kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby.
Příloha III.
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 500/1990
Sb. o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, a zákon
České národní rady č. 171/1991
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění zákona
České národní rady č. 285/1991
Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
500/1990 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, se mění
a doplňuje takto:
1. V § 10 odst. 3 se věta "Opis tohoto protokolu
vydá komise všem účastníkům
veřejné dražby (dále jen "účastník
dražby")", nahrazuje větou "Opis tohoto
protokolu vydá komise zejména vydražiteli,
zástupci organizace, jejíž provozní
jednotka byla vydražena, a příslušné
pobočce peněžního ústavu".
2. V § 13 odst. 1 se slova "ušlého výdělku"
nahrazují slovy "ve výši vypočtené
z průměrného výdělku".
3. V § 13 odst. 2 se za slova "Výši odměny"
vkládají slova "a způsob odměňování".
4. § 15 odst. 2 a 3 zní:
"(2) Prostředky z tohoto účtu se použijí:
a) k uspokojení pohledávek, které se prokazatelně
týkaly provozních jednotek 2) převedených
do vlastnictví jiných právnických
nebo fyzických osob,
b) jako peněžní záloha k uspokojení
pohledávek, a to v době likvidace těch státních
podniků, jejichž jmění bylo převodem
provozních jednotek 2) do vlastnictví
jiných právnických nebo fyzických
osob sníženo o více než 80%; zálohu
lze poskytnout až do výše předpokládaného
záporného zůstatku z likvidace,
c) jako peněžní záloha k uspokojení
pohledávek, a to v době likvidace těch státních
podniků, jejichž jmění bylo převodem
provozních jednotek 2) do vlastnictví
jiných právnických nebo fyzických
osob sníženo nejvýše o 80%; zálohu
lze poskytnout až do hodnoty, o kterou bylo jmění
sníženo převodem vlastnictví k provozním
jednotkám,
d) k uspokojení pohledávek, které nebylo
možno uspokojit z výtěžku likvidace těch
státních podniků, jejichž jmění
bylo převodem provozních jednotek 2)
do vlastnictví jiných právnických
nebo fyzických osob sníženo o více než
80%,
e) k peněžnímu zabezpečení činnosti
komisí,
f) k poskytování peněžních náhrad
oprávněným osobám podle zákona
o zmírnění následků některých
majetkových křivd.
(3) Podrobnosti postupu při poskytování záloh
podle odstavce 2 upraví ministerstvo obecně závazným
právním předpisem".
Zákon České národní rady č.
171/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky,ve znění zákona
České národní rady č. 285/1991
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Privatizační projekt pro prodej privatizovaného
majetku ve veřejné dražbě může
vypracovat rovněž komise pro privatizaci, zřízená
podle zvláštního předpisu [§
2 Zákona České národní rady
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby].
Komise pro privatizaci předkládá privatizační
projekt spolu se stanoviskem podniku jeho zakladateli".
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako
odstavce 4 a 5.
2. § 18 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"(3) Majetek Fondu lze použít též:
a) k uspokojení závazků pracovníků
vůči podniku, o jehož likvidaci zakladatel
rozhodl v souvislosti s převodem provozních jednotek
podniku do vlastnictví jiných právnických
nebo fyzických osob,
b) k poskytování peněžních náhrad
subjektům, vůči nimž měl podnik
uvedený v ustanovení písm. a) v době
likvidace odpovědnost za vady."
3. V § 20 se za odstavec 3 vkládá nový
odstavec 4, který zní:
"(4) Úkony uvedené v odstavci 1 písm.
g) může Fond vykonávat prostřednictvím
komise pro privatizaci zřízené podle zvláštního
předpisu [§ 2 Zákona České
národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů vlastnictví státu k některým
věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby]. Komise pro privatizaci jedná
v těchto případech jménem Fondu, na
základě a v mezích pověření
Fondu. Na požádání strany ve smlouvě
je komise povinna se pověřením Fondu prokázat".
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako
odstavce 5 a 6.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
I. Obecná část
V současné etapě postupu privatizace podle
zákona číslo 427/1990 Sb. dochází
v důsledku prodeje provozních jednotek i v důsledku
obecného poklesu výkonnosti hospodářských
subjektů k výraznému zhoršování
ekonomické situace podniků. Pokud je tento pokles
způsoben vlivem postupu malé privatizace, domáhají
se státní podniky nahrazení finančních
ztrát, vznikajících zejména ze splácení
investičních a dalších úvěrů
prodaných provozních jednotek či výplaty
mezd a odstupného pracovníkům těchto
provozoven, kteří ztratili privatizací své
pracovní uplatnění. V případech,
kdy státní podnik v důsledku platební
neschopnosti vstoupil do likvidace a přestal vyvíjet
hospodářskou činnost, domáhá
se poskytnutí peněžních záloh
na úhrady závazků podniku, a to zejména
s odvoláním na ustanovení § 19 zákona
č. 427/1990 Sb. Toto zákonné ustanovení
však upravuje způsob úhrady závazků
podniku, které se nepodařilo uhradit z likvidačního
zůstatku, ale neumožňuje zasahovat do samotného
procesu likvidace. Likvidátor je pak nucen řešit
platební neschopnost dalšími úvěry,
či se dostává do situace, kdy není
sto uhradit ani zákonem garantované závazky.
Navíc ustanovení § 19 citovaného zákona
neobsahuje přesnější vymezení
kritérií, podle kterých by bylo možno
určit, který likvidovaný podnik pod režim
tohoto ustanovení spadá.
V rámci malé privatizace zanikají podniky
bez nástupnické organizace. Tato skutečnost
přináší další důsledky,
mezi něž patří i otázka odpovědnosti
za vady vyplývající ze záručních
lhůt či servisní činnosti, řešení
otázek dlouhodobých půjček zaměstnanců
z FKSP a dalších. U podniků podléhajících
režimu likvidace podle zákona o malé privatizaci
lze odpověď najít v přesunu těchto
úkolů na Fond národního jmění
formou novely zákona č. 171/1991 Sb.
Proces malé privatizace v praxi zřetelně
vyznačil hranici mezi provozními jednotkami vhodnými
pro tento způsob převodu vlastnického práva
a ostatními, kde tento způsob lze označit
za nevhodný či přímo nepoužitelný.
Touto hranicí je míra a typ závazků,
práv a povinností, které se k majetku váží.
Z těchto důvodů byla řada provozních
jednotek svým charakterem vhodných pro rozvoj drobného
a středního podnikání z procesu malé
privatizace vyloučena (provozovny, kde probíhá
výuka učňů, objekty, které
užívá řada nájemníků
na základě nájemních smluv a pod.).
Je však třeba zabezpečit jejich převod
do rukou soukromých podnikatelů v rámci velké
privatizace způsobem odpovídajícím
- veřejnou dražbou či veřejnou soutěží.
Pro urychlení celého procesu a pro zajištění
rychlého a kvalitního průběhu dražeb
na celém území státu se ukazuje za
vhodné využít zkušeností a znalostí
okresních privatizačních komisí, a
to jak k organizaci a zajišťování veřejných
dražeb, tak i k vypracovávání jednoduchých
privatizačních projektů na části
majetku státních podniků vhodných
k prodeji ve veřejných dražbách.
Navrhovaná novela zákonů si nevyžádá
zvýšené nároky na pracovní síly
ani na státní rozpočet.
II. Zvláštní část
k článku I, bod 1, 2, 3.
Změnou původních ustanovení dochází
pouze k upřesnění textu zákona, případně
ke sladění současné praxe s textem
zákona.
k článku I, bod 4.
Toto ustanovení rozšiřuje možnost použití
prostředků složených na účtu
vzniklém převodem provozních jednotek v rámci
tzv. malé privatizace, a to o peněžní
úhrady některých výdajů státních
podniků při převodu provozních jednotek,
zejména investičních a dalších
úvěrů a úhradu mezd a jiných
náhrad pracovníkům podniků, kteří
v důsledku převodu provozních jednotek ztratili
své pracovní uplatnění.
Dále umožňuje poskytovat peněžní
částky formou záloh podnikům v likvidaci
na krytí závazků vůči jiným
subjektům, a to u podniků likvidovaným v
důsledku malé privatizace až do výše
předpokládaného záporného zůstatku
likvidace, u ostatních až do výše hodnoty
majetku v malé privatizaci převedeného do
vlastnictví jiných osob.
k článku II, bod 1.
Ustanovení rozšiřuje působnost okresních
komisí pro privatizaci a Pražské komise pro
privatizaci národního majetku danou zákonem
č. 500/1990 Sb., o další v rámci tzv.
velké privatizace.
Účelem tohoto opatření je zajistit
co nejrychlejším a nejhospodárnějším
způsobem privatizaci majetku státu vhodného
pro rozvoj drobného a středního podnikání.
k článku II, bod 2.
Ustanovení upřesňuje způsob řešení
odpovědnosti za vady u podniků, které jsou
v rámci malé privatizace likvidovány bez
nástupnické organizace a odstraňují
tvrdost dopadu privatizačního procesu na bývalé
pracovníky organizací, kteří využili
možnosti dlouhodobých úvěrů z
FKSP.
k článku II, bod 3.
Toto ustanovení rozšiřuje oprávnění
fondu přesunout část svých pravomocí
na okresní komise pro privatizaci a Pražskou komisi
pro privatizaci národního majetku pokud se jedná
o organizování, řízení a kontrolu
převodu majetku státu formou veřejné
dražby.
Zpracoval:
JUDr. Jan Herda
náměstek ministra pro správu národního