/1/ Zřizuje se Státní fond tvorby a ochrany
životního prostředí České
republiky (dále jen "Fond").
/2/ Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo
životního prostředí České
republiky (dále jen "správce Fondu").
/3/ Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá
ministr životního prostředí České
republiky vládě České republiky.
Příjmy Fondu tvoří zejména:
a) úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových [§ 44 zákona č.
138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), část
III. nařízení vlády ČSSR č.
35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství.],
b) úplaty za vypouštění škodlivých
látek do ovzduší [§ 2 zákona
č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování
ovzduší.],
c) úplaty podle zákona o odpadech [Zákon
č. /1991 Sb., o odpadech.],
d) odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě [Část VI. zákona
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. (úplné znění
vyhlášeno pod č. 124/1976 Sb.).],
e) pokuty a penále uložené orgány správce
Fondu a inspekcemi za porušení předpisů
a opatření k ochraně životního
prostředí,
f) dotace ze státního rozpočtu,
g) prostředky vrácené podle § 4 odst.
2,
h) výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných správcem Fondu,
i) další příjmy stanovené zvláštními
právními předpisy.
Z Fondu lze poskytovat dotace, půjčky a úvěry
na:
a) akce investičního charakteru související
s ochranou a zlepšováním jednotlivých
složek životního prostředí,
b) ekologická opatření a akce neinvestičního
charakteru související s ochranou a zlepšováním
životního prostředí,
c) činnosti souvisejícími s funkcemi vodních
toků,
d) monitorování jednotlivých složek
životního prostředí,
e) výchovné akce a rozšiřování
informací o životním prostředí.
/1/ Prostředky poskytované z Fondu jsou účelově
vázány a poskytují se žadatelům
za podmínek, které určí správce
Fondu. Prostředky získané podle § 2
písm. d) lze použít jen se souhlasem ministerstva
zemědělství České republiky.
/2/ Ten, komu byly prostředky z Fondu poskytnuty, je povinen
ve lhůtě stanovené správcem Fondu
vrátit prostředky, které nevyčerpal
nebo použil v rozporu s podmínkami určenými
podle odstavce 1.
Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do dalšího kalendářního
roku.
Státní fond vodního hospodářství
[Statut Státního fondu vodního hospodářství
(částka 13/1967 Ú. v., poř. č.
32)]. a Fond ochrany ovzduší [Směrnice
ze dne 21. 11. 1977 o hospodaření s účelovými
prostředky ministerstva lesního a vodního
hospodářství ČSR, určenými
k ochraně ovzduší (částka 22/1977
Věstníku ministerstva lesního a vodního
hospodářství ČSR, poč. č.
9).] se stávají dnem nabytí účinnosti
zákona součástí tohoto Fondu.
Zrušují se:
a) § 4 písm. a) zákona ČNR č.
77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona ČNR č.
175/1982 Sb.,
b) § 9 a § 11 zákona č. 35/1967 Sb., o
opatřeních proti znečišťování
ovzduší.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ustanovení § 2
písm. d) a § 7 písm. a) nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 1992.
Obecná část
Kritický stav životního prostředí
a probíhající ekonomická reforma vyžadují
odpovídající úpravy ekonomických
nástrojů v oblasti ochrany a zlepšování
životního prostředí.
Navrhovaným zákonem bude současně
řešena též pozitivní stimulace
znečišťovatelů na provádění
opatření k minimalizaci škodlivých dopadů
na životní prostředí. Výše
této finanční pomoci bude v souladu s celkovou
finanční a dotační politikou České
republiky v podmínkách reálných možností
naší ekonomiky.
Dále je třeba realizovat uvedenou podporu účelně
z jednoho místa tak, aby nedocházelo ke zbytečnému
tříštění prostředků
a zájmů a bylo možno uplatnit princip nejlepšího
rozdělování. Prostředky Státního
fondu tvorby a ochrany životního prostředí
České republiky budou účelově
vyčleněné pouze na opatření
k ochraně a zlepšování životního
prostředí. Fond je účetně analyticky
členěn podle zdrojů a využití
zdrojů v jednotlivých složkách životního
prostředí.
V oblasti státního fondového hospodářství
v životním prostředí v současné
době existují tyto specializované fondy:
- Státní fond vodního hospodářství,
- Fond ochrany ovzduší,
- Státní fond pro zúrodnění
půdy.
S ohledem na současné rozdělení kompetencí
v oblasti tvorby a ochrany životního prostředí
je účelné, aby veškeré prostředky
určené pro podporu ekologických akcí
a opatření, byly soustředěny u ministerstva
životního prostředí České
republiky jako orgánu odpovědného za stav
životního prostředí.
Předloženy návrh zákona nevylučuje
možnost postupné budoucí decentralizace části
těchto prostředků mezi Fond, státní
rozpočet a rozpočty obcí.
Zřízení Fondu je v souladu se zákonem
ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky).
Odhad celkových disponibilních prostředků
Fondu je závislý na velikosti dotace ze státního
rozpočtu. Odhad prostředků Fondu bez dotace
ze státního rozpočtu pro rok 1992 činí
2,5 miliardy Kčs. V roce 1993 by se tato částka
měla přibližně zdvojnásobit.
Výnosy plynoucí z nových právních
úprav složek životního prostředí
(zákon o životním prostředí,
zákon o ochraně půdy, novela horního
zákona atp.) budou do Fondu směrovány z titulu
ustanovení § 2 písm. i).
Navrhovaný zákon nepředpokládá
dodatečné nároky na pracovní síly
ani na finanční prostředky.
Zvláštní část
K § 1:
Ministerstvo životního prostředí České
republiky bude řídit a spravovat Fond (správce
Fondu).
Podle § 15 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990
Sb. rozsah činnosti Fondu upraví statut Fondu, který
schválí vláda České republiky.
Dále se předpokládá, že statutem
bude zřízena Rada Fondu, která bude konzultačním
a poradním orgánem správce Fondu. Rada bude
složena z předních ekonomických a ekologických
odborníků a zástupců některých
okresů, zejména z ekologicky nejvíce ohrožených
oblastí (severní Čechy, severní Morava).
Jak vyplývá z celkového koncepčního
pojetí Fondu, hlavní užití Fondu je
sanace všech složek životního prostředí
formou investičních a neinvestičních
úvěrů, půjček a dotací
a také funkce iniciační, vedoucí k
dílčímu zlepšování jednotlivých
složek životního prostředí.
Ministr životního prostředí České
republiky odpovídá za hospodaření
s prostředky Fondu vládě České
republiky.
K § 2:
Příjmy (zdroje) Fondu budou tvořit:
1. Úplaty za vypouštění odpadů
do prostředí, a to:
- úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových (§ 2 písm. a) návrhu),
- úplaty za znečišťování
ovzduší (§ 2 písm. b) návrhu),
- úplaty podle zákona o odpadech (§ 2 písm.
c) návrhu).
Tyto úplaty jsou odvozeny od nákladů na zavedení
odpovídajících preventivních opatření
nebo opatření k nápravě, jsou přitom
úměrné druhu a množství vypouštěných
odpadů, diferencované podle způsobu, místa
a doby vypouštění. Při překročení
stanovených limitů se progresivně zvyšují.
2. Úplaty za využívání přírodních
zdrojů tvoří zatím pouze odvody za
trvalé nebo dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě (§ 2 písm. d) návrhu).
Vychází se přitom z reálného
ocenění s přihlédnutím k množství,
kvalitě a lokalizaci zemědělské půdy.
3. Pokuty a penále uložené orgány správce
Fondu (§ 2 písm. e) návrhu). Jde především
o pokuty za nedodržování právních
předpisů a rozhodnutí správních
orgánů (nedodržení uložených
opatření k nápravě apod.).
4. Dotace ze státního rozpočtu (§ 2
písm. f) návrhu) jsou zdrojem Fondu závislým
na přidělených prostředcích
ze státního rozpočtu. S přihlédnutím
k povaze ochrany a zlepšování životního
prostředí se však bude jednat o nezanedbatelný
zdroj Fondu.
5. Prostředky vrácené podle § 4 odst.
2 (§ 2 písm. g) návrhu) odpovídají
rovněž všem funkcím Fondu.
6. Výnosy z veřejných sbírek a loterií
(§ 2 písm. h) návrhu) se budou týkat
sbírek a loterií organizovaných správcem
Fondu.
7. Další příjmy stanovené zvláštními
právními předpisy (§ 2 písm.
i) návrhu). Pod tyto případy je možno
přiřadit další zdroje Fondu, které
budou do Fondu plynout z nových úprav právních
předpisů.
K § 3:
Prostředky Fondu budou použity na základě
hodnocení očekávaných výsledků
a vyhodnocení dalších údajů zejména
na: - akce investičního charakteru související
s ochranou jednotlivých složek životního
prostředí, - ekologická opatření
a akce neinvestičního charakteru související
s ochranou životního prostředí, - činnosti
související s funkcemi vodních toků,
- monitorování jednotlivých složek životního
prostředí, - výchovné akce a rozšiřování
informací o životním prostředí.
Výdaje na výše uvedené akce lze poskytovat
formou dotací, půjček a úvěrů.
K § 4:
Vzhledem k tomu, že se jedná o fond na úseku
tvorby a ochrany životního prostředí,
budou prostředky účelově vázány.
Podmínky určí správce Fondu. Ze Státního
fondu pro zúrodnění půdy se dosavadní
odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě stávají součástí
tohoto Fondu. S ohledem na charakter těchto příjmů
budou získané prostředky použity správcem
Fondu jen se souhlasem ministerstva zemědělství
České republiky.
Zároveň se stanoví povinnost pro toho, kdo
prostředky Fondu nevyčerpal nebo je použil
v rozporu s podmínkami určenými správcem
Fondu, tyto prostředky ve stanovené lhůtě
vrátit.
K § 5:
Protože úkoly spojené s ochranou a zlepšováním
životního prostředí jsou převážně
dlouhodobého charakteru, je třeba, aby prostředky
bylo možno využívat průběžně
bez limitování koncem každého kalendářního
roku.
K § 6:
Stávající dva fondy v oblasti životního
prostředí v gesci správce Fondu se stanou
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
součástí Fondu.
K § 7:
Ze Státního fondu pro zúrodnění
půdy se zrušuje ustanovení § 4 písm.
a) zákona ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním
fondu pro zúrodnění půdy, neboť
odvody za trvalé nebo dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě se stávají součástí
Fondu. Zároveň se zrušuje § 9 a §
11 zákona č. 35/1967 Sb.
K § 8:
Havarijní stav životního prostředí
České republiky vyžaduje alespoň minimální
finanční prostředky k neprodlenému
řešení zatím těch nejpalčivějších
problémů. Jedním z hlavních finančních
zdrojů v této oblasti se stane Státní
fond tvorby a ochrany životního prostředí
České republiky.
Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem
se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti dnem
vyhlášení. Ustanovení § 2 písm.
d) a § 7 písm. a) nabude účinnosti až
dnem 1. ledna 1992, neboť pro rok 1991 jsou odvody za trvalé
i dočasné odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
zahrnuty již v rozpočtu ministerstva zemědělství
České republiky.
V Praze dne 8. května 1991
| Zpracovali: | JUDr. František Rodr |
| Ing. Erik Geuss | |
| Ing. Zdeněk Starý |

