462

Federální shromážděni České a Slovenské Federativní Republiky,

poslankyně Federálního shromáždění - Sněmovna národů,

volební obvod číslo 73 Ing. Zdeňka BENEŠOVÁ

Věc: Interpelace

Vážené předsednictvo Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění,

podle § 62 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění ČSFR ze dne 22. 3. 1989 interpeluji ministra financí pana Václava KLAUSE a ministra vnitra ČSFR pana Richarda SACHERA ve věci přehodnocení návrhu státního rozpočtu ve prospěch MV ČSFR.

K této interpelaci mě vedou skutečnosti, které nastaly od konce minulého roku ve směru nebývalého nárůstu trestné činnosti na celém území státu, kdy stávající početní stavy a technické vybavení složek Veřejná bezpečnosti v žádném případě neodpovídají současnému stavu kriminality a do budoucna nelze počítat s jejím snížením pouze v důsledku zvýšení právního vědomí občanů, ale ve zvýšení jak preventivně výchovné, tak i represivní činnosti orgánů Bezpečnosti, což je přímo odvislé od početních stavů příslušníků, jejich materiálně technického vybavení, které, pokud vůbec je, je morálně zastaralé, včetně vozového parku.

Všichni dobře víme, že otázky ochrany oprávněných zájmů občanů, jejich života, zdraví, majetku a veřejného pořádku jako celkového předpokladu k zajištění klidu a bezpečnosti občanů našeho státu, byly dlouhodobě podceňovány, což se odráželo již v minulosti v oprávněné nespokojenosti občanů s bezpečnostními složkami, což bylo de facto jen snahou o řešení důsledku daného stavu, nikoliv jeho příčiny.

Dnes se zákonitě promítají neodborné zásahy do resortu Bezpečnosti o to více, jak na jedné straně docházelo ke snižování stavu sil veřejnobezpečnostního aparátu, na druhé straně k podceňování jeho vybavenosti nutné ke zkvalitňování boje se stéle narůstající kriminalitou. Rovněž se pozapomnělo na fakt, jakým je výstavba sídlišť, zvyšování počtu motorových vozidel při stejném, neodpovídajícím počtu příslušníků pořádkové a dopravní služby.

Nyní, kdy se více než dříve dostává do popředí potřeba znovuzavedení vyčleněných pracovišť, můžeme říci na úrovni policejních stanic, v místech se vzrůstajícím nápadem kriminality, nelze tyto potřeby pokrýt ani ze stávajících stavů příslušníků, ani potřebnou technikou, která, jak jsem již uvedla, buď neexistuje a pokud ano, potom v takovém stavu a množství, že nepostačuje ani na pokrytí současných potřeb pro výkon služby, natož při zvýšení počtu příslušníků a pracovišť.

Zanedbatelné není ani využívání, lépe řečeno zneužívání prostředků VB, tedy společnosti, k zajišťování takových úkonů a doslova služeb, které zatěžuji Veřejnou bezpečnost a odebírají jí čas učený pro vlastní bezpečnostní práci. Tím mám na mysli například doručování zásilek pro jiné státní orgány, a zajišťování odvozu dětí do dětských domovů při jejich útěcích, nebo dětí, o které rodiče nejeví zájem, odvoz osob do výkonu trestu, které v mnohých případech doslova spoléhají na "taxislužbu" VB, apod. Hovořím o tom proto, že na jedné straně si doplnění bezpečnostního aparátu vyžádá zvýšené náklady, které se dle mého názoru musí několikanásobně vrátit této společnosti zpět nejen ve snížení společenských ztrát a škod, které každoročně narůstají se zvyšujícím se nápadem kriminality, ale také ve snížení morálních škod a škod vzniklých ve spojení se zdravotním poškozením občanů.

Značná je i částka, o kterou by se snížily náklady na bezpečnostní aparát, pokud by organizace zvýšily svoji vlastní ochranu před trestnou činností zabezpečením objektů potřebnou technikou a podílely se na úhradě nákladů spojených s vytvářením speciálních zásahových skupin, které by nebyly podřízeny bezpečnostnímu aparátu, ale byly by samostatnou složkou mimo resort ministerstva vnitra. Rovněž uzákonění povinnosti osob - viz odvoz odsouzených do výkonu trestu, dětí do dětských domovů, případně podnapilých do protialkoholové záchytné stanice - proplatit v plné výši skutečně vzniklé náklady s těmito úkony spojenými a které jdou dosud na úkor VB, tedy společnosti, by přispělo ke snížení celkových nákladů na bezpečnostní aparát.

Jsem toho názoru, že připravované přestrojení bezpečnostního aparátu není ve vztahu ke zlepšení jeho činnosti natolik důležité, aby muselo být řešeno tak nákladným způsobem, to je celkovým přestrojením, ale postupně by měly být nahrazovány některé výstrojní součástky, kdy zpočátku by možná stačila změna hodnostních označení - například barevně - a změna doplňků, připomínajících předchozí režim.

Tyto ušetřené částky, uvážíme-ti, že na přestrojení jednoho příslušníka se předpokládá částka cca 10.000, Kčs, jakož i částky ušetřené odbouráním uvedených činností nebo jejich úhrada organizacemi a občany, jimž byly poskytnuty, by dle mého názoru jistě přispěly k účelu, který je předmětem mé interpelace.

Je samozřejmé - a za to se omlouvám - že nejsem natolik zasvěcena do daného problému, abych mohla předložit vyčerpávající analýzu a uvést přesné částky, které jsou potřebné ke zlepšení celkového stavu v naší Bezpečnosti, zrovna jako nemohu uvést přesné finanční částky, které by mohly být ušetřeny navrhovaným opatřením a mohly by být věnovány na částečnou úhradu ke zvýšení počtu a materiálně technického vybavení příslušníků bezpečnostního aparátu.

Je skutečností, že se obracím touto formou na pana ministra financí a pana ministra vnitra ČSFR pod dojmem situace v mém volebním obvodu, na základě názoru většiny mých voličů a ve snaze přispět k řešení tíživé situace nejen na úseku bezpečnostní problematiky, ale problémů, které se dle mého názoru týkají ve své podstatě všech občanů našeho státu.

Závěrem bych chtěla vyjádřit přesvědčení, že pokud bude nutné doplnit mnou načrtnuté problémy o konkrétní údaje, bude jistě ze strany ministerstva vnitra ČSFR snaha o urychlené zpracování potřebných podkladů pro kvalifikované rozhodnutí v dané věci.



Ing. Zdeňka Benešová
Jiráskova 283
Brodek u Př.
Vol. obvod č. 73 SN FS


V Brodku u Př. dne 6. 5. 1990


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP