FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

437

Odpověď

ministra národní obrany ČSFR generálplukovníka M. Vacka na interpelaci poslance SL Antona Juriše (tisk 420)

MINISTR NÁRODNÍ OBRANY ČSFR

Č. j. 4849-84V Praze dne ... dubna 1990


Vážený pane poslanče,

požadavek obyvatel města PIEŠŤAN a okolí na zrušení vojenského letiště je mi znám již z počátku tohoto roku a zdůrazňuji, že není ojedinělý.

Stížnosti obyvatelstva na nadměrnou hlučnost leteckého provozu s požadavkem na přemístění leteckých útvarů a omezení letového provozu jsou zasílány téměř ze všech míst, která se nacházejí v blízkosti letišť s vojenským provozem.

Tento stav způsobil v československém vojenském letectvu složitou a velmi vážnou situaci.

Všem nám je jasné, že přemístěním jednoho leteckého pluku na jiné letiště se situace neřeší, naopak, komplikuje se na jiném místě. Zásadní a jedině účinné opatření k zmírnění hlukové zátěže obyvatelstva v nejvíce postižených lokalitách je snížení početního stavu čs. letectva.

Zde je nutné si uvědomit, že současný stav odzbrojovacích jednání ve VÍDNI zatím nevytváří podmínky k okamžitému snížení stavů letecké techniky. Také naše působení ve Varšavské smlouvě nás zavazuje k plnění úkolů vyplývajících z přijaté obranné doktríny.

O tom, že osud PIEŠŤAN jako lázeňského města není mně ani veliteli letectva a PVOS lhostejný, svědčí uskutečněná jednání a opatření přijatá k omezení leteckého provozu.

Již v měsíci únoru jednal náčelník Vysoké vojenské letecké školy gen. SABOL s představiteli města, VPN a zástupci občanů PIEŠŤAN o možnostech omezení letového provozu. Při tomto jednání bylo dosaženo dohody o opatřeních, která pro Vaši informaci uvádím:

- ke snížení vlivu hluku byly zvětšeny výšky příletu k letišti nad 1000 m a stanoveny koridory zcela mimo město,

- provoz cvičných proudových letounů L-39 Albatros na letišti PIEŠŤANY bude omezen koncem roku 1990, tím dojde k snížení letového provozu zhruba o 30%,

- letecký výcvik na dopravních letounech bude zabezpečován pouze čtyřmi letouny L-410,

- výcvik pilotů vrtulníků je od 1. 4. prováděn z letiště BOJNÁ 20 km od PIEŠŤAN. Provoz vrtulníků Mi-2 na letišti PIEŠŤANY se tím omezí pouze na odlet do prostoru BOJNÉ a přílet zpět po skončení letové akce.

Nebezpečí pádu letounu do objektu atomové elektrárny JASLOVSKÉ BOHUNICE, na který upozorňujete ve své interpelaci, je prakticky vyloučeno. Prostor nad atomovou elektrárnou a to nejen v případě JASLOVSKÝCH BOHUNIC, je zakázaným prostorem pro veškeré lety a tím je pravděpodobnost takovéhoto poškození atomové elektrárny snížen na nejmenší možnou míru.

V rámci objektivity bych chtěl také připomenout, že vojenské vrtulníky nejen občany PIEŠŤAN obtěžují hlukem, ale také zachraňují lidské životy jako prostředky rychlé záchranné pomoci. Tato pomoc byla poskytnuta občanům PIEŠŤAN již v několika případech.

Domnívám se, že uvedené skutečnosti přesvědčivě ukazují na zájem a snahu vedení čs. voj. letectva řešit problémy spojené s negativním dopadem leteckého výcviku na civilní obyvatelstvo.

S pozdravem





Vážený pan

Ing. Anton JURIŠ

poslanec Sněmovny lidu FS

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP