(1) Okrsková komise
a) zajišťuje průběh hlasování,
zejména dohlíží na správné
odevzdávání hlasovacích lístků
b) dbá na pořádek v hlasovací místnosti
c) sčítá hlasy odevzdané v hlasovacím
okrsku
d) rozhoduje o platnosti hlasovacích lístků.
(2) Předseda okrskové komise odpovídá
za pořádek v hlasovací místnosti a
v jejím bezprostředním okolí. Jeho
pokyny k zachování pořádku jsou závazné
pro všechny přítomné.
(3) Členové komise nesmí ovlivňovat
oprávněné občany v hlasování.
(4) Před zahájením hlasování
se přítomní členové komise
přesvědčí, že je hlasovací
schránka prázdná, potom ji uzavřou
a zapečetí.
(5) Nastanou-li okolnosti, které znemožňují
zahájit hlasování, pokračovat v něm,
nebo jej ukončit, může okrsková komise
po dohodě s místní komisí odročit
zahájení hlasování na pozdější
hodinu, případně hlasování
přerušit nebo prodloužit. Okrsková komise
o takovém opatření vyrozumí oprávněné
občany svého okrsku způsobem v místě
obvyklým. V případě přerušení
referenda zapečetí hlasovací schránku,
seznamy a hlasovací lístky. Při opětném
zahájení hlasování předseda
za přítomnosti komise ověří
neporušenost pečetí a poznamená to v
zápise o průběhu hlasování.
Hlasování musí být ukončeno
nejpozději ve stanovený den konání
referenda.
(6) Po ukončení hlasování soustředí
okrsková komise nepoužité hlasovací
lístky, vloží je do zvláštní
schránky (obálky), kterou zapečetí.
Potom otevře hlasovací schránku.
(7) Okrsková komise vyjme hlasovací lístky
z hlasovací schránky a porovná počet
odevzdaných hlasovacích lístků se
záznamy v seznamu. Neúřední lístky
komise vyloučí.
(8) Každý člen komise může nahlížet
do odevzdaných hlasovacích lístků
a dalších dokumentů komise.
(9) Okrsková komise sečte zvlášť
hlasy odevzdané pro odpověď "ano"
a zvlášť hlasy pro odpověď "ne".
(10) Okrsková komise nepřihlíží
k jiným úpravám, než jaké jsou
uvedeny v zásadě č. 23. (4).
(11) Neplatné jsou hlasovací lístky
a) které nejsou na úředních tiskopisech
b) na kterých není otisk úředního
razítka
c) na kterých není zakroužkována
žádná odpověď
d) na kterých jsou zakroužkovány obě
odpovědi.
(12) Poškození, přeložení nebo
přetržení nemá vliv na platnost hlasovacího
lístku.
(13) Ve sporných případech rozhoduje o
platnosti hlasovacího lístku okrsková komise
hlasováním s konečnou platností.
(14) Rozhoduje-li se v referendu zároveň o více
otázkách, posuzuje komise platnost hlasu u každé
otázky zvlášť.
(15) Okrsková komise vyhotoví ve dvojím
stejnopise zápis o průběhu a výsledku
hlasování, který podepíší
všichni členové komise. Důvody odmítnutí
podpisu se poznamenají.
(16) V zápise okrsková komise uvede
a) dobu zahájení a ukončení hlasování,
případně jeho přerušení
a důvodů přerušení
b) celkový počet oprávněných
občanů v hlasovacím okrsku zapsaných
do seznamu
c) celkový počet oprávněných
občanů, kterým byly vydány hlasovací
lístky
d) zvlášť počet odevzdaných
platných hlasů pro odpověď "ano"
a zvlášť počet odevzdaných platných
hlasů pro odpověď "ne"
e) stručný obsah oznámení a stížností,
které byly podány okrskové komisi, usnesení,
která komise přijala a jejich zdůvodnění,
případně zprávu o průběhu
hlasování
(17) Jeden stejnopis zápisu předá okrsková
komise neprodleně místní komisi.
(18) Okrsková komise zapečetí odevzdané
hlasovací lístky a seznamy a předá
je příslušnému obecnímu úřadu.
Obdoba ustanovení § 16 - 17 a § 33 - 39 zákona
ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.
Obec může připravit pro zápis okrskové
komise formulář za účelem usnadnění
sčítání hlasů.
(1) Místní komise
a) dohlíží na dodržování
právních předpisů o referendu
b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových
komisí
c) zjišťuje výsledky hlasování
v referendu
(2) Členové místní komise mohou
být přítomni v okrskových komisích
při jejich činnosti.
(3) Místní komise převezme od všech
okrskových komisí výsledky hlasování
v okrscích. Potom sečte zvlášť
u každé otázky celkové počty
hlasů pro odpověď "ano" a zvlášť
pro odpověď "ne".
(4) O výsledku referenda vyhotoví místní
komise zápis ve dvojím stejnopise, ve kterém
uvede
a) počet okrsků a výsledky hlasování
v každém z nich
b) celkový počet oprávněných
občanů zapsaných v seznamech
c) celkový počet hlasů odevzdaných
pro odpověď "ano" a celkový počet
hlasů pro odpověď "ne"
d) výsledek rozhodnutí referenda
(5) Výsledek rozhodnutí referenda a počty
hlasů odevzdané pro odpověď "ano"
a pro odpověď "ne" vyhlásí
místní komise neprodleně po vyhotovení
zápisu na úřední desce obce a způsobem
v místě obvyklým.
(6) Koná-li se referendum v obcích nebo městech,
která se nečlení na městské
části, nebo koná-li se pouze v jedné
městské části, předá
místní komise zápis spolu se všemi dokumenty
obecnímu úřadu.
Obdoba ustanovení § 16 a § 36, § 41 - 43
zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v
obcích.
Koná-li se referendum na území statutárního
města, které se člení na městské
části, nebo na území hlavního
města Prahy, předá místní komise
zápis spolu se všemi dokumenty městské
komisi, na kterou se vztahují přiměřeně
ustanovení zásady č. 17. Po vyhlášení
výsledku referenda předá městská
komise zápis spolu se všemi dokumenty úřadu
města, v hlavním městě Praze magistrátnímu
úřadu.
Obdoba ustanovení § 44 zákona ČNR o
volbách do zastupitelstev v obcích.
Člen sčítací komise nesmí
být pro výkon své funkce zkrácen na
právech a nárocích vyplývajících
z jeho pracovního nebo obdobného poměru;
zejména má nárok na pracovní volno
s náhradou ušlého výdělku [vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 236/1988 Sb. o jiných úkonech
v obecném zájmu].
Upravují se podmínky pro to, aby členové
sčítacích komisí mohli své
funkce vykonávat nerušeně a bez újmy
na svých právech, zejména v oblasti pracovněprávních
a obdobných vztahů. Stejné podmínky
mají například zabezpečeny členové
volebních komisí podle § 53 odstavec 1 zákona
ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.
Zastupitelstvo obce stanoví, jak dlouho mají
být dokumenty o hlasování uschovány
a zabezpečeny proti zneužití. Nejméně
však jeden rok.
Dokumenty musí být po určitou dobu uschovány
kvůli případné stížnosti
a soudnímu projednávání stížnosti.
(1) Obecní rada může podle místních
podmínek stanovit, že se k hlasování
mohou dostavit oprávnění občané
na obecní úřad ve stanovenou dobu v průběhu
tří dnů přede dnem, na který
je vyhlášeno konání referenda.
(2) V takovém případě jmenuje zvláštní
sčítací komisi, která ve dnech před
konáním referenda plní úkoly okrskové
sčítací komise.
(3) Kromě toho
a) vždy bezprostředně po přerušení
hlasování předseda za přítomnosti
komise zapečetí hlasovací schránku,
seznamy a nepoužité hlasovací lístky.
Pečetidlo a hlasovací schránku uloží
na odděleném místě, tak aby bylo vyloučeno
zneužití.
b) při opětném zahájení
hlasování předseda za přítomnosti
komise ověří neporušenost pečetí
a poznamená to v zápise o průběhu
hlasování
c) ve dvou vyhotoveních seznamů se poznamená,
kteří oprávnění občané
se hlasování zúčastnili; jedno vyhotovení,
podepsané předsedou komise, který ručí
za správnost údajů, obdrží v
den konání referenda okrsková komise
d) hlasovací schránka zůstane uzavřena
až do dne konání referenda, kdy komise sečte
odevzdané hlasy. Ustanovení o sčítání
hlasů okrskovou komisí se použijí přiměřeně.
Tím, že se umožní dřívější
hlasování, je podstatně zjednodušen
úkol okrskových komisí, neboť nemusí
zabezpečovat 14-ti hodinovou službu u urny, postačuje
kratší doba. O to by mělo být jednodušší
obsazení sčítacích komisí a
také by se mohla zlevnit režie referenda, neboť
náhrada pro členy komisí bude menší.
(1) Oprávnění občané předstupují
před okrskovou komisi a hlasují v pořadí,
v jakém se dostavili do hlasovací místnosti.
(2) Po příchodu do hlasovací místnosti
prokáže oprávněný občan
svým občanským (osobním) průkazem,
že má právo v daném okrsku hlasovat.
(3) Není-li oprávněný občan
zapsán v seznamu, okrsková komise jej zapíše
dodatečně, není-li komisi známa překážka
v jeho účasti na referendu. Není-li osoba
oprávněným občanem pro daný
okrsek, komise mu hlasování neumožní.
(4) Při pochybnosti o správnosti postupu komise
může občan podat stížnost zastupitelstvu
obce.
Obdoba ustanovení § 30 zákona ČNR o
volbách do zastupitelstev v obcích.
Údaje obsažené v občanském průkazu
by neměly být bezdůvodně zveřejňovány
(ústavní zákon č. 23/1991 Sb. Listina
základních práv a svobod čl. 10 odst.
3.: Každý má právo na ochranu před
neoprávněným shromažďováním,
zveřejňováním nebo jiným zneužíváním
údajů o své osobě.). Členové
sčítacích komisí nejsou státními
zaměstnanci, pro účely hlasování
jsou zmocněni nahlížet do občanského
průkazu, ale musí být také zajištěno,
že případně takto získané
informace nezneužijí k jinému účelu.
Proto je v návrhu zásada, která má
zabezpečovat ochranu informací jak obsažených
v občanském průkazu, tak i o účasti
na hlasování.
(1) Po záznamu v seznamu vydá okrsková
komise oprávněnému občanu jeden hlasovací
lístek.
(2) Oprávněný občan s ním
vstoupí do prostoru určeného k úpravě
hlasovacích lístků, v němž nesmí
být zároveň přítomna jiná
osoba.
(3) Oprávněný občan, který
nemůže sám upravit hlasovací lístek
pro tělesnou vadu nebo proto, že nemůže
číst nebo psát, má právo vzít
s sebou do prostoru určeného pro úpravu hlasovacích
lístků jiného oprávněného
občana, nikoliv však člena komise, aby za něj
hlasovací lístek upravil.
(4) Oprávněný občan může
na hlasovacím lístku zakroužkovat předtištěnou
odpověď "ano" nebo "ne".
(5) Po opuštění prostoru pro úpravu
hlasovacích lístků vloží hlasovací
lístek do hlasovací schránky.
(6) Oprávněnému občanu, který
se neodebral do prostoru pro úpravu hlasovacích
lístků komise neumožní hlasování.
(7) Oprávněný občan může
požádat z důvodů hodných zvláštního
zřetele o to, aby mohl hlasovat mimo hlasovací místnost.
V takovém případě okrsková
komise vyšle k oprávněnému občanu
dva své členy s přenosnou hlasovací
schránkou a hlasovacím lístkem. Oprávněný
občan hlasuje tak, aby se dodržela tajnost hlasování.
Obdoba ustanovení § 32 zákona ČNR o
volbách do zastupitelstev v obcích.
(1) Platnost výsledku referenda nezávisí
na počtu oprávněných občanů,
kteří se referenda účastnili.
(2) Odpověď, pro kterou byla odevzdána nadpoloviční
většina platných hlasů, je přijata.
Při rovnosti hlasů je návrh zamítnut.
(3) Pokud se referendum konalo zároveň o více
otázkách a pro více otázek, jejichž
provedení se navzájem vylučuje, byla odevzdána
nadpoloviční většina platných
hlasů, je přijata odpověď, pro níž
hlasovalo více oprávněných občanů.
Při rovnosti je přijata odpověď, proti
níž hlasovalo méně oprávněných
občanů. Při rovnosti hlasů proti rozhodne
mezi navzájem se vylučujícími variantami
los tažený starostou.
(4) Ke sloučení nebo k návrhu na rozdělení
obce nebo městské části je třeba
nadpoloviční většiny hlasů všech
oprávněných občanů.
(5) K provedení rozhodnutí referenda přijme
obecní rada opatření bez zbytečného
odkladu.
Vycházíme z praxe obvyklé například
ve Švýcarsku, že při vyhodnocení
výsledku se bere ohled pouze na platné hlasy. K
rozhodnutí postačuje nadpoloviční
většina těch, kdo se zúčastnili
hlasování. Pokud by rozhodnutí mělo
být podmíněno jistou minimální
účastí oprávněných občanů
při hlasování, mohlo by tím být
znemožněno konání referenda vůbec.
Pokud se vylučuje provedení rozhodnutí referenda,
na což má být upozorněno při
vyhlášení referenda, stanoví se zvláštní
postup.
Pouze pokud se rozhoduje v referendu o sloučení
obce nebo městské části a nebo o návrhu
na rozdělení obce nebo městské části,
stanoví se, že k přijetí návrhu
je třeba nadpoloviční většiny
všech občanů. Závažné rozhodnutí,
které má dlouhodobé důsledky pro obec
by nemělo podléhat okamžitým vlivům.
Výdaje spojené s konáním referenda
hradí ze svého rozpočtu obec, v níž
se referendum koná.
Na rozdíl od voleb do obecních zastupitelstev se
náklady na konání referenda nehradí
ze státního rozpočtu republiky.
(1) Stížnost na platnost místního
referenda může vznést každý oprávněný
občan, má-li za to, že došlo k porušení
zákona o místním referendu.
Stížnost se předkládá písemně
do deseti dnů po vyhlášení výsledků
místního referenda příslušnému
okresnímu soudu, který rozhodne, zda je stížnost
oprávněná a zda porušením zákona
došlo k podstatnému ovlivnění výsledku
referenda.
Proti usnesení okresního soudu o stížnosti
se nelze odvolat. Stanovisko obsažené v usnesení
zašle okresní soud příslušnému
obecnímu zastupitelstvu, které je tím vázáno.
(2) Odporuje-li opatření obecní rady tomuto
zákonu, pozastaví okresní úřad
jeho výkon. Nezjedná-li nápravu obecní
rada ani obecní zastupitelstvo, předloží
okresní úřad do deseti dnů od pozastavení
věc k rozhodnutí České národní
radě.
Stejně se postupuje i v případě,
že obecní rada neplní povinnosti uložené
jí tímto zákonem.
(3) Bylo-li v referendu přijato rozhodnutí, ačkoli
jde o případ, kdy referendum nelze podle tohoto
zákona vyhlásit a konat, pozastaví výkon
takového rozhodnutí okresní úřad.
Nezjedná-li nápravu obecní rada nebo obecní
zastupitelstvo, předloží okresní úřad
do deseti dnů od pozastavení věc k rozhodnutí
české národní radě.
Zakotvuje se možnost podání stížnosti
na platnost referenda. Podobné ustanovení obsahuje
§ 48 zákona o volbách do obecních zastupitelstev.
Příslušným k rozhodnutí o stížnosti
je ten okresní soud, v jehož územním
obvodu se nachází obec, v níž se referendum
konalo.
Dále se stanoví způsob nápravy nesprávných
opatření nebo nesprávného postupu
obecní rady obdobně jako v ustanovení §
62 zákona o obcích. Stejným způsobem
se řeší i možnost anulovat výsledek
referenda v případě, že bylo provedeno,
ač se nemělo konat.
Vzhledem k tomu, že vyhlášení a konání
referenda patří do samostatné působnosti
obce, svěřuje se právo věc rozhodnout
zákonodárnému orgánu republiky.
| Jiří Payne v.r. | 

