FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1988

V. volební období

120

Vládní návrh

Zákon

ze dne prosince 1988

o státním rozpočtu československé federace na rok 1989

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu federace se stanoví částkou
223 640 000 000 Kčs.
Celkové výdaje státního rozpočtu federace se stanoví částkou
223 640 800 000 Kčs.
Celkový přehled státního rozpočtu československé federace je uveden v příloze.
(2) Z celkových výdajů státního rozpočtu federace činí:
A.Účelová dotace do státních rozpočtů republik
- České socialistické republice
40 626 810 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
26 808 485 000 Kčs
z toho:
I. dotace a subvence na vybrané investiční akce s dosahem pro celou federaci a další rozvoj republik
- České socialistické republice
10 295 900 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
7 005 700 000 Kčs
II. dotace na vybrané neinvestiční akce
- České socialistické republice
30 330 910 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
19 802 785 000 Kčs
v tom:
a) dotace na družstevní bytovou výstavbu
- České socialistické republice
3 180 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
2 630 000 000 Kčs
b) dotace na individuální bytovou výstavbu
- České socialistické republice
840 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
550 000 000 Kčs
c) dotace na modernizaci bytového fondu
- České socialistické republice
1 000 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
50 000 000 Kčs
d) dotace na státní programy technického rozvoje
- České socialistické republice
453 600 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
224 000 000 Kčs
e) vybrané druhy cenových dotací a intervencí
- České socialistické republice
12 004 300 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
9 389 000 000 Kčs
f) dotace na ekonomické nástroje v zahraničním obchodě
- České socialistické republice
11 531 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
6 324 000 000 Kčs
g) dotace na potřeby branné povahy včetně výzkumných a vývojových úkolů
- České socialistické republice
895 010 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
417 785 000 Kčs
h) dotace na odbornou přípravu zahraničních občanů dočasně zaměstnaných v čs. organizacích
- Slovenské socialistické republice
45 000 000 Kčs
i) dotace na preventivní zdravotnická opatření proti chorobě AIDS
- České socialistické republice
427 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
173 000 000 Kčs
B.Globální dotace
- České socialistické republice
45 545 690 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
30 523 515 000 Kčs.

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního plánu, změnami cenovými, organizačními, metodickými, s úpravami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě, změnami úrovně kursu Kčs a při uvolňování prostředků z vládní rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovnanost státního rozpočtu federace.

§ 3

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1989.

Příloha k zákonu č. /1988 Sb.

Celkový přehled

státního rozpočtu československé federace
Příjmy
(v tisících Kčs)
Příjmy ze socialistického hospodářství
223 181 515
z toho:
z hospodářství
203 934 281
z vědy a techniky
355 534
z peněžních a technických služeb
16 871 110
ze společenských služeb a činností
468 590
z obrany a bezpečnosti
1 552 000
Daně od obyvatelstva a poplatky
88 000
Ostatní příjmy
371 285
Úhrnem
223 640 800.
Výdaje
(v tisících Kčs)
Výdaje federálních organizací na
hospodářství
43 217 775
vědu a techniku
5 153 300
peněžní a technické služby
3 648 685
společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo
1 637 960
obranu a bezpečnost
24 032 908
správu
2 445 672
Celkem
80 136 300.
Dotace ze státního rozpočtu federace do státních rozpočtů republik celkem
143 504 500.
Úhrnem
223 640 800.

Důvodová zpráva

K § 1

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1989 byl vypracován na základě ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb., a ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová pravidla).

V rozpočtovém zákoně jsou zakotveny základní finanční údaje státního rozpočtu federace, které vyjadřují vedle číselných objemů příjmů a výdajů federálních ústředních orgánů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1989 vychází ze základních cílů a úkolů ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti přijatých v závěrech XVII. sjezdu KSČ, rozpracovaných v souvislosti se zabezpečením komplexní přestavby hospodářského mechanismu ČSSR a dále z úkolů vyplývajících ze závěrů 7., 9. a 10. zasedání ÚV KSČ.

Návrh zákona je vypracován v ekonomických podmínkách roku 1988. V navržených objemech příjmů a výdajů jsou obsaženy ukazatele schválené usnesením vlády ČSSR č. 205/1988,o státním rozpočtu československé federace a o souhrnu státních rozpočtů ČSSR na rok 1989 po promítnutí závěrů z jejich projednání ve schůzi vlády ČSSR a rozepsaných na jednotlivé ústřední orgány. Nad rámec těchto objemů je v předkládaném návrhu zákona zapracováno finanční krytí zvýšených potřeb v oblasti národních výborů v ČSR na posílení jejich fondů oprav, a to v rozsahu stanoveném v bodě 4 usnesení vlády ČSSR č. 310/1988,o návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1989.

Prvořadá pozornost bude i v roce 1989 věnována vyrovnanosti státního rozpočtu československé federace a celé rozpočtové soustavy a ekonomické rovnováze zabezpečující plynulý rozvoj našeho národního hospodářství.

V systému dotací stanovených v návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1989 nedochází ve srovnání s rokem 1988 k zásadním změnám.

K § 2

Ve zmocnění vlády ČSSR, případně ministra financí ČSSR, se navrhuje rozšířit výčet důvodů, na jejichž základě mohou být upraveny závazné úkoly a limity schváleného státního rozpočtu federace, o oblast metodických změn a změn úrovně kursu Kčs. Tímto opatřením je reagováno na očekávaný rozsah a složitost metodických a organizačních změn realizovaných k 1.lednu 1989, které budou po jejich probilancování promítnuty do státního rozpočtu na rok 1989 v prvním čtvrtletí příštího roku souběžně s promítnutím dopadu přestavby velkoobchodních a nákupních cen platných od 1. ledna 1989. Současně je tímto způsobem vytvořen prostor pro promítnutí dopadů vyplývajících z plnění úkolů stanovených v usnesení vlády ČSSR č. 209/1988,o zavedení jednosložkového kursu československé koruny od 1. ledna 1989. O provedených úpravách závazných úkolů a limitů státního rozpočtu československé federace na rok 1989 bude Federálnímu shromáždění v souladu s bodem 3a) usnesení vlády ČSSR č. 310/1988 podána zpráva v souvislosti s předložením státního závěrečného účtu za rok 1988.

V Praze dne 24. listopadu 1988

Předseda vlády ČSSR

Ministr financí ČSSR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP