NÁVRH
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
1. V § 2 odst.1 se vypouští slova "podkladem
pro národohospodářské plánování
1) a" včetně odkazu.
2. V § 3 odst.1 se text "ministerstva lesního
a vodního hospodářství České
socialistické republiky" nahrazuje textem "ministerstva
životního prostředí České
republiky"
3. V § 3 odst.1 se poznámka č.2 označuje
číslem 1 a z poslední věty se vypouštějí
slova "s dlouhodobým výhledem národního
hospodářství, s perspektivou odvětví
lesního hospodářství".
4. § 3 odst.4 zní: "(4) Právnické
a fyzické osoby hospodařící v lesích
na území České republiky (dále
jen "uživatelé lesů") jsou povinni
vést přehled o následcích hospodaření
podle lesních hospodářských plánů."
5. V § 6 odst.2 se poznámka č.3 označuje
číslem 2.
6. V § 9 odst.1 se vypouští slova "národní"
a slova "u nichž byl rozsah odborné správy
lesů omezen".
7. V § 9 odst.1 se poznámka č. 4 označuje
číslem 3.
8. § 12 a § 13 včetně nadpisu znějí:
(1) Uživatelé lesů, bez ohledu na jejich výměru,
jsou povinni zajišťovat řádné hospodaření
v lesích prostřednictvím odborného
lesního hospodáře, který musí
splňovat předepsanou kvalifikaci.
(2) Jméno odborného lesního hospodáře
schvaluje na návrh uživatele lesa příslušný
orgán státní správy lesního
hospodářství.
(3) Nezajistí-li vlastník lesa odborného
lesního hospodáře, popřípadě
nemůže-li tuto funkci zastávat sám,
určí mu jej orgán státní správy
lesního hospodářství Na schválení
nebo určení odborného lesního hospodáře
podle odst. 2 se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení 4).
(4) Vlastník lesa je povinen hradit náklady spojené
s výkonem funkce odborného lesního hospodáře.
(5) Činnost odborného lesního hospodáře
může zajišťovat též právnická
osoba prostřednictvím svých kvalifikovaných
pracovníků.
(6) Za hospodaření podle ustanovení zákona
o lesích a schváleného lesního hospodářského
plánu nesmí odborný lesní hospodář
utrpět újmu.
(1) Odborným lesním hospodářem může
být občan České a Slovenské
Federativní Republiky, který má vysokoškolské
vzdělání lesnického směru,
pětiletou odbornou praxi a absolvoval předepsanou
zkoušku.
(2) Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podrobnosti o kvalifikaci
a zkouškách pro odborné lesní hospodáře
a o jejich právech a povinnostech ve vztahu k uživateli
lesa a orgánům státní správy
lesního hospodářství."
9. Odkaz č. 4. zní:
"4) zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)"
10. § 14 a § 15 se vypouští.
11. V § 17 se v nadpisu vypouští slovo "organizacemi".
12. V § 17 odst. 1 se slovo "organizace" nahrazuje
slovy "právnické a fyzické osoby".
13. Odkaz pod čarou č. 6 zní:
"6) např. vyhledávání
a průzkum ložisek podle zákona č. 44/1988
Sb. o ochraně a využití nerostných surovin
ve znění zákona č. 541/1991 Sb."
14. V § 18 se doplňuje nový odst. 4, který
zní:
"(4) Porušení zákazů uvedených
v odstavci 1 je přestupkem 7a)."
15. Doplňuje se odkaz pod čarou č. 7a):
"7a) zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích"
16. V § 19 odst. 1 se slova "organizace i občané"
nahrazují slovy "právnické i fyzické
osoby".
17. V § 20 se doplňuje nový odst. 3, který
zní:
"(3) Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podrobněji povinnosti
uživatelů lesů při ochraně lesů."
18. V § 22 odst. 2 se vypouštějí slova
"popřípadě organizace vykonávající
odbornou správu lesů".
19. V § 23 se v prvé větě vypouštějí
slova "jakož i odborné správy lesů".
20. V § 24 odst. 1 se v prvé větě vypouštějí
slova "u nichž byl výkon odborné správy
lesů omezen".
21. V § 24 odst. 2 písm. b) odkaz pod čarou
č. 10) zní:
"10) zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích"
22. V § 24 odst. 2 písm. c) se vypouštějí
slova "nebo přečinu".
23. V § 24 odst. 8 odkaz pod čarou č. 11) zní:
"11) zákon č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu ve znění zákona č.49/1990
Sb."
24. V § 25 písm. b) se za slovo "ministerstvo"
doplňují slova "životního prostředí".
25. V § 26 odst. 1 se vypouští písmena
g), h), i), j) a m). stávající písmena
a) až p) se označují jako a) až k).
26. § 26 odst. 2 písm. c) zní:
"c) schvalují a určují odborného
lesního hospodáře podle § 12 odst. 2)
a 3)."
27. V § 26 odst. 3 se vypouštějí slova
"podle § 12 odst. 6 podávají zprávy
o plnění úkolů odborné správy
lesů a".
28. § 27 se vypouští.
29. V § 28 zní nadpis: "Ministerstvo životního
České republiky"
30. V § 28 odst. 1 se vypuštějí písmena
m), stávající písmena a) až o)
se označují jako a) až n)
31. V § 28 odst. 2 se vypouští odstavec b).
32. V § 30 odst. 1 se vypouštějí slova
"zda příslušné organizace vykonávají
odbornou správu lesů a".
33. § 31 včetně nadpisu zní:
Ministerstvo dozírá, jak orgány, uživatelé
lesů a ostatní právnické a fyzické
osoby provádějí ustanovení zákona
o lesích, tohoto zákona a předpisů
na jejich základě vydaných a je oprávněno
ukládat opatření k odstranění
zjištěných nedostatků."
34. V § 33 se vypouští odst. 2, zbývající
odstavce 1 až 10 se označují jako 1 až
9.
35. V § 33 odst. 3 se vypouští první věta.
36. V § 33 odst. 5 se vypouští na konci věty
slova "popřípadě organizace vykonávající
odbornou správu lesů". Čárka
mezi slovy "žadatele" a " uživatele lesů"
na konci věty se nahrazuje spojkou "a".
37. Odkaz pod čarou č. 15 zní: "15)
např. zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně
a využití nerostných surovin ve znění
zákona č. 541/1991 Sb."
38. V § 34 odst. 1, 2, 3, a 5 se slovo "organizace"
nahrazuje slovy "uživatel lesa a ostatní právnické
a fyzické osoby".
39. V § 34 odst. 1 se vypouští písm. c),
dosavadní písmena a) až e) se označují
jako a) až d).
40. V § 34 odst. 3 na konci prvé věty se vypouštějí
slova "nebo přečin".
Ustanovení § 13 odst. 1 nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1995.
Zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR ve znění
pozdějších předpisů se mění
a doplňuje takto:
1. V § 15 se vypouští slovo "lesní".
2. V § 19 odst. 2 se slova "pro ochranu zemědělského
a lesní ho půdního fondu" nahrazují
slovy "pro ochranu zemědělského půdního
fondu, pro lesní hospodářství.
Zrušuje se vyhláška MLVH ČSR č.
97/1977 Sb., o odborné správě lesů
a přípěvcích za ni ve znění
vyhlášky MZe ČR č. 121/1992 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh "malé" novely zákona č.
96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství
zohledňuje nejaktuálnější problémy,
vyplývající pro tento úsek ze změn
v naší společnosti, zejména pak z rozsáhlých
restitucí lesních majetků, zrovnoprávnění
všech forem vlastnictví a budování právního
státu. Návrh řeší pouze nejpalčivější
problémy poté, co předsednictvo ČNR
rozhodlo, že návrh nového zákona o lesích
nebude již v tomto volebním období projednáván.
Jeho smyslem je především zaručit odborný
dohled nad hospodařením v lesích a účinnou
ochranu lesa jako základní složky životního
prostředí.
Pomineme-li drobné úpravy, vyplývající
z nových právních předpisů,
přináší návrh tyto zásadní
změny:
1. Nahrazuje monopol státních lesů ve výkonu
odborné správy v lesích ostatních
vlastníků osobou odborného lesního
hospodáře. Tím zajišťuje povinnost
odborného hospodaření v lesích a zároveň
dává vlastníkovi lesa možnost výběru
z těchto kvalifikovaných pracovníků
- položka 7.
2. Zmocňuje se ministerstvo k vydání obecně
závazného právního předpisu
v ochraně lesů. V zákoně uvedené
povinnosti uživatele lesa jsou pouze rámcové.
Vzhledem k tomu, že postup v ochraně lesů proti
jednotlivým škodlivým činitelům
musí být, má-l i být účinný,
co do času a způsobu podrobně upraven, a
že opatření v ochraně lesů mohou
být pro uživatele lesa nepopulární,
je třeba je podrobně upravit obecně závazným
právním předpisem položka 16. Dosavadní
oborové normy v ochraně lesů tuto závaznost
nemají a budou tedy zrušeny.
3. Upřesňuje a rozšiřuje možnosti
sankčních postihů, vůči občanům
i soukromým uživatelům lesů. V položce
13 se porušení zákazů některých
činností v lesích definuje jako přestupek
a umožňuje se tedy uplatnění zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích. V položce
38 se rozšiřuje možnost uplatnění
sankcí za porušení ustanovení zákona
č. 61/1977 Sb., o lesích, tohoto zákona a
předpisů na jeho základě vydaných.
4. Sjednocuje se státní správa lesního
hospodářství, neboť současně
rozdělení mezi dva ústřední
orgány, t. j. MZe hospodaření v lesích
a MŽP - ochrana lesního půdního fondu
se neosvědčilo a přispělo ke snížení
její úrovně jako celku (prolínání
kompetencí, řízení okresů,
ze dvou rezortních ministerstev s mnohdy odlišným
přístupem k řešení problematiky,
apod.). Obdobně jako ve vyspělých zemích
s různorodou majetkovou držbou by měla být
státní správa lesního hospodářství
budována jako jednotný vysoce funkční
system sloužící k ochraně lesů,
který je oprávněn stanovit legislativní
pravidla pro využívání funkcí
lesů a dozírat na jejich dodržování.
Les je nutno chápat jako ekosystem tvořený
pozemky a porosty na nich rostoucími, proto i jeho ochrana,
má-l i být účinná, musí
tvořit jeden celek, řízený jediným
ústředním orgánem státní
správy.

