Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Tímto zákonem se upravuje vznik, postavení,
právní poměry, činnost, vnitřní
členěni a hospodařeni státní
organizace Československé státní dráhy.
Tento zákon upravuje též postavení specializovaných
železničních organizací jako státních
podniků ve vztahu k Československým státním
dráhám.
/1/ Splynutím organizací
a) výrobní hospodářské jednotky
Československé státní dráhy,
b) výrobní hospodářské jednotky
Železniční průmyslové opravárenství
s výjimkou organizace Dodavatel technologických
zařízení Martin - Vrútky,
c) ČSD - Jídelní a lůžkové
vozy v Praze,
d) Výzkumný ústav železniční
Praha,
e) ČSD - Správa domovního majetku Praha,
f) Mechanizace traťového hospodářství
Praha,
g) Mechanizace traťového hospodářství
Martin - Vrútky,
vzniká státní organizace Československé
státní dráhy se sídlem v Praze; dosavadní
organizace současně zanikají.
/2/ Majetek a závazky organizací uvedených
v odstavci 1, jakož i práva a povinnosti z právních
vztahů, jichž jsou účastníky,
přecházejí na Československé
státní dráhy.
/3/ Československé státní dráhy
se zapisují do podnikového rejstříku.
/1/ Předmětem činnosti Československých
státních drah je
a) zřizování a provozování
celostátních drah,
b) zřizování a provozování
lanových drah,
c) zřizování a provozováni železniční
telekomunikační sítě,
d) poskytování přepravních služeb
a výkonů,
e) stavba a údržba železničních
tratí, budov a zařízení,
f) údržba a opravy dopravních prostředků,
jakož i výroba, údržba a opravy speciálních
strojů, zařízení a materiálu
pro drážní potřeby,
g) poskytování služeb sloužících
cestujícím a přepravcům,
h) zahraničně hospodářská činnost
podle pravidel stanovených zvláštním
zákonem [zákon č.
42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím, ve znění zákona
č. 102/1988 Sb.],
i) plnění úkolů a poskytování
výkonů a služeb k zabezpečení
potřeb obrany a bezpečnosti státu,
j) spolupráce s mezinárodními organizacemi
v oboru železnic.
/2/ Podrobné vymezení předmětu činnosti
stanoví statut Československých státních
drah (§ 7).
/1/ V čele Československých státních
drah je ústřední ředitel, který
řídí jejich činnost a je za ni a za
její výsledky odpovědný federálnímu
ministerstvu dopravy a spojů. Ústředního
ředitele zastupuje v plném rozsahu jeho práv
a povinností jeho zástupce.
/2/ Ústředního ředitele a jeho zástupce
jmenuje a odvolává ministr dopravy a spojů
Československé socialistické republiky po
vyjádření příslušného
orgánu Revolučního odborového hnutí.
/3/ Ústřední ředitel jedná
jménem Československých státních
drah ve všech věcech.
/1/ Československé státní dráhy
se členi na
a) ústřední ředitelství Československých
státních drah,
b) organizační jednotky
1. oblastní, pro zajišťování dopravního
a přepravního procesu, údržby a provozu
technické základny železnice ve vymezeném
územním obvodu,
2. specializované, pro zajišťováni vybraných
odborných činnosti a přepravních systémů
územně nevymezených,
3. účelové, pro zajišťování
společných činnosti pro vnitřní
potřebu Československých státních
drah,
c) Drážní správní úřad,
d) Státní drážní technickou inspekci,
e) Sbor ozbrojené ochrany železnic.
/2/ Oblastní organizační jednotky se člení
na výkonné jednotky. Ostatní organizační
jednotky se člení podle potřeby na závody
nebo jiné organizační složky.
/3/ Organizační jednotky, u kterých to určí
statut Československých státních drah,
mohou v určeném rozsahu vystupovat v právních
vztazích jménem Československých státních
drah. Taková organizační jednotka se zapisuje
do podnikového rejstříku; právní
úkony činí její vedoucí, popřípadě
další pracovníci, určení organizačním
řádem.
/4/ Drážní správní úřad,
Státní drážní technická
inspekce a Sbor ozbrojené ochrany železnic, vystupují
ve věcech státní správy svým
jménem.
/5/ V rozsahu pověření federálního
ministerstva dopravy a spojů podle zvláštních
předpisů [§ 19
a § 20 odst. 2 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách,
ve znění zákona č. 104/1974 Sb.]
úkoly drážního správního
orgánu plní Drážní správní
úřad, úkoly orgánu státního
odborného technického dozobu na dráhách
plní Státní drážní technická
inspekce.
/1/ Statut Československých státních
drah schvaluje vláda Československé socialistické
republiky. Návrh statutu Československých
státních drah po projednání s příslušným
orgánem Revolučního odborového hnutí,
předkládá vládě Československé
socialistické republiky ministr dopravy a spojů
Československé socialistické republiky.
/2/ Statut Československých státních
drah stanoví zejména
a) podrobné vymezení organizačního
uspořádání a předmětu
činnosti Československých státních
drah,
b) způsob ustavení a působnost Rady Československých
státních drah jako iniciativního, poradního
a koordinačního orgánu ústředního
ředitele,
c) organizační jednotky, které se zapisuji
do podnikového rejstříku a rozsah v jakém
vystupuji jménem Československých státních
drah,
d) vztahy mezi ústředním ředitelstvím
a organizačními jednotkami,
e) vzájemné vztahy mezi organizačními
jednotkami,
f) zásady vnitřního hospodářského
řízení a ekonomického postavení
organizačních jednotek,
g) systém vnitřní kontroly.
/1/ Organizační uspořádání
a vnitřní řízení Ústředního
ředitelství Československých státních
drah a jednotlivých organizačních jednotek,
stanovují organizační řády.
/2/ Organizační řád Ústředního
ředitelství Československých státních
drah vydává ústřední ředitel.
Organizační řády organizačních
jednotek vydává jejich vedoucí po schválení
ústředním ředitelem.
/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
je vůči Československým státním
dráhám orgánem hospodářského
řízení [§ 26a a násl. hospodářského
zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.].
/2/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
a/ schvaluje roční účetní závěrku
a potvrzuje splnění závazných výstupů
státního plánu hospodářského
a sociálního rozvoje v Československých
státních dráhách,
b/ uplatňuje v Československých státních
dráhách soubor hospodářských,
technických, organizačních, kádrových,
sociálních a dalších opatření
směřujících k obnovení schopností
Československých státních drah plnit
stanovené hospodářské a sociální
funkce v případě, že Československé
státní dráhy svým hospodařením
ohrožují nebo neoprávněně snižuji
své jmění nebo nejsou schopny plnit své
odvodové nebo daňové povinnosti nebo nejsou
schopny vytvářet povinné fondy ve stanoveném
rozsahu nebo neodůvodněně zvyšují
požadavky na dotace nebo neplní-li přepravní
potřeby národního hospodářství
a obyvatelstva; tato opatření jsou Československé
státní dráhy povinny ve vymezené době
splnit,
c/ rozhoduje o uloženi útlumového programu
v Československých státních dráhách
na základě programu strukturálních
změn národního hospodářství
schváleného vládou Československé
socialistické republiky,
d/ stanovuje, ve kterých případech a za jakých
podmínek lze používat bezplatně vlaky
osobní dopravy,
e/ upraví v dohodě s federálním ministerstvem
práce a sociálních věcí obecně
závazným právním předpisem
okruh pracovníků a výši paušální
náhrady za přepravní výkony poskytované
Československými státními dráhami
pracovníkům, jejich rodinným příslušníkům
a důchodcům.
/3/ Ministr dopravy a spojů Československé
socialistické republiky jmenuje a odvolává
vedoucího Drážního správního
úřadu, vedoucího Státní drážní
technické inspekce a velitele Sboru ozbrojené ochrany
železnic.
/1/ Československé státní dráhy
vytvářejí
a) fond rozvoje určený zejména k financování
vědeckotechnického rozvoje, investic včetně
modernizace a rekonstrukce a přírůstků
zásob,
b) rezervní fond určený k financování
výkyvů hospodařeni Československých
státních drah,
c) fond kulturních a sociálních potřeb
určený zejména k zabezpečování
potřeb sociálního rozvoje,
d) fond odměn určený k osobni hmotné
zainteresovanosti na výsledcích hospodářské
činnosti Československých státních
drah,
e) fond rizikový určený ke krytí rizik
a ztrát vzniklých z činnosti Československých
státních drah,
f) fond zdržného určený zejména
ke krytí ztrát výnosů z přepravy.
/2/ Prostředky fondů vytvořené Československými
státními dráhami jim nelze odejmout; Československé
státní dráhy o jejich použití
rozhoduji samostatně. Zůstatky jednotlivých
fondů lze převádět do dalších
kalendářních let bez omezení.
/1/ K zabezpečení podmínek samofinancování
(§ 15) stanoví se Československým státním
dráhám k úhradě nákladů
na dopravní infrastrukturu a na přepravní
služby a výkony v osobni dopravě ve státním
plánu hospodářského a sociálního
rozvoje, objem a režim dotací.
/2/ Příslušné ústřední
orgány jsou povinny poskytnout Československým
státním dráhám mimořádné
náhrady nákladů vzniklých plněním
přepravních a jiných výkonů
uložených nebo vyžádaných těmito
orgány, pokud tyto výkony přesahují
rámec činností financovaných z provozních
prostředků. Výši náhrad navrhuje
ústřední ředitel. Tím není
dotčen nárok na náhradu škody a náhradu
majetkové újmy podle zvláštních
zákonů [§ 26d
a § 26e hospodářského zákoníku
č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.]
/1/ Československé státní dráhy
aktivně používají úvěru
pro svou hospodskou a sociální činnost.
/2/ V případech, kdy Československé
státní dráhy z objektivních důvodů
vzniklých po poskytnutí úvěru nemohou
zabezpečit návratnost úvěru v dohodnuté
lhůtě, předloží federální
ministerstvo dopravy a spojů vládě Československé
socialistické republiky návrh na rozhodnutí,
kdo převezme záruku za splacení úvěru.
/1/ Československé státní dráhy
poskytují přepravní výkony a služby
za tarify a ceny stanovené, popřípadě
sjednané podle cenových předpisů a
vyhlášené v Přepravním a tarifním
věstníku.
/2/ Československé státní dráhy
předkládají federálnímu ministerstvu
dopravy a spojů návrhy na tvorbu a změny
tarifů a cen v železniční dopravě;
návrhy na mezinárodní tarify zpracovávají
na základě dohod se zahraničními železničními
správami nebo na základě uzavřených
mezinárodních dohod a smluv.
/3/ Československé státní dráhy
stanovuji a vyhlašují mimořádné
tarify a ceny za nestandardní přepravní výkony
a služby podle zásad stanovených příslušnými
cenovými orgány.
/4/ Československé státní dráhy
v rámci obchodní politiky stanovují a vyhlašují
a) v osobní dopravě slevy akvizičního
charakteru k dosažení vyššího využití
dopravních kapacit,
b) v nákladní dopravě slevy a přirážky
podle zásad stanovených příslušnými
cenovými orgány k optimalizaci přepravní
práce a k rovnoměrnému využívání
dopravních kapacit.
/1/ Pro výkon práce v Československých
státních dráhách se stanoví
zvláštní zdravotní a odborné
předpoklady, které musejí pracovnici splňovat.
/2/ Československé státní dráhy
stanovují povinnost nebo oprávnění
pracovníků Československých státních
drah nosit stejnokroj nebo služební odznak.
Na postavení a řízení a na hospodářskou
a sociální činnost Československých
státních drah se obdobně vztahují
ustanovení § 2 odst.1, § 3, § 4, §
6 až § 10, § 11 odst. 2, § 12, § 36 až
§ 39, § 41 až § 68 zákona o státním
podniku [Zákon č. 88/1988 Sb., o státním
podniku.]
/1/ K zabezpečeni plynulého, efektivního
a kvalitního provozu a rozvoje Československých
státních drah zakládá federální
ministerstvo dopravy a spojů státní podniky
jako specializované železniční organizace
(dále jen "železniční organizace").
/2/ Železniční organizace poskytují
výkony a služby především k zajištění
činnosti Československých státních
drah. Tyto výkony a služby vymezí federální
ministerstva dopravy a spojů jako povinný předmět
činnosti (podnikání) železničních
organizací v zakládací listině.
/3/ Pro železniční organizace platí
předpisy pro výkon služby vydávané
Československými státními dráhami.
Pro pracovníky železničních organizaci
platí obdobně ustanovení § 9 odst. 2
písm. d) a § 1 tohoto zákona.
K řízení ve sporech, rozhodovaných
soudy, které se týkají některé
z organizačních složek Československých
státních drah uvedených v § 6 odst.
1 písm. b) tohoto zákona, je namísto obecného
soudu Československých státních drah
místně příslušný soud,
v jehož obvodu má tato organizační složka
sídlo.
Pokud se v obecně závazných právních
předpisů užívá pojem správa
dráhy, rozumí se jím oblastní organizační
jednotka podle § 6 odst. 1 písm. b) bod 1 tohoto zákona.
/1/ Vláda Československé socialistické
republiky upraví nařízením finanční
hospodařeni Československých státních
drah.
/2/ Vláda Československé socialistické
republiky maže rozhodnout na návrh ministra dopravy
a spojů Československé socialistické
republiky o začleněni další organizace
do Československých státních drah
nebo o vyčlenění organizační
jednotky z Československých státních
drah.
/1/ Federální ministerstvo dopravy a spojů
v dohodě s ministerstvy zdravotnictví a sociálních
věcí republik, upraví obecně závazným
právním předpisem podmínky zdravotní
způsobilosti pracovníků k výkonu práce
v Československých státních dráhách.
/2/ Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s federálním
ministerstvem dopravy a spojů stanoví obecně
závazným právním předpisem
podle zásad schválených vládou Československé
socialistické republiky podmínky a výši
měsíčního příspěvku,
který poskytuji Československé státní
dráhy a železniční organizace ke starobnímu
a invalidnímu důchodu vybranému okruhu osob.
Organizace a výkon zdravotnických služeb na
železnici podle zvláštních předpisů
[§ 80 odst. 5 zákona
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.]
nejsou tímto zákonem dotčeny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1989.
Jedním ze základních předpokladů
řádného působení železniční
dopravy je její schopnost uspokojovat plynule, bezpečně
a hospodárně přepravní potřeby
obyvatelstva a národního hospodářství
a zajišťovat zájmy obrany státu.
V oblasti železniční dopravy, kde nelze plně
uplatnit zásadu socialistické podnikavosti, se zabezpečují
především potřeby infrastruktury, obrany
a bezpečnosti státu a záměry sociální
politiky státu v osobní dopravě.
Prosazování těchto strategických hledisek
funkce železniční dopravy, si vyžaduje
zdokonalení dosavadní organizační
struktury a metod řízení v oblasti železniční
dopravy, které by odpovídaly přestavbě
socialistických vztahů v národním
hospodářství. Musí přitom nezbytně
jít o jeden organizační celek pro území
celého státu. neboť zajišťování
bezpečného a plynulého dopravního
procesu vyžaduje jednotnou technologii v celé souvislé
železniční síti. Je také třeba
zajistit uzavřený proces hospodaření,
neboť příjmy se tvoří v rámci
celé sítě železnice (nikoliv v rámci
jednotlivých drah), a jen celostátní organizace
může v zásadě samostatně chozrasčotně
hospodařit. V rámci jedné organizace musí
být vedle hlavní činnosti - uspokojování
přepravních potřeb národního
hospodářství a obyvatelstva, prováděny
také vedlejší činnosti, tj. opravárenství
drážních vozidel, výstavba a obnova
drah, vývojová, investiční a stavební
činnost proto, aby byl zajištěn plynulý
dopravní proces a bezpečný provoz na celostátních
dráhách.
Tyto skutečnosti si vynucují zřízení
hospodářského a provozního centra
splynutím dosavadních organizací železniční.
dopravy v souvislé železniční síti
do organizace s celostátní působností
- Československé státní dráhy.
Z hlediska možnosti úplného chozrasčotu,
samofinancování a podnikavosti se u Československých
státních drah projevují specifické
podmínky.
Ceny za přepravní výkony se realizují
v tarifech. Tarify nákladní přepravy jsou
konstruovány na základě velkoobchodních
cen a jsou odrazem energetické a ekologické výhodnosti
určitého druhu dopravy, tarify v osobní přepravě
mají charakter maloobchodní ceny a odráží
se v nich sociální politika státu. Železnice
tedy plní i sociální funkce státu
v oblasti osobní přepravy a v obsluze území
(provoz neefektivních tratí), které nejsou
kryty úrovní tarifů. Proto se k dosažení
samofinancování v železniční
dopravě vyžaduje účast státu.
Bezpečnost a nerušenost provozu železnice je
v zájmu občanů i všech odvětví
národního hospodářství. Ochrana
tohoto celospolečenského zájmu je úkolem
státní správy ve věcech drah, kterou
vykonávají Drážní správní
úřad, Státní drážní
technická inspekce a Sbor ozbrojené ochrany železnic.
Začlenění organizačních jednotek
vykonávajících státní správu
do Československých státních drah
je jejich výrazným specifikem. Účelem
zachování výkonu státní správy
v rámci Československých státních
drah spočívá v tom, že jde především
o působnost stavebního úřadu a specializovaný
technický dozor nad určenými technickými
zařízeními, takže převážná
část rozhodnutí orgánů státní
správy je úzce spjata s provozem celostátních
drah, vleček a drah zvláštního určení.
Navíc státní správa na železnici
historicky existuje, má dlouhou tradici a kvalitní
kádrové zabezpečení. Objektivnost
rozhodování je zajištěna jednak působností
federálního ministerstva dopravy a spojů
v oblasti dozoru nad výkonem státní správy,
jeho funkcí odvolacího orgánu a v mnoha případech
spolupůsobením dalších orgánů
státní správy (národní výbory,
vojenská správa, báňská správa
apod.).
K zabezpečení řádného provozu
železniční dopravy a plnění jejich
úkolů návrh rovněž řeší
speciální železniční organizace,
které svou specificky vymezenou činností
mohou jako samostatné státní podniky účelně
a hospodárně uspokojovat rozvoj, modernizaci a plynulý
provoz železniční dopravy a přispívat
k zabezpečení a zvýšení efektivnosti
provozu Československých státních
drah.
Při formováni právního subjektu Československé
státní dráhy se vycházelo z forem
uspořádání drah v socialistických
státech, jmenovitě z připravovaného
zákona o státním podniku Polské státní
dráhy. Přihlédnuto bylo také k úpravám
v nesocialistické oblasti Evropy, např. k zákonu
o dráhách v NSR.
Koncepce návrhu zákona o organizaci Československé
státní dráhy vychází ze zákona
č. 88/1988 Sb., o státním podniku. Návrh
upravuje samostatně pouze ta ustanovení, která
z hlediska vzniku, organizačního uspořádání
a v oblasti hospodářské a sociální
činnosti Československých státních
drah se odlišují od ustanovení zákona
o státním podniku. Ustanovení zákona
o státním podniku, jejichž platnost se obdobně
vztahuje i na organizaci Československé státní
dráhy, uvádí výsledně §
15 návrhu zákona. Je tak vytvořen předpoklad
pro shodnost základních koncepcí obou právních
předpisů.
Specializované železniční organizace,
které vyvíjejí činnost pro potřeby
Československých státních drah, vymezuje
zákon jen co do jejich vztahu k Československým
státním dráhám, s tím, že
se na ně plně vztahuje režim o státním
podniku.
Realizace navržené úpravy si nevyžádá
nároky na státní rozpočet ani zvýšení
plánu pracovních sil.
K § 1 a 2
Návrh zákona vychází z nezbytnosti
a účelnosti právní úpravy organizací
v oblasti železniční dopravy. Upravuje vznik,
postavení, právní poměry, činnost
a vnitřní členění a hospodaření
Československých státních drah jako
jiné socialistické organizace a zajišťuje
tak její organické začlenění
do československého právního řádu
i základní předpoklady její efektivní
činnosti. Návrh též upravuje postavení
specializovaných železničních organizací
jako státních podniků, které svou
činností musí účinně
přispívat k rozvoji a efektivnímu provozu
Československých státních drah.
K § 3
Československé státní dráhy
dosud neexistují jako jeden samostatný právní
subjekt. Protože nemohou být zřízeny
podle zákona č. 88/1988 Sb., jako státní
podnik, je nutno je zřídit přímo zákonem,
a to splynutím většiny dosavadních organizací
železničního oboru. Zároveň je
nutno upravit přechod majetku, závazků, práv
a povinností z právních vztahů na
Československé státní dráhy
a jejích zápis do podnikového rejstříku.
K § 4
Návrh zákona svěřuje do předmětu
činnosti Československým státním
dráhám ty činnosti, které dosud příslušely
jednotlivým slučovaným organizacím
železniční dopravy. Tyto činnosti naplňují
společenské poslání Československých
státních drah a jsou nezbytné k efektivnímu
uspořádání provozu a zajištění
rozvoje souvislé železniční sítě
a lanových drah. Vzhledem k tomu, že není účelné
předmět činnosti Československých
státních drah úplně vymezit zákonem,
bude jeho podrobné vymezení zahrnuto do statutu
Československých státních drah.
K § 5
Statutárním orgánem Československých
státních drah je ústřední ředitel,
který řídí jejich činnost a
je za ni odpovědný. Ústředního
ředitele zastupuje v plném rozsahu jeho práv
a povinností jeho zástupce. Ústřední
ředitel i jeho zástupce jsou jmenováni a
odvoláváni ministrem dopravy a spojů ČSSR,
nebo charakter Československých státních
drah neumožňuje rozvinutí samosprávy
kolektivu pracovníků, jejíž součástí
je i volba ředitele.
K § 6
Vzhledem k významnému postavení železnice
v národním hospodářství, nemůže
být vnitřní uspořádání
Československých státních drah ve
výlučné pravomoci ústředního
ředitele. Proto základní struktura organizačního
uspořádání je stanovena přímo
v zákoně; podrobnosti pak stanoví statut
Československých státních drah, který
schvaluje vláda ČSSR.
Některé organizační jednotky určené
statutem budou vystupovat jménem Československých
státních drah a budou se proto rovněž
zapisovat do podnikavého rejstříku.
Jako samostatné organizační útvary
jsou do Československých státních
drah zahrnuty i orgány, které byly federálním
ministerstvem dopravy a spojů pověřeny podle
zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách výkonem
státní správy; tyto orgány budou ve
věcech státní správy vystupovat svým
jménem.
Působnost Sboru ozbrojené ochrany železnic
je pak přímo vymezena v zákoně č.
104/1974 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách. Sbor
ozbrojené ochrany železnic bude rovněž
ve věcech státní správy vystupovat
svým jménem.
K § 7
Podrobnosti o organizačním uspořádání,
předmětu činností, vztazích
mezi ústředním ředitelstvím
a organizačními jednotkami, jakož i organizačními
jednotkami navzájem, vnitřním řízení
a ekonomickém postavení organizačních
jednotek a systému vnitřní kontroly, budou
stanoveny ve statutu Československých státních
drah, který vzhledem k nutnosti zajištění
větší ingerence státu do organizačního
uspořádání a činnosti Československých
státních drah, bude schvalovat vláda Československé
socialistické republiky.
K § 8
Organizační řády upravují organizační
uspořádání a vnitřní
řízení Ústředního ředitelství
ČSD a jednotlivých organizačních jednotek.
Organizační řád Ústředního
ředitelství ČSD vydává ústřední
ředitel. Organizační řády jednotlivých
organizačních jednotek vydávají jejich
vedoucí po schválení ústředním
ředitelem, čímž je zajištěna
jednotnost organizační struktury a tím i
plynulost dopravního procesu.
K § 9
V souladu se zákonem č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy, hospodářského
zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů a koncepcí
zákona č. 88/1988 Sb., o státním podniku,
se upravují postaveni a úkoly federálního
ministerstva dopravy a spojů vůči Československým
státním dráhám.
V případě bezplatných přeprav
na železnici (odstavec 2 písm. d), jedná se
o přepravy v zájmu plnění funkce v
nejvyšších státních orgánech
nebo v případech přeprav při plnění
úkolů podle zvláštních předpisů
(např. zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní
bezpečnosti, zákon č. 69/1951 Sb., o ochraně
státních hranic, ve znění pozdějších
předpisů).
U paušálních náhrad se nejedná
o naturální požitky, ale o jízdní
výhody poskytované v železniční
síti prakticky na všech železnicích socialistických
i nesocialistických států a na základě
mezinárodních dohod, jejichž členem
je i ČSSR (upravené pro vnitrostátní
železniční dopravu v předpise ČSD
Ok 10, pro mezinárodní dopravu v předpise
ČSD Ok 12).
V odstavci 3 je institutem jmenování vedoucích
orgánů státní správy zvýrazněna
nezávislost těchto orgánů na hospodářské
sféře.
K § 10 až 13
Tato ustanovení týkající se hospodářské
činnosti. Československých státních
drah vychází z obecně platných zásad
v oblasti plánování a z přímého
vztahu Československých státních drah
ke státnímu rozpočtu, vytvářející
specifické podmínky samofinancování
organizace. Systémová účast státu
na rozvoji Československých státních
drah je dána formou dotací a slev na odvodech do
státního rozpočtu. Dotace mající
investiční charakter jsou účelově
vázány na rozvoj dopravní cesty a dopravních
zařízení, tj. dopravní infrastrukturu,
neinvestiční dotace jsou účelově
vázány na nutné vyrovnání ekonomické
a realizační ceny v osobní dopravě
a na krytí provozních ztrát, zejména
u neefektivních tratí v důsledku celospolečenského
zájmu. Další zvýhodnění
Československých státních drah představuje
možnost získání úvěru
i v případě, kdy Československé
státní dráhy nemohou zabezpečit jeho
návratnost v dohodnuté lhůtě. Pro
specifický charakter Československých státních
drah se mimo obecné fondy zavádí fond rizikový,
umožňující zejména krytí
ztrát vyplývajících z technických
a technologických nepravidelností vnitrostátní
a mezinárodní dopravy a dále fond zdržného
umožňující krytí ztrát,
které vznikají důsledku nevyužití
dopravních kapacit z viny přepravců.
Tvorba tarifů ve vnitrostátní a mezinárodní
přepravě by měla umožnit v daleko širším
rozsahu podnikatelskou činnost Československých
státních drah s možností poskytování
širokých služeb v osobní i nákladní
přepravě odpovídající záměrům
obchodní politiky. Jde především o slevy
akvizičního charakteru v osobní a nákladní
přepravě, o širší využívání
rozpěťových tarifů a různých
slev a přirážek odpovídajících
celospolečenským zájmům v železniční
dopravě.
K § 14
Specifický charakter práce na železnici klade
zejména z hlediska bezpečnosti a rizikovosti zvláštní
nároky na zdravotní a odbornou způsobilost
pracovníků Československých státních
drah. Z hlediska vztahu pracovníků Československých
státních drah k občanům a organizacím
je nutná i úprava oprávnění
nebo povinnosti nošení stejnokroje nebo služebního
odznaku.
K § 15
Návrh zákona o Československých státních
dráhách vychází z koncepce zákona
č. 88/1988 Sb., o státním podniku. Proto
upravuje samostatně pouze ta ustanovení, která
se z hlediska vzniku, organizačního uspořádání
a hospodářské a sociální činnosti
Československých státních drah odlišují
od ustanovení zákona o státním podniku.
U ostatních oblastech se na Československé
státní dráhy obdobně vztahují
ustanovení zákona o státním podniku.
K § 16 a 17
Komplexní zabezpečení plynulého, efektivního
a kvalitního provozu souvisle železniční
sítě a dalších činností
Československých státních drah, vyžaduje
některé specifické výkony a služby,
které nespadají do předmětu činnosti
Československých státních drah nebo
není účelné, aby je Československé
státní dráhy vykonávaly a přesto
jsou pro činnost Československých státních
drah a jejich rozvoj žádoucí a nezbytné.
Tyto činnosti budou zajišťovat specializované
železniční organizace založené
jako státní podniky, na něž se bude
plně vztahovat zákon č. 88/1988 Sb., o státním
podniku. Úzký vztah k Československým
státním dráhám bude vyjádřen
v rámci povinného předmětu činnosti
(podnikání) v zakládací listině,
vydané federálním ministerstvem dopravy a
spojů.
Vzhledem k charakteru práce musí pracovníci
těchto specializovaných organizací splňovat
stejné zdravotní a odborné předpoklady
jako pracovníci Československých státních
drah a pro železniční organizace budou platit
předpisy pro výkon služby vydávané
Československými státními dráhami,
včetně předpisů o nošení
stejnokroje a služebního odznaku.
K § 18
Vzhledem k nutnosti zabránit koncentraci sporů týkajících
se Československých státních drah
u jednoho obvodního soudu, se odchylně od ustanovení
občanského soudního řádu upravuje
místní příslušnost soudu tak,
že místně příslušný
je soud, v jehož obvodu má sídlo organizační
složka, jíž se spor týká.
K § 19
Protože zřízením Československých
státních drah zaniknou jednotlivé dráhy
jako samostatné právní subjekty, je nadále
pod pojmem správa dráhy, uváděným
v obecně závazných právních
předpisech, třeba rozumět oblastní
organizační jednotky Československých
státních drah.
K § 20
Stejně jako u státních podniků podle
§ 71 zákona č. 88/1988 Sb., o státním
podniku, vláda Československé socialistické
republiky upraví nařízením i finanční
hospodaření Československých státních
drah.
Vláda Československé socialistické
republiky může rovněž, na návrh
ministra dopravy a spojů ČSSR, rozhodnout o začlenění
další organizace do Československých
státních drah nebo o vyčlenění
organizační jednotky z Československých
státních drah v zájmu umožní
nezbytných organizačních změn bez
nutnosti novelizace zákona o Československých
státních dráhách.
K § 21
Specifický charakter práce na železnici klade,
zejména z hlediska bezpečnosti a rizikovosti, zvláštní
nároky na zdravotní a odbornou způsobilost
pracovníků Československých státních
drah, které musí být stanoveny obecně
závazným právním předpisem
vydaným federálním ministerstvem dopravy
a spojů v dohodě s ministerstvy zdravotnictví
a sociálních věcí republik.
Vzhledem ke společenskému a pracovnímu postavení
pracovníků železniční dopravy,
zejména k nutnosti kompenzace náročnosti
práce u pracovníků ve vybraných provozních
profesích, kteří vykonávají
pracovní činnost v nepřetržitém
provozu a jsou vystaveni působení povětrnostních
vlivů, stanoví federální ministerstvo
práce a sociálních věcí v dohodě
s federálním ministerstvem dopravy a spojů
podle zásad schválených vládou ČSSR
obecně závazným právním předpisem
podmínky a výši měsíčního
příspěvku, který poskytují
Československé státní dráhy
a železniční organizace ke starobnímu
a invalidnímu důchodu. Úprava potvrzuje současný
stav. Výše příspěvku v současné
době je 200,- Kčs. Provedená úprava
si nevyžádá další finanční
nároky.
K § 22
Ustanovení návrhu zákona se nijak nedotýkají
organizace a výkonu zdravotnických služeb na
železnici podle § 80 odst. 5 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.
V Praze dne 20. dubna 1989 |
Předseda vlády ČSSR
Ministr dopravy a spojů ČSSR