ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

212 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Vladimíra Zemana

na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta

ve věci řešení problému odstranění povodňových škod z povodní r. 1987 a 1990 v okrese Vsetín

Ministr zemědělství České republiky Bohumil Kubát odpověděl poslanci Vladimíru Zemanovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 6. června 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci poslance Vladimíra Zemana, která zní:

"Vážený pane poslanče, v odpověď na Vaše interpelace, týkající se odstraňování následků povodňových škod v okrese Vsetín, uvádím následující:

Soustavná péče o vodní toky a odpovídající hospodaření v povodích jsou určující pro četnost a intenzitu povodní. To platí nejen pro území okresu Vsetín, ale celou Českou republiku.

Zvlášť významné postaveni má les, který zadržuje dešťové srážky, zmírňuje přívalové vody, brání erozi půdy. Poškození lesních porostů imisemi zhoršuje tyto vodohospodářské účinky do té míry, že i v územích, dříve nedotčených, vznikají vážné povodňové škody. Ničení lesních porostů imisemi lze částečně eliminovat zvláštními způsoby hospodaření. Pro jejich uplatnění je již dnes zařazeno 40% lesů v České republice do kategorie lesů ochranných a zvláštního určení, v nichž funkce vodohospodářské a půdoochranné mají přednost před produkcí dříví. Je položen důraz na rychlé zalesnění pasek, řádnou ochranu kultur, volí se dřeviny odolné proti účinkům imisí. V těžbě a přibližování dříví je snaha po co nejmenším narušení půdního krytu. Výzkum, probíhající i za mezinárodní účasti, hledá nové účinnější postupy. Důsledné, velkoplošné uplatnění zvláštních hospodářských způsobů je nákladné, pracné, vyžaduje zvláštní techniku a technologie. Nepodařilo se dosud prosadit odpovídající způsoby hospodaření všude, kde je to potřebné a ve všech žádoucích směrech. Stav lesů zdaleka neodpovídá požadavkům vodohospodářským, ale ani představám a cílům, které vedení lesního hospodářství vytyčuje.

Stav lesa je ovšem jenom jednou ze složek, ovlivňujících průběh odtoku vody z povodí. Rozhodující vliv má koneckonců stav vlastního vodního toku.

Zvlášť bystřinné toky, které byly určeny do správy organizací lesního hospodářství, jsou povodňovými škodami postihovány nejvíce, vzhledem k jejich lokalizaci v horských oblastech s bohatými srážkami. Práce lesnicko-technických meliorací a hrazení bystřin byly a jsou dosud hrazeny ze státních prostředků. Klesající zdroje finančních prostředků, a tím omezovaná péče o bystřiny, byly bývalým ministerstvem lesního a vodního hospodářství avizovány již v roce 1987. Předložené rozbory a uplatněné požadavky však nebyly bývalými ústředními orgány pro plánování a financování řešeny.

Pro rok 1991 byl ministerstvem financí ČR schválen postup údržby a péče o bystřinné toky s finančním rozsahem, obdobným jako v roce 1990 v rámci prací celospolečenského významu. To v případě Severomoravských státních lesů v Krnově, kam přísluší i Vsetínsko, činí cca 28 mil. Kčs. Další zdroje pro řešení povodňových škod nebyly pro letošní rok uvolněny. Jednání s ministerstvem životního prostředí ČR o poskytnutí finančních zdrojů na práce lesnicko-technických meliorací prozatím nebyly úspěšné.

Úpravy, údržba a čištění zemědělských toků a melioračních odpadů, vč. odstraňování povodňových škol, byly dosud hrazeny z prostředků Státního fondu pro zúrodnění půdy. Od 1. 1. 1990 jediným finančním zdrojem tohoto fondu jsou úhrady za zábory zemědělského půdního fondu. Pro rok 1991 jsou finanční prostředky na údržbu zemědělských toků v rozsahu 20 %, u nové výstavby v rozsahu 10 % oproti roku 1989. Další existence tohoto fondu u MZ ČR je zpochybňována MŽP ČR a je reálná obava, že v nejbližším období MZ ČR nebude mít k dispozici ani tyto zcela nedostatečné finanční zdroje.

Pro ochranu lokalit Luka nad Jihlavou a Važany nad Litavou připravila Státní meliorační správa stavby, s cílem dosáhnout normou požadované ochrany intravilánů obcí. Jsou navrženy s realizací od roku 1990 do roku 1995. Byly shromážděny finanční prostředky od Státního fondu pro zúrodnění půdy, České státní pojišťovny a vlastní prostředky investorů. Stavby byly zahájeny.

Vážený pane poslanče, z uvedeného vyplývá, že podmínkou pro péči o drobné vodní toky a jejich povodí, na kterých hospodaří organizace MZe ČR, je jejich financování. Z výrazně omezených zdrojů resortu pro rok 1991 nelze zatím financovat odstraňování vzniklých povodňových škod, ani preventivní práce k jejich omezování v potřebném rozsahu.

To je důvod, proč jsem rozhodl o provedení šetření v dříve postižených oblastech. Na podkladě tohoto šetření budou specifikovány akce, které mají z hlediska ochrany zájmů občanů prioritu. Mým záměrem je informovat o celé situaci vládu ČR a požádat o finanční pomoc. Tuto informaci chci předložit v průběhu jednoho měsíce.

Jsem si vědom skutečnosti, že nové majetkové poměry ve vztahu k půdě vytvoří nové podmínky i pro činnost lesnicko-technických meliorací.

Proto program odvětví lesního hospodářství MZe ČR ke zlepšení životního (přírodního) prostředí stanovuje nově upravit lesnicko-technické meliorace a hrazení bystřin zákonným předpisem v rámci novelizovaného zákona o lesích. To se tyká i organizačního zajištění této služby v odvětví lesního hospodářství. Jsem si vědom, že právě v odvětví lesního hospodářství jsou pro tuto činnost kapacitní projektové i realizační složky, zaměřené na speciální biologické a technické práce. Souhlasím s Vámi, že zaniknutí uvedené činnosti v oblasti Vsetínska by bylo chybou.

Věřím, že vyjasnění majetkových poměrů, dokončení organizačních změn a především vydání nových zákonů umožní v příštím období překlenout kritický stav letošního roku.

Závěrem si Vás dovoluji požádat, vážený pane poslanče, o podporu uvedených záměrů i na půdě České národní rady.

V Praze dne 6. června 1991 Bohumil Kubát, v.r."

V Praze dne 26. června 1991

Dagmar Burešová, v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP