/1/ Za nesplnění nebo porušení povinností
stanovených tímto zákonem, zákonem
o sociálním zabezpečení a předpisy
jej provádějícími, může
příslušná okresní správa
sociálního zabezpečení uložit
osobě samostatně výdělečně
činné a též spolupracující
osobě pokuty až do souhrnné částky
10 000 Kčs v jednom kalendářním roce.
/2/ Za nesplnění nebo porušení povinností
stanovených v § 20, § 25 odst. 2, § 26 odst.
2, § 27, § 33 odst. 1, § 34 odst. 1 a 3 a §
35 může příslušná okresní
správa sociálního zabezpečení
uložit organizaci, s výjimkou zemědělského
družstva, penále; penále činí
500 Kčs až 5 000 Kčs za každé jednotlivé
porušení /nesplnění/ povinnosti.
/3/ Za nesplnění nebo porušení povinností
stanovených organizacím v důchodovém
zabezpečení tímto zákonem, zákonem
o sociálním zabezpečení, předpisy
jej provádějícími a ustanovením
§ 101 zákona 121/1975 Sb. může příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení
uložit organizaci pokutu až do částky
100 000 Kčs a při opětovném porušení
povinností, za jejichž nedodržení byla
již pokuta uložena, pokutu až do částky
500 000 Kčs.
4/ Pokutu nebo penále lze uložit do jednoho roku ode
dne, kdy se příslušná okresní
správa sociálního zabezpečení
dozvěděla o porušení, popřípadě
nesplnění povinností, nejpozději však
do pěti let ode dne, kdy došlo k porušení,
popřípadě nesplnění povinnosti.
Pokutu nelze uložit, byla-li organizaci za totéž
porušení, popřípadě nesplnění
povinností uložena již pokuta nebo jiná
majetková sankce jiným orgánem podle jiných
právních předpisů nebo jde-li o orgán,
popřípadě útvar provádějící
sociální zabezpečení příslušníků
ozbrojených sil a sborů.
/5/ Výnos z pokut a penále ukládaných
orgány sociálního zabezpečení
podle předpisů o sociálním zabezpečení
je příjmem státního rozpočtu
České republiky.
Předmětem dávkového řízení
je rozhodování o nemocenském, podpoře
při ošetřování člena rodiny,
vyrovnávacím příspěvku v těhotenství
a mateřství, peněžité pomoci
v mateřství, podpoře při narození
dítěte, pohřebném a o přídavcích
na děti.
/1/ V případě, kdy je na dávku zákonný
nárok a kdy splnění všech stanovených
podmínek je nesporné, jakož i v případě,
že je nesporné, že podmínky nároku
na dávku již nejsou splněny, poskytuje dávku,
popřípadě zastavuje její výplatu,
snižuje nebo zvyšuje její výši organizace,
která provádí nemocenské pojištění
nebo která je příslušná k poskytování
dávek.
/2/ Ustanovení odstavce 1 platí obdobně pro
okresní správu sociálního zabezpečení
v případech, kdy tato správa plní
úkoly organizace při provádění
nemocenského pojištění nebo poskytování
dávek.
/3/ Na postup organizace a okresní správy sociálního
zabezpečení podle odstavců 1 a 2 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení /správní řád/.].
Okresní správa sociálního zabezpečení
rozhoduje
a) vznikl-li spor o nárok na dávku nebo o její
výši, o jejím snížení nebo
odnětí, o zastavení její výplaty,
b) o vrácení přeplatku na dávce, způsobené
zaviněním příjemce této dávky,
c) o dobrovolných dávkách,
d) o tom, komu se mají vyplácet dávky, jestliže
výplatou do rukou dosavadního příjemce
se nedosahuje účelu, pro který jsou určeny.
/1/ Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
se řídí místem trvalého pobytu
účastníka řízení, pokud
se dále nestanoví jinak.
/2/ Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečen se řídí
a) místem útvaru organizace, ve kterém je
vedena evidence mezd, pokud rozhoduje o dávkách
zaměstnancům, jejich rodinným příslušníkům,
popřípadě jiným oprávněným,
b) místem trvalého pobytu osoby samostatně
výdělečně činné, pokud
rozhoduje o dávkách jejím spolupracujícím
osobám.
Účastníkem řízení o
vrácení přeplatku na dávce způsobeném
zaviněním příjemce dávky je
vždy i organizace, která dávku vyplatila.
/1/ Řízení o dávku se zahajuje na
základě žádosti podané na předepsaném
tiskopise, nebo na návrh organizace anebo z podnětu
okresní správy sociálního zabezpečení.
/2/ Řízení o změně výše
již přiznané dávky nebo o jejím
odnětí nebo o zastavení její výplaty
se zahajuje na návrh účastníka řízení
nebo z podnětu okresní správy sociálního
zabezpečení.
/1/ Žádost o dávku nemocenského pojištění
podávají
a) zaměstnanci u své organizace, popřípadě
malé organizace; zaměstnanci, jejichž pracovní
vztah trvá i po propuštění z výkonu
trestu na svobodu, a u kterých nastal důvod k poskytnutí
některé dávky nemocenského pojištění
před propuštěním na svobodu nebo sice
po propuštění, ale dříve než
opět nastoupil zaměstnání, u příslušného
nápravně výchovného ústavu,
b) osoba samostatně výdělečně
činná a spolupracující osoby u okresní
správy sociálního zabezpečení,
c) uchazeči o zaměstnání u okresní
správy sociálního zabezpečení,
d) občané se změněnou pracovní
schopností připravující se pro pracovní
uplatnění u okresní správy sociálního
zabezpečení,
e) ostatní občané u organizace, která
provádí jejich nemocenské pojištění
/§ 18 odst. 2/.
/2/ Občané, kteří již nejsou
účastni nemocenského pojištění,
avšak jsou ještě oprávněni požadovat
dávky nemocenského pojištění
ze svého bývalého nemocenského pojištění,
podávají žádost o dávku u organizace
nebo okresní správy sociálního zabezpečení,
která by pro ně byla podle odstavce 1 příslušná
v době trvání jejich nemocenského
pojištění.
/3/ Pozůstalí po občanech uvedených
v odstavci 1 a 2 podávají žádost o dávku
u organizace nebo okresní správy sociálního
zabezpečení, která by podle odstavce 1 byla
příslušná pro přijetí
žádosti o dávku zemřelého občana.
/4/ Občané, uvedení v odstavci 1 a 2, jsou
oprávněni podávat žádost o dávku
pro sebe i pro své rodinné příslušníky.
Rodinný příslušník, popřípadě
jiný oprávněný, může podávat
žádost o dávku, která mu přímo
náleží.
/5/ Žádost o dobrovolnou dávku se podává
vždy okresní správě sociálního
zabezpečení.
/1/ Nárok na nemocenské při pracovní
neschopnosti se uplatňuje předložením
předepsaného tiskopisu, který vystavuje příslušný
lékař, popřípadě lékařská
poradní komise. Při karanténě se předloží
potvrzení o nařízení karantény
vydané způsobem stanoveným v předpisech
ministerstva zdravotnictví.
/2/ Pro výplatu nemocenského za určité
období je třeba osvědčit trvání
pracovní neschopnosti v tomto období, a to předložením
předepsaného tiskopisu, který vystavuje příslušný
lékař, popřípadě lékařská
poradní komise.
/3/ Nárok na nemocenské za dobu, o kterou lázeňská
péče přesáhla celkovou výměru
dovolené na zotavenou, se uplatňuje předložením
předepsaného tiskopisu, který vystavuje lázeňská
léčebna.
/4/ Skutečnost, že jde o pracovní neschopnost
pro aktivní tuberkulózu, se dokládá
potvrzením o pracovní neschopnosti ověřeným
příslušným odborným oddělením
zdravotnického zařízení, popřípadě
jiným k tomu pověřeným zdravotnickým
zařízením.
Nárok na podporu při ošetřování
člena rodiny se uplatňuje předložením
předepsaného tiskopisu, který vystavuje a
potvrzuje příslušný lékař.
Při uplatňování nároku na podporu
z toho důvodu, že dětské výchovné
zařízení, v jehož péči
dítě jinak je, nebo škola, do které
chodí, byly uzavřeny z nařízení
příslušných orgánů, vystavuje
a potvrzuje tiskopis dětské výchovné
zařízení nebo škola.
Nárok na peněžitou pomoc v mateřství
se uplatňuje předložením předepsaného
tiskopisu, který vystavuje a potvrzuje příslušný
lékař. Žena, která do své trvalé
péče nahrazující péči
mateřskou, převzala dítě, jež
jí bylo svěřeno rozhodnutím příslušného
orgánu, nebo dítě, jehož matka zemřela,
neuplatňuje nárok na peněžitou pomoc
v mateřství na základě tohoto tiskopisu,
ale na základě písemné žádosti;
totéž platí i v případě,
že nárok na peněžitou pomoc uplatňuje
muž.
/1/ Nárok na vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství se uplatňuje
předložením předepsaného tiskopisu,
který vystavuje příslušný lékař.
Jestliže dosavadní práce ohrožuje těhotnou
ženu nebo matku po porodu ze zdravotních příčin
tkvících v její osobě, potvrdí
to na tiskopise zdravotnický orgán určený
ministerstvem zdravotnictví.
/2/ Organizace, ve které je žena zaměstnaná,
potvrdí na tiskopise, z kterého důvodu byla
převedena na jinou práci, jakou práci před
převedením konala, zejména, zda to byla práce,
kterou nesmějí být zaměstnány
těhotné ženy nebo matky do konce devátého
měsíce po porodu. Dále potvrdí, k
jaké práci byla převedena a od kterého
dne.
Nárok na podporu při narození dítěte
a na pohřebné se uplatňuje předložením
předepsaných tiskopisů, které vystavují
a potvrzují obecní úřady pověřené
vedením matriky narozených nebo zemřelých.
/1/ Nárok na přídavky na děti se uplatňuje
předložením předepsaných tiskopisů.
/2/ Nárok na příplatek k přídavkům
na děti se uplatňuje předložením
předepsaného tiskopisu, který potvrzuje příslušný
lékař a posudková komise okresní správy
sociálního zabezpečení.
/1/ V rozhodnutí o povinnosti vrátit přeplatek
na dávce se určí, že příjemce
dávky je povinen jej uhradit tomu, kdo dávku vyplatil.
/2/ Rozhodnutí o dávce se oznamuje též
organizaci, která je provede.
/1/ O lázeňskou péči se žádá
předložením předepsaného tiskopisu,
který vystavuje, potvrzuje a ověřuje příslušný
orgán státní zdravotní správy
podle zvláštních předpisů [Vyhláška
ministerstva zdravotnictví České republiky
č. 463/1990 Sb., o poskytování lázeňské
péče ve státních léčebných
lázních.].
/2/ Žádost se podává u okresní
správy sociálního zabezpečení
příslušné podle místa trvalého
pobytu žadatele.
/1/ O poskytnutí lázeňské péče
rozhoduje okresní správa sociálního
zabezpečení příslušná
podle místa trvalého pobytu žadatele. Při
výběru žadatelů o lázeňskou
péči se okresní správa sociálního
zabezpečení řídí pořadím
zdravotní naléhavosti a dbá na to, aby byla
dávána přednost těm, kteří
jsou navrhováni pro nemoci označené v indikačním
seznamu "X", při stejné diagnóze
těm, kteří jsou v dispenzární
péči, popřípadě kteří
jsou neschopni práce nebo pracují na rizikových
pracovištích, dorostu a účastníkům
odboje.
/2/ Rozhodnutí o poskytnutí lázeňské
péče zašle okresní správa sociálního
zabezpečení žadateli do 6 týdnů
od projednání jeho žádosti. Toto rozhodnutí
musí obsahovat označení okresní správy
sociálního zabezpečení, která
je vydala, datum jeho vydání, datum projednání
žádosti o lázeňskou péči,
musí být podepsáno a opatřeno úředním
razítkem. Dále v něm musí být
uvedeno místo léčení, léčebna,
nástupní termín a výše úhrady
ze strany žadatele.
/3/ Nemůže-li být lázeňská
péče poskytnuta z důvodu nedostatku poukazů,
oznámí okresní správa sociálního
zabezpečení písemně tuto skutečnost
žadateli, s tím, že si jeho žádost
ponechává k vyřízení v dalším
období, které je omezeno dobou platnosti vystaveného
tiskopisu. Oznámení zašle okresní správa
sociálního zabezpečení žadateli
do 6 týdnů po projednání jeho žádosti.
Pokud ve stanoveném období nemohlo být rozhodnuto
o poskytnutí lázeňské péče,
tato skutečnost se již žadateli neoznamuje.
/4/ V případech, kdy lázeňská
péče nemůže být poskytnuta z
jiných důvodů, než je uvedeno v odstavci
3, vydá okresní správa sociálního
zabezpečení rozhodnutí, které zašle
žadateli do 6 týdnů od projednání
jeho žádosti. Toto rozhodnutí musí obsahovat
označení okresní správy sociálního
zabezpečení, která je vydala, datum jeho
vydání, odůvodnění, proč
nemůže být lázeňská péče
poskytnuta, musí být podepsáno a opatřeno
úředním razítkem.
/5/ Okresní správa sociálního zabezpečení,
která rozhodla o poskytnutí lázeňské
péče, je příslušná též
k rozhodování o
a) použití jiného dopravního prostředku
než stanoví předpisy o lázeňské
péči, a
b) povolení průvodce pro doprovod žadatele
do lázeňské léčebny a zpět,
a to na základě návrhu jeho ošetřujícího
lékaře.
/6/ Okresní správa sociálního zabezpečení,
která rozhodla o poskytnutí lázeňské
péče, je příslušná též
doporučovat lázeňské léčebně
v případech stanovených zvláštními
předpisy [Vyhláška ministerstva zdravotnictví
České republiky č. 463/1990 Sb., o poskytování
lázeňské péče ve státních
léčebných lázních.] povolení
průvodce - ošetřovatele pro žadatele,
a to na návrh jeho ošetřujícího
lékaře.
/7/ Proti rozhodnutí okresní správy sociálního
zabezpečení ve věcech lázeňské
péče není možné podat odvolání
ani jiný opravný prostředek.
/8/ Obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení /správní řád/.]
se na řízení o lázeňské
péči nevztahují.
/1/ Poukazy na lázeňskou péči jsou
přidělovány okresní správou
sociálního zabezpečení na základě
zdravotní naléhavosti, s přihlédnutím
k počtu poukazů pro jednotlivé indikace a
čtvrtletí.
/2/ Okresní správa sociálního zabezpečení
zajistí řádné vyplnění
poukazu dle údajů v žádosti a jeho zaslání
žadateli na základě předložení
dokladu o zaplacení příplatku na lázeňskou
péči, zpravidla 4 týdny před nástupním
termínem uvedeným na poukazu.
/3/ Okresní správa sociálního zabezpečení
zajistí nejpozději 3 týdny před nástupním
termínem uvedeným na poukazu doplnění
žádosti o povolení, včetně čísla
poukazu, nástupu léčení, podpisu a
otisku svého razítka a zaslání její
první části příslušné
lázeňské léčebně. Druhou
část žádosti si ponechá pro svoji
evidenci.
/4/ Poukaz vystavený okresní správou sociálního
zabezpečení na jméno žadatele, kterému
byla lázeňská péče povolena,
je nepřenosný.
/5/ Poukazy může zcela výjimečně
z vážných důvodů vyměnit
v rámci okresu příslušná okresní
správa sociálního zabezpečení,
mezi jednotlivými okresy Česká správa
sociálního zabezpečení.
/1/ Nemůže-li žadatel, kterému byl zaslán
poukaz na lázeňskou péči, nastoupit
z vážných důvodů lázeňskou
péči, je povinen neprodleně vrátit
poukaz okresní správě sociálního
zabezpečení, která mu jej přidělila.
/2/ V případě, že příslušný
orgán státní zdravotní správy
zjistí, že žadateli, kterému byl již
zaslán poukaz na lázeňskou péči,
nemůže být tato péče poskytnuta,
je žadatel povinen vrátit poukaz do tří
dnů ode dne, kdy mu příslušný
orgán státní zdravotní správy
tuto skutečnost oznámil.
Předmětem řízení v jiných
než dávkových věcech nemocenského
pojištění je rozhodování:
a) ve sporných případech o vzniku, trvání
nebo zániku nemocenského pojištění
/pojistného poměru/, o druhu pojistného poměru
a o dalších otázkách pojistného
poměru,
b) o pojistném,
c) o přirážce k pojistnému,
d) o penále,
e) o pokutách,
f) o příspěvku na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení.
/1/ Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
se řídí místem útvaru organizace,
popřípadě malé organizace, ve kterém
je vedena evidence mezd, pokud se dále nestanoví
jinak.
/2/ Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
se řídí
a) sídlem organizace nebo sídlem nižší
složky této organizace, jestliže se řízení
týká této nižší složky,
pokud je předmětem řízení rozhodování
o přirážce k pojistnému,
b) místem trvalého pobytu osoby samostatně
výdělečně činné, pokud
je předmětem řízení rozhodování
o pojistném poměru osoby samostatně výdělečně
činné nebo o pokutě pro osobu samostatně
výdělečně činnou nebo pro spolupracující
osobu.
/1/ O pojistném, penále a přirážce
k pojistnému rozhoduje okresní správa sociálního
zabezpečení formou platebního výměru,
který musí obsahovat též označení
organizace, popřípadě malé organizace,
které se pojistné, penále nebo přirážka
k pojistnému předepisuje a poučení
o vykonatelnosti. Platební výměr na pojistné
musí dále obsahovat též poučení
o povinnosti platit penále.
/2/ O pojistném, včetně jeho příslušenství,
přirážce k pojistnému a o penále
může okresní správa sociálního
zabezpečení rozhodovat též formou výkazu
nedoplatků.
/3/ Ve výkazu nedoplatků pojistného se uvádějí
nedoplatky podle stavu účtu závodu k určitému
dni. Tento stav vyplývá z částek,
které organizace sama vykázala, z částek,
které jí byly platebním výměrem
předepsány, z penále a z příslušenství,
jímž jsou náklady na vymáhání
pojistného, po odečtení vykonaných
plateb. Výkaz nedoplatků musí obsahovat též
označení organizace, jíž se nedoplatky
pojistného vykazují, dlužnou částku
a den, ke kterému byla zjištěna, popřípadě
penále a příslušenství, které
má být zaplaceno s vykázaným nedoplatkem
a poučení o vykonatelnosti.
/3/ Pokud není v odstavcích 1 a 2 stanoveno jinak,
platí pro náležitosti platebního výměru
a výkazu nedoplatků obecné předpisy
o správním řízení [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
/správní řád/.].
Rozhodnutí o přirážce k pojistnému
se doručuje též orgánu, který
rozhodl o nedostatcích, z jejichž důvodu se
přirážka ukládá.
Platební výměr je vykonatelný bez
ohledu na právní moc, jestliže od jeho doručení
uplynulo 15 dnů; výkaz nedoplatků je vykonatelný,
jakmile byl doručen.
/1/ Odkladný účinek nemá odvolání
podané proti rozhodnutí, jímž byla dávka
snížena nebo odňata, nebo jímž
byla zastavena její výplata.
/2/ Proti rozhodnutí o povinnosti zaměstnance nebo
jiného příjemce dávky vrátit
přeplatek na dávce neprávem vyplacené,
jakož i proti rozhodnutí v jiných než
dávkových věcech nemocenského pojištění,
která byla vydána v odvolacím řízení
lze podat opravný prostředek k soudu [§
244 a násl. občanského soudního řádu.].
/1/ Ostatní rozhodnutí, než která jsou
uvedena v § 77, jsou vykonatelná, jestliže je
již nelze napadnout odvoláním [§ 53
zákona č. 71/1967 Sb.] ani opravným prostředkem
/§ 78 odst. 2/.
/2/ Rozhodnutí, proti kterému nelze podat odvolání
[§ 53 zákona č. 71/1967 Sb.] ani opravný
prostředek /§ 78 odst. 2/, je v právní
moci.

