Všechny výbory ČNR (kromě zahraničního
výboru a mandátového a imunitního
výboru) projednaly na svých schůzích
v dubnu 1992 návrh poslanců České
národní rady na vydání zákona
České národní rady o některých
opatřeních souvisejících s ochranou
veřejného zájmu.
Národohospodářský výbor ČNR,
výbor ČNR pro ochranu životního prostředí
a urbanismu, výbor ČNR pro sociální
politiku a zdravotnictví a církevní a humanitární
výbor ČNR doporučily, aby Česká
národní rada předložený návrh
zákona schválila s těmito úpravami:
K názvu
Za slovo "zákon", doplnit slova "České
národní rady", slovo "1991" nahradit
slovy "1992".
K § 1
Vypustit slova "a kandidáty na funkci poslance České
národní rady"dále jen "kandidát").".
Vložit mezi slova "poslance České národní
rady" a slova "členy vlády" slova
"a na".
K § 2 písm. a)
Slova "nezneužívat informací nabytých
v souvislosti" nahradit slovy "nezneužívat
oficiální pozici, moc a informace nabyté
v souvislosti".
K § 3 písm. a)
Na konec, za slovo "umělecké" připojit
slova "a to v případech, pokud nejde o podnikání
v těchto oborech".
K § 4
Vypustit slova "a) od nabytí účinnosti
tohoto zákona, a nebo po účinnosti tohoto
zákona,".
Písmena b), c) označit jako písmena a), b).
K § 6 odst. 1
Za slova "má právo" vložit slova
"na základě jím písemně
uvedených skutečností".
K § 11
Vypustit slova "a kandidát".
K § 12 písm. b), § 13, § 14 odst.
1
Slova "500 Kčs" nahradit slovy "2 000 Kčs".
K § 14 odst. 2
Vypustit odstavec 2 a zrušit označení odstavce
1.
K § 15
Slova "nad 1 000 Kčs" nahradit slovy "nad
2 000 Kčs".
K § 16
Vypustit slova "nebo kandidáta".
K § 17 písm. b)
Vypustit slova "vyjma nemovitosti sloužící
výhradně k bydlení ústavního
činitele nebo kandidáta.".
K § 19
Vypustit odstavec 4 a 5 a vložit nový odstavec 3,
který zní:
"(3) Náhradník na poslance České
národní rady, který se stal poslancem České
národní rady, doručí přiznání
za minulý rok a za období od začátku
roku do dne složení poslaneckého slibu předsednictvu
České národní rady do 15 dnů
ode dne složení slibu.".
Dosavadní odstavec 3 označit jako odstavec 4.
K § 19 odst. 3
V dosavadním odstavci 3 slova "odst. 1 a 2" nahradit
slovy "odst. 1 až 3".
K § 24 odst. 2
Vypustit slova "a kandidáty".
K § 25 odst. 1
Vypustit slova "nebo kandidát".
K § 25 odst. 2
Vypustit slova "či kandidátu".
K § 25 odst. 3
Vypustit slova "nebo kandidátu".
K § 26
Vložit nový § 26, který zní:
(1) Předseda České národní
rady předkládá České národní
radě v pravidelných obdobích zprávu
o přiměřenosti finančních částek
uvedených v § 12 písm. b), § 13, §
14, § 15, § 16, § 25 odst. 3 tohoto zákona.
Tato zpráva se musí předložit, požaduje-li
to předsednictvo České národní
rady.
(2) Pro zpracování zprávy jmenuje předsednictvo
České národní rady komisi složenou
z nezávislých členů. Členy
komise nesmějí být poslanci zákonodárných
sborů.
(3) Členy komise jmenuje předseda České
národní rady na návrh předsednictva
České národní rady.".
Dosavadní § 26, 27, 28 označit jako §
27, 28, 29.
K § 27
Paragraf 27 zní:
(1) Poslanci zvolení ve volbách v roce 1992 doručí
přiznání za rok 1991 a za období od
začátku roku 1992 do dne složení poslaneckého
slibu předsednictvu České národní
rady do dvou měsíců od složení
slibu.
(2) Ustanovení § 19 odst. 3 se použije obdobně.".
K § 28
Slovo "vyhlášením" nahradit slovy
"7. června 1992.".
Ústavně právní výbor ČNR
doporučuje České národní radě,
aby návrh zákona schválila v tomto
znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon se vztahuje na poslance České
národní rady a členy vlády České
republiky (dále jen "ústavní činitel").
Ústavní činitel je povinen zdržet se
při výkonu funkce i v občanském životě
všeho, co by mohlo vést ke střetu veřejného
zájmu se zájmy osobními a co by tak mohlo
ohrozit důvěru v nestrannost jeho osoby a znevážit
vykonávanou funkci.
Zejména nesmí:
a) zneužívat moci a informací nabytých
v souvislosti s výkonem funkce ve prospěch svůj
nebo jiných fyzických a právnických
osob,
b) odvolávat se v záležitostech, které
souvisejí s výkonem jeho povolání,
nebo v jiných obchodních záležitostech
na svou ústavní funkci.
(1) Ústavní činitel je povinen písemně
oznámit předsedovi České národní
rady, že
a) provozuje nebo vykonává podnikatelskou nebo jinou
výdělečnou činnost s výjimkou
správy vlastního majetku,
b) je členem řídících nebo
kontrolních orgánů právnických
osob.
(2) Tyto informace budou veřejně přístupné
v budově České národní rady.
Ústavní činitel doručí písemné
oznámení o skutečnostech uvedených
v § 3 (dále jen "písemné oznámení")
předsedovi České národní rady
do 15 dnů
a) ode dne, kdy skutečnost uvedená v § 3 nastala
anebo
b) ode dne, kdy složil zákonem předepsaný
slib (dále jen "slib").
Ústavní činitel, který přestal
provozovat nebo vykonávat podnikatelskou nebo jinou výdělečnou
činnost anebo přestal být členem řídících
nebo kontrolních orgánů právnických
osob, oznámí tuto skutečnost předsedovi
České národní rady do 15 dnů.
Ústavní činitel je povinen učinit
písemné přiznání o příjmech
a darech v rozsahu stanoveném tímto zákonem
(dále jen "přiznání").
V přiznání musí být správně
a úplně uveden zdroj, druh, výše a den
a) příjmu z činností uvedených
v § 3 vyjma příjmu za výkon funkce ústavního
činitele,
b) příjmu z činnosti vědecké,
pedagogické, publicistické, literární
nebo umělecké a za projevy a veřejná
vystoupení,
c) příjmu z cenných papírů,
dividend, tantiém, úroků a nájmů.
(1) V přiznání musí být správně
a úplně uveden zdroj, výše a stručný
popis darů a jiných výhod, zejména
úhrad za dopravu, ubytování, stravování
nebo zábavu, pokud jednotlivě přesáhly
hodnotu 500,- Kčs a nebyly poskytnuty osobami blízkými
či jako projev osobní pohostinnosti.
(2) Výše poskytnutého plnění
nemusí být uvedena, pokud ústavní
činitel veřejně požádal o poskytnutí
výjimky předsedu České národní
rady a tato mu byla udělena.
(1) V přiznání je třeba uvést
dobu, kdy ústavní činitel fakticky nevykonával
svoji funkci.
(2) V přiznání musí být správně
a úplně uveden druh, datum a stručný
popis všech postavení, z kterých měl
ústavní činitel příjmy uvedené
v § 7 ve vykazovaném období, a dohody či
ujednání o budoucích postaveních.
Přiznání podle § 7 a § 9 ústavní
činitel předkládá pouze v případě,
přesáhne-li souhrn všech jeho příjmů
během jednoho roku výši měsíčního
platu poslance České národní rady.
Doba jednoho roku se počítá ode dne složení
slibu.
Přiznání podle § 7 a § 9 předkládá
ústavní činitel každoročně,
poprvé ve lhůtě jednoho roku ode dne složení
slibu. Přiznání podle § 8 odst. 1 předkládá
ústavní činitel do 15 dnů od poskytnutí
daru nebo jiných výhod.
(1) Každý ústavní činitel má
právo navrhnout předsedovi České národní
rady, aby rozhodl, zda jednání ústavního
činitele je v souladu s tímto zákonem.
(2) Předseda České národní
rady musí návrh projednat s ústavním
činitelem, proti němuž návrh směřuje.
(1) Je-li důvodné podezření, že
zákon byl porušen, předseda oznámí
tuto skutečnost poslaneckému klubu, jehož členem
je dotyčný poslanec, aby se klub mohl k záležitosti
vyjádřit.
(2) Týká-li se návrh člena vlády
České republiky, vyžádá si předseda
vždy vyjádření vlády České
republiky.
Pokud k porušení tohoto zákona došlo,
sdělí to předseda České národní
radě.
Je-li návrh veden proti předsedovi České
národní rady, zastupuje jej v činnosti podle
§ 11 až § 13 místopředseda.
(1) Evidenci písemných oznámení a
přiznání vede předseda České
národní rady.
(2) Předseda České národní
rady může vydat vzor písemného prohlášení
a přiznání a vyzvat ústavního
činitele, aby písemné prohlášení
a přiznání bylo zpracováno podle tohoto
vzoru.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 7. června 1992.".
Výbor ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu nedoporučuje České národní
radě, aby předložený návrh zákona
schválila.
Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR
přerušuje projednávání
návrhu zákona do doby, kdy bude návrh uveden
do souladu s obdobným federálním zákonem.
Výbor ČNR pro územní správu
a národnosti doporučuje odložit projednávání
předloženého návrhu zákona do
příštího volebního období.
Výbor ČNR pro obchod a cestovní ruch návrh
zákona projednal a nepřijal žádné
usnesení.
Výbor ČNR petiční, pro právní
ochranu a bezpečnost přerušil projednávání
návrhu zákona s tím, že problematiku
přenechává k řešení nové
České národní radě, zvolené
v r. 1992.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r. | PhDr. Antonín HEJSEK v.r. |
předseda ústavně právního | zpravodaj ústavně právního |
výboru ČNR | výboru ČNR |
Ing. Petr KOZÁNEK v.r. | František NERAD v.r. |
předseda rozpočtového | zpravodaj rozpočtového |
a kontrolního výboru ČNR | a kontrolního výboru ČNR |
Karel LEDVINKA v.r. | Jaroslav CABAL v.r. |
předseda národohospodářského | zpravodaj národohospodářského |
výboru ČNR | výboru ČNR |
Ing. Jiří MÜLLER v.r. | |
předseda výboru ČNR | |
petičního, pro právní | |
ochranu a bezpečnost | |
Ing. Leopold ZUBEK v.r. | RNDr. Čestmír HOFHANZL v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
ochranu životního prostředí | ochranu životního prostředí |
a urbanismus | a urbanismus |
MUDr. Martin SYKA v.r. | PhDr. Andrej GJURIČ v.r. |
místopředseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
sociální politiku a zdravotnictví | sociální politiku a zdravotnictví |
JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. | doc. RSDr. Rudolf DUŠEK v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
územní správu a národnosti | územní správu a národnosti |
Ing. Josef VONDRÁČEK v.r. | ak. soch. prof. Vladimír PRECLÍK v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
vědu, vzdělání a kulturu | vědu, vzdělání a kulturu |
Jan ZAHRADNÍČEK v.r. | Václav ČUNDRLE v.r. |
předseda církevního | zpravodaj církevního |
a humanitárního výboru ČNR | a humanitárního výboru ČNR |
Josef BEZDĚK v.r. | Vladimír FRÖHLICH v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
obchod a cestovní ruch | obchod a cestovní ruch |