Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se pana poslance
Žáčka, zda trvá na svém pozměňovacím
návrhu, který má komplexní charakter.
Poslanec SL L. Žáček: Pan ministr mi také
neodpověděl, když jsem hovořil o té
redukci, aby se od částky 2 500 Kčs neprováděla
redukce.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Protože diskuse už
byla skončena, ptám se vás pouze, zdali trváte
na vašem pozměňovacím návrhu,
abychom tedy o něm hlasovali.
Poslanec SL L. Žáček: Beru svůj návrh
zpět s tím, že vidím, že to nemá
význam, že by to neprošlo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Roman trvá
na tom, aby se o jeho pozměňovacím návrhu
hlasovalo? (Ano.) Trvá.
Prosím poslance, kteří se zdržují
mimo jednací síň, aby se dostavili do jednací
síně, abychom mohli přistoupit k hlasování.
Zároveň prosím skrutátory, aby zjistili
počet poslanců, kteří jsou v jednací
síni, zdali můžeme hlasovat.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
S. Matochová: Měla bych ještě k návrhu
pana poslance Romana poznámku, že právě
proto, že se tato problematika řešila na výboru
ústavně právním a sociálně
kulturním, kde bylo pojato do změn slovo, že
důchody uvedené se neprodleně a opětovně
zvýší a považuje toto za dostatečné
řešení této problematiky i dostatečné
ujištění pana ministra, že po 3 měsících
okamžitě dojde k valorizaci důchodů,
tedy že smysl, který má jeho pozměňovací
návrh se v podstatě kryje s tím, co bylo
navrženo do usnesení výboru sociálního
a kulturního.
Poslanec SN L. Roman: Chcel by som povedať pani poslankyni
Matochovej, že to prakticky nesplňuje, pretože
tam zostáva doba "najskôr do 3 mesiacov".
To znamená, že nič sa tým nemení.
Poslanec SL R. Richterek: Technická poznámka. Trvám
na mém pozměňovacím návrhu,
ale nemám kalkulačku a neumím to spočítat,
kolik to bude dělat ty 3 miliardy. Za to se omlouvám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu poslance Romana. Prosím jednu z poslankyň,
které vykonávají funkci zpravodajek, aby
návrh zopakovaly.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Pan poslanec Roman v §
9 navrhuje, aby důchody uvedené v § 1 se opětně
zvýšily, jestliže od posledního zvýšení
činí růst životních nákladů
alespoň 10 %, nebo růst průměrné
mzdy alespoň 5 %. Ke zvýšení dojde nejpozději
do tří měsíců od splnění
těchto podmínek, s tím, že se do zvýšení
důchodu promítne reálně růst
životních nákladů nebo růst průměrné
mzdy.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, myslím,
že návrh je jasný, můžeme o něm
hlasovat. Připomínám, že jde o návrh
zákona, u kterého platí zákaz majorizace,
to znamená, že budou hlasovat odděleně
obě části Sněmovny národů
s tím, že pro návrh se musí vyslovit
nadpoloviční většina poslanců
zvolených v každé části Sněmovny
národů, minimum je 38 poslanců ve Sněmovně
národů zvolených v České republice
a 38 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské republice.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice. Kdo z nich je
pro tento pozměňovací návrh, ať
zvedne ruku! (Šest.) Šest. Děkuji.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento
pozměňovací návrh, ať zvedne
ruku! (Dvacet tři.) Dvacet tři. Děkuji.
Sněmovna národů tento pozměňovací
návrh nepřijala.
Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Sněmovně
lidu. Musíme nejdříve zjistit počet
přítomných poslanců. Devadesát
jedna. Nyní můžeme přistoupit k hlasování.
Ptám se poslanců zvolených ve Sněmovně
lidu, kdo je pro pozměňovací návrh
poslance Romana, ať zvedne ruku! (Dvacet.) Dvacet. Děkuji.
Ani Sněmovna lidu pozměňovací návrh
poslance Romana nepřijala.
Pokud jde o pozměňovací návrh poslance
Richterka, prosím paní poslankyni Nazari, aby se
k tomu vyjádřila.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: K návrhu poslance Richterka
musím říci, že takto položený
návrh nelze akceptovat, protože nezapadá do
legislativy přijímaného zákona, poněvadž
hovoří pouze všeobecně o využití
rezervy tří miliard korun. Pokud poslanec Richterek
nepředloží přímo pozměňující
návrh k některému z paragrafů předkládaného
zákona, tak nemohu takto položený návrh
doporučit k přijetí.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Richterek.
Poslanec SL R. Richterek: Pan ministr Miller to spočítal,
ale nyní jsme se dohodli, že to počítal
na všechny důchodce, je třeba to spočítat
v podstatě na 250 000 důchodců, kteří
mají nejnižší důchody.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nezlobte se, pane poslanče,
ale to je vaše povinnost. Když jste dával pozměňovací
návrh, návrh musí být stanoven přesně,
jinak není o čem hlasovat.
Poslanec SL R. Richterek: Svůj pozměňovací
návrh upřesňuji. Týká se §
4 návrhu zákona bod č. 1. Zvýšení
důchodů je nad stávající návrh
v průměru o 80 Kčs, což odpovídá
třem miliardám. Mám to špatně,
dělá to 120 Kčs. Výše sociálního
důchodu podle § 52, odstavce 2 zákona o sociálním
a nejvýše 2 640 Kčs u dvojice. Tak zní
přesná čísla.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Myslím,
že návrh je nyní jasný, můžeme
o něm hlasovat.
S technickou poznámkou se přihlásil poslanec
Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Zajímalo by mě,
u jaké dvojice. Prosil bych, aby návrhy byly formulovány
přesně.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nekomplikujme si naše
jednání, které je už komplikované
tím, že nemáme v chodu hlasovací zařízení.
Prosím paní zpravodajkyni.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Chtěla bych pana poslance
Richterka upozornit na to, že se pak dostane do rozporu s
§ 3, kde hranice důchodů je jediným
zdrojem podle § 54 odstavec 1, a § 68 odstavec 1, kde
je tatáž hranice 1 440 Kčs pro jednotlivce
a 2 400 Kčs, pokud se jedná o dvojici. Totéž
se opakuje v § 4. Mám tedy rozumět, že
pan poslanec Richterek chce zvýšit pouze dávky
sociálních důchodů, to znamená
těch, kteří dosáhli hranice 65 let,
jsou invalidní, ale přitom nemají odpracovaná
léta a tudíž nárok na důchod?
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Dávám poslanci
Richterkovi v úvahu, aby zvážil svůj
pozměňovací návrh, protože má
řadu vad, které by v případě,
že by byl přijat, mohly zasáhnout rušivě
do celé skladby zákona. Prosím, aby se k
tomu ještě vyslovil.
Poslanec SL M. Richterek: Omlouvám se paní zpravodajce,
ale předpokládám, že je to její
povinnost, když v podkladech, které předložila
vláda jednotlivým výborům, je uvedeno,
ze nejvyšší důchody, jakékoliv,
jsou v počtu 250 000. Čísla jsou uvedena
v příloze, pochopitelně se to týká
§ 3 i § 4 ve stejných hodnotách.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nezlobte se, pane poslanče,
ale povinností poslance je, aby jeho návrh byl formulován
naprosto jasně, aby poslanci věděli, o čem
hlasují. Návrh ze strany zpravodajky byl dán
jasně. Myslím, že názor k tomuto pozměňovacímu
návrhu vyjádříme hlasováním.
Nejprve hlasuje část poslanců zvolených
v České republice do Sněmovny národů.
Prosím poslance Sněmovny národů v
České republice, kdo z nich je pro pozměňovací
návrh poslance Richterka, aby zvedl ruku!
Pro návrh poslance Richterka je šest poslanců
ve Sněmovně národů zvolených
v České republice.
Nyní se ptám poslanců zvolených ve
Slovenské republice do Sněmovny národů.
Kdo z nich je pro tento návrh, ať zvedne ruku!
Pro návrh poslance Richterka je 9 poslanců zvolených
ve Slovenské republice do Sněmovny národů,
což je málo. Sněmovna národů
tedy tento pozměňovací návrh neschválila.
Nyní přistoupíme k hlasování
o tomto návrhu ve Sněmovně lidu. Ptám
se poslanců Sněmovny lidu, kdo z nich je pro návrh
poslance Richterka, ať zvedne ruku!
Ve Sněmovně lidu bylo pro tento návrh dvacet
pět poslanců, návrh tedy nebyl přijat.
Nyní přistoupíme k hlasování
o návrhu zákona ve znění zpravodajské
zprávy. Nejprve budou opět hlasovat poslanci Sněmovny
národů, a to zvolení v České
republice. Ptám se poslanců zvolených v České
republice do Sněmovny národů, kdo z nich
je pro?
Pro návrh zákona ve znění zpravodajské
zprávy je 53 poslanců.
Nyní bude hlasovat část poslanců Sněmovny
národů zvolených ve Slovenské republice.
Ptám se poslanců zvolených ve Slovenské
republice do Sněmovny národů, kdo je pro
tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát
šest.) Padesát šest.
Mohu konstatovat, že poslanci Sněmovny národů
v počtu padesát šest předložený
návrh zákona schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám
se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro tento návrh
zákona, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Sto čtyři poslanci Sněmovny lidu se vyslovili
pro tento návrh zákona, čili Sněmovna
lidu tento návrh schválila.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
mohu konstatovat, že Federální shromáždění
ČSFR schválilo zákon o zvyšování
důchodů.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 98, SL
č. 152, SN č. 154)
Teď přerušuji jednání. Zahájíme
přesně ve 14.00 hodin. Prosím o dochvilnost,
máme mnoho práce.
(Jednání přerušeno ve 13.06 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.16 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, budeme pokračovat v odpolední části
naší společné schůze obou sněmoven.
Na pořadu je
Vládní návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
ČSFR k vyslovení souhlasu návrh na přístup
České a Slovenské Federativní Republiky
ke Smlouvě o patentové spolupráci, přijaté
ve Washingtonu dne 17. června 1970 (tisk 294).
Vládní návrh odůvodní předseda
Federálního úřadu pro vynálezy
pan Ladislav Jakl. Prosím, aby se ujal slova.
Předseda Federálního úřadu
pro vynálezy L. Jakl: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předkládaný návrh
na přístup ke smlouvě o patentové
spolupráci je smlouvou, která vytváří
mezinárodní systém, který umožňuje
zjednodušení získání zahraniční
ochrany vynálezů. Pokud je tato právní
ochrana předpokládaná ve více zemích
a který představuje ekonomičtější
přístup při zajišťování
této právní ochrany.
Navrhovaný přístup České a
Slovenské Federativní Republiky k mezinárodní
smlouvě o patentové spolupráci nerozlučně
souvisí se současným rozvojem nových
zahraničně obchodních styků a technické
spolupráce naší republiky především
s hospodářsky vyspělými státy.
Přechod Československé ekonomiky na tržní
hospodářství, potřeba její
otevřenosti zahraničnímu kapitálu,
záměr včlenit ČSFR do západoevropských
hospodářských integračních
seskupení vyvolává růst mezinárodních,
obchodních, výrobních a vědeckotechnických
styků a požadavek na sblížení Československého
patentového systému s evropským patentovým
systémem. Tím se zároveň rozšiřuje
a prohlubuje potřeba patentování nových
výrobků, technologií apod. v zahraničí.
Základním předpokladem tohoto sblížení
je existence nového Československého zákona
o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích
návrzích, který Federální shromáždění
schválilo 27. listopadu minulého roku a který
vstoupil v platnost 1. ledna t.r. Přístup České
a Slovenské Federativní Republiky ke Smlouvě
o patentové spolupráci je dalším následným
krokem, který zabezpečuje vstup našeho státu
do tohoto systému. Uvedený zákon č.
527 z minulého roku zároveň slouží
k provedení Smlouvy o patentové spolupráci
v ČSFR.
V současné době se členy smlouvy stalo
už 44 států světa, mezi nimiž jsou
nejen všechny hospodářsky vyspělé
státy, ale i většina rozvojových států.
Svědčí to o tom, jak je tato smlouva užitečná
a výhodná pro zahraniční přihlašování
vynálezu. Dosavadní neúčast naší
republiky v této smlouvě je dědictvím
předlistopadového režimu, který preferoval
vytvoření a účast v integračních
seskupeních toliko členských států
Rady vzájemné hospodářské pomoci.
Neúčast České a Slovenské Federativní
Republiky v této smlouvě stavěla dosud Českou
a Slovenskou Federativní Republiku mimo rámec univerzálního
systému mezinárodní patentové ochrany
a spolupráce. Postup podle této smlouvy, její
využívání, je dále zárukou
vysoké kvality a nenapadnutelnosti udělených
patentů na naše vynálezy v zahraničí.
Je to způsobeno využíváním mezinárodních
rešerší a mezinárodních předběžných
průzkumů, které provádějí
renovované patentové úřady světa.
Členství České a Slovenské
Federativní Republiky ve smlouvě usnadní
a urychlí všeobecný přístup Československé
technické veřejnosti k nejnovějším
technickým informacím a dokumentaci, které
jsou nezbytné pro rozvoj naší vědy a
techniky.
Existence smlouvy významnou měrou ovlivní
též unifikaci, práva v oblasti patentové
ochrany. Členství naší republiky ve
smlouvě vytváří tak podmínky
pro vstup našeho státu do evropských společenství
a do Evropské dohody o udělení evropských
patentů. Členství ve smlouvě neznamená
omezení dosavadního způsobu přihlašování
vynálezů k zahraniční ochraně,
pokud toto přihlašování bude prováděno
v menším počtu zemí. Pro větší
počet zemí však přihlašování
prostřednictvím smlouvy o patentové spolupráci
bude vždycky výhodné. Přihlašovatelé
mají tedy zachovánu možnost volby postupu podle
vlastního uvážení a podle vlastních
konkrétních podmínek.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi.
Vlastní návrh projednaly výbory ústavně
právní, zahraniční a hospodářské
obou sněmoven. Nejprve prosím poslankyni Drahomíru
Kovaříkovou, členku hospodářského
výboru, aby přednesla společnou zpravodajskou
zprávu výborů Sněmovny národů.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
D. Kovaříková: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, vážené kolegyně, předkládaný
přístup České a Slovenské Federativní
Republiky k mezinárodní Smlouvě o patentové
spolupráci je jedním z dalších konkrétních
projevů změněné Československé
zahraničně politické koncepce, která
- stručně řečeno - sleduje pokud možné
rychlé zapojení České a Slovenské
Federativní Republiky nejen do evropského systému
hospodářské, kulturní a jiné
spolupráce, ale též zároveň do
širších univerzálních systémů
této mezinárodní spolupráce, která
existuje mezi nerůznějšími státy
v různých oblastech života. Smlouva o patentové
spolupráci představuje právě jeden
z takových univerzálních systémů
mezinárodní spolupráce v oblasti patentů.
Důkazem toho je široká účast
státu z nejrůznějších částí
světa, průmyslově vyspělých,
rozvojových a ostatních v této smlouvě.
Smlouva o patentové spolupráci je považována
za nejvýznamnější prostředek
při zajišťování zahraniční
ochrany vynálezů. Přístup České
a Slovenské Federativní Republiky ke smlouvě
vytváří podmínky pro zjednodušený
postup československých přihlašovatelů
při přihlašování nových
vynálezů v zahraničí k ochraně
do více států zároveň. Význam
zahraniční ochrany vynálezů stoupá
spolu s rozvojem technické a hospodářské
spolupráce České a Slovenské Federativní
Republiky, zejména s vyspělými průmyslovými
státy.
Přístup České a Slovenské Federativní
Republiky ke Smlouvě o patentové spolupráci
zvýší též počet zahraničních
přihlašovatelů, kteří budou žádat
o ochranu svých vynálezů v České
a Slovenské Federativní Republice. To přinese
určitý devizový přínos.
Přístup České a Slovenské Federativní
Republiky ke smlouvě vytváří podmínky
pro získání nejčerstvějších
informací o nejnovějších technických
řešeních, o nejnovějších
technologiích apod., což má význam pro
přechod Československé ekonomiky na tržní
hospodářství.
Přístupem České a Slovenské
Federativní Republiky se nepochybně zvýší
mezinárodní prestiž České a Slovenské
Federativní Republiky ve vztazích s průmyslově
vyspělými státy a povede to k usnadnění
jejich vstupu, resp. proniknutí potřebného
zahraničního kapitálu do naší
republiky.
Smlouvu projednaly výbory hospodářské,
výbory zahraniční a výbory ústavně
právní bez připomínek. Přijetí
smlouvy doporučují. Dovolte mi tedy, abych jako
společná zpravodajka, k vládnímu návrhu
ke Smlouvě o patentové spolupráci vám
doporučila její přijetí ve znění
tisku 294.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Kovaříkové. Nyní má
slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec František Magyar.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni poslanci, ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu sa pripájam
k slovám kolegyne Kovaříkovej. Aj ja vám
odporúčam prijať, resp. ratifikovať túto
dohodu. Ako človek, autor niekoľkých autorských
osvedčení, že to bude výborná
vec pre autorov vynálezov. Viem, čo to znamenalo
bojovať s jediným patentovým úradom
o uznanie jediného patentu v jednej reči a nikdy
som nepokúsil rozšíriť patenty do zahraničia
a bojovať ešte so zahraničnými patentovými
úradmi v cudzích rečiach. Odteraz, ak prijmem
túto zmluvu, autorovi stačí, keď v tuzemsku
podá patentový úrad. Z hľadiska autorov
je to veľký prínos, a preto z humánneho
hľadiska je dôvod, aby sme prijali. Okrem toho táto
dohoda môže pre náš štát znamenať
devízový prínos. To je ďalší
dôvod, pre ktorý vám odporúčam
jej prijatie.

