Po dobu platnosti šlechtitelského osvědčení
je jeho majitel povinen odrůdu nebo plemeno udržovat
a na výzvu ministerstva bezplatně dodat materiál
k ověření jejich biologických vlastností.
Ověření provádějí organizace
pověřené ministerstvem. U plemen a odrůd,
na něž se vztahují zvláštní
předpisy, provádějí ověřování
biologických vlastností organizace pověřené
k tomu těmito předpisy.
Trvání ochrany odrůd vyžaduje možnost
ověřovat, zda odrůda nebo plemeno jsou s
ohledem na své biologické vlastnosti stále
totožné. Proto zákon ukládá majiteli
šlechtitelského osvědčení udržovat
odrůdu, resp. plemeno po celou dobu platnosti šlechtitelského
osvědčení a na výzvu ministerstva
dodat materiál k ověření jejich biologických
vlastností. Toto ověřováni budou provádět
organizace pověřené ministerstvem. Ověření
není třeba u odrůd a plemen těch zvířat,
na něž se vztahují zvláštní
zákony, které ověřovacími zkouškami
přímo pověřily příslušné
organizace.
Budou-li ověřovacími zkouškami zjištěny
závady, předloží odborná organizace
doporučení ke zrušení šlechtitelského
osvědčení.
Odborné orgány a organizace mají v souladu
s platnými cenovými předpisy právo
vůči přihlašovateli na úhradu
za výkony spojené s posuzováním odrůd
a plemen přihlášených k ochraně
a vůči majiteli šlechtitelského osvědčení
na úhradu za provádění ověřovacích
zkoušek.
Průzkum přihlášek i provádění
ověřovacích zkoušek jsou časově
i odborně náročnou činností,
která státu zalištuje právní
jistotu v udělené ochraně. Je proto třeba,
aby přihlašovatelé a majitelé šlechtitelského
osvědčení se finančně podíleli
na nákladech s tím spojených. Tato praxe
je běžná ve všech státech, které
právní ochranu poskytují. Placení
úhrady má současně i regulační
účel z hlediska počtu podávaných
přihlášek, takže se předpokládá,
že budou přihlašovány jen nejlepší
odrůdy a plemena.
Šlechtitelské osvědčení platí
a) u odrůd chmele, vinné révy, ovocných
a okrasných dřevin a podnoží těchto
druhů, jakož i u brambor 25 let, u ostatních
odrůd 20 let,
b) u plemen po dobu trvání plemene.
Šlechtitelské osvědčení zaniká,
jestliže
a) uplyne doba jeho platnosti,
b) není zaplacen správní (roční
udržovací) poplatek,
c) majitel šlechtitelského osvědčení
písemně oznámí ministerstvu, že
se šlechtitelského osvědčení
vzdává.
Šlechtitelské osvědčení ministerstvo
zruší, jestliže
a) dodatečně vyjde najevo, že nebyly podmínky
pro jeho vydání; v tomto případě
se na šlechtitelské osvědčení
hledí, jako by nebylo uděleno,
b) majitel šlechtitelského osvědčení
nedodá množitelský materiál pro ověřovací
zkoušky,
c) odrůda nebo plemeno již nevykazují znaky,
zjištěné v době vydání
osvědčení,
d) majitel šlechtitelského osvědčení
nezaplatí úhradu za provedení ověřovacích
zkoušek.
Platnost šlechtitelského osvědčení
je stanovena s ohledem na vlastnosti biologického materiálu,
které se u odrůd průběžné
obnovují. U odrůd je stanovena obecná ochranná
lhůta 20 let, která se s ohledem na zásadu
č. 10 počítá ode dne podání
přihlášky. U vybraných druhů
je stanovena lhůta 25 let. Stanovené lhůty
jsou v souladu s Mezinárodní úmluvou o ochraně
nových odrůd.
U plemen je doba ochrany stanovena odlišné, což
je dáno menší rozmnožovací schopností
a různorodostí plemen, které z biologického
hlediska neumožňují stanovit jednotnou dobu
ochrany. Proto zákon vychází z toho, že
šlechtitelské osvědčení platí
zásadně po dobu trvání plemene.
Uplynutím doby platnosti šlechtitelské osvědčení
zaniká. V některých případech
zaniká i dříve, tj. v případě,
že majitel šlechtitelského osvědčení
nezaplatí správní poplatek za ověřovací
zkoušky, nebo se šlechtitelského osvědčení
vzdá. K zániku šlechtitelského osvědčení
dojde v tomto případě přímo
ze zákona, bez dalšího rozhodování.
Ke zrušení šlechtitelského osvědčení
v případech uvedených pod písmenem
a) dochází zpětně ke dni podání
přihlášky. Půjde zejména o případy,
kdy se dodatečně zjistí, že odrůda
nebo plemeno byly již uvedeny do oběhu dříve,
než stanoví zásada č. 9.
V dalších případech jde o zrušení
šlechtitelského osvědčení ke
dni vydání rozhodnutí. To se týká
případů, kdy v průběhu ověřovacích
zkoušek se zjistí, že odrůda nebo plemeno
již nevykazují potřebné znaky uvedené
v zásadě č. 9, a dále kdy není
možno pokračovat v ověřovacích
zkouškách proto, že majitel šlechtitelského
osvědčení nezaplatil úhradu za jejich
provedení, nebo nedodal do zkoušek množitelský
materiál.
O zrušení šlechtitelského osvědčení
rozhoduje ministerstvo ve správním řízení.
Vznikne-li v průběhu řízení
o přihlášce spor o to, zda přihláška
byla podána oprávněným přihlašovatelem,
pokračuje ministerstvo v řízení o
přihlášce, avšak rozhodnutí o ní
vydá až po právní moci rozhodnutí
příslušného orgánu.
Občanskoprávní spory vzniklé z právních
vztahů na základě tohoto zákona rozhodují
soudy, hospodářsko-právní spory rozhodují
orgány hospodářské arbitráže.
Zákon se významným způsobem dotýká
práv a povinností občanů a organizací.
Není proto vyloučeno, že může dojít
i k občanskoprávním a hospodářsko-právním
sporům, a to jak po zveřejnění přihlášky,
tak i po vydání šlechtitelského osvědčení.
Tyto spory se například mohou týkat původcovství
(zásada č. 3) a podílu na finančním
přínosu (zásada č. 11). Zde půjde
o obdobu autorských sporů a jejich rozhodování
nesporně spadá do působnosti soudů.
V úvahu mohou přijít i spory o to, kdo je
oprávněn podat přihlášku, jakož
i spory z obchodního využívání
chráněných odrůd a plemen, i když
se předpokládá, že k těmto sporům
dojde jen zcela výjimečně. Pokud by jejich
účastníkem byl občan, je dána
působnost soudů; pokud by šlo o spory mezi
československými socialistickými organizacemi,
byla by - v souladu s československým právním
řádem - dána k jejich rozhodování
působnost orgánů hospodářské
arbitráže.
Návrh nepočítá se zavedením
institutu smírčího řízení,
protože by to znamenalo buď další rozšíření
správní působnosti ministerstva, nebo vydání
dalšího obecně závazného právního
předpisu, který by tuto působnost svěřil
orgánu ROH a Svazu družstevních rolníků.
S ohledem na to, že se neočekává větší
počet těchto sporů, nejeví se zavedení
povinného smírčího řízení
účelným.
Zahraniční fyzické a právnické
osoby mají za podmínek vzájemnosti stejná
práva a povinnosti jako českoslovenští
občané, avšak jedině tehdy, jestliže
stát, jehož je tato osoba příslušníkem
nebo v němž má své sídlo, poskytuje
danému druhu rostlin nebo zvířat ochranu.
Pokud mezinárodní smlouva, kterou je Československá
socialistická republika vázána, nestanoví
jinak, může být přihláška
k ochraně československých odrůd a
plemen v zahraničí podána až po přihlášení
v Československé socialistické republice,
pokud ministerstvo v tomto směru nepovolí výjimku,
a se souhlasem ministerstva.
Ustanovení mezinárodních smluv, jimiž
je Československá socialistická republika
vázána, zůstávají nedotčena.
První odstavec této zásady vychází
z článku 3 Mezinárodní úmluvy
o ochraně nových odrůd, který umožňuje,
aby zásada formální reciprocity byla částečně
omezena aplikací reciprocity materiální v
tom směru, že členská země Unie
může pro cizí státní příslušníky
omezit přiznání ochrany jen na ty druhy rostlin,
které je možno chránit i v mateřské
zemi zahraničního přihlašovatele.
Podávání přihlášek československých
odrůd a plemen k ochraně v zahraničí
se řídí stejnými zásadami jako
přihlašování vynálezů.
K podání přihlášky v zahraničí
je oprávněn přihlašovatel (zásada
č. 6) nebo majitel šlechtitelského osvědčení
(zásada č. 10).
Organizaci, která poruší povinnosti stanovené
tímto zákonem tím, že
a) obchodně využívá chráněnou
odrůdu nebo plemeno bez souhlasu majitele šlechtitelského
osvědčení,
b) při obchodním využívání
chráněné odrůdy nebo plemene užívá
pro ně jiný než jejich registrovaný
název nebo užívá jejich registrovaný
název pro jinou odrůdu nebo plemeno téhož
nebo příbuzného rodu, a to i po uplynutí
ochranné lhůty,
může ministerstvo uložit pokutu až do výše
500 000 Kčs.
Při stanovení pokuty přihlédne ministerstvo
zejména k závažnosti, způsobu, době
trvání a následkům protiprávního
jednání.
Pokutu lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy se ministerstvo
o porušeni povinnosti dozvědělo, nejpozději
do 3 let ode dne, kdy k němu došlo.
Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
o jejím uložení nabylo právní
moci.
Výnosy z pokut jsou příjmem státního
rozpočtu federace.
Účelem sankcí proti organizacím je
zajistit dodržování práv, povinností
a zákazů, uvedených v tomto zákoně.
Sankce lze uložit za taxativně vyjmenovaná
porušení zákona.
Výše pokuty se navrhuje obdobně jako např.
v zákonu o ochraně zemědělského
půdního fondu.
Subjektivní i objektivní lhůta k uložení
pokuty je dána potřebou urychlené stíhat
protiprávní jednání organizací.
Odpovědnost pracovníků organizace, která
zaplatila pokutu, se řídí předpisy
upravujícími pracovně právní
a členské vztahy.
Uložení sankcí nevylučuje uplatnění
nároků z náhrady škody a jiných
nároků podle občanskoprávních
a hospodářsko-právních předpisů.
Ukládání pokut spadá do působnosti
ministerstva.
Občan, který poruší práva, povinnosti
a zákazy stanovené tímto zákonem tím,
že neoprávněně obchodně využívá
chráněnou odrůdu nebo plemeno, se dopouští
přestupku, za nějž lze uložit pokutu až
do výše 5 000 Kčs.
Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí
o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy.
Českoslovenští občané nemohou
chráněné odrůdy a plemena obchodně
využívat, protože podle zvláštních
předpisů jsou k tornu oprávněny jen
pověřené organizace. Proto nelze přestupky
formulovat stejně jako u porušení zákona
ze strany organizací; pojem "neoprávněné
obchodní využívání" zde
zahrnuje jak případné obchodní využívání,
k němuž čs. občané nejsou oprávněni
vůbec, tak i obchodní využívání
bez souhlasu majitele šlechtitelského osvědčení
v případě zahraničních subjektů,
pokud by k němu došlo na území ČSSR.
Neoprávněné obchodní využívání
by u zahraničních odrůd zahrnovalo též
neužívání registrovaného názvu
chráněné odrůdy nebo plemene nebo
jeho využívání pro jinou odrůdu
nebo plemeno stejného nebo příbuzného
rodu.
Výše pokuty byla přizpůsobena právním
předpisům upravujícím obdobné
hospodářské přestupky.
Úprava obecných zásad a řízení
o přestupcích není nutná, protože
se budou řídit obecnými předpisy,
na něž zásada odkazuje. Jde o zákon
č. 60/1961 Sb., o úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád). Řízení
o přestupcích bude proto provádět
příslušný národní výbor.
Správu pokut bude vykonávat finanční
orgán příslušný podle zvláštních
předpisů ke správě pokut vybíraných
za přestupky.
Odrůdy, které byly jako původní zapsány
do státní odrůdové knihy před
účinností tohoto zákona a nebyly v
oběhu déle než čtyři roky, jakož
i existující uznaná a povolená plemena,
mohou být na základě žádosti
přihlášeny k ochraně podle tohoto zákona.
Přihlášku je nutno podat nejpozději
do 12 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona.
Smyslem této zásady je poskytnout právní
ochranu významným odrůdám a plemenům
vytvořeným před účinností
tohoto zákona. U odrůd se přijímá
časové omezení s ohledem na zásady
Mezinárodní úmluvy o ochraně nových
odrůd, poněvadž u odrůd, které
byly dány do oběhu dříve než
před čtyřmi roky, by nebyla v zahraničí
poskytnuta ochrana. U plemen není toto omezení potřebné
s ohledem na to, že nová plemena uznaná i před
řadou let se neustále vyvíjejí a zlepšují
a navíc podobné omezení není mezinárodně
stanoveno.
Zrušuje se
1. ustanovení § 4 odst. 2 a 4 zákona č.
61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby,
2. ustanovení § 1 vyhlášky ministerstva
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství a ministerstva spravedlnosti
č. 62/1964 Sb., kterou se vydávají prováděcí
předpisy k zákonu o rozvoji rostlinné výroby.
Ustanovení § 4 odst. 2 zákona o rozvoji rostlinné
výroby a § 1 prováděcí vyhlášky
k němu konstatují, že šlechtění
rostlin provádějí pověřené
šlechtitelské a semenářské podniky.
Takové omezení není v souladu s připravovaným
zákonem ani se skutečným stavem.
Ustanovení § 4 odst. 4 omezuje částečně
právo šlechtitelů - původců,
protože je zavazuje po povolení odrůdy bezplatně
odevzdat šlechtitelskou dokumentaci a dodat veškerý
vyšlechtěný materiál pověřené
organizaci. Ani toto ustanovení není v plném
souladu se zásadami připravovaného zákona.
Z těchto důvodů je třeba uvedená
ustanovení zrušit.
Předseda vlády ČSSR
V závěrech XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa je zdůrazněn úkol rychleji
rozvíjet vědu a techniku, realizovat jejich výsledky,
rychle a v nejširší míře uplatňovat
technologické inovace přinášející
výrazný společenský efekt a vysokou
technickou úroveň a kvalitu výroby.
V plném rozsahu to platí i při tvorbě
nových odrůd rostlin a nových plemen zvířat.
V oblasti zemědělství a výživy
jsou nové odrůdy rostlin a nová plemena zvířat
a jejich další zušlechťování
rozhodujícím biologickým zdrojem jejího
rozvoje, mají mimořádný intenzifikační
význam a současně umožňují
zkvalitňování zemědělských
výrobků pro následné zpracování
v potravinářském průmyslu a pro uspokojování
požadavků spotřebitele.
Pozitivní výsledky ve šlechtění
nových odrůd rostlin (dále jen "odrůdy")
v Československé socialistické republice
a s tím spojené zahraničně obchodní
zájmy jednotlivých států vedou k tomu,
že v poslední době výrazně stoupl
i význam ochrany práv k novým odrůdám.
Přitom stále nákladnější
šlechtitelské metody na jedné straně
a stále kratší životnost odrůd
na straně druhé způsobují, že
není vždy ekonomicky výhodné šlechtit
odrůdy pro potřeby jedné semenářské
organizace, dokonce ani pro potřeby jednoho státu.
Vývoj proto směřuje ke specializaci ve šlechtění
a k orientaci na obchod s odrůdami, který se stává
stále více celosvětovou záležitostí.
Státy s vyspělou zemědělskou výrobou
proto věnují zvýšenou pozornost ochraně
práv k novým odrůdám, která
jim zajišťuje výlučné právo
na množení a prodej odrůd a chrání
je před zneužitím se strany jiných,
zejména zahraničních subjektů. Tato
práva jsou chráněna jednak prostřednictvím
mezinárodních smluv, jednak vnitrostátním
zákonodárstvím. V současné
době má právní ochranu odrůd
většina socialistických států
a Československá socialistická republika
je jedním z mála států v Evropě,
který takovouto ochranu nemá.
Úprava práv šlechtitelů a pěstitelů
k novým odrůdám byla v Československu
poprvé uskutečněna zákonem č.
128/1921 Sb., o uznávání původnosti
odrůd, osiva a sádí a zkoušení
odrůd kulturních rostlin. Tento zákon zavedl
mimo jiné uznávání původnosti
odrůd na základě přihlášky
pěstitele a ochranu jeho práv. Prováděcím
předpisem k zákonu bylo nařízení
vlády č. 248/1921 Sb., které stanovilo bližší
podmínky ochrany odrůd.
Uvedené právní předpisy byly na svou
dobu značně pokrokové i v celosvětovém
měřítku, protože jako první ve
světě upravovaly uznávání původnosti
odrůd a práva a povinnosti s tím spojené
(v roce 1922 následovaly právní předpisy
ve Francii, v roce 1930 ve Spojených státech amerických
atd.), podporovaly rozvoj šlechtění a semenářství
a kladně ovlivnily Československý vývoz
osiva a sadby.
Citovaný zákon byl spolu s předpisy na něj
navazujícími zrušen zákonem č.
188/1950 Sb., o zdokonalení rostlinné výroby.
V současné době není tato problematika
zákonem upravena.
Výsledky československých šlechtitelských
organizací získávají v poslední
době ve světě stále větší
ocenění a v současné době jsou
vyšlechtěny nové odrůdy, které
se řadí mezi světové špičky.
Licenční smlouva na československou odrůdu
hrachu Bohatýr se např. v roce 1985 zařadila
svým významem mezi aktivními licenčními
smlouvami na čtvrté místo v celostátním
měřítku a znamenala celkový přínos
za vývoz osiva i licenční poplatky cca 40
mil. devizových korun. Úspěšná
byla i aktivní licenční smlouva na pšenici
Viginta. Tento trend byl zachován i v následujících
letech. V současné době je v zahraničí
ve státních odrůdových zkouškách
více než čtyřnásobek československých
odrůd oproti roku 1984 a více než dvojnásobek
odrůd je tam již povoleno k hospodářskému
využití. Přitom prakticky všechny odrůdy,
které byly v zahraničí povoleny, se vyvážejí.
Z odrůd, které jsou ve státních odrůdových
zkouškách v nesocialistických státech,
je 17 nadějných, tj. budou s největší
pravděpodobností povoleny a předpokládá
se, že jejich vývoz do nesocialistických států
bude znamenat devizový přínos asi 55 mil.
Kčs devizových korun a do socialistických
států 60 mil. Kčs.
Zájem na zvýšení efektivnosti československého
zahraničního obchodu bezpodmínečně
vyžaduje, aby československé odrůdy,
které jsou výsledkem mnohaleté práce
celých týmů odborníků a jejichž
vyšlechtění si vyžaduje i značné
finanční prostředky, byly při vývozu
do zahraničí chráněny před
zneužitím, zejména aby bylo zajištěno,
že nebudou v zahraničí obchodně využívány
bez souhlasu oprávněných československých
organizací. Okolnost, že Československá
socialistická republika nemá vnitrostátní
právní úpravu ochrany práv k novým
odrůdám, znamená též, že
nemůže poskytovat ochranu zahraničním
odrůdám na svém území a s ohledem
na obecně uplatňovanou zásadu reciprocity
nemůže tuto ochranu získat v zahraničí
pro československé odrůdy. To vede k tomu,
že naše odrůdy přihlašují
k ochraně zahraniční firmy pod svým
jménem, což je proti obchodním zájmům
naší republiky. I když ve většině
případů zahraniční firmy dobrovolně
uznávají práva československých
organizací na množení a prodej odrůd,
z právního hlediska jim nic nebrání
v tom, aby s nimi v obchodních vztazích nakládaly
jako s vlastními a je známo, že v minulosti
došlo v zahraničí k případům
poškození našich obchodních zájmů.
Základní smysl ochrany práv k odrůdám
je v tom, že šlechtitelský materiál, který
byl předán smluvně nebo jiným způsobem
do druhého státu, je v tomto státu chráněn,
pokud stejnou ochranu poskytuje jeho odrůdám stát
předávající. Kromě zahraničně
obchodních zájmů vyžadují potřeby
československého šlechtitelství, aby
zahraniční odrůdy byly na našem území
chráněny i z toho důvodu, aby je jejich majitelé
zasílali do zkoušek v Československé
socialistické republice bez obav, že zde nejsou chráněny.
Stává se, že špičkové zahraniční
odrůdy, o které mají naše organizace
zájem, nejsou zasílány do našich zkoušek
proto, že je známo, že ochrana odrůd není
u nás právně zajištěna. To je
na újmu šlechtitelské práce, která
potřebuje sledovat světovou úroveň
odrůd. Nepřímo tím vznikají
i národohospodářské ztráty,
protože nemohou být odzkoušeny a využity
odrůdy, které by přispěly k zvýšení
výnosů a byly by přínosem z hlediska
nových kvalitativních parametrů.
Významné je i hledisko posílení právní
jistoty šlechtitelů - původců, pro něž
ochrana jejich práv bude současně stimulací
pro šlechtění špičkových
odrůd na světové úrovni. Tomu by mělo
odpovídat i přiměřené ocenění
jejich práce, obdobně jako je tomu u vynálezů
a objevů.
Úprava práv k novým plemenům není
pociťována tak naléhavě a oproti úpravě
práv k odrůdám k ní přikročilo
mnohem méně států. Její zařazení
do připravované právní úpravy
se navrhuje jednak z důvodů kontinuity ve vazbě
na dřívější právní
předpisy z tohoto úseku, které zahrnovaly
jak odrůdy, tak i plemena, a zejména pak proto,
že využívání nových metod
rozmnožování zvířat a přenášení
genů v budoucnu výrazně urychlí proces
šlechtění a zlepšování plemenné
hodnoty zvířat. To bude znamenat i aktualizaci problematiky
ochrany práv šlechtitelů - původců
k novým plemenům, což bude zajištěno
navrhovanou právní úpravou. V této
souvislosti je třeba uvést, že v rámci
Unie pro ochranu nových odrůd se v současné
době dostává do popředí zájem
o problematiku ochrany plemen a že na příštím
zasedání Unie má být jednáno
o rozšíření Mezinárodní
úmluvy o ochraně nových odrůd rostlin
(Paříž 2. prosince 1961) i na ochranu plemen.
Právní ochrana odrůd bude přínosem
jak z hlediska šlechtitelské práce, tak i z
hlediska zemědělské výroby a zahraničního
obchodu. Současné bude přínosem pro
zdokonalování právních základů
spolupráce členských států
RVHP. V jejich rámci byla v lednu 1988 podepsána
Dohoda o vzájemné právní ochraně
odrůd kulturních rostlin. Při přípravě
návrhu zásad zákona se vychází
z této mnohostranné dohody a současně
i z principů a cílů Mezinárodní
úmluvy o ochraně nových odrůd rostlin,
která má celosvětovou působnost a
jejíž zásady uznávají a řídí
se jimi nečlenské státy úmluvy. Přístup
Československé socialistické republiky k
této úmluvě je zahrnut do orientačního
plánu sjednávání mezinárodních
smluv a protože členem úmluvy se mohou stát
jen ty státy, které pomocí vnitrostátního
zákonodárství zajišťují
ochranu práv šlechtitelů nových odrůd
v souladu se zásadami úmluvy, navrhuje se řešit
uvedené otázky komplexní právní
úpravou na úrovni zákona.
Úprava práv k odrůdám a plemenům
je v Československé socialistické republice
vymezena platnými zákony a na ně navazujícími
předpisy, upravujícími obdobnou nebo související
problematiku. Tyto předpisy jsou uvedeny v příloze
tohoto rozboru.
Navržená právní úprava vykazuje
některé obdobné znaky s úpravou práv
vynálezců a objevitelů. Možnost právní
úpravy cestou novelizace zákona č. 84/1972
Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech, však není schůdná,
protože řada odlišností, vyplývajících
z povahy biologického materiálu by vyžadovala
specifickou úpravu, která by byla značně
složitá, vedla by k nepřehlednosti právních
předpisů a nesledovala by zájem na zjednodušování
právního řádu. Biologická podstata
materiálu neumožňuje postavit vyšlechtění
odrůdy nebo plemene na roveň technickému
vynálezu, u nějž tvůrčí
práce vynálezce končí a technické
řešení, které je jeho předmětem,
je kýmkoli reprodukovatelné. Na rozdíl od
toho předpokladem další existence odrůdy
po jejím vyšlechtění je provádění
řádného udržovacího šlechtění,
které zabezpečuje udržení genetického
potenciálu a kvality odrůdy pro její další
reprodukci. Další rozdíl je i v tom, že
u vynálezu stačí k ověření
novosti poměrně krátká doba, zatímco
odrůdy i plemena se zkoumají několik let,
protože kromě novosti musí být ověřeny
i další vlastnosti biologického materiálu.
Rozdíl je i v obsahu práva ochrany a v době
jejího trvání.
Pro účely ochrany odrůd a plemen nelze využít
formu autorského osvědčení k vynálezům,
mimo jiné i proto, že podle zvláštních
zákonů je mohou množit a obchodně využívat
pouze organizace pověřené příslušným
ministerstvem zemědělství a výživy
republiky. S ohledem na mezinárodní obchodní
vztahy a nutnost přizpůsobit se zásadami
mezinárodní úmluvy o ochraně nových
odrůd rostlin bylo třeba zvolit formu ochrany, která
zajistí dispoziční právo organizacím,
v nichž byly odrůda nebo plemeno vyšlechtěny.
Z hlediska ekonomického se bude šlechtitelské
osvědčení, které bude zakládat
právo k odrůdám a plemenům, nejvíce
blížit ochraně podle zákona č.
159/1973 Sb., o ochraně značení původu
výrobků; ekonomické výsledky budou
patřit šlechtitelské organizaci, event. šlechtiteli
- původci, a stát se na nich bude podílet
prostřednictvím dalších ekonomických
nástrojů, zejména odvody a daněmi.
Úpravy, provedené zvláštními
zákony, tj. zákony o rozvoji rostlinné výroby,
o plemenitbě hospodářských zvířat
a o rybářství, se návrh nedotýká,
naopak na ni navazuje. Vedle povolovacího řízení
podle těchto zákonů, sledujícího
hospodářskou hodnotu, bude současně
probíhat řízení o ochraně práv
šlechtitel - původce a šlechtitelských
organizací, sledující jejich obchodní
zájmy, včetně zahraničně obchodních.
Půjde tedy o Úpravu dvojích vztahů
- jednak o ochranu vnitřních zájmů
státu na kvalitní rostlinné výrobě
(zákon o rozvoji rostlinné výroby), jednak
o ochranu vnějších zájmů státu
a práv šlechtitelských organizací a
šlechtitelů - původců při obchodním
využívání odrůd, což sleduje
připravovaný zákon.
Nutnost zřízení jednoho přihlašovacího
místa s ohledem na potřeby určování
priority přihlášek, vedení rejstříků
přihlášených a rejstříků
chráněných odrůd a plemen, jednotné
metodiky provádění zkoušek a přihlašování
odrůd k ochraně v zahraničí vedou
k jednoznačnému závěru, že orgán
ochrany odrůd a plemen musí mít celostátní
působnost. Zkušenosti ze zahraničí svědčí
spíše o tom, že tímto orgánem by
měl být - zejména pokud jde o odrůdy
- samostatný orgán, specializovaný na problematiku
odrůd, který by zajišťoval jak administrativní
záležitosti, tak i provádění
zkoušek a odborné posuzování jejich
výsledků. V Československé socialistické
republice to však naráží na skutečnost,
že Ústřední kontrolní a zkušební
ústav zemědělský v Praze (dále
jen "ÚKZÚZ Praha") a Ústřední
kontrolní a zkušební ústav zemědělský
v Bratislavě (dále jen "ÚKZÚZ
Bratislava) nemají celostátní působnost
a nezabývají se problematikou plemen. Řízením
o ochraně práv k novým odrůdám
a plemenům je proto nelze pověřit, protože
orgán ochrany odrůd a plemen musí mít
federální správní působnost.
Zřízení nového federálního
orgánu státní správy pro ochranu práv
k novým odrůdám a plemenům, který
by se zabýval i jejich odborným posuzováním,
by nebylo účelné, protože by nebyla
dána potřebná spojitost se zkoušením
odrůd pro potřeby jejich povolování
k hospodářskému využiti jež zajišťují
ÚKZÚZ Praha a ÚKZÚZ Bratislava, stejně
jako následné ověřovací zkoušky.
Vzhledem k tomu, že předmětem úpravy
je problematika průmyslových práv, tj. práv
šlechtitel - původců k novým odrůdám
a plemenům jako k výsledku jejich tvůrčí
práce, a navíc v širším kontextu
ochrana výroby a obchodu s odrůdami a plemeny a
jejich státní zkoušení, patří
s ohledem na článek 24 písm. d) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. a ústavního zákona
č. 43/1971 Sb. právní úprava této
problematiky do působnosti Československé
socialistické republiky.
Proto se navrhuje, aby orgánem ochrany odrůd a plemen
bylo federální ministerstvo zemědělství
a výživy, které je ústředním
orgánem státní správy s federální
působností, do jehož věcné působnosti
spadá problematika odrůd a plemen a navíc
bude zmocněno k provádění některých
ustanovení zákona. Zveřejňování
údajů týkajících se přihlášek
a šlechtitelských osvědčení bude
zajišťováno ve Věstníku Úřadu
pro vynálezy a objevy.
Odborné posuzování vlastností odrůd
a plemen bude vyžadováno v každém případě
od specializovaných organizací. U odrůd jimi
budou ÚKZÚZ Praha a ÚKZÚZ Bratislava,
u drobných zvířat svazy chovatelů
drobného zvířectva nebo některé
pracoviště výzkumné základny.
U plemen velkých hospodářských zvířat,
drůbeže a ryb, na něž se vztahují
zákony o plemenitbě a zákon o rybářství,
se počítá s tím, že ochrana se
bude bez dalšího posuzování přiznávat
plemenům, jež byla uznána nebo povolena podle
těchto zákonů.
Provádění zákona nebude klást
zvýšené nároky na státní
rozpočet Československé socialistické
republiky.
Připravovaný zákon navazuje na tradice dřívější
legislativní úpravy a na současnou úpravu
průmyslových práv, zejména na ochranu
označení původu výrobků a na
ochranu práv vynálezců. Přispěje
k posílení právní jistoty československých
organizací i občanů o jejich právech
k nově vytvořeným odrůdám a
plemenům.
Zavedení výlučného práva šlechtitelských
organizací k odrůdám a plemenům odpovídá
zásadám úplného chozrasčotu
a odpovědnosti organizací za výsledky jejich
hospodaření. Bude stimulovat organizace k zabezpečení
takové šlechtitelské činnosti, která
povede k tvorbě špičkových odrůd
a plemen a tím i k zvýšení jejich zisků
z obchodní činnosti. Současné umožní
vyžadovat od nich plnou materiální odpovědnost
za výsledky šlechtění, včetně
vytváření hodnotných zdrojů
pro stimulaci práce šlechtitelských kolektivů
a pro další všestranný rozvoj šlechtitelství.
Zákon zajistí též reciproční
ochranu československých i zahraničních
odrůd při vývozu, čímž
přispěje k zvýšení objemu vzájemné
výměny zboží i šlechtitelského
materiálu. Vytvoří se tak předpoklad
k zlepšení podmínek československého
zahraničního obchodu a k zvýšení
valutového přínosu z přihlášek
zahraničních odrůd v Československu.
Příloha | |
politickoekonomického rozboru |
Zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné
výroby.
Zákon ČNR č. 86/1972 Sb. a zákon SNR
č. 110/1972 Sb., o plemenitbě hospodářských
zvířat.
Zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství.
Zákon č. 159/1973 Sb., o ochraně označení
původu výrobků.
Zákon č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech.
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení.
Zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku.