Ministr kultury České republiky Milan Uhde odpověděl
na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové,
Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího
Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka,
Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda
Vacka a Vladislava Vaňáka dopisem ze dne 12. srpna
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě doplňující odpověď
ministra kultury České republiky Milana Uhdeho na
interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové,
Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího
Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka,
Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda
Vacka a Vladislava Vaňáka, která zní:
"Vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dne 11. 7. 1991
nepřijala ČNR mou odpověď na Vaši
interpelaci ve věci vývozu a ochrany kulturních
statků a požádala zejména zodpovědět
otázku nevyjasněných kompetenčních
problémů a nezájmu legislativních
orgánů o pomoc při řešení
tohoto stavu.
Nevyjasněné kompetenční vztahy spočívají
v tom, že:
a) problematiku vývozu kulturních památek
a předmětů muzejní a galerijní
hodnoty upravují předpisy z oblasti kultury, přijaté
v působnosti České republiky (zák.
ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, prov. vyhl. č. 66/1988 Sb., zák.
č. 54/1959 Sb., o muzeích a galeriích a vyhl.
č. 239/1959 Ú. l., o vývozu předmětů
muzejní hodnoty),
b) problematiku neobchodního a obchodního vývozu
a dovozu starožitností upravují vyhlášky
federálního ministerstva zahraničního
obchodu a nařízení vlády ČSFR
tímto způsobem:
- neobchodní dovozy a vývozy upravuje vyhl. č.
41/1985 Sb., ve znění vyhl. č. 179/1988 Sb.,
č. 118/1989 Sb., č. 4/1990 Sb., č. 52/1990
Sb., č. 225/1990, č. 423/1990 Sb. a č. 534/1990
Sb. Podle cit. vyhl. - příloha č. 2 k §
7 odst. 1 vyhl. - platí zákaz vývozu starožitností;
tzn. pro individuální vývozy, prováděné
fyzickými osobami ve smyslu cit. vyhl., by celní
orgány neměly povolit vývoz starožitností.
V praxi ovšem k takovým vývozům dochází
a zabránit únikům kulturních hodnot
z území ČR je dnes zcela mimo působnost
orgánů kultury;
- obchodní dovozy a vývozy věcí jsou
upraveny nařízením vlády ČSFR
č. 256/1990 Sb., kterým se stanoví vývozy
a dovozy věcí a další činnosti,
k jejichž provádění se vyžaduje
povolení k zahraničně obchodní činnosti.
Podle přílohy k cit. vl. nař. (bod I) je
třeba povolení k zahraničně obchodní
činnosti pro vývoz starožitností a jiných
věcí kulturní hodnoty podle vymezení
ministerstva kultury. Podrobnosti postupu při udělování
povolení upravuje vyhl. č. 533/1990 Sb., ve znění
vyhl. č. 27/1991 Sb. Ministerstvo kultury ČR toto
vymezení provádí v konkrétních
případech pro jednotlivé žadatele tím
způsobem, že stanoví výčet předmětů
(druhově), jichž se bude povolení k zahraničně
obchodní činnosti týkat. Požadavek,
aby pojem "starožitnost" byl vymezen obecně
v právním předpisu, není reálný
vzhledem k tomu, že se mění hodnotová
i časová kritéria pro posuzování
uvedených předmětů. Navíc toto
hodnocení úzce souvisí i se situací
na trhu s uměleckými předměty a u
jednotlivých druhů starožitností odráží
momentální nabídku a poptávku.
Neoprávněné a spekulativní vývozy
kulturních hodnot z území ČSFR, na
něž upozorňujete ve své interpelaci,
se netýkají kulturních památek ani
předmětů muzejní a galerijní
hodnoty ve smyslu cit. právních předpisů,
ale týkají se právě tzv. starožitností,
tj. širokého potenciálu kulturních statků
na našem území. Vývoz těchto
předmětů však nepovoluje ministerstvo
kultury ČR ani jiné orgány kultury, tyto
vývozy jsou plně v působnosti FMZO a celních
orgánů. Zde je zásadní nedostatek
a kompetenční problém právní
úpravy, neboť podle názoru MK ČR by
mělo povolování veškerých vývozů
kulturních statků, tj. jak kulturních památek
a předmětů muzejní a galerijní
hodnoty, tak i starožitností podléhat souhlasu
orgánů kultury (resp. ministerstva kultury) udělovaného
na základě jasně stanoveného povolovacího
režimu, který bude upraven právními
normami v působnosti České republiky (zákon
ČNR, popř. vyhl. MK ČR). Za současného
rozdělení působnosti mezi ČSFR a obě
republiky a v situaci, kdy není vyjasněný
další osud FMZO ani osud právní úpravy
zahraničně obchodních vztahů a povolování
zahraničně obchodní činnosti a vývozu
a dovozu některých druhů zboží,
hodlá ministerstvo kultury ČR jednoznačně
upravit uvedené otázky v navrhovaných zákonech
o muzeích a galeriích a o památkové
péči, jejichž zásady budou předloženy
k projednání vládě ČR a ČNR
na podzim t. r. K tomu, aby povolování veškerých
vývozů (individuálních, obchodních
i neobchodních) kulturních statků, tedy i
starožitností, bylo ve výlučné
působnosti ministerstva kultury ČR, je třeba
dořešit otázku federální právní
úpravy této problematiky a jednoznačně
tuto činnost svěřit do působnosti
republik.
Tento postoj MK ČR vychází z toho, že
současná právní regulace vývozu
starožitností a předmětů kulturního
dědictví z ČSFR je velmi roztříštěná
a neefektivní a prakticky zcela nedostatečná.
Neexistuje jednoznačná vazba republikových
předpisů, které upravují vývoz
kulturních památek a předmětů
muzejní a galerijní hodnoty, s federální
právní úpravou, která reguluje neobchodní
a obchodní vývozy starožitností. Pokud
nebudou dořešeny naznačené kompetenční
rozpory a nebude jednoznačně rozhodnuto o tom, v
jaké působnosti budou tyto otázky řešeny
a na jaké úrovni bude provedena jejich právní
úprava, nelze úspěšně překonat
současný negativní stav, který nedostatečnou
právní regulací a tím, že není
stanoven přesný a jasný povolovací
režim, spíše napomáhá úniku
kulturního dědictví z území
ČSFR.
Požadavek jasné právní regulace vyplývá
i z Úmluvy o opatřeních k zákazu a
zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu
vlastnictví kulturních statků, k níž
ČSFR přistoupila (vyhl. FMZV č. 15/1980 Sb.).
Ze všech citovaných platných právních
předpisů, které regulují vývozy
kulturních statků, se uvedená Úmluva
promítla pouze do režimu vývozu kulturních
památek.
S uvedenými problémy souvisí i konstatování
nezájmu legislativních orgánů o řešení
tohoto stavu. Ministerstvo kultury ČR na uvedené
právní mezery opakovaně upozorňuje
a uplatňuje své požadavky z titulu ochrany
kulturního dědictví a zabránění
jeho nedovoleného vývozu při předkládaných
nových návrzích legislativních úprav.
Naposledy byly tyto připomínky uplatněny
ve vládě ČR při projednávání
návrhu nařízení vlády ČSFR,
kterým se stanoví položky, k jejichž vývozu
nebo dovozu se vyžaduje povolení zahraničně
obchodní činnosti, a při projednávání
návrhu zákona o zahraničně obchodních
stycích a vývozech a dovozech věcí
v květnu t. r. Vzhledem ke změně koncepce
navrhované právní úpravy nebyly dosud
připomínky a náměty MK ČR akceptovány.
Negativní postoj FMZO k návrhům MK ČR
se však projevil i při jednáních na
konci roku 1990, kdy MK ČR uplatňovalo požadavek
na zákaz vývozu kulturních statků.
V příloze pro Vaši informaci přikládám
záznam z jednání s FMZO ze dne 23. 11. 1990,
dopis ministra kultury ČR ministrovi zahraničního
obchodu ČSFR z 11. 2. 1991 a odpověď na něj.
MK ČR proto po dosavadních zkušenostech vidí
jediné možné řešení v přijetí
nové právní úpravy, jež by svěřovala
celou oblast vývozu kulturních statků do
působnosti republik a umožnila jednoduchou a jasnou
právní regulaci, odpovídající
situaci ve vyspělých státech ve druhé
polovině 20. století.
V tomto směru navrhuji vést další jednání
mezi vládou ČR a vládou ČSFR. S pozdravem
| V Praze dne 12. srpna 1991 | Milan Uhde, v.r." |
Ministr kultury České republiky Milan Uhde odpověděl
na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové,
Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího
Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka,
Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda
Vacka a Vladislava Vaňáka dopisem ze dne 12. srpna
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, se doplňující odpověď ministra
kultury České republiky Milana Uhdeho na interpelaci
skupiny poslanců Daniely Kolářové,
Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího
Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka,
Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda
Vacka a Vladislava Vaňáka předkládá
České národní radě jako tisk
336 D.
Na žádost skupiny interpelujících poslanců
se k tisku 336 D dále České národní
radě předkládají vysvětlující
přílohy připojené k odpovědi
ministra kultury ČR na interpelaci.
| V Praze dne 12. srpna 1991 | Milan Uhde, v.r." |
PŘÍLOHY
1. Návrh dopisu předsedy vlády ČR
ministrovi zahraničního obchodu ČSFR
2. Záznam z jednání mezi MK ČR a FMZO
z listopadu 1990
3. Dopis ministra kultury ministrovi zahraničního
obchodu ČSFR z 11. 2. 1991
4. Odpověď ministra zahraničního obchodu
ČSFR ministrovi kultury
V Praze dne
Vážený pane ministře,
skupina poslanců České národní
rady se obrátila na vládu České republiky
s interpelací ohledně vývozu a ochrany kulturních
památek a poukazuje v ní zejména na nekontrolované
spekulativní vývozy kulturních památek
z území ČSFR.
Podle informací, které mi k této problematice
poskytl ministr kultury ČR, vyplývá současný
neuspokojivý stav v této oblasti, na nějž
právem upozorňují poslanci i veřejnost,
z roztříštěnosti právní
úpravy a nedořešených kompetenčních
vztahů v oblasti dovozu a vývozu kulturních
statků. Komplexní řešení uvedených
otázek je prakticky mimo možnosti a působnost
vlády České republiky a resortu kultury.
Přesto, že ministerstvo kultury ČR na tyto
problémy opakovaně upozorňovalo na jednáních
s Federálním ministerstvem zahraničního
obchodu i při projednávání návrhů
novelizace právních předpisů v oblasti
zahraničně obchodní činnosti, nebyly
návrhy MK ČR akceptovány.
Domnívám se proto, že je nezbytné uskutečnit
v brzké době pracovní jednání
zainteresovaných republikových a federálních
státních orgánů, na němž
by byly tyto otázky ze všech hledisek posouzeny a
bylo přijato takové opatření, které
by účinně bránilo dalšímu
úniku kulturního dědictví z území
naší republiky.
S Pozdravem
Příloha - interpelace, texty odpovědí
MK ČR
Vážený pan
Ing. Jozef Bakšay
ministr zahraničního obchodu ČSFR
Praha
S přihlédnutím k současné situaci
v oblasti vývozu starožitností a uměleckých
předmětů i dalších kulturních
hodnot, projednalo FMO a MK ČR zákaz vývozu
následujících předmětů
pro rok 1991:
| HS | název položky dle celního sazebníku |
| 9701 | obrazy, malby a kresby zhotovené zcela ručně, koláže a podobné obrázky |
| 9702 | původní rytiny, tisky a litografie |
| 9703 | původní díla výtvarného modelářství a sochařství |
| 9705 | sbírky a sběratelské předměty pro zoologické, botanické, mineralogické nebo anatomické sbírky nebo mající historickou archeologickou, paleontologickou, etnografickou nebo numismatickou hodnotu |
| 9706 | starožitnosti starší než 100 let |
| za FMZO: | za MK ČR: |
| ing. Ivan Frost | RNDr. František Skřivánek |
| ředitel licenčního odboru | ředitel odboru památkové péče, muzeí a galerií |
V Praze dne 27. 11. 1990
Ministr kultury
České republiky
V Praze dne 11. února 1991
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve věci, jež nesnese
odkladu a jejíž řešení vyžaduje
přijetí okamžitých opatření.
Prosím, přijměte následující
výklad:
Na jednání dne 23. 11. 1990 mezi zástupci
FMZO a MK ČR o vývozních kvótách
zboží vyváženého v roce 1991 a
podléhajícího licenčnímu řízení
s přihlédnutím k současné situaci
v oblasti vývozu starožitností a uměleckých
předmětů i dalších kulturních
hodnot projednalo FMZO a MK ČR zákaz vývozu
následujících předmětů
pro rok 1991 - položky dle celního sazebníku
- 9701, 9702, 9703, 9706 /viz kopie dohody/. Dohoda byla podepsána
za FMZO ředitelem licenčního odboru ing.
Frostem dne 27. 11. 1990.
Nyní jsme byli informováni, že při jednáních
s Mezinárodním měnovým fondem, jež
vedli zástupci FMF a FMZO, nebyla dohoda uzavřená
s MK ČR vůbec respektována a uvedené
položky celního sazebníku byly vyňaty
ze seznamu položek, k jejichž vývozu se vyžaduje
úřední povolení.
Zarážející na celé věci
je skutečnost, že zástupci MK ČR nebyli
vůbec o jednání s FMF a jejich výsledku
informováni a jednání o tak závažné
problematice, jako je vývoz vzácných kulturních
statků, probíhala bez jejich účasti.
Naprosté ignorování uzavřené
dohody mne hluboce znepokojilo. Považuji za naprosto nezbytné
učinit rázné kroky k nápravě
bezprecedentního postupu FMZO. Očekávám,
že FMZO využije všech dostupných možností,
aby bylo zabráněno zcela nekontrolovatelnému
obchodnímu vývozu našeho kulturního
bohatství.
Jsem okamžitě připraven s vámi spolupracovat.
S pozdravem
Vážený pan
ing. Jozef Bakšay
Federální ministr zahraničního obchodu
Praha
MINISTR ZAHRANIČNÍHO OBCHODU
PRAHA
V Praze dne
Č. j.: 403/91
Vážený pane ministře,
k Vašemu dopisu ze dne 11. února 1991 sděluji,
že federálnímu ministerstvu zahraničního
obchodu nebylo umožněno při jednáních
s Mezinárodním měnovým fondem prosadit
do seznamu licencovaných položek starožitnosti
a umělecké předměty, které
byly předmětem dřívější
dohody mezi MK ČR a FMZO, podepsané ředitelem
licenčního odboru ing. Frostem dne 27. 11. 1990.
Chybou zůstává, že jste o této
skutečnosti nebyl ze strany FMZO neprodleně informován.
Pokud však jde o řešení tohoto problému,
nesdílím Váš názor, že odstraněním
této regulace je umožněn volný vývoz
kulturních statků. Nedomnívám se ani,
že je nadále účelné regulovat
vývoz kulturních statků dalším
administrativním nástrojem - t. j. povoláváním
zahraničně obchodní činnosti. Vycházím
přitom z ustanovení zákona č. 54/1959
Sb., o muzeích a galeriích a zejména z ustanovení
vyhlášky ministerstva školství a kultury
č. 239/1959 Úř. l., o vývozu kulturních
památek a předmětů muzejní
hodnoty. Uvedená vyhláška přesně
stanoví postup žadatele i schvalujícího
orgánu při vývozu uvedených druhů
zboží. jeho regulace je v plné pravomoci orgánů
a institucí činných oblasti kultury.
Nemohu bohužel podpořit zdvojení regulačních
systémů ani v této velmi citlivé oblasti.
Z principiálních důvodů nemohu souhlasit
ani s případným monopolem kteréhokoli
č. subjektu v oblasti vývozu kulturních památek
a předmětů muzejní hodnoty.
S úctou
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
ministr kultury ČR

