Výbor ČNR pro ochranu životního prostředí
a urbanismus, ústavně právní výbor
ČNR, národohospodářský výbor
ČNR a výbor ČNR pro územní
správu a národnosti projednaly na svých schůzích
v červnu a červenci 1991 vládní návrh
zákona ČNR o státní správě
v odpadovém hospodářství (tisk 302)
a doporučily, aby Česká národní
rada návrh zákona schválila v tomto
znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Státní správu v odpadovém hospodářství
[§ 2 odst. 5 zákona č.
238/1991 Sb., o odpadech] vykonávají
a) ministerstvo životního prostředí
České republiky,
b) Česká inspekce životního prostředí,
c) okresní úřady,
d) orgány obce.
Ministerstvo životního prostředí České
republiky (dále jen "ministerstvo")
a) vykonává vrchní státní dozor
v odpadovém hospodářství,
b) stanoví program odpadového hospodářství
České republiky,
c) uděluje souhlas k dovozu odpadů určených
ke zneškodnění, jejich přepravě
a skladování,
d) uděluje souhlas k dovozu odpadů pro jiné
účely, než je jejich zneškodnění,
včetně jejich využití jako druhotných
surovin, k jejich přepravě a skladování,
e) uděluje souhlas k vývozu nebezpečných
odpadů,
f) uděluje souhlas k tranzitní přepravě
odpadů přes území České
republiky,
g) plní další úkoly jako ústřední
orgán státní správy v odpadovém
hospodářství.
(1) Česká inspekce životního prostředí
[Zákon ČNR č. 282/1991 Sb., o České
inspekci životního prostředí a její
působnosti v ochraně lesa] (dále jen
"inspekce") kontroluje, jak jsou jinými orgány
státní správy, právnickými
osobami a fyzickými osobami oprávněnými
k podnikání [§ 5 až 8 zákona
č. 238/1991 Sb.] (dále jen "právnické
a fyzické osoby") dodržována ustanovení
právních předpisů a rozhodnutí
týkající se odpadového hospodářství.
(2) Inspekce ukládá právnickým a fyzickým
osobám pokuty za porušení stanovených
povinností [§ 11 a 12 zákona č. 238/1991
Sb.] a současně stanoví podmínky
a lhůtu pro zjednání nápravy.
(3) Inspekce spolupracuje s okresními úřady
a s orgány obcí a poskytuje jim odbornou pomoc.
(4) Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři
se prokazují průkazy inspekce.
(1) Okresní úřad zpracovává
program odpadového hospodářství ve
svém územním obvodu.
(2) Okresní úřad schvaluje programy odpadového
hospodářství původců odpadů
[§ 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 238/1991
Sb.].
(3) Okresní úřad vede evidenci hlášení
a) právnických a fyzických osob o vzniku,
množství, charakteru a způsobu využití,
popřípadě zneškodnění
zvláštního odpadu [§ 2 odst. 2 zákona
č. 238/1991 Sb.],
b) přepravců a dopravců o množství
a druhu nebezpečného odpadu [§ 2 odst. 3
zákona č. 238/1991 Sb.] a způsobu jeho
přepravy,
c) provozovatelů zařízení ke zneškodnění
odpadů o množství, charakteru a způsobu
zneškodnění nebezpečného odpadu.
(1) Okresní úřad uděluje souhlas
a) k provozování zařízení ke
zneškodňování odpadů,
b) k nakládání s nebezpečným
odpadem,
c) k vydání provozního řádu
zařízení ke zneškodňování
odpadů,
d) k podnikání v oblasti nakládání
s odpady.
(2) Okresní úřad odejme souhlas v případě,
že
a) provozovatel zařízení ke zneškodňování
odpadů nebo technického zařízení
není schopen zajistit podmínky ochrany životního
prostředí stanovené v právních
předpisech a technických normách a v určené
lhůtě nedojde ke zjednání nápravy,
b) souhlas je využíván nad stanovený
rozsah nebo v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy,
c) využíváním souhlasu došlo nebo
by mohlo dojít k závažné ekologické
újmě [§ 9 odst. 2 zákona č.
238/1991 Sb.].
(1) Okresní úřad dává vyjádření
a) ke zřízení zařízení
ke zneškodňování odpadů,
b) při výstavbě dotýkající
se odpadového hospodářství již
ve stadiu zpracování zadání stavby
nebo jeho změn,
c) k připravovaným změnám výrobního
procesu nebo výroby související se změnou
nakládání s odpady.
(2) Okresní úřad seznamuje právnické
a fyzické osoby na požádání s
existencí a sídlem zařízení
vhodných ke zneškodnění jimi vyprodukovaného
odpadu.
(1) Okresní úřad kontroluje, jak jsou právnickými
a fyzickými osobami [§ 5 až 8 zákona
č. 238/1991 Sb.] dodržována ustanovení
právních předpisů a rozhodnutí
týkající se odpadového hospodářství.
(2) Okresní úřad je oprávněn
uložit opatření k odstranění
protiprávního stavu [§ 4 odst. 4 písm.
c) zákona č. 238/1991 Sb.].
(3) Okresní úřad může v mimořádných
případech, zejména je-li to nezbytné
z hlediska péče o zdraví lidí a životní
prostředí, uložit provozovateli zařízení
ke zneškodňování odpadů povinnost
zneškodnit odpad, pokud je to pro provozovatele technicky
možné.
(4) Okresní úřad zakáže činnost,
která způsobuje vznik odpadů, původci
odpadů, který nemá zajištěno
využití nebo zneškodnění odpadu,
mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné
ekologické újmě.
(5) Okresní úřad zakáže provoz
zařízení ke zneškodňování
odpadů, nesplňuje-li provozovatel zařízení
právní předpisy týkající
se odpadového hospodářství a mohlo-li
by v důsledku toho dojít k závažné
ekologické újmě.
(6) Okresní úřad ukládá právnickým
a fyzickým osobám pokuty za porušení
stanovených povinností [§
11a 12 zákona č. 238/1991 Sb.]
a současně stanoví podmínky a lhůtu
pro zjednání nápravy.
V hlavním městě Praze vykonává
působnost okresního úřadu podle tohoto
zákona Magistrátní úřad hlavního
města Prahy.
(1) Orgány obce se vyjadřují k návrhům
programů odpadového hospodářství
původců odpadů působících
na území obce.
(2) Orgány obce mohou uložit pokutu ve výši
od 10 000 do 300 000 Kčs právnické osobě
nebo fyzické osobě, která [§
11 odst. 1 písm. a) až c) zákona č.
238/1991 Sb.]
a) nemá zpracovaný program odpadového hospodářství,
popřípadě tento program neplní,
b) nezabezpečí shromažďování
odpadů vytříděných podle druhů
nebo je nezabezpečuje před znehodnocením,
odcizením nebo jiným únikem,
c) nemá zajištěné využití
nebo zneškodňování odpadů.
(3) Orgány obce současně stanoví podmínky
a lhůtu pro zjednání nápravy.
(4) Ustanovení odstavce 2 a 3 nelze použít,
je-li původcem odpadu či provozovatelem zařízení
ke zneškodňování odpadu obec sama.
(1) Inspektoři a pověření pracovníci
ostatních orgánů v odpadovém hospodářství
jsou oprávněni při výkonu své
činnosti
a) v nezbytně nutném rozsahu vstupovat, popřípadě
vjíždět na cizí pozemky nebo vstupovat
do cizích objektů užívaných pro
podnikatelskou činnost nebo provozování jiné
hospodářské činností, pokud
k tomu není třeba povolení podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon
č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství]. Za škodu přitom způsobenou
odpovídá stát; této odpovědnosti
se nemůže zprostit,
b) požadovat potřebné doklady, údaje
a písemná nebo ústní vysvětlení
týkající se předmětu kontroly.
(2) Inspektoři a pověření pracovníci
ostatních orgánů v odpadovém hospodářství
jsou povinni:
a) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o kterých se dověděli v souvislosti s výkonem
své činnosti,
b) před vstupem do cizích objektů informovat
provozovatele.
(1) Programy odpadového hospodářství
obsahují způsoby předcházení
a omezování vzniku odpadů a podmínky
nakládání s nimi s cílem ochrany zdraví
lidí a životního prostředí.
(2) Programy odpadového hospodářství
zpracovávají původci odpadů,okresní
úřady a ministerstvo.
(3) Podrobnosti o obsahu a rozsahu programů odpadového
hospodářství a termínech jejich zpracování
stanoví ministerstvo vyhláškou.
(1) Pokutu [§ 11 a 12 zákona
č. 238/1991 Sb.] ukládá
orgán státní správy, který
jako první zahájil řízení.
V případě, že bylo zahájeno řízení
ve stejný den inspekcí, okresním úřadem
nebo orgánem obce, provede řízení
o uložení pokuty okresní úřad
a v případech uvedených v § 9 odst.
2 orgány obce. O zahájení řízení
o uložení pokuty se inspekce, okresní úřad
a orgány obce vzájemně informují.
(2) O odvolání proti rozhodnutí inspekce
nebo okresního úřadu o uložení
pokuty rozhoduje ministerstvo. O odvolání proti
rozhodnutí orgánů obce rozhoduje okresní
řad.
(3) Pokuty uložené inspekcí jsou z 50% příjmem
státního rozpočtu České republiky
a z 50% příjmem rozpočtu obce, v jejímž
územním obvodu došlo k porušení
povinnosti, za které byla pokuta uložena. Obec zajistí
účelové využití tohoto příjmu
k ochraně životního prostředí
obce.
(4) Pokuty uložené okresním úřadem
jsou příjmem rozpočtu okresního úřadu,
který zajistí účelové využití
tohoto příjmu v odpadovém hospodářství
okresu.
(5) Pokuty uložené orgány obce jsou příjmem
rozpočtu obce, která zajistí účelové
využití tohoto příjmu k ochraně
životního prostředí obce.
(1) V případě veřejného zájmu
rozhodne po projednání s dotčenou obcí
o zřízení a umístění
zařízení ke zneškodňování
odpadů okresní úřad. Okresní
úřad je povinen úplně, včas
a veřejně informovat obyvatele a orgány dotčené
obce o všech podmínkách umístění
a zřízení takového zařízení.
(2) Při střetu zájmů okresních
úřadů rozhodne o zřízení
a umístění zařízení
ministerstvo.
Okresní úřad stanoví rozhodnutím
na nezbytnou dobu zvláštní podmínky
a) původcům, kteří po dni nabytí
účinnosti tohoto zákona nemohou plnit stanovené
povinnosti [§ 15 odst. 1 písm.
a) zákona č. 238/1991 Sb.],
b) provozovatelům zařízení ke zneškodňování
odpadů, kteří po dni nabytí účinnosti
tohoto zákona nemohou plnit stanovené povinnosti
[§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č.
238/1991 Sb.].
Tímto zákonem není dotčena působnost
orgánů hygienické služby a orgánů
ochrany přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů[Zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu.].
Zrušují se:
1. vyhláška ministerstva vnitra České
socialistické republiky č. 118/1971 Sb., o hospodaření
sběrnými surovinami, ve znění vyhlášky
č. 109/1974 Sb., vyhlášky č. 137/1978
Sb. a vyhlášky č. 64/1988 Sb.,
2. směrnice ministerstva vnitra České socialistické
republiky č. MH - 5/11 613/1989/82 o sběru druhotných
surovin občany na základě osvědčení
vydaného národním výborem (reg. v
částce 6/1983 Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.".
| JUDr. Jiří NOVÁK v.r. | Ing. Leopold ZUBEK v.r. |
| předseda ústavně právního | předseda výboru ČNR pro |
| výboru ČNR | životní prostředí a urbanismus |
| Karel LEDVINKA v.r. | JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. |
| předseda národohospodářského | předseda výboru ČNR pro |
| výboru ČNR | územní správu a národnosti |

