Organizace je povinna do dvou měsíců od
podání zlepšovacího návrhu předložit
jeho původci návrh smlouvy o přijetí
zlepšovacího návrhu a o výši odměny,
popřípadě její sazbě (zásada
27). Pokud tak v této lhůtě neučiní,
platí, že původce není návrhem
vázán. Předloží-li organizace
ve stanovené lhůtě návrh smlouvy,
avšak v další dvouměsíční
lhůtě k jejímu uzavření nedojde,
nejsou účastníci svými projevy vázáni.
Navrhne-li organizace původci nejvyšší
sazbu odměny platnou v organizaci, platí, že
je smlouva o přijetí a odměně uzavřena.
Odůvodnění:
Zásady upouštějí od dosavadního
složitého projednávání přihlášek
zlepšovacích návrhů a pohlíží
na ně jako na nabídku učiněnou zlepšovatelem,
kterou organizace může, ale nemusí akceptovat.
K této nabídce se však musí vyjádřit
a pro případ nečinnosti organizace volí
zákon nevyvratitelnou domněnku, že původce
není svým návrhem vázán. Výhodou
takového řešení je výrazné
snížení administrativní náročnosti
projednávání zlepšovacích návrhů.
Pro sjednání smlouvy o výši odměny
stanoví se nejnižší procentní sazba
s tím, že nejvyšší sazbu pro odměny
stanoví kolektivní smlouvy, případně
vnitřní předpis organizace (zásada
27). Stanovením hranic pro sjednání odměny
se racionalizuje průběh jednání a
omezují zbytečné průtahy škodlivé
jak pro organizaci, tak pro původce. Proto zákon
stanoví i nevyvratitelnou domněnku uzavření
smlouvy, byla-li navržena nejvyšší sazba
odměny. Práva původce zlepšovacího
návrhu v případě dodatečného
využití řešení v něm obsaženého,
ačkoliv lhůta pro jeho přijetí marně
uplynula nebo byl návrh odmítnut, jsou dostatečně
zajištěna obecnými nároky z porušení
práva.
Uzavřením smlouvy podle zásady 23 vzniká
organizaci právo zlepšovací návrh využívat.
Odůvodnění:
Zásada vychází z nového pojetí
zlepšovacích návrhů jako součásti
majetkových práv organizace.
Původce vynálezu a průmyslového
vzoru vytvořeného v pracovním poměru
k organizaci, na který byl udělen patent této
organizaci, a původce zlepšovacího návrhu
přijatého v organizaci, mají právo
na odměnu za využití vynálezu, průmyslového
vzoru a zlepšovacího návrhu podle zásad
dále uvedených.
Právo na odměnu za vynález nebo průmyslový
vzor trvá po dobu platnosti patentu.
Odůvodnění:
Právo na odměnu je nejvýznamnější
majetkové právo původce vynálezu,
průmyslového vzoru a zlepšovacího návrhu.
Oproti dosavadnímu právnímu stavu zásady
upravují odměňování podstatně
rámcověji a zdůrazňují zejména
smluvní princip pro vypořádání
práva na odměnu: Co do rozsahu upraví zákon
odměňování původců těch
řešení, k nimž právo k využití
náleží ze zákona organizaci. V ostatních
případech se majetková práva původů
uspokojují na základě licenčního
vztahu jako úplata za udělení souhlasu k
využití chráněného řešení.
Rozsah úpravy odměňování tak
odpovídá požadavku na zvýšení
samostatnosti a odpovědnosti organizací v novém
hospodářském mechanismu.
Právo na odměnu je zásadně závislé
na právní skutečnosti udělení
patentu na vynález nebo průmyslový vzor a
v případě odměny za zlepšovací
návrh na přijetí návrhu, je však
závislé i na další právní
skutečnosti, jíž je využití těchto
řešení. Využitím se rozumí
nejen např. výroba podle těchto řešení,
ale i jiné jejich hospodářské uplatnění,
tj. především uzavření tuzemských
a zahraničních licencí, jejichž předmětem
je chráněné řešení.
Platnost patentu na vynález nebo průmyslový
vzor je další podmínkou existence absolutního
práva na odměnu; není-li totiž splněna,
jde o řešení nechráněné
a tudíž nepodléhající režimu
odměňování podle tohoto zákona.
Povaha přijetí zlepšovacího návrhu
jako jednorázového aktu; jež je podmínkou
existence absolutního práva na odměnu za
zlepšovací návrh, vylučuje stanovit
zákonem omezení jeho trvání.
Odměna je podílem na přínosu dosaženém
po dobu prvých pěti let využívání
vynálezu nebo prvých tří let využívání
průmyslového vzoru nebo zlepšovacího
návrhu. Delší dobu rozhodnou pro odměnu
může v organizaci stanovit kolektivní smlouva
nebo vnitřní předpis organizace, vydaný
se souhlasem příslušného orgánu
Revolučního odborového hnutí, pokud
v organizaci působí, v družstevní organizaci
usnesení členské schůze.
Odůvodnění:
Na rozdíl od dosavadní vazby odměny na tzv.
společenský prospěch předpokládá
navrhovaná zásada podstatně jednodušší
úpravu odměňování, vycházející
z toho, že základem odměny je ekonomický
přínos dosažený ve sledovaném
období u využívající organizace,
zjištěný na základě údajů
poskytovaných informační soustavou organizací.
Sledování přínosu za využití
v určitém časovém intervalu umožní
odměnu původci v reálném čase
a omezí i administrativu spojenou dnes s odměňováním
původců. Tím se odstraní příčiny
častých sporů o výši "společenského
prospěchu", který byl obvykle subjektivně
propočítáván, a současně
se zvýší odpovědnost organizací,
neboť správnost údajů v informační
soustavě vyplývá ze zákona o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací
a odpovídá za ni vedoucí organizace.
Odměna se sjednává smlouvou uzavřenou
mezi původcem vynálezu nebo průmyslového
vzoru či zlepšovacího návrhu a příslušnou
organizací a může být sjednána
jako jednorázové nebo splátkové plnění.
Nejnižší sazba odměny činí
5% dosaženého přínosu podle zásady
26. Nejvyšší sazbu odměny v organizaci
stanoví kolektivní smlouva nebo vnitřní
předpis organizace, vydaný se souhlasem příslušného
orgánu Revolučního odborového hnutí,
pokud v organizaci působí, v družstevní
organizaci usnesení členské schůze.
Odůvodnění:
Smluvní princip odpovídá občanskoprávní
povaze odměny za vynález, průmyslový
vzor a zlepšovací návrh a vychází
i ze základních zásad nového hospodářského
mechanismu a samostatnosti obou subjektů tohoto závazku.
V zájmu zvýšené ochrany majetkových
práv původců vynálezů, průmyslových
vzorů a zlepšovacích návrhů zákon
stanoví minimální hranici, pod níž
odměny nesmí klesnout. Pracovní kolektiv
spolu s vedením organizace stanoví v kolektivní
smlouvě (nebo v ostatních případech
vnitřním předpisem) nejvyšší
sazbu odměny a vytvoří podmínky pro
urychlení sjednávání smluv. Možnost
sjednání odměny jako jednorázového
plnění se osvědčila a není
třeba od ní upouštět.
Původce vynálezu, průmyslového
vzoru a zlepšovacího návrhu má právo
na dodatečné vypořádání,
jestliže dříve sjednaná jednorázová
odměna se dostane do značného nepoměru
s přínosem, jehož bylo využíváním
vynálezu, průmyslového vzoru a zlepšovacího
návrhu skutečně dosaženo.
Odůvodnění:
Oproti dosavadnímu právnímu stavu zásada
navrhuje stanovit reálnou záruku práva na
spravedlivou odměnu v případě značného
nepoměru mezi dosaženým přínosem
a výší jednorázové odměny.
Právo na dodatečné vypořádání
bude uplatněno jen ve zcela výjimečných
případech. V průmyslových právech
stejně jako u jiných práv z tvůrčí
duševní činnosti má tento institut své
oprávnění. V čs. právním
řádu je obsaženo toto právo např.
v zákoně č. 35/1965 Sb., o dílech
literárních, vědeckých a uměleckých
(autorský zákon).
Spory z vynálezů, průmyslových
vzorů a zlepšovacích návrhů projednávají
a rozhodují soudy nebo hospodářská
arbitráž podle své pravomoci, s výjimkou
sporů, které podle zásad projednává
a rozhoduje úřad. Soudy budou projednávat
a rozhodovat zejména spory o původcovství
k vynálezu, průmyslovému vzoru a zlepšovacímu
návrhu, spory o tom, zda vynález nebo průmyslový
vzor vytvořil původce ke splnění úkolů
v pracovním poměru, spory o odměny za vynálezy,
průmyslové vzory a zlepšovací návrhy.
Spory o odměny původcům vynálezů,
průmyslových vzorů a zlepšovacích
návrhů mezi občanem a organizací rozhodují
soudy jen tehdy, bylo-li předchozí smírčí
řízení u příslušného
oránu Revolučního odborového hnutí,
Svazu družstevních rolníků nebo svazového
orgánu družstva bezvýsledné.
Odůvodnění:
Pravomoc soudů a organizací hospodářské
arbitráže pro rozhodování sporů
z právních vztahů upravených zákonem
je dána povahou věci a osobou účastníků
a lze ji odvodit z obecných předpisů. Oproti
dosavadnímu stavu vzroste úloha hospodářské
arbitráže, do jejíž pravomoci budou spadat
ty majetkové spory, kde účastníky
budou organizace. V zájmu ochrany práv původců
vynálezů, průmyslových vzorů
a zlepšovacích návrhů zachová
zákon i dosavadní obligatornost předchozího
smírčího řízení u odborových,
popřípadě družstevních orgánů
v případě nároků na odměnu
za tato řešení.
Ustanovení tohoto zákona platí, pokud
mezinárodní smlouva, jíž je Československá
socialistická republika vázána, nestanoví
jinak.
Práva a povinnosti podle tohoto zákona mohou
nabýt i zahraniční fyzické a právnické
osoby, pokud ze zákona nevyplývá něco
jiného. Zahraniční fyzické a právnické
osoby mají za podmínek vzájemnosti stejná
práva jako občané a organizace Československé
socialistické republiky. V řízení
před Úřadem musí však být
zastoupeny oprávněným zástupcem.
Odůvodnění k zásadám 30 a 31:
Přednost mezinárodních smluv před
vnitrostátní úpravou platí podle zásady
30 jak o smlouvách uzavřených před
nabytím účinnosti zákona, tak i o
smlouvách, které uzavře Československá
socialistická republika v budoucnu.
Subjektem práv a povinností podle zákona
budou především občané a organizace
Československé socialistické republiky. Pokud
zákon nestanoví něco jiného, mohou
být subjektem práv a povinností i fyzické
a právnické osoby, které nemají na
území Československé socialistické
republiky bydliště nebo sídlo. Ze zásady
je zřejmé, že jim bude poskytován národní
režim za předpokladu formální vzájemnosti.
Zásada o povinném zastoupení zahraničních
právnických a fyzických osob v řízení
před úřadem je obvyklá ve všech
předpisech z oblasti průmyslových práv.
Tato praxe je nutná s ohledem na jazykové překážky
a slouží k usnadnění řízení.
Seznam oprávněných zástupců
zveřejňuje Úřad ve Věstníku
Federálního úřadu pro vynálezy.
Vynálezy a průmyslové vzory vytvořené
výlučně československými občany
mohou být přihlášeny v zahraničí
až po předchozím přihlášení
v Československé socialistické republice.
Přihlášení do zahraničí
podléhá evidenci u Úřadu.
Odůvodnění:
Postupující internacionalizace ekonomických
vztahů a účast Československé
socialistické republiky v mezinárodní dělbě
práce vyžaduje upravit zákonem rovněž
mechanismus přihlašování výsledků
technické tvůrčí práce vytvořených
výlučně československými státními
občany k ochraně v zahraničí. Evidence
takových přihlášek v zahraničí
vedená Úřadem zaručuje zachování
informovanosti státu o těchto vztazích.
Řízení o přihláškách
objevů, která před nabytím účinnosti
tohoto zákona pravomocně neskončila, se dokončí
podle dosavadních předpisů. Řízení
o přihláškách vynálezů
a průmyslových vzorů, která před
nabytím účinnosti tohoto zákona dosud
pravomocně neskončila, se dokončí
podle tohoto zákona s tím, že o přihláškách
vynálezů, u nichž se žádá
o udělení autorského osvědčení,
a o přihláškách průmyslových
vzorů, u nichž se žádá o udělení
osvědčení, se dokončí podle
ustanovení tohoto zákona platných pro přihlášky
vynálezů a průmyslových vzorů
vytvořených ke splnění úkolů
původce v pracovním poměru k organizaci.
Pro vztahy z autorských osvědčení
a z osvědčení udělených podle
dosavadních předpisů se použije ustanovení
tohoto zákona platných pro patenty udělené
organizaci. Pro vztahy z patentů udělených
před nabytím účinnosti tohoto zákona
se použije ustanovení tohoto zákona, přičemž
doba jejich platnosti stanovená dosavadními předpisy
zůstává tímto zákonem nedotčena.
Přihlášky zlepšovacích návrhů,
o nichž nebylo rozhodnuto před nabytím účinnosti
tohoto zákona, se projednají podle tohoto zákona
s tím, že lhůta stanovená v zásadě
23 počíná běžet dnem nabytí
účinnosti zákona. Pro vztahy ze zlepšovacích
návrhů, o nichž bylo kladně rozhodnuto
před nabytím účinnosti tohoto zákona,
se použije ustanovení dosavadního zákona.
Vznikl-li nárok na odměnu za vynález,
průmyslový vzor a zlepšovací návrh
před nabytím účinnosti tohoto zákona,
použije se pro uspokojení nároku dosavadních
předpisů. Práva třetích osob
k předmětům přihlášek,
u nichž byla požadována nevýlučná
ochrana, nabytá před účinností
tohoto zákona, zůstávají tímto
zákonem nedotčena.
Odůvodnění k zásadám 33 až
36:
Vzhledem k závažným změnám v
právních vztazích z vytvoření
a společenského uplatnění vynálezů,
průmyslových vzorů a zlepšovacích
návrhů daných novým hospodářským
mechanismem, přijímají zásady princip,
aby po nabytí účinnosti zákona bylo
používáno dosavadních předpisů
jen v nejnutnější míře. Nová
právní úprava má rovněž
umožnit, aby po nabytí účinnosti zákona
mohly organizace, které mají k tomuto nehmotnému
národnímu majetku právo hospodaření,
nadále nakládat s tímto majetkem podle nového
zákona.
Podrobnější předpisy o provádění
smírčího řízení pro
spory uvedené v zásadě 29 vydají Ústřední
rada odborů, Svaz družstevních rolníků
a Ústřední rada družstev v dohodě
s Úřadem.
Odůvodnění:
Smírčí řízení před
orgánem Revolučního odborového hnutí
nebo před svazovým orgánem družstva
je vhodným prostředkem k urovnání
sporu mezi původcem vynálezu, průmyslového
vzoru nebo zlepšovacího návrhu a organizací
ještě před jeho případným
projednáním u soudu. Prováděcí
předpis upraví podrobnosti o zahájení,
průběhu a skončení smírčího
řízení, jakož i které orgány
řízení provádějí a za
jakých formálních podmínek, včetně
způsobu postoupení sporu soudu pro případ
bezvýslednosti smírčího řízení.
Podrobná úprava smírčího řízení
prováděcím předpisem byla součástí
i dosavadní právní úpravy, změny
založené tímto zákonem a výsledky
vyhodnocení účinnosti dosud prováděných
smírčích řízení však
vyžadují toto řízení upravit
novým prováděcím předpisem.
Zrušují se:
- zákon č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech,
- nařízení vlády Československé
socialistické republiky č. 52/1976 Sb., o udělování
čestných titulů "zasloužilý
vynálezce" a "zasloužilý zlepšovatel",
- vyhláška č. 104/1972 Sb., o řízení
ve věcech objevů, vynálezů a průmyslových
vzorů,
- vyhláška č. 105/1972 Sb., o zlepšovacích
návrzích,
- vyhláška č. 107/1972 Sb., o vztazích
k zahraničí ve věcech vynálezů
a průmyslových vzorů,
- vyhláška č. 93/1972 Sb., o smírčím
řízení ve sporech o odměny poskytované
v souvislosti s vynálezy, zlepšovacími návrhy
a průmyslovými vzory,
- vyhláška č. 27/1986 Sb., o odměňování
objevů, vynálezů, zlepšovacích
návrhů a průmyslových vzorů,
- vyhláška č. 28/1986 Sb., o správě
vynálezů, zlepšovacích návrhů
a průmyslových vzorů a o jejich plánovitém
využívání v národním hospodářství,
- vyhláška č. 29/1986 Sb., o plánování
tematických úkolů,
- vyhláška č. 68/1974 Sb., kterou se stanoví
odchylky z ustanovení zákona č. 84/1972 Sb.,
o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech.
Účinnost zákona se předpokládá
od 1. 1. 1991.

Zajištění úkolu hospodářského
a sociálního rozvoje stanovených XVII. sjezdem
KSČ a rozpracovaných následnými zasedáními
ÚV KSČ předpokládá v daleko
větší míře uplatňovat
výsledky vědeckotechnického rozvoje v praxi.
Důležitým zdrojem vědeckotechnického
rozvoje jsou výsledky tvůrčí činnosti
a iniciativy pracujících, zejména vynálezy,
průmyslové vzory a zlepšovací návrhy.
Vynálezy představují kvalitativně
nové řešení převyšující
dosavadní úroveň techniky, v jejím
rozvoji mají podstatný význam, což dokumentuje
skutečnost, že většina vynálezů
vzniká při řešení plánovaných
úkolů rozvoje vědy a techniky.
Průmyslové vzory se uplatňují
zejména při řešení vnějšího
vzhledu výrobků (designu) a tím zvyšují
jejich užitnou hodnotu a konkurenceschopnost. Vyznačují
se, stejně jako vynálezy, světovou novostí
a průmyslovou využitelností.
Zlepšovací návrhy, i když mají
nižší invenční obsah než vynálezy
a tom odpovídající možnosti využití,
významně ovlivňují technický
rozvoj na úrovni podniků a představují
nejmasovější zapojení pracujících
do technické tvůrčí práce.
Práva z vytvoření a společenského
uplatnění vynálezů a průmyslových
vzorů, jako součást průmyslových
práv, spolu s právy ze zlepšovacích
návrhů jsou chráněna jednak prostřednictvím
mezinárodních smluv a jednak vnitrostátním
zákonodárstvím.
S rostoucí internacionalizací hospodářského
života budou mít všechna tato práva stále
významnější postavení ve vědeckotechnické
spolupráci, v mezinárodním obchodu, při
specializaci a kooperaci výroby i při vytváření
společných podniků, mezinárodních
výzkumných center a vědecko-výrobních
sdružení.
Stručná charakteristika současného
stavu právní úpravy a její nedostatky
Platná právní úprava vztahů
z vytvoření a společenského uplatnění
vynálezů, průmyslových vzorů
a zlepšovacích návrhů je tvořena
souborem právních předpisů vydaných
převážně na počátku 70
let. Jde o tyto předpisy:
- zákon č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech,
- nařízení vlády Československé
socialistické republiky č. 52/1976 Sb., o udělování
čestných titulů "zasloužilý
vynálezce" a "zasloužilý zlepšovatel",
- vyhláška č. 104/1972 Sb., o řízení
ve věcech objevů, vynálezů a průmyslových
vzorů,
- vyhláška č. 105/1972 Sb., o zlepšovacích
návrzích,
- vyhláška č. 107/1972 Sb., o vztazích
k zahraničí ve věcech vynálezů
a průmyslových vzorů,
- vyhláška č. 93/1972 Sb., o smírčím
řízení ve sporech o odměny poskytované
v souvislosti s vynálezy, zlepšovacími návrhy
a průmyslovými vzory,
- vyhláška č. 27/1986 Sb., o odměňování
objevů, vynálezů, zlepšovacích
návrhů a průmyslových vzorů,
- vyhláška č. 28/1986 Sb., o správě
vynálezů, zlepšovacích návrhů
a průmyslových vzorů a o jejich plánovitém
využívání v národním hospodářství,
- vyhláška č. 29/1986 Sb., o plánování
tematických úkolů.
Dosavadní právní úprava plnila své
poslání v podmínkách extenzivního
rozvoje národního hospodářství:
V současné době vak již platná
právní úprava neodpovídá potřebám
vědeckotechnického rozvoje a dostává
se do rozporu s novým hospodářským
mechanismem i novými předpisy z oblasti hospodářského
práva, zákonem o státním podniku a
dílčí novelou hospodářského
zákoníku. Rozvoj vynálezectví a zlepšovatelství
je dosud založen na direktivním řízení.
Podařilo se sice dosáhnout úspěchů
v kvantitativních ukazatelích - v ČSSR se
podává v současné době více
jak 8 000 přihlášek vynálezů,
téměř 2 000 přihlášek
průmyslových vzorů a necelých 400
000 přihlášek zlepšovacích návrh
- avšak technická úroveň přihlašovaných
řešení je převážně
nízká. V důsledku toho výsledky této
činnosti neovlivňují výraznějším
způsobem uplatnění čs. výrobků
na zahraničních trzích, ani růst produktivity
práce a snižování energetické
a surovinové náročnosti výrobního
procesu a trvale se snižuje počet čs. přihlášek
v zahraničí.
Nízká účinnost realizovaných
vynálezů a zlepšovacích návrhů
odrážející celkový stav technického
rozvoje a materiálně technické základny
nepřispívá k jejich urychlenému zavádění
do společenské praxe.
V oblasti vynálezectví a zlepšovatelství
se vykazuje ročně společenský prospěch
z využívaných vynálezů okolo
3 mld. Kčs, z využitých zlepšovacích
návrhů 10 mld. Kčs a průmyslových
vzorů 80 mil. Kčs. Tyto vykazované přínosy
jsou však pro národní hospodářství
mnohdy hypotetické a neodpovídají přínosům
u konkrétních využívajících
organizací. Motivace vynálezců a zlepšovatelů
není spojena s ekonomickým zájmem podniků.
V celé oblasti existují vžité řídící
stereotypy a administrativně direktivní přístupy,
vyplývající především
z dosavadních právních předpisů,
které další kvalitativní rozvoj vynálezectví
a zlepšovatelství vážně limitují.
Charakteristika navrhované právní úpravy
Základním záměrem nového zákona
o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích
návrzích je vytvořit lepší podmínky
pro technickou tvůrčí činnost a její
společenské uplatnění. Nový
zákon si klade za cíl uvést dokonaleji do
souladu celospolečenské zájmy s oprávněnými
zájmy organizací, vynálezců a zlepšovatelů.
Směřuje k posílení jejich ekonomické
zainteresovanosti a zároveň i odpovědnosti
za tvorbu a využití těchto řešení.
V souladu s novým hospodářským mechanismem
zvyšuje pravomoc a odpovědnost podniků při
hospodaření s těmito řešeními,
rozvíjí smluvní prvky mezi organizacemi navzájem
a mezi organizacemi a původci vynálezů, průmyslových
vzorů a zlepšovacích návrhů.
Vytváří právní nástroje,
které namísto dosavadních administrativních
příkazů, které se ukázaly právně
neúčinné, umožní regulaci těchto
vztahů v souladu se zájmy socialistického
státu.
Kvalitativně novým principem uplatněným
v návrhu zásad zákona je výlučná
ochrana vynálezů a průmyslových vzorů
patentem. Jeho základním smyslem je, že nesmí
být využíván bez souhlasu jeho majitele.
Majitelem patentu budou převážně socialistické
organizace, v nichž vynález vznikl, nebo na něž
původce svá práva převedl. To umožní
nakládat s výsledky duševní tvůrčí
práce obdobně jako s jiným majetkem v souladu
s novou koncepcí celospolečenského vlastnictví.
Nežádoucím monopolistickým snahám
a eventuálnímu zneužití výlučného
dispozičního práva bude bráněno
novým pojetím nucené licence, kterou socialistický
stát může udělit z důležitých
důvodů jako je např. obrana a bezpečnost,
zabezpečení závazných výstupů
státního plánu, výživy a zdraví
lidu a ochrany životního prostředí.
Zavedením patentu na vynález a průmyslový
vzor se opouští jejich dosavadní ochrana autorským
osvědčením, která svými účinky
neumožňovala nakládat s chráněnými
vynálezy a průmyslovými vzory na základě
ekonomických vztahů.
Vynálezcům a zlepšovatelům zaručují
zásady i nadále osobní a majetková
práva. Odměňování původců
vychází ze smluvního principu a z principu
zásluhovosti. Překonává dosud existující
rovnostářské pojetí, které
znehodnocovalo diferencované působení hodnotových
nástrojů, zejména v rozvojových oborech.
Přitom se odměňování nově
spojuje především se skutečně
docíleným přínosem organizace využívající
vynález nebo zlepšovací návrh.
Zavedením odloženého průzkumu přihlášek
vynálezů a průmyslových vzorů,
který umožňuje soustředit náročné
průzkumové práce pouze na řešení
s reálným společenským uplatněním,
vytváří návrh podmínky pro
zefektivnění řízení u Federálního
úřadu pro vynálezy, ke snížení
administrativní náročnosti a vyšší
kvalitu průzkumových prací; celý postup
směřuje k zabezpečení vyšší
technickoekonomické úrovně a realizovatelnosti
chráněných řešení.
Zcela nové se navrhuje možnost přezkoumání
některých rozhodnutí Federálního
úřadu pro vynálezy soudem, což je v
souladu s prohlubováním záruk socialistické
zákonnosti ve správním řízení.
Zásady stanoví i nové pojetí právních
vztahů ze zlepšovacích návrhů.
V souladu s principy nového hospodářského
mechanismu a zvýšené pravomoci a odpovědnosti
podniků přenáší projednání
zlepšovacího návrhu, jako zlepšovatelem
učiněné nabídky řešení,
do chozrasčotní sféry. Stanoví však
základní práva a povinnosti, jimiž se
tento vztah bude řídit. Zlepšovací návrh
je chápán jako projev vůle zlepšovatele
poskytnout organizaci řešení; jeho přijetí
pak jako rozhodnutí, s nímž je spojeno právo
zlepšovatele na odměnu a právo organizace zlepšovací
návrh využívat: Takové pojetí
nejen odpovídá povaze zlepšovacích návrhů,
ale podstatně umožní zjednodušit dosavadní
složité řízení o zlepšovacích
návrzích, které je administrativně
velmi náročné:
Oproti současnému stavu neupravují zásady
ochranu vědeckých objevů, které ve
světě nejsou považovány za součást
průmyslových práv; tato ochrana za celou
existenci dosavadního zákona neprojevila své
opodstatnění.
Návrh zásad odpovídá plně záměrům
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu a tvoří nedílnou součást
souboru právních předpisů k jejímu
zabezpečení.
Na rozdíl od současné úpravy nepředpokládá
návrh zásad vydání zvláštního
prováděcího předpisu s výjimkou
vyhlášky Ústřední rady odborů,
Ústřední rady družstev a Svazu družstevních
rolníků o smírčím řízení
ve sporech o odměny poskytované v souvislosti s
vynálezy, průmyslovými vzory a zlepšovacími
návrhy.
Vztah k právní úpravě v zahraničí
a mezinárodní spolupráci
Při vypracování návrhu zásad
zákona se přihlíželo především
k Pařížské úmluvě na ochranu
průmyslového vlastnictví ve Stockholmském
znění (zveřejněna vyhláškou
ministra zahraničních věcí ČSSR
č. 64/1975 Sb., ve znění vyhlášky
č. 81/1985 Sb.) a k zvláštním dohodám
sjednaným v rámci Světové organizace
duševního vlastnictví, jichž je Československá
socialistická republika členem, jakož i k mezinárodní
hospodářské a vědeckotechnické
spolupráci v rámci RVHP, k novým formám
kooperace a specializace výroby, k vytváření
společných podniků. Celkové pojetí
zákona a navrhované principy jsou analogické
s obdobným zákonem o vynálezectví
v SSSR, který byl projednán v říjnu
1988 politbyrem ÚV KSSS. Zohledněny byly rovněž
výsledky prací na harmonizaci právní
úpravy vynálezectví probíhající
ve Světové organizaci duševního vlastnictví.
Navrhovanou úpravou se vytvářejí podmínky
pro přístup Československé socialistické
republiky k dalším mezinárodním smlouvám
v této oblasti.
Hledisko ústavně-právní
Návrh nové právní úpravy vynálezů,
průmyslových vzorů a zlepšovacích
návrhů předpokládá vydání
nového zákona. Navrhované změny jsou
natolik zásadní, že nepostačí
dílčí novelizace.
Zákonodárná pravomoc Federálního
shromáždění vyplývá z
ustanovení čl. 37 odst. 1 písm. b) a čl.
24 odst. 2 písm. d) ústavního zákona
o čs. federaci. Úprava průmyslových
práv, mezi něž patří vynálezy
a průmyslové vzory, a zlepšovacích návrhů
náleží do působnosti Československé
socialistické republiky. Federální shromáždění
má zákonodárnou pravomoc patřící
do společné působnosti Československé
socialistické republiky a obou republik, a to v části
svěřené Československé socialistické
republice.
Nárok na státní rozpočet
Návrh zásad zákona neklade zvýšené
nároky na státní rozpočet federace
ani republik a nevyžaduje zvýšení počtu
pracovních sil ve Federálním úřadě
pro vynálezy. Zavedení poplatků za úkony
spojené s řízením o vynálezech
a průmyslových vzorech zvýši příjmy
státního rozpočtu, které vyrovnají
případný růst nákladů,
který bude souviset se zdokonalením práce
Úřadu a jeho podřízené organizace,
zejména v oblasti patentové informatiky.
Přezkoumání rozhodnutí Federálního
úřadu pro vynálezy příslušným
soudem v rozsahu navrhovaném zásadami předpokládá
kádrové zabezpečení této agendy.
V současné době se jedná asi o 110
případů ročně, kdy rozhodnutí
o zrušení ochrany a určení jejího
rozsahu jsou přezkoumávána v opravném
řízení. Tato otázka bude řešena
samostatně v souvislosti s komplexní úpravou
soudnictví při posilování záruk
socialistické zákonnosti.