Příloha
list č. 3
Investiční prostředky
Drobné investice /v tis. Kčs/
Celková částka | 17 210,- | ||
z toho: | psací stroje | 3 000,- | |
doplňující výpočetní technika | 1 200,- | ||
trezory | 750,- | ||
rekonstrukce /8 položek/ | 3 360,- | ||
dopravní technika | 7 500,- | ||
telefonní ústředny /30 poboček/ | 900,- | ||
ostatní | 500,- |
Velikost investic pro výpočetní systém
není dosud z důvodu definitivního uzavření
konkursního řízení stanovena.
Předběžně byla velikost investic předkalkulována
na
celkem | 542,7 mil. | |
z toho v roce 1991 | 190 mil. | |
pro rok 1992 zbývá | 352,7 mil. |
Po uzavření konkursního řízení
bude částka upřesněna.
Investice celkem pro rok 1992 | 369 910 tis. Kčs |
V investicích nejsou započteny investiční
náklady na pořízení budov, resp. opravy
budov vrácených v rámci restituce.
V Praze 11. 11. 1991
Zpracoval: EÚ SVZP
SVZP | Příloha č. 1 |
Praha |
Návrh rozpočtu neinvestičních výdajů
v roce 1992 ve zdravotnických zařízeních
řízených neústředně
a ve všeobecné zdravotní pojištění
v mil. Kčs
38,24 | 11 872 | 11 872 | |
z toho: | |||
fakultní | 33,24 | 3 946 | 3 946 |
III. | 7,43 | 882 | 882 |
II. | 41,32 | 4 906 | 4 906 |
I. | 16,60 | 1 971 | 167 |
závodní | 1,41 | 167 | 167 |
42,00 | 13 039 | 13 039 | |
z toho: | |||
fakultní | 6,94 | 905 | 905 |
III. | 2,54 | 331 | 331 |
II. | 51,40 | 6 702 | 6 702 |
I. | 34,29 | 4 471 | 4 471 |
závodní | 4,83 | 630 | 630 |
0,61 | 189 | - | |
z toho: | |||
kojenecké | 36,46 | 69 | - |
dětské domovy | 63,54 | 120 | - |
hygienická služba | 2,60 | 807 | 277 |
6,32 | 1 962 | 1 096 | |
z toho: | |||
TRN | 8,46 | 166 | 166 |
psychiatrie | 43,26 | 849 | 849 |
rehabilitace | 3,30 | 65 | 65 |
RÚ | 0,81 | 16 | 16 |
ozdravovny | 4,16 | 81 | - |
LDN | 32,03 | 628 | - |
ostatní | 7,84 | 154 | - |
noční sanatorium | 0,14 | 3 | - |
2,19 | 680 | - | |
z toho: | |||
územní | 45,50 | 309 | - |
územní NV | 38,16 | 260 | - |
závodní | 16,14 | 110 | - |
mikrojesle | 0,20 | 1 | - |
SZŠ | 0,83 | 257 | - |
SOUZ | 0,03 | 9 | - |
Domovy mládeže | 0,25 | 78 | - |
Výzkum | 0,24 | 75 | - |
ostatní náklady | 6,69 | 2 077 | 1 758 |
léčebná péče ústředních organ. | - | - | 182 |
léčebná péče VVZ | - | - | 561 |
lékárenská služba | - | - | 626 |
31 045 | 29 411 |
x/ organizační stav k 31. 12. 1990
xx/ % nákladů | - | dlouhodobá procentní skladba |
neinvestičních nákladů ve zdravotnických zařízeních řízených neústředně | ||
- | pramen AIS NV 445 |
V Praze dne 11. 11. 1991
Zpracoval: EV SVZP
Zvláštní část
K § 1
Návrh vychází z ustanovení článku
31 Listiny základních práv a svobod, podle
něhož občané ČSFR mají
na základě veřejného pojištění
právo na bezplatnou péči a na zdravotní
pomůcky za podmínek, které stanoví
zákon. Poskytování zdravotní péče
na základě zdravotního pojištění
vychází z historického vývoje poskytování
zdravotnických služeb v Československu a je
odrazem současné ekonomické situace české
populace i zaměstnavatelských organizací
a státu. Většina občanů není
schopna ze svých prostředků uhradit náklady
za poskytnutou zdravotní péči. Proto je nutné
zavést všeobecné zákonné zdravotní
pojištění, které bude na základě
solidarity krýt náklady za poskytnutou zdravotní
péči všem občanům.
K § 2
Úroveň poskytování potřebné
zdravotní péče v rámci všeobecného
zdravotního pojištění je pro všechny
občany shodná.
"Potřebnost" zdravotní péče
je dána disponibilními finančními
prostředky v dané době. S ohledem na množství
druhů a forem zdravotní péče, jakož
i na skutečnost, že rozsah potřebné
zdravotní péče bude přizpůsobován
novým poznatkům lékařských
věd a ekonomickým možnostem státu, nelze
tento pojem přesněji v zákoně vymezit.
Proto je navrženo vymezení potřebné
zdravotní péče obecným pozitivním
vymezením s vyjádřením činností,
které se do ní nezahrnují.
Není účelné, aby podmínky poskytování
potřebné zdravotní péče byly
detailně vymezeny přímo v zákonu.
Zákon stanoví práva a povinnosti pacientů
- pojištěnců a smluvních zdravotnických
zařízení i rozsah potřebné
zdravotní péče. Bližší podmínky,
za nichž tato práva a povinnosti budou realizovány,
je nutné ponechat Zdravotnímu řádu
jako základnímu prováděcímu
předpisu. Garantem stanovení bližších
podmínek poskytování potřebné
zdravotní péče je v souladu s principy nového
systému zdravotní péče ministerstvo
zdravotnictví České republiky. Zdravotní
řád není však výrazem monopolní
vůle státní zdravotní správy,
ale výsledkem partnerského jednání
všech subjektů podílejících se
na tvorbě, provádění a kontrole zdravotní
politiky. Proto je zakotven v tomto ustanovení institut
dohodovacího řízení, jehož uskutečnění
je nezbytným předpokladem vydání Zdravotního
řádu.
Pokud budou zdravotní pojišťovny chtít
upravit odchylně pro své pojištěnce
některé z podmínek poskytování
potřebné zdravotní péče obsažené
již ve Zdravotním řádu, mohou tak v
zájmu ochrany práv pojištěnců
učinit jen, bude-li odchylná úprava pro tyto
občany příznivější.
K § 3
V souladu s předpisy o nemocenském pojištění
se navrhuje vztáhnout zákonné pojištění
nejen na občany ČSFR s trvalým pobytem na
území České republiky, ale i na občany
ČSFR, kteří jsou na území České
republiky v pracovním nebo obdobném poměru.
Z téhož důvodu se navrhuje i zákonné
pojištění cizích státních
příslušníků, kteří
jsou na území České republiky v pracovním
nebo obdobném poměru. Návrh zákona
je předkládán jako republiková zákonná
úprava. Občané Slovenské republiky,
kteří nemají trvalý pobyt, ani nejsou
v pracovním nebo obdobném poměru na území
České republiky, nejsou pojištěnci ve
smyslu tohoto zákona. Pokud zdravotnická zařízení
na území České republiky poskytnou
takovým občanům zdravotní péči,
uhradí náklady této péče Všeobecná
zdravotní pojišťovna České republiky,
která uplatní nárok na úhradu těchto
nákladů u příslušného
orgánu Slovenské republiky, který spravuje
Státní fond zdraví. Náklady zdravotní
péče poskytnuté pojištěncům
zdravotnickými zařízeními na území
Slovenské republiky uhradí Všeobecná
zdravotní pojišťovna České republiky.
K § 4
S ohledem na rostoucí počet čs. občanů
cestujících ať služebně či
soukromě do zahraničí nebude ve finančních
možnostech zdravotních pojišťoven hradit
v plném rozsahu náklady zdravotní péče
poskytnuté v zahraničí. Úhrada takových
nákladů by nutně znamenala neúnosné
zatížení pojištěnců, popřípadě
státního rozpočtu. Zdravotní pojišťovna
uhradí náklady nutného a neodkladného
léčení pouze do výše nákladů
spojených s takovým léčením
v tuzemsku. Úhradu zbývající části
nákladů lze zajistit jinou formou pojištění.
Tato forma pojištění již nyní existuje
u České pojišťovny.
K § 5
S ohledem na ochranu práv pojištěnců
je nutné vymezit důvody vzniku a zániku všeobecného
zdravotního pojištění. Úprava
zániku pojištění je v souladu se zněním
§ 3.
Přechod pojištěnce z jedné kategorie
do druhé (např. přechod uchazeče o
zaměstnání do pracovního poměru)
není pokládán za zánik pojistného
vztahu a navázání nového vztahu.
K § 6
Placení pojistného je založeno na principu
solidarity plátců, jak je u pojišťovacích
systémů obvyklé, omezuje sociální
dopady mimořádné události na jednotlivce.
Podle potřeby koncentruje zdroje bez ohledu na sociální
postavení jednotlivých pojištěnců
a umožňuje jim tak získat podstatně
vyšší objem i kvalitu zdravotní péče,
než jakou by bylo možné uhradit přímými
platbami těchto pojištěnců. Totéž
platí i pro solidaritu mezi zdravými a nemocnými.
Pojištěnci je přitom poskytnuta potřebná
zdravotní péče bez ohledu na jeho sociální
postavení a výši placeného pojistného.
Vedle pojištěnců jsou plátci pojistného
zaměstnavatelé a stát. Placení pojistného
státem za sociálně slabší skupiny
obyvatelstva je zárukou, že zdravotní pojišťovny
nebudou zkráceny ve svých příjmech
v důsledku neplacení pojistného těmito
občany. Současný vývoj naznačuje,
že nepůjde o zanedbatelnou část populace.
V případě, že stát by nepřevzal
garanci za tyto osoby, docházelo by v praxi k častému
vymáhání pohledávek za nezaplacené
pojistné od osob, u nichž by byl nařízený
výkon rozhodnutí stejně bezvýsledný.
Navrhované řešení maximálně
akcentuje princip solidarity, neboť solidaritu rozděluje
na nejširší okruh plátců prostřednictvím
dofinancování z celkového zdanění.
K § 7 a 8
Jednou ze základních povinností pojištěnce
je platit pojistné, s výjimkou případů,
kdy platí pojistné stát, nebo kdy část
pojistného platí zaměstnavatel. V ustanovení
je specifikován vznik a způsob plnění
této povinnosti.
Stanovit výši pojistného nelze izolovaně,
bez návaznosti na změnu daňového systému.
Tuto úpravu bude možno provést až k 1.
1. 1993.
K § 9
Splnění oznamovací povinnosti je nezbytným
předpokladem řádného placení
pojistného. Ustanovení specifikuje u jednotlivých
kategorií pojištěnců, kdo je subjektem
oznamovací povinnosti. Současně stanoví
i povinnost příslušné zdravotní
pojišťovny vydat po splnění oznamovací
povinnosti příslušný doklad, který
bude sloužit při styku s touto pojišťovnou
a se zdravotnickými zařízeními jako
doklad pojistného vztahu.
K § 10 a 11
Jedním ze základních prvků systému
zdravotního pojištění je volba lékaře
a zdravotnického zařízení. Z hlediska
pojištěnce nebude volba praktického lékaře
v okruhu smluvních lékařů pojišťovny
omezena. Stejná volba bude možná i u ambulantních
odborných lékařů, v těchto
případech však na základě doporučení
praktického (rodinného) lékaře. Z
hlediska posouzení potřeby léčby odborným
lékařem by toto doporučení praktického
lékaře bylo podmínkou, z hlediska výběru
odborného lékaře však pouze návrhem.
Pacient - pojištěnec by tento návrh buď
přijal, anebo by si zvolil jiného odborného
lékaře. Obdobný postup bude platit i v případě
lůžkových zdravotnických zařízení
všech druhů. Bližší podmínky
volby lékaře a zdravotnického zařízení
upraví Zdravotní řád, který
rovněž může rozšířit
okruh odborných lékařů, u nichž
lze požadovat potřebnou péči bez doporučení
praktického lékaře.
Ustanovení připouští i možnost
vyžádat si současně péči
u více než jednoho praktického lékaře,
nebo u odborného lékaře bez doporučení
praktického lékaře. V takovém případě
se však úhrada této péče neprovádí
na základě zdravotního pojištění,
ale občan si ji hradí sám (popřípadě
v rámci připojištění).
Zdravotní pojišťovny budou hradit cestovní
náklady svým pojištěncům v rámci
vzdálenostních pásem určených
Zdravotním řádem. Tyto náklady budou
hrazeny v podstatě do nejbližšího smluvního
zdravotnického zařízení, které
je oprávněno výkon zdravotní péče
poskytnout.
Kontrolní činnost pojištěnce spočívá
zejména v porovnání skutečného
průběhu léčebného procesu s
jeho popisem obsaženým v účtu předloženém
zdravotnickým zařízením pojišťovně.
Zaručuje se v souladu s článkem 31 Listiny
základních práv a svobod právo pojištěnce
na poskytnutí potřebné zdravotní péče
v rámci spádového území stanoveného
podle zvláštních předpisů, pokud
pojištěnci nebyla péče poskytnuta zvoleným
lékařem nebo zdravotnickým zařízením.
Upravují se dále povinnosti pojištěnce.
Při neplnění některých těchto
povinností může být pojištěnec
podle příslušných ustanovení
tohoto zákona sankcionován.
K § 12
Předpokládá se, že systém všeobecného
zdravotního pojištění bude tvořen
vedle Všeobecné zdravotní pojišťovny
rovněž resortními, oborovými, podnikovými
a dalšími zdravotními pojišťovnami,
které budou hradit zdravotní péči
na stejných základech. Jedná se o prvek,
který bude přispívat k vytvoření
užšího vztahu mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
a zvýrazní zvláštnosti určitých
povolání. Cílem tohoto zákona je zajistit
provádění všeobecného zdravotního
pojištění podle jednotných principů.
Není však účelné, aby vznik každé
takové pojišťovny, obdobně jako vznik
Všeobecné zdravotní pojišťovny České
republiky, byl dán zvláštním zákonem.
Proto bude vydán zákon (jeden s federální
a jeden s republikovou působností), který
obecně pro všechny další zdravotní
pojišťovny upraví podmínky jejich vzniku
a činnosti.
K § 13
Po přechodu na systém zdravotního pojištění
bude vznik, obsah a zánik vztahů při zabezpečení
zdravotní péče a jejího financování
mezi zdravotními pojišťovnami zahrnutými
do systému zákonného pojištění
a zdravotnickými zařízeními založen
smlouvou. Účelem je umožnit pojištěncům
pokud možno co nejdostupnější zdravotní
péči a zdravotnickému zařízení
vymezit objem zdravotní péče, který
pojišťovna pro své pojištěnce od
daného zdravotnického zařízení
potřebuje zabezpečit.
Smlouva se zdravotnickým zařízením
bude uzavřena jen na poskytování zdravotní
péče, kterou je uvedené zdravotnické
zařízení oprávněno poskytovat
a jen v rozsahu výkonů obsažených v
platném seznamu výkonů s bodovým ohodnocením.
Zdravotní výkony, které zdravotní
pojišťovny zahrnuté do systému zdravotního
pojištění zdravotnickým zařízením
hradí, jsou obsaženy v platném seznamu výkonů.
Léčiva a prostředky zdravotnické techniky
budou hrazeny do výše cenového limitu stanoveného
pro jednotlivé druhy léčiv a prostředků
zdravotnické techniky. Specifické případy
zajištění léčiv a prostředků
zdravotnické potřeby budou řešeny revizními
lékaři zdravotní pojišťovny.
Podkladem pro úhradu zdravotní péče
je seznam výkonů schválený ministerstvem
zdravotnictví České republiky po projednání
s odbornými společnostmi, Českou lékařskou
komorou, Českou stomatologickou komoru a zástupci
smluvních zdravotnických zařízení.
Výkonem se rozumí nejen jednotlivý úkon,
ale i určitá diagnostická, léčebná
nebo preventivní činnost jako souhrn jednotlivých
úkonů (např. operační zákrok
je souhrnem řady dílčích úkonů).
Výše bodového ohodnocení výkonů
je předmětem vyjednávání zástupců
ministerstva zdravotnictví České republiky,
Všeobecné zdravotní pojišťovny, odborných
lékařských společností, České
lékařské komory, České stomatologické
komory a zástupců smluvních zdravotnických
zařízení. Základem pro bodové
ohodnocení výkonů jsou úplné
náklady spojené s uskutečněním
daného výkonu a záměry zdravotní
politiky.
Hodnotu bodu stanoví ministerstvo financí České
republiky cenovým výměrem na návrh
Pojišťovny. Rozhodující pro stanovení
ceny je bodová hodnota výkonu, objem disponibilních
finančních prostředků a záměry
zdravotní politiky.
K § 14
Zdravotní pojišťovny jsou finančními
institucemi. Z toho vyplývá celkový zájem
o to, aby počínání jejich pojištěnců
i zdravotnických zařízení vedlo k
efektivnímu využívání a poskytování
zdravotní a léčebné péče
a tím i k minimalizování nákladů
s tím spojených. Cílem je poskytování
zdravotní péče jen potřebným
subjektům a v potřebném rozsahu, nikoliv
však na úkor kvality zdravotní péče.
Stejně tak je cílem financovat jenom provoz takových
zdravotnických zařízení, která
tento potřebný rozsah zdravotní péče
poskytnou.
Kontrolní činnost bude probíhat ve dvou úrovních.
Základní kontrolní systém bude součástí
navrhovaného informačního systému
zabezpečujícího provoz pojišťovny.
Kontrolní vazby srovnávající úroveň
poskytované zdravotní péče podle oborů,
územně, věcně, i v časových
souvislostech, umožní odhalit největší
množství závadných postupů a
činností jak v chování pojištěnců,
tak zdravotnických zařízení. Druhá
úroveň kontrolní činnosti bude zabezpečována
věcně a jejím cílem bude postihnout
závady průběhu léčebného
procesu.
Revizní lékař bude posuzovat věcnou
stránku léčebného procesu. S ohledem
na to by složení revizních lékařů
ve zdravotní pojišťovně mělo postihnout
hlavní medicínské obory. Revizní lékař
proto musí být lékař s vysokou odbornou
úrovní a s rozsáhlými zkušenostmi
v oboru. Hlavním kritériem výběru
revizních lékařů bude jejich nejen
vysoká odborná úroveň, ale i morální
předpoklady. V tomto směru se předpokládá
i účast České lékařské
komory a České stomatologické komory při
výběru a případném posuzování
činnosti revizního lékaře jako odborníka
v oboru.
K § 15
Zdravotní pojišťovny provádějící
všeobecné zdravotní pojištění
nelze s ohledem na specifický charakter jejich činnosti
zařadit mezi žádnou ze stanovených hospodářskoprávních
forem organizací. Musí však podléhat
kontrole jak ze strany státních orgánů,
tak i pojištěnců. Kontrola ze strany státních
orgánů i pojištěnců spočívá
rovněž v jejich zastoupení v orgánech
zdravotních pojišťoven.
K § 16 a 17
Ukládání sankčních opatření
sleduje zajištění garance státu při
fungování systému zdravotního pojištění.
Nesplnění oznamovací povinnosti může
způsobit zdravotní pojišťovně značnou
škodu. Proto je nesplnění této povinnosti
výrazně sankciováno, přitom je odlišena
výše pokuty pro pojištěnce a zaměstnavatele.
Neúčast pojištěnců na preventivních
prohlídkách nebo závažné porušování
některých dalších povinností
uvedených v tomto zákoně, které ve
svém důsledku mohou znamenat i zvýšení
nákladů na zdravotní péči (léčení
je nákladnější než prevence, nedodržováním
pokynů lékaře se může doba léčení
prodloužit) může být zdravotní
pojišťovnou sankcionováno.
Opakováním pracovních úrazů
ze stejných zdrojů a příčin
vzniká zvýšená potřeba zdravotních
úkonů a tím i zvýšené
náklady nikoliv zdravotnickému zařízení,
ale zdravotní pojišťovně. Dřívějším
krytím zvýšené státní
zdravotní péče z titulu porušování
předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci byly regresní náhrady. Vzhledem
k tomu, že změnou v systému financování
zdravotnictví dochází k zániku titulu
k uplatňování těchto náhrad
na straně státní zdravotní správy,
ale zvýšené náklady na krytí
zdravotní péče z důvodu porušení
zmíněných předpisů zůstávají,
je nutno zabezpečit právně povinnost toho,
kdo tyto zvýšené náklady způsobil,
aby se na nich alespoň částečně
podílel. Opakování stejných zdrojů
a příčin pracovních úrazů
nebo nemocí z povolání není náhodné,
ale vyplývá buď z přímého
porušování platných předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci, nebo z trpění takového
stavu, přičemž obojí je nedostatkem
na straně zaměstnavatele.
Přirážka vyplývající z
předpisů o zdravotním pojištění
by měla být odlišena od přirážky
vyplývající z předpisů o nemocenském
pojištění. V mnoha případech
totiž v praxi dochází k situaci, kdy nárok
na nemocenské dávky pro pracovní neschopnost
vůbec nevznikne, ale vznikne nárok na zdravotní
úkony a tím na platby zdravotní pojišťovny.
Povinnost zasílat záznamy o pracovních úrazech
je dosud dána organizacím vyhláškou
ČÚBP a ČBÚ č. 110/1975 Sb.,
o evidenci a registraci pracovních úrazů
a o hlášení provozních nehod (havárií)
a poruch technických zařízení. Dosud
měly organizace povinnost zasílat mj. tyto záznamy
okresním ústavům národního
zdraví. Za situace, kdy dochází k jejich
rozvolňování a především
ke změně ve financování zdravotnictví,
ztrácí tato úprava své opodstatnění
a je žádoucí, aby byl zdravotní pojišťovně
právním předpisem zabezpečen zdroj
potřebných informací.
V případě přirážky uplatňované
zdravotní pojišťovnou podle tohoto ustanovení
nejde o posouzení, zda v konkrétním případě
došlo k porušení právního předpisu,
ale pouze o zhodnocení údajů, které
pojišťovna bude mít k dispozici.
K § 18
Rozhodovací činnost zdravotních pojišťoven
provádějících všeobecné
zdravotní pojištění se týká
např. neplnění oznamovací povinností,
poskytnutí nepravdivých údajů pro
vyměření pojistného, neplnění
povinnosti zaměstnavatele vést evidenci a dokumentaci
podle § 9 odst. 3, nedodržování Zdravotního
řádu, neposkytnutí součinnosti pojištěnce
při provádění kontrolní činnosti
apod. Zdravotní pojišťovny rozhodují ve
správním řízení, pravomocná
rozhodnutí jsou pak přezkoumatelná soudem.
K § 19
Všeobecné zákonné zdravotní pojištění
se s ohledem na ekonomické možnosti státu nemůže
vztahovat na veškeré zdravotnické výkony
(např. výkony zdravotně kosmetické,
prováděné k dosažení jiného
než léčebného účelu, prováděné
v cizině nad rámec nákladů nutného
a neodkladného léčení spojených
s jejich prováděním v České
republice apod.). V takových případech bude
občanům umožněno využít
jiných forem pojištění, resp. připojištění.
Některé z těchto forem již nyní
existují u České pojišťovny a lze
předpokládat zavádění dalších
forem s postupnou stabilizací systému všeobecného
zákonného zdravotního pojištění
a s rozvojem pojišťovnictví vůbec.
K § 20
Fungováním nového systému zdravotní
pojištění navazuje na tradici nemocenského
pojištění v Československu, která
byla na poměrně dlouhou dobu přerušena.
V průběhu tohoto přerušení byly
vydávány právní předpisy, které
jsou s navrhovanými zásadami zákona v rozporu.
Pokud jde o zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, dotýká se systém zdravotního
pojištění dosavadního principu bezplatnosti
poskytování zdravotnických služeb (§
11), obvodních zdravotnických služeb (§
12 odst. 2, § 16 odst. 2) včetně práva
na volbu lékaře a otázek upravených
v § 29 a 30, tj. náhrady nákladů léčení
v cizině a léčení cizinců.
Úpravy uvedených ustanovení budou provedeny
v rámci připravované novely zákona
č. 20/1966 Sb.
Pro rok 1992 se ponechávají předpisy o regresních
náhradách v platnosti, od roku 1993 se nepředpokládá
samostatná právní úprava regresních
náhrad, ale počítá se s jejím
řešením podle obecných předpisů
o náhradě škody.
K § 22
Ustanovení týkající se placení
pojistného mohou nabýt účinnosti až
v souvislosti se změnou daňového systému,
tj. od 1. 1. 1993.
Zpracoval: | doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |