Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s §89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu ČNR, poslancům České
národní rady následující písemnou
interpelaci poslanců ČNR Michala Krause a Jaroslava
Sourala předsedovi vlády České republiky
Petru Pithartovi:
"Vážený pane premiére, obracíme
se na Vás s interpelací, která si klade za
cíl upozornit na vážné problémy
ve státním podniku OKD, jež nelze často
řešit bez pomoci centrálních orgánů.
V roce 1991 považujeme za klíčové otázky:
1. Zabezpečení pracovních sil
Situace v této oblasti se vyostří zejména
v důsledku působení následujících
faktorů:
- předčasný odchod pracovníků
splňujících podmínky důchodu
horníků v 50 letech;
- pokračující přeřazování
horníků pro dosažení nejvyšší
přípustné expozice a pro chorobu z povolání;
- omezení zdrojových možností v důsledku
zákazu práce v podzemí do 21 let (zrušení
výuky učňů důlních učebních
oborů, zrušení dlouhodobých odkladů
branců-horníků a zrušení náboru
v armádě);
- zrušení organizovaného náboru a výhod
s tím souvisejících, které nebudeme
schopni adekvátně nahradit.
Průzkum trhu práce jednoznačně ukazuje,
že deficitní bilanci pracovních sil v kategorii
důlních dělníků nepokryje ani
nábor, a to i při očekávané
vysoké nezaměstnanosti.
Důvody spočívají mimo jiné
také v nevhodné struktuře volných
zdrojů pracovních sil (vysoký podíl
žen, THP a pracovníků mimo vhodné věkové
složení pro doly, tj. od 21 - 40 let), vysokých
nárocích na zdravotní stav a výrazném
snížení zájmu o práci v hornictví.
Řešení této problematiky spatřujeme
v těchto oblastech:
a) poskytování odlučného a cestovních
náhrad k návštěvě rodiny
u nově přijímaných důlních
dělníků v rámci připravované
novelizace vyhl. č. 33/84 Sb. o cestovních náhradách.
Podle materiálu FMPSV čj. 22-20295-5104 o zásadách
poskytování cestovních náhrad, který
je připraven pro schůzi vlády ČSFR,
lze odlučné a cestovní výdaje poskytovat
podle čl. III/4 pouze v rozpočtových a příspěvkových
organizacích, nikoliv v organizacích provozujících
podnikatelskou činnost;
b) poskytování náborových příspěvků
novým pracovníkům důlních profesí,
kteří se zaváží odpracovat v
podzemí určitou dobu, a to až Kčs 2.400,-
při závazku na 1 rok, resp. až Kčs 10.000,-
při závazku na 3 roky. V případě,
že by nebylo možné náborové příspěvky
hradit jako dosud z provozních nákladů, ale
ze mzdových nákladů, pak takto vyplacené
náborové příspěvky tolerovat
při stanovení nezdaňovaného objemu
mzdových a ostatních nákladů v systému
ekonomické regulace mezd v r. 1991;
c) vzhledem k předpokládaným problémům
při zabezpečování pracovních
sil uvažovat o zaměstnávání
zahraničních pracovníků, zejména
z PLR. K tomu je nutné povolení úřadů
práce;
d) jedna z perspektivních možností krytí
potřeb pracovních sil je využití civilní
vojenské služby pro hornictví, kterou upravuje
zákon č. 73 z 14. 3. 1990, a to formou novely tohoto
zákona. Rámcově lze charakterizovat potřebu
právní úpravy tak, že výjimečně
lze vykonat civilní vojenskou službu prací
v podzemí hlubinných dolů na základě
osobní žádosti brance. Z hlediska potřeb
armády lze počty případně omezit
stanoveným limitem. Vzhledem k charakteru a náročnosti
práce by bylo nutné upravit zákon tak, aby
pracovník absolvující civilní službu
v hornictví mohl být odměňován
podle platných mzdových předpisů.
2. Uplatnění osob se zdravotním poškozením
Řešení reprodukce pracovních sil ve
s. p. OKD je charakterizováno problémy s uplatněním
pracovníků převáděných
ze zdravotních důvodů při dosažení
nejvyšší přípustné expozice
(NPE), resp. pro chorobu z povolání (CHP).
3. Hmotné zabezpečení pracovníků
uvolňovaných z důvodů organizačních
či racionalizačních opatření
v organizaci
Pro řešení tohoto problému považujeme
za nezbytné koncipovat v nové právní
úpravě (na místo dosavadní vyhlášky
č. 195/89 Sb. v platném znění) hmotné
zabezpečení ve formě odstupného tak,
aby zejména motivovalo pracovníky ke skončení
pracovního poměru a současně mělo
za charakter "dávky kompenzující nepříznivé
dopady v příjmové oblasti pracovníka"
z důvodu "vynucené" změny zaměstnání.
Maximální výše odstupného (pětinásobek)
se s ohledem na důchodovou situaci organizací a
možnosti dalšího uplatnění v současné
době jeví jako dostačující.
Obligatorně odstupné stanovit ve výši
pětinásobku měsíčního
průměrného hrubého výdělku
v případech rozvázání pracovního
poměru dohodou z důvodů uvedených
v § 46 odst. 1 písm. a - c ZP.
Ve výši dvouměsíčního
průměrného výdělku povinně
stanovit odstupné při výpovědi ze
strany organizace pro důvody uvedené v § 46
odst. 1 písm. a) a b) ZP s fakultativním zvýšením
o další tříměsíční
průměrný výdělek (kritéria
v kolektivní smlouvě, např. věk pracovníka,
délka pracovního poměru apod.).
Ve výši tříměsíčního
průměrného výdělku povinně
při výpovědi podle § 46 odst. 1 písm.
c) ZP, a to ve vazbě na očekávané
změny délky výpovědní doby,
s fakultativním zvýšením o další
jednoměsíční průměrný
výdělek.
Fakultativně ve výši až pětinásobku
průměrného výdělku v případech
změny prac. činnosti (dohody o změně
pracovní smlouvy) pokud dochází ke snížení
základní mzdy, a to za podmínek stanovených
v KS.
Realizace předložených námětů
by mohla značně usnadnit potřeby efektivní
zaměstnanosti a reprodukce pracovních sil ve s.
p. OKD.
Z naší návštěvy v OKD vyplynula
pro ústřední orgány celá řada
dalších námětů a připomínek.
Dovolujeme si Vás na ně upozornit a současně
požádat o případné stanovisko.
Jedná se o následující připomínky
a náměty:
- hornickou veřejností je očekávána
novelizace vyhlášky 102/1987 Sb., s účinností
od 1. 1. 1991. Podle poslední informace z FMPSV má
dojít k posunutí účinnosti od 1. 2.
1991. Jelikož tato úprava má zvýšit
dávky odstupného ze šestinásobku na
desetinásobek průměrného výdělku,
budou uměle drženi pracovníci v dole až
do účinnosti této právní úpravy;
- s. p. OKD požadoval na řešení zdravotní
situace dotaci ve výši 400 mil. Kčs, dosud
byla s. p. OKD poskytnuta pouze půjčka ve výši
150 mil. Kčs, která nepokryje veškeré
náklady spojené s vyřazováním
horníků;
- poněvadž došlo ke zrušení účelového
fondu a není jasná koncepce fondu kulturních
a sociálních potřeb do budoucna, je nutno
dořešit urychleně záležitost FKSP,
aby bylo možno i do budoucna zajišťovat např.
nákup zdravotechniky pro závodní zdravotnická
zařízení, jakož i pro specializovaná
zdravotnická střediska, která jsou nedostatečně
vybavena speciální zdravotní technikou;
- z hlediska orgánů posudkové služby,
které rozhodují o přiznávání
plných invalidních důchodů, je nutno
změnit legislativu, pokud jde o posuzování
další umístitelnosti pracovníků,
kteří jsou vyřazováni ze zdravotních
důvodů směrem k lokálním podmínkám;
- jako problém se jeví podávání
ochranných nápojů a polévek horníkům,
poněvadž tato agenda není zahrnuta údajně
v návrhu nového vládního nařízení
ve věci závodního stravování;
- od 1. 1. 1991 vstoupí v platnost nové zvýšení
cen potravin, což zákonitě povede k nutnosti
dalšího zvýšení finančního
limitu jídel, ke zvýšení cen stravenek
i zvýšení limitu spotřeby surovin na
výrobu hornických svačin, polévek,
a ochranných nápojů;
- nedořešenou otázkou zůstává
i nadále výše limitu hodnoty surovin spotřebovaných
na přípravu jídla a nápojů
při celodenním stravování a rekondičních
pobytech horníků.
Vážený pane premiére,
po nedávné pracovní návštěvě
na Ostravsku jste tuto oblast označil za "sud prachu".
Dospěli jsme ke stejnému závěru. Slíbili
jsme proto v OKD, že se koncem ledna znova setkáme
a předložíme konkrétní stanoviska
k otázkám, které obsahuje naše interpelace.
Jsme si současně vědomi, že řada
zmíněných problémů zasahuje
do kompetencí federální vlády. Vycházíme
však z předpokladu, že se nejedná o nepřekonatelnou
překážku.
Žádáme Vás proto o stanovisko vlády
ČR, jak hodlá, zřejmě ve spolupráci
s vládou federální, problémy které
jsou předmětem naší interpelace, řešit.

