Důvodová zpráva

Obecná část

Přijetí Listiny základních práv a svobod /dále jen "Listina"/ formou ústavního zákona, jenž spolu s ústavním zákonem č. 23/1991 Sb., Listinu uvozujícím vytváří nový základ ústavnosti, znamená zásadní kvalitativní posun v ústavních zárukách subjektivních práv jednotlivce.

Do okruhu práv, která vyjadřují základní vztahy mezi státem a občanem, bylo /článek 30 odst. 1 Listiny/ zařazeno právo občana na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele. Listina tímto způsobem stanoví základní programový princip pro oblast hmotného zabezpečení ve stáří, při ztrátě živitele i při nezpůsobilosti k práci /t. j. pro oblast nemocenského a důchodového zabezpečení/, přičemž konkrétní úpravu ponechává zákonům /článek 30 odst. 3 Listiny/. Práva uvedeného v článku 30 odst. 1 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které toto ustanovení provádějí /článek 41 odst. 1 Listiny/.

Z ústavního rozdělení zákonodárné pravomoci /článek 22 písm. d), článek 9 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 556/1990 Sb./ vyplývá, že zákonná úprava důchodového a nemocenského zabezpečení přísluší České a Slovenské Federativní Republice /zákonu Federálního shromáždění/, zatímco zákonná úprava organizačního uspořádání důchodového a nemocenského zabezpečení, jakož i organizačního uspořádání v oblasti tzv. státních dávek, stejně jako postupu orgánů státní správy České republiky při rozhodování o nárocích občanů v důchodovém a nemocenském zabezpečení přísluší zákonu České národní rady.

Jeví se nepochybným, že požadavku článku 30 odst. 3 Listiny na konkrétní úpravu hmotněprávních nároků občanů v oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení zákonem odpovídá nutnost upravit normou téže právní síly i postup orgánů, které o těchto nárocích rozhodují, jejich povinnosti, jakož i meze jejich oprávnění vůči občanům. Na druhé straně provádění sociálního zabezpečení vyžaduje i součinnost občanů; článek 4 odst. 1 Listiny umožňuje ukládat povinnosti občanům toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základní práv a svobod.

S ohledem na § 6 odst. 1 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina, podle něhož zákony a jiné právní předpisy mají být uvedeny do souladu s Listinou nejpozději do 31. 12. 1991, jinak pozbývají tímto dnem účinnosti ustanovení, která nejsou s Listinou v souladu, byla z hlediska výše uvedených požadavků Listiny analyzována právní úprava organizačního uspořádání důchodového a nemocenského zabezpečení, a právní normy upravující postup orgánů státní správy při provádění důchodového a nemocenského zabezpečení i úpravy vymezující postavení občanů v těchto organizačních a procesních vztazích v oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení.

V současně době je ve formě zákona ČNR /zákon č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů/ přijata pouze právní úprava úkolů orgánů na úseku důchodového a nemocenského zabezpečení.

Dílčí otázky organizačního uspořádání nemocenského a důchodového zabezpečení v České republice a některá základní procesní ustanovení náležející nyní do zákonodárné pravomoci České republiky obsahují hmotněprávní předpisy /zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, zákon č. 103/1964 Sb., o nemocenském zabezpečení družstevních rolníků a o zabezpečení matky a dítěte, zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení/, svěřené do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky. Tato skutečnost sama o sobě by nevyvolávala nutnost legislativních změn k 1. 1. 1992, neboť tyto úpravy nejsou v rozporu s článkem 30 odst. 3 Listiny.

Problematickou se však ukazuje roztříštěná síť předpisů nižší právní síly, která se vytvořila v uplynulých desetiletích legislativního vývoje v oblasti úpravy nemocenského pojištění.

Postup orgánů sociálního zabezpečení, organizací a občanů je na tomto úseku sociálního zabezpečení upraven řadou norem vydaných převážně formou vyhlášek; tyto úpravy se v některých okruzích otázek pro jednotlivé skupiny občanů /zaměstnanci, členové zemědělských družstev, osoby samostatně výdělečně činné/ vzájemně liší. Na úseku důchodového zabezpečení je problematika náležející do zákonodárné pravomoci České republiky upravena normami nižší právní síly v menší míře.

Poněvadž po 31. 12. 1991 tyto právní úpravy neobstojí, svým charakterem jde však o úpravy pro provádění sociálního zabezpečení zásadní /řízení v nemocenském pojištění, postup a úkoly organizací, jakož i povinnosti občanů při provádění důchodového a nemocenského zabezpečení/, byl zpracován návrh zákona České národní rady o organizaci provádění sociálního zabezpečení. Návrh nepřináší v tomto období zásadní věcní změny; sleduje především ten cíl, aby právní úpravy obsažené v řadě norem nižší právní síly byly uvedeny do souladu s Listinou, t. j. aby právní úprava byla provedena formou zákona. Přitom se sjednocuje řada odchylek, které zejména v oblasti nemocenského zabezpečení zakládaly neodůvodněné rozdíly v postavení některých skupin občanů. Vzhledem k tomu, že postup orgánů sociálního za bezpečení při rozhodování o právech a povinnostech na úseku nemocenského a důchodového zabezpečení úzce souvisí s celkovým organizačním uspořádáním nemocenského a důchodového zabezpečení a s úkoly organizací, stejně jako s odpovídajícími povinnostmi občanů, zahrnuje se do návrhu i působnost orgánů České republiky v nemocenském a důchodovém zabezpečení, dosud upravená zákonem České národní rady č. 114/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Navrhovaný zákon tak v rovině formální tvoří předobraz budoucí - kvalitativně a koncepčně zcela nové - úpravy, jejíž předložení se předpokládá na úseku organizace a řízení sociálního pojištění v průběhu roku 1992. Zatímco ve sféře sociální péče o potřebné občany je a bude dominantní úloha svěřena i nadále obcím, bylo vytvoření autonomních orgánů - správ sociálního zabezpečení k 1. 9. 1990 zákonem ČNR č. 210/1990 Sb. prvním krokem k naplnění nových koncepčních představ o organizaci sociálního pojištění v České republice. Oddělení právní úpravy organizace a řízení v nemocenském a důchodovém zabezpečení od organizačního uspořádání sociální péče představuje další etapu v postupu směřujícímu k vytvoření podmínek pro přijetí nového organizačního uspořádání sociálního pojištění.

Navrhovaný zákon, jehož hlavním cílem je uvedení úpravy organizace a řízení důchodového a nemocenského zabezpečení do souladu s Listinou, bude tedy účinný jen na přechodnou dobu; v zájmu dosažení dalšího posunu k předpokládanému cíli, jímž bude vytvoření veřejnoprávního fondu sociálního pojištění k počátku roku 1993, navrhuje se částečně uvolnit strukturu orgánů sociálního zabezpečení /okresní správy sociálního zabezpečení a Česká správa sociálního zabezpečení/ a umožnit těmto orgánům reagovat na místní podmínky pro výkon sociálního zabezpečení tím, že činnost okresní správy sociálního zabezpečení bude umožněna i v jiných územních obvodech, než jsou územní obvody okresních úřadů /zejména na území obcí a měst/.

Zvláštní část

Návrh zákona v zásadě pouze shrnuje dosud roztříštěnou úpravu organizace a řízení v důchodovém a nemocenském zabezpečení a uvádí ji do souladu s Listinou. Vedle návrhu uvedené změny organizačního uspořádání obsahuje některé dílčí změny a upřesnění, které se ukázaly nezbytnými, a proto s nimi nelze čekat až na přijetí nové zásadní úpravy k 1. 1. 1993. Jedná se především o tyto změny:

- definují se některé pojmy v oblasti nemocenského pojištění dosud užívané avšak právní úpravou dosud nevymezené /§ 17/;

- na rozdíl od současné právní úpravy se pro účely nemocenského pojištění navrhuje v § 17 odst. 1 a 3 zvýšit rozhodný počet zaměstnanců malých organizací, jimž provádí nemocenské pojištění příslušná okresní správa sociálního zabezpečení, z dosavadních 20 zaměstnanců na 25 zaměstnanců;

- věcná příslušnost okresní správy sociálního zabezpečení se doplňuje o některé úkoly, které správy fakticky prováděly, avšak na základě předpisů nižší právní síly /§ 6 odst. 4 písm. b), d), e) a f) č. 5;

- sjednocují se lhůty stanovené pro různé druhy ohlašovacích povinností organizací a občanů v nemocenském pojištění, na jednotnou osmidenní lhůtu /§ 20, 33, 49 a 51/;

- sjednocuje se okruh případů, v nichž lze organizacím uložit penále za nesplnění povinnosti v sociálním zabezpečení /§ 55/;

- navrhuje se, aby orgán sociálního zabezpečení při hromadných úpravách důchodů podle zvláštního předpisu o zvyšování důchodů nevydával rozhodnutí s tím, že občan v tomto případě obdrží písemné oznámení /§ 86 odst. 2 písm. a)/. Důvodem tohoto návrhu je, že rozhodování na základě zvláštních předpisů o zvyšování důchodů není klasickou aplikační činností, kdy správní orgán rozhoduje individuálně o právech a povinnostech občana a kdy na základě prokázaných skutečností v procesu aplikace právních norem individuálně posuzuje daný případ. Správní rozhodnutí dosud vydávané se fakticky stává převážně formou oznámení o výplatě dávky. V případech hromadného zvyšování důchodů se do odůvodnění rozhodnutí uvádí obecně známé údaje, které není možné přesně individualizovat na daný případ, protože právě podstatou zvláštního předpisu je, že úprava je provedena hromadně a podle jednotného klíče. V případech řízení podle zvláštního předpisu o hromadných úpravách důchodů není správní rozhodnutí funkční.

V zájmu právních jistot občanů se zachovává možnost přezkoumání postupu orgánů sociálního zabezpečení v rámci opravného řízení.

Navrhovaná úprava bude znamenat i finanční úsporu. Náklady na vydání a doručení 2 mil. 400 tis. rozhodnutí zatěžují státní rozpočet více než 2, 5 mil. Kčs;

- nově navrhovaná koncepce náhrady nákladů řízení /§ 99/ povede ke sjednocení dosavadní právní úpravy, která neodůvodněně diferencuje náhradu nákladů v řízení o dávkách podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a v řízeních o ostatních dávkách a službách sociálního zabezpečení. V řízení o dávkách podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem se jedná o náhradu nákladů vzniklých občanům v souvislosti s posuzováním jejich zdravotního stavu a pracovní schopnosti. Současně tato úprava povede ke snížení četnosti podávaných žádostí, nezřídka zcela neodůvodněných. Navrhovaná úprava bude znamenat také snížení výdajů z rozpočtu sociálního zabezpečení. Ponechání dosavadní úpravy, byť jen pro přechodné období, by bylo věcně neodůvodněné a ve svých důsledcích by znamenalo nerovné postavení žadatelů o různé dávky sociálního zabezpečení;

- na přechodnou dobu do 31. 12. 1992 se umožňuje České správě sociálního zabezpečení zřizovat se souhlasem ministerstva práce a sociálních věcí České republiky místní správy sociálního zabezpečení, popřípadě oblastní správy sociálního zabezpečení za podmínky, že nedojde ke zvýšení výdajů ze státního rozpočtu a zvýšení počtu pracovníků /§ 126/.

Do jednotlivých ustanovení návrhu zákona byla v souladu s ústavními požadavky interkorporována ustanovení řady podzákonných předpisů, která doposud upravují organizaci a provádění sociálního zabezpečení. V zájmu komplexnosti a srozumitelnosti navrhované zákonné úpravy byla do osnovy zákona recipována i ustanovení upravující organizaci a provádění sociálního zabezpečení, jež jsou doposud obsažena v zákonech zakládajících převážně hmotněprávní nároky v oblasti sociálního zabezpečení /zákon č. 54/1956 Sb., zákon č. 103/1964 Sb., zákon č. 88/1968 Sb. a zákon č. 100/1988 Sb./.

Návrh zákona přejímá platnou právní úpravu oblasti organizace a provádění sociálního zabezpečení v § 1 až 16, § 18 až 86 odst. 1, § 86 odst. 3, 4 až 98 a § 100 až 125, a to z těchto podzákonných předpisů v platném znění:

a/ oblast nemocenského pojištění - vyhláška č. 91/1958 Sb., kterou se uveřejňuje opatření Ústřední rady odborů o organizaci a provádění nemocenského pojištění zaměstnanců, vyhláška č. 141/1958 Ú. l., o nemocenském pojištění a důchodovém zabezpečení odsouzených, vyhláška č. 143/1965 Sb., o poskytování peněžitých dávek v nemocenském pojištění, vyhláška č. 95/1968 Sb., o poskytování přídavků na děti v nemocenském pojištění, vyhláška č. 182/1968 Sb., o dávkách v mateřství a přídavcích na děti uchazečům o zaměstnání, vyhláška č. 51/1973 Sb., o úpravě některých poměrů pěstounů vykonávajících pěstounskou péči ve zvláštních zařízeních, vyhláška č. 165/1979 Sb., o nemocenském pojištění některých pracovníků a o poskytování dávek nemocenského pojištění občanům ve zvláštních případech, vyhláška č. 463/1990 Sb., o poskytování lázeňské péče ve státních léčebných zařízeních, vyhláška č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon ČNR o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení a vyhláška č. 183/1991 Sb., o přechodu z pracovní neschopnosti do invalidity /částečné invalidity/;

b/ důchodové zabezpečení - vyhláška č. 141/1958 Ú. l., o nemocenském pojištění a důchodovém zabezpečení odsouzených, vyhláška č. 51/1973 Sb., o úpravě některých poměrů pěstounů vykonávajících pěstounskou péči ve zvláštních zařízeních, vyhláška č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení, vyhláška č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení, vyhláška č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon ČNR o působnost orgánů České republiky v sociálním zabezpečení a vyhláška č. 183/1991 Sb., o přechodu z pracovní neschopnosti do invalidity /částečné invalidity/.

Specifická právní úprava podle zákona o sociálním zabezpečení je převzata v § 89, který reguluje řízení o opravném prostředku proti rozhodnutí o zákonném nároku na dávky důchodového zabezpečení uvedené v § 7 písm. a) č. 1 až 7, písm. b) a c) zákona o sociálním zabezpečení. Opravný prostředek proti rozhodnutí o těchto zákonných nárocích zde substituuje odvolání podle správního řádu a současně plní funkci návrhu na zahájení řízení před příslušným krajským /městským/ soudem. Dochází zde k souběhu právního režimu správního řádu a občanského soudního řádu, který umožňuje v zásadě autoremeduru rozhodnutí o nároku na dávku důchodového zabezpečení až do rozhodnutí soudu. Podaný opravný prostředek proti rozhodnutí o snížení nebo odnětí dávky důchodového zabezpečení nebo zastavení její výplaty nebo o tom, že se občan se změněnou pracovní schopností, který se nepodrobí vyšetření zdravotního stavu nebo jinému odbornému vyšetření, nepovažuje se za osobu se změněnou pracovní schopností, nemá odkladný účinek. Snížení nebo odnětí dávek důchodového zabezpečení nebo zastavení její výplaty, popřípadě změna v posouzení pracovní způsobilosti občana, není v těchto případech podmíněna právní mocí rozhodnutí.

Přijetí navrhované předlohy zákona si nevyžádá zvýšení výdajů ze státního rozpočtu. Nepodstatné zvýšení nákladů, k němuž dojde v důsledku nárůstu agendy na okresních správách sociálního zabezpečení a na Pražské správě sociálního zabezpečení v souvislosti se zvýšením celkového počtu malých organizací (§ 17 odst. 1 a 3), bude pokryto v rámci celkových prostředků rozpočtové kapitoly ministerstva práce a sociálních věcí České republiky.

V Praze dne 18. září 1991

předseda vlády České republiky

ministr práce a sociálních věcí České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP