Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1969 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelací poslance ČNR Ladislava
Krčmy na ministra financí České republiky
Karla Špačka, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 3 listy
Při realizaci konkrétních opatření
k podpoře výzkumu, rozvoje techniky a technologií
v rámci programů, schválených vládou
ČR usnesením č. 124 ze dne 17. dubna 1991
a usnesením č. 10 z 8. ledna 1992 se naráží
na problémy v oblasti financování.
Z celkových výdajů státního
rozpočtu na vědu a technologie ve výši
3,76 mld Kčs je účelově vázáno
pouhých 800 mil. Kčs. Téměř
3 mld Kčs tedy nadále tvoří tzv. institucionální
prostředky. Přitom podle politiky vlády schválené
usnesením č. 123 z roku 1991 by postupně
tato složka měla klesat ve prospěch účelového
financování.
S podceňováním potřeb vědy
a výzkumu souvisí též skutečnost,
že výdaje na tuto oblast jsou stále ve státním
rozpočtu zahrnovány do rezervy, tedy s možností
v případě nouze využívat tuto
položku pro jiné, "naléhavější"
účely. Naléhavost vědy a výzkumu
ještě stále není na příslušných
místech, ovlivňujících tvorbu státního
rozpočtu, doceněna.
S účelovou rezervou na podporu vědy a technologií
však ministerstvo financí v rozpočtu poněkud
netransparentně manipuluje:
1) na tab. 9 - Výdaje státního rozpočtu
na vědu a technologie jsou jako orientační
ukazatel uvedeny účelové prostředky
Rady pro vědu ve výší 800 mil. Kčs
2) v přehledu hlavních rezerv (tab 14) je uvedena
rezerva pro vědu a technologie ve výší
800 mil. Kčs
3) v seznamu dalších specifických účelových
rezerv je znovu uvedeno na vědu a technologie 800 mil.
Kčs s tím, že o čerpání
spolurozhoduje MF a MHPR ČR.
Tato neprůhlednost přispívá k idei
MF podporovat pouze základní výzkum.
Protože aplikovaný výzkum a vývoj je
z hlediska státní podpory potlačován
a utlumován, nabízí se otázka, kde
budou výsledky badatelské práce aplikovány,
neboť je všeobecně známo, že přímé
jejich užití ve výrobní sféře
je většinou zcela vyloučeno. Argument, že
tento stupeň má zabezpečovat v celém
rozsahu výrobní sféra se neuplatňuje
v žádném vyspělém státě,
kde selektivní státní podpora vybraných
a celospolečensky preferovaných projektů
výzkumu a vývoje je zcela samozřejmá.
Progresivně utlumit a v některých oblastech
ukončit státní podporu aplikovaného
výzkumu je tendence krajně nebezpečná
pro budoucí stav a úroveň technologií
a nemá obdobu v žádném státě
s ekvivalentním průmyslem. Lze jen uvítat
založení záruční a rozvojové
banky, jejíž existence byla navrhována již
v roce 1990, která bude účelně podporovat
rozvoj podnikání, včetně realizace
získaných, resp. zakoupených výsledků
výzkumu a vývoje. Banka, která se bude chovat
vysloveně tržním způsobem (jinak by
jí hrozil úpadek), nebude a ani nemůže
financovat výzkumnou činnost, která je riziková
a v řadě případů nemůže
zaručit návratnost vynaložených prostředků.
I v ekonomicky nejvyspělejších státech
nepřekračuje úspěšnost řešených
projektů 50 - 60%, zatímco v ČSFR přežívá
dogmatický názor bývalého systému
o 100% věcném a parametrickém plnění
projektů a výzkumných zadání.
Vláda ČR schválila programy výzkumu,
rozvoje techniky a technologií na čtyři roky,
uvolňování prostředků ze strany
MF je však neúnosně zdlouhavé. V loňském
roce trvalo uvolnění 300 mil. Kčs na programy
výzkumu až do září, takže
řešitelé mohli na vybrané výzkumné
projekty čerpat prostředky až v posledních
3 měsících roku. Letos, ačkoliv státní
rozpočet byl schválen v prosinci 1991 se dosud nepodařilo
uvolnit ani část z potřebných prostředků
na tyto programy. Tato praxe MF ČR nepůsobí
právě pozitivně na řešitele projektů,
kteří nevědí, zda budou moci na řešení
projektů pokračovat.
Velkým, dosud neřešeným problémem
je skutečnost, že smlouvy o řešení
projektů (2 - 4 letých) jsou z důvodů
obav o tvorbu státního rozpočtu v dalších
letech uzavírány pod tlakem MF ČR i vlády
ČR vždy pouze na daný jeden rok, takže
ani řešitelé ani zadavatel, to je ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj, nemohou zaručit
dosažení stanovených cílů projektů
a programů. Programy výzkumu, rozvoje techniky a
technologií se tak dostávají do situace,
v niž nelze zaručit úspěch vládou
schválených cílů, řešitelé
pak nemohou závazně garantovat výsledky a
vzhledem k možnosti odstoupení státní
sféry od podpory mohou od řešení odstoupit,
nebo riskovat zbytečné vy naložení svých
prostředků. Schválená politika ve
vědě a technologii pak je vlastně tak trochu
na vodě.
V kompetenčním zákoně, tedy zákoně
o působnosti ústředních orgánů
České republiky č. 288/1990 je ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj určeno
ústředním orgánem na úseku
vědy a techniky (§3 odst. l). Přes toto nesporné
vymezení kompetenční působnosti musí
toto ministerstvo doslova bojovat s MF ČR o uvolnění
prostředků pro vědu a technologie ze státního
rozpočtu.
Domnívám se, že tyto problémy, které
bohužel státní sféru nepálí
tolik, jako bezprostřední hospodářské
potíže, bychom neměli podceňovat a po
vládě i po odpovědných ministerstvech,
zejména MF ČR požadovat dořešení
této neutěšené situace, která
by se nám mohla v budoucnu vymstít. Právě
v období transformace do podnikatelských firem by
injekce státu byla velmi potřebná.
V Praze dne 10. března 1992 | Ladislav Krčma v. r. |