ministra národní obrany ČSFR generálplukovníka
M. Vacka na interpelaci poslance SL Antona Juriše (tisk
420)
MINISTR NÁRODNÍ OBRANY ČSFR
Č. j. 4849-84 | V Praze dne ... dubna 1990 |
Vážený pane poslanče,
požadavek obyvatel města PIEŠŤAN a okolí
na zrušení vojenského letiště je
mi znám již z počátku tohoto roku a
zdůrazňuji, že není ojedinělý.
Stížnosti obyvatelstva na nadměrnou hlučnost
leteckého provozu s požadavkem na přemístění
leteckých útvarů a omezení letového
provozu jsou zasílány téměř
ze všech míst, která se nacházejí
v blízkosti letišť s vojenským provozem.
Tento stav způsobil v československém vojenském
letectvu složitou a velmi vážnou situaci.
Všem nám je jasné, že přemístěním
jednoho leteckého pluku na jiné letiště
se situace neřeší, naopak, komplikuje se na
jiném místě. Zásadní a jedině
účinné opatření k zmírnění
hlukové zátěže obyvatelstva v nejvíce
postižených lokalitách je snížení
početního stavu čs. letectva.
Zde je nutné si uvědomit, že současný
stav odzbrojovacích jednání ve VÍDNI
zatím nevytváří podmínky k
okamžitému snížení stavů
letecké techniky. Také naše působení
ve Varšavské smlouvě nás zavazuje k
plnění úkolů vyplývajících
z přijaté obranné doktríny.
O tom, že osud PIEŠŤAN jako lázeňského
města není mně ani veliteli letectva a PVOS
lhostejný, svědčí uskutečněná
jednání a opatření přijatá
k omezení leteckého provozu.
Již v měsíci únoru jednal náčelník
Vysoké vojenské letecké školy gen. SABOL
s představiteli města, VPN a zástupci občanů
PIEŠŤAN o možnostech omezení letového
provozu. Při tomto jednání bylo dosaženo
dohody o opatřeních, která pro Vaši
informaci uvádím:
- ke snížení vlivu hluku byly zvětšeny
výšky příletu k letišti nad 1000
m a stanoveny koridory zcela mimo město,
- provoz cvičných proudových letounů
L-39 Albatros na letišti PIEŠŤANY bude omezen koncem
roku 1990, tím dojde k snížení letového
provozu zhruba o 30%,
- letecký výcvik na dopravních letounech
bude zabezpečován pouze čtyřmi letouny
L-410,
- výcvik pilotů vrtulníků je od 1.
4. prováděn z letiště BOJNÁ 20
km od PIEŠŤAN. Provoz vrtulníků Mi-2 na
letišti PIEŠŤANY se tím omezí pouze
na odlet do prostoru BOJNÉ a přílet zpět
po skončení letové akce.
Nebezpečí pádu letounu do objektu atomové
elektrárny JASLOVSKÉ BOHUNICE, na který upozorňujete
ve své interpelaci, je prakticky vyloučeno. Prostor
nad atomovou elektrárnou a to nejen v případě
JASLOVSKÝCH BOHUNIC, je zakázaným prostorem
pro veškeré lety a tím je pravděpodobnost
takovéhoto poškození atomové elektrárny
snížen na nejmenší možnou míru.
V rámci objektivity bych chtěl také připomenout,
že vojenské vrtulníky nejen občany PIEŠŤAN
obtěžují hlukem, ale také zachraňují
lidské životy jako prostředky rychlé
záchranné pomoci. Tato pomoc byla poskytnuta občanům
PIEŠŤAN již v několika případech.
Domnívám se, že uvedené skutečnosti
přesvědčivě ukazují na zájem
a snahu vedení čs. voj. letectva řešit
problémy spojené s negativním dopadem leteckého
výcviku na civilní obyvatelstvo.
Vážený pan
Ing. Anton JURIŠ
poslanec Sněmovny lidu FS