Ústavně právní výbor ČNR,
rozpočtový a kontrolní výbor ČNR,
národohospodářský výbor ČNR,
výbor ČNR pro územní správu
a národnosti, výbor ČNR pro ochranu životního
prostředí a urbanismus, výbor ČNR
pro sociální politiku a zdravotnictví, výbor
ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu,
církevní a humanitární výbor
ČNR a výbor ČNR pro obchod a cestovní
ruch projednaly na svých schůzích v červnu
až září 1991 vládní návrh
zákona ČNR o Státním fondu tvorby
a ochrany životního prostředí České
republiky.
Výbor ČNR pro obchod a cestovní ruch a rozpočtový
a kontrolní výbor ČNR nedoporučily
vládní návrh zákona ČNR o Státním
fondu tvorby a ochrany životního prostředí
ČR projednávat.
Ostatní výbory doporučují České
národní radě, aby vládní návrh
zákona schválila v tomto znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Státní fond životního
prostředí České republiky (dále
jen "Fond").
(2) Fond je jinou státní organizací [§
62 písm. b) zákona č. 109/1964 Sb., ve znění
předpisů měnících a doplňujících
(hospodářský zákoník)].
Rozsah činnosti Fondu stanoví statut.
(3) Správcem Fondu je ministerstvo životního
prostředí (dále jen "ministerstvo").
(4) V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje
a odvolává ministr životního prostředí
(dále jen ministr).
(5) O poskytování prostředků z Fondu
rozhoduje ministr.
(6) Zřizuje se Rada Fondu, kterou jmenuje ministr jako
svůj poradní orgán.
(7) Činnost Rady Fondu se řídí jednacím
řádem, který schvaluje ministr.
(8) Rada Fondu posuzuje zejména
a) zásadní otázky tvorby a užití
prostředků Fondu,
b) roční rozpočty příjmů
a výdajů Fondu,
c) navržená opatření a jejich zabezpečení
prostředky Fondu.
(9) Rada Fondu posuzuje dále návrhy na poskytnutí
prostředků z Fondu a doporučuje ministrovi
výši čerpání pro jednotlivé
konkrétní případy, přičemž
vychází ze zásad ochrany životního
prostředí České republiky.
(10) Ministerstvo rozhodnutí ministra o použití
prostředků Fondu zveřejňuje.
(1) Příjmy Fondu tvoří zejména
a) úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových [§ 44 zákona č.
138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), nařízení
vlády ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství, ve znění
pozdějších předpisů],
b) poplatky za vypouštění škodlivých
látek do ovzduší [§ 17 zákona
č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před
znečišťujícími látkami],
c) poplatky podle zákona o odpadech [Zákon č.
238/1991 Sb., o odpadech],
d) odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě [Část VI zákona č.
53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 74/1976 Sb.],
e) úplaty za odběry podzemní vody [§
45. zákona č. 138/1973 Sb., o vodách, nařízení
vlády ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství],
f) úhrady odváděné do státního
rozpočtu za vydobyté nerosty,
g) pokuty uložené orgány správce Fondu
a Českou inspekcí životního prostředí
[§ 45. zákona č. 138/1973 Sb., o vodách,
nařízení vlády ČSSR č.
35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství]
za porušení předpisů a opatření
k ochraně životního prostředí,
h) peněžní příjmy z postihu žadatelů
za neoprávněné použití nebo zadržení
prostředků Fondu,
i) dotace ze státního rozpočtu,
j) podíly na výnosu daní,
k) úvěry od právnických osob,
l) příspěvky od tuzemských a zahraničních
právnických a fyzických osob,
m) další příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy
v jednotlivých úsecích životního
prostředí.
(2) Pro finanční hospodaření Fondu
se zřizuje samostatný bankovní účet.
(3) Z pokut uvedených v odstavci 1 písm. g) připadá
50% do rozpočtu obce, v jejímž katastru došlo
k porušení předpisů. Obec zajistí
účelové využití tohoto příjmu
k ochraně životního prostředí.
(1) Prostředky Fondu lze použít na
a) podporu investičních a neinvestičních
akcí právnických a fyzických osob
souvisejících s ochranou a zlepšováním
životního prostředí,
b) podporu programu výzkumu, vývoje, výroby
a zavádění vhodných technologií
a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti
životního prostředí,
c) podporu činností souvisejících
s ekologickými funkcemi vodních toků a vodních
ploch,
d) podporu monitorování složek životního
prostředí a ekologických procesů,
e) úhradu splátek a úroků za půjčky
poskytnuté Fondu,
f) podporu výchovných akcí a rozšiřování
informací o životním prostředí,
g) úhradu nákladů spojených s činností
Fondu schválených v rámci rozpočtu
Fondu.
(2) Podporou se pro účely tohoto zákona rozumí
dotace, subvence, půjčky, převzetí
závazku a další pomoc právnickým
a fyzickým osobám.
(1) Na poskytnutí prostředků z Fondu není
právní nárok.
(2) Prostředky z Fondu se poskytují žadatelům
za podmínek stanovených statutem a směrnicí.
Základním principem je objektivní posouzení
žádosti z hlediska ekologické a ekonomické
výhodnosti a celospolečenských zájmů.
(3) Žadatelé (právnické a fyzické
osoby) předkládají žádosti Fondu.
Součástí žádosti je odborný
posudek, který doplní Fond vlastním stanoviskem.
Žádost posuzuje Rada Fondu.
(4) Poskytnuté prostředky z Fondu musí být
vráceny zpět do Fondu, jestliže nebyly použity
v souladu s podmínkami určenými podle odstavce
2 nebo jestliže účel pro poskytnutí
prostředků odpadl.
Zůstatek finančních prostředků
Fondu koncem kalendářního roku nepropadá.
Státní fond vodního hospodářství
[Statut státního fondu vodního hospodářství
(částka 13/1967 Ú. v. poř. č.
32)] a Fond ochrany ovzduší [Směrnice
ze dne 21. 11. 1977 o hospodaření s účelovými
prostředky ministerstva lesního a vodního
hospodářství ČSR určenými
k ochraně ovzduší (částka 22/1977
věstníku MLVH ČSR)] se stávají
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
součástí Fondu.
Zrušuje se § 4 písm. a) zákona ČNR
č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona ČNR č.
175/1982 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ustanovení § 2
odst. 1 písm. d) a § 7 nabývají účinnosti
dnem 1. 1. 1992.
| JUDr. Jiří NOVÁK v.r. | Marek BENDA v.r. |
| předseda ústavně právního | zpravodaj ústavně právního |
| výboru ČNR | výboru ČNR |
| Ing. Petr KOZÁNEK v.r. | Ing. Zdeněk SMĚLÍK v.r. |
| předseda rozpočtového | zpravodaj rozpočtového |
| a kontrolního výboru ČNR | a kontrolního výboru ČNR |
| Karel LEDVINKA v.r. | Ing. Stanislav KLIMEŠ v.r. |
| předseda národohospodářského | zmocněný poslanec |
| výboru ČNR | národohospodářského výboru ČNR |
| JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. | Tadeuzs WANTULA v.r. |
| předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
| územní správu a národnosti | územní správu a národnosti |
| Ing. Leopold ZUBEK v.r. | |
| předseda a zpravodaj výboru ČNR | |
| pro ochranu životního prostředí | |
| a urbanismus | |
| MUDr. Petr LOM, CSc., v.r. | Václav CIBUZAR v.r. |
| předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
| sociální politiku | sociální politiku |
| a zdravotnictví | a zdravotnictví |
| MUDr. Jaroslava MOSEROVÁ, DrSc., v.r. | RNDr. Věra ČULÍKOVÁ, CSc., v.r. |
| předsedkyně výboru ČNR pro vědu, | zpravodajka výboru ČNR pro |
| vzdělání a kulturu | vědu, vzdělání a kulturu |
| Zdeněk BÁRTA v.r. | Ing. Ladislav KRČMA v.r. |
| místopředseda církevního | zpravodaj církevního |
| a humanitárního výboru ČNR | a humanitárního výboru ČNR |
| Josef BEZDĚK v.r. | Ing. František MATĚJKA v.r. |
| předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
| obchod a cestovní ruch | obchod a cestovní ruch |

