Výbory České národní rady (kromě
mandátového a imunitního výboru, zahraničního
výboru, výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost, výboru pro obchod a cestovní
ruch) projednaly na svých schůzích v dubnu
1992 uvedený vládní návrh zákona
ČNR (tisk 676).
Výbory doporučily, aby Česká národní
rada vládní návrh novely uvedeného
zákona s chválila s připomínkami
zahrnutými v následujícím znění
společné zprávy:
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
ve znění zákona České národní
rady č. 266/1991 Sb. a zákona České
národní rady č. 542/1991 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
ve znění zákona České národní
rady č. 266/ 991 Sb. a zákona České
národní rady č. 542/1991 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
V okresech se zřizují okresní úřady.
V okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město
se okresní úřady nezřizují.
[§ 6, 9, 10 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu.]
2. § 3 odst. 6 zní:
"(6) Za porušení povinností stanovených
obecně závaznou vyhláškou vydanou okresním
úřadem může okresní úřad
uložit podnikateli [§ 2 odst. 2 zákona č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník.] nebo
právnické osobě pokutu do 100 000,- Kčs.
Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy došlo
k porušení obecně závazné vyhlášky.".
3. V § 4 se slova "občanů, organizací"
nahrazují slovy "fyzických a právnických
osob".
4. § 5 zní:
(1) Okresní úřad
a) vykonává státní správu ve věcech, které stanoví zvláštní zákony,
b) vykonává státní správu, která ke dni 23. listopadu 1990 příslušela podle zvláštních předpisů okresním národním výborům, pokud nebyla přenesena na pověřený obecní úřad [§ 60 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona České národní rady č. ..../1992 Sb.] nebo se tímto zákonem neruší anebo nebyla přenesena zvláštními zákony na jiné orgány [Např. zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.]
c) vykonává státní správu ve věcech uvedených v příloze I k tomuto zákonu, pokud nebyla přenesena na jiné orgány,
d) přezkoumává hospodaření obce podle zvláštního předpisu [§ 20 odst. 3 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., ve znění zákona České národní rady č. ..../1992 Sb.], je-li o to obcí požádán,
e) přezkoumává rozhodnutí orgánů obce vydaná ve správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).], nestanoví-li zvláštní zákon jinak [Např. zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.]
f) kontroluje činnost pověřených obecních úřadů a orgánů obcí na úseku jejich přenesené působnosti [§ 21 odst. 1 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.] a poskytuje jim odbornou pomoc, ukládá obecním úřadům opatření k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole,
g) stanoví podle zvláštního zákona výši náhrady nákladů, které obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené působnosti,
h) plní úkoly spojené s mobilizačními přípravami státu a úkoly civilní obrany,
i) stanoví pověřeným obecním
úřadům [§ 60 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
zákona České národní rady č.
..../1992 Sb.] se souhlasem ministerstva vnitra České
republiky (dále jen "ministerstvo vnitra") jejich
územní obvod tak, aby každá obec v okrese
byla začleněna do územního obvodu
některého pověřeného obecního
úřadu.
(2) Okresní úřad dále plní
úkoly spojené s řešením mimořádných
událostí v případě živelných
pohrom, nehod nebo jiného nebezpečí, které
ohrožuje životy, zdraví nebo značné
majetkové hodnoty. Za tím účelem může
přednosta okresního úřadu vyhlásit
obecně závaznou vyhláškou pro území
okresu nebo jeho část stav ohrožení.
K ochraně života, zdraví nebo značných
majetkových hodnot, v případě živelných
pohrom, nehod nebo jiného nebezpečí může
přednosta okresního úřadu uložit
opatření fyzickým a právnickým
osobám a místním orgánům státní
správy. Tomu, kdo splnil uloženou povinnost, přísluší
náhrada účelně vynaložených
nákladů, popřípadě náhrada
škody, za kterou odpovídá stát; této
odpovědnosti se nemůže zprostit. Náhradu
nákladů, popřípadě vzniklé
škody, lze uplatnit u okresního úřadu
do šesti měsíců po jejich vzniku.
(3) Za nesplnění povinnosti uložené
podle odstavce 2 může okresní úřad
uložit pokutu fyzické osobě do výše
10 000,- Kčs, právnické osobě do výše
100 000,- Kčs.
(4) V okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město
vykonávají působnost okresních úřadů
magistráty těchto měst s výjimkou
působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona České
národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí, kterou pro město
Brno, Ostravu a Plzeň vykonává ministerstvo
financí České republiky.".
5. § 6 zní:
Okresní úřady mohou se souhlasem okresního
shromáždění a ministerstva vnitra vstupovat
do regionálních seskupení se zahraničními
partnery. Okresní úřady nemohou vstupovat
do zájmových sdružení právnických
osob 5/.
Dosavadní text poznámky č. 5/ se mění takto:
"5/ § 19a odst. 1 a § 20f a násl.
občanského zákoníku č. 40/0964
Sb., ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č. 47/1992 Sb.).
6. § 8 zní:
(1) V čele okresního úřadu je jeho
přednosta, kterého jmenuje a odvolává
vláda na návrh ministra vnitra České
republiky (dále jen "ministr vnitra").
(2) Ministr vnitra předkládá návrh
na jmenování přednosty okresního úřadu
(dále jen "přednosta") po výběrovém
řízení. Výběrové řízení
vyhlašuje ministr vnitra; jeho pravidla stanoví ministerstvo
vnitra obecně závazným právním
předpisem.
(3) Plat a odměny přednostovi stanoví ministr
vnitra podle zvláštních předpisů.
(4) Přednostu v době jeho nepřítomnosti
zastupuje jím určený zástupce.
(5) Přednosta je nadřízený všem
pracovníkům okresního úřadu
a plní funkci vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů ve vztahu k tomuto úřadu.".
7. Za § 8 se vkládá nový § 8a,
který zní:
(1) Funkce přednosty je neslučitelná s funkcí
poslance zákonodárného sboru, s funkcí
člena zastupitelstva orgánu územní
samosprávy, s jinou funkcí ve státní
správě a s funkcemi v politických stranách
nebo hnutích.
(2) Přednosta nesmí dále vykonávat
jinou výdělečnou činnost s výjimkou
správy vlastního majetku; příležitostnou
výdělečnou činnost vědeckou,
pedagogickou, literární, publicistickou a uměleckou
smí vykonávat za předpokladu, že nejde
o činnost podnikatelskou a že taková činnost
nesnižuje jeho vážnost nebo neohrožuje důvěru
v nezávislost a nestrannost okresního úřadu.
(3) Vláda odvolá přednostu z funkce vždy:
a) byl-li pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin,
b) zjistí-li se u něho neslučitelnost uvedená v odstavcích 1 a 2,
c) byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům
nebo tato způsobilost byla omezena.".
8. § 9 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Okresní úřad se člení
na referáty. Přednosta stanoví organizaci
okresního úřadu, zřizuje a zrušuje
se souhlasem ministerstva vnitra jednotlivé referáty.
Přednosta může zřídit jako samostatný
útvar kancelář přednosty.
(2) V čele referátu a kanceláře přednosty
je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává
přednosta.".
9. V § 9 se dosavadní odstavec 2 označuje jako
odstavec 3.
10. § 10 zní:
Obecně závazné vyhlášky okresního
úřadu podepisuje jeho přednosta. Podepisuje
i jiná rozhodnutí a opatření okresního
úřadu; k jejich podepisování může
pověřit vedoucího příslušného
referátu, popřípadě i jiného
pracovníka.".
11. § 11 zní:
Okresní úřad sestavuje svůj rozpočet,
hospodaří podle něj a vypracovává
závěrečný účet podle
zvláštních předpisů 7a/.".
Poznámka č. 7a/ zní:
"7a/ Zákon České národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisů. Zákon č. 563/1991 Sb., o
účetnictví.".
12. § 13 zní:
(1) Je-li obecně závazná vyhláška
okresního úřadu v rozporu se zákonem,
zruší ji ministerstvo vnitra. Rozhodnutí o
zrušení takové vyhlášky okresní
úřad vyvěsí na úřední
desce úřadu po dobu nejméně 15 dnů.
Kromě toho zabezpečí zveřejnění
tohoto rozhodnutí na úřední desce
u obecních úřadů působících
v územním obvodu okresního úřadu.
(2) Jiná opatření okresních úřadů,
jsou-li v rozporu se zákonem, jinými obecně
závaznými právními předpisy,
usneseními vlády nebo směrnicemi ústředních
orgánů státní správy, zruší
příslušný ústřední
orgán státní správy.".
13. § 14 zní:
Vláda řídí a kontroluje činnost
okresních úřadů a sjednocuje činnost
ústředních orgánů státní
správy republiky ve vztahu k okresním úřadům.".
14. § 15 zní:
Ministerstvo vnitra k zabezpečení úkolů vlády ve vztahu k okresním úřadům:
a) koordinuje vydávání směrnic ústředních orgánů státní správy, jež se týkají okresních a obecních úřadů,
b) kontroluje dodržování opatření vlády v činnosti okresních úřadů a poskytování odborné pomoci okresními úřady obecním úřadům,
c) organizuje ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy průzkumy a jednotlivých úsecích činnosti okresních úřadů, vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá vládě návrhy na potřebná opatření,
d) metodicky usměrňuje informační systém okresních úřadů,
e) organizuje porady přednostů okresních úřadů,
f) zabezpečuje na úseku státní správy
odbornou přípravu pracovníků okresních
a obecních úřadů.".
15. V § 16 odst. 2 zní:
"(2) Na základě schválených dotací
ze státního rozpočtu do rozpočtů
okresních úřadů a obcí stanoví
ministerstvo vnitra počet pracovníků, výši
osobních a věcných výdajů spojených
s výkonem státní správy pro každý
okresní úřad a úhrn příspěvků
na osobní a věcné výdaje spojené
s výkonem státní správy pro obce v
každém okrese.".
16. V § 17 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a písmena d) a e) znějí:
"d) kontrolují výkon státní správy okresními úřady na svěřeném úseku,
e) spolupracují s ministerstvem vnitra při plnění
jeho úkolů podle § 15.".
17. V § 17 se doplňuje nový odstavec 2, který zní:
"(2) Při výkonu státní správy
jsou okresní úřady podřízeny
příslušnému ústřednímu
orgánu státní správy.".
18. Za § 18 se vkládá nová "Část
šestá" a pod ní nadpis "Okresní
shromáždění".
19. V části šesté se vkládají
nové § 18a, 18b a 18c, které znějí:
(1) V územním obvodu okresního úřadu
se do 60 dnů od voleb do zastupitelstev v obcích
zvolí okresní shromáždění
(dále jen "shromáždění").
Počet členů shromáždění
stanoví okresní úřad do 10 dnů
od voleb se zřetelem na počet obcí a počet
obyvatel v okrese tak, aby shromáždění
mělo nejméně 40 členů, nejvýše
však 70 členů.
(2) Členové shromáždění
jsou voleni tajným hlasováním obecními
zastupitelstvy. Počet členů shromáždění,
kteří se volí v každé obci, stanoví
okresní úřad na základě směrného
čísla.
(3) Směrné číslo se určí
tak, že celkový počet obyvatel okresu se dělí
celkovým počtem členů shromáždění.
Rozhodující pro stanovení počtu obyvatel
je stav k 1. lednu v roce, v němž se konají
volby do zastupitelstev v obcích.
(4) Okresní úřad stanoví pro každou
obec tolik členů shromáždění,
kolikrát je směrné číslo obsaženo
v počtu obyvatel obce. Obce, které mají nižší
počet obyvatel, než je směrné číslo,
volí společného člena shromáždění.
Okresní úřad stanoví, které
obce volí jednoho společného člena
shromáždění.
(5) Pokud při postupu podle předchozích odstavců
by byl stanoven nižší než okresním
úřadem určený celkový počet
členů shromáždění, zvýší
se počet členů shromáždění
v obcích s nejvyššími zůstatky
dělení počtu obyvatel obce směrným
číslem o dalšího člena shromáždění.
(1) Shromáždění
a) schvaluje na návrh přednosty rozdělení dotací do rozpočtu obcí; přitom nemůže měnit výši náhrady nákladů, které obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené působnosti, stanovenou podle zvláštního zákona okresním úřadem,
b) schvaluje a kontroluje rozpočet okresního úřadu a schvaluje jeho závěrečný účet; přitom shromáždění nemůže měnit objemy prostředků stanovené ministerstvem vnitra na výkon státní správy okresním úřadem (§ 16 odst. 2),
c) plní úkoly stanovené zvláštními
zákony 7b/.
(2) Shromáždění může přednostu
zmocnit k provádění změn v rozpočtu
okresního úřadu. Bez tohoto zmocnění
může přednosta provádět rozpočtová
opatření 7c/.
(1) Shromáždění se schází
zpravidla čtyřikrát ročně.
Jeho zasedání připravuje a svolává
přednosta. Přednosta je povinen svolat shromáždění
do 14 dnů, požádá-li o to písemně
alespoň jedna pětina členů shromáždění.
(2) Zasedání shromáždění
řídí předseda zvolený pro toto
shromáždění. Mohou se ho zúčastnit
i osoby, které přizve přednosta.
(3) Shromáždění může v mezích
svých oprávnění uvedených v
§ 18b ukládat úkoly přednostovi.
(4) Odporuje-li usnesení shromáždění
zákonu, jinému obecně závaznému
právnímu předpisu nebo usnesení vlády,
přednosta pozastaví jeho výkon a do 14 dnů
je předloží vládě. Vláda
rozhodne o pozastaveném usnesení shromáždění
nejpozději do 30 dnů ode dne doručení
rozhodnutí přednosty o pozastavení usnesení
na ministerstvo vnitra.".
Poznámky č. 7b) a 7c) znějí:
"7b/ Např. § 22 odst. 5 a § 23 odst. 4 zákona České národní rady č. 551/1991 Sb., o všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky.
7c/ § 13 zákona České národní
rady č. 576/1990 Sb. § 36 vyhlášky ministerstva
financí České republiky č. 205/1991
Sb.".
20. Dosavadní část šestá a část
sedmá se označují jako část
sedmá a část osmá.
21. V § 19 se v návětí slova "do
31. prosince 1992" nahrazují slovy "do 31. prosince
1994". V písmenu b) se vypouští část
věty za středníkem.
22. § 22 až 26 se vypouštějí.
23. V § 28 se vypouští bod 1.
24. § 33 odst. 1 zní:
"(1) Obecné předpisy o správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád).] se nevztahují na rozhodování
podle ustanovení § 5 odst. 1 písm. g) a i)
a odst. 2, § 13 a § 16 odst. 2 tohoto zákona.".
25. V příloze I k zákonu se vypouštějí
položky 10 a 11.
(1) Do vlastnictví měst Brna, Ostravy a Plzně
přecházejí dnem účinnosti tohoto
zákona věci z majetku České republiky,
k nimž k tomuto dni příslušelo právo
hospodaření okresním úřadům
Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město.
To neplatí, jde-li o věci, k nimž měly
ke dni svého zrušení právo hospodaření
krajské národní výbory, a věci
vedené v § 4 odst. zákona České
národní rady č. 172/1991 Sb.; k těmto
věcem přísluší ode dne účinnosti
tohoto zákona právo hospodaření okresním
úřadům Brno-venkov, Opava a Plzeň-sever.
(2) Práva a závazky, které měly ke
dni účinnosti tohoto zákona okresní
úřady pro Brno-město, Ostravu-město
a Plzeň-město, přecházejí na
magistráty těchto měst, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak. Práva a povinnosti
z pracovněprávních vztahů pracovníků
těchto okresních úřadů přecházejí
na magistráty měst Brno, Ostrava a Plzeň.
Zákon České národní rady č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění pozdějších
předpisů, se mění takto: V §
28 odst. 3 a v § 29 odst. 4 se vypouštějí
slova "popřípadě zastupitelstvo města.".
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
jak vyplývá z pozdějších zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1992.
| JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r. | Ján KADLEC v.r. |
| předseda ústavně právního výboru ČNR | zpravodaj ústavně právního výboru ČNR |
| JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. | |
| předseda výboru ČNR pro územní správu a národností | |
| MUDr. Petr LOM, CSc., v.r. | RNDr. Jiří PAYNE v.r. |
| předseda výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví | zpravodaj výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví |
| Ing. Leopold ZUBEK v.r. | Hana VRCHLAVSKÁ v.r. |
| předseda výboru ČNR pro ochranu životního prostředí a urbanismus | zpravodajka výboru ČNR pro ochranu životního prostředí a urbanismus |
| Karel LEDVINKA v.r. | Ing. Václav MOSKAL, CSc., v.r. |
| předseda národohospodářského výboru ČNR | zpravodaj národohospodářského výboru ČNR |
| Ing. Petr KOZÁNEK v.r. | |
| předseda rozpočtového a kontrolního výboru ČNR | |
| Ing. Josef VONDRÁČEK v.r. | |
| předseda výboru ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu | |
| Jan ZAHRADNÍČEK v.r. | Jaroslav MATĚJKA v.r. |
| předseda církevního a humanitárního výboru ČNR | zpravodaj církevního a humanitárního výboru ČNR |

