K bodu 34 (§ 71)
Vazba je mimořádně závažným
zásahem do osobní svobody obviněného,
na kterého je nutné hledět, jako by nebyl
vinen (§ 2 odst. 2). K minimalizaci důsledků
takového omezení a ke zrychlení řízení
ve vazebních věcech, se zkracuje maximální
doba trvání vazby v přípravném
řízení z 2 roků na 1 rok a zavádí
se samostatná stejná doba přípustného
trvání vazby v řízení před
soudem, i když takové zkrácení bude
mít za následek mimořádné zatížení
orgánů činných v trestním řízení
zejména ve složitých a skupinových věcech.
K urychlení řízení se také
zjednodušuje postup při prodlužování
vazby, které je vždy spojeno s předkládáním
vyšetřovacích spisů orgánu rozhodujícímu
o prodloužení.
K bodu 35 (§ 73)
Opatření, kterými lze nahradit vazbu, jsou
v praxi zatím využívána jen výjimečně.
Navrhovanou úpravou se proto sleduje zvýšit
účinnost těchto opatření a
to tak, aby nahrazení vazby přijatou zárukou
bylo spojeno s povinností obviněného předem
oznamovat vzdálení se z místa pobytu a aby
při nahrazení vazby slibem obviněného
bylo možno mu uložit přiměřené
povinnosti a omezení a pojmout jejich splnění
či dodržení do slibu obviněného.
Současně se umožňuje, aby nabídku
převzetí záruky užila i fyzická
osoba schopná pozitivně ovlivňovat chování
obviněného.
K bodu 36 (§ 73a)
Jako další institut, kterým lze nahradit vazbu
v případě, že jsou dány její
důvody uvedené v § 67 písm. a) tr. řádu,
se navrhuje majetková záruka (kauce). V úvahu
bude aplikace tohoto institutu přicházet zejména
u cizinců, u nichž nahrazení vazby jiným
prostředkem je často problematické. Sazba,
v níž lze její výši stanovit, musí
být dostatečně široká, aby záruka
v konkrétním případě odpovídala
hlediskům uvedeným v odstavci 2 a vždy motivovala
obviněného k řádnému plnění
stanovených povinností. Jejich nedodržením
připadá složená záruka státu,
přičemž takové rozhodnutí nijak
nezbavuje obviněného trestní odpovědnosti
za trestný čin, pro který je stíhán.
Pokud obviněný stanovené povinnosti neporuší
nebo pominou-li důvody, které k přijetí
majetkové záruky vedly, vrátí se složená
záruka obviněnému, resp. osobě, která
ji za obviněného složila.
K bodu 37 (§ 74a)
V případě, že je vedeno trestní
stíhání proti obviněnému, který
vykonává pravomocně uložený trest
odnětí svobody uložený v jiné
trestní věci, může soud a v přípravném
řízení prokurátor rozhodnout, že
obviněnému se ukládají nezbytná
omezení odpovídající důvodu
vazby, který je dán (např. zákaz volného
pohybu mimo NVÚ, je-li dán důvod vazby podle
§ 67 písm. a) tr. řádu, nebo zákaz
styku s určitými osobami z řad spoluodsouzených,
nebo kontrola korespondence, je-li dán důvod vazby
podle § 67 písm. b) tr. řádu atd.).
Tato omezení nemohou být takové povahy, že
obviněný by se ocitl v horším postavení,
než kdyby byl vzat do vazby. Na řízení
o těchto omezeních se užijí stejná
ustanovení, jaká platí na řízení
o vazbě.
K bodu 38 (§ 75)
Zkrácení lhůty pro odevzdání
zadrženého obviněného prokurátorovi
vychází z úpravy navržené pod
bodem 33.
K bodu 39 (§ 76)
Podle dosavadní úpravy musí být osoba
přistižená při činu, která
byla zadržena jinou osobou, odevzdána ihned prokurátorovi
nebo vyšetřovateli nebo orgánu Sboru národní
bezpečnosti. V zájmu zjednodušení postupu
při odevzdání takové osoby a urychleného
objasnění věci je účelné,
aby takovou osobu bylo možné odevzdat i dalším
(než právě jmenovaným) orgánům,
které působí jako vyhledávací
orgány (§ 168 odst. 2, 3). Zkrácení
lhůty pro předání zadrženého
podezřelého prokurátorovi navazuje na úpravu
pod bodem 33. Zadržená osoba je rovněž
v tomto případě osobou, proti níž
je vedeno trestní řízení (nikoliv
trestní stíhání) a vzhledem k jejímu
postavení je žádoucí umožnit jí
realizovat právo na obhajobu tím, že si zvolí
obhájce. Právo zadrženého podezřelého
na to, aby se obhájce účastnil jeho výslechu,
lze vyloučit jen v případě, že
obhájce není ve lhůtách uvedených
v § 76 odst. 4 a § 77 tr. řádu dosažitelný.
K bodům 40 a 41 (§ 77 a § 83)
Navrhované změny souvisejí s úpravami
uvedenými pod bodem 33.
K bodu 42 (§ 88)
K účinnému postupu při odhalování
pachatelů nejzávažnějších
trestných činů, organizované zločinnosti
přesahující rámec naší
republiky, obchodu s narkotiky, spekulačního obchodu
v mezinárodním měřítku, mezinárodního
terorismu, jakož i pachatelů trestných činů
ohrožujících ústavní základy
republiky a prokazování této trestné
činnosti, je nezbytné zákonnou formou upravit
podmínky odposlechu telefonních hovorů. Tato
potřeba vychází ze skutečnosti, že
trestné činy jsou v těchto případech
páchány vysoce kvalifikovaným způsobem
a organizovaně, při využívání
nejnovějších vědeckých poznatků
a nejmodernější techniky, na bázi vysoké
konspirace a utajovaného spojení. K tomu, aby pachatelé
těchto trestných činů byli v co nejkratší
době odhaleni a jejich trestná činnost prokázána
a současně se trestné činnosti předcházelo,
musí mít orgány činné v trestním
řízení podmínky k zákonnému
odposlechu telefonních hovorů. Současně
se takovou právní úpravou zajišťuje
právní jistota občanů, že k odposlechu
telefonních hovorů nebude docházet jen na
základě volné úvahy orgánu
činného v trestním řízení
o jeho nutnosti.
Vzhledem k výjimečnosti tohoto prostředku
je použití odposlechu vázáno pouze na
taxativně stanovené trestné činy (§
41 odst. 2 návrhu novelizace trestního zákona)
nebo jiné zvlášť závažné
trestné činy, jejichž stíhání
vyžadují mezinárodní smlouvy. Další
zárukou je, že odposlech telefonních hovorů
lze pořídit pouze na základě písemného
příkazu předsedy senátu a v přípravném
řízení prokurátora. Odposlech telefonních
hovorů může být prováděn
až po zahájení trestního stíhání
podle § 160 odst. 1.
V současné době jsou k dispozici takové
vědecké metody, které umožňují
ověřit původnost i pravost pořízených
záznamů. U zvukového záznamu lze využít
k ověření jeho identity kriminalistickou
fonoskopickou expertizu.
Použití záznamu telefonního hovoru jako
důkazu pro účely trestního řízení
je pak vázáno na splnění dalších
podmínek uvedených v zákoně. Bez tohoto
důkazu by v mnoha případech nebylo možné
efektivně čelit nejzávažnější
trestné činnosti a odhalovat její pachatele.
K bodu 43 (§ 89)
Do tohoto ustanovení se přebírá závazek
vyplývající z Úmluvy proti mučení
a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání, jíž
je ČSSR vázána (vyhl.č. 143/1988 Sb.).
Nedochází tím ke změnám ustálené
soudní praxe při posuzování účinnosti
důkazů trpících jinými nedostatky
(zejména prováděných před zahájením
trestního stíhání).
K bodu 44 (§ 105)
Zakotvením povinnosti orgánu činného
v trestním řízení přibírat
znalce usnesením, proti kterému je přípustná
stížnost, se sleduje zajistit obviněnému,
aby mohl včas uplatnit případné námitky
proti osobám znalců, případně
i nutnosti v dané věci znalce přibírat.
Podle dosavadní převažující praxe
jsou znalci přibíráni opatřením,
které se ani obviněnému nemusí oznamovat,
takže případné důvodné
námitky může obviněný uplatnit
až dodatečně, zpravidla v době, kdy
je znalecký posudek již vypracován.
K bodu 45 (§ 120)
Současná právní úprava pojem
rozsudku pléna nejvyššího soudu nezná,
takže odkaz na něj je zcela nadbytečný.
K bodům 46 až 49 (§ 122, § 125, §
126 a § 130)
Navrhované změny souvisejí s úpravou
uvedenou pod bodem 6.
K bodu 50 (§ 141)
Podle dosavadní úpravy není proti usnesení
generálního prokurátora přípustná
stížnost. V praxi se však vyskytují případy,
kdy rozhodnutí o zajištění osob nebo
majetku uvedená v § 146a učiní generální
prokurátor. Jde především o jeho rozhodnutí
o vzetí obviněného do vazby. Vzhledem k tomu,
že podle § 74 odst. 1 je stížnost proti
usnesení o vazbě obecně přípustná,
ať je učinil kterýkoliv k tomu oprávněný
orgán, navrhovanou úpravou se sleduje uvést
ustanovení § 74 odst. 1 a § 141 do souladu.
Obdobná je situace i v rozhodnutí o vyšetření
duševního stavu obviněného, o zajištění
nároku poškozeného a o zajištění
výkonu trestu propadnutí majetku.
Pro posouzení, zda stížnost podaná proti
usnesení generálního prokurátora má
či nemá odkladný účinek, platí
u jednotlivých druhů rozhodnutí podle §
146a obecná ustanovení trestního řádu.
K bodu 51 (§ 146a)
Navržená změna souvisí s úpravou
pod bodem 37.
K bodům 52 až 55 (§ 151, § 152, §
155 a § 156)
Navržené změny korespondují úpravě
obsažené v návrhu nového zákona
o advokacii. V souvislosti s privatizací advokacie lze
ve všech případech zajistit kvalitní
obhajobu vykonávanou ustanoveným obhájcem
jen v případě, že obhájce bude
mít nárok na odměnu za zastupování.
Proto se navrhuje, aby ustanovenému obhájci hradil
odměnu a náhradu hotových výdajů
podle advokátního tarifu stát prostřednictvím
orgánu činného v trestním řízení.
Není praktické, aby o nároku rozhodoval ten
orgán, který obhájce ustanovil, neboť
ve většině případů důvody
nutné obhajoby trvají jak v přípravném
řízení, tak i v řízení
před soudem. Proto se navrhuje, aby o výši
nároku rozhodoval ten orgán, jehož rozhodnutím
bylo trestní stíhání pravomocně
skončeno a v řízení před soudem
předseda senátu soudu prvního stupně.
Rozhodnutí je podmíněno návrhem obhájce,
kterým je v podstatě vyúčtování.
V případě, že trestní stíhání
skončilo pravomocným rozhodnutím o vině
obžalovaného, který nemá vzhledem ke
svým poměrům nárok na obhajobu bezplatnou,
je obžalovaný povinen odměnu a náhradu
hotových výdajů zaplacenou obhájci
státem nahradit.
K bodům 56 a 57 (§ 157)
Navržené změny souvisejí se zrušením
institutu objasňování.
K bodu 58 (§ 158)
K navrhovanému upřesnění textu odstavce
1 je třeba uvést, že se může jednat
jen o oznamování okolností, z nichž
vyplývá podezření, že byl spáchán
trestný čin. Zda k tomu skutečně došlo,
se zjišťuje až v trestním řízení.
K bodu 59 (§ 159)
Odložení věci před zahájením
trestního stíhání jako jeden ze způsobů
rozhodnutí může mít značný
význam nejen pro oznamovatele, ale i pro poškozeného
z hlediska dalšího uplatnění nároku
na náhradu škody. Proto se navrhuje, aby poškozený
měl v tomto případě stejné
postavení jako oznamovatel, kterému se usnesení
o odložení věci doručuje jako osobě
oprávněné podat stížnost.
K bodu 60 (§ 163)
Navrhuje se v zákoně zakotvit postup v případech,
kdy v přípravném řízení
vyjde najevo, že obviněný se dopustil dalšího
skutku, na který se usnesení o zahájení
trestního stíhání nevztahuje. Dodržení
tohoto postupu je důležité z řady hledisek
(zejména při rozhodování o zastavení
trestního stíhání pro předcházející
skutek a v dokazování).
K bodu 61 (§ 163a)
Navrhuje se, aby trestní stíhání pro
trestné činy v tomto ustanovení taxativně
vypočtené, pokud je mezi pachatelem a poškozeným
příbuzenský nebo obdobný vztah, bylo
podmíněno souhlasem poškozeného. Do
odstavce 1 jsou zahrnuty trestné činy proti zdraví,
majetku a cti jednotlivce a jejich okruh koresponduje okruhu přestupků,
které podle návrhu nového přestupkového
zákona mají být rovněž stíhány
pouze na návrh poškozeného, resp. uraženého
na cti. Navrženou úpravou se zejména respektuj
skutečnost, že v důsledku spáchání
trestného činu a odsouzení za něj,
jsou často vedle pachatele fakticky postiženy i tyto
další osoby, byť jinak, než trestně.
K odstranění tohoto stavu se umožňuje,
aby trestní postih pachatele se uskutečnil jen s
jejich souhlasem. Dispoziční právo poškozeného
se vztahuje na celé trestní stíhání
až do stadia odvolacího řízení.
Tím se zejména sleduje, aby obviněný
byl motivován k tomu, aby nahradil škodu, kterou způsobil.
Pro případ, že činem uvedeným
v odstavci 1 byla způsobena smrt (§ 221 odst. 4, příp.
§ 224 tr. zákona), je nutné respektovat zájem
společnosti na trestním postihu a zahájení
trestního stíhání nepodmiňovat
souhlasem jiné osoby.
Jestliže je poškozený zbaven způsobilosti
k právním úkonům nebo jeho způsobilost
je omezena, vykonává její práva podle
tohoto ustanovení její zákonný zástupce
(§ 45). V případě kolize jejich zájmů
(např. tehdy, je-li zákonný zástupce
současně obviněným), vykonává
tato práva opatrovník ustanovený podle zákona
o rodině.
Z hlediska respektování práv poškozeného
trestným činem je nutné stanovit, že
v případech, kdy jedním skutkem bylo poškozeno
více osob, k trestnímu stíhání
obviněného postačí souhlas byť
jen jedné z nich.
V případě, že souhlas s trestním
stíháním je dán, postupuje orgán
činný v trestním řízení
stejně jako v řízení o kterémkoliv
jiném trestném činu.
K bodu 62 (§ 164)
Vzhledem k tomu, že podle platné úpravy nelze
před zahájením trestního stíhání
provádět žádný z úkonů
uvedených v hlavě čtvrté (§ 158
odst. 3), je odkaz v § 164 odst. 1 nadbytečný.
K bodu 63 (§ 165)
Podle platné právní úpravy má
obhájce právo účastnit se bez omezení
vyšetřovacích úkonů teprve od
okamžiku, kdy se přistoupilo k seznámení
s výsledky vyšetřování. Do té
doby může vyšetřovatel obhájci
účast na kterémkoliv úkonu odepřít.
Tím je do značné míry omezováno
právo na obhajobu ve stadiu trestního řízení,
v němž se provádějí důkazy,
které často nelze později opakovat. K zajištění
reálného práva na obhajobu se proto stanoví
okruh vyšetřovacích úkonů, při
jejichž provádění nelze právo
účasti obhájci odepřít.
K bodu 64 (§ 168)
U trestných činů, u nichž horní
hranice trestu odnětí svobody ve výši
jednoho roku odpovídá současné nejvyšší
sazbě tohoto trestu stanovené u přečinů,
postačí vzhledem k nízkému stupni
nebezpečnosti pro společnost všech těchto
trestných činů konat přípravné
řízení formou vyhledávání.
Tento postup znamená zjednodušení přípravného
řízení oproti dosavadní úpravě,
podle níž se o části trestných
činů ohrožených trestem odnětí
svobody do jednoho roku koná vyšetřování.
Podle dosavadní úpravy se koná vyhledávání
i o některých v § 168 odst. 1 uvedených
trestných činech, i když horní hranice
trestu odnětí svobody u nich stanovená dosahuje
až pěti let. Vzhledem k závažnosti těchto
trestných činů i všeobecné skutkové
složitosti se navrhuje tyto trestné činy přesunout
z vyhledávání do vyšetřování,
které je vyšší formou přípravného
řízení.
K bodu 65 (§ 169)
Podle současné právní úpravy
není účast obhájce ve vyhledávání
přípustná, a to ani při úkonech,
kterými se vyhledávání doplňuje.
Tato úprava byla zvolena ve snaze co nejvíce vyhledávání
urychlit a zjednodušit, avšak do značné
míry snižuje kvalitu této formy přípravného
řízení a výrazně omezuje právo
na obhajobu. K odstranění tohoto nežádoucího
stavu se upravuje okruh úkonů zpravidla neopakovatelné
povahy, při nichž se účast obhájce
umožňuje.
K bodu 66 (§ 171)
Pozměněné znění tohoto ustanovení
vyjadřuje, že posouzení, zda zažalovaný
skutek je přestupkem nebo kárným proviněním,
není věcí soudu, ale orgánu příslušného
k jeho projednání. Dále se do tohoto ustanovení
promítá změna spočívající
ve zrušené kategorii přečinů.
K bodu 67 (§ 172)
Usnesení o zastavení trestního stíhání,
které je meritorním rozhodnutím, má
značný význam pro obviněného
i pro poškozeného, zejména pokud uplatnil nárok
na náhradu škody. Proto se navrhuje doručovat
opis tohoto usnesení nejen prokurátorovi, ale i
uvedeným osobám.
K bodu 68 (§ 175)
Navrhované změny souvisejí s úpravami
pod body 33 a 69.
K bodu 69 (§ 179 a až § 179f)
Vzhledem ke zrušení kategorie přečinů,
které se navrhuje v novelizaci trestního zákona,
se institut objasňování přečinů
stává bezpředmětným.
K bodům 70 až 76 (§ 183, § 184, §
196, § 198, § 199, § 215, § 216)
Navrhované změny souvisejí s úpravami
pod body 1 až 7. Dále se navrhuje zrušit povinnost
soudu podávat upozornění v případě,
že poškozená socialistická organizace
plně nevyužila práv, která jí
zákon jako poškozenému poskytuje. Závisí
zcela na vůli poškozeného, zda svých
zákonných práv využije a není
smyslem trestního řízení jej k tomu
donucovat. V zájmu posílení práva
na obhajobu se navrhuje započítávat do pětidenní
lhůty k přípravě na hlavní
líčení jen pracovní dny.
K bodu 77 (§ 222)
Změna souvisí s úpravou pod bodem 66.
K bodu 78 (§ 233)
Navrhovaná změna souvisí s úpravou
pod bodem 6. Vzhledem k tomu, že stávající
poměr kasace a apelace v odvolacím řízení
zůstává zachován, je účast
společenského zástupce ve veřejném
zasedání konaném o odvolání
před krajským soudem vázána na skutečnost,
že společenský zástupce se účastnil
již hlavního líčení před
okresním soudem.
K bodům 79 a 80 (§ 239a)
V praxi se vyskytují případy, v nichž
se obtížně zjišťuje, kdo je vlastníkem
věci, která má být zabrána,
nebo pobyt vlastníka takové věci. Může
jím být nejen pachatel, ale kdokoliv. Zvláště
složitá je situace v případech, v nichž
obviněný o pašované věci zajištěné
celními orgány tvrdí, že vlastníkem
věci je někdo neurčitý trvale se zdržující
v cizině, takže ověřit tyto údaje
bývá spojeno se značnými obtížemi.
V případech, kdy vlastník věci je
sice znám, avšak není znám jeho pobyt
(zejména je-li v cizině), je často vůbec
nemožné předvolat jej k veřejnému
zasedání. Vyskytují se i případy,
kdy se vlastníka věci nebo jeho pobyt vůbec
nepodaří zjistit; rozhodnutí soudu, má-li
k němu dojít ve veřejném zasedání,
nelze vůbec uskutečnit. Ustanovením opatrovníka
se vytváří předpoklad k tomu, aby
soud mohl nařídit veřejné zasedání
a ve věci rozhodnout, aniž by byla práva neznámého
vlastníka zkrácena.
K bodu 81 (§ 257)
Odkaz na příslušné ustanovení
upravující postoupení věci se mění
tak, aby odpovídal platné úpravě.
K bodu 82 (§ 259)
Navrhovaná úprava spočívá ve
vypuštění ustanovení, které by
v případě, že novelou trestního
zákona dojde ke zrušení trestu smrti, pozbylo
významu.
K bodu 83 (§ 264)
Navrhovanou úpravou se sleduje uvést ustanovení
§ 259 odst. 4 a § 264 odst. 2 obsahující
zákaz reformace in peius do souladu.
K bodu 84 (§ 266)
I když stávající právní
úprava zakotvuje zákaz reformace in peius, lze jeho
důsledky odstranit cestou stížnosti pro porušení
zákona podané v neprospěch obviněného.
Podáním takové stížnosti je tento
princip zcela popřen. Novými odstavci 4 a 5 se proto
uvedený rozpor odstraňuje.
V praxi dochází k tomu, že generální
prokurátor nebo ministr spravedlnosti z různých
důvodů vezme zpět stížnost pro
porušení zákona, kterou podal, a to buď
ještě před konáním veřejného
zasedání nejvyššího soudu nařízeného
k jejímu projed ní nebo během tohoto zasedání
(tu jde především o případy změn
stavu věci na základě šetření
podle § 276). Takto se postupuje pouze s použitím
analogie ustanovení trestního řádu,
která se týkají zpětvzetí řádných
opravných prostředků (§ 250 odst. 2
a § 144 odst. 2). Navrhuje se zmíněnou praxi
legalizovat výslovným zákonným ustanovením.
V oboru vojenského soudnictví vystupuje v rozsahu
oprávnění ministra spravedlnosti ministr
národní obrany (§ 12 odst. 14).
K bodu 85 (§ 271)
Navrhovaná změna souvisí s úpravou
pod bodem 82.
K bodům 86 a 87 (§ 276 a § 282)
Změna terminologie souvisí s úpravou navrženou
pod bodem 33. Vzhledem k tomu, že návrh novelizace
trestního zákona předpokládá
zrušení trestu smrti, je nutné provést
tomu odpovídající úpravy trestního
řádu. V případě, že tento
trest bude zrušen, pozbude význam rozhodování
o jeho odkladu podle § 282 odst. 3.
K bodu 88 (§ 301)
Podle poznatků ze soudní praxe je v řízení
souvisejícím s výkonem trestů a ochranných
opatření (popř. i v jiném řízení
konaném po právní moci rozhodnutí
ve věci samé) účast orgánu
pověřeného péčí o mládež
zcela formální, jestliže obviněný
v té době již dovršil věk 19 let.
Účast tohoto orgánu v takovém řízení
vyplývající z dosavadní úpravy
vede k průtahům a neznamená věcný
přínos, neboť o poměrech mladistvého
v této době již orgán pověřený
péčí o mládež nemá žádné
informace a nemůže na něj prakticky vykonávat
žádný vliv.
K bodu 89 (§ 307 až § 314)
Stanné řízení jako zvláštní
druh řízení se navrhuje zrušit. Na základě
zmocnění v § 307 se vládě dává
možnost, aby svým rozhodnutím fakticky změnila
trestní zákon tak, že řada trestných
činů, z nichž některé jsou v
základní skutkové podstatě ohroženy
sazbou trestu odnětí svobody nepřevyšujícího
3 roky, se trestá smrtí. Řízení
za stanného práva má povahu výjimečného
soudu, což je rovněž v rozporu s mezinárodními
smluvními dokumenty. V případě, že
by nastala zcela mimořádná situace vyžadující
okamžitou změnu trestního zákona, lze
ji provést zákonným opatřením
předsednictva Federálního shromáždění
vydaným podle článku 58 odst. 2,3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.
K bodu 90 (§ 314a)
Podle dosavadní úpravy je samosoudce příslušný
konat řízení o přečinech a
o taxativně vypočtených trestných
činech, za něž lze uložit trest odnětí
svobody až dva roky. Při zrušení kategorie
přečinů se navrhuje institut samosoudce ponechat,
ovšem svěřit do jeho příslušnosti
pouze řízení o trestných činech,
jejichž typová společenská nebezpečnost
nepřevyšuje typovou společenskou nebezpečnost
stávajících přečinů,
vyjádřenou sazbou trestu odnětí svobody
do jednoho roku.
K bodu 91 (§ 314b)
Ze stávajícího znění §
314b se vypouštějí ustanovení o řízení
před samosoudcem, která se vztahují výlučně
na přečiny.
K bodu 92 (§ 314c)
Navrženou úpravou se umožňuje, aby samosoudce
o podané obžalobě mohl rozhodnout stejně,
jako senát ve věci, v níž se konalo
vyhledávání.
K bodu 93 (§314d)
Pokud samosoudce nerozhodne některým ze způsobů
uvedených v § 314c odst. 1, postupuje stejně
jako předseda senátu.
Institut zjednodušeného písemného rozsudku
se při rozhodování ve skutkově jednoduchých
věcech osvědčil, a proto se přebírá.
K bodu 94 (§ 314e)
Institut trestního příkazu je v souladu se
zákonnou praxí využíván jako
způsob rozhodování v řízení
o právně i skutkově zcela jednoduchých
věcech, kde obviněný svou vinu doznává
a o pravdivosti jeho doznání není důvodu
pochybovat. V naprosté většině se navíc
jedná o trestnou činnost pachatelů dosud
netrestaných, na které dostatečně
výchovně působí již skutečnost,
že je proti nim vedeno trestní stíhání
a projednání věci v hlavním líčení
za těchto okolností vyznívá formálně.
Proto se navrhuje možnost aplikace tohoto institutu vztahovat
na všechny samosoudcem projednávané delikty,
jejichž typová společenská nebezpečnost
nepřevyšuje typovou nebezpečnost stávajících
přečinů. Současně se vylučuje
možnost uložit trest ním příkazem
trest odnětí svobody, který ve smyslu návrhu
novelizace trestního zákona má být
za uvedené delikty ukládán jen zcela výjimečně.
Vypouští se i citace trestu nápravného
opatření, neboť podle novelizace trestního
zákona má být tento druh trestu zrušen.
K bodu 95 (§ 316 až § 319)
V případě, že novelizací trestního
zákona dojde ke zrušení trestu smrti, pozbývá
opodstatnění upravovat v trestním řádu
jeho výkon.
K bodu 96 (§ 321)
Změna vyplývá z nové formulace §
69.
K bodům 97 a 98 (§ 322 a § 325)
Navržené změny souvisejí s novelizací
zákona o výkonu trestu odnětí svobody,
v jehož § 9a se navrhuje vyloučit výkon
tohoto trestu na těhotné ženě.
K bodům 99 až 102 (§ 329 až § 332)
Navrhované změny souvisejí s úpravami
pod body 1 až 7.
K bodu 103 (§ 335)
Toto ustanovení upravuje postup při aplikaci nového
institutu obsaženého v návrhu novelizace trestního
zákona.
K bodu 104 (§ 336 až § 340)
Vzhledem k tomu, že návrh novelizace trestního
zákona předpokládá zrušení
trestu nápravného opatření, je bezpředmětné
v trestním řádu upravovat výkon tohoto
trestu.
K bodu 105 (§ 344)
Navržená změna předpokládá,
že k nařízení náhradního
trestu odnětí svobody by docházelo tehdy,
jestliže peněžitý trest nebo jeho zbytek
nebyl zaplacen, osobní a majetkové poměry
odsouzeného neodůvodňují rozhodnout
o odkladu výkonu peněžitého trestu,
povolení splátek nebo upuštění
od jeho výkonu a přitom vymáhání
by nevedlo k výsledku. Bezvýslednost je nutné
chápat z hlediska účelu tohoto trestu. Půjde
nejen o případy, kdy vymáhání
nelze vůbec realizovat např. proto, že odsouzený
bez závažného důvodu nepracuje a nelze
provádět srážky ze mzdy, ale i o případy,
kdy z výtěžku vymáhání
nelze ve smyslu § 342 peněžitý trest zaplatit
do jednoho roku od jeho pravomocného uložení,
ačkoliv osobní a majetkové poměry,
ke kterým soud při ukládání
tohoto trestu přihlížel, se podstatně
nezhoršily, nebo k takové změně došlo
z vůle odsouzeného.
K bodu 106 (§ 350)
Tato změna souvisí s úpravou navrhovanou
v novele trestní zákona o započtení
doby, po kterou bylo odsouzenému odňato oprávnění
k činnosti, do trestu zákazu činnosti.
K bodu 107 (§ 359)
Změna formulace souvisí s úpravou pod bodem
5.
K bodu 108 (§ 363)
Změna souvisí s úpravou pod bodem 7.
K bodu 109 (§ 364)
Změna vyplývá z nové koncepce zahlazování
odsouzení mladistvých navržené v novelizaci
trestního zákona.
K bodu 110 (§ 369)
Změna souvisí s úpravou navrhovanou pod bodem
5.
K bodu 111 (§ 370a)
Dojde-li novelizací trestního zákona ke zrušení
trestu smrti, stane se ustanovení o rozhodování
po zmírnění tohoto trestu bezpředmětným
a jeho obsah bude zařazen do přechodných
ustanovení.
K bodu 112 (§ 377)
Navrhovaná změna souvisí s úpravou
pod bodem 33.
K bodu 113 (§ 378)
V rámci rozšiřování a prohlubování
spolupráce mezi jednotlivými státy v trestněprávní
oblasti dochází na základě uzavřených
bilaterálních smluv nebo výsledku konkrétního
mimosmluvního jednání mezi dvěma státy
k případům, kdy stát, který
je požádán druhým státem o vydání
občana tohoto (dožadujícího) státu
zdržujícího se v dožádaném
státě k výkonu trestu nebo ochranného
opatření uloženého pravomocným
rozsudkem dožadujícího státu, váže
svůj souhlas s vydáním na splnění
určitých okolností a činí v
tomto směru výhrady. Např. podle smlouvy
mezi ČSSR a Rakouskou republikou publikované pod
č. 90/1985 Sb., spočívá výhrada
při vydání k výkonu trestu nebo ochranného
opatření v požadavku provedení nového
řízení proti vydané osobě,
jestliže došlo k uložení trestu nebo ochranného
opatření v řízení konaném
v její nepřítomnosti. Trestní řád
neobsahuje ustanovení, podle kterého by výhradám
týkajícím se rozsudku a řízení
mu předcházejícího bylo možné
vyhovět, ač ustanovení § 378 odst. 1
stanoví, že v případech, kdy obviněný
byl vydán s výhradou, nutno výhradě
vyhovět. V konkrétních případech,
o něž jde, si praxe zatím vypomáhá
pomocí analogie s použitím ustanovení
trestního řádu o obnově řízení.
Navrhovaná úprava zmíněnou mezeru
v zákoně odstraní.
K bodu 114 (§ 381)
Ustanovení se systematicky upravuje tak, aby korespondovalo
posloupnosti řízení o vydání
do ciziny. Současně se zpřesňuje tak,
aby nedocházelo k duplicitnímu rozhodování
o vzetí do vazby jak ze strany soudu, tak i ze strany prokurátora.
K bodu 115 (§ 382)
Text ustanovení se zpřesňuje, aby se předešlo
opakovaným sporům, který orgán v případě,
že vydání je povoleno, zajišťuje
propuštění z vazby.
K bodu 116 (§ 383a a § 383b)
Trestní řád v dvacáté čtvrté
hlavě jednající o právním styku
s cizinou neobsahuje instituty převzetí a odevzdání
trestního stíhání, které se
v poslední době běžně užívají
a pojímají se do bilaterálních smluv
o právní pomoci. Pro použití těchto
institutů vůči cizím státům,
s nimiž nejsou uzavřeny smlouvy nebo neobsahují
úpravu těchto institutů, tak v československém
právním řádu chybí zákonný
podklad. Předpis z roku 1965, podle něhož se
v praxi zatím postupuje, je normou pouze nižšího
druhu která se neopírá o žádné
ustanovení s mocí zákona, jež je ve
věcech právního styku s cizinou vzhledem
k povaze těchto institutů potřebné.
V praxi jde o případy, kdy osoba, která na
území cizího státu spáchala
soudně trestný čin, opustí před
skončením trestního stíhání
území tohoto státu a vrátí
se do státu, jehož je státním občanem
(v těchto případech se vzhledem k obecně
platné zásadě, že stát nevydává
svého občana druhému státu, nemůže
uskutečnit jeho vydání do státu, kde
byl trestný čin spáchán).
K bodu 117 (§ 385)
Dosavadní znění je třeba upravit tak,
aby rozhodujícím dnem byl místo dne 1. ledna
1962, kdy nabyl účinnosti platný trestní
řád, den účinnosti této novely.
K bodu 118 (§ 386)
V případě, že před účinností
tohoto zákona po provedeném objasňování
přečinu byl u soudu podán návrh na
potrestání, není důvodu věc
vracet prokurátorovi k došetření, aby
provedl přípravné řízení
a podal obžalobu. Soud o návrhu rozhodne podle předpisů
dosud platných.
Na výkon trestu nápravného opatření
uloženého před účinností
tohoto zákona, se použijí dosud platná
ustanovení trestního řádu, neboť
není důvodu tento druh trestu nahrazovat jiným
jen proto, že novelizací došlo k jeho zrušení.
Trest nápravného opatření je ve stávajícím
systému trestů považován za nejmírnější.
K bodu 119 (§ 389)
Vzhledem k tomu, že podle současně navrhované
novely trestního zákona budou některé
trestné činy a přečiny posuzovány
pouze jako přestupky, stane se používání
ustanovení obdobného § 296 trestního
zákona opět aktuální. V trestním
řádu je třeba upravit postup při rozhodování
o tom, že se tresty buď nevykonají vůbec,
nebo že se poměrně zkrátí. Současně
se upravuje i postup v případě, že trest
smrti byl změněn v trest odnětí svobody.
S ohledem na význam těchto rozhodnutí je
nutné proti nim připustit stížnost,
jež má odkladný účinek. S výjimkou
rozhodnutí o tom, že se nevykoná celý
trest nebo jeho zbytek, soud rozhoduje ve veřejném
zasedání.
K bodu 120 (§ 391a a § 391b)
Výslovným zmocňovacím ustanovením
je třeba zajistit, aby jednací řády
pro soudy měly zákonnou oporu v trestním
řádu, mají-li zabezpečovat přehledným
způsobem jednotné uplatňování
tohoto zákona v trestním řízení
před soudem (§ 391a). Vzhledem k tomu, že jde
o zmocňovací ustanovení, nelze uplatnit §
12 odst. 14 trestního řádu a je třeba
v něm výslovně zakotvit zmocnění
pro federální ministerstvo národní
obrany.
Navrhovaným ustanovením § 391b se sleduje,
aby v trestním řádu bylo zakotveno zmocnění
k vydání právní úpravy ohledně
majetku, který byl v rámci trestního řízení
zajištěn prokurátorem nebo soudem. Jde v podstatě
o provedení § 347 a 348 trestního řádu.
Má-li se tak stát obecně závazným
právním předpisem (čl. 80 a 139 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci),
musí trestní řád obsahovat zmocnění,
které se navrhuje.
Přijetí tohoto zákona si nevyžádá
další nároky na pracovní síly
ani náklady ze státního rozpočtu.
když se podstatně zpřísňují
požadavky na rychlost rozhodování o vazbě,
a bude nutné vytvořit systém dosažitelnosti
prokurátorů a soudců ve dnech pracovního
volna a pracovního klidu, je podle platových řádů
v platech těchto osob již zahrnuta případná
práce přesčas. V důsledku přesunu
mezi vyšetřováním a vyhledáváním
bude třeba částečně posílit
složku vyšetřování na úkor
vyhledávání v resortu ministerstev vnitra
republik (MV ČR předpokládá nutnost
zvýšit stav vyšetřovatelů o 600
funkčních míst, MVŽP SR zvýšení
nepředpokládá). Tomuto resortu však
naopak odpadne agenda objasňování přečinů
a výkonu ochranného dohledu.
Návrh obsahuje novou úpravu postupu úhrady
odměny a hotových výdajů ustanovenému
obhájci. I když ekonomický rozbor této
problematiky patří do návrhu zákona
o advokacii, který je v současné době
projednáván v legislativním procesu, neboť
novelizace trestního řádu jen přebírá
a provádí zásady v tomto návrhu obsažené,
je nutné se zmínit i o důsledcích
souvisejících s touto změnou. Z celkového
objemu právní pomoci představují náklady
obhajoby v trestních věcech, kde došlo k ustanovení
obhájců podle § 39 trestního řádu,
v České republice ročně v průměru
částku 7,200.000 Kčs a ve Slovenské
republice 3,000.000 Kčs. K tíži státního
rozpočtu nepůjde celá shora vyčíslená
částka, neboť v podstatné míře
je zajištěna její návratnost. Vynaložené
náklady na obhajobu budou součástí
nákladů trestního řízení,
které hradí odsouzený. Výjimku představují
pouze případy, kdy trestní stíhání
pravomocně neskončí rozhodnutím o
vině obžalovaného, případy, kdy
obviněný bude mít nárok na obhajobu
bezplatnou a případy, kdy tyto pohledávky
budou odepsány pro jejich nedobytnost. Lze předpokládat,
že se bude jednat cca o 10 % z celkové shora uvedené
částky. Tyto výdaje zatíží
rozpočty prokuratur a zejména soudů. Vymáhání
pohledávek si nevyžádá zvýšených
nákladů nebo nároků na pracovní
síly, neboť i při dosavadní úpravě
byly pohledávky z nutné obhajoby ve většině
případů soudem vymáhány.
MINISTERSTVO SPRAVODLIVOSTI
SLOVENSKEJ SOCIALISTICKEJ REPUBLIKY
Číslo: 1611/1990-60 |
Materiál pre schôdzu
vlády ČSSR
Návrh zákona sa predkladá v súlade
s legislatívnym plánom práce.
Návrh zákona bol prejednaný so všetkými
ústrednými orgánmi federácie a republík
včítane Krajských národných
výborov a politickými stranami, Ktoré sa
zúčastňujú rokovaní za okrúhlym
stolom.
Obsah materiálu:
1. Návrh uznesenia vlády ČSSR
2. Predkladacia správa
3. Návrh zákona s dôvodovou správou
Predkladá: Tibor BÖHM
generálny prokurátor ČSSR
Spracovateľ: Ladislav KOŠŤA
minister spravodlivosti SSR