Ministr životního prostředí České
republiky Bedřich Moldan odpověděl poslanci
Juliusovi Jančárymu na jeho ústní
interpelaci přednesenou na 7. schůzi ČNR
dopisem ze dne 7. prosince 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Bedřicha
Moldana na interpelaci poslance Juliuse Jančáryho,
která zní:
"Vážený pane poslanče, k Vaší
interpelaci na předsedu vlády ČR ve věci
struktury a funkcí expozitur ministerstva životního
prostředí ČR v Severočeském
kraji přednesené 15. 11. 1990 na 7. schůzi
České národní rady Vám sděluji:
Interpelace vychází z ne zcela správného
pochopení usnesení vlády ČR č.
282/90 a č. 287/90 pravděpodobně z důvodů
Vaší neúplné informovanosti o dané
problematice ve všech souvislostech.
Velmi závažný stav životního prostředí
v severních Čechách projednala vláda
ČR dne 2. 11. 1990 a svým usnesením č.
287/90 vytyčila opatření k řešení
problémů životního prostředí
severních Čech a plně se postavila za dohodnutý
soubor opatření k ozdravění životního
prostředí v Severočeském kraji na
léta 1991 - 1995 a s výhledem do roku 2000, který
je přílohou usnesení. V souladu s citovaným
usnesením vlády ČR část II,
budu jmenovat zmocněnce pro obě severočeské
oblasti. Jejich kompetence však nelze spojovat s odpovědností
za výkon státní správy vyplývající
pro ministerstvo zejména z ustanovení § 17
zákona ČNR č. 429/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a některých dalších opatřeních
s tím souvisejících.
V této souvislosti pak vláda ČR svým
usnesením ze dne 18. 10. 1990 č. 282 schválila
koncepci systému státní správy na
úsecích životního prostředí
v působnosti ministerstva životního prostředí
ČR i způsob zabezpečení výkonu
státní správy po zrušení KNV
zřízením devíti detašovaných
pracovišť MŽP ČR, vymezením jejich
územních oblastí i jejich působnosti.
Pracoviště budou provádět vrchní
státní dozor v oblastech životního prostředí
v působnosti MŽP ČR, řídit a
metodicky usměrňovat výkon státní
správy referátů životního prostředí
okresních úřadů, včetně
přezkoumávání jejich rozhodnutí
v odvolacích řízeních i mimořádnými
opravnými prostředky. Koncepční a
správní problematika životního prostředí
se řeší v příslušných
odborných útvarech MŽP ČR a není
účelné ji slučovat s úkoly
ministerstva ve správní oblasti i když vzájemná
spolupráce (což se týká i územních
odborů) je nezbytná.
Při vymezování územního rozsahu
jednotlivých detašovaných pracovišť
MŽP ČR se vycházelo ze zásady, že:
- budou respektovány zejména specifické ekologické
podmínky jednotlivých oblastí,
- bude respektováno členění dané
územním rozsahem stávajících
okresů, aniž přitom bude respektováno
územní vymezení krajů.
Proto také byly do jedné oblasti zahrnuty celé
Krušné hory a Podkrušnohoří, neboť
toto území sjednocuje stejná a vůči
jiným oblastem odlišná problematika hnědouhelné
pánve se specifickým dopadem na problematiku životního
prostředí. Naproti tomu východní část
severočeského kraje s Lužickými a Jizerskými
horami má z ekologického hlediska velmi podobnou
problematiku jako území Krkonoš a Podkrkonoší
a proto bylo toto území spojeno do druhé
severočeské oblasti.
Usnesením vády ČR č. 282/90 byl schválen
celkový počet pracovníků detašovaných
pracovišť na 299 osob. V bývalých KNV
pracovalo dle plánu práce na rok 1990 celkem 241
osob v oblastech životního prostředí
s výsledky, které jsou již dnes všeobecně
známy a je znám i fakt, že KNV prakticky nezabezpečovaly
dozorovou a dohlédací činnost ve státní
správě, což bylo opakovaným předmětem
kritiky zejména generální prokuratury. Nejde
tudíž o dvojnásobný nárůst
pracovníků v oblastech výkonu státní
správy ŽP, jak ve své interpelaci uvádíte,
ale z hlediska ministerstva pouze o to, abychom byli schopni alespoň
v přiměřené úrovni zabezpečit
úkoly státní správy v působnosti
MŽP ČR. Naopak toto řešení vytváří
předpoklady pro hospodárné vydávání
státních prostředků zkrácením
dojezdových vzdáleností při místním
řízení a vede i k využití místních
znalostí problematiky.
V této souvislosti musím poznamenat, že například
při srovnatelných podmínkách s Bavorskem,
kde se výkonem státní správy v oblastech
ŽP, bez ochrany půdy a lesa, zabývá
na úrovni ministerstva a oblastních správ
celkem 1084 pracovníků, došlo usnesením
vlády č. 282/90 k stanovení celkového
počtu pracovníků na stejné úrovni
pouze na 670 osob. Tolik k dokreslení situace k možné
úrovni zabezpečení výkonu státní
správy ŽP v České republice.
Rovněž Váš nesouhlas se způsobem
obsazování funkce pracovníků pověřených
vybudováním detašovaných pracovišť
vyplývá zřejmě z určité
neinformovanosti. Pro Vaši informaci uvádím,
že funkce těchto pracovníků je výrazně
dočasná a v současné době je
již připraveno vypsání konkursu na tato
místa. Předpokládáme, že nejpozději
k 1. 2. 1991 bude na základě výsledku konkursního
řízení jmenován přednosta příslušného
pracoviště. S pozdravem
| V Praze dne 7. prosince 1990 | Bedřich Moldan, v.r." |

