Místopředseda vlády České republiky
Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci
poslance ČNR Zbyňka Máci dopisem ze dne 3.
4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď místopředsedy vlády
České republiky Jana Stráského na
interpelaci poslance Zbyňka Máci, která je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
dovolte mi, abych odpověděl na Vaši interpelaci
týkající se výsledků ročního
poslaneckého průzkumu procesu tzv. malé privatizace
a činnosti okresních komisí pro privatizaci
ve vztahu k funkčnímu kontrolnímu systému,
s důrazem na nové úkoly těchto komisí
v procesu tzv. velké privatizace. Tato odpověď
je, bez ohledu na skutečnost, že Vás ministr
státní kontroly ČR pan RNDr. Igor Němec
o svém názoru k dané problematice informoval
osobním dopisem ze dne 20. března 1992, koncipována
jako společná odpověď pana ministra
RNDr. Igora Němce, ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR pana Ing. Tomáše
Ježka, CSc. a mé osoby.
Z vyjádření pana ministra Němce a
pana ministra Ježka vyplývá, že kontrolní
systém tzv. malé privatizace proběhl, resp.
probíhá v několika rovinách.
Ministerstvo státní kontroly ČR, jak jste
byl informován, provedlo prověrku správnosti
postupu privatizace národního majetku ve smyslu
zákona č. 427/1990 Sb. podle plánu své
kontrolní činnosti již v 1. polovině
roku 1991. Výsledná zpráva byla v červenci
a září minulého roku projednána
v Hospodářské radě vlády ČR
a ve vládě ČR. Tato zpráva byla spolu
s návrhy na řešení některých
problémů předána rozpočtovému
a kontrolnímu výboru České národní
rady, kde se s ní můžete v případě
potřeby seznámit. K vlastní organizaci prověrky,
která probíhá podle schváleného
programu obsahujícího kromě jiného
i cíl kontroly, spolupracující orgány,
objekty kontroly a způsob jejího provedení,
Vám podrobnosti sdělil pan ministr Němec
a nepovažuji proto za nezbytné je v tomto dopise opakovat.
Proces kontroly průběhu tzv. malé privatizace
však probíhá i v dalších rovinách.
V rámci kontroly běžného hospodaření
prováděného okresními úřady
se jedná o kontrolu zákonnosti čerpání
finančních prostředků. Přitom
je možné konstatovat, že v žádném
z okresů České republiky nebyly v průběhu
privatizačního procesu signalizovány okolnosti
nasvědčující porušování
právních předpisů.
Kromě uvedené běžné finanční
kontroly jsou veškeré významnější
výdaje komisí pro privatizaci (např. výdaje
na inzerci a reklamu aukcí, nákupy technického
vybavení apod.) konzultovány a odsouhlasovány
ekonomickým útvarem ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR.
Z uvedených důvodů proto vlastní kontrolní
útvar ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR neprovádí průběžné
kontroly hospodaření komisí, reaguje však
na veškeré podněty, které vzbuzují
pochybnosti o legálnosti tohoto hospodaření.
Jako příklad lze uvést právě
Váš podnět z června loňského
roku, který vedl ke kontrole hospodaření
Okresní privatizační komise v Českém
Krumlově. Ten však nebyl shledán jako odůvodněný,
o čemž Vám byl zaslán i písemný
záznam z uvedené dohlídky. Rovněž
odpovědi na Vaše další podněty
Vám byly pracovníky ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci zaslány
a současně jste měl možnost v osobních
rozhovorech s panem ministrem Ježkem celou problematiku rozebrat.
Nelze proto podle mého názoru přistoupit
na Vaše tvrzení, že Vám není umožněn
styk s ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR, resp. že Vám
toto ministerstvo na Vaše podněty neodpovídá.
V současné době ministerstvo státní
kontroly ČR provádí prověrku tzv.
velké privatizace, a to především z
hlediska dodržování podmínek vymezených
zákonem Č. 92/1991 Sb. a s cílem podat komplexní
informaci o přípravě a průběhu
tzv. 1. vlny privatizace, zjistit nedostatky a navrhnout příslušná
opatření k jejich odstranění. I tyto
materiály, u nichž je rovněž využíváno
podnětů a stížností občanů,
budou projednány ještě v průběhu
1. pololetí 1992 Hospodářskou radou vlády
ČR a samotnou vládou ČR. Sám jistě
víte, že se jedním ze základních
podnětů k organizaci uvedené prověrky
stalo usnesení 24. schůze České národní
rady v roce 1991. I proto pan ministr Němec svým
dopisem ze dne 30. ledna 1992 zaslal předsedovi rozpočtového
a kontrolního výboru České národní
rady schválený program této prověrky.
Vážený pane poslanče, jak z Vaší
interpelace, tak i z reakcí obou ministrů vlády
ČR vyplývá jedna skutečnost, která
neslouží ke cti nám všem. Namísto
toho, abychom se společně, i když každý
na jiné úrovni, snažili o prosazení
nezbytných změn v ekonomice (samozřejmě
při dodržování všech zákonných
norem), nabývám dojmu, že dochází
k silným poruchám vzájemných informačních
toků, které vyúsťují až
do "obvinění", která lze jen těžce
prokazovat, ale která současně vytvářejí
bariéry vzájemného nepochopení. Dovolte
mi proto, vážený pane poslanče, abych
vyjádřil přesvědčení,
že se jedná pouze o jednorázové a extrémní
reakce a nikoli o dlouhodobé vztahy. Zejména za
účelem ujasnění vztahů vznikajících
při financování okresních komisí
pro privatizaci jsem požádal pana ministra Ježka,
aby Vám nad rámec této naší společné
odpovědi poskytl další vysvětlení
v tomto směru. Rovněž mi dovolte, abych Vám
poděkoval za zájem a podněty související
s procesem privatizace v ekonomice České republiky.
V Praze dne 3. 4. 1992 | Jan Stráský v.r. |