Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
poslance ČNR Zbyňka Máci dopisem ze dne 13.
4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Zbyňka Máci, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 5 listů
V laické, a často i v tzv. "myslivecké"
veřejnosti dochází ke směšování
základních pojmů "myslivecké
legislativy", jako je např. "myslivecké
sdružení", "výkon práva myslivosti",
"právo myslivosti", "honitba" atd.
Uvedené směšování těchto
pojmů, jakož i neznalost jejich obsahu, vedou ve svém
důsledku ke značné nepřehlednosti
a pocitům "křivdy" a "pasivity"
ze strany pracovníků státní správy
při řešení problémů na
úseku myslivosti.
Uvedené směšování pojmů
je patrno i z interpelace pana poslance Zbyňka Mácy,
tykající se "mysliveckých sdružení
pohraniční stráže". Nejvíce
se tato skutečnost projevuje právě v té
části interpelace, která pojednává
o "zrušení mysliveckého sdružení
pohraniční stráže", jako pozůstatku
předchozí doby, okresním úřadem
a následného zrušení tohoto rozhodnutí
Ministerstvem zemědělství ČR. Okresní
úřad v Českém Krumlově totiž
nerozhodl o zrušení "mysliveckého sdružení
pohraniční stráže", jak se pan
poslanec domnívá, ale o zrušení honitby,
jak je výslovně uvedeno v předmětném
rozhodnutí. Interpelace nepojednává o jedné
otázce, ale lze z ní vyčíst 3 okruhy
problémů. Vzhledem k již zmiňovanému
směšování pojmů však z ní
není zcela jasně patrno, který z těchto
problémů má být řešen,
resp. jehož dosavadní řešení vyvolává
"nelibost" občanů, jejichž jménem
pan poslanec jedná. Totiž zda jde o:
1. "honitbu" (tj. její vznik, trvání
a zánik), či o
2. využití práva myslivosti v honitbě,
tzv. "výkon práva myslivosti" nebo o
3. "myslivecké sdružení pohraniční
stráže" (tj. vznik, činnost a zánik
mysliveckých sdružení)
ad 1)
K problematice vzniku, trvání a zániku "honiteb"
je třeba uvést, že dosud platný zákon
č. 23/1962 Sb., o myslivosti, upravuje pouze "vznik
honiteb". Rozhodování o uznání
honebních pozemků za honitbu, oboru nebo samostatnou
bažantnici (pro zjednodušení budu dále
používat jen výraz "honitba") je
tímto zákonem dáno do kompetence okresních
národních výboru, resp. okresních
úřadů. Jde o rozhodování ve
správním řízení, což s
sebou nese i příslušné právní
důsledky, zejména s ohledem na lhůty stanovené
zákonem pro změnu či zrušení
takovéhoto rozhodnutí.
Pokud následně a navíc po uplynutí
těchto lhůt došlo ke změně některých
skutečností, za nichž rozhodnutí bylo
vydáno, není možné původní
pravomocné rozhodnutí zrušit, jak to v daném
případě učinil Okresní úřad
v Českém Krumlově. Změna okolností,
za nichž bylo původní rozhodnutí vydáno
je důvodem pro nové rozhodnutí ve věci,
tj. pro nové rozhodnutí o uznání honebních
pozemků za honitbu. Z uvedeného hlediska Ministerstvo
zemědělství ČR nemohlo odvolání
podané do rozhodnutí okresního úřadu
o zrušení honitby zamítnout a rozhodnutí
okresního úřadu potvrdit, neboť rozhodnutí
okresního úřadu nebylo v souladu s platnými
právními předpisy.
Realizace možnosti nového rozhodnutí o uznání
pozemků za honitbu při změně výchozích
podmínek je vázána na druhou problematiku,
tj. problematiku využití práva myslivosti.
ad 2)
V zájmu osvětlení této problematiky
je třeba předeslat, že podle již zmiňovaného
zákona o myslivosti o uznání honebních
pozemků za honitbu může žádat pouze
"socialistická" organizace, která má
ve správě nebo užívání
souvislé honební pozemky o výměře
větší než 500 ha..... Té "socialistické"
organizace, jež má ve správě nebo užívání
největší výměru honebních
pozemků uznaných za honitbu, pak ze zákona
přísluší v této honitbě
právo myslivosti. Toto právo myslivosti však
mohou ve "svých" honitbách vykonávat
pouze "státní organizace". Ostatní
organizace jsou povinny výkon práva myslivosti postoupit
mysliveckým sdružením, jejichž členy
mohou být pouze členové Českého
mysliveckého svazu. Možnost postoupení výkonu
práva myslivosti mysliveckým sdružením
je přitom dána i "státním organizacím".
V případě, že v honitbě je výkon
práva myslivosti postoupen mysliveckému sdružení,
je změna honitby vázána na zánik příslušné
smlouvy o postoupení výkonu práva myslivosti.
Způsoby zániku těchto smluv jsou taxativně
vymezeny v § 16 odst. 4 zákona č. 23/1962 Sb.
V daném případě byla smlouva o postoupení
výkonu práva myslivosti uzavřena. Možnost
"zrušení smlouvy rozhodnutím" okresního
národního výboru, resp. okresního
úřadu, je podle cit. ustanovení vázána
na "hrubé" nebo "opětovné
porušování předpisů o myslivosti
nebo zásad řádného mysliveckého
hospodaření" příslušným
mysliveckým sdružením a navíc je zde
dána další podmínka, že toto myslivecké
sdružení nezjedná ve lhůtě stanovené
okresním národním výborem, resp. okresním
úřadem, nápravu. Vzhledem k tomu Ministerstvo
zemědělství ČR nemohlo při
přezkoumávání dané věci
přihlédnout ani k této možnosti, neboť
z podkladů není patrno, že by ONV, resp. okresní
úřad, v daném směru s uživatelem
honitby, tj. s mysliveckým sdružením pohraniční
stráže Lipno jednal, porušování
předpisů o myslivosti či zásad řádného
mysliveckého hospodaření mu vytýkal
a stanovil pro nápravu nějakou lhůtu.
Pozn.: Podle bodu 6/ části IV. "Ostatní
ustanovení" směrnice pro výkon práva
myslivosti v hraničním pásmu čj. Les-1628/64
ze dne 10. 10. 1964 "pro výkon práva myslivosti
v hraničním pásmu platí kromě
těchto směrnic i všechna ustanovení
předpisů o myslivosti".
ad 3) K problematice "existence" mysliveckých
sdružení pohraniční stráže
je nutné poznamenat, že příslušná
směrnice sice stanoví, že členy těchto
mysliveckých sdružení mohou být pouze
příslušníci pohraniční
stráže a "nejlepší pracovníci
socialistických organizací, jimž právo
myslivosti v honitbách přísluší",
ovšem v dalším je vznik, činnost a zánik
těchto sdružení plně podroben stejnému
právnímu režimu jako kterékoliv jiné
myslivecké sdružení. To znamená, že
i myslivecká sdružení pohraniční
stráže vznikala podle ustanovení § 4 zákona
č. 23/1962 Sb., o myslivosti. Jejich členy mohli
být - kromě již uvedeného omezení
- pouze členové Českého mysliveckého
svazu, v současné době, kdy příslušná
směrnice ztratila své opodstatnění,
ztratilo své opodstatnění i "omezení"
týkající se členství v těchto
MS. Tato myslivecká sdružení musí mít
své stanovy schválené okresním národním
výborem, resp. okresním úřadem. Z
toho vyplývá, že tato myslivecká sdružení
jsou po právní stránce postavena na roveň
ostatním mysliveckým sdružením. Zákon
č. 23/1962 Sb. nedává žádnému
orgánu státní správy zmocnění
ke "zrušení" mysliveckého sdružení.
Podpůrně proto bylo využito tzv. "vzorových
stanov mysliveckého sdružení" (výnos
MZVŽ ČSR ze dne 13. 7. 1988 čj. 796/88-140,
o vydání Vzorových stanov mysliveckých
sdružení, registrovaný v částce
26/1988 Sb.) V článku 13 odst. 1 písm. d)
těchto stanov jako jeden ze způsobů zániku
mysliveckého sdružení je uvedeno "rozhodnutí
okresního národního výboru",
resp. okresního úřadu, vydaného na
návrh okresního výboru Českého
mysliveckého svazu, ovšem pouze v případech,
že sdružení jako základní organizace
Českého mysliveckého svazu hrubě nebo
opětovně porušuje stanovy Českého
mysliveckého svazu.
Jsem si plně vědom, stejně jako pracovníci
Ministerstva zemědělství ČR, kteří
se uvedenou věcí zabývali, že tzv. "honitby
pohraniční stráže" ztratily s ohledem
na demokratické změny v naší společnosti
své opodstatnění. Jsem však naprosto
přesvědčen, že při jejich "rušení"
je třeba dodržovat platné právní
předpisy, což je základním atributem
každého právního státu a je nezbytností
- podle mého názoru - i v období jeho budování.
Okresní úřad v Českém Krumlově
volil při řešení této věci
cestu spíš opírající se o "pocit
spravedlnosti", nikoliv o platnou právní úpravu.
Zároveň bych chtěl nejen pana poslance Mácu,
ale i všechny ostatní, ujistit, že příslušní
pracovníci Ministerstva zemědělství,
i já osobně, jsme věnovali zvýšenou
pozornost nejen problematice tzv. "honiteb pohraniční
stráže", ale např. i problematice tzv.
"integrací honiteb a mysliveckých sdružení",
vč. hledání možností, jak řešit
křivdy, k nimž v minulosti došlo a v současné
době jsou v podstatě "kryty", resp. je
nelze napravit či odstranit, aniž by přitom
došlo k porušení platných právních
předpisů.
Uvítali a využili jsme proto nabídku Ústředního
výboru Českého mysliveckého svazu,
který inicioval zahájení jednání
ohledně novely zákona o myslivosti. Garance tohoto
jednání se ujal poslanec České národní
rady pan ing. František Matějka, který ČNR
předložil nejprve návrh zásad novely
zákona o myslivosti a po jeho projednání
návrh paragrafového znění. Jak zásady,
tak paragrafové znění obsahují - mimo
jiné - i návrh na vypuštění ustanovení
§ 3 a 4 zákona č. 23/1962 Sb., které
upravují výlučné postavení
Českého mysliveckého svazu a fixují
v nezměněné a tím i nezměnitelné
podobě stávající myslivecká
sdružení vč. problémů s tím
souvisejících. Ze strany Ústředního
výboru Českého mysliveckého svazu
však byla proti návrhu zásad i návrhu
paragrafového znění iniciována vlna
odporu (jistě každý z Vás obdržel
nejméně jednu petici) směřující
kromě jiného i proti vypuštění
uvedených ustanovení a za zachování
dosavadního stavu v této oblasti.
V současné době je na každém
z poslanců České národní rady,
zda předložený návrh novely zákona
o myslivosti bude projednáván a zda přispěje
k řešení problémů, které
se i na úseku myslivosti nahromadily za uplynulých
30 let.
MZe ČR návrh předložený poslancem
panem ing. Františkem Matějkou Podpořilo.
Závěrem pro shrnutí celé věci
opět uvádím, že Ministerstvo zemědělství
České republiky nemohlo potvrdit rozhodnutí
Okresního úřadu v Českém Krumlově,
neboť nebylo vydáno v souladu s platnou právní
úpravou. Tato skutečnost ovšem neznamená,
že okresní úřad nemůže celou
problematiku, která plně spadá do jeho kompetence,
řádně přešetřit a rozhodnout
v souladu s platnými právními předpisy.
V Praze dne 13. 4. 1992 | Bohumil Kubát v. r. |