k návrhu zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních
ve znění zákona České národní
rady č. 31/1984 Sb.
A. Obecná část
Změny, které proběhly v naší
společnosti si vyžádaly nový přístup
k soustavě školských zařízení,
promítají se do obsahových přeměn
i do nových forem práce školských zařízení.
Bylo nezbytné do této součásti výchovně
vzdělávací soustavy zapracovat souvislosti
vyplývající ze školského zákona,
že zrušení národních výborů
všech stupňů a ze zákona o státní
správě a samosprávě ve školství.
Vzhledem k tomu, že se připravuje nová výchovně
vzdělávací soustava, jejíž součástí
jsou i školská zařízení, bylo
pro období do konstituování této nové
soustavy přistoupeno k novele stávajícího
zákona o školských zařízeních.
Umožňuje se postupný vznik předškolních
zařízení a školských zařízení
jako právních subjektů, které své
služby budou poskytovat na smluvním základě
se záměrem snižovat nároky na úhradu
své činnosti ze státního rozpočtu.
K významným koncepčním změnám
v novele zákona dochází v oblasti předškolní
výchovy vyčleněním předškolních
zařízení ze systému školských
zařízení jako specifického celku.
Tato nová úprava umožňuje integraci
dětí smyslově, mentálně nebo
tělesně postižených do běžných
mateřských škol, pokud toto jejich zařazení
bude ve prospěch rozvoje jejich osobnosti.
Humanitární principy se rovněž promítají
zejména do činnosti školských výchovných
zařízení.
Výrazně bylo změněno poslání
těch typů školských výchovných
zařízení, na jejichž řízení
se podílely bývalé dětské a
mládežnické organizace. Na místo nich
se zřizují střediska pro volný čas
dětí a mládeže, která zahrnují
domy dětí a mládeže a stanice zájmových
činností.
V řadě případů se rozšiřuje
působnost školských zařízení
ve smyslu poskytování služeb veřejnosti
za úplatu v souladu s principy tržního hospodářství.
V zákoně uvedená zařízení
většinou byla již zřízena podle
dosavadních předpisů a jejich postavení
a činnost bude podle navrženého zákona
upravena. Nově navržená zařízení
budou zřizována podle místních potřeb
a finančních možností.
Nad rámec schválených zásad uvedeného
zákona byla do jeho návrhu na základě
výsledků připomínkového řízení
dána možnost výchovnému ústavu
pro mládež pečovat též o nezletilé
matky, kterým byla nařízena ústavní
výchova nebo uložena ochranná výchova
a jejich děti. Dále byl za § 31 vložen
nový § 31a, který umožňuje zřizovat
středisko výchovné péče pro
děti a mládež.
B. Zvláštní část
K § 1:
Nově vložený odstavec 1 konstituuje předškolní
zařízení a školská zařízení
jako součásti výchovně vzdělávací
soustavy, vyčleňuje předškolní
zařízení ze souhrnného pojmu školská
zařízení. Je umožněn postupný
vznik předškolních zařízení
a školských zařízení jako právních
subjektů.
K § 2 a 3:
Předškolní výchova zajišťuje
péči o dítě, uspokojuje jeho přirozené
potřeby, podporuje zdravý tělesný,
psychický a sociální vývoj dítěte
a vytváří optimální podmínky
k jeho individuálnímu osobnostnímu rozvoji.
Přispívá ke zvýšení sociálně
kulturní úrovně péče o děti
a vytváří základní předpoklady
jejich pozdějšího vzdělávání.
Posláním mateřské školy není
pouze příprava dětí na školu,
ale širší oblast jejich psychického rozvoje;
neformální příprava dítěte
pro vstup do školy je jednou z jeho součástí.
Proto se vypouští ustanovení o přípravných
odděleních, která mohou být podle
potřeby nahrazena třídami s nepravidelným
provozem a s širším spektrem specifických
forem výchovného působení na děti.
Ze systému předškolních zařízení
se vypouštějí jesle, které jsou zařízením
spravovaným ministerstvem zdravotnictví ČR.
Zákon umožňuje postupnou přeměnu
společných zařízení jeslí
a mateřské školy na mateřskou školu.
Funkci dětského útulku přebírá
mateřská škola, pro jejíž zřízení
není stanoven nejnižší počet přihlášených
dětí. Postižené děti se zařazují
do tříd běžné mateřské
školy individuálně nebo je možno zřídit
v běžné mateřské škole speciální
třídu pro postižené děti.
Předškolní zařízení zřizovaná
organizacemi se považují za soukromá předškolní
zařízení zřizovaná právnickými
osobami.
K § 8 až 15:
Mezi školská výchovná zařízení
se dále nezařazuje lidová škola umění,
která byla školským zákonem začleněna
do soustavy základních a středních
škol.
Ruší se lidová škola jazyků a jazyková
škola a jejich úkoly přejímá
státní jazyková škola. Názvy
jazykové školy a těsnopisného ústavu
se rozšiřují o přívlastek státní,
neboť při vzniku velkého množství
jazykových škol a dalších těsnopisných
ústavů může resort školství
garantovat úroveň výuky a státních
jazykových zkoušek pouze prostřednictvím
státní jazykové školy.
Ustanovení umožňují školskému
ústavu umělecké výroby, státní
jazykové škole a státnímu těsnopisnému
ústavu poskytovat své služby za úplatu.
K § 16:
Upřesňuje se poslání škol v přírodě,
rozšiřuje se počet druhů škol,
které vyjíždějí do škol
v přírodě o víceletá gymnázia,
u nichž se pobyt ve škole v přírodě
týká žáků těch ročníků
gymnázií odpovídající nejvýše
devátému ročníku základní
školy. V souladu se zákonem České národní
rady o státní správě a samosprávě
ve školství se upravuje působnost školských
úřadů.
Školy v přírodě jsou na základě
výsledků zdravotnického výzkumu považovány
za jediný reálný program schopný kompenzovat
podstatnou část negativních vlivů
postiženého životního prostředí
na normální vývoj organismu dětské
populace. Nové pojetí předpokládá
omezit vysílání žáků na
oblasti, které vymezuje vláda ČR svým
nařízením jako území s postiženým
životním prostředím, a to pro potřeby
tohoto zákona.
K § 17 až 22:
Výchova mimo vyučování je charakterizována
jako součást péče o výchovu
a vzdělávání. Mezi druhy školských
zařízení pro výchovu mimo vyučování
se nově začleňují střediska
pro volný čas dětí a mládeže,
která zahrnují domy dětí a mládeže
a stanice zájmových činností. Vytváří
se předpoklad pro vznik zařízení specializovaných
na určitou zájmovou oblast, příp.
obor (dosud pouze technika, přírodověda a
turistika). V souladu s výraznými změnami
v poslání domů dětí a mládeže
dochází k odstranění jejich nadřazenosti
a podřízenosti.
Rozšiřuje se poslání školních
klubů, jejichž činnost je určena také
žákům víceletých gymnázií.
Ustanovení umožňují, aby školní
družina, školní klub a domov mládeže
mohly být součástí školy. Školní
knihovna se zřizuje pouze jako součást školy
a umožňuje se poskytování služeb
veřejnosti za úplatu.
K § 23 až 27:
Stanoví se úkoly školských zařízení
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy pro mládež. Vedle výkonu ústavní
a ochranné výchovy obtížně vychovatelné
mládeže se umožňuje i preventivně
výchovná péče o mládež
s negativními jevy chování.
Dívkám s nařízenou ústavní
nebo ochrannou výchovou, které jsou v jiném
stavu, je potřebné zajistit náležitou
péči před porodem i pro matku a dítě
po porodu tak, aby nebylo potřebné matky od dětí
oddělovat a děti předávat do péče
kojeneckých ústavů.
Protože není vždy možné z kapacitních
či jiných důvodů převést
děti, kterým nebyla zrušena ústavní
výchova nebo ochranná výchova a dosáhly
příslušného věku do výchovného
ústavu pro mládež, dává se možnost
zřizovat společná výchovná
zařízení pro děti a mládež.
K § 28:
Ve výchovných ústavech přibývá
dětí a mládeže, u které se kromě
poruch chování vyskytují i obtíže
zdravotního charakteru. Mnohdy jsou poruchy chování
podmíněny těmito zdravotními obtížemi
a převýchovný proces není možno
realizovat bez podpůrné zdravotnické péče.
K § 31:
Upouští se od stanovení územního
obvodu pro činnost diagnostického ústavu
pro mládež.
K § 31a:
Největším problémem při odstraňování
poruch chování je jejich včasná prevence.
Přibývá také rodičů,
kteří nedovedou vhodně volit metody výchovného
působení na své děti a potřebují
při jejich výchově pomoc. Pro plnění
výše uvedených úkolů se vytváří
střediska výchovné péče, do
nichž budou umísťování svěřenci
ke krátkodobým výchovným pobytům
se souhlasem rodičů nebo na jejich žádost.
Preventivně výchovná péče se
souhlasem rodičů bude moci navazovat i na péči
zdravotnických zařízení. Své
služby může ústav poskytovat za úplatu.
K § 33 až 36:
Nově se stanovuje systém výchovného
poradenství. Vypouštějí se ze systému
městské, okresní a krajské pedagogicko-psychologické
poradny, které se nahrazují pedagogicko-psychologickými
poradnami.
Nově se zařazují speciálně
pedagogická centra, která mohou být součástí
speciální mateřské školy nebo
speciální školy nebo pedagogicko-psychologické
poradny. Speciálně pedagogické centrum rozšiřuje
poradenský systém o specializovanou poradenskou
péči postiženým dětem a jejich
rodičům. Současně zajišťuje
poradenskou pomoc učitelům běžných
mateřských a základních škol,
kde se postižené děti a žáci vzdělávají,
čímž se vytvářejí podmínky
pro rozvoj integračních tendencí výchovy
a vzdělávání postižených
jedinců ve školách pro zdravou mládež.
K § 37:
Pedagogický ústav nahrazuje dřívější
městská a okresní pedagogická střediska
a krajský pedagogický ústav. Posláním
pedagogického ústavu je poskytovat odbornou pomoc
pedagogickým pracovníkům podle jejich potřeb
a potřeb škol v návaznosti na změny
probíhající v obsahu a systému výchovně
vzdělávací soustavy. V porovnání
s počtem dosavadních zařízení
pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků předpokládá se v
budoucnu snížení jejich počtu. Své
služby může pedagogický ústav poskytovat
za úplatu.
K § 39:
Školní stravování je významnou
podmínkou pro zdraví a pracovní výkon
dětí, žáků a pracovníků
škol, předškolních zařízení
a školských zařízení. Základním
posláním školní jídelny je poskytování
stravovacích služeb uvedenému okruhu osob v
optimální hodnotě a za ekonomicky výhodných
podmínek a působit na děti a žáky
při vytváření racionálních
výživových, hygienických a společenských
návyků.
Ustanovení rozšiřuje činnost školní
jídelny o další, dosud neposkytované
služby pro děti, žáky a pracovníky
školy, předškolního zařízení
a školského zařízení. Při
dodržení hygienických norem a dalších
souvisejících předpisů může
školní jídelna poskytovat stravovací
služby také veřejnosti, pokud tím nebude
rušena práce škol, předškolních
a školských zařízení. Důvodem
pro tuto činnost je uspokojení místní
poptávky po stravovacích službách a
dosažení hospodářských výsledků
umožňujících snížit nároky
na prostředky státního rozpočtu.
Ustanovení dává možnost vzniku školní
jídelny i jako součásti školy, předškolního
a školského zařízení. Takové
uspořádání bude použito v případech,
kdy zřízení školní jídelny
jako právnické osoby by bylo z ekonomického
a provozního hlediska neúčelné.
K § 42:
Ustanovení upřesňuje střední
školy, při nichž se školní hospodářství
zřizuje.
Mezi úkoly školních hospodářství
se zdůrazňuje vytváření podmínek
pro praktické vyučování žáků
a zajišťování zemědělské,
lesnické a rybářské výroby.
K § 43:
Technické a materiálové středisko
nahrazuje školské účelové zařízení
středisko služeb škole, které rozšiřuje
poskytování svých služeb pro předškolní
zařízení, školská zařízení
a střední školy. Středisko může
poskytovat své služby za úplatu.
K § 44:
Středisko informačních technologií
nahrazuje školní výpočetní středisko,
jehož pojetí je již překonané.
Působnost střediska se zaměřuje na
podporu zavádění informačních
technologií ve vzdělávání na
základních a středních školách,
na vzdělávání pedagogických
pracovníků v oblasti rozvoje a užití
informačních technologií.
Středisko informačních technologií
může organizovat kursy rozvoje a užití
informačních technologií a poskytovat expertizy
pro fyzické a právnické osoby za úplatu.
K § 44a:
Mezi školská účelová zařízení
se nově zařazuje středisko jazykové
a odborné přípravy zahraničních
studentů pro studium na středních školách,
které doposud bylo zřízeno bez právního
podkladu; slouží k přípravě zahraničních
studentů ke studiu ve středních školách.
K § 44b:
Do systému školských účelových
zařízení se zařazuje škola plavání,
jejímž úkolem je přispívat k
plnění učebních osnov tělesné
výchovy a rozvíjet zájmovou tělesnou
výchovu. Toto zařízení může
při dodržování příslušných
norem, zejména hygienických poskytovat své
služby veřejnosti za úplatu.
Pokusné ověřování nových
forem práce v předškolních zařízeních
a školských zařízeních je podmíněno
souhlasem ministerstva školství.
K § 45
Ustanovení nově upravuje zmocnění
pro ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky v oblasti předškolních
a školských zařízení.
K čl. II § 46:
Ustanovení upravuje postavení předškolních
zařízení a školských zařízení
zřizovaných podle dosavadních předpisů
a ponechává dostatečný časový
prostor pro vytvoření podmínek pro přechod
k právní subjektivitě těchto zařízení
i pro zánik nebo změnu dosavadních společných
zařízení jeslí a mateřské
školy a dětských útulků.
Návrh zákona o předškolních a
školských zařízeních určuje
náplň činnosti těchto zařízení
dříve zřizovaných bez zákonné
úpravy (středisko jazykové a odborné
přípravy zahraničních studentů),
upravuje název a rozšiřuje činnost stávajících
zařízení (jedná se o státní
jazykovou školu, státní těsnopisný
ústav, dům dětí a mládeže,
stanice zájmových činností, středisko
služeb škole, středisko informačních
technologií). Nově se zařazují do
soustavy školských zařízení střediska
pro volný čas dětí a mládeže,
pedagogický ústav, pedagogicko-psychologická
poradna, výchovně léčebné oddělení,
středisko preventivně výchovné péče,
speciálně pedagogické centrum a plavecká
škola. Naproti tomu se ze soustavy předškolních
zařízení a školských zařízení
vypouštějí dětský útulek,
lidová škola umění (na základě
školského zákona začleněna do
soustavy škol), lidová škola jazyků (její
funkci přejímá státní jazyková
škola), okresní pedagogicko-psychologická poradna,
městská pedagogicko-psychologická poradna
a krajská pedagogicko-psychologická poradna (jejich
působnost přejímá pedagogicko-psychologická
poradna), okresní pedagogické středisko,
městské pedagogické středisko a krajský
pedagogický ústav (jejich působnost přejímá
pedagogický ústav). Potřeby nově stanovených
zařízení budou kryty úsporami za zařízení
zákonem zanikající. Tato zařízení
by měla vznikat postupně podle potřeby a
možností krytí jejich nákladů.
Nezakládají se tedy požadavky na státní
rozpočet. Část nákladů by měla
být zároveň kompenzována vyššími
příjmy, např. za kursovné, poplatky
za služby poskytované organizacím a soukromníkům,
tržbami za prodané výrobky apod.
Vznikem soukromých předškolních zařízení
a soukromých školských zařízení
dojde ke snížení výkonů zařízení
zřizovaných státem. Na financování
soukromých předškolních zařízení
se bude stát podílet pouze částečně.
Vyčíslení dosavadních ani předpokládaných
potřeb nelze stanovit ani orientačně z těch
důvodů, že nejsou známy náklady
na jednotlivé druhy zařízení (náklady
se sledují většinou kumulovaně za skupiny
zařízení, popř. jsou hrazeny z rozpočtu
škol, u kterých zařízení vznikla),
nejsou známy skutečné potřeby, které
dosud nebyly rozpočtem zajišťovány, a
nelze ani odhadnout, jaké podíly populace se budou
orientovat na umístění v soukromých
zařízeních.
K § 3
Celkové náklady na § 4001 činily v roce
1990 1 995 381 tis. Kčs. Jedná se o náklady
na mateřské školy a dětské útulky,
společná zařízení jeslí
a mateřských škol (v současné
době zanikají). V zákoně je počítáno
se speciálními mateřskými školami.
Náklady na tato zařízení jsou sledovány
v § 4007 - Školy pro mládež vyžadující
zvláštní péči (v roce 1990 náklady
na všechny typy těchto škol dosáhly výši
686 142 tis. Kčs - nelze z nich oddělit náklady
na mateřské školy pro děti vyžadující
speciální péči).
Ze systému je vypouštěn dětský
útulek, jehož funkci bude přejímat mateřská
škola a přípravná oddělení
mateřských škol. Z nového zákona
se nepředpokládá zvyšování
počtu zařízení. Je možné
však počítat v důsledku zřizování
soukromých a církevních mateřských
škol a v důsledku nezaměstnanosti s odlivem
dětí z mateřských škol a tím
i ke snižování naplněnosti tříd
a tedy se zkvalitněním výchovného
procesu.
Nárůst potřeb může vzniknout
stanovením příspěvku a jeho výši
pro alternativní mateřské školy.
K § 10, 12, 14, 15
Celkové náklady § 4011 - zařízení
pro zájmové studium, kde jsou zahrnuty náklady
na lidové školy umění, školské
ústavy umělecké výchovy, lidové
školy jazyků, jazykové školy, těsnopisné
ústavy apod. zařízení dosáhly
v roce 1990 výše 379 661 tis. Kčs. Výše
uvedená zařízení jsou zařízeními,
která již existovala ze zákona. Podle novely
zanikají lidové školy jazyků a jazykové
školy, které budou nahrazeny státní
jazykovou školou. Nepředpokládá se vznik
nových nákladů; neuvažujeme-li dopad
zvýšení cen. Uvedená zařízení
poskytují své služby za úplatu, které,
pokud bude u nich zachována forma rozpočtové
organizace odvádějí do příjmů
státního rozpočtu.
K § 16
Náklady na § 4013 - Školy v přírodě
činily v roce 1990 565 556 tis. Kčs. Tyto náklady
zahrnují výdaje na školy v přírodě
včetně výdajů spojených s provozováním
škol v přírodě v pronajatých
objektech (stravování, ubytování),
výdaje na dopravu žáků do škol
v přírodě, cestovní výdaje
doprovodu a mzdy pracovníků stálých
škol v přírodě.
Školy v přírodě nevznikají nově.
Očekává se pravděpodobný útlum
programu zrušením výjezdů žáků
z nepostižených oblastí a pronajímání
objektů, s vyššími cenami za ubytování
a stravování. Výjezdy do škol v přírodě
se budou týkat pravděpodobně asi 40% žáků.
Částečné řešení
by přineslo financování pobytů a stravování
žáků z "ekologického fondu",
pokud by poplatky za školy v přírodě
byly považovány za vyvolané ekologické
náklady, jak o to ministerstvo školství již
požádalo.
K § 19, 20, 21, 22
Střediska pro volný čas dětí
a mládeže (domy dětí a mládeže
a stanice zájmových činností), školní
družina, školní klub a školní knihovna
jsou financovány z odvětví 4012 - Domy a
stanice dětí a mládeže, 4002 - Základní
školy a 4029 - Ostatní činnosti ve školství
(školní knihovny). V odvětví 4012 činily
výdaje v roce 1990 328 450 tis. Kčs. Tyto domy a
stanice dětí a mládeže nevznikají
nově, nepředpokládá se rozšiřování
jejich sítě.
Náklady na školní družiny a školní
kluby jsou zahrnuty do nákladů na základní
školy a nelze je z nich vyčlenit, nikde nejsou zvlášť
sledovány (náklady na § 4002 dosáhly
v roce 1990 výše 6 365 722 tis. Kčs). Rovněž
tak nelze vyčíslit náklady na školní
knihovny, které jsou sledovány v rozpočtovém
odvětví 4029 (v roce 1990 celkem 833 598 tis.Kčs),
kde jsou zahrnuty mj. náklady na školské správy,
osobní a cestovní výdaje okresních
školních inspektorů, výdaje na krajská
stipendia studentů, kteří po ukončení
vzdělání budou pracovat ve školství
atd. Ani zde se ale nepředpokládá vznik nových
zařízení a tedy ani růst nových
nákladů.
K § 28, 28a, 30, 31
Náklady na výchovné ústavy pro děti
a mládež, dětské diagnostické
ústavy jsou sledovány v § 4009 (ústavy
pro děti) a 4010 (pro mládež). Celkové
náklady těchto dvou odvětví dosáhly
v roce 1990 výše 963 547 tis. Kčs. Uvedená
částka vsak obsahuje i náklady na domovy
mládeže a stravovací a ubytovací provozy
všech typů škol. Výchovné ústavy
pro nezletilé matky, ústavy sociální
prevence a výchovně léčebná
oddělení, které by měly vzniknout
podle novely zákona, budou financovány z prostředků
rozpočtovaných na uvedená dvě odvětví,
případně z jiných uspořených
prostředků a tedy bez nároku na státní
rozpočet.
K § 35, 35a.
Náklady na pedagogicko-psychologické poradny všech
typů (okresní, městské, krajské)
činily v roce 1990 41 016 tis. Kčs. Uvedená
částka na seskupení položek již
obsahovala 3 000 tis. Kčs na úhradu činnosti
speciálně pedagogických center. Předpokládá
se, že náklady na nově vznikající
speciálně pedagogická centra budou hrazeny
z prostředků uspořených za zrušená
zařízení.
K § 37
Náklady na § 4016 - Zařízení
pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků, zahrnující náklady
na okresní pedagogická střediska a krajské
pedagogické ústavy, dosáhly v roce 1990 výše
64 459 tis. Kčs. Z obou jmenovaných typů
vznikají pedagogické ústavy, jejichž
síť by měla být řidší,
než síť zanikajících středisek
a ústavů. Prostředky takto získané,
budou využity pro zkvalitnění jak materiálního
tak i personálního vybavení, popř.
budou využity pro jiná zařízení.
K § 39
Do nákladů § 4008 - Školní stravování
jsou zahrnuty náklady školních jídelen
a středisek školního stravování
(střediska školního stravování
se ruší), výdaje na přesnídávky
pro děti v oblastech se znečistěným
ovzduším. Tyto náklady činily v roce
1990 3 165 123 tis. Kčs. Příjmy za školní
stravování od rodičů jsou příjmem
státního rozpočtu.
K § 42, 43, 44, 44a, 44b
Školní hospodářství jsou na státní
rozpočet napojeny příspěvkem na provoz
(v roce 1990 164 007 tis. Kčs) a příspěvkem
na investice (v roce 1990 36 679 tis. Kčs).
Středisko služeb škole, dříve technické
a materiálové středisko. Náklady tohoto
rozpočtového odvětví činily
v roce 1990 107 430 tis. Kčs. Největší
objem prostředků byl vynaložen na materiálové
výdaje (76 mil. Kčs) a na mzdové prostředky
(téměř 19 mil. Kčs). Nepředpokládá
se rozšiřování sítě a
tedy z těchto důvodů ani nárok na
státní rozpočet.
Středisko informačních technologií,
dříve výpočetní středisko
zřizované při gymnáziu nebo střední
odborné škole. Náklady těchto středisek
byly zahrnovány do rozpočtového odvětví
4003 - Gymnázia (736 396 tis. Kčs) a 4004 - Střední
odborné školy (1 293 458 tis. Kčs). Z těchto
odvětví nelze náklady spojené s činností
výpočetních středisek oddělit.
K rozšíření sítě těchto
středisek dojde pouze v případě, že
pro tento záměr budou schváleny příslušné
účelové prostředky.
Střediska jazykové a odborné přípravy
zahraničních studentů již existovala
bez potřebné právní úpravy.
Jejich náklady byly zahrnuty do nákladů rozpočtového
odvětví, při kterém byly zřízeny
(tj. buď do odvětví 4003 nebo 4004). Přijetím
právní úpravy se nepředpokládá
rozšiřování jejich sítě
a tedy ani zvyšování nároků na
státní rozpočet.
U plaveckých škol je obdobná situace. Ani jejich
náklady nelze oddělit od nákladů příslušných
rozpočtových odvětví.
Závěr:
V uvedeném rozkladu není nikde uvažováno
o dopadu zvýšení cen k 1. 1. 1991 ani s valorizací
rozpočtu. Pokud budou vznikat požadavky na zvýšení
rozpočtu, tak pouze z důvodů dopadu ekonomické
reformy a nikoliv z novely zákona.
5. června 1991
Zpracoval: | Milan Krásenský |
náměstek ministra školství, | |
mládeže a tělovýchovy | |
České republiky |