len kritériá čisto ekonomické,
pretože vinohradníctvo a vinárstvo sú
na juhozápadnom Slovensku a na Morave významnou
historickou a kultúrnou hodnotou. Tradícia pestovania
viniča hroznovodého siaha na Slovensku až do
obdobia pobytu rímskych légií cisára
Marca Aurélia. Za storočia vývoja tohto regiónu
významnou mierou tradície vinohradníctva
a vinárstva ovplyvnili spôsob života našich
predkov a zanechali trvalé kultúrne hodnoty v podobe
ľudového umenia a špecifickej architektúry.
Našou povinnosťou je zachovávať tradičné
hodnoty ako odkaz predchádzajúcich generácií.
Okrem toho je potrebné dodať, že vinohradníctvo
a vinárstvo sú výrazne spojené s agroturistikou
a problémom zamestnanosti veľkých regiónov
Slovenska a Moravy. Na druhej strane je tiež pravdou, že
agrárna politika v predchádzajúcom období
viedla k neopodstatnenému rozmachu tohto odvetvia a značnej
štrukturálnej deformácii poľnohospodárstva.
Pretože v tomto prípade ide o trvalú kultúru,
nie je možné likvidovať vinohrady v plnej rodivej
sile tak, ako je to možné u jednoročných
kultúr a poprípade zmenou technológie vo
výrobných podnikoch.
Z týchto dôvodov navrhujem v návrhu výborov
pre plán a rozpočet v tlači 1490 v §
37 znížiť sadzbu dane u révových
vín o 0,50 Kčs - na 7,80 za liter a sadzbu u ostatných
nápojov podľa § 35 ods. 1 písm. e) zvýšiť
na 5,- Kčs za liter.
Ku kompenzácii príjmovej časti štátneho
rozpočtu navrhujem schváliť pozmeňujúci
návrh pána poslanca Ambrosa v sadzbe dane z tabaku.
Schválením môjho pozmeňujúceho
návrhu do určitej miery nasmerujeme spotrebiteľa
ku konzumácii kvalitnejších alkoholických
nápojov po stránke organoleptickej, hygienickej
aj zdravotnej a vytvoríme podmienky v spojitosti s predpokladaným
schválením vínového zákona
na prechod tohto odvetvia na odvetvie, ktorého výrobky
budú svojím špecifickým charakterom
nášho regiónu určitým spestrením
sortimentu na svetovom trhu vín a vínnych výrobkov.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Hacajovi. Slovo má poslanec
Veverka, pripraví sa poslanec Jílek.
Poslanec SL J. Veverka: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
poslankyne, vážení poslanci! Zdržím
sa komentára k predkladanému návrhu zákona
a chcel by som predložiť niekoľko pozmeňujúcich
návrhov. Dovoľte preto:
Po prvé - v paragrafe 41 ods. 2 písm. b) vypustiť
slová "a odviesť" a v paragrafe 14 ods.
3 text upraviť takto: "Právnická alebo
fyzická osoba, uvedená v ods. 2, musí spotrebnú
daň odviesť najneskôr za tretie zdaňovacie
obdobie po 1. 1. 1993."
V § 41 pod ods. 4 zaradiť nový ods. 5 tohto znenia:
"Právnická alebo fyzická osoba, ktorá
bola do 31. 12. 1902 platiteľom dane z obratu a ktorá
nakúpila vybrané výrobky do 31. 12. 1992
za cenu s daňou z obratu za účelom ďalšieho
predaja, je povinná vykonať fyzickú inventúru
zásob k 31. 12. 1992 a usporiadať rozdiel v zdanení
medzi sadzbou dane z obratu a sadzbou spotrebnej dane."
Ďalej v § 41 tiež po novom ods. 5 zaradiť
nový odsek 6 tohto znenia: "Právnická
alebo fyzická osoba, uvedená v ods. 4, je oprávnená
usporiadať rozdiel v zdanení medzi sadzbou dane z
obratu a sadzbou spotrebnej dane v treťom zdaňovacom
období po 1. 1. 1993."
Na základe toho potom ods. 5 a ďalšie prečíslovať
tak, ako budú nasledovať. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Veverkovi. Teraz
prosím pána poslanca Jílka, aby predniesol
svoje vystúpenie. Pripraví sa pán poslanec
Humpál.
Poslanec SN J. Jílek: Vážené Federální
shromáždění, vzhledem k tomu, že
můj pozměňovací návrh nepředstavuje
významnější zásah do státního
rozpočtu, naopak by mohl přinést významné
zlepšení ekologické situace v postižených
pánevních okresech, dovoluji si přednést
svůj pozměňující návrh
k § 23 odst. 3. Ten by zněl takto: "Vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
se zmocňuje ustanovit svým nařízením
u motorové nafty, zkapalněných a stlačených
plynů užívaných jako pohonné
hmoty s výjimkou bioplynů způsob a výši
zaplacené daně, která může být
v některých případech refundována."
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jílkovi. Teraz prosím
pána poslanca Humpála.
Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych přednesl
jeden pozměňující návrh, který
vychází sice z toho, co již navrhl pan poslanec
Jurečka, to znamená, kde se vláda zmocňuje
schválit svým nařízením způsob
realizace daňové úlevy u spotřebované
motorové nafty, např. v zemědělství.
Já bych si dovolil tento návrh rozšířit
tím způsobem, aby to přímo rozhodl
parlament, samozřejmě s tím, co již
poslanec Jurečka navrhl.
Chtěl bych ten svůj pozměňující
návrh zdůvodnit asi takto: Zemědělství
je dnes odvětví, které je velice daňově
zatížené ve srovnání s mnoha
jinými odvětvími. Vyplývá to
nakonec ze zprávy federálního ministerstva
hospodářství, kterou jsme bohužel neschválili
do programu našeho jednání, kdy např.
v roce 1990 bylo daňové zatížení,
porovnáme-li zdroje celkem a zdanění 88,6
% a v roce 1991 205,1 %. Ve stejné zprávě,
resp. v dodatku ke zprávě se mimo jiné také
říká, že ve vztahu ke státnímu
rozpočtu se ohromně změnil, resp. zhoršil
vztah k zemědělství v jeho neprospěch
versus státní rozpočet. Samozřejmě
má to řadu důvodů a to předpokládané
saldo se státním rozpočtem, které
v roce 1991 označovala zpráva federálního
ministerstva hospodářství ve výši
7,7 mld. korun. To znamená, to je číslo,
které ukazuje, že zemědělství
odvedlo na daních a odvodech více o tuto částku
než samo na dotacích např.dostalo. V roce 1990
tento vztah k rozpočtu byl kladný ve výši
4,3 miliardy. Pokud by výše odvodů v roce 1992
zůstala na úrovni roku 1991, ten vztah by se změnil
ve prospěch zemědělství dokonce na
14 miliard. To nejsou čísla, která jsem si
vymyslel, nebo která by byla nějak tendenční.
To jsou čísla z materiálu federálního
ministerstva hospodářství. Proto bych si
dovolil dát ten pozměňovací návrh,
který v žádném případě
nesleduje možnost plýtvání s naftou.
Je orientován tak, že daňové osvobození
by bylo výhradně na naftu normativně stanovenou.
Ten způsob výpočtu je zcela jasný
a zřejmý. Např. pan předkladatel doktor
Šedivý tady říkal, že jedním
z hlavních důvodů, proč to nedoporučuje,
je technická nemožnost toto nějakým
rozumným způsobem řešit. Ale ten způsob
existuje, má ho federální ministerstvo hospodářství,
jsou zpracována výzkumnými ústavy
řešení normativní spotřeby podle
výrobních oblastí, kdy je možné
ty tabulky dostat k nahlédnutí a kdy je možné
to přepočítat podle jednotlivých ekonomických
stanovisek na hektary. Takže při daňovém
přiznání je velmi lehké tuto refundaci
zjistit a vůbec to nezávisí na tom, kdo kolik
nafty spotřebuje, jenom výhradně je to na
tu normativní spotřebu. Takže nějaké
ekologické výhrady nebo nějaké úniky
v tomto smyslu nejsou možné, stejně tak se
ví, co to je zemědělská prvovýroba,
ví se, co to je zemědělská výroba
u soukromých zemědělců protože
o tom hovoří § 12 zákona o soukromém
podnikání. Všechny tyto výhrady se dají
lehce vysvětlit.
Můj návrh tedy zní zařadit nový
odstavec 3 do paragrafu 23. Ostatní odstavce přečíslovat.
"Od daně je osvobozena motorová nafta v zemědělské
výrobě, v podnicích zemědělské
prvovýroby a u soukromých zemědělců
do výše normativně stanovené spotřeby.
Vláda ČSFR se zmocňuje stanovit svým
nařízením způsob realizace tohoto
nařízení." Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Humpálovi. V rozprave
chce ešte vystúpiť pán poslanec Richter.
Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Mám dva drobné
technické pozměňující návrhy.
V § 19 odst. 2, kde se hovoří o směsi
paliv a je tam stanoveno množství 15 % z celkového
množství paliva, které podléhá
zdanění ve směsi s jiným palivem,
není tam uvedeno, zda se jedná o procento hmotnostní
či objemové - měli by to zpravodajové
zjistit. Z logiky věci se domnívám, že
by zde mělo být z objemových procent. Čili
navrhuji po konzultaci s odborníky, aby ten text zněl:
"Podíl přesahuje 15 objemových procent
z celkového množství atd." A na další
straně § 21, kde se hovoří o plynných
palivech konec paragrafu zní: "Vyjádřené
v metrech krychlových při normálním
tlaku." Domnívám se, že by tam mělo
být "při normálním tlaku a teplotě".
V technické praxi se používá pro toto
označení Nm3, a potom by tato značka mohla
být zavedena i v § 22 v číselníku
2711 - stlačené plyny, 2 Kčs/Nm3. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Richterovi. Kto sa ďalej
hlási do rozpravy? Pán poslanec Senjuk a pán
poslanec Kanis. Pán poslanec Senjuk dáva prednosť
kolegovi Kanisovi. Slovo má Pavol Kanis.
Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci! Chcel
by som predniesť niekoľko pripomienok k návrhu
zákona o spotrebných daniach.
V roku 1991 sa aj v Slovenskej republike začal rozvíjať
v súlade s energetickou koncepciou pre Slovenskú
republiku do roku 2005 program využitia stlačeného
zemného plynu a bioplynu na pohon motorových vozidiel.
Cez nutnosť zabudovania v tlakových nádržiach
vo vozidlách a s tým spojené znížené
úžitkové hodnoty týchto vozidiel, má
tento druh pohonu využitie zvlášť v autobusovej
mestskej hromadnej doprave.
Na umiestnenie nádrží sa využíva
v MHD nevyužitý batožinový priestor a
pomer hmotnosti nádrží k celkovej hmotnosti
autobusu je prijateľný.
Rozvoj využitia stlačeného zemného plynu
a bioplynu na pohon motorových vozidiel má výrazný
priaznivý vplyv vo viacerých oblastiach: v ekológii,
v poľnohospodárstve, v rozvoji stavebnej a strojárenskej
výroby, vo využití vlastných energetických
zdrojov,vo vytváraní pracovných príležitostí,
v riešení konverzie zainteresovaných podnikov
na programe, v znížení nákladov na
pohonné hmoty v miestnej hromadnej doprave. Technicky a
technologicky je dnes celá problematika pohonu stlačeným
plynom v Československu zvládnutá. Mám
k dispozícii ucelenú správu môjho záverečného
návrhu, ktorá pojednáva o princípe
pohonu motorových vozidiel stlačeným zemným
plynom, resp. bioplynom, ekologický prínos plynofikácie
dopravy, prínosy z využitia bioplynu, význam
rozvoja a využitia pohonu motorových vozidiel stlačeným
zemným plynom a bioplynom, zábrany rozvoja pohonu
motorových vozidiel stlačeným zemným
plynom a bioplynom.
Chcel by som dodať, že celý tento program je
financovaný z vlastných zdrojov zainteresovaných
podnikateľských subjektov s predpokladom návratnosti
vložených investícií v priebehu piatich
až ôsmich rokov.
Ekonomické rozpočty však nepredpokladajú
dodatočné zdraženie stlačeného
zemného plynu pre pohon vozidiel spotrebnej dane. Pri zdanení
spotrebnej dane podľa návrhu zákona o spotrebnej
dani sa stáva celý program ekonomicky nerentabilný
a program nemá predpoklad realizácie. Zdôvodnenia
by som mohol uviesť, sú k dispozícii.
Z uvedených príčin si preto dovoľujem
navrhnúť a požadovať z návrhu zákona
o spotrebnej dani v § 22 číslo kódu
2711, kde sa hovorí o tom, že stlačené
plyny, používané ako pohonné hmoty,
s výnimkou bioplynu sa tam kalkulujú 3,25 Kčs
za 1 meter kubický, zmeniť sadzbu dane, ako o tom
hovoril môj predrečník, na 2 Kčs za
1 meter kubický.
Pri zdanení stlačených plynných palív
navrhovanou sadzbou 4 Kčs za 1 meter kubický nie
je predpoklad záujmu prevádzkovateľov dopravy
o investíciu do úpravy vozidiel na pohon plynom
a v dôsledku toho aj výnos z navrhovanej dane bude
minimálny, na Slovensku prakticky nulový v dôsledku
zastavenia realizácie projektu.
Čiže záverečnú vetu by som formuloval
asi tak, že plne podporujem to, čo povedal môj
predrečník, teda 2 Kčs za 1 meter kubický.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Kanisovi. S faktickou poznámkou
poslanec Schneider.
Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider:
Já bych chtěl jenom poznamenat, že v návrhu
usnesení 1490 je už sazba 2 Kčs. Čili
z tohoto pohledu myslím, že je návrh pana kolegy
Kanise bezpředmětný. To už je součástí
návrhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Senjuk sa vzdal
svojho vystúpenia.
Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási.
Prehlasujem rozpravu za skončenú. Udeľujem
záverečné slová. Prosím o záverečné
slovo, pán minister, podpredseda federálnej vlády,
alebo budete, pán minister, reagovať až potom
pri prerokúvaní jednotlivých pozmeňujúcich
návrhov?
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Řeknu skutečně jen
obecnou poznámku. Všechny tyto návrhy, které
tady teď zazněly, jsou známé. Jsou diskutovány.
Za každým z nich se schovává určité
lobby, jednou vinařské, jednou jiného typu.
Prostě vláda nedoporučuje tyto změny.
U pana poslance Ryndy jsme již jednou neodhlasovali jeho
myšlenku. Bylo by to v rozporu se schválenou soustavou
daní, kdybychom ekologické daně dávaly
do spotřebních daní, protože tam je
taxativně uvedeno, co patří do spotřební
daně apod. Čili některé věci
musí být řešeny v jiných zákonech.
Pane poslanče Kanisi, vozidla na stlačený
plyn či bioplyn jsou navržena na osvobození
od silniční daně, což myslíme,
že určitě stačí.
Pokud jde o motorovou naftu, v návrhu je zmocnění
pro vládu, aby případně dělala
úlevy. My se domníváme, že takový
přístup stačí. Čili vláda
jako předkladatel nedoporučuje tyto doplňující
návrhy, které byly už na jednání
výborů a neprošly dále.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Pán
poslanec Soukup má faktickú poznámku.
Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
rád bych vyjádřil procedurální
protest. Od pana ministra financí jsme se dověděli
při projednávání soustavy daní,
že ekologické aspekty například z hlediska
freonu nebo některých pesticidů se mají
zařadit do jiných daňových soustav
než do daně spotřební. Nyní se
dovídáme, že ekologické aspekty nelze
zohlednit, protože jsme je neschválili při
projednávání soustavy daní. Považuji
takovouto argumentaci za demagogickou a nedůstojnou tohoto
parlamentu, a kdyby byla otevřena rozprava, tak bych se
zeptal pana ministra financí, zda vůbec hodlá
používat daňové nástroje k ozdravění
životního prostředí, zvlášť
v situaci, kdy to může znamenat finanční
přínos a není to v rozporu s hospodářskou
politikou. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Rozprava bola ukončená. Faktickou poznámkou
bude reagovať pán minister?

