Praha, květen 1991
Zásada č. 1 - Účel zákona
(1) Komora veterinárních lékařů
České republiky se zřizuje jako samosprávná
stavovská organizace k ochraně profesních,
hospodářských a sociálních
zájmů svých členů.
(2) Komora je právnickou osobou s působností
na území České republiky se sídlem
v Brně. Zastupuje své členy při všech
jednáních včetně mezinárodních.
(3) Každý veterinární lékař,
který hodlá na území České
republiky vykonávat veterinární léčebnou
a preventivní činnost, musí být členem
Komory.
Veterinární péče podle novely zákona
o veterinární péči bude poskytována
také soukromými právnickými a fyzickými
osobami, oprávněnými podle zvláštních
předpisů.
Dochází tak k přesunu od výlučně
monopolního poskytování veterinárních
služeb státními organizacemi, které
spojovaly funkce správní, kontrolní i výkonné,
ke vzniku mnohočetného systému poskytování
veterinární péče soukromými
fyzickými a právnickými osobami.
Předložený návrh zákona v souladu
s historickými zkušenostmi a při využití
některých způsobů řešení
stejného problému v okolních ekonomicky vyspělých
státech, konstituuje Komoru jako nezávislý
profesní orgán pro kontrolu poskytování
veterinární péče soukromými
osobami a pro ochranu jejich profesních, hospodářských
a sociálních zájmů.
Členství v Komoře je pro všechny veterinární
lékaře, kteří hodlají vykonávat
soukromou veterinární činnost, povinné
nejen s ohledem na jejich společné materiální
a sociální odborné zájmy, ale především
pro zvláštní charakter veterinární
péče poskytované jako služby, vyžadující
obecnou návaznost velké části činnosti.
Komora jako samostatný právní subjekt vystupuje
v zájmu svých členů a jedná
jejich jménem se všemi orgány a organizacemi
na území celého státu i v mezinárodních
jednáních.
Zásada č. 2 - Působnost Komory veterinárních
lékařů
(1) Komora zaručuje odbornost svých členů
a potvrzuje splnění podmínek k výkonu
povolání veterinárních lékařů
podle zvláštních předpisů.
(2) Komora hájí práva a zájmy svých
členů a jedná jejich jménem se státním
a jinými organizacemi i soukromými právnickými
a fyzickými osobami při poskytování
veterinární péče.
(3) Komora stanovuje podmínky pro výkon veterinární
léčebné a preventivní činnosti
svých členů.
(4) Komora vydává osvědčení
o splnění podmínek pro výkon veterinární
léčebné a preventivní činnosti
svých členů (dále jen osvědčení).
(5) Komora vyžaduje od svých členů doklady
spojené s výkonem povolání.
(6) Komora vydává stanoviska k odborným problémům
poskytování veterinární péče,
výzkumu, školství a jiným oborům,
souvisejícím s veterinární problematikou.
Vystupuje jako organizační prvek soukromé
veterinární činnosti, stanovením podmínek
a udělováním osvědčení
pro soukromou veterinární činnost ve smyslu
vytváření zdravých konkurenčních
vztahů při snaze o udržování
a neustálého zlepšování kvality
poskytovaných veterinárních služeb.
V tomto smyslu se uplatňuje i vliv na veterinární
školství a další vzdělávání
veterinárních lékařů. Účastí
při výběrových řízeních
a specializačních zkouškách uplatní
Komora svůj vliv i na obsazování funkcí
ve státní správě.
Zásada č. 3. - Orgány Komory
(1) Základním článkem Komory jsou
sdružení veterinárních lékařů
v regionech, která se vytvářejí na
územním principu, mohou se slučovat a vytvářet
společné orgány.
(2) Regionální sdružení má tyto
orgány:
a) regionální shromáždění
členů
b) regionální výbor
c) revizní komisi regionálního sdružení
(3) Komora má tyto orgány:
a) sněm
b) prezidium
c) revizní komisi
d) čestný soud
Komora se ustanovuje jako demokratická organizace s rovnými
a plnými právy všech členů, vyjádřenými
především přímým volebním
právem i právem obecné volitelnosti do všech
orgánů Komory.
Základními články Komory jsou regionální
sdružení veterinárních lékařů
na příslušném územním
celku, které umožňují častější
kontakt veterinárních lékařů
působících na tomto území bez
rozdílu profese a orgánům Komory umožní
pružněji organizovat celostátní akce.
Nejvyšším orgánem tohoto sdružení
jsou regionální shromáždění
všech členů Komory evidovaných příslušným
regionálním výborem, kteří
vykonávají veterinární praxi v tomto
regionu.
Řídícím orgánem regionálního
sdružení je regionální výbor,
volený regionálním shromážděním,
stejně jako revizní komise regionálního
shromáždění.
Vrcholným orgánem Komory je sněm, který
je rozhodujícím a kontrolním orgánem.
V jeho výlučné kompetenci je rozhodování
o organizaci, zásadách všech jednání,
volbách do všech orgánů Komory včetně
rozhodování o všech zásadních
hospodářských otázkách.
Sněm volí přímou volbou prezidium,
které je výkonným orgánem Komory mezi
zasedáními sněmu a jemuž přísluší
rozhodovací činnost ve věcech organizace,
členství, správy majetku a hospodaření
Komory, stejně jako práva a povinnosti iniciativy
ve věcech veterinárních předpisů.
Prezidium volí ze svých členů prezidenta
a viceprezidenta, kteří jsou personálními
zástupci Komory při všech jednáních
a rozhodují ve věcech jim přikázaných.
Kontrolní funkci zastává revizní komise,
která přede vším dohlíží
na dodržování povinností vyplývajících
pro členy ze schválených řádů
Komory a současně sleduje poskytování
terénní veterinární péče
na území republiky. Nedodržování
schválených řádů oznamuje prezidiu
Komory, případně dává podnět
k zahájení řízení před
čestným soudem Komory.
Zásada č. 4 - Členství v Komoře
(1) Každý veterinární lékař,
který hodlá na území České
republiky vykonávat veterinární léčebnou
a preventivní činnost, musí požádat
prezidium Komory o zapsání do seznamu členů.
(2) Prezidium Komory zapíše do seznamu členů
Komory do dvou měsíců od doručení
písemné přihlášky každého,
kdo:
a) řádně ukončil vysokoškolské
vzdělání na vysokých veterinárních
školách v ČSFR nebo složil zkoušky
předepsané pro nostrifikaci,
b) je československým státním občanem
nebo má povolení pro práci v České
republice,
c) má plnou způsobilost k právním
úkonům.
(3) Prezidium nezapíše do seznamu členů
toho, komu bylo čestným soudem uloženo disciplinární
opatření vyškrtnutí ze seznamu členů
Komory, a to po dobu stanovenou v rozhodnutí o tomto disciplinárním
opatření.
(4) Členství v Komoře samo nezakládá
právo k výkonu soukromé veterinární
činnosti.
(5) Veterinární lékař, který
nebyl zapsán prezidiem do seznamu členů Komory
nebo který byl z tohoto seznamu vyškrtnut, má
právo domáhat se ochrany u soudu.
Členství v Komoře je základní
podmínkou při udělení osvědčení
k výkonu soukromé veterinární činnosti
jako svobodného povolání. Návrh zákona
řeší nejen vznik, ale i zánik členství,
přičemž umožňuje domáhat
se ochrany u soudu.
Zásada č. 5 - Práva a povinnosti členů
Komory
(1) Člen Komory má právo
a) žádat o udělení osvědčení
o splnění podmínek veterinární
léčebné a preventivní činnosti,
b) volit a být volen do orgánů Komory,
c) využívat služby poskytované Komorou,
d) podílet se na činnostech organizovaných
Komorou,
e) využívat pro sebe a pro členy své
rodiny účelových a rekreačních
zařízení Komory,
f) zaměstnávat další veterinární
lékaře, kteří jsou členy Komory,
zaměstnávat jako pomocný personál
středoškolsky vzdělané veterinární
pracovníky pro odborné veterinární
činnosti a další pracovníky,
g) žádat o poskytování finanční
podpory,
h) vyslovit a hájit svobodně svá stanoviska
a názory v orgánech Komory.
(2) Každý člen Komory je povinnen
a) řídit se profesním řádem
a dodržovat všechny ostatní řády
Komory,
b) dodržovat oznamovací povinnost stanovenou platnými
veterinárními předpisy
c) vést průkaznou evidenci o své veterinární
činnosti
d) vést předepsanou účetní
evidenci,
e) dodržovat při účtování
za poskytovanou veterinární činnost schválené
ceny,
f) dbát o své další vzdělání
a zvyšování odbornosti,
g) uzavřít pojistnou smlouvu v rozsahu stanoveném
Komorou.
Práva a povinnosti členů jsou specifikována
v obecných právech podílet se na činnosti
orgánů Komory, využívat služeb
a fondů Komory. Mimo to dává členství
možnost zaměstnávat jiné členy
Komory, jimž dosud nebylo uděleno oprávnění.
Tyto pracovníky mohou zaměstnávat v neomezeném
rozsahu a ve všech druzích pracovně právních
vztahů. Návrh při tom specifikuje odbornou
způsobilost a kvalifikaci těchto zaměstnanců,
za jejichž veterinární činnost v právním
smyslu odpovídá jejich zaměstnavatel. Tímto
ustanovením by se měl řešit problém
začínajících veterinárních
lékařů.
Kromě obecných povinností členů
Komory jsou v návrhu stanoveny oznamovací povinností,
zejména s ohledem na vznik nákaz, čímž
by se zajišťovala jednota celé veterinární
služby ve věcech ochrany chovů i státního
území.
Udělování osvědčení
pro výkon veterinární péče
se tímto návrhem omezuje převážně
na soukromou veterinární praxi, vykonávanou
jako svobodné povolání, přičemž
se nevylučuje možnost udělení osvědčení
veterinárním lékařům zaměstnaným
při splnění dalších podmínek.
Zásada č. 6 - Disciplinární
řízení
Při závažném nebo opětovném
porušení povinností může čestný
soud uložit členu Komory některé z těchto
disciplinárních opatření:
a) písemné napomenutí,
b) pokutu do výše 10 000 Kčs,
c) podmíněné vyškrtnutí ze seznamu
členů Komory,
d) vyškrtnutí ze seznamu členů Komory až na dobu
pěti let.
Smyslem této části návrhu je snaha
o řešení problémů odborných
i společenských, které budou vznikat zejména
na počátku přechodu státní
služby na soukromou. Disciplinární řešení
těchto problémů uvnitř stavu by mělo
předejít zbytečným a nákladným
občanskoprávním řízením,
při zvýraznění profesně morálního
vlivu na účastníky jednání.
O uložení disciplinárního opatření
rozhoduje senát čestného soudu Komory v disciplinárním
řízení zahájeném na návrh
předsedy revizní komise.
Návrh na zahájení disciplinárního
řízení může být podán
do dvou měsíců ode dne, kdy se předseda
revizní komise o disciplinárním provinění
dozvěděl, nejpozději však do jednoho
roku ode dne, kdy k porušení povinností došlo.
Návrh zachovává možnost odvolání
ve smyslu občanského soudního řádu.
Zásada č. 7 - Hospodaření
(1) Komora spravuje svůj majetek a hospodaří
dle ročního rozpočtu.
(2) Příjmy Komory tvoří členské
příspěvky, dotace, dary a jiné příjmy.
(3) Výnos pokut připadá do sociálního
fondu.
Komora spravuje a hospodaří se svým majetkem
jehož zdroji jsou členské příspěvky,
dotace, dary a jiné příjmy podle ročního
rozpočtu. Jedním ze zdrojů sociálního
fondu jsou výnosy pokut. Komora hospodaří
v zásadě na principu samofinancování
a nepředpokládá žádný
finanční zdroj ze státního rozpočtu.
| Rudolf Němeček v. r. | Jaroslav Kelnar v. r. |
| Karel Pecháček v. r. | Jaroslav Cabal v. r. |
| Miroslav Wolf v. r. | Jiří Dušek v. r. |

