(1) Družstevní podnik je socialistickou organizací,
která provozuje svoji činnost podle zásady
hospodaření na vlastní účet
(úplný chozrasčot) a na základě
socialistické samosprávy.
(2) Družstevní podnik je právnickou osobou;
vystupuje v právních vztazích svým
jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů
vyplývající.
(3) Družstevní podnik neodpovídá za
závazky zakládající družstevní
organizace a tato organizace neodpovídá za závazky
družstevního podniku.
(1) Družstevní podnik může založit
družstvo, svaz družstev, střední rada
družstev nebo několik těchto družstevních
organizací společně.
(2) Pro vznik družstevního podniku zakládaného
jedinou družstevní organizací platí
přiměřeně ustanovení §
18 a § 19 zákona o státním podniku.
(3) Je-li družstevní podnik zakládán
více družstevními organizacemi, uzavírají
tyto organizace smlouvu o založení družstevního
podniku.
(4) Smlouva o založení družstevního podniku
musí obsahovat:
a) název a sídlo zakládajících
družstevních organizací,
b) název a sídlo družstevního podniku,
c) předmět činnosti a vnitřní
organizaci družstevního podniku
d) práva a povinnosti zakládajících
družstevních organizací,
e) formu a výši vkladů zakládajících
družstevních organizací,
f) ustanovení o úhradě nákladů
spojených s předmětem činnosti, způsob
rozdělení zisku, popřípadě
ustanovení o úhradě ztráty družstevního
podniku,
g) vypořádání závazků
při zániku družstevního podniku nebo
při vystoupení zakládající
družstevní organizace.
(5) Návrh na zápis družstevního podniku,
založeného smlouvou, do podnikového rejstříku,
podává jedna ze zakládajících
družstevních organizací, určená
ve smlouvě o založení družstevního
podniku.
(6) Pro zánik družstevního pod niku platí
obdobně ustanovení § 21 - § 24 zákona
o státním podniku.
(1) V čele podniku je ředitel (popř. jiný
vedoucí) který jako jediný vedoucí
řídí činnost podniku a je za ni a
za její výsledky odpovědný zakládající
družstevní organizaci a kolektivu pracovníků.
(2) Ředitel jako statutární orgán
podniku jedná jménem podniku ve všech věcech.
(3) O řídících orgánech podniku
a socialistické samosprávě platí přiměřeně
ustanovení § 25 - § 35 zákona o státním
podniku; je-li podnik zakládán smlouvou platí
především ustanovení této smlouvy.
(1) Vnitřní organizaci podniku upravuje organizační
řád popř. jiný vnitropodnikový
organizační předpis, u podniků vzniklých
na základě smlouvy případně
též tato smlouva.
(2) Člen-li se podnik na vnitřní organizační
jednotky může organizační řád,
popřípadě jiný vnitropodnikový
organizační předpis stanovit rozsah, v němž
vnitřní organizační jednotka vystupuje
v právních vztazích jménem podniku;
právní úkory činí její
vedoucí, popřípadě další
pracovníci určeni organizačním řádem,
popřípadě jiným vnitropodnikovým
organizačním předpisem,
(3) Vydání organizačního řádu,
popř. jiného vnitropodnikového organizačního
předpisu je v působnosti podniku pokud zakládající
družstevní organizace neurčí jinak.
Ustanovení § 25 - § 44 tohoto zákona se
vztahují přiměřeně na družstevní
podniky.
(1) Družstva a družstevní podniky mohou navzájem
dobrovolně sdružovat prostředky i činnosti
k dosažení určitého účelu
nebo v jiném společném zájmu; účastníkem
sdružení mohou být i jiné organizace.
(2) Pro zájmové sdružení platí
obdobně ustanovení § 5 odst. 2 a 3, §
54 - § 56 zákona o státním podniku.
(1) Návrhy zákonů a dalších obecně
závazných právních předpisů
týkajících se družstevnictví
projednávají příslušné
ústřední orgány se svazy družstev
a s Ústřední radou družstev.
(2) Pokud dále není uvedeno jinak, řídí
se ustanoveními tohoto zákona i právní
vztahy vzniklé před 1. červencem 1988; vznik
těchto právních vztahů jakož
i nároky z nich vzešlé před 1. červencem
1988 se však posuzují podle dosavadních předpisů.
(3) Platnost vlastních stanov družstva svazu družstev
a Ústřední rady družstev zaniká
přijetím nových stanov, nejpozději
však dnem 31. prosince 1988.
(4) Stanovy Ústřední rady družstev vydá
v souladu s tímto zákonem výbor Ústřední
rady družstev, stanovy svazů družstev vydá
v souladu s tímto zákonem ústřední
výbor svazu družstev, a to do 31. prosince 1988.
(5) Statuty družstevních podniků zřízených
podle dosavadních předpisů a smlouvy o sdružení
uvedou jejich zakladatelé do souladu s tímto zákonem
nejpozději do 31. prosince 1988.
(6) Působnost sjezdu členských družstev
podle § 51 odst. 3 a § 52 písm. e) a působnost
sjezdu Ústřední rady družstev podle
§ 58 odst. 2 a § 59 odst. 1 písm. e) vykonává
v období do nejbližšího s jezdu ústřední
výbor svazu popřípadě výbor
Ústřední rady družstev.
(7) Platnost závazných směrnic, vydaných
svazy družstev a Ústřední radou družstev
podle § 87 odst. 1 hospodářského zákoníku,
zejména v otázkách plánování,
financování a hospodaření, zaniká
dnem přijetí nových stanov svazů družstev
a střední rady družstev, nejpozději
však dnem 31. prosince 1988.
(8) Český svaz bytových družstev a Slovenský
svaz bytových družstev mohou se schválením
vlády příslušné republiky vydat
vzorové stanovy stavebních bytových družstev.
(9) Zrušuje se odstavec 2 a vypouští se označení
odstavce 1 v § 508 občanského zákoníku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1988.
I. Obecná část
Československé bytové, spotřební
a výrobní družstevnictví (dále
jen družstevnictví tvoří nedílnou
a rovnoprávnou součást hospodářského
a společenského systému Československé
socialistické republiky.
Vedle státních podniků jsou družstva
dalším základním článkem
jednotné československé ekonomiky, který
je schopen uspokojovat různorodé potřeby
občanů a společnosti využitím
pružnosti menších organizací a bezprostředním
spojením zájmů členů s výsledy
jejich činnosti.
Význam a další perspektivy družstevnictví
potvrdil XVII. sjezd Komunistické strany Československa.
Vyslovil požadavek, aby družstevnictví se ještě
výrazněji podílelo na uspokojování
potřeb obyvatelstva i organizací zvláště
na rozvoji různých speciálních, zakázkových
a doplňkových výrob, běžných
i vysoce kvalifikovaných služeb, obchodu a cestovního
ruchu, bytové výstavby a bytového hospodářství.
Uskutečňování strategie urychlení
sociálního a ekonomického rozvoje Československé
socialistické republiky stanovené XVII. sjezdem
Komunistické strany Československa vyžaduje
šířeji rozvinout aktivitu družstevních
organizací.
Rozhodujícím nástrojem využití
tvůrčích schopností lidu je přebudování
hospodářského mechanismu socialistické
ekonomiky, která tvoří základ bohatství
společnosti a jejího materiálního,
sociálního a kulturního rozvoje. Je nezbytné
využít k tomuto rozvoji všech forem socialistického
vlastnictví, celospolečenského a družstevního
jakož i socialistické podnikavosti a individuální
pracovní činnosti. Všem těmto formám
je třeba vy tvořit podmínky pro jejich rozvoj,
podněcovat hospodářskou soutěživost
se státními a komunálními podniky,
družstvy a provozovateli individuální pracovní
činnosti, jakož i se zahraničními výrobci
a to vše v zájmu lepšího uspokojování
potřeb lidí, obohacování vnitřního
trhu a rozvoje služeb.
V československém bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví jde o to,
využit urychlené a co nejúčinněji
jeho celý rozsáhlý potencionál, prostředky,
práci a aktivitu téměř čtyřmiliónové
členské základny i více jak 350 tisíc
pracovníka družstev, jit cestou dalšího
zakládání a vzniku družstev, rozšiřování
forem i obsahu jejich spolupráce, rozvoje družstevnictví,
plně využít jeho společenské
funkce. Rozvíjet politickovýchovnou práci
mezi členy, získávat je pro uskutečňování
politiky Komunistické strany Československa a Národní
fronty pro společenskou a veřejnou angažovanost,
pro upevňování socialistických vztahů
mezi lidmi.
V souladu s potřebami urychlení sociálně
ekonomického rozvoje cestou intenzifikace a zvýšení
efektivnosti práce ve všech sférách
činnosti socialistické společnosti je žádoucí
stanovit základní ekonomické a společenské
poslání bytového, spotřebního
a výrobního družstevnictví zákonem.
Stanovit právní postavení družstev a
jejich organizaci a pravidla využívání
družstevního socialistického majetku k uspokojování
potřeb členů obyvatelstva a organizací
v souladu s politikou Komunistické strany Československa
a socialistického státu.
V těchto souvislostech je žádoucí využít
skutečnost, že družstevníci, jako výrobci
a dodavatelé služeb, jako organizovaní spotřebitel
a jako organizátoři výstavby, uživatelé
a správci družstevních bytí jsou bezprostředné
spjati s těmito činnostmi a rozvíjejí
je s využitím družstevní samosprávy
svou přímou účastí na jejich
realizaci.
Zákon je v souladu s koncepcí zákona o státním
pod niku a zákona o zemědělském družstevnictví
s příslušnými specifiky.
Zákon předpokládá širokou účast
družstevnictví na uskutečňování
státního plánu hospodářského
a sociálního rozvoje a na uspokojování
potřeb členů družstev, ostatních
občanů i organizací. Družstva by tak
měla plněji využívat svého materiálního
potencionálu a aktivity svých členů
ke zvyšování úrovně bydlení,
k obohacování vnitřního trhu a k rozvoji
služeb.
V zákoně je zdůrazněna vedoucí
úloha Komunistické strany Československa,
jejímž důsledným uplatňováním
je zajišťována realizace návrhů
nejvyšších orgánů strany v družstevnictví
a soulad zájmů členů a družstevních
kolektivů se zájmy společnosti.
Československé bytové, spotřební
a výrobní družstevnictví spojuje přebudování
hospodářského mechanismu s koncepcí
svého dalšího rozvoje v podmínkách
strategie urychlení a přestavby společnosti.
Zákon předpokládá, že veškerá
činnost družstev a družstevních podniků
vychází z dlouhodobého programu hospodářského
a sociálního rozvoje Československé
socialistické republiky, ze státního plánu
rozvoje národního hospodářství
na jednotlivá období a z politiky, kterou stát
ovlivňuje rozvoj jednotlivých oblastí činnosti
společnosti, a tedy i bytových, spotřebních
a výrobních družstev ekonomickými nástroji
a obecně závaznými právními
předpisy.
Souběžně s tím vychází
zákon z požadavku, aby družstva a družstevní
podniky rozvíjely svou hospodářskou činnost
podle zásad socialistické zákonnosti, podnikavosti
a hospodářského soutěžení
tak, aby při využívání všech
možnosti daných jim socialistickým právním
řádem úspěšně naplňoval;
své poslání.
Přitom se předpokládá, že družstva
budou pružné reagovat na nově vznikající
potřeby občanů a organizací a že
budou plné využívat své samostatnosti,
družstevní samosprávy, samofinancování
chozrasčotu a jejich uplatňování uvnitř
družstva za účelem dosažení co
nejlepších výsledků v činnosti
družstev k uspokojování zájmu členů
a celé společnosti.
II. Zvláštní část
K části I. (§ 1 - § 5)
Vedle vyjádření účelu zákona,
jímž je úprava postavení, právních
poměrů a zásad činnosti družstevních
organizací (jimiž jsou družstva jako základní
článek národního hospodářství,
dále svazy družstev, Ústřední
rada družstev a družstevní podniky), jsou vymezeny
úkoly družstevnictví v hospodářské,
sociální a společenské činnosti.
Ustanovení § 2 odst. 2 charakterizuje hospodářskou
činnost družstev zejména zabezpečování
výstavby bytů a služeb spojených s bydlením,
služby v oblasti obchodu, prováděné
ze jména spotřebními družstvy a výrobu
zboží a zabezpečování služeb
organizacemi výrobního družstevnictví.
V rámci toho jsou zdůrazněny také
úkoly družstev ve vztahu k členům a
pracovníkům a také jako společenské
organizace.
Je vyjádřen požadavek na dodržování
socialistické zákonnosti při uskutečňování
činnosti družstevních organizací, na
zásady plánovitosti a hospodářského
soutěžení a na spolupráci družstevních
organizací s národními výbory při
komplexním hospodářském a sociálním
rozvoji územních obvodů. Proto se národní
výbory vyjadřují i k rozvoji družstev
a družstevních podniků a k zásadním
změnám předmětu jejich činnosti.
Družstevní organizace nesmějí nadřazovat
své zájmy nad zájmy celospolečenské.
Jsou rovněž zařazena základní
ustanovení o majetku v družstevním socialistickém
vlastnictví, který tvoří věci
a majetková práva, jež družstevní
organizace nabyly při svém vzniku a dále
svou činností. Vlastníky družstevního
majetku jsou družstva, svazy družstev a Ústřední
rada družstev. Družstevní podniky hospodaří
se svěřeným majetkem a s majetkem, který
nabyly svou činností.
Jsou zdůrazněna nejen vlastnická práva
družstevních organizací, ale i jejich povinnost
chránit a rozmnožovat družstevní majetek
s nímž hospodaří.
K části II. (§ 6 - § 9)
V této části jsou obsažena základní
ustanovení charakterizující postavení
družstva, jeho samostatnost, hospodaření na
principu chozrasčotů a samofinancování
a řízení jeho záležitostí
na principu družstevní samosprávy.
Družstvo je základním článkem
družstevnictví a sdružují se v něm
občané popřípadě organizace,
(především v bytovém družstevnictví),
aby společnou činností a společnými
prostředky dosahovali lepšího uspokojování
svých potřeb a potřeb ostatních občanů
a organizací v souladu se zájmy socialistické
společnosti. Jako socialistická organizace je družstvo
právnickou osobou. (§ 6)
Zásady chozrasčotu a samofinancování
zdůrazňují ekonomickou samostatnost a odpovědnost
družstva a jeho vztah vůči státu. Teprve
po splnění odvodů a daní využívá
družstvo zbylý použitelný zisk pro své
účely. Podle svých potřeb samostatně
vytváří finanční fondy, jejichž
základní pojetí je v zákon vyjádřeno
- půjde v prvé řadě o financování
rozšířené reprodukce, financování
výdajů na družstevní společenskou
spotřebu a financování dalších
potřeb.
Podle zásad družstevní samosprávy členové
družstva řídí a kontrolují činnost
družstva jednak přímou účastí
na členské schůzi, jednak prostřednictvím
družstevních orgánů, které si
podle stanov zvolili.
V ustanoveních vyjadřujících samostatnost
družstva je na prvním místě zdůrazněna
zásada že činnost a územní působnost
družstva lze omezovat nebo do ní zasahovat pouze za
podmínek a způsobem stanoveným tímto
zákonem popřípadě dalšími
zákony (zejména zákon o národohospodářském
plánování). Dále je vyjádřeno
právo družstva domáhat se ochrany proti zásahům
orgánů hospodářského řízení
a právo domáhat se náhrady majetkové
újmy způsobené takovým zásahem,
a to v rozsahu a za podmínek stanovených hospodářským
zákoníkem. Současné se stanoví
odpovědnost družstva za škodu, kterou způsobí
jinému subjektu.
K části III. (§ 10 - § 13)
Zákon stanoví podmínky vzniku družstva,
k němuž je třeba předchozí projednání
s národním výborem, v jehož územním
obvodě má mít družstvo sídlo
a se svazem družstev dále ustavující
schůze nejméně pěti občanů
hodlajících ustavit družstvo, přijetí
stanov a zvolení orgánů; ke vzniku družstva
je třeba zápisu do podnikového rejstříku.
Při vzniku tzv. jiného družstva (§ 49)
obrátí se zájemci o ustavení takového
družstva na svaz družstev, který je povaze jeho
úkolů nejbližší.
Jestliže příslušný národní
výbor nebo svaz družstev vyjádří
negativní stanovisko při projednávání
záměru ustavit družstvo, bude muset tuto skutečnost
vzít v úvaru podnikový rejstřík.
Také při jednotlivých formách zániku
družstva (rozdělení, sloučení,
splynutí, likvidace zrušeného družstva),
jejichž důsledky zákon výslovně
uvádí (§ 12), je stanovena působnost
národního výboru a svazu družstev. (§
19 odst. 5).
Stát si vyhražuje právo rozhodnout o zrušení
družstva k tomu příslušným státním
orgánem jestliže družstvo porušuje své
základní povinnosti stanovené zákonem
(§ 12 odst. 1, písm, c/).
Zákon rozlišuje sloučení a splynutí
družstva. Při sloučení přecházejí
majetek, závazky a členové na přejímající
(a tedy již existující) družstvo, u splynutí
přecházejí majetek, závazky a členové
na družstvo, které nově vzniká splynutím
dosavadních družstev, jež tímto splynutím
zanikají.
V případě zrušení družstvo
zaniká až provedením likvidace. Zákon
obecně vymezuje likvidaci s tím, že podrobnosti
upravuje obecně závazný právní
předpis, kterým je hospodářský
zákoník.
Stanovy jsou obligatorním vnitrodružstevním
předpisem, jejichž obsah zákon vymezuje v §
11 odst. 2. Pokud jde o orgány družstva, obsahují
stanovy jednak bližší ustanovení o orgánech,
které musí být v družstvu ustaveny podle
zákona a dále ustanovení o těch orgánech
družstva, které si družstvo zřizuje podle
svých stanov a v souladu se svými podmínkami
a potřebami (fakultativní orgány).
Část IV. (§ 14 - 17)
Členy družstva mohou být občané,
popřípadě organizace, jestliže to dovolují
stanovy družstva (předpokládá se zejména
u bytových družstev).
Členství v družstvu je dobrovolné.
Zákon výslovně stanoví základní
práva a povinnosti člena družstva; další
úprava členských práv a povinností
bude zahrnuta do stanov, družstva (jak předpokládá
ust. § 11 odst. 2 písm. d/). Mezi základními
právy a povinnostmi jsou zahrnuty právo a povinnost
pracovat v družstvu v těch případech,
kde obsahem členství je též pracovní
vztah (v současné době jde o výrobní
družstva, přičemž mohou přicházet
v úvahu též jiná družstva, která
by v budoucnu vznikala).
Na rozdíl od dosavadního stavu, kdy členství
v družstvu nebylo upravováno zákonem, upravuje
tento zákon základní práva a povinnosti
člena družstva výslovné.
Na pracovní vztahy členů v družstvech
kde je obsahem členství též pracovní
vztah se vztahuje zákoník práce s některými
odchylkami a výjimkami (§ 16), odůvodněnými
specifickým obsahem tohoto členství.
Zákon současně vyjadřuje, že
v družstvech, kde obsahem členství není
pracovní vztah (což jsou v současné
době bytová a spotřební družstva),
jsou přijímáni k plnění úkolů
družstva pracovníci, jejichž pracovněprávní
vztahy se v plném rozsahu řídí zákoníkem
práce jako v kterékoliv jiné socialistické
organizaci včetně působnosti orgánů
Revolučního odborového hnutí.
Část V. (§ 18 - § 24)
Ze zákona vyplývá, že povinnými
(obligatorními) orgány družstva jsou:
a) členská schůze, popř. shromáždění
(konference) delegátů jako nejvyšší
orgán družstva, na níž především
uplatňují členové své právo
řídit záležitosti družstva a kontrolovat
jeho činnost. Členskou schůzi svolává
představenstvo družstva podle potřeby, nejméně
jednou do roka; dále musí být svolána
na žádost nejméně jedné třetiny
členů družstva a v dalších případech
uvedených ve stanovách. Členská schůze
zejména přijímá a mění
stanovy, volí orgán družstva, schvaluje koncepce
rozvoje a hospodářský plán družstva
a rozhoduje o dalších záležitostech výslovně
uvedených v zákoně nebo ve stanovách;
může si též vyhradit rozhodování
o kterékoliv věci v působnosti družstva;
b) představenstvo, jako výkonný a
statutární orgán, který řídí
činnost družstva a rozhoduje ve všech věcech,
které nejsou vyhrazeny jiným orgánům
družstva. Je všeobecným jednatelským orgánem
družstva, přičemž zákon stanoví,
že je-li pro právní úkon představenstva
předepsána písemná forma, je podmínkou
platnosti takového právního úkonu
podpis dvou členů představenstva.
c) předseda, volený představenstvem
z řad jeho členů. Předseda organizuje
a řídí jednání představenstva
a běžnou činnost družstva. Za výkon
své funkce odpovídá představenstvu;
d) kontrolní komise, jako orgán s kontrolní
působností výslovně vymezenou zákonem.
Zákon počítá s tím, že
mohou být do stanov zahrnuty další orgány
družstva (§ 18 odst. 1 písm. e/). Podle tohoto
ustanovení budou stanov; upravovat především
specifické orgány v jednotlivých družstevních
odvětvích.
Mimo rámec ustanovení o orgánech družstva,
je v zákoně stanoveno obligatorní ustavení
rozhodčí komise v družstvech, kde je obsahem
členství též pracovní vztah (§
11 odst. 2 písm. i/). Pokud jde o určení
orgánů družstva činných v kárném
řízení (§ 11 odst. 2 písm. h/),
nemá zákon na mysli zřizování
samostatných orgánů družstva, ale určení
kárné působnosti, včetně určení
orgánu oprávněného rozhodovat o opravných
prostředcích (zpravidla půjde o kárnou
působnost představenstva, předsedy, případně
též určitého okruhu vedoucích
pracovníků, vymezenou v souladu s příslušnými
ustanoveními zákoníku práce; samostatně
bude potřebné vymezit kárnou působnost
ve vztahu k předsedovi).
Zákon pamatuje na zjednodušenou soustavu orgánů
v malých družstvech (za něž označuje
družstva do 30 členů).
Vnitřní organizaci družstva (tj. včetně
členění na organizační jednotky,
uspořádání řídícího
aparátu atd.) bude upravovat organizační
řád nebo jiný vnitřní organizační
předpis vydaný představenstvem. Organizační
řád je třeba odlišit od jednacího
řádu, který může upravit podrobnosti.
o jednání orgánů družstva (§
18 odst. 4).
Část VI. (§ 25 - § 44)
Tato část představuje souhrn základních
ustanovení, jimiž se musí družstva (popřípadě
i družstevní podnik) řídit ve své
činnosti.
Na prvním místě je v této části
zákona zakotven vztah družstva a státu. Úkolem
socialistického státu je vytvářet
podmínky pro rozvoj družstev v souladu s hospodářskoorganizátorskou
funkcí státu. Družstvo využívá
státem poskytované účelově
určené příspěvky, popř.
jiné formy výhod a pomoci.
Základním nástrojem řízení
činnosti družstva je hospodářský
plán vycházející ze záměrů
a cílů státního plánu; přitom
hospodářský plán musí zabezpečovat
uzavřené hospodářské smlouvy
(jejichž pojetí a zpětnou vazbu na plán
zákon rovněž vymezuje), dále zajišťovat
úkoly vycházející z objednávek
a průzkumu trhu a z vlastních záměrů
družstva. Je vyjádřena účast
členů a pracovníků při sestavování
i realizaci hospodářského plánu. (§
26 - § 27).
Zákon vy mezuje povinnosti a úkoly družstva
ve vědeckotechnickém pokroku, zejména využívat
vědeckotechnických poznatků a trvale zvyšovat
technickou úroveň, kvalitu a konkurenceschopnost
výrobků, prací a služeb (§ 28).
V souvislosti s tím družstvo pečuje o růst
kvality výrobků, prací a služeb (§
29).
V ustanovení § 30 je vyzdvižena samostatnost
družstva při materiálově technickém
zabezpečení jeho potřeb (nákup) a
při realizaci výrobků, prací a služeb
(prodej). Za tím účelem družstvo samostatně
valí své nákupní cesty a cesty prodeje
svého zboží. V případech stanovených
zákonem organizuje družstvo svůj nákup
a prodej v souladu s opatřeními příslušných
státních orgánů.
V ustanovení § 31 se uvádějí
finanční zdroje družstva, které tvoří
především zápisné, podíly,
vklady členů, příjmy z činnosti
družstva, jakož i příjmy z dalších
zdrojů (výčet zdrojů je tedy příkladný).
V ustanovení o cenách je uvedeno, že družstvo
prodává výrobky a poskytuje práce
a služby za ceny, popřípadě úhrady
stanovené nebo dohodnuté v souladu s cenovými
předpisy. Družstvo je odpovědno za dodržování
pravidel státního řízení cen.
Je postihováno za porušení cenové discipliny
(§ 32).
Zákon zdůrazňuje možnost družstva
uskutečňovat podle zákona (zákon o
hospodářských stycích se zahraničím)
za hraničně hospodářskou činnost
a využívat i zapojení do mezinárodní
dělby práce, především v rámci
socialistické ekonomické integrace.
S tím souvisí právo zřizovat devizový
fond; jeho tvorbu vymezuje § 34. V rámci těchto
ustanovení je zdůrazněno též
právo družstva za podmínek stanovených
zákonem navazovat a uskutečňovat přímé
vztahy s organizacemi ze států podílejících
se na socialistické ekonomické integraci (§
33 odst. 2).
V ustanoveních o tvorbě a ochraně životního
prostředí a o racionálním vy užívání
přírodních zdrojů je stanovena pro
družstvo řada povinností. Především
jde o povinnost co nejúčinněji chránit
životní prostředí před škodlivými
vlivy, které vznikají nebo by mohly vzniknout z
činnosti družstva. Družstvo je povinno budovat
zařízení na ochranu životního
prostředí a řádně tato zařízení
provozovat. V souvislosti s odpovědností za racionální
využívání a ochranu přírodních
zdrojů je družstvu stanovena obecná povinnost
platit stanovené poplatky za využívání
těch přírodních zdrojů, které
patří do národního majetku. Družstvo
je také povinno hospodárně a účelné
využívat odpady ze své hospodářské
činnosti a plnit všechny povinnost s tím spojené.
Při realizaci všech těchto opatření
a úkolů družstvo spolupracuje s příslušným
národním výborem (§ 35 - § 38).
Družstvo je povinno podle obecně závazných
právních předpisů zpracovávat,
vést a předávat sociálně ekonomické,
vědeckotechnické a ekonomické informace,
jakož i informace pro plánování a sestavování
státních rozpočtů, a to jen v rozsahu
a způsobem stanoveným těmito předpisy
(§ 39).
Současně je družstvo podle § 41 povinno
vést předepsaným způsobem účetnictví,
sestavovat roční účetní závěrku
a poskytovat ji příslušným orgánům
státní správy (zákon zde má
na mysli především příslušnou
finanční správu) a příslušné
bance.
Zákon stanoví povinnost vytvořit v družstvu
účinný systém kontrol; jako nedílné
součásti řízení. Kontrolu činnosti
družstva (vnější kontrolu) provádějí
pouze orgány, jejichž kontrolní funkce jsou
vymezeny zákonem (§ 40).
V ustanovení o mzdách a odměnách (§
42) se posiluje závislost na hospodářských
výsledcích družstva a osobním podílu
člena a pracovníka na těchto výsledcích.
Družstvo v otázkách odměňování
spolupracuje s orgány ROH pokud jsou v družstva zřízeny;
nejsou zřizovány ve výrobních družstvech,
kde spolupráci příslušných orgánů
družstva upraví stanovy.
V péči o kvalifikaci jsou ustanovení směřována
jednak přípravě mládeže na budoucí
povolání jednak na zvyšování
kvalifikace člena a pracovníka. Tyto úkoly
plní družstva ve spolupráci se svazy družstev
a Ústřední radou družstev (§ 43).
V tomto směru vychází zákon ze skutečnosti,
že svazy spotřebních družstev a svazy
výrobních družstev mají vybudována
střední odborná učiliště
a příslušná pracoviště,
která je řídí. Kromě toho vytvářejí
vzdělávací zařízení
a spolupracují s dalšími výchovné
vzdělávacími institucemi.
V rámci Ústřední rady družstev
působí Ústřední družstevní
kola, která se zabývá dalším
vzděláváním funkcionářů,
členů a pracovníků v čs. družstevnictví
a spolupracuje s dalšími institucemi.
Ustanovení § 44 obsahu je úpravu konsolidačního
programu, jako zvláštního režimu hospodaření
družstva. Družstvu které není schopno
samostatně hospodařit může příslušný
svaz družstev poskytnout finanční prostředky
spolu s uplatněním konsolidačního
programu na přesně stanovenou dobu. Konsolidační
program je vymezen jako soubor nejrůznějších
opatření, která směřují
k obnovení schopnosti družstva plnit jeho hospodářské
funkce (§ 44).
Celá šestá část, tj. ustanovení
§ 25 - § 44 se vztahují přiměřeně
rovněž na družstevní podniky, upravované
v části desáté tohoto zákona
(§ 67).
Část VII. (§ 45 - § 49)
Zákon především zdůrazňuje,
že družstvy podle tohoto zákona jsou bytová
družstva, spotřební družstva, výrobní
družstva, popřípadě jiná družstva
(§ 45).
Jsou uváděny nejdůležitější
druhy činnosti jednotlivých druhů družstev
(bytových, spotřebních a výrobních).
Přitom jsou ustanovení formulována s cílem
rozšířit podnikatelskou aktivitu družstev,
neomezovat ji ani resortně, ani územně (viz
též souvislost s ust. § 9 odst. 1). Předpokládá
se rozšíření činnosti zejména
u bytových družstev - zvláště při
poskytování služeb spojených s bydlením
i mimo sféru vlastního bytového fondu a při
zajišťování výroby, materiálů,
zařízení a výrobků souvisejících
s výstavbou a správou bytového fondu. U spotřebních
družstev se předpokládá kromě
dosavadní potravinářské výroby
případně i jiná výroba spojená
s jejich činností (tedy popřípadě
i výroba některých druhů s potřebního
zboží prodávaného v síti obchodu);
umožňuje se též velkoobchodní činnost
(v takovém pojetí a rozsahu, v jakém ji spotřební
družstva potřebují).
U výrobních družstev je zdůrazněna
možnost zřizovat vlastní síť prodejen
a vzorkových síní a úkol využívat
i místní zdroje surovin a materiálů;
obecně je vyjádřeno poslání
především výrobních družstev
invalidů (kde v současné době je zapojeno
asi 30 tisíc členů) v péči
o zapojování osob se změněnou pracovní
schopností do pracovního procesu.
Jednotlivé druhy družstev mohou poskytovat i další
služby občanům a organizacím, aniž
by byla resortně omezována.
V souladu s cílem rozšiřovat ekonomickou aktivitu
formou družstevního podnikání umožňuje
zákon aby vedle dosavadních bytových, spotřebních
a výrobních družstev vznikala i jiná
družstva, zabezpečující různé
druhy služeb občanům i organizacím.
Příkladmo jsou vypočítávány
druhy takových služeb (§ 49).
Část VIII. (§ 50 - § 57)
Zákon upravuje vznik, postavení a působnost
svazů družstev ČSR a SSR, v nichž se družstva
sdružují a dále soustavu orgánů
svazů.
Svaz družstev je právnickou osobou. K jeho vzniku
je třeba usnesení sjezdu o založení,
přijetí stanov a zvolení orgánů
svazu. Zaniknout může svaz opět jen usnesením
sjezdu.
Postavení a působnost svazu družstev je v návrhu
zákona důsledně koncipována v souladu
se zásadami přestavby hospodářského
mechanismu, především s podstatným zvýšením
samostatnosti a odpovědnosti základního článku
(družstva), s novým pojetím úlohy ústředních
orgánů a s důsledným uplatněním
dvoustupňové soustavy řízení.
Vůči družstvům nebudou mít tedy
svazy řídící působnost jako
ústřední orgány federace a republik,
ani postavení orgánu hospodářského
řízení. Vůči družstevním
podnikům, které založily, budou mít
funkce zakladatele. To se projevuje zejména v ustanoveních
návrhu o působnosti svazu družstev (§
52, § 53, § 57; viz též souvislost s ustanoveními
vyjadřujícími působnost svazu při
vzniku a zániku družstva - § 1 odst. 1, §
19 odst. 5).
Návrh zákona zdůrazňuje úkol
svazu vytvářet předpoklady pro všestranný
rozvoj družstev, zejména pomáhat členským
družstvům po odborné stránce zabezpečovat
jejich úkoly a zdokonalovat metody jejich činnosti,
organizovat výměnu zkušeností, napomáhat
uplatnění vědeckotechnického rozvoje,
zpracovávat návrhy koncepcí rozvoje jednotlivých
činností a vytvářet předpoklady
pro jejich realizaci. Svaz se bude podílet na tvorbě
koncepcí a prognóz z hlediska vy užití
možností družstev a projednávat společné
záležitosti členských družstev.
Podle povahy věci zabezpečuje svaz přípravu
mládeže na středních odborných
učilištích a úkoly související
s nemocenským pojištěním a rekreační
péči.
Svazy družstev se tedy oprostí od administrativně
řídících metod své práce,
nebudou rozepisovat ukazatele plánu, ani schvalovat výsledky
hospodářské činnosti družstev
a rozdělení zisku. Jejich úkolem bude posunout
svou činnost k vysoce odborné koncepční
práci v souladu s prognózami a koncepcemi hospodářského
a sociálního rozvoje společnosti.
V rámci této působnosti budou svazy družstev
vy tvářet podle specifických potřeb
družstev společné účelové
fordy v rozsahu a způsobem stanoveným sjezdem.
Příspěvky družstev do těchto
fondů v rozsahu schváleném sjezdem se nepovažují
za odejmutí zisku podle § 7 odst. 4.
Svaz družstev provádí dále revize hospodaření
členských družstev v souladu s obecně
závaznými právními předpisy
a v případech stanovených zákonem
(§ 57) je oprávněn zůstavit výkon
usnesení kteréhokoliv orgánu členského
družstva, případně zrušit usnesení
orgánu členského družstva, jehož
výkon byl zastaven a družstvo nezjednalo nápravu
samo ve stanovené lhůtě (tuto lhůtu
stanoví svaz současné se zastavením
výkonu usnesení). Případné
spory vzniklé mezi družstvem a svazem ze zastavení
výkonu nebo zrušení usnesení orgánu
družstva budou řešeny podle úpravy obsažené
ve stanovách nebo jednacích řádech.
Svaz družstev plní též další
úkoly, které jsou nebo budou stanoveny v jiných
zákonech. Usnesením svých orgánů
nemůže svaz družstev rozšiřovat svou
působnost vymezenou tímto nebo dalšími
zákony a nesmí tedy zasahovat do činnosti
družstev nad rámec své zákonné
působnosti.
Nejvyšším orgánem svazu družstev
je s jezd členských družstev, který
je svoláván nejméně jednou za pět
let, případně též požádá-li
o to nejméně jedna třetina členských
družstev (§ 54). Ústřední výbor
svazu volený sjezdem plní úkoly uložené
sjezdem a další hlavní úkoly v oboru
působnosti svazu volí předsedu, místopředsedy
svazu a další členy představenstva.
Představenstvo svazu je jeho výkonným a statutárním
orgánem.
Kontrolním orgánem je kontrolní komise volená
sjezdem; plní úkoly výslovně v zákoně
stanovené (§ 56).
Stanovy svazu upraví práva a povinnosti členů
svazu působnost orgánů svazu a způsob
jeho hospodaření; mohou upravit i další
otázky činnosti a vnitřní organizace
svazu, pokud je neupravuje tento zákon.
Nadále nebude možno vytvářet územní
volené orgány svazu družstev.
Část IX. (§ 58 - 62)
Postavení a působnost Ústřední
rady družstev je koncipována v souladu s dosavadním
stavem, jako vrcholné organizace československého
družstevnictví, jejímiž členy jsou
svazy družstev ČSR a SSR. Pečuje o všestranný
rozvoj československého družstevnictví
a projednává, jeho společné záležitosti,
zabezpečuje koordinaci činnosti svazů družstev,
organizuje zvyšování kvalifikace funkcionářů
a pracovníků československého družstevnictví,
jakož i funkcionářů a pracovníků
zahraničních družstevních organizací.
Je představitelem československého družstevnictví
v ČSSR i v zahraničních vztazích.
Podle specifických potřeb československého
družstevnictví vytváří společné
účelové fondy v rozsahu a způsobem
stanoveným sjezdem.
Orgány ÚRD jsou - podobně jako u svazů
družstev - sjezd (nejvyšší orgán),
výbor (zabezpečující plnění
úkolů uložených sjezdem a dalších
hlavních úkolů čs. družstevnictví),
představenstvo (výkonný a statutární
orgán) volené výborem. Výbor volí
předsedu a místopředsedu Ústřední
rady družstev a další členy představenstva.
Kontrolní komise má obdobné postavení
a působnost jako kontrolní komise svazu družstev.
Bližší úpravu poměrů Ústřední
rady družstev upravují stanovy, které mají
obdobný obsah jako stanovy svazu družstev.
Část X. (§ 63 - § 68)
Družstevní podnik je samostatnou socialistickou organizací,
je tedy právnickou osobou. Neodpovídá za
závazky zakladatelů a ti neodpovídají
za závazky družstevního podniku.
Družstevní podnik hospodaří s majetkem,
který mu byl zakladatelem (zakladateli) svěřen
při jeho vzniku a s majetkem nabytým v průběhu
jeho činnosti. Vlastníkem tohoto majetku je zakladatel
(zakladatelé).
Družstevní podnik může založit jedna
družstevní organizace (družstvo, svaz družstev,
Ústřední rada družstev) nebo několik
těchto družstevních organizací společné.
Je-li družstevní podnik zakládán jedinou
družstevní organizací, platí pro jeho
vznik přiměřeně § 18 a §
19 zákona o státním podniku.
Pokud je zakládán družstevní podnik
několika družstevními organizacemi, děje
se tak na základě smlouvy, jejíž náležitosti
stanoví tento zákon (§ 64 odst. 4).
S cílem rozšířit podnikatelskou činnost
družstev se tedy nově umožňuje, aby družstvo
založilo svůj družstevní podnik, případně,
aby spolu s dalšími družstvy či jinými
družstevními organizacemi založilo družstevní
podnik.
V čele družstevního podniku je ředitel,
který je jeho statutárním orgánem.
O řídících orgánech družstevního
podniku a socialistické samosprávě platí
přiměřené příslušná
ustanovení zákona o státním podniku.
V jakém rozsahu a jakým způsobem budou tato
ustanovení uplatněna, bude záviset na konkrétních
okolnostech, popř. na rozhodnutí zakladatele. U
družstevního podniku zakládaného více
družstevními organizacemi bude smlouva o založení
podniku zpravidla obsahovat též bližší
ustanovení o řídících orgánech
a o samosprávě.
Družstevní podnik maže být též
členěn na vnitřní organizační
jednotky, u nichž může organizační
řád nebo jiný organizační předpis
stanovit rozsah, v němž vnitřní organizační
jednotka vystupuje v právních vztazích jménem
podniku (§ 66 odst. 2).
Pro zánik družstevního podniku platí
ustanovení § 21 - § 24 zákona o státním
podniku obdobná, ať jde o družstevní podnik
založený jedním nebo více zakladateli.
Návrh zákona počítá též
se sdružováním družstev a družstevních
podniků, případně za účasti
i jiných organizací, aniž by vznikal nový
subjekt (zájmové sdružení). Pro úpravu
jeho poměrů platí obdobně příslušná
ustanovení zákona o státním podniku
(§ 68).
Část XI. (§ 69 - § 70)
Ze společných, přechodných a závěrečných
ustanovení též vyplývá, že
dosavadní stanovy družstev, svazů družstev
a Ústřední rady družstev pozbývají
platnosti přijetím nových stanov, nejpozději
však dnem 31. prosince 1988.
Zákon současné zmocňuje výbor
Ústřední rady družstev a ústřední
výbory svazu družstev, aby vydaly stanovy ÚRD
a svazů v souladu s ustanoveními tohoto zákona.
Toto zmocnění je nezbytné, neboť jinak
je schvalování stanov či jejich změn
v působnosti sjezdů členských družstev
a sjezdu Ústřední rady družstev.
Dosavadní statuty družstevních podniků
uvést do souladu s ustanoveními tohoto zákona
nejpozději do 31. 12. 1988.
Zákon řeší otázku další
platnosti směrnic vydaných svazy družstev a
ÚRD podle § 87 odst. 1 hospodářského
zákoníku a to tak, že jejich platnost zaniká
přijetím nových stanov svazů družstev
a ÚRD, nejpozději však dnem 31. prosince 1988.
Zákon dále ruší ustanovení §
508 odst. 2 občanského zákoníku a
nahražuje ho ustanovením, podle něhož
Český svaz bytových družstev a Slovenský
svaz bytových družstev mohou se schválením
vlády příslušné republiky vy
dat vzorové stanovy stavebních bytových družstev.
