Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba odpověděl poslanci Františku
Kačenkovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 12. července
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na
interpelaci poslance Františka Kačenky, která
zní:
"Byl jsem požádán předsedou vlády
České republiky o odpověď na interpelaci
poslance ČNR JUDr. Františka Kačenky, týkající
se zabezpečení topné sezóny 1991 -
1992 tuhými palivy.
Nebezpečí, na které ve své interpelaci
upozorňuje pan poslanec, si rovněž plně
uvědomuji. Těžiště problému
je v tom, že úroková sazba z úvěru
na zásoby tuhých paliv v uhelných skladech
i u soukromých podnikatelů je tak vysoká
(více než 20 %), že prakticky zamezuje tvorbě
potřebného předzásobení před
topnou sezónou. Zásoby paliv u konečných
prodejců patří, na rozdíl od zásob
paliv v průmyslových a energetických podnicích
(kde se jedná o tzv. trvale se obracející
zásoby), do kategorie obchodního zboží
a je na ně z hlediska úrokové sazby pohlíženo
stejně, jako na kterýkoliv jiný druh spotřebního
zboží. Přitom toto zboží má
zvláštní charakter spočívající
v jeho nezbytnosti a sezónnosti spotřeby. Současně
ho není možné z hlediska technického
i neprůchodnosti distribučních cest v zimě
centrálně skladovat. Je tedy bezpodmínečně
nutné pravidelné předzásobení,
které bylo dosud zabezpečováno uhelnými
sklady.
Přitom náklady plynoucí ze zvýšené
úrokové sazby nemohou prodejci paliv promítnout
do zvýšení ceny pro konečného
spotřebitele, neboť se jedná o zboží,
pro které jsou stanoveny limitní ceny.
Dalším faktorem, který negativně ovlivňuje
předzásobení prodejců paliv, je snaha
těchto podniků zařazených do privatizace
minimalizovat své zásoby.
Tím dochází k odbytovému umístění
kvalitního tříděného paliva
do jiných odvětví a pro tržní
fondy, tedy pro potřebné předzásobení
obyvatelstva je toto množství nenávratně
ztraceno. Tento výpadek nebude pak ve zbývající
části roku možno již nahradit, neboť
z celkové těžby lze vyrobit jen omezené
množství tříděného paliva.
K řešení vzniklé situace doporučuji
přijetí jedné z následujících
variant:
1. Vytvořit pro prodejce tuhých paliv stejné
úrokové podmínky, jako pro podniky s trvale
se obracejícími zásobami (cca 11 - 13 % úroková
sazba).
2. Vytvoření zvláštního zvýhodněného
úroku pro sezónní předzásobení
(úroková sazba do 10 %) s tím, že rozdíl
by byl financující bance hrazen ze státního
rozpočtu ČR.
3. Změnit cenové výměry stanovující
ceny tuhých paliv tak, aby prodejce paliv měl možnost
promítnout zvýšené náklady vyplývající
z úrokové sazby na zásoby do ceny pro konečného
spotřebitele.
Všechny tyto návrhy jsou v kompetenci ministerstva
financí ČR, příp. federálního
ministerstva financí.
Přestože síť konečných prodejců
paliv nepatří do kompetence mnou řízeného
resortu, jsem ochoten při řešení situace
maximálně spolupracovat. S pozdravem
| V Praze dne 12. července 1991 | Karel Dyba, v.r." |

