(1) Vzniknou-li pochybnosti o správnosti, pravdivosti,
průkaznosti nebo úplnosti podaného přiznání
nebo hlášení a dokladů poplatníkem
předložených nebo o pravdivosti údajů
v nich uvedených, sdělí správce daně
tyto pochybnosti poplatníkovi a vyzve jej, aby se k nim
vyjádřil, zejména, aby neúplné
údaje doplnil, nejasnosti vysvětlil a nepravdivé
údaje opravil nebo pravdivost údajů řádně
prokázal.
(2) Ve výzvě poplatníkovi určí
správce daně přiměřenou lhůtu
k odpovědi, která nesmí být kratší
patnácti dnů a poučí ho o následcích
spojených s tím, jestliže pochybnosti neodstraní
nebo nedodrží stanovenou lhůtu.
(1) Nebylo-li podáno daňové přiznání
nebo hlášení včas, a to ani po výzvě
správce daně nebo nebyly-li na výzvu ve stanovené
lhůtě odstraněny vady, je správce
daně oprávněn zjistit základ daně
a stanovit daň podle pomůcek, které má
k disposici, anebo které si sám opatří,
a to i bez součinnosti s daňovým subjektem.
(2) Správce daně může stanovit daň
podle pomůcek také v případě,
že poplatník uvedl v daňovém přiznání
nebo hlášení nesprávné nebo neúplné
údaje o skutečnostech rozhodných pro stanovení
daně a nesprávnost nebo neúplnost ani na
výzvu správce daně neodstranil.
Dohody uzavřené s tím, že daňovou
povinnost ponese místo daňového subjektu
zcela nebo částečně jiná osoba,
nejsou pro daňové řízení právně
účinné, nestanoví-li tento zákon
nebo zvláštní právní předpis
jinak.
(1) Podle výsledků vyměřovacího
řízení stanoví správce daně
základ daně a její výši, která
má být daňovému subjektu vyměřena
a předepsána.
(2) Pokud je základ daně nebo daň stanovena
odchylně od základu daně a daně, jak
je daňový subjekt přiznal nebo za řízení
uznal, musí být z vyměřovacího
spisu patrno, podle jakých pomůcek nebo na podkladě
čeho se správce daně při stanovení
základu daně a daně odchýlil, jakož
i důvody těchto rozdílů. Obdobně
musí být z vyměřovacího spisu
patrno, jak byl daňový základ zjištěn
a daň stanovena, stalo-li se tak bez přiznání
nebo hlášení daňového subjektu.
(3) Stanoví-li správce daně základ
daně a daň podle pomůcek, které má
k dispozici nebo které si opatřil, přihlédne
také ke zjištěným okolnostem, z nichž
vyplývají výhody pro daňový
subjekt, i když jím nebyly za řízení
uplatněny.
(4) O stanoveném základu daně a vyměřené
dani vyrozumí správce daně daňový
subjekt platebním výměrem nebo hromadným
předpisným seznamem, nestanoví-li tento nebo
zvláštní zákon jinak, a takto vyměřenou
daň současně předepíše.
(5) Neodchyluje-li se vyměřená daň
od daně uvedené v daňovém přiznání
nebo hlášení, nemusí správce
daně sdělovat daňovému subjektu výsledek
vyměření, pokud o to daňový
subjekt výslovně nepožádá s uvedením
důvodu. V tomto případě se za den
vyměření daně a současně
za den doručení daňovému subjektu
považuje poslední den lhůty pro podání
daňového přiznání nebo hlášení
a, bylo-li daňové přiznání
nebo hlášení podáno opožděně,
nebo jde-li o dodatečné přiznání
nebo hlášení, den, kdy došlo správci
daně, odvolací lhůta je patnáct dnů.
(6) Platebním výměrem se sděluje výše
stanovené daně i v případech, kdy
daňová povinnost má být podle zvláštních
předpisů zaplacena bez podání daňového
přiznání nebo hlášení,
ale daňový subjekt tuto daňovou povinnost
nesplnil.
(7) Zjistí-li správce daně po vyměření
daně, že tato stanovená daňová
povinnost je nesprávně nižší oproti
zákonné daňové povinnosti, dodatečně
daň vyměří ve výši rozdílu
mezi daní původně vyměřenou
a daní stanovenou, a to dodatečným platebním
výměrem a takto dodatečně stanovenou
daň současně předepíše.
Právní moc rozhodnutí o původním
vyměření daně není jejímu
dodatečnému stanovení na překážku.
(8) V odvolání proti dodatečnému platebnímu
výměru lze napadat jen doměřený
rozdíl na daňovém základu a na dani.
(9) Tiskopisy platebních výměrů, hromadných
předpisných seznamů a vyhlášek
k nim vydá ministerstvo.
(1) Pokud tento nebo zvláštní zákon
nestanoví jinak, nelze daň vyměřit
ani doměřit či přiznat nárok
na daňový odpočet, po uplynutí tří
let od konce zdaňovacího období, v němž
vznikla povinnost podat daňové přiznání
nebo hlášení nebo v němž vznikla
daňová povinnost, aniž by zde současně
byla povinnost daňové přiznání
nebo hlášení podat.
(2) Byl-li před uplynutím této doby učiněn
úkon směřující k vyměření
daně nebo jejímu dodatečnému stanovení,
běží tříletá lhůta
znovu od konce roku, v němž byl daňový
subjekt o tomto úkonu zpraven. Vyměřit a
doměřit daň však lze nejpozději
do deseti let od konce zdaňovacího období,
v němž vznikla povinnost podat daňové
přiznání nebo hlášení,
nebo v němž vznikla daňová povinnost,
aniž by zde byla současně povinnost daňové
přiznání nebo hlášení
podat.
(1) Proti stanovení daňového základu
a daně správcem daně a proti jiným
rozhodnutím, pro něž je to zákonem stanoveno
nebo kde to zákon nevylučuje, může příjemce
rozhodnutí podat odvolání.
(2) Proti rozhodnutím, zejména proti výzvám
podle § 42, která předcházejí
stanovení daňového základu a daně,
se nelze samostatně odvolat ani uplatnit mimořádný
opravný prostředek.
(3) Odvolání se podává písemně
nebo ústně do protokolu u správce daně,
jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno.
(4) Odvolání musí obsahovat tyto náležitosti
a) přesné označení správce
daně,
b) přesné označení odvolatele,
c) číslo jednací, event. číslo
platebního výměru, proti němuž
odvolání směřuje,
d) uvedení rozporu s právními předpisy
či skutkovým stavem nebo jiné důvody
osvědčující nesprávnost nebo
nezákonnost napadeného rozhodnutí,
e) návrh důkazních prostředků
k tvrzením v odvolání uvedeným, není-li
odvoláním namítán jen rozpor s právními
předpisy,
f) navrhované změny či zrušení
rozhodnutí.
(5) Odvolání lze podat ve lhůtě jednoho
měsíce ode dne, který následuje po
doručení rozhodnutí, proti němuž
odvolání směřuje, není-li v
tomto zákoně stanoveno jinak. Neobsahuje-li podané
odvolání zákonem předepsané
náležitosti, vrátí je správce
daně odvolateli s poučením, v jakém
směru musí být doplněno, a stanoví
pro to přiměřenou lhůtu ne kratší
patnácti dnů. Vyhoví-li odvolatel plně
této výzvě, má se za to, že odvolání
bylo podáno včas a řádně. Nevyhoví-li
odvolatel výzvě, správce daně odvolací
řízení zastaví. Proti rozhodnutí
o zastavení řízení je přípustné
odvolání.
(6) Nemůže-li správce daně posoudit
všechny údaje odvolání z výsledků
již provedeného řízení, řízení
doplní.
(7) Do doby, než je o odvolání rozhodnuto,
může odvolatel údaje svého odvolání
doplňovat a pozměňovat.
(8) Vezme-li odvolatel odvolání zpět, nemůže
podat v téže věci odvolání nové,
i když dosud odvolací lhůta neuplynula. Oznámení
o zpětvzetí odvolání musí být
podáno písemně, ústně do protokolu
nebo písemným záznamem přímo
ve vyměřovacím spisu, který podepisuje
odvolatel a pracovník správce daně. Jsou-li
v době od podání odvolání do
jeho zpětvzetí učiněny správcem
daně v řízení úkony, zpětvzetím
odvolání se neruší a lze je využít
v dalším řízení.
(9) Odvolání je nepřípustné,
směřuje-li jenom proti odůvodnění
rozhodnutí, aniž by současně byl napadán
jeho výrok.
(10) Odvolání nemá odkladný účinek,
nestanoví-li tento zákon jinak.
(1) Správce daně, jehož rozhodnutí je
odvoláním napadeno, rozhodne o odvolání
sám, pokud mu v plném rozsahu vyhoví. Proti
tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. Správce daně
může rozhodnout o odvolání i v případě,
že mu vyhoví pouze částečně.
Proti takovému rozhodnutí je přípustné
odvolání.
(2) Správce daně odvolání zamítne,
jestliže
a) směřuje proti rozhodnutí, proti němuž
je odvolání nepřípustné,
b) je podáno po stanovené lhůtě,
c) je podáno osobou k tomu nepříslušnou.
Proti zamítnutí odvolání podle písmene
a) až c) se lze odvolat.
(3) Rozhodnutí podle odstavce 1 a 2 musí být
odůvodněno, pokud se v něm nevyhovuje odvolání
v plném rozsahu. V odůvodnění se musí
správce daně vypořádat se všemi
důvody v odvolání uvedenými.
(4) Pokud správce daně o odvolání
podle odstavce 1 a 2 sám nerozhodne, postoupí odvolání
spolu s výsledky doplněného řízení,
s úplným spisovým materiálem a s předkládací
zprávou odvolacímu orgánu k rozhodnutí.
(5) Předkládací zpráva musí
obsahovat zejména tyto údaje
a) zda nejde o odvolání nepřípustné
nebo opožděné,
b) shrnutí výsledků doplněného
řízení,
c) stanovisko ke všem důvodům odvolání,
d) návrh na výrok rozhodnutí o odvolání.
(1) Nestanoví-li zvláštní zákon
jinak, je odvolacím orgánem orgán nejblíže
vyššího stupně nadřízený
správci daně, který napadené rozhodnutí
vydal.
(2) O odvolání proti rozhodnutí ministerstva
rozhoduje ministr financí České republiky
na základě návrhu jím ustavené
zvláštní komise.
(3) Odvolací orgán přezkoumá odvoláním
napadené rozhodnutí vždy v rozsahu požadovaném
v odvolání. Vyjdou-li při přezkoumávání
najevo skutečnosti odvolatelem sice neuplatněné,
ale mající podstatný vliv na výrok
rozhodnutí, lze k nim rovněž při rozhodování
přihlédnout. Při tom není odvolací
orgán vázán návrhy odvolatele a může
proto změnit rozhodnutí odvoláním
napadené i v neprospěch odvolatele. V rámci
odvolacího řízení může
odvolací orgán výsledky daňového
řízení doplňovat, odstraňovat
vady řízení anebo toto doplnění
nebo odstranění vad uložit správci daně
se stanovením přiměřené lhůty.
(4) V odvolacím řízení je odvolací
orgán oprávněn užít přiměřeně
i § 42.
(5) Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí
o dani stanovené podle pomůcek nebo o dani sjednané
za řízení, zkoumá odvolací
orgán pouze dodržení zákonných
podmínek pro použití tohoto způsobu
stanovení daně. Shledá-li odvolací
orgán, že tyto zákonné podmínky
byly dodrženy, odvolání pro jeho neodůvodněnost
zamítne.
(6) Odvolací orgán rozhodnutí přezkoumá
a, není-li při rozhodování vázán
ustanovením odstavce 5, rozhodnutí v odůvodněných
případech změní nebo zruší,
jinak odvolání zamítne.
(7) Rozhodnutí o odvolání musí být
odůvodněno, pokud se v něm nevyhovuje odvolání
v plném rozsahu. V odůvodnění se musí
odvolací orgán vypořádat se všemi
důvody v odvolání uvedenými.
(8) Vyplývá-li z povahy věci, že odvolání
může podat několik daňových subjektů
a odvolá-li se jen některý z nich, vyrozumí
o tom odvolací orgán všechny ostatní
dotčené daňové subjekty a vyzve je,
aby se k podanému odvolání v jím stanovené
lhůtě vyjádřily. Tato lhůta
nesmí být kratší než patnáct
dnů. Na vyjádření došlá
po stanovené lhůtě se v dalším
řízení nebere zřetel. Případná
změna či zrušení daňové
povinnosti plynoucí z rozhodnutí o odvolání
se týká všech těchto daňových
subjektů.
(9) Proti rozhodnutí odvolacího orgánu není
odvolání přípustné.
(1) Má-li poplatník pochyby o správnosti
sražené daně, požádá plátce
daně ve lhůtě šedesáti dnů
ode dne, kdy ke srážce došlo, o vysvětlení.
V žádosti uvede důvody svědčící
pro jeho pochybnosti.
(2) Plátce daně je povinen sdělit poplatníkovi
požadované údaje do třiceti dnů
ode dne, kdy žádost obdržel, a v téže
lhůtě případnou chybu opravit.
(3) Nesouhlasí-li poplatník s postupem plátce
daně, může podat stížnost na postup
plátce daně správci daně, v jehož
obvodu má plátce daně sídlo nebo bydliště,
a to do třiceti dnů ode dne, kdy poplatník
obdržel sdělení plátce daně.
(4) Správce daně o stížnosti rozhodne
a rozhodnutí doručí poplatníkovi i
plátci daně. Výrok rozhodnutí musí
být odůvodněn.
(5) Proti tomuto rozhodnutí se může odvolat
poplatník i plátce daně ve lhůtě
třiceti dnů ode dne jeho doručení.
(1) Daňový subjekt může uplatnit námitku
proti jakémukoliv úkonu správce daně
v souvislosti s řízením vymáhacím
a zajišťovacím.
(2) Námitka musí být podána písemně
nebo ústně do protokolu ve lhůtě třiceti
dnů ode dne, kdy se o úkonu dozvěděl
a to u správce daně, který úkon provedl.
Správce daně posoudí námitky, rozhodne
o nich a toto rozhodnutí odůvodní.
(3) Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. Podaná
námitka nemá odkladný účinek
pro samotné řízení.
Proti postupu správce daně při placení
a evidenci daně může daňový dlužník
podat reklamaci. O podmínkách a způsobu vyřizování
platí přiměřeně ustanovení
o námitkách.
(1) Řízení ukončené pravomocným
rozhodnutím se obnoví na žádost příjemce
rozhodnutí nebo z úřední povinnosti,
jestliže
a) vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy,
které nemohly být bez zavinění daňového
subjektu nebo správce daně uplatněny již
dříve v řízení a mohly mít
podstatný vliv na výrok rozhodnutí,
b) rozhodnutí bylo učiněno na základě
podvrženého nebo zfalšovaného dokladu,
křivé výpovědi svědka nebo
křivého znaleckého posudku nebo rozhodnutí
bylo dosaženo jiným trestným činem,
c) rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné
otázky a rozhodl-li příslušný
orgán o ní dodatečně v podstatných
skutečnostech, ovlivňujících výši
stanovené daně nebo procesní postavení
daňového subjektu, jinak.
(2) Žádost o obnovu řízení se
podává u správce daně, který
ve věci rozhodl v prvním stupni.
(3) Žádost musí být podána do
šesti měsíců ode dne, kdy se žadatel
prokazatelně dozvěděl o důvodech obnovy,
nejpozději však před uplynutím lhůty,
ve které zaniká právo daň vyměřit
nebo doměřit. Tyto lhůty nelze prodloužit
ani povolit navrácení v předešlý
stav.
(4) V návrhu na obnovu řízení musí
být uvedeny okolnosti svědčící
o důvodnosti návrhu a o dodržení lhůt.
(5) Přešla-li místní příslušnost
na jiného správce daně, než který
v původní věci rozhodoval, návrh na
obnovu řízení se podává u správce
daně, který je místně příslušný
v době podání návrhu.
(1) Obnovu řízení povolí nebo nařídí
správce daně, který ve věci rozhodl
v posledním stupni.
(2) Správce daně nařídí obnovu
řízení z úřední povinnosti,
pokud nezaniklo právo na vyměření
daně. Povolení nebo nařízení
obnovy řízení má vůči
takto přezkoumávanému rozhodnutí odkladné
účinky až do doby doručení rozhodnutí
ve věci vydaného v obnoveném řízení
s výjimkou zajišťovací exekuce.
(3) Při změně místní příslušnosti
rozhoduje o návrhu na obnovu řízení
nebo ji nařizuje správce daně, který
je místně příslušný v
době podání návrhu.
(4) V rozhodnutí o povolení nebo nařízení
obnovy řízení se vysloví, v jakém
rozsahu se řízení obnovuje a z jakých
důvodů.
(5) Proti rozhodnutí, jimž se obnova řízení
povoluje nebo nařizuje, se nelze samostatně odvolat.
Byla-li rozhodnutím žádost o obnovu řízení
zamítnuta, lze se proti němu odvolat.
(6) Nové řízení ve věci provede
správce daně, který ve věci rozhodl
v prvním stupni; rozhodl-li o obnově řízení
odvolací orgán, je správce daně při
řízení vázán jeho právním
názorem.
(7) Pokud řízení nebo jeho jednotlivé
úkony nebyly dotčeny důvodem, pro který
se obnova povoluje nebo nařizuje, zůstávají
v platnosti.
(8) Novým rozhodnutím ve věci se původní
rozhodnutí ruší, pokud se ho důvod obnovy
týká. Proti novému rozhodnutí ve věci
se lze odvolat.
(1) Stanovenou daň správce daně rozhodnutím
opraví nebo zruší na žádost nebo
z úřední povinnosti, pokud
a) byla stanovena někomu, kdo podle zákona ji není
povinen platit,
b) došlo při stanovení daňové
povinnosti k zřejmé chybě v počítání,
psaní nebo jinému omylu, zejména jde-li o
stanovení dvojí daňové povinnosti
u téže daně a téhož daňového
subjektu. Je-li v tomto případě stanovena
dvojí daňová povinnost různě
vysoká, zruší se daňová povinnost
nižší.
(2) Shodně s opravou daňové povinnosti se
opraví také příslušenství
daně.
(3) Ustanovení odstavce 1 písm. b) se použije
přiměřeně i při opravě
zřejmých nesprávností v jiných
rozhodnutích nebo opatřeních, jimiž
nebyla stanovena daňová povinnost.
(4) Opravy nebo zrušení stanovené daně
nelze provést zaniklo-li právo daň vyměřit
nebo doměřit.
(5) Proti tomuto rozhodnutí je přípustné
odvolání.
(1) Daňovým dlužníkem je každý,
kdo je podle zvláštního zákona povinen
platit daň nebo vybranou a sraženou daň odvádět.
(2) Daňová povinnost vzniká okamžikem,
kdy nastaly skutečnosti zakládající
daňovou povinnost podle tohoto zákona nebo zvláštních
předpisů.
(3) Daňová povinnost vzniklá před
smrtí fyzické osoby přechází
na dědice.
(4) Daňová povinnost zaniklých právnických
osob přechází na jejich právní
nástupce.
(5) Daňový nedoplatek jsou povinni zaplatit také
ručitelé, pokud jim zákon povinnost ručení
ukládá a pokud jsou k plnění této
platební povinnosti správcem daně vyzváni.
Proti této výzvě se může ručitel
odvolat. V odvolání může ručitel
namítat pouze skutečnost, že není ručitelem
nebo že ručení bylo uplatněno ve větším
než zákonem stanoveném rozsahu.
Příslušenstvím daně se rozumí
penále, zvýšení daně, exekuční
náklady, úroky a pokuty uložené podle
tohoto zákona. Příslušenství
daně, s výjimkou pokut, sleduje osud daně,
nestanoví-li správce daně svým rozhodnutím
jinak.
(1) Daně se platí příslušnému
správci daně v československé měně.
Při každé platbě musí být
uvedeno, na kterou daň je platba určena.
(2) Správce daně přijme platbu na daň,
na kterou byla určena. Platbu vykonanou bez dostatečného
označení daně přijme správce
daně na účtu nejasných plateb a vyzve
daňového dlužníka, aby oznámil
do přiměřené, jím určené
lhůty, na kterou daň byla platba vykonána.
Obdrží-li správce daně odpověď
ve stanovené lhůtě, zaúčtuje
platbu na daň určenou plátcem v odpovědi
s účinností ke dni, kdy byla vykonána.
Neodpoví-li daňový dlužník včas,
určí správce daně, na kterou daň
se platba zaeviduje; v tomto případě platí
za den platby den, kdy ji správce daně zaevidoval
na daň. O úhradě daně použité
správcem daně na jinou platbu, než na jakou
ji určil daňový dlužník, musí
správce daně daňového dlužníka
písemně uvědomit.
(3) Platby na dodatečně stanovenou daň a
příslušenství daně musí
být takto výslovně označeny.
(4) Daň lze platit
a) bezhotovostním převodem z účtu
vedeného u banky na příslušný
účet správce daně,
b) v hotovosti
1. poštovní poukázkou na příslušný
účet správce daně,
2. osobám pověřeným správcem
daně přijímat od daňových dlužníků
platby na daň v hotovosti; na přijatou platbu je
správce daně povinen vydat potvrzení,
3. výkonnému úředníku při
výkonu exekuce, jde-li o platby, které mají
být exekucí vymoženy a není-li v exekučním
příkaze nařízeno jinak,
c) kolkovými známkami, stanoví-li tak zvláštní
předpis; každý správce daně,
u něhož připadá v úvahu placení
kolkovými známkami, je povinen mít přiměřenou
zásobu kolkových známek a prodávat
je daňovým dlužníkům,
d) platebními známkami, jde-li o úhradu daní
do územních rozpočtů a stanoví-li
tak zvláštní předpis,
e) přeplatkem na jiné dani.
(5) Kolkové známky vydává ministerstvo,
které obecně závazným právním
předpisem upraví zejména jejich podobu, hodnoty,
v nichž budou vydávány, jejich evidenci, způsob
placení při jejich použití a zacházení
s nimi.
(6) Platební známky vydávají okresní
úřady a orgány obcí. Ministerstvo
upraví obecně závazným právním
předpisem jejich náležitosti v rozsahu zmocnění
podle odstavce 5.
(7) Úhrada daně se použije na úhradu
daňových povinností v tomto pořadí
a) exekuční náklady,
b) pokuty,
c) penále,
d) zvýšení daně,
e) úrok,
f) nejstarší nedoplatky na daních,
g) běžné platby daní včetně
záloh.
(8) Správce daně je povinen přijmout každou
platbu daně, i když není provedena daňovým
dlužníkem, a zachází s ní stejným
způsobem, jako by ji zaplatil dlužník. Vrácení
platby tomu, kdo ji za dlužníka zaplatil, není
přípustné.