kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 66/1986
Sb., o umělém přerušení těhotenství
Zásada č. 1
Zákon upravuje podmínky umělého přerušení
těhotenství se zřetelem na ochranu života
a zdraví ženy před důsledky neodborně
provedeného zákroku. Umělé přerušení
těhotenství není antikoncepční
metodou. Umělým přerušením těhotenství
se rozumí ukončení těhotenství
záměrným vyprázdněním
dělohy.
Odůvodnění:
Navrhuje se nová formulace dosavadního § 1
zákona č. 66/1986 Sb., o umělém přerušení
těhotenství (dále jen "zákon")
vzhledem k tomu, že umělé přerušení
těhotenství nelze považovat za metodu plánovaného
a odpovědného rodičovství, jak se
v dosavadním zákoně uvádí.
Umělé přerušení těhotenství
je třeba chápat jako krajní možnost,
jak řešit situaci vzniklou nechtěným
těhotenstvím nebo těhotenstvím, které
je rizikové pro život a zdraví ženy.
Do § 1 zákona se doplňuje definice umělého
přerušení těhotenství, která
vyjadřuje podstatu a nezvratnost zdravotního výkonu.
Z navrhované definice vyplývá, že za
umělé přerušení těhotenství
se nepovažuje ukončení mimoděložního
těhotenství.
Listina základních práv a svobod prohlašuje
v čl. 6 odst. 1, že lidský život je hoden
ochrany již před narozením. Toto ustanovení
je v souladu s mezinárodními dokumenty, k nimž
ČSFR přistoupila (Dohoda o právech dítěte,
Pakt o občanských a politických právech,
Pakt o hospodářských, sociálních
a kulturních právech). Ani z uvedených mezinárodních
úmluv, ani z čl. 6 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod nelze dovozovat zákaz k potratu. Takový
úmysl by musel být zákonodárcem formulován
jednoznačně a to obdobně, jako je tomu v
některých jiných ustanoveních cit.
Listiny. Ustanovení citovaného čl. 6 odst.
1 Listiny vyjadřuje úctu k lidskému životu
a směřuje k takové právní regulací
interrupcí, která by respektovala důstojnost
lidské osoby a lidská práva. Návrh
zásad, který vymezuje podmínky umělého
přerušení těhotenství, není
v rozporu ani s Listinou základních práv
a svobod, ani s uvedenými mezinárodními úmluvami.
Právní úprava umělého přerušení
těhotenství vychází z práva
ženy posoudit svoji situaci a rozhodnout o svém těhotenství.
Pokud se žena rozhodne pro interrupci, je toto její
právo omezeno podmínkami stanovenými pro
umělé přerušení těhotenství.
V opačném případě je zakotvena
ochrana ženy, která si přeje těhotenství
donosit a to tak, že uměle přerušit těhotenství
lze jen s jejím souhlasem. Proto nelze spatřovat
souvislost mezi právní úpravou umělého
přerušení těhotenství a ustanovením
čl. 32 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod, které se týká ochrany rodičovství.
Pojem "rodičovství" nebo "rodič"
není v našem právním řádu
definován. V komentáři k § 34 zákona
o rodině je výslovně uvedeno, že rodičovská
práva a povinnosti vznikají narozením dítěte.
Z toho vyplývá, že u počatého,
tedy nenarozeného dítěte, nelze hovořit
o rodičích a rodičovství.
Zásada č. 2
Nežádoucímu těhotenství se předchází
především výchovou k úctě
k lidskému životu od jeho početí, k
odpovědnému partnerství a plánovanému
rodičovství a to v rodině, ve škole
a ve zdravotnických zařízeních, dále
výchovným působením v oblasti sociální
a kulturní, propagací a využíváním
metod a prostředků k zabránění
těhotenství.
Odůvodnění:
Zpřesňuje se dosavadní formulace § 2
zákona, která upravuje předcházení
nežádoucímu těhotenství. Výchovné
působení je třeba zaměřit již
na prevenci ve vztazích mezi partnery, tedy i v předmanželských
a mimomanželských vztazích. Současně
se zdůrazňuje význam propagace metod a prostředků
k zabránění těhotenství, aniž
se blíže specifikují její formy. Těžiště
výchovy je třeba ve větší míře
než dosud spatřovat v působení rodiny,
školy, zdravotnických zařízení,
manželských a předmanželských poraden,
hromadných sdělovacích prostředků,
výchovy ke zdraví a v neposlední řadě
literatury, zejména vědecko populární
a odborné, i dalších uměleckých
oborů. Naplnění tohoto předpokladu
pro zlepšení současného nepříznivého
vývoje v počtu interrupcí je úkolem
dlouhodobým, avšak zcela zásadním.
Zásada č. 3
Prostředky k zabránění těhotenství,
lékařská vyšetření a kontroly
související s používáním
těchto prostředků se poskytují ženě
na základě všeobecného zdravotního
pojištění v rozsahu stanoveném zvláštními
právními předpisy.
Odůvodnění:
Ustanovení § 3 zákona, které zakotvuje
bezplatnost poskytování antikoncepčních
prostředků ženám, je třeba upravit
v souladu se zákonem ČNR č. 550/1991 Sb.,
o všeobecném zdravotním pojištění
a se Zdravotním řádem, který ve smyslu
§ 2 odst. 3 cit. zákona vydá vláda ČR
po dohodovacím řízení nařízením.
Zdravotní řád stanoví blíže
rozsah potřebné zdravotní péče
poskytované bez nutnosti její přímé
úhrady na základě všeobecného
zdravotního pojištění. Zdravotní
řád tedy blíže vymezí též
rozsah poskytování antikoncepčních
prostředků včetně lékařských
prohlídek souvisejících s používáním
těchto prostředků na základě
všeobecného zdravotního pojištění
bez přímé úhrady.
Zásada č. 4
Ženě lze uměle přerušit těhotenství
ze zdravotních důvodů jen s jejím
souhlasem. Po uplynutí dvanácti týdnů
trvání těhotenství lze uměle
přerušit těhotenství jen v případě,
že je ohrožen život ženy nebo vážně
ohroženo její zdraví nebo hrozí či
je prokázáno těžké poškození
plodu nebo je plod neschopen života.
Tímto ustanovením není dotčeno oprávnění
lékaře k umělému přerušení
těhotenství, není-li možné vzhledem
ke zdravotnímu stavu ženy vyžádat si její
souhlas a je-li neodkladné provedení tohoto výkonu
nezbytné k záchraně života nebo zdraví
ženy.
Seznam nemocí, syndromů a stavů, které
jsou zdravotními důvody pro umělé
přerušení těhotenství, stanoví
ministerstvo zdravotnictví ČR obecně závazným
právním předpisem.
Odůvodnění:
Ustanovení § 4 zákona se ponechává
beze změny a zpřesňuje se formulace §
5 zákona tím, že se do zákona přejímá
část ustanovení § 2 odst. 1 vyhlášky
č. 75/1986 Sb. Umělé přerušení
těhotenství je v případech uvedených
v zásadě zdravotním výkonem, který
se provede na základě všeobecného zdravotního
pojištění v rozsahu stanoveném zákonem
ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění a Zdravotním řádem
bez přímé úhrady.
Z této zásady, jakož i z § 4 zákona,
vyplývá, že žena nesmí být
k umělému přerušení těhotenství
nucena a těhotenství jí nesmí být
přerušeno bez jejího souhlasu a to z jakýchkoliv
důvodů, ať již rasových, sociálních
nebo proto, že by její léčení
a péče o rizikové těhotenství
byly pro společnost nákladnější
než interrupce ze zdravotní indikace. Je tak vyjádřena
ochrana ženy, která si přeje těhotenství
donosit, její společenská podpora v obtížné
životní situaci a její ochrana při případném
nátlaku, zejména ze strany jejích rodičů
nebo otce počatého dítěte.
V akutních případech u ženy, která
je hospitalizována, indikuje umělé přerušení
těhotenství přednosta oddělení
a o svém rozhodnutí informuje ředitele nemocnice.
Oprávnění lékaře provést
umělé přerušení těhotenství
i bez souhlasu ženy vychází z § 23 odst.
4 písm. c) zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění zákona č.
548/1991 Sb.
Zásada č. 5
Nezletilé ženě nebo ženě zbavené
způsobilosti k právním úkonům
nebo ženě, jejíž způsobilosti k
právním úkonům byla omezena, lze uměle
přerušit těhotenství jen se souhlasem
jejího zákonného zástupce, popřípadě
toho, jemuž byla svěřena do výchovy.
Souhlas se nepožaduje, je-li bezprostředně
ohrožen život nebo zdraví ženy. V takovém
případě vyrozumí zdravotnické
zařízení, v němž bylo těhotenství
přerušeno, osobu, která je jinak oprávněna
dát souhlas k umělému přerušení
těhotenství.
Žádost o umělé přerušení
těhotenství podává nezletilá
žena nebo žena, jejíž způsobilost
k právním úkonům byla omezena, pokud
podle rozsahu omezení její způsobilosti k
právním úkonům je schopna tento právní
úkon učinit. Žádost o umělé
přerušení těhotenství za ženu
zbavenou způsobilosti k právním úkonům
nebo za ženu, jejíž způsobilost k právním
úkonům byla omezena tak, že není schopna
tento právní úkon učinit, podává
její zákonný zástupce, popřípadě
ten, jemuž byla svěřena do výchovy.
Odůvodnění:
Navrhuje se změna § 6 zákona.
Souhlas zákonného zástupce se vyžaduje
u všech zdravotních výkonů, které
mohou poškodit nezletilého nebo nesvéprávného
pacienta. Navrhuje se zakotvit obdobný postup i u nezletilých
nebo nesvéprávných těhotných
žen. Souhlas zákonného zástupce, popřípadě
toho, jemuž byla žena svěřena do výchovy,
k umělému přerušení těhotenství
však nelze vyžadovat, jde-li o záchranu života
nebo zdraví ženy. Zákonný zástupce
nebo ten, jemuž byla žena svěřena do výchovy
(například prarodič, vedoucí dětského
domova, zvláštního výchovného
zařízení), vyjádří souhlas
svým podpisem ve zdravotnické dokumentaci nebo se
jeho písemný souhlas k této dokumentaci připojí.
Navrhované řešení podávání
žádosti o umělé přerušení
těhotenství vychází z obecné
právní úpravy, zejména z § 8,
9, 10, 26 a 27 občanského zákoníku
a zákona o rodině.
Zásada č. 6
Žena může písemně požádat
o umělé přerušení těhotenství
ženského lékaře nelůžkového
zdravotnického zařízení, kterého
si zvolí. Ženský lékař je povinen
poučit ženu o podstatě umělého
přerušení těhotenství, o jeho
možných důsledcích pro její tělesné
i duševní zdraví, pro její případné
další těhotenství, informovat ji o alternativních
způsobech a možnostech řešení nechtěného
těhotenství. Ve věcech, které přesahují
rámec odbornosti ženského lékaře,
poučí ženu odborník nebo pověřené
pracoviště, které ženský lékař
o to požádá. Poučení ženy
musí být provedeno vždy též písemně
a žena je musí podepsat. Jde-li o umělé
přerušení těhotenství ženy
uvedené v zásadě č. 5, musí
být poučena osoba, která je podle zásady
č. 5 oprávněna dát souhlas k umělému
přerušení těhotenství.
Jestliže žena po poučení trvá na
umělém přerušení těhotenství
a zjistí-li ženský lékař, že
jsou pro jeho výkon splněny podmínky, vystaví
lékařský nález pro ženské
oddělení nemocnice, v němž se tyto výkony
provádějí a které si žena zvolí.
Umělé přerušení těhotenství
lze provést jen v lůžkovém zdravotnickém
zařízení, které je personálně
a věcně vybaveno pro provádění
umělého přerušení těhotenství.
Odůvodnění:
Navrhuje se změna ustanovení § 7 zákona,
které stanoví postup při projednávání
umělého přerušení těhotenství
na žádost ženy. Navrhovaná úprava
již respektuje možnost svobodné volby lékaře
i zdravotnického zařízení, která
je obsažena v novele zákona č. 20/1966 Sb.,
o péči o zdraví lidu. Svobodná volba
zároveň umožňuje některým
lékařům nepodílet se na výkonu
umělé o přerušení těhotenství,
pokud tomu brání jejich svědomí.
Nově se zavádí povinnost poučit ženu
a to v širším měřítku, než
jak lékaře zavazuje dosavadní dikce zákona.
Podle této zásady je možno požádat
též o spolupráci kvalifikované odborníky,
např. v manželské poradně, kde se může
zúčastnit i otec počatého dítěte.
Podle této zásady se povoluje provedení umělého
přerušení těhotenství pouze na
ženském oddělení nemocnice a to proto,
aby byla zajištěna kvalifikovaná pomoc a konsiliární
služba při eventuálních komplikacích.
Navrhuje se zakotvit, že umělé přerušení
těhotenství lze provádět ve zdravotnických
zařízeních, která jsou pro tento zdravotní
výkon vybavena jak personálně, tak věcně.
Požadavky na personální a věcné
vybavení budou upraveny ve vyhlášce ministerstva
zdravotnictví ČR vydané k provedení
zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, zákona o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních a dále
ve stavebně technických směrnicích
pro posuzování zdravotnických zařízení
vydaných ministerstvem zdravotnictví ČR podle
§ 70 odst. 1 písm. e) zákona č. 20/1966
Sb. ve znění zákona ČNR č.
548/1991 Sb.
Porušení tohoto ustanovení bude kvalifikováno
jako nedovolené přerušení těhotenství
ve smyslu § 227 trestního zákona.
Zásada č. 7
Jestliže ženský lékař neshledal
podmínky pro umělé přerušení
těhotenství (§ 4 a 5 zákona), vystaví
o tom nejpozději do tří pracovních
dnů lékařskou zprávu, kterou bez prodlení
odešle ženě. Žena může písemně
požádat o přezkoumání lékařské
zprávy do tří dnů od jejího
doručení lékaře ustanoveného
okresním úřadem (dále jen "určený
lékař"), v jehož územním
obvodu je sídlo zdravotnického zařízení,
v němž je zaměstnán nebo pracuje ženský
lékař, který vystavil lékařskou
zprávu. Určený lékař provede
přezkumné řízení do pěti
dnů od doručení žádosti ženy.
K přezkoumání si určený lékař
přizve lékaře způsobilé posoudit
důvody uvedené v lékařské zprávě
i v žádosti ženy. Jsou-li podmínky pro
umělé přerušení těhotenství
splněny, oznámí to určený lékař
ženě a postupuje dále podle zásady č.
6. Není-li shledáno splnění podmínek
pro umělé přerušení těhotenství,
oznámí určený lékař
ženě písemně výsledek přezkoumání,
který je konečný.
Odůvodnění:
Postup při přezkoumání lékařské
zprávy ženského lékaře upravený
v § 8 zákona je třeba změnit s ohledem
na zrušení okresních a krajských odborníků
v lékařských oborech, aniž by byl zpomalen
postup, na který se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení. Při
zavedení svobodné volby lékaře a zdravotnického
zařízení lze považovat přezkoumání
určeným lékařem za dostačující.
Ponechává se na úvaze okresního úřadu,
zda ustanoví jednoho či více lékařů,
na jaké období a jakého budou odborného
zaměření. Určeným lékařem
tedy nemusí vždy být lékař z
oboru gynekologie a porodnictví; tato podmínka by
ani nemohla být ve všech okresech splněna.
Určený lékař si podle svého
uvážení k přezkoumání
případu přizve jednoho či více
lékařů z dotčeného oboru.
Zásada č. 8
Určení pracovníci zdravotnického zařízení,
v němž bylo ženě přerušeno
těhotenství, jsou povinni ji poučit o způsobech
používání metod a prostředků
k zabránění těhotenství.
Odůvodnění:
V dosavadním znění zákona je povinnost
poučit ženu o antikoncepci ukládána
v § 7 lékaři, který projednává
její žádost o umělé přerušení
těhotenství, tedy v době, kdy již došlo
k nechtěnému otěhotnění. Je
vhodnější uložit povinnost poskytnout
poučení o antikoncepci jako prevenci opakovaných
zákroků tomu zdravotnickému zařízení,
kde byl výkon proveden. Tuto povinnost je možno delegovat
na určenou ženskou sestru, na psychologa nebo na pracovníky
výchovy ke zdraví. Toto ustanovení se navrhuje
doplnit za § 8 zákona.
Zásada č. 9
Ženě, která nemá trvalý pobyt
na území České republiky, se umělé
přerušení těhotenství neprovede
s výjimkou případů, kdy je bezprostředně
ohrožen její život nebo zdraví.
Odůvodnění:
Navrhuje se změna § 10 zákona tak, aby provedení
umělého přerušení těhotenství
bylo umožněno v rámci první pomoci při
akutním zdravotním ohrožení žen,
které nemají trvalý pobyt na území
České republiky. Zásada zabraňuje
komercionalizaci potratů v rámci "potratové
turistiky", obcházení zákonů
mateřské země a využívání
rozdílu v nákladech spojených s výkonem.
Zásada č. 10
S výjimkou případů bezprostředního
ohrožení zdraví a života ženy mohou
zdravotničtí pracovníci, jimž to nedovoluje
jejich přesvědčení a svědomí,
odmítnout přímou účast při
vlastním výkonu umělého přerušení
těhotenství. Zdravotničtí pracovníci,
kteří přímou účast odmítnou,
nesmí být k výkonu umělého
přerušení těhotenství nuceni.
Odmítnutí přímé účasti
při vlastním výkonu umělého
přerušení těhotenství musí
být učiněno jednostranným písemným
prohlášením adresovaným vedoucímu
zdravotnického zařízení a to předem
obecně pro všechny tyto výkony. Za přímou
účast na umělém přerušení
těhotenství nelze ve smyslu této zásady
považovat předoperační klinické
a laboratorní vyšetření a konsiliární
službu při případných komplikacích
vzniklých v souvislosti se zákrokem. Podání
anestezie však lze považovat za přímou
účast.
Odůvodnění:
Je třeba vytvořit legislativní záruku
pro ty zdravotnické pracovníky, kteří
z důvodu svého přesvědčení
a svědomí odmítají účast
na umělém přerušení těhotenství.
K tomu, aby uvedení zdravotničtí pracovníci
mohli v oboru gynekologie a porodnictví pracovat, bude
třeba, aby zdravotnická zařízení
přijala odpovídající organizační
opatření (např. vyčlenění
umělého přerušení těhotenství
z ostatního provozu gynekologicko porodnického oddělení).
Toto ustanovení se navrhuje doplnit za § 10 zákona.
Zásada č. 11
Za umělé přerušení těhotenství
zaplatí žena úhradu, pokud nejde o zdravotní
výkon poskytovaný na základě všeobecného
zdravotního pojištění bez přímé
úhrady.
Odůvodnění:
Ustanovení § 11 a 12 je třeba upravit v souladu
se zákonem ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění a Zdravotním
řádem.
Zásada č. 12
Žádost o umělé přerušení
těhotenství, o které nebylo pravomocně
rozhodnuto před počátkem účinnosti
tohoto zákona, se projedná podle dosavadního
zákona.
Odůvodnění:
Navrhuje se změna § 13. Vzhledem k povaze umělého
přerušení těhotenství je třeba
dbát na to, aby nedošlo při projednávání
žádosti o umělém přerušení
těhotenství k časovým posunům,
které by mohly vést k negativním zdravotním
důsledkům.
Zásada č. 13
Embryonální tkáně získané
při umělém přerušení těhotenství
není dovoleno prodávat ani využívat
k jiným účelům než výzkumným
a léčebným. Porušení zákazu
prodeje a využívání embryonální
tkáně k jiným účelům
než výzkumným a léčebným
je přestupkem.
Zvláštní právní předpis
upraví nakládání s plodem při
umělém přerušení těhotenství
v pozdních fázích těhotenství.
Odůvodnění:
V právním řádu ČSFR chybí
dosud zákonná úprava zacházení
s embryonálními tkáněmi. To otevírá
možnost pro průnik nelegálního mezinárodního
obchodu na území ČSFR a odkup embryí
za levné ceny pro účely kosmetického
a farmaceutického průmyslu.
V civilizovaných státech existují zákony
upravující postupy při zacházení
s embryonálními tkáněmi a celou oblast
reprodukční medicíny (např. zákon
na ochranu embrya SRN, širší britský zákon
o lidské reprodukci). Do přijetí širší
legislativy o reprodukční medicíně
v ČSFR, které si vyžádá více
času, je nutno zamezit alespoň nejhrubším
přehmatům. Rovněž je nutná eticky
přijatelná právní úprava dalšího
nakládání s potracenými embryi a důstojného
zacházení s plody po pozdním umělém
přerušení těhotenství ze zdravotních
důvodů.
Náš právní řád neupravuje
postih v případě porušení právních
předpisů zakotvujících zacházení
s tkáněmi. V uvedených případech
by patrně měl být takový čin
kvalifikován jako trestní, neboť stupeň
jeho společenské nebezpečnosti není
nepatrný; jeho znaky však zatím nejsou v trestním
zákoně uvedeny. Přestože sankce, které
by bylo možné na základě zákona
v daném případě uložit za přestupek
(pokuta, zákaz činnosti) by zřejmě
neodpovídaly společenské nebezpečnosti
předpokládaného činu, bude třeba
zatím postih řešit zakotvením přestupku
a sankce v zákoně.
Zásada č. 14
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 66/1986
Sb., o umělém přerušení těhotenství.
Zásada č. 15
Zákon nabývá účinnost dnem
1. ledna 1993.
Problematika umělého přerušení
těhotenství je upravena zákonem č.
66/1986 Sb.. I přes některé příznivé
důsledky, které tato právní norma
přinesla v oblasti ekonomické (snížení
nákladů na umělé přerušení
těhotenství, zkrácení doby hospitalizace,
snížení průměrné pracovní
neschopnosti žen po umělém přerušení
těhotenství), sociální (úbytek
sňatků pod tlakem těhotenství) a zdravotní
(snížení zdravotních rizik), nelze přehlédnout
prudký nárůst počtu umělých
přerušení těhotenství od data
účinnosti tohoto zákona, tedy od 1. 1. 1987.
Podle statistiky bylo provedeno v roce 1986 83 564 interrupcí
a v roce 1990 109 361 interrupcí.
Od listopadu 1989 byly nashromážděny četné
kritické hlasy odborníků i laiků,
jednotlivců i občanských iniciativ, žádající
úpravy stávajícího zákona.
Mezi názory lze rozlišovat dvě extrémní
stanoviska: na jedné straně požadavek maximální
liberalizace umělých přerušení
těhotenství, zařazení časných
miniinterrupcí mezi antikoncepční metody
a jejich provádění za přímou
úhradu i v soukromých ordinacích, na druhé
straně požadavek úplného zákazu
potratů nebo jejich povolení zákonem pouze
při závažných zdravotních indikacích
na základě rozhodnutí k tomu ustavené
komise.
Většina stanovisek se však shoduje v názoru,
že umělá přerušení těhotenství
jsou jevem nežádoucím z etického i společenského
hlediska, že jejich počet v ČSFR je ve srovnání
se světovými statistikami příliš
vysoký a že je nutno učinit opatření
k jejich snížení.
Na začátku roku 1991 svolal k tomu účelu
místopředseda vlády ČSFR RNDr. Jozef
Mikloško, DrSc., pracovní skupinu, v níž
byli zastoupeni odborníci, občanské iniciativy,
zástupci církví a poslanci Federálního
shromáždění i národních
rad České i Slovenské republiky. Na základě
této porady a dalších jednání
byl na ministerstvu zdravotnictví ČR vypracován
návrh novely zákona č. 66/1986 Sb., o umělém
přerušení těhotenství. Tento
návrh byl jako pracovní verze dán k disposici
skupině ustavené RNDr. J. Mikloškem, DrSc.
a poslancům České národní rady.
Byl rovněž projednán v Centrální
etické komisi ministerstva zdravotnictví ČR.
Shromážděné připomínky,
s odhlédnutím od výše uvedených
extrémních názorů, byly začleněny
do návrhu zásad, který ministerstvo zdravotnictví
ČR nyní předkládá. Jde o návrh,
o němž bylo dosaženo široké shody.
Slovenská národní rada schválila dne
24. září 1991 zákon, kterým
se mění a doplňují některé
předpisy v oblasti zdravotnictví, jímž
se mimo jiné novelizuje § 8 zákona SNR č.
73/1986 Sb., o umělém přerušení
těhotenství. Tato dílčí novela
zákona SNR o umělém přerušení
těhotenství byla vyvolána zrušením
krajských a okresních odborníků a
potřebou nově upravit posuzování žádosti
ženy o umělé přerušení těhotenství.
Ministerstvo zdravotnictví SR v současném
období rozeslalo do připomínkového
řízení návrh zákona SNR o ochraně
lidského života při poskytování
zdravotnické péče, kterým má
být nahrazen zákon SNR č. 73/1986 Sb., o
umělém přerušení těhotenství.
Navrhovaná novela chápe umělé přerušení
těhotenství jako nutnou ochranu života a zdraví
ženy před neodborně provedeným zákrokem.
Zakotvuje se důrazněji než v současné
právní úpravě význam prevence.
Předcházení nežádoucímu
těhotenství, spočívající
zejména v důslednější a účinnější
výchově a v širší propagaci a využívání
prostředků k zabránění těhotenství,
by mělo vést ke zlepšení nepříznivého
vývoje v počtu interrupcí. Účelem
novely je též provést nutné úpravy
těch ustanovení, která byla překonána
realizací nového systému zdravotní
péče (zrušení okresních a krajských
odborníků, zakotvení svobodné volby
lékaře) nebo která je třeba změnit
v návaznosti na právní úpravu všeobecného
zdravotního pojištění. Předložený
návrh zásad umožňuje nadále umělé
přerušení těhotenství na žádost
ženy v prvním trimestru těhotenství
a ze zdravotních důvodů bez ohledu na dobu
jeho trvání. Doplňuje se definice umělého
přerušení těhotenství, která
vyjadřuje závažnost tohoto zákroku.
Nově jsou upraveny podmínky pro umělé
přerušení těhotenství u žen
nezletilých a zbavených způsobilosti k právním
úkonům. Navrhuje se uzákonit výhradu
svědomí zdravotnických pracovníků.
Vzhledem k tomu, že cílem navrhované novely
není změna koncepce řešení problematiky
umělého přerušení těhotenství,
navrhují se změny a doplňky stávajícího
zákona provést jeho dílčí novelou.
Novela zákona bere ohled na přijaté mezinárodní
dokumenty a závazky, které jsou součástí
našeho právního řádu a které
deklarují právo na život, požadují
jednak jeho zákonnou ochranu, jednak zvláštní
záruky, péči a odpovídající
právní ochranu dítěte a dále
zavazují k přijetí opatření
ke snížení počtu potratů. Těmito
dokumenty jsou zejména Mezinárodní pakt o
občanských a politických právech,
Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech (vyhláška
ministra zahraničních věcí č.
120/1976 Sb.) a Dohoda o právech dítěte,
ratifikovaná Federálním shromážděním
v listopadu 1990. Tyto dokumenty jsou podle § 2 ústavního
zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje
Listina základních práv a svobod pro ČSFR
obecně závazné a mají přednost
před zákonem. Listina základních práv
a svobod prohlašuje, že lidský život je
hoden ochrany již před narozením. Návrh
zásad respektuje důstojnost lidské osoby
a lidská práva.
Se zřetelem na různorodost názorů
mezi občany hledá předložený
návrh zásad společensky přijatelný
kompromis ve složité situaci společnosti České
republiky v současném období.
Právní úprava umělého přerušení
těhotenství již nebude řešit ani
problematiku úhrady umělého přerušení
těhotenství včetně příplatků,
ani úhradu antikoncepčních prostředků.
Tato problematika je komplexně upravena zvláštními
právními předpisy a zákonem ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění a připravovanými prováděcími
právními předpisy a to zejména Zdravotním
řádem. Proto předložený návrh
zásad zákona ČNR nemá dopad na rozpočet
republiky.
Zpracoval: | Doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |