Federální shromážděni České a Slovenské Federativní Republiky,
poslankyně Federálního shromáždění - Sněmovna národů,
volební obvod číslo 73 Ing. Zdeňka
BENEŠOVÁ
Věc: Interpelace
Vážené předsednictvo Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění,
podle § 62 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
ČSFR ze dne 22. 3. 1989 interpeluji ministra financí
pana Václava KLAUSE a ministra vnitra ČSFR pana
Richarda SACHERA ve věci přehodnocení návrhu
státního rozpočtu ve prospěch MV ČSFR.
K této interpelaci mě vedou skutečnosti,
které nastaly od konce minulého roku ve směru
nebývalého nárůstu trestné
činnosti na celém území státu,
kdy stávající početní stavy
a technické vybavení složek Veřejná
bezpečnosti v žádném případě
neodpovídají současnému stavu kriminality
a do budoucna nelze počítat s jejím snížením
pouze v důsledku zvýšení právního
vědomí občanů, ale ve zvýšení
jak preventivně výchovné, tak i represivní
činnosti orgánů Bezpečnosti, což
je přímo odvislé od početních
stavů příslušníků, jejich
materiálně technického vybavení, které,
pokud vůbec je, je morálně zastaralé,
včetně vozového parku.
Všichni dobře víme, že otázky ochrany
oprávněných zájmů občanů,
jejich života, zdraví, majetku a veřejného
pořádku jako celkového předpokladu
k zajištění klidu a bezpečnosti občanů
našeho státu, byly dlouhodobě podceňovány,
což se odráželo již v minulosti v oprávněné
nespokojenosti občanů s bezpečnostními
složkami, což bylo de facto jen snahou o řešení
důsledku daného stavu, nikoliv jeho příčiny.
Dnes se zákonitě promítají neodborné
zásahy do resortu Bezpečnosti o to více,
jak na jedné straně docházelo ke snižování
stavu sil veřejnobezpečnostního aparátu,
na druhé straně k podceňování
jeho vybavenosti nutné ke zkvalitňování
boje se stéle narůstající kriminalitou.
Rovněž se pozapomnělo na fakt, jakým
je výstavba sídlišť, zvyšování
počtu motorových vozidel při stejném,
neodpovídajícím počtu příslušníků
pořádkové a dopravní služby.
Nyní, kdy se více než dříve dostává
do popředí potřeba znovuzavedení vyčleněných
pracovišť, můžeme říci na
úrovni policejních stanic, v místech se vzrůstajícím
nápadem kriminality, nelze tyto potřeby pokrýt
ani ze stávajících stavů příslušníků,
ani potřebnou technikou, která, jak jsem již
uvedla, buď neexistuje a pokud ano, potom v takovém
stavu a množství, že nepostačuje ani na
pokrytí současných potřeb pro výkon
služby, natož při zvýšení
počtu příslušníků a pracovišť.
Zanedbatelné není ani využívání,
lépe řečeno zneužívání
prostředků VB, tedy společnosti, k zajišťování
takových úkonů a doslova služeb, které
zatěžuji Veřejnou bezpečnost a odebírají
jí čas učený pro vlastní bezpečnostní
práci. Tím mám na mysli například
doručování zásilek pro jiné
státní orgány, a zajišťování
odvozu dětí do dětských domovů
při jejich útěcích, nebo dětí,
o které rodiče nejeví zájem, odvoz
osob do výkonu trestu, které v mnohých případech
doslova spoléhají na "taxislužbu"
VB, apod. Hovořím o tom proto, že na jedné
straně si doplnění bezpečnostního
aparátu vyžádá zvýšené
náklady, které se dle mého názoru
musí několikanásobně vrátit
této společnosti zpět nejen ve snížení
společenských ztrát a škod, které
každoročně narůstají se zvyšujícím
se nápadem kriminality, ale také ve snížení
morálních škod a škod vzniklých
ve spojení se zdravotním poškozením
občanů.
Značná je i částka, o kterou by se
snížily náklady na bezpečnostní
aparát, pokud by organizace zvýšily svoji vlastní
ochranu před trestnou činností zabezpečením
objektů potřebnou technikou a podílely se
na úhradě nákladů spojených
s vytvářením speciálních zásahových
skupin, které by nebyly podřízeny bezpečnostnímu
aparátu, ale byly by samostatnou složkou mimo resort
ministerstva vnitra. Rovněž uzákonění
povinnosti osob - viz odvoz odsouzených do výkonu
trestu, dětí do dětských domovů,
případně podnapilých do protialkoholové
záchytné stanice - proplatit v plné výši
skutečně vzniklé náklady s těmito
úkony spojenými a které jdou dosud na úkor
VB, tedy společnosti, by přispělo ke snížení
celkových nákladů na bezpečnostní
aparát.
Jsem toho názoru, že připravované přestrojení
bezpečnostního aparátu není ve vztahu
ke zlepšení jeho činnosti natolik důležité,
aby muselo být řešeno tak nákladným
způsobem, to je celkovým přestrojením,
ale postupně by měly být nahrazovány
některé výstrojní součástky,
kdy zpočátku by možná stačila
změna hodnostních označení - například
barevně - a změna doplňků, připomínajících
předchozí režim.
Tyto ušetřené částky, uvážíme-ti,
že na přestrojení jednoho příslušníka
se předpokládá částka cca 10.000,
Kčs, jakož i částky ušetřené
odbouráním uvedených činností
nebo jejich úhrada organizacemi a občany, jimž
byly poskytnuty, by dle mého názoru jistě
přispěly k účelu, který je
předmětem mé interpelace.
Je samozřejmé - a za to se omlouvám - že
nejsem natolik zasvěcena do daného problému,
abych mohla předložit vyčerpávající
analýzu a uvést přesné částky,
které jsou potřebné ke zlepšení
celkového stavu v naší Bezpečnosti,
zrovna jako nemohu uvést přesné finanční
částky, které by mohly být ušetřeny
navrhovaným opatřením a mohly by být
věnovány na částečnou úhradu
ke zvýšení počtu a materiálně
technického vybavení příslušníků
bezpečnostního aparátu.
Je skutečností, že se obracím touto
formou na pana ministra financí a pana ministra vnitra
ČSFR pod dojmem situace v mém volebním obvodu,
na základě názoru většiny mých
voličů a ve snaze přispět k řešení
tíživé situace nejen na úseku bezpečnostní
problematiky, ale problémů, které se dle
mého názoru týkají ve své podstatě
všech občanů našeho státu.
Závěrem bych chtěla vyjádřit
přesvědčení, že pokud bude nutné
doplnit mnou načrtnuté problémy o konkrétní
údaje, bude jistě ze strany ministerstva vnitra
ČSFR snaha o urychlené zpracování
potřebných podkladů pro kvalifikované
rozhodnutí v dané věci.
Ing. Zdeňka Benešová | |
Jiráskova 283 | |
Brodek u Př. | |
Vol. obvod č. 73 SN FS |