D. Zvýšený trestní postih nezákonných manipulací s narkotiky a podpory toxikomanie

Zásada č. 20

Ustanovení o nedovolené výrobě a držení omamných prostředků a jedů (§ 187, 188 tr. zák.) upravit tak, aby se vztahovala na omamné a psychotropní látky.

Trest odnětí svobody za tyto trestné činy zvýšit ze dvou let na tři léta.

U kvalifikovaných skutkových podstat v § 187 tr. zák. spáchal-li pachatel čin jako člen organizované skupiny nebo ve větším rozsahu, získal-li činem značný prospěch nebo vztahuje-li se jeho čin na osobu, která nepřekročila osmnáctý rok svého věku, stanovit trest odnětí svobody na dvě léta až deset let, způsobil-li těžkou újmu na zdraví více osob nebo smrt nebo spáchal-li čin ve spojení s organizací zabývající se nedovoleným mezinárodním obchodem, stanovit trest odnětí svobody na osm až patnáct let.

V ustanovení § 188 tr. zák. upravit jako kvalifikační okolnost, dopustil-li se pachatel činu ve větším rozsahu nebo získal-li značný prospěch; trest odnětí svobody stanovit na dvě léta až pět let a vztahuje-li se čin na osobu, která nepřekročila osmnáctý rok svého věku, na dvě léta až osm let.

Požívání narkotik a škody na zdraví,i dalších hodnotách s tím spojené jsou v současné době celosvětovým problémem. I když v naší společnosti není výroba drog, obchod s nimi a jejich požívání ani zdaleka tak časté, jako v kapitalistických státech, došlo v posledních letech k jistému vzestupu narkomanie a vyskytují se i v případech vloupání do lékáren. pěstování máku a indického konopí s cílem vyrobit z nich ilegálně omamné látky, pokusy získat omamné látky chemickou cestou z dostupných léků, příp. vyrobit psychotropní látky syntetickou cestou. Dochází také k pokusům zneužívání našeho území k nezákonné tranzitní přepravě narkotik ze Středního i Dálného východu. Všem těmto vysoce nebezpečným činům je třeba čelit intenzivními prostředky trestní represe. Náš stát je signatářem multilaterálních mezinárodních dohod o omamných látkách, a je tedy nezbytné přizpůsobit trestní normy těmto dohodám.

Zásada č. 21

Vytvořit ustanovení postihující svádění nebo podporování jiného k zneužívání jiných návykových látek než alkoholu a zařadit je do hlavy čtvrté zvláštní části trestního zákona za § 188 tr. zák. Stanovit, že takové jednání se trestá odnětím svobody na dva roky nebo trestem peněžitým. Trestem odnětí svobody až na pět let postihovat pachatele, který takovým činem, vydá v nebezpečí závislosti na návykových látkách osobu, která nepřekročila osmnáctý rok svého věku.

Značné škody na zdraví, na pracovní schopnosti a dokonce i na životech způsobuje požívání nejen tzv. klasických narkotik, ale také takových návykových látek, jejichž držení nelze zakázat. Patří mezi ně např. některá barviva, ředidla, čisticí a desinfekční prostředky. Jejich zneužívání čicháním, někdy i vpichováním do žíly se vyskytuje zejména u některých skupin mladých lidí a často je spojeno s další trestnou činností, jako jsou příživnictví doprovázené prostitucí, krádeže i násilné delikty. Je proto třeba konstruovat novou skutkovou podstatu, jíž by se šíření takové delikvence čelilo.

E. Ostatní úpravy zvláštní části trestního zákona

Zásada č. 22

V zájmu zvýšení účinnosti boje s některými specifickými formami trestné činnosti, doposud postihovanými podle obecněji vymezených skutkových podstat, vytvořit nové skutkové podstaty trestných činů, popř. některé stávající skutkové podstaty doplnit.

a/ Vytvořit ustanovení na ochranu životního prostředí před nadměrným znečišťováním ovzduší, vod. půdy, nedovoleným poškozováním fauny a flóry, způsobováním nadměrného hluku a před ohrožením vyvolaným nezákonným přijetím, držbou, užíváním, předáním, změnou, ukládáním či rozptylováním jaderných materiálů takto:

Jako trestný čin postihnout hrubé porušení předpisů na ochranu životního prostředí, jestliže jím bylo způsobeno závažné ohrožení životního prostředí.

Rozlišit výší sankce jednání úmyslné a nedbalostní, přísněji postihnout porušení důležité povinnosti vyplývající ze zaměstnání, povolání, postaveni nebo funkce pachatele nebo uložené mu podle zákona. Ještě přísněji postihnout porušení takové povinnosti, mající za následek poškození životního prostředí ve velkém rozsahu.

b/ Vytvořit ustanovení o trestném činu braní rukojmí, pokud není spojeno s protistátním záměrem. Pachatel bude přísněji trestný, spáchá-li tento trestný čin jako člen organizované skupiny, jestliže jako rukojmí byla vzata osoba mladší 18 let, anebo byla-li činem způsobena těžká újma na zdraví nebo smrt.

c/ Vytvořit ustanovení o trestném činu vandalství, které by postihovalo svévolné poškozování majetku, přičemž výše způsobené škody bude celkem nízká. Při společném jednání bude postižen každý, kdo měl na vandalském jednání aktivní účast, bez ohledu na to, který z pachatelů škodu způsobil.

d/ Vytvořit ustanovení postihující porušování služebních povinností spáchaných vojáky úmyslně nebo z nedbalosti a ustanovení postihující porušování práv a chráněných zájmů vojáků.

e/ Dosud platné ustanovení § 139 tr. zák. doplnit tak, aby se ochrana podle oddílu třetího hlavy druhé zvláštní části trestního zákona poskytovala též majetku ostatních států světové socialistické soustavy, jejich organizaci, majetku mezinárodních socialistických organizaci a majetku podniků se zahraniční majetkovou účastí.

Ad a/ Prudký rozvoj techniky, růst průmyslové výroby, mechanizace a chemizace zemědělství vyvolávají nezbytnost chránit životní prostředí před znečištěním ovzduší, vody, půdy, poškozováním fauny a flóry a vyvoláváním nadměrného hluku. Nedodržením předpisů vydaných na ochranu životního prostředí mohou být způsobeny následky, jejichž postih podle dosavadních ustanovení není přiměřený. Jedná se ovšem nejenom o výši trestní sankce, ale v prvé řadě o výchovný a generálně prevenční účel ustanovení trestního zákona.

Podobně je tomu, pokud jde o dodržování předpisů o zacházení s jadernými materiály. Nedodržení bezpečnostních opatření by mohlo mít mnohem závažnější následky než nedbalost na jiném úseku lidské činnosti.

Při koncipování jednotlivých ustanovení bude nutné vycházet z mezinárodních dohod, které náš stát na tomto úseku uzavřel.

Ad b/ Dosavadní zkušenosti ukázaly, že je třeba vytvořit účinnější právní prostředky boje proti takovým formám trestné činnosti, jako je vydírání, popř. hromadné zastrašováni spojené s braním rukojmí, i když takové jednání není motivováno kontrarevolučním úmyslem. Taková jednání jsou sice v naší společnosti ojedinělá, vykazují však velmi vysoký stupeň nebezpečnosti pro společnost. Bude proto třeba vtvořit novou skutkovou podstatu braní rukojmí a zařadit ji mezi trestné činy proti svobodě a lidské důstojnosti; pachatel bude přísněji trestný, spáchá-li tento čin jako člen organizované skupiny, jestliže byly jako rukojmí vzaty děti nebo osoby mladistvé, anebo byla-li činem způsobena těžká újma na zdraví nebo smrt. Vytvoření samostatné skutkové podstaty braní rukojmí bude ve shodě s mezinárodní úmluvou přijatou v New Yorku na 34. zasedání VS OSN dne 17. 12. 1979.

Ad c/ Ustanovením o vandalství je nutné chránit společnost před osobami, které sice nezpůsobí větší majetkovou škodu, ale svým zlovolným jednáním ničí nebo poškozuji věci, zařízení nebo součásti flóry či fauny, sloužící veřejnosti či jednotlivci. Jde např. o ničení sadů, zařízení pro odpočinek občanů, vnitřního vybaveni hromadných dopravních prostředků, poškozování zaparkovaných automobilů aj. Taková jednání ne vždycky lze postihnout jako výtržnictví podle § 202 tr. zák. kasto jde o jednání skupin. Proto je nutné postihovat účast na vandalském jednání bez ohledu na to, který z účastníků škodlivý následek způsobil. V případě, že to bude zjištěno, půjde příp. o souběh s dalším výsledečným deliktem (např. § 136 odst. 1 písm. a/ tr. zák.), podobně jako je tomu u trestného činu rvačky.

Ad d/ Zvláštní skutkové podstaty bude třeba vytvořit pro postih porušování konkrétních služebních povinností spáchaných úmyslně nebo z nedbalosti vojákem. Dosud se taková jednání postihují obvykle jako zneužívání pravomoci veřejného činitele (§ 158, 159 tr. zák.). Tyto delikty však nevystihují zvláštnosti služby v ozbrojených silách. Nově vzniklé ustanovení bude třeba zařadit mezi trestné činy vojenské.

Jisté kolísání praxe vyvolávají také případy porušování práv a chráněných zájmů vojáků jinými vojáky (tzv. šikanování. Jde obvykle o hrubé nebo i o násilné jednání, jehož se vůči vojákům prvého ročníku základní služby dopouštějí vojáci ročníku druhého. Takové jednání je někdy spojeno s ponižováním lidské důstojnosti poškozených a vážným způsobem narušuje vojenskou kázeň a pořádek. Trestní postih podle ustanovení o útisku, resp. vydíráni není vždycky přiměřený, a proto bude vhodné vytvořit samostatnou skutkovou podstatu, jež by taková jednání postihovala.

Ad e/ Podle dosud platné úpravy (§ 99, 108 tr. zák.) je státům světové socialistické soustavy poskytována ochrana proti nejzávažnějším útokům proti základům bezpečnosti těchto států, nebo i tyto útoky nepřímo ohrožují i naši republiku: Protože naše republika má neustále rostoucí zájem na ekonomickém rozvoji všech států světové socialistické soustavy je třeba poskytovat ochranu ekonomice těchto států ve stejném rozsahu, v jakém se poskytuje ochrana ekonomice naší.

Podniky se zahraniční majetkovou účastí vytvářené podle zákona o podniku se zahraniční majetkovou účastí budou mít stejné postavení jako socialistické organizace a je proto třeba jejich majetku poskytnout stejnou ochranu, jakou má majetek v socialistickém celospolečenském vlastnictví.

Zásada č. 23

Upravit znění některých základních skutkových podstat takto

a/ Ustanovení o teroru (§ 93 tr. zák.) rozšířit o novou formu, postihující pachatele, který se zmocní rukojmí s cílem vynutit si tím následek poškozující socialistický stát.

b/ Ustanovení o neoprávněném nakládání s vynálezem (§ 123 tr. zák.) upravit tak, aby se vztahovalo též na průmyslový vzor a stanovit, že pachatelem je československý státní občan, který bez souhlasu československých úřadů disponuje s vynálezem nebo průmyslovým vzorem v cizině.

c/ Rozčlenit ustanovení § 213 tr. zák. o zanedbání povinné výživy a § 217 tr. zák. o ohrožování mravní výchovy mládeže na úmyslnou a nedbalostní formu jednání a rozlišit je též výši sankce.

d/ V ustanovení o příživnictví (§ 203 tr. zák.) vypustit slova "dává se někým vydržovat".

e/ Znění trestného činu nenastoupení služby v ozbrojených silách (§ 269, 270 tr. zák.) uvést do souladu s dikcí § 52 odst. 4 branného zákona.

Potřeba změn vedoucích k upřesnění a doplnění uvedených skutkových podstat vyplynula z rozborů kriminality a z praxe orgánů činných v trestním řízení při uskutečňováni současné linie trestní politiky.

Ad a/ Rozšíření skutkové podstaty teroru je důsledkem současné mezinárodní situace, aktivizace ultrapravicových sil ve světě a stále stoupající vlny terorismu. Je pravda, že podobné případy, resp. pokusy o ně se v Československu vyskytly naprosto ojediněle, trestní zákon však musí poskytovat přiměřené prostředky i proti takovým formám kriminality a reagovat i na možnost výskytu takových činů.

Pro takové případy, kdy braní rukojmí nebude motivováno protistátním záměrem, bude vytvořena samostatná skutková podstata v osmé hlavě trestního zákona v souladu s mezinárodní úmluvou přijatou v New Yorku dne 17. 12. 1979 (viz zásada č. 25b).

Ad b/ Úpravu ustanovení o neoprávněném nakládání s vynálezem navrhl Úřad pro vynálezy a objevy. Jejím cílem je zabránit machinacím s průmyslovými právy, zejména ve vztahu k cizině.

Ad c/ Potřeba diferencovat úmyslnou a nedbalostní formu zavinění u trestních činů zanedbání povinné výživy, ohrožování mravní výchovy mládeže a vyjádřit to i ve výši sankce, vyplynula z rozboru současné praxe, který zpracoval Nejvyšší soud ČSSR a souhlas s tímto návrhem projevily i ústavně právní výbory sněmoven Federálního shromáždění.

Ad d/ Proti formulaci "dává se někým vydržovat" uplatnila opakovaně námitky Mezinárodní organizace práce v Ženevě a dovozovala, že jsou v rozporu s konvencí č. 29 z roku 1930 o nucené práci. Federální ministerstvo práce a sociálních věcí se zavázalo, že při nejbližší novele bude znění upraveno. Sovětský svaz provedl obdobnou změnu již před několika lety. Případy, pro které byla tato formulace do zákona pojata (např. alkoholik se dá živit manželkou nebo dospělý syn matkou mohou být postiženy jako "nekalý způsob obživy".

Ad e/ Ustanovení 52 odst. 4 branného zákona stanovené osoby, které opomenuly předepsané hlášení, nebo jinak zavinily, že jim povolávací rozkaz nemohl být včas doručen, odpovídají za nenastoupeni vojenské činné služby, jako kdyby bývaly povolávací rozkaz dostaly do vlastních rukou. To bude třeba v trestním zákoně vyjádřit přímo a přizpůsobit text ustanovení § 269, 270 tr. zák.

Zásada č. 24

Nově formulovat u některých trestných činů okolnosti podmiňující použití vyšší trestní sazby takto:

a/ U trestného činu obecného ohrožení podle § 179 odst. 1, 3 písm. a/ tr. zák. snížit dolní hranici trestu odnětí svobody z dvanácti na deset let, aby sankce byla v souladu s trestným činem vraždy.

b/ Trestný čin vraždy (§ 219 tr. zák.) diferencovat tak, aby přísnější sankci byla postižena vražda spáchaná v úmyslu získat majetkový prospěch, vykonaná zvlášť surovým způsobem, úkladně, opětovně, na dvou nebo více osobách, z vilnosti, na veřejném činiteli při výkonu nebo pro výkon jeho pravomoci, anebo v úmyslu zakrýt nebo usnadnit jiný trestný čin.

c/ Přísnější trestní sankci stanovit pro případ, že útok na veřejného činitele (§ 156 odst. 1 tr. zák.), násilí vůči nadřízenému (§ 279 tr. zák.), zběhnut (§ 282 tr. zák.) nebo zběhnutí do ciziny (§ 283 tr. zák.) byly spáchány se zbraní.

d/ K ustanovení § 189 tr. zák. o úmyslném šíření nakažlivé choroby připojit druhý odstavec postihující zavlečení nebo rozšířeni získaného selhání imunity (AIDS) nebo jiné obdobně nebezpečné choroby a stanovit na takový čin trest odnětí svobody od tří do deseti let.

Obdobnou kvalifikační okolnost připojit k ustanovení § 190 tr. zák. a na nedbalostní způsobení takového následku stanovit trest odnětí svobody od šesti měsíců do tří let.

e/ U trestného činů loupeže (§ 234 tr. zák.) konstruovat vyšší trestnost pro případ, byla-li způsobena škoda velkého rozsahu, a to tak, aby sankce nebyla nižší než u rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví ve stejném rozsahu.

f/ Zvláštní kvalifikaci s vyšší trestní sazbou vytvořit u trestných činů spekulace (§ 117 tr. zák.), krádeže (§ 247 tr. zák.), zpronevěry (§ 248 tr. zák.) a podvodu (§ 250 tr. zák.) pro případy, kdy jedním nebo řadou útoků byla způsobena škoda nebo získán majetkový prospěch velkého rozsahu.

g/ Skutkovou podstatu trestného činu podle § 158 doplnit ustanovením o potrestáni pachatele, který způsobí činem v odstavci 1 jinému škodu nebo opatří-li sobě nebo jinému neoprávněný prospěch. Takové jednání postihovat trestem odnětí svobody na jeden rok až pět let.

Skutkovou podstatu trestného činu mření a ohrožování činnosti státního orgánu a orgánu společenské organizace podle § 169 doplnit o ustanovení, že stejně jako v odstavci 1 bude potrestán, kdo porušením své povinnosti způsobí jinému škodu.

Ad a/ Na trestný čin obecného ohrožení spáchaný úmyslně je v § 179 odst. 3 tr. zák. stanoven trest odnětí svobody na dvanáct až patnáct let, způsobí-li pachatel takovým činem smrt. Vzhledem k ustanovení § 6 písm. a/ tr. zák. je tato kvalifikace naplněna i tehdy, způsobí-li pachatel smrt z nedbalosti. To je v rozporu s ustanovením o trestném činu vraždy, kde je stanovena spodní hranice trestu odnětí svobody na deset let, ačkoliv smrt musí být vždy způsobena úmyslně. Vyrovnání dolní hranice trestu odnětí svobody u trestného činu obecného ohrožení podle § 179 odst. 1, 3 písm. a/ tr. zák. s dolní hranicí u trestného činu vraždy sleduje znemožnění výkladu, že pachatel vícenásobné vraždy spáchané prostředky uvedenými v § 179 odst. 1 tr. zák. se nedopustil trestného činu vraždy podle § 219 tr. zák. v souběhu s trestným činem obecného nebezpečí podle § 179 odst. 1, případně odst. 2 tr. zák., ale pouze trestného činu obecného ohrožení podle § 179 odst. 1, 3 písm. a/ tr. zák. U trestného činu záškodnictví podle § 95 odst. 2 písm. b/ tr. zák. se slova "způsobí-li takovým činem smrt", stejně jako u řady trestných činů proti zdraví, vykládají tak, že smrt byla způsobena jen z nedbalosti. Pouze u kvalifikovaného trestného činu obecného ohrožení s ohledem na vyšší dolní hranicí trestu odnětí svobody než u vraždy se dovozuje, že kvalifikované obecné ohrožení vylučuje souběh s trestným činem vraždy.

Ad b/ Úprava sankcí u trestného činu vraždy směřuje k diferenciaci trestní odpovědnosti za tento nejtěžší obecný delikt. Praxe pociťuje jako nedostatek, že v ustanovení § 219 tr. zák. nejsou rozlišeny takové formy, jako vražda spáchaná v afektu, bez předchozího uvážení, jako reakce na týrání apod. od kvalifikovaných případů, jako je vražda úkladná, spáchaná surovým způsobem apod. Na použíti nejtěžšího trestu, trestu smrti, nebude mít úprava podstatný vliv, protože i dnes je tento trest ukládán výjimečně a pouze za kvalifikované případy.

Ad c/ Na trestné jednání spáchané se zbraní stanoví dosavadní trestní zákon zvýšenou trestní sazbu u trestných činů útoků na veřejného činitele (§ 155 tr. zák.), vydírání (§ 235 tr. zák.), porušování domovní svobody (§ 238 tr. zák.), zprotivení a donucení k porušení vojenské povinností (§ 175 tr. zák.), urážky mezi vojáky (§ 277, 278 tr. zák.). Praxe však ukázala, že i u dalších, shora uvedených trestných činů, se tato forma trestného jednání vyskytuje. Jde o projev velmi nebezpečné agresivity, který je nutno postihnout přiměřeně přísnou sankcí.

Ad d/ Na syndrom získané imunodeficience (AIDS) nebyl dosud získán účinný lék a většina případů má za následek smrt. Šíření viru, který tento syndrom vyvolává je proto vysoce nebezpečné a horní hranice tří let odnětí svobody v § 189 tr. zák. je zřejmě nedostatečná. Stejně jako v Sovětském svazu a jiných státech je proto třeba stanovit na úmyslné šíření této choroby, příp. jiných obdobně nebezpečných chorob, které by se mohly vyskytnout, přiměřený přísný trest. Zvýšenou sankci je třeba stanovit i na jednání nedbalostní.

Ad e/ Úpravu kvalifikace trestného činu loupeže si vyžaduje disproporce, která se jeví mezi tímto deliktem a rozkrádáním majetku v socialistickém vlastnictví, byla-li způsobena škoda velkého rozsahu.

Ad f/ Spekulace, kterou pachatel získal majetkový prospěch velkého rozsahu a delikty ke škodě majetku v osobním vlastnictví vykazující škodu velkého rozsahu mají vzestupnou tendenci a dosavadní sankce přiměřený postih neumožňuje.

Ad g/ Požadované zpřísněni postihu uvedených pachatelů za škodu způsobenou občanovi vychází ze skutečnosti, že k naplněni skutkových podstat těchto trestných činů postačí úmysl způsobit následek tam uvedený. Jestliže taková škoda občanovi skutečně nastane, je třeba použit přísnější sankce vzhledem k potřebě účinně chránit práva občanů a zájmy společnosti.

Zásada č. 25

Z trestního zákona vyčlenit tyto trestné činy:

a/ trestný čin odnětí věci hospodářskému určeni podle § 116 odst. 1 tr. zák.;

b/ trestný čin zneužívání náboženské funkce podle § 101 tr. zák. a trestný čin mařeni dozoru nad církvemi a náboženskými společnostmi podle § 178 tr. zák.;

c/ trestný čin neplnění úkolů při provozu soukromého hospodářství podle § 119 tr. zák. a trestný čin porušování zákona o rodině podle § 211 tr. zák., nebo zmíněná ustanovení vzhledem k dosaženému stupni vývoje společenských poměrů ztratila svou použitelnost.

Ad a/ Trestné činy odnětí věci hospodářskému určení (§ 116 odst. 1 tř. žák.) a neplnění úkolů při provozu soukromého hospodářství (§ 19 tř žák) byly do zákona pojaty v době socializace našeho hospodářství. Završeni zespolečenštění výrobních prostředků a rozvoj socialistické výroby způsobil, že jednání, na která zákonné znaky těchto trestných činů dopadají, se v současné době již nevyskytují.

Naproti tomu trestný čin odnětí věci hospodářskému určeni ve smyslu ustanovení § 116 odst. 2, 3 tr. zák. je nutno - po dílčí úpravě - ponechat. Zabraňování hospodářskému využiti předmětů potřeby většího rozsahu, anebo hromaděni zásob se totiž může i v budoucnu vyskytovat (např. při hlubší a delší dobu trvající poruše plynulého zásobování, kterou nebylo možno dříve předvídat). Taková činnost má i závažný druhotný negativní následek v myšlení lidí. Pamatovat je třeba i na případ branné pohotovosti státu, kdy nebezpečnost takového jednání pro společnost je značná.

Ad b/ Trestný čin zneužívání náboženské funkce (§ 101 tr. zák) se prakticky nevyskytuje; za posledních 10 let byl takto kvalifikován jediný případ. Navíc lze věc řešit správním opatřením. Zřídka přichází i postih za trestný čin maření dozoru nad církvemi a náboženskými společnostmi (§ 178 tr. žák.). Aplikace tohoto ustanovení je často spojena s negativními politickými důsledky a jednání lze postihnout podle jiných ustanovení trestního zákona.

Ad c/ Ustanovení rodinného práva o občanském sňatku vešlo již plně do právního vědomí občanů a je přísně respektováno i duchovními. Pokud by duchovní toto ustanovení přesto porušil, může být jednak potrestán pro přestupek, jednak mu může být odňat souhlas k výkonu náboženské funkce.

F. Úpravy trestního zákona ve smyslu mezinárodních konvenci

Zásada č. 26

Zapracovat do trestního zákona změny, které vyplývají z přijatých mezinárodních konvencí.

Jedná se zejména o Úmluvu o odevzdávání osob odsouzených k trestu odnětí svobody k výkonu trestu ve státě, jehož jsou státními občany (vyhl. č. 123/1980 Sb.). Ustanovení § 21 odst. 2 tr. zák. bude žádoucí doplnit v tom smyslu, že odsouzení v cizím státě má stejné účinky jako odsouzení čs. soudem v případě převzetí odsouzeného k výkonu trestu.

Upravit je nutné též ustanovení o působnosti trestního zákona a přesně realizovat Úmluvu o potlačování protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví (vyhl. č. 16/ 1974 Sb.) a Úmluvu o potlačeni protiprávního zmocnění se letadel (vyhl: č. 96/1974 Sb.). Dále bude nezbytné uvést trestní zákon do souladu s I. Dodatkovým protokolem ze dne 8. 6. 1977 k ženevským úmluvám ze dne 12: 8. 1949 0 ochraně oběti mezinárodních ozbrojených konflikt, s Mezinárodní úmluvou proti braní rukojmí ze dne 17. 12. 1979, s Úmluvou o psychotropních látkách ze dne 21. 2. 1971, jakož i s Pařížskou úmluvou na ochranu průmyslového vlastnictví (vykl. č. 64/1975 Sb.), popř. i s takovými úmluvami, které mohou být do doby platnosti novely trestního zákona ještě přijaty.

Náš stát přistoupil k řadě multilaterálních mezinárodních úmluv, z kterých vyplývají závazky zabezpečit ochranu určitých zájmů i prostředky trestního práva hmotného. Jedná se o drobnější změny či doplňky upřesňující dosavadní ustanovení trestního zákona.

G. Ustanovení přechodná a závěrečná

Zásada č. 27

Kromě obvyklých závěrečných a přechodných ustanovení stanovit, že trest odnětí svobody pravomocně uložený na činy, které nejsou trestnými činy nebo přečiny podle tohoto zákona, se nevykoná.

Za dosavadní trestné činy a přečiny, které budou nadále posuzovány jako přestupky, nebude možno ukládat trest odnětí svobody. Proto by bylo nepřiměřené, aby byl takový pravomocný trest vykonán za účinnosti nového zákona. Naproti tomu za přestupky mohou být uloveny jiné tresty obdobné trestům ukládaným soudem a nebylo by proto účelné od výkonu takovýchto trestů upouštět.

V Praze dne 26. ledna 1989

Předseda vlády ČSSR

Adamec v. r.

Politický a ekonomický rozbor k zásadám novelizace trestního

práva hmotného

Potřeba novelizace některých ustanovení trestního práva hmotného se projevila už před delší dobou. V polovině sedmdesátých let byly provedeny analýzy účinnosti trestně právních norem při realizaci cílů trestní politiky a od té doby se legislativními podněty zabývala řada studií a rozborů zpracovaných jednak vědeckými pracovišti, jednak řídícími složkami orgánů činných v trestním řízení.

Tyto materiály se shodovaly v názoru, že platný trestní zákon (č. 140/1961 Sb.), který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1962, spolu s ostatními normami upravujícími oblast trestního práva hmotného plní v celku svou funkci a zajišťuje ochranu socialistického státu, jeho ekonomiky, činnosti státních orgánů i společenských organizací i ochranu občanského soužití. Není proto nezbytné měnit základní principy ani strukturu trestního práva hmotného.

Naproti tomu však bylo poukazováno na to, že řada dílčích ustanovení trestního práva vyžaduje změny nebo doplnění. Tyto úpravy jsou nezbytné s ohledem na rozvoj společenských vztahů, přestavbu hospodářského mechanismu, technický pokrok i některé rozpory z něho plynoucí.

Všechny analýzy se shodují v tom, že počet soudy projednávaných deliktů za dobu účinnosti trestního zákona nepřiměřeně vzrostl. Před soud je stavěn značně vyšší počet občanů ve vztahu k celkovému počtu obyvatel - než je tomu v ostatních socialistických státech.

Jedním z důsledků tohoto stavu je i velký počet ukládaných krátkodobých trestů odnětí svobody. Takovýmito kratšími tresty je pak zatěžována kapacita nápravně výchovných ústavů a snižována kvalita převýchovného procesu.

Je tím zkreslován i statistický obraz kriminality ve srovnání s ostatními socialistickými, ale i vyspělými kapitalistickými zeměmi.

Současný neuspokojivý stav má své kořeny v minulosti. Platný trestní zákon byl koncipován v období, kdy tehdejší vedeni státu předbíhalo společenský vývoj a předpokládalo, že v nejbližší době bude dovršen přechod k všelidovému státu. V oblasti trestního práva a speciálně na úseku vyřizování méně závažných deliktů se to projevilo vydáním zákona o místních lidových soudech (č. 38/1961 Sb.), které o drobných deliktech, označených jako provinění, rozhodovaly v senátech složených z volených zástupců lidu, laiků. Přitom však řízení před nimi bylo značně formální, písemné rozhodnutí muselo mít náležitosti rozsudku. Nároky na odborné právní znalosti při řízení byly značné a volení funkcionáři je nemohli splnit. To bylo jednou z příčin, proč místní lidové soudy nezískaly patřičnou autoritu.

Nedostatky zmíněného stavu se ostře projevily při překonávání krize let 1968 - 1969. Bylo třeba urychleně hledat řešení a zajistit účinný postih společensky nebezpečných jednání, která nedosahovala stupně nebezpečnosti trestných činů. Zákon o místních lidových soudech byl zrušen a byla vytvořena kategorie přečinů, které vyřizovaly okresní soudy. Stalo se tak zákonem o přečinech ze dne 18. 12. 1969 č. 150 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1970.

Pro období sedmdesátých let byla tato úprava nezbytná a zákon o přečinech plnil uspokojivě svou funkci. Od počátku se však počítalo s tím, že jde o opatření přechodné.

Zákonem o přečinech nebyla provedena kategorizace deliktů důsledně. Odstranit tento stav nelze dílčí novelou, ale teprve zpracováním nového trestního zákona.

Další závažnou příčinou, která měla za následek nežádoucí růst počtu delikt projednávaných soudy, byly změny ekonomické povahy, zejména růst mezd a cen. Růst cen je rozhodující pro stanovení škody trestním jednáním způsobené (např. u náhradních součástek motorových vozidel u zaviněných dopravních nehod, alkoholických nápojů a takových výrobků, které jsou často předmětem drobnějších krádeži apod.). Protože při posuzování, zda jde o přestupek, přečin nebo trestný čin, se vycházelo ze vzniklé škody vyjádřené pevnou částkou, mělo to za následek, že před soud se stále ve větší míře dostávaly činy, které v padesátých letech byly považovány za přestupky.

Vzestupný pohyb cen a mezd je ovšem třeba brát v úvahu i v opačném směru. Proto se navrhuje též podstatné zvýšení horní hranice peněžitého trestu.

Detailní přehled o růstu počtu deliktů projednávaných soudy je patrný z přiložených tabulek.

Jak z návrhu plyne, změny lze dosáhnout převedením některých méně závažných trestných činů a přečinů do kategorie přestupků za současného zvýšení sankcí ukládaných za přestupky.

Stejně důležité je dosáhnout toho, aby za méně závažné trestné činy a za přečiny nebyl ukládán trest odnětí svobody, zejména trest nepodmíněný.

Navrhuje se proto upravit definici typového stupně nebezpečnosti přečinu pro společnost a stanovit, že za přečiny a trestné činy obdobného stupně nebezpečnosti pro společnost (s horní hranicí trestu odnětí svobody do jednoho roku) lze uložit trest odnětí svobody jen výjimečně. Tím bude vytvořena skupina deliktů menší závažnosti, která se bude blížit činům jinak vyřizovaným administrativní cestou s obdobnými sankcemi, jaké se ukládají za přestupky. Bude proto zcela logické, že tyto delikty nebudou vykazovány ve výpisech z rejstříku trestů a ve statistice kriminality.

Novelizace obecné části trestního zákona se dotkne těch institucí, které bezprostředně usnadní zvýšení účinnosti boje s kriminalitou a současně zjednoduší i rozlišování materiální stránky jednotlivých forem trestné činnosti.

Především jde o úpravu ustanovení o trestech, které nejsou spojeny se ztrátou osobní svobody.

U trestů zákazu činnosti a zákazu pobytu se navrhuje zvýšit horní hranici trvání trestu, současně upravit i výkon těchto trestů, včetně podmíněného upuštění od výkonu zbytku i trestu. Vyvážené úpravy vyžaduje i výkon trestu nápravného opatření, a to především v souladu s ustanoveními zákoníku práce. Větší prostor je třeba poskytnout soudům pro ukládání peněžitého trestu a upravit jeho výměru. Praxe potvrzuje, že právě peněžitý trest je oním prostředkem, kterým lze dosáhnout účelu sledovaného trestním zákonem při individuálně diferencovaném a současně dostatečně citelném postihu pachatele trestného činu.

Zvláštní pozornost se v novelizaci věnuje úpravě těch ustanovení obecné části trestního zákona, jež mají působit k převýchově delikventů, kteří v době spáchání trestného činu nepřekročili osmnáctý rok svého věku (mladiství). Je žádoucí rozšířit u mladistvých okruh trestů nespojených se ztrátou svobody (zavedení trestu zákazu činnosti a trestu vyhoštění u mladistvého cizince). Posléze je nutné přispět k urychlené resocializaci mladistvého vhodnější úpravou postupu při odsouzení.

Účinnější rozvinutí boje proti alkoholismu a nealkoholovým toxikomániím si vyžaduje do trestního zákona uvést po 1: jem "návykové látky" a podat jeho vysvětlení. Stane se tak v rámci dosavadního § 89 tr. zák.

Právně technickou záležitosti je i vyčlenění výjimečného trestu odnětí svobody (od patnácti do dvaceti pěti let do samostatného ustanovení. Tím se odstraní komplikované, navíc pro veřejnost těžko pochopitelné odůvodňování spojené s ukládáním tohoto výjimečného trestu. Úpravy ustanovení o výjimečných trestech nepovedou k tomu, že tyto tresty budou napříště ukládány častěji než dosud.

Velmi naléhavým úkolem novelizace bude zajistit trestní ochranu přestavby hospodářského mechanismu, skloubit ustanovení trestního práva s novými ustanoveními zákona o státním podniku a zákonů o družstevnictví a zbránit jejich zneužíváni či obcházení ke škodě celé ekonomiky.

To se týká zejména porušování povinností při nakládání s finančními a hmotnými prostředky podniků a družstev. Je třeba rozlišit takové machinace, které mají za cíl přinést podniku nezákonný prospěch na úkor jiné socialistické organizace, od takových, které poškozují socialistický stát a nebo obohacují na úkor socialistického vlastnictví soukromé osoby. Přestavba hospodářského mechanismu počítá s rozšířením pravomoci podniků při plánování výroby, sortimentu a kvality výrobků i při stanovení cen. Je třeba zvýšeným trestním postihem zabránit tomu, aby zneužitím těchto pravomocí byl poškozován stát na odvodech, daních a poplatcích, nebo právě tyto prostředky budou napříště hlavními ekonomickými nástroji řízení ekonomiky jako celku.

Kromě toho bude nutno provést řadu dalších dílčích úprav, např. přísnější postih opakovaného poškozování spotřebitele, postihovat machinace s údaji hospodářské evidence registrované počítači, postihovat zničení nebo poškození dokladů, jímž se obvykle nezákonné.machinace zakrývají, aj.

S trestní ochranou socialistické ekonomiky velmi úzce souvisí postih korupce. Úplatkářství se sice vyskytuje ve všech oblastech života společnosti, je však zjištěno, že v oblasti ekonomiky je nejrozšířenější a že na tomto úseku existuje značné procento případů, které nejsou odhaleny. To se týká zejména dodávek zboží a prací, prodeje v obchodě, obstarávání služeb, ale také dodávek výrobků mezi jednotlivými hospodářskými organizacemi a celé oblasti odběratelsko dodavatelských vazeb, ale má též velmi negativní vliv na morálku občanů a jejich důvěru v zajištění zákonného pořádku.

Trestní sankce za úplatkářství je proto třeba zpřísnit. To samo ovšem nemůže tento záporný společenský jev vymýtit.

Je třeba zároveň zdokonalit kontrolu, zesílit prevenci a zejména též ovlivňovat právní vědomí veřejnosti.

Rozbory kriminality posledních let dokládají, že je nezbytné zvýšit ochranu zdraví lidu, hospodářských i kulturních celospolečenských hodnot před škodlivými následky alkoholismu a nealkoholových toxikománií.

Podíl alkoholu na trestné činnosti známých pachatelů činí přes 30. Nové, progresivnější sankce stanovené za přestupky nepochybně s dostatečnou účinností postihnou nežádoucí dopad alkoholismu, pokud nevyústí do závažného ohrožení nebo škodlivého následku. Tyto případy se budou nadále posuzovat jako trestné činy.

Ve většině zemí světa trvale vzrůstá nealkoholová toxikomance. Projevuje se i u nás, byl zatím celkový počet osob stíhaných za trestný čin nedovolené výroby a držení omamných prostředků a jedů (§ 187 a 188 tr. zák.) není vysoký. Varující je však vzestupný trend: v roce 1984 stíháno 212 osob, v roce 1986 567 pachatelů. Jde vesměs o osoby ve věku od 17 do 25 let, které ponejvíce shromaždují a upravují si farmaka či různé těkavé látky. Je to především důsledek snadné dostupnosti těchto látek. Dochází však i k tranzitu klasických drogových látek přes území ČSSR a vyskytuje se, byť zatím ojediněle, i černý obchod s nimi (cizí turisté, zahraniční studenti). I když trestní postih sám o sobě nemůže odstranit nealkoholovou toxikomanii jako protispolečenský jev, je žádoucí včas a vhodnou úpravou trestního zákona zvýšit účinnost trestně právní ochrany společnosti.

Především bude nezbytné do trestního zákona zavést a vymezit obsah pojmu "návykové látky", který v sobě zahrne nejen alkohol a klasické omamné prostředky (drogy), ale i látky psychotropní a ostatní návykové látky. Jejich vymezení provedou v prováděcím předpise k trestnímu zákonu ministerstva zdravotnictví a ministerstva spravedlnosti republik. Zavedení jednotného pojmu "návykové látky" se promítne i v úpravě dikce ustanovení vylučujících přiznání nepříčetnosti (zmenšené příčetnosti). Předpokládá se progresivní úprava již zmíněných § 187 a § 188 tr. zák. a vytvoření nové skutkové podstaty postihující svádění nebo podporování jiného k zneužívání jiných návykových látek než alkoholu.

Současný stupeň rozvoje naší socialistické společnosti, současná i pro budoucnost předpokládaná trestněprávní ochrana jejích nejvýznamnějších zájmů vyžadují i úpravu některých ustanovení zvláštní části trestního zákona.

Půjde o čtyři druhy změn, a sice:

Vytvoření nových nebo doplnění stávajících skutkových podstat, které budou reagovat na protiprávní jednání, jejichž nebezpečnost pro společnost se v posledních letech výrazně zvýšila.

Úpravu některých základních skutkových podstat tak, aby jejich nové znění odstranilo nedostatky současné dikce a účinněji přispívalo k prosazování trestní politiky státu v praxi.

Novou formulaci tzv. kvalifikovaných skutkových podstat, to jest stanovení okolností, které vyžadují uplatnění vyšší trestní sazby, protože ony okolnosti.výrazně zvyšují nebezpečnost činu pro společnost.

Vyčlenění z trestního zákona těch trestných činů, které vzhledem k současné úrovni celospolečenských vztahů ztratili své někdejší opodstatnění.

Závěry stranických sjezdů a na ně navazující opatření nejvyšších stranických a státních orgánů vyžadují mimo jiné i účelné, hospodárné využívání přírodních zdrojů a ochranu životního prostředí vůbec. Rovněž celosvětový trend usiluje k prosazení ochrany životního prostředí jako jedné ze základních podmínek existence lidstva. Československo v tomto úsilí nezůstává stranou. Proto je nezbytné poskytnout ochranu životnímu prostředí i prostředky trestního práva, nechá jde o jeho ohrožení či narušení úmyslné nebo z nedbalosti. Předpokládá se odstupňování sankcí podle povahy a rozsahu následku i podle toho, zda půjde o porušení důležité povinnosti uložené pachateli ze zákona nebo vyplývající z jeho zaměstnání, funkce atd.

V posledních letech nabývají na brutalitě i kvantitě případy vydírání, které se prosazuje na základě vzatého rukojmí. Braní rukojmí je motivováno jednak protistátními záměry nebo vyvěrá z jiných, všelidsky zavržitelných pohnutek. Proto se předpokládá vytvoření nové skutkové podstaty braní rukojmí. Tím se do trestního práva promítne mezinárodní úmluva o braní rukojmí přijatá na 34. zasedání VS OSN dne 17. 12. 1979, ke které ČSSR přistupuje.

Rozbor trestné činnosti posledních let ukazuje, že bude nutné doplnit ochranu věcí a zařízení sloužících celospolečenskému prospěchu před zlovolným ničením či poškozováním. Jednotlivé útoky obvykle nezpůsobují takové škody, aby jednání se mohlo postihnout jako trestný čin poškozování majetku v socialistickém vlastnictví (§ 136 tr. zák.) nebo jako poškozování cizí věcí (§ 257 tr. zák.). Ne vždy je také možné takové jednání postihnout jako trestný čin výtržnictví (§ 202 tr. zák.). Přitom každé takové jednání, jako je ničení veřejných sociálních zařízení, devastace parků apod.,je projevem hrubé neúcty k celospolečensky prospěšným hodnotám i k práci kolektivu či jednotlivce. Proto se předpokládá vytvoření nové skutkové podstaty trestného činu vandalství.

Objektivní potřeba neustále upevňovat bojeschopnost a vnitřní kázeň čs. ozbrojených sil a sborů, přesvědčivě odůvodněná i závěry XVII. sjezdu KSČ, vyžaduje doplnění trestných činů vojenských o skutkové podstaty postihující porušování služebních povinností a porušování práv a chráněných zájmů vojáků. Ne všechna porušení vojenských služebních povinností lze kvalifikovat jako porušování povinností veřejného činitele (§ 158 a § 159 tr. zák.). Druhá skutková podstata umožní důslednější postih jakéhokoliv projevu šikanování.

Úprava základních skutkových podstat u trestných činů teroru (§ 93 tr. zák.), neoprávněného nakládání s vynálezem (§ 123 tr. zák.), příživnictví (§ 203 tr. zák.), zanedbání povinné výživy (§ 217 tr. zák.) a nenastoupení služby v ozbrojených silách (§ 269, 270 tr. zák.) zakotví přímo v zákoně požadavky praxe. Oprava skutkové podstaty § 203 tr. zák. bude v souladu s mezinárodní konvenci z roku 1930 č. 29 o nucené práci.

Novelizace dále posílí internacionální prvky našeho trestního zákona tím, že poskytne ochranu též majetku ostatních států světové socialistické soustavy, majetku mezinárodních socialistických organizací a majetku podniků se zahraniční majetkovou účastí. Taková trestně právní ochrana bude plně v souladu s rozvojem mezinárodní dělby práce.

Dlouhodobé sledování a vyhodnocování způsobu páchání a následků společensky zvlášť závažných trestných činů dokládá naléhavost zapracovat do některých ustanovení trestního zákona typové znaky, které výrazně zvyšují nebezpečnost jednání uvedeného v základní dispozici; na tyto kvalifikované skutkové podstaty je pak nezbytné stanovit důraznější sankce.

Jedná se především o doplnění zákonného ustanovení podle § 219 tr. zák. (vražda). Tu je nezbytné odlišit tak zvanou,vraždu prostou, obvykle spáchanou v afektu, od vraždy úkladné, spáchané zvlášť surovým způsobem nebo z pohnutek mimořádně zavržitelných. Také u trestného činu loupeže (§ 234 tr. zák.) je zcela opodstatněné zvýšit sankce tam, kde pachatel činem způsobí škodu velkého rozsahu. V tom případě totiž hrozící trest nemůže být nižší než u rozkrádání národního majetku, jímž vznikne táž škoda. Loupežná přepadení poštovních úřadů, peněžních poštovních doručovatelů, vedoucích prodejen apod. vyžaduji nesmlouvavého a tvrdého postihu. Zvýšené trestní sankce vyžadují případy kdy útok je spáchán se zbraní. Proto je nutné o tento typový znak doplnit trestné činy, kde zákon dosud tuto přitěžující skutečnost do kvalifikované podstaty nezařadil, ačkoliv u jiných trestných činů pro společnost obdobně nebezpečných útok spáchaný se zbraní nepominul. Novelizace tudíž odstraní dosavadní disproporci objektivně nijak neodůvodněnou.

Praxe rovněž ukázala, že přísnější postih je nezbytný u takových porušení veřejného činitele a osoby, která poruší důležitou povinnost svého zaměstnání, jestliže je tím způsobena občanu škoda.

Novelizace nemůže pominout ani nebezpečí hrozící zdraví lidu zavlečením či šířením tak zhoubné choroby,jakou představuje syndrom získané imunodeficience (AIDS). Zákonné ustanovení je třeba koncipovat preventivně tak, aby jím bylo možné patřičné postihnout i jiné obdobně zhoubné choroby, jejichž výskyt v naší republice vzhledem k neustále sílící migraci obyvatelstva Země naneštěstí nelze vyloučit. Proto se předpokládá patřičné doplnění skutkových podstat trestných činů šíření nakažlivé choroby (§ 1 89 a § 1 90 tr. zák.).

Dosažený stupeň socialistických společenských vztahů a trend jejich dalšího rozvoje umožňuje vyřadit z trestního zákona trestné činy zneužívání náboženské funkce (§ 101 tr. zák.), odnětí věci hospodářskému určení (§ 116 odst. 1 tr. zák.), nesplnění úkolů při provozu soukromého hospodářství (§ 119 tr. zák.), maření dozoru nad církvemi a náboženskými společnostmi (§ 178 tr. zák.) a porušování zákona o rodině (§ 211 tr. zák.). Jednání dříve postihovaná zmíněnými normami se delší dobu prakticky nevyskytují.

Navrhovaná legislativní úprava trestního zákona a zákona o přečinech si nevyžádá zvýšení finančních nákladů ze státního rozpočtu ani zvýšení nároků na pracovní síly.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP