Česká národní rada 1991

VI. volební období

388

Zpracovatel:

Za bezvadnost:

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne .......... č. .../1991 Sb.,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.

Příloha III.

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ............. 1991,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb. o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, a zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 285/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, se mění a doplňuje takto:

1. V § 10 odst. 3 se věta "Opis tohoto protokolu vydá komise všem účastníkům veřejné dražby (dále jen "účastník dražby")", nahrazuje větou "Opis tohoto protokolu vydá komise zejména vydražiteli, zástupci organizace, jejíž provozní jednotka byla vydražena, a příslušné pobočce peněžního ústavu".

2. V § 13 odst. 1 se slova "ušlého výdělku" nahrazují slovy "ve výši vypočtené z průměrného výdělku".

3. V § 13 odst. 2 se za slova "Výši odměny" vkládají slova "a způsob odměňování".

4. § 15 odst. 2 a 3 zní:

"(2) Prostředky z tohoto účtu se použijí:

a) k uspokojení pohledávek, které se prokazatelně týkaly provozních jednotek 2) převedených do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob,

b) jako peněžní záloha k uspokojení pohledávek, a to v době likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek 2) do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo o více než 80%; zálohu lze poskytnout až do výše předpokládaného záporného zůstatku z likvidace,

c) jako peněžní záloha k uspokojení pohledávek, a to v době likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek 2) do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo nejvýše o 80%; zálohu lze poskytnout až do hodnoty, o kterou bylo jmění sníženo převodem vlastnictví k provozním jednotkám,

d) k uspokojení pohledávek, které nebylo možno uspokojit z výtěžku likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek 2) do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo o více než 80%,

e) k peněžnímu zabezpečení činnosti komisí,

f) k poskytování peněžních náhrad oprávněným osobám podle zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd.

(3) Podrobnosti postupu při poskytování záloh podle odstavce 2 upraví ministerstvo obecně závazným právním předpisem".

Čl. II

Zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky,ve znění zákona České národní rady č. 285/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Privatizační projekt pro prodej privatizovaného majetku ve veřejné dražbě může vypracovat rovněž komise pro privatizaci, zřízená podle zvláštního předpisu [§ 2 Zákona České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby]. Komise pro privatizaci předkládá privatizační projekt spolu se stanoviskem podniku jeho zakladateli".

Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5.

2. § 18 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Majetek Fondu lze použít též:

a) k uspokojení závazků pracovníků vůči podniku, o jehož likvidaci zakladatel rozhodl v souvislosti s převodem provozních jednotek podniku do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob,

b) k poskytování peněžních náhrad subjektům, vůči nimž měl podnik uvedený v ustanovení písm. a) v době likvidace odpovědnost za vady."

3. V § 20 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

"(4) Úkony uvedené v odstavci 1 písm. g) může Fond vykonávat prostřednictvím komise pro privatizaci zřízené podle zvláštního předpisu [§ 2 Zákona České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby]. Komise pro privatizaci jedná v těchto případech jménem Fondu, na základě a v mezích pověření Fondu. Na požádání strany ve smlouvě je komise povinna se pověřením Fondu prokázat".

Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

V současné etapě postupu privatizace podle zákona číslo 427/1990 Sb. dochází v důsledku prodeje provozních jednotek i v důsledku obecného poklesu výkonnosti hospodářských subjektů k výraznému zhoršování ekonomické situace podniků. Pokud je tento pokles způsoben vlivem postupu malé privatizace, domáhají se státní podniky nahrazení finančních ztrát, vznikajících zejména ze splácení investičních a dalších úvěrů prodaných provozních jednotek či výplaty mezd a odstupného pracovníkům těchto provozoven, kteří ztratili privatizací své pracovní uplatnění. V případech, kdy státní podnik v důsledku platební neschopnosti vstoupil do likvidace a přestal vyvíjet hospodářskou činnost, domáhá se poskytnutí peněžních záloh na úhrady závazků podniku, a to zejména s odvoláním na ustanovení § 19 zákona č. 427/1990 Sb. Toto zákonné ustanovení však upravuje způsob úhrady závazků podniku, které se nepodařilo uhradit z likvidačního zůstatku, ale neumožňuje zasahovat do samotného procesu likvidace. Likvidátor je pak nucen řešit platební neschopnost dalšími úvěry, či se dostává do situace, kdy není sto uhradit ani zákonem garantované závazky.

Navíc ustanovení § 19 citovaného zákona neobsahuje přesnější vymezení kritérií, podle kterých by bylo možno určit, který likvidovaný podnik pod režim tohoto ustanovení spadá.

V rámci malé privatizace zanikají podniky bez nástupnické organizace. Tato skutečnost přináší další důsledky, mezi něž patří i otázka odpovědnosti za vady vyplývající ze záručních lhůt či servisní činnosti, řešení otázek dlouhodobých půjček zaměstnanců z FKSP a dalších. U podniků podléhajících režimu likvidace podle zákona o malé privatizaci lze odpověď najít v přesunu těchto úkolů na Fond národního jmění formou novely zákona č. 171/1991 Sb.

Proces malé privatizace v praxi zřetelně vyznačil hranici mezi provozními jednotkami vhodnými pro tento způsob převodu vlastnického práva a ostatními, kde tento způsob lze označit za nevhodný či přímo nepoužitelný. Touto hranicí je míra a typ závazků, práv a povinností, které se k majetku váží. Z těchto důvodů byla řada provozních jednotek svým charakterem vhodných pro rozvoj drobného a středního podnikání z procesu malé privatizace vyloučena (provozovny, kde probíhá výuka učňů, objekty, které užívá řada nájemníků na základě nájemních smluv a pod.). Je však třeba zabezpečit jejich převod do rukou soukromých podnikatelů v rámci velké privatizace způsobem odpovídajícím - veřejnou dražbou či veřejnou soutěží. Pro urychlení celého procesu a pro zajištění rychlého a kvalitního průběhu dražeb na celém území státu se ukazuje za vhodné využít zkušeností a znalostí okresních privatizačních komisí, a to jak k organizaci a zajišťování veřejných dražeb, tak i k vypracovávání jednoduchých privatizačních projektů na části majetku státních podniků vhodných k prodeji ve veřejných dražbách.

Navrhovaná novela zákonů si nevyžádá zvýšené nároky na pracovní síly ani na státní rozpočet.

II. Zvláštní část

k článku I, bod 1, 2, 3.

Změnou původních ustanovení dochází pouze k upřesnění textu zákona, případně ke sladění současné praxe s textem zákona.

k článku I, bod 4.

Toto ustanovení rozšiřuje možnost použití prostředků složených na účtu vzniklém převodem provozních jednotek v rámci tzv. malé privatizace, a to o peněžní úhrady některých výdajů státních podniků při převodu provozních jednotek, zejména investičních a dalších úvěrů a úhradu mezd a jiných náhrad pracovníkům podniků, kteří v důsledku převodu provozních jednotek ztratili své pracovní uplatnění.

Dále umožňuje poskytovat peněžní částky formou záloh podnikům v likvidaci na krytí závazků vůči jiným subjektům, a to u podniků likvidovaným v důsledku malé privatizace až do výše předpokládaného záporného zůstatku likvidace, u ostatních až do výše hodnoty majetku v malé privatizaci převedeného do vlastnictví jiných osob.

k článku II, bod 1.

Ustanovení rozšiřuje působnost okresních komisí pro privatizaci a Pražské komise pro privatizaci národního majetku danou zákonem č. 500/1990 Sb., o další v rámci tzv. velké privatizace.

Účelem tohoto opatření je zajistit co nejrychlejším a nejhospodárnějším způsobem privatizaci majetku státu vhodného pro rozvoj drobného a středního podnikání.

k článku II, bod 2.

Ustanovení upřesňuje způsob řešení odpovědnosti za vady u podniků, které jsou v rámci malé privatizace likvidovány bez nástupnické organizace a odstraňují tvrdost dopadu privatizačního procesu na bývalé pracovníky organizací, kteří využili možnosti dlouhodobých úvěrů z FKSP.

k článku II, bod 3.

Toto ustanovení rozšiřuje oprávnění fondu přesunout část svých pravomocí na okresní komise pro privatizaci a Pražskou komisi pro privatizaci národního majetku pokud se jedná o organizování, řízení a kontrolu převodu majetku státu formou veřejné dražby.

V Praze dne 11. 9. 1991
JUDr. Petr Pithart
předseda vlády
České republiky
Ing. Tomáš Ježek, CSc.
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR

Zpracoval:

JUDr. Jan Herda

náměstek ministra pro správu národního

majetku a jeho privatizaci ČR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP