K § 21 - 24:

Rozdělení, sloučení a splynutí podniku znamená změnu v jeho vnější organizaci, prováděnou na základě rozhodnutí zakladatele, popř. zakladatelů, jedná-li se o podniky podřízené různým zakladatelům. V takovém případě postupují tito ve vzájemné dohodě. Právní účinky nastávají dnem zápisu změny do podnikového rejstříku, přičemž postupuje zakladatel (zakladatelé) přiměřeně podle ustanovení § 18 odst. 2 zákona. Přitom je třeba vycházet ze zásady, že příslušný k návrhu na zápis změny v podnikovém rejstříku, resp. k návrhu na výmaz podniku z podnikového rejstříku, je ten zakladatel, který vůči dotčenému podniku vykonává funkci orgánu hospodářského řízení (§ 13 odst. 2). Ustanovení § 21 současně řeší otázky přechodu majetku a závazků při těchto změnách ve vnější organizaci podniku i to, který podnik při rozdělení, sloučení a splynutí zaniká.

Zákon stanoví v § 22 všechny možné případy zániku podniku, jimiž jsou mimo rozdělení, sloučení a splynutí též zrušení bez likvidace, likvidace zrušeného podniku a dále uplynutí doby, na kterou byl podnik založen, nebo splnění úkolu, ke kterému byl podnik založen. Zánik podniku nastává na základě těchto skutečností dnem výmazu podniku z podnikového rejstříku. Návrh na výmaz podniku z podnikového rejstříku podává zakladatel a v případě likvidace podniku likvidátor. Při zániku podniku uplynutím doby, na kterou byl založen, splněním úkolu, ke kterému byl založen, nebo při jeho zrušení bez likvidace musí zakladatel učinit opatření o veškerém majetku podniku a závazcích. Pokud tak neučiní, provede se likvidace podniku podle hospodářského zákoníku, na který zákon odkazuje.

Obdobně jako u vzniku podniku je zakladatel povinen projednat i zánik podniku s příslušným národním výborem a s plánovacím orgánem republiky, je-li zakladatelem federální ústřední orgán státní správy.

Pro právní jistotu účastníků právních vztahů, dotčených zánikem podniku, má význam důsledné splnění oznamovací povinnosti, upravené ustanovením § 23 zákona. Tuto povinnost má podle povahy věci podnik, na který přešel majetek a závazky zaniklého podniku, zakladatel, resp. likvidátor. Pro realizaci organizační změny, tkvící ve sloučení nebo splynutí podniků několika zakladatelů je nutná jejich vzájemná dohoda. Při splynutí podniků se musí zakladatelé dohodnout, který z nich bude vykonávat vůči nově vzniklému podniku funkci zakladatele.

K části čtvrté:

K § 25 - 27:

V souladu se zásadami komplexní přestavby hospodářského mechanismu je prohlubována výrobní demokracie a rozšiřován podíl pracujících na řízení podniku zavedením institutu socialistické samosprávy pracovního kolektivu. Tato koncepce znamená, že řídícími orgány státního podniku jsou ředitel, shromáždění pracovního kolektivu podniku, popř. ve velkých podnicích shromáždění delegátů pracovního kolektivu podniku a rada pracovního kolektivu podniku.

Ředitel jako jediný vedoucí řídí činnost podniku, je za ni a za její výsledky odpovědný zakladateli a pracovnímu kolektivu a jako statutární orgán podniku jedná jménem podniku navenek.

V zájmu pružnosti a operativnosti řízení vychází návrh z koncepce, že orgány socialistické samosprávy podniku mají pouze taxativně stanovenou pravomoc schválit, popř. neschválit návrhy ředitele, které se však týkají zásadních a pro pracovní kolektiv velmi významných otázek hospodářské a sociální činnosti podniku. Ve všech ostatních záležitostech jedná ředitel samostatně. To je v souladu s jeho odpovědností za činnost podniku a její výsledky. Rozhodnutí ředitele je v zákonem stanovených případech podmíněno rovněž souhlasem příslušného orgánu ROH.

V souladu s odpovědností ředitele je i jeho právo určit z řad pracovníků podniku po projednání v radě svého zástupce. V případě, že ředitel určí více zástupců, musí stanovit jejich pořadí. Toto ustanovení bude praktické především ve velkých podnicích.

V souladu s prohlubováním socialistické demokracie ve výrobní sféře je ředitel podniku volen shromážděním pracovního kolektivu podniku, popř. shromážděním delegátů pracovního kolektivu podniku, a to na pětileté funkční období tajným hlasováním. Kandidáty na funkci ředitele vybírá zakladatel z uchazečů, kteří mají politické, odborné a morální předpoklady pro tuto funkci, a to zpravidla na základě konkursního řízení.

Z povahy věci plyne, že zakladatel zabezpečuje rovněž související kádrové otázky, především projednání kandidátů v příslušném stranickém orgánu, a že shromáždění bude volit ředitele zpravidla z více kandidátů.

Volba ředitele shromážděním, popř. shromážděním delegátů má konstitutivní charakter a zavazuje i zakladatele. Den volby je dnem nástupu ředitele do funkce, pokud shromáždění nestanoví den pozdější. To umožňuje z praktických důvodů vázat nástup nově zvoleného ředitele na počátek kalendářního období (měsíce, pololetí, roku apod.) a vytvořit potřebný časový prostor zejména pro přípravu a předání funkce.

Ustanovení ředitele do funkce zakladatelem na základě výsledků voleb je deklaratorní a nezakládá právní odpovědnost ředitele za podnik; tato nastává dnem nástupu do funkce.

Zásadě volitelnosti ředitele koresponduje možnost shromáždění odvolat jej z funkce, a to na návrh zakladatele nebo rady.

Skončení výkonu funkce ředitele nastává zejména uplynutím pětiletého funkčního období, odvoláním ředitele z funkce, vzdáním se funkce ředitelem a úmrtím ředitele. Po skončení výkonu funkce dosavadního ředitele se musí konat volby nového ředitele do 90 dnů. Do volby nového ředitele vykonává funkci dosavadní ředitel, popř. jeho zástupce. Tato ustanovení zajišťují nezbytnou kontinuitu v řídící práci.

K § 28 - 32:

Ustanovení zákona o socialistické samosprávě jsou výrazem prohlubování výrobní demokracie a rozšiřujícího se podílu pracujících na řízení výroby a hospodářské a sociální činnosti podniku.

Cílem je dosáhnout ještě těsnějšího sepětí zájmů pracujících a jejich kolektivů se zájmy podniku, skloubit tyto zájmy se zájmy celospolečenskými, zvýšit odpovědnost pracujících za výsledky práce podniku a posilovat uvědomění pracujících jako skutečných socialistických hospodářů.

Orgány socialistické samosprávy na úrovni podniku jsou shromážděním pracovního kolektivu podniku, resp. shromážděním delegátů pracovního kolektivu podniku, a rada. Zákon ponechává na vůli shromáždění, aby podle konkrétních vnitřních podmínek podniku rozhodlo o tom, že budou svolávána shromáždění, popř. shromáždění delegátů vnitřních organizačních jednotek (závodů, provozů, dílen apod.). Tato shromáždění mohou volit podle potřeby své rady. V působnosti shromáždění je rovněž určit rozsah působnosti samosprávných orgánů vnitřních organizačních jednotek, přičemž vodítkem a rámcem je zde rozsah působnosti shromáždění a rady.

Působnost shromáždění je v zákoně vymezena taxativně na zásadní hospodářské a kádrové otázky včetně schvalování pětiletého plánu hospodářského a sociálního rozvoje podniku, roční účetní závěrky a způsobu rozdělení použitelného zisku a volby a odvolání ředitele podniku.

Návrhy v oblasti hospodářské a sociální činnosti podniku zpracovává k tomu kvalifikovaný podnikový aparát a shromáždění je předkládá ředitel podniku, jehož posláním je nejenom řídit podnik, ale i vést pracovní kolektiv, postavit před něj reálný a perspektivní program hospodářského a sociálního rozvoje podniku a získat pracovní kolektiv podniku pro jeho plnění.

Zákon stanoví radě povinnost svolat shromáždění nejméně jedenkrát ročně a dále je svolat vždy, požádá-li o to ředitel, zakladatel nebo alespoň jedna třetina členů pracovního kolektivu. Poněvadž v působnosti shromáždění je rozhodování o závažných otázkách, které se týkají celého pracovního kolektivu, stanoví zákon pro přijetí usnesení požadavek jeho schválení nadpoloviční většinou všech členů, popř. delegátů pracovního kolektivu. To je plně v souladu s principem demokratického centralismu o podřízení menšiny většině a odůvodňuje rovněž zásadu, uvedenou v § 34 odst. 1 zákona, že usnesení shromáždění (a rovněž rady) jsou závazná pro všechny členy pracovního kolektivu.

Rada pracovního kolektivu je zákonem pojímána jako kolektivní výkonný orgán socialistické samosprávy. Spoluodpovědnost za efektivní hospodářskou a sociální činnost podniku nese rada spolu s ředitelem podniku v důsledku toho, že schvaluje na návrh ředitele roční prováděcí plán hospodářského a sociálního rozvoje podniku a jeho změny. Tato spoluodpovědnost je politická a morální.

Mezi velmi významné pravomoci rady patří právo předkládat zakladateli návrhy kandidátů na funkci ředitele a předkládat shromáždění návrh na odvolání ředitele z funkce.

Délka funkčního období rady je stanovena na dobu pěti let, pokud shromáždění nestanoví dobu kratší. Volba rady shromážděním z řad pracovního kolektivu podniku je uskutečňována tajným hlasováním. Z povahy věci plyne, že členem rady nemůže být ředitel ani jeho zástupce (zástupci), a to s ohledem na pravomoci, vázané na ty.to funkce v souvislosti s existencí socialistické samosprávy pracovního kolektivu i s ohledem na působnost rady. Zákon tuto zásadu výslovně stanoví.

Zákon zakotvuje rovněž zásadu povinné obměny složení rady pro následující funkční období, a to alespoň jedné třetiny počtu jejích členů. Toto pravidlo zajišťuje při kádrové obměně potřebnou kontinuitu v práci rady.

Pro přijetí usnesení rady stanoví zákon podmínku, že musí být přijato nadpoloviční většinou jejich členů. Tím zákon zajišťuje skutečně většinové rozhodování otázek, které mají pro podnik a pracovní kolektiv zásadní význam.

K § 33:

Ochrana zájmů státu je zabezpečena mimo jiné i právem účasti představitele zakladatele na jednání shromáždění a rady, jakož i ustanovením, že usnesení rady, které se týká dodávek pro zajištění obrany nebo bezpečnosti státu, plnění závazků z mezinárodních smluv, dodávek pro zabezpečení zdraví lidu, jakož i dodávek zajišťujících ochranu životního prostředí nelze přijmout, jestliže s ním nesouhlasí představitel zakladatele. Zákon zde taxativně stanoví pět nejdůležitějších oblastí, kde jsou zájmy státu a společnosti výrazné vyšší než zájmy kolektivu a kde je třeba zabezpečit jejich prosazení.

K § 34:

Zákon stanoví na základě principu demokratického centralismu o podřízení menšiny většině, že usnesení shromáždění a rady jsou závazná pro všechny členy pracovního kolektivu. Uplatnění této zásady je podtrženo tím, že usnesení těchto orgánů jsou přijímána vždy nadpoloviční většinou jejich členů.

Zákon pamatuje na řešení kolize názoru ředitele a samosprávných orgánů podniku ve věcech samosprávným orgánům svěřeným k rozhodování a stanoví postup a termíny řešení těchto rozporů. Smyslem těchto ustanovení je zabezpečení ochrany celospolečenských zájmů. Rozhoduje-li o řešení rozporu s konečnou platností zakladatel, je povinen přihlédnout rovněž k zájmům pracovního kolektivu podniku. Z povahy věci je zřejmé, že zakladatel bude přihlížet i ke stanovisku orgánů socialistické samosprávy podniku a není věcně vázán návrhem ředitele.

K § 35:

V souladu s mírou odpovědnosti ředitele za řízení podniku, jeho prosperitu a rozvoj, kterou nese ředitel před zakladatelem a pracovním kolektivem podniku, dává zákon řediteli právo jmenovat a odvolávat po projednání v radě své náměstky jakožto své nejbližší spolupracovníky, a pokud shromáždění nerozhodne o volitelnosti vedoucích vnitřních organizačních jednotek přímo podřízených řediteli, jmenuje a odvolává i tyto vedoucí pracovníky. Kumulaci funkce zástupce ředitele (§ 26 odst. 3 zákona) s funkcí náměstka zákon nevylučuje.

V souladu s koncepcí socialistické samosprávy pracovního kolektivu je rovněž ustanovení o pravomoci shromáždění rozhodnout o volitelnosti vedoucích vnitřních organizačních jednotek. Pravidla pro návrh kandidátů, volbu. odvolání volených vedoucích vnitřních organizačních jednotek jsou obdobná pravidlům pro volbu a odvolání ředitele. Pokud shromáždění,v této otázce nerozhodne, rozhoduje o obsazení míst vedoucích pracovníků ředitel, popř. vedoucí pracovník příslušný podle vnitřních organizačních předpisů podniku.

K části páté hlavě první:

K § 36 a 37:

Zákon hovoří v § 36 o pětiletém a ročním plánu hospodářského a sociálního rozvoje jako o základním nástroji řízení činnosti podniku, a stanoví požadavky na jeho obsah, zdroje a tvorbu. Zatímco státní plán je pojímán jako základní nástroj řízení podnikové sféry centrem, tj. jako nástroj makroekonomický, představuje hospodářský plán konkretizaci cílů a záměrů státního plánu v podmínkách podniku. Po obsahové stránce musí především zabezpečovat závazné výstupy státního plánu a uzavřené hospodářské smlouvy. Dále zajišťuje rozvoj podniku a vychází z objednávek, průzkumu trhu a z vlastních záměrů.

Zákon provádí příkladný výčet zdrojů, využitelných pro tvorbu plánu a stanoví pravidlo široké účasti pracovního kolektivu na tvorbě, plnění a kontrole hospodářského plánu.

Vedle hospodářského plánu hrají v činnosti podniku podstatnou úlohu hospodářské smlouvy, jejichž význam pro vznik, ale i právní jistotu účastníků hospodářských vztahů vzrůstá s rozšiřováním uplatnění ekonomických prvků v řízení podnikové sféry. Význam hospodářských smluv je podtržen tím, že je zákon kvalifikuje jako jeden ze závazných podkladů pro tvorbu hospodářských plánů podniku. Zákon stanoví závaznost hospodářských smluv spojenou s majetkovou odpovědností za jejich nesplnění a stanoví pravidlo, že se jejich plnění promítá do konečných hospodářských výsledků podniku včetně vlivu na tvorbu podnikových fondů a odměňování pracovního kolektivu.

K § 38:

Význam vědeckotechnického pokroku pro realizaci strategie urychlení rozvoje naší společnosti zákon podtrhuje samostatným ustanovením. Charakterizuje zavádění vědeckotechnického pokroku do hospodářské činnosti podniku jako základní předpoklad její úspěšnosti a tedy i uspokojování vzrůstajících potřeb socialistické společnosti. Zákon stanoví základní směry zabezpečení vědeckotechnického pokroku formou budování vlastní výzkumné, vývojové a konstrukčně projekční základny podniků. Ukládá podniku rovněž spolupráci s akademiemi věd a dalšími vědeckovýzkumnými pracovišti. Zákon stanoví dále podniku povinnost soustavně uskutečňovat technickou modernizaci a rekonstrukci jeho výrobně technické základny spojenou s likvidací zastaralých technických zařízení. Jde o jeden z předpokladů realizace výroby na světové technickoekonomické úrovni jakožto základ konkurenceschopnosti našeho zboží.

K § 39:

Zákon v ustanoveních o nákupu a prodeji charakterizuje obě stránky tohoto jednotného ekonomického procesu. V souladu s posílením samostatnosti podniku stanoví zásadu, že podnik volí samostatně své nákupní cesty. Toto ustanovení překonává nákupní a odbytovou rajonizaci a povede k vyšší míře soutěživosti mezi jednotlivými výrobci.

Zásadní význam má ustanovení, že podnik samostatně volt nejvhodnější způsoby a organizaci prodeje svého zboží. To umožní podnikům zabývat se v podstatně vyšší míře i prodejní činností, budovat vlastní síť prodejen, omezit, popř. vyloučit obchodní mezičlánek tam, kde je ekonomicky neodůvodněný, získávat ve styku se zákazníky přímé poznatky ke kvalitě, sortimentu a technické úrovni vyráběného zboží, rozšířit své poznatky o potřebách trhu a orientovat svůj výrobní program.

V případech stanovených zákonem má podnik povinnost zabezpečovat nákup a prodej v souladu s opatřeními příslušných státních orgánů. Jedná se především o celostátně bilancované suroviny, materiály a výrobky.

K § 40 - 43:

Zákon stanoví podniku povinnost vytvářet čtyři fondy, zahrnující krytí základních potřeb v jeho hospodářské a sociální činnosti. Jmenovitě se jedná o fond rozvoje, rezervní fond, fond kulturních a sociálních potřeb a fond odměn. Podniku je dána na vůli možnost vytvářet ze svého použitelného zisku další fondy dle svého uvážení. V souladu se Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu vytváří podnik i majetkové fondy (např. fond základních prostředků a investic, obratový fond) a v případech stanovených zvláštními předpisy i účelové fondy, tvořené z nákladů, popř. z dalších zdrojů. Tvorba těchto účelových fondů se předpokládá např. u organizací činných ve vnitřním a zahraničním obchodě (rizikový fond), u těžebních organizací (fond rekultivační, fond geologických prací, fond škod a náhrad), v železniční dopravě(fond zdržného) apod.

Z hlediska jistoty hospodaření podniku má velký význam zásada, že fondy vytvořené podnikem mu nelze odejmout a o jejich použití rozhoduje podnik samostatně. V souladu s tím je i zásada o meziroční převoditelnosti zůstatků jednotlivých fondů. Bližší pravidla pro hospodaření s fondy za respektování jejich soustavy a uvedených zásad včetně normativu pro jejich tvorbu stanoví obecně závazný právní předpis.

Jako nástroj, který podnik aktivně používá pro svou hospodářskou a sociální činnost, charakterizuje zákon úvěr. Současně stanoví podniku odpovědnost za hospodárné a účelné využití úvěru a za jeho návratnost v dohodnuté lhůtě. Přitom vychází ze zásady účelovosti úvěru.

Dalšími finančně ekonomickými nástroji, kterých podnik využívá ve své hospodářské činnosti, jsou účelově stanovené dotace a subvence. Zákon předpokládá, že tyto dotace a subvence mohou být obsaženy přímo ve výstupech státního plánu; není-li tomu tak, rozhoduje o jejich poskytnutí příslušný státní orgán podle pravidel stanovených vládou ČSSR nebo vládami republik. Z povahy věci je zřejmé, že dotace a subvence budou poskytovány především k realizaci rozvojových a strukturálních záměrů centra, k realizaci investic s vazbou na obranu státu, ekologii apod.

Bližší podmínky finančního hospodaření podniků a úprava finančních nástrojů budou provedeny obecně závaznými předpisy.

Nástrojem mimořádné důležitosti nejen pro úspěšnou realizaci komplexní přestavby hospodářského mechanismu, ale i pro efektivní dynamický rozvoj národního hospodářství vůbec jsou ceny. Zákon rozlišuje ceny stanovené státními orgány, popř. pověřenými organizacemi, a dále ceny smluvní, sjednané dohodou s odběratelem (spotřebitelem). Zákon vychází z ekonomické odůvodněnosti cen na bázi vývoje společensky nutných nákladů na jednotku produkce při respektování vlivu zapojení do mezinárodní dělby práce, užitných vlastností zboží a podmínek realizace zboží na trhu. Podniku je stanovena plná odpovědnost za dodržování pravidel státního řízení cen včetně postihu za porušení cenové disciplíny.

K § 44 a 45:

Pro zahraničně hospodářskou činnost jakožto mimořádně významnou sféru hospodářské činnosti podniku stanoví zákon zásadu, že podnik ji může uskutečňovat podle zákonem stanovených pravidel, a to zpravidla na základě devizového samofinancování. Jde prakticky o odkaz na úpravu provedenou zákonem o hospodářských stycích se zahraničím, která však důsledně dovádí pojem samofinancování do úrovně zahraničně hospodářské činnosti.

Zákon zdůrazňuje i význam zapojení do mezinárodní dělby práce, především v rámci socialistické ekonomické integrace jakožto jejího pro naši ekonomiku prioritního směru. Proto je dána podnikům rovněž možnost samostatně navazovat a uskutečňovat přímé vztahy s organizacemi států, které se podílejí na socialistické ekonomické integraci.

V souladu s vyšší mírou samostatnosti podniků je dáno podniku právo zřizovat devizový fond. Tento fond je fakultativní a jeho zřízení přichází v úvahu především u podniků, u kterých bude zahraničně hospodářská činnost pravidelnou součástí jejich hospodářské činnosti. Zákon stanoví dále pravidla pro tvorbu a užití prostředků devizového fondu a zásady pro nakládání s tímto fondem a pro převoditelnost jeho zůstatku do dalších kalendářních let.

K § 46 - 49:

Zákon věnuje pozornost závažným otázkám ekologie stanovením zásady, že podnik je povinen uskutečňovat svoji hospodářskou a sociální činnost tak, aby co nejúčinněji chránil životní prostředí před škodlivými vlivy, které jsou jeho činností vyvolávány, zejména aby neohrožoval zdraví občanů. Znamená to, že podnik musí věnovat trvale pozornost ekologickým otázkám a všem svým zařízením, která ohrožují životní prostředí a zejména zdraví občanů škodlivými vlivy. Zásadní význam má ustanovení o povinnosti podniku budovat zařízení na ochranu životního prostředí a zejména uvádět je do chodu společně s příslušným výrobním nebo nevýrobním (např. rekreačním) zařízením a trvale zajišťovat jejich plynulý a účinný chod.

To posiluje princip, že péče o životní prostředí je nedílnou součástí hospodářské a sociální činnosti podniku, zvýrazněný i zásadou, že opatření k tvorbě a ochraně všech složek životního prostředí, ohrožovaných činností podniku, financuje podnik z vlastních zdrojů.

Dále přináší zákon odpovědnost podniku za racionální využívání a ochranu přírodních zdrojů a stanoví zásadu, že za využívání přírodních zdrojů jako části národního majetku platí podnik stanovené poplatky. Tato zásada plně odpovídá principu chozrasčotu a samofinancování a povede k racionálnímu využívání přírodního bohatství jakožto součásti národního majetku a k jeho reprodukci a ochraně. To je změna proti současnému stavu, kdy zavedení poplatků důsledně postihne využívání všech přírodních zdrojů. Druhy a výši těchto poplatků stanoví obecně závazný právní předpis.

S otázkami ekologie a využívání přírodního bohatství úzce souvisí otázka zavádění bezodpadových technologií jakožto výraz progresivního směru uplatnění techniky v procesu společenské výroby. Zákon věnuje rovněž pozornost odpadu z hospodářské činnosti podniku, zaměřuje prvořadě pozornost podniku na jeho hospodářské využití a stanoví pravidla pro hospodaření s ním včetně likvidace, která musí být provedena způsobem neohrožujícím životní prostředí. vytvářením podmínek pro hospodářské využití odpadu jinými subjekty se rozumí i jejich odevzdání pověřeným organizacím, především Sběrným surovinám. Pozitivní úprava této problematiky bude provedena právními normami republik.

Zásadní význam při realizaci opatření k ochraně životního prostředí ze strany podniku a při racionálním využívání přírodních zdrojů má spolupráce podniku s příslušným národním výborem jakožto reprezentantem zájmů v místě. Konkretizaci této spolupráce je obsažena především v zákoně o národních výborech.

K § 50:

Z významu všestranných objektivních informací pro řízení a život moderní společnosti včetně národohospodářských a sociálních procesů vychází zákon ve formulaci ustanovení § 50, když stanoví podniku povinnost předepsaným způsobem zpracovávat a vést sociálně ekonomické, vědecké, technické a ekonomické informace, jakož i informace pro plánování a sestavování státních rozpočtů.

K efektivnímu zajištění a využití informací stanoví zákon podniku, popř. i jeho vnitřní organizační jednotce povinnost poskytovat informace příslušným orgánům ve stanovených termínech a zajišťovat jejich věrohodnost. V zájmu jistoty podniku však zákon současně stanoví, že vyžadovat předkládání informací od podniku je přípustné jen v rozsahu a způsobem stanoveným obecně závaznými právními předpisy. To je nezbytné pro to, aby aparát podniku nebyl zatěžován neracionálními požadavky na zpracovávání informací, u nichž by nebyla záruka jejich využitelnosti. Zmíněnými předpisy jsou zejména zákon o sociálně ekonomických informacích, zákon o národohospodářském plánování, nařízení vlády ČSSR o informační soustavě organizací, vyhláška SKVTRI o soustavě vědeckých, technických a ekonomických informací atd.

K § 51:

Ustanovení o kontrolní činnosti pojímá zákon jako.nedílnou součást činnosti podniku jako takového a stanoví podniku povinnost vytvoření účinného vnitřního systému kontroly. Kontrolu koncipuje jako nedílnou součást řízení, která musí zabezpečovat zejména soustavnou kontrolu zajištění výstupů státního plánu a jakosti výroby, ochranu národního majetku a chod hospodářské činnosti podniku.

Zákon dále stanoví, že kontrolu činnosti podniku mohou provádět pouze orgány, jejichž kontrolní funkce jsou upraveny zákonem. Kontrolní pravomoc zakladatele jakožto orgánu hospodářského řízení je založena ustanovením § 13 odst. 2 zákona. Dále se jedná o vnější kontrolu, prováděnou zejména výbory lidové kontroly, státními inspekcemi, popř. dalšími orgány. Přitom zákon stanoví důležitý obecný požadavek, že kontroly musí přispívat ke zvýšení efektivnosti hospodářské a sociální činnosti podniku. Znamená to požadavek využitelnosti kontrolních poznatků jak pro podnik sám, tak pro sféru centrálního řízení.

K § 52:

Zákon stanoví podniku povinnost vést předepsaným způsobem účetnictví, sestavovat roční účetní závěrku a poskytovat ji zakladateli, příslušným orgánům státní správy a příslušné bance. Vedení účetnictví a zejména sestavování roční účetní závěrky je pro uvedené orgány podstatné z hlediska možnosti posoudit stav hospodaření a prosperitu podniku a do určité míry učinit i prognózu budoucího vývoje. Zakladateli to současně umožňuje realizovat jeho kontrolní funkci vyplývající z postavení orgánu hospodářského řízení.

K § 53 - 56:

Zákon vychází z koncepce sdružování prostředků a činností podniků na bázi dobrovolnosti, a to navzájem nebo s národními výbory, popř. s dalšími socialistickými organizacemi. Toto sdružování prostředků, popř. činností na smluvní bázi je uzavíráno k dosažení určitého účelu nebo v jiném společném zájmu účastníků a nemá za následek vznik nové právnické osoby. Protože cestou sdružování by mohly vzniknout společensky nežádoucí monopolizační tendence, staví zákon smlouvu o sdružení, kterou by takový monopol vznikl, pod sankci neplatnosti.

Zákon stanoví v § 54 obsahové náležitosti smlouvy o sdružení taxativním výčtem, přičemž současně stanoví pravidlo, že smlouva o sdružení vznikne, dojde-li k dohodě o celém jejím obsahu. Toto pravidlo je významné z hlediska právní jistoty účastníků smlouvy o s družení, která není podrobována žádnému následnému schvalovacímu režimu.

V § 55 stanoví zákon pravidlo dělení zisku účastníků sdružení podle poměru sdružených prostředků nebo rozsahu činnosti, kterou účastníc přispěli k dosažení hospodářského výsledku. Podle stejného pravidla nesou účastníci i ztrátu, která rovněž představuje hospodářský výsledek.

Zánik smlouvy o sdružení nastává na základě skutečností uvedených v zákoně. Jsou jimi dosažení účelu, k němuž byla smlouva uzavřena, nebo stalo-li se dosažení tohoto účelu nemožným, uplynutí doby, na niž byla smlouva uzavřena, dohoda účastníků sdružení a rovněž jiný důvod, uvedený ve smlouvě. Způsob vypořádání závazků při zániku smlouvy stejně jako podmínky, za kterých může účastník od smlouvy odstoupit, stanoví smlouva o sdružení.

K hlavě druhé:

K § 57 - 61:

Zákon zdůrazňuje význam sociální činnosti podniku pro dosahování úspěšného plnění hospodářských úkolů podniku rozvíjení pracovní iniciativy a účasti pracovníků na společenském a politickém životě pracovního kolektivu. Přitom pojímá sociální činnost poměrně široce a ukládá podniku uskutečňovat aktivní sociální činnost jako jednu ze základních povinností, která má význam pro reprodukci pracovní síly, stabilizaci kádru pracovníků podniku, motivaci lidí a jejich pracovní výkonnost. Pro uskutečňování sociální činnosti ukládá zákon v souladu s posláním Revolučního odborového hnutí podniku povinnost spolupráce s ROH, jakož i povinnost spolupráce s dalšími organizacemi Národní fronty a národními výbory.

Je zdůrazněna dosavadní osvědčená koncepce společného rozhodování podniku a příslušného orgánu ROH o čerpání prostředků z fondu kulturních a sociálních potřeb, které jsou vynakládány na sociální rozvoj pracovního kolektivu a jeho jednotlivých členů. Zákon umožňuje financování sociální činnosti i z dalších zdrojů, jejichž tvorba je závislá na konečných výsledcích hospodářské činnosti podniku a tedy závislá na množství a kvalitě práce pracovního kolektivu podniku i každého jeho člena. Takovým zdrojem bude především použitelný zisk, ale mohou to být i další zdroje, např. prostředky získané odprodejem základních prostředků, financovaných z FKSP apod.

Nedílnou a velmi významnou součástí sociální činnosti podniku je vytváření co nejlepších pracovních a sociálních podmínek pro jeho pracovníky, což má pozitivní vliv na konečné výsledky práce podniku a tvorbu potřebných zdrojů, zpětně orientovaných mimo jiné i na sociální činnost. Tyto povinnosti bude podnik realizovat podle svých možností, daných především úspěšností jeho hospodaření. Do sociálních podmínek řadí zákon příkladmo zdravotní, bytové, tělovýchovné podmínky, podmínky pro sportovní a branně technickou činnost a kulturní podmínky, které ve svém souhrnu vytvářejí předpoklady pro růstu duchovní úrovně pracujících, růst jejich kvalifikace, rozvoj jejich schopností a tvůrčí aktivity. V souladu s humanistickými zásadami naší společnosti je i povinnost podniku, aby podle svých možností umožňoval svým bývalým pracovníkům - důchodcům podíl na péči, kterou podnik poskytuje svým pracovníkům. Úkoly v oblasti sociální činnosti podniku jsou plánovány souběžně s úkoly hospodářskými v rámci plánu hospodářského a sociálního rozvoje a jsou zahrnovány rovněž do kolektivních smluv, uzavíraných v souladu s dosavadní praxí mezi podnikem, zastoupeným ředitelem a příslušným orgánem ROH. V souladu s růstem významu vzdělání a kvalifikace ve vyspělé socialistické společnosti ukládá zákon podniku povinnost pečovat o výchovně vzdělávací činnost a poskytovat podporu a pomoc školám a školským zařízením. Podnik přitom přihlíží ke svým hospodářským potřebám s přednostním zaměřením na modernizaci obsahu vzdělávání a výchovy pro budoucí povolání, což v sobě zahrnuje i metody vzdělávání a výchovy. Tak podnik přispívá k výchově mladé generace a k její přípravě na zapojení do pracovního procesu.

K § 62 a 63:

Ustanovení § 62 provádí demonstrativní výčet povinností pracovníků podniku, které pro jejich význam označuje jako prvořadé a jejich plnění ze strany pracovníků je jedním ze základních předpokladů naplňování poslání podniků. Dodržování a uvědomělé plnění těchto povinností je v zájmu pracovníků, podniku i společnosti a představuje významný prvek pro růst společenské produktivity práce a tedy i zvyšování životní úrovně pracujících.

V souladu se Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu uvádí zákon tvorbu a používání mzdových prostředků do přímé závislosti na výsledcích hospodářské činnosti podniku. Kolektivy vnitřních organizačních jednotek podniku musí být zainteresovány na tvorbě mzdových prostředků podle jimi dosahovaných hospodářských výsledků, tj. podle zásady vnitropodnikového chozrasčotu.

V zájmu prohloubení závislosti mzdy na kvalitě, společenském významu a množství vykonané práce stanoví zákon podniku povinnost uplatňovat motivačně účinné formy mzdy důsledně na principu zásluhovosti jednotlivých pracovníků o konečné výsledky činnosti jednotlivců i kolektivů, jakož i celého podniku. V zájmu dosažení nezbytné denivelizace mezd a prohloubení diferenciace v odměňování důsledně na socialistických principech stanoví zákon zásadu, že u mezd hrazených z nákladů postupuje podnik v jejich tvorbě a užití (čerpání) podle mzdových předpisů, zatímco u mezd hrazených z fondu odměn postupuje podnik podle mzdových předpisů pouze při jejich tvorbě, zatímco v užití (čerpání) těchto mzdových prostředků postupuje podnik v zájmu již uvedené denivelizace a diferenciace v odměňování podle svých vnitřních mzdových předpisů a kolektivní smlouvy. Takto zákon jednak respektuje celospolečenské zájmy v oblasti tvorby mzdových prostředků, kde mzdové předpisy vytvoří zábrany jejich neodůvodněnému růstu, jednak posílením pravomoci podniků v oblasti výsledkových mezd, hrazených z fondu odměn vytváří motivaci pro pracovní kolektivy k dosahování co nejlepších hospodářských výsledků. Zákon pamatuje rovněž na povinnost podniku vytvářet všestranné podmínky pro účinnou osobní hmotnou zainteresovanost pracovníků a dbát o objektivní a úplnou základnu norem spotřeby práce i ostatních technickohospodářských norem. To je rovněž stimul nepřetržitého růstu produktivity práce, vyjadřující zásadní celospolečenský zájem. Zákon plně respektuje pravomoci odborových orgánů v oblastech, které se týkají odměňování práce a ukládá podniku úzkou spolupráci s orgány ROH v této oblasti.

K § 64 - 68:

V oblasti kádrové a personální práce, která má zásadní význam pro realizaci strategie urychlení hospodářského a sociálního rozvoje naší společnosti, stanoví zákon hlediska, na jejichž základě je prováděn výběr, rozmisťování, přijímání, příprava a hodnocení pracovníků. Podnik je provádí tak, aby splňovali potřebné politické, odborné a morální předpoklady pro výkon příslušné funkce. Uvedená hlediska se týkají zejména vedoucích pracovníků, kteří nesou vyšší míru odpovědnosti za rozvoj a prosperitu podniku, za realizaci jeho hospodářské a sociální činnosti a za pracovní kolektivy, které řídí.

Zákon vychází z rostoucího významu kvalifikace pracovníků ve výrobním procesu, zejména v období vědeckotechnické revoluce. Proto ukládá podniku v závislosti na jeho potřebách a v souladu s celospolečenskými zájmy získávat žáky ke studiu ve středních odborných učilištích a v souladu s celospolečenskými zájmy zabezpečovat materiálně technické, personální a další podmínky pro přípravu mládeže na dělnická povolání. Zákon se zde dotýká mimořádně významného okruhu problematiky přípravy mládeže na dělnická povolání, kde nároky na obsah a kvalitu této přípravy kvalitativně rostou s prohlubujícím se vědeckotechnickým pokrokem a orientací na strategickou linii urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti. Dále zákon ukládá podniku povinnosti v oblasti péče o další zvyšování kvalifikace jeho pracovníků, což má rovněž nemalý význam pro úspěšné plnění jeho poslání.

Zásadní význam má však nejenom získávání, resp. zvyšování kvalifikace, ale také její co nejlepší využívání. Proto musí podnik dbát o to, aby pracovní zařazení pracovníků odpovídalo jejich schopnostem, kvalifikaci a zdravotnímu stavu. S adaptací pracovníků v pracovním procesu přímo souvisí otázka jejich zapracování u pracovníků nastupujících do prvého zaměstnání po ukončení přípravy na povolání, neboť těmto pracovníkům musí podnik věnovat péči ve zvýšené míře. Podnik však musí dbát i na zapracování všech ostatních pracovníků, aby ve vlastním zájmu co nejdříve plně využíval jejich kvalifikaci. Podnik musí řešit i otázky rekvalifikace a dalšího zvyšování odborné, politické a kulturní úrovně pracovníků v souladu s prováděnými strukturálními změnami, modernizacemi a rekonstrukcemi, vědeckotechnickým rozvojem a zdokonalováním řízení. Zajištění zapracování pracovníků, zvyšování kvalifikace a rekvalifikace je významnou podmínkou pro úspěšné plnění úkolů podniku v hospodářské i sociální oblasti a součástí péče společnosti o růst odborné, politické a kulturní úrovně jejích členů.

V souladu s rostoucími požadavky na odbornou úroveň pracovníků zejména ve vedoucích funkcích a se zřetelem ke skutečnosti, že zvyšování odborné úrovně těchto pracovníků je záležitostí prakticky celého období aktivní pracovní činnosti, zavádí zákon ověřování způsobilosti (atestaci) k výkonu zastávané pracovní funkce u vybraného okruhu odborných pracovníků. Podrobnosti si podnik upraví ve svém pracovním řádu s přihlédnutím ke svým konkrétním podmínkám na základě obecně závazného právního předpisu.

Zákon pamatuje v ustanovení § 68 na zájmy a sociální jistoty pracovníků při provádění organizačních a racionalizačních změn. Stanovená tříměsíční lhůta je v souladu s předpokládanou vyšší mobilitou pracovních sil v podmínkách komplexní přestavby hospodářského mechanismu, je z hlediska zájmů dotčených pracovníků dostatečná a vytváří prostor pro řešení otázek zaměstnanosti těchto pracovníků při provádění organizačních a racionalizačních změn tak, aby byla zaručena práva dotčených pracovníků stanovená ústavou a dalšími obecně závaznými právními předpisy, které tuto problematiku pozitivně řeší.

K části šesté:

K § 69:

S ohledem na časově omezenou roční koexistenci státních hospodářských organizací a státních podniků ve struktuře naší ekonomiky od 1. 7. 1988 do 1. 7. 1989 a rovněž s ohledem na terminologii užívanou v dosavadních právních předpisech, je třeba uvést, že pojmem "státní hospodářská organizace" se rozumí i státní podnik podle zákona o státním podniku, pokud není stanoveno jinak. Po 1. 7. 1989 nebudou ve struktuře naší. ekonomiky existovat státní hospodářské organizace, nýbrž jako chozrasčotní organizace budou na základě zákona o státním podniku existovat pouze státní podniky. Proto tam, kde právní předpisy hovoří o státní hospodářské organizaci, je pod tímto pojmem po 1. 7. 1988 třeba rozumět podle povahy věci i státní podnik, a po 1. 7. 1989 výlučně státní podnik. Vzájemnou spolupráci státních podniků a jejich spolupráci s dalšími socialistickými organizacemi, majetkovou odpovědnost podniků za porušení stanovených povinností, fakturační, platební a úvěrové vztahy a další vztahy, které se podniků týkají, upravuje hospodářský zákoník a další obecně závazné právní předpisy.

Podobně je nutné uvést do terminologického souladu názvy plánů podle zákona o podniku s dosavadními předpisy, především se zákonem č. 145/1970 Sb. o národohospodářském plánování. Zákon o státním podniku tak představuje nepřímou novelizaci těchto předpisů.

K § 70:

Zákon řeší v § 70 ustanovení socialistické samosprávy pracovního kolektivu v podnicích, vzniklých podle tohoto zákona tak, že svolání prvního shromáždění, jakož i přípravu volby rady a ředitele na tomto prvním shromáždění musí zabezpečit zakladatel nejpozději do 60 dnů od vzniku podniku. Jedná se zejména o přípravu.volby rady a zabezpečení jejího odpovídajícího politického a věkového složení, zastoupení žen, zástupců organizačních jednotek státního podniku u velkých podniků se složitou strukturou atd. I když rada není podnikatelským orgánem, nelze s ohledem na náplň její činnosti ztrácet ze zřetele odbornou úroveň jejích členů. Z povahy věci je zřejmé, že zakladatel zde bude úzce spolupracovat s vedením a organizacemi KSČ, ROH a SSM. Neméně důležitá je i příprava volby ředitele na prvním shromáždění u podniků vzniklých podle zákona o státním podniku.

Ke vzniku státních podniků bude docházet především cestou realizace přestavby organizačních struktur výrobně technické, vědeckovýzkumné a oběhové základny národního hospodářství na státní podniky na základě usnesení 7. plenárního zasedání ÚV KSČ z prosince 1987, a dále v budoucnu především změnou ve vnější organizaci existujících státních podniků (rozdělením, splynutím). Do zvolení ředitele, resp. do nástupu ředitele do funkce, pokud časově nespadá do dne volby, vykonává funkci ředitele dosavadní ředitel, popř. zakladatelem pověřená osoba v rozsahu stanoveném zakladatelem. To je praktické v případě splynutí podniků nebo v případě rozdělení podniku, kdy vznikají nové samostatné podniky.

K § 71:

Zákon zmocňuje vládu ČSSR upravit nařízením finanční hospodaření státních podniků. Toto zmocnění kryje i případnou novelizaci dosavadního nařízení vlády ČSSR č. 161/1980 Sb., o finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků (ve znění nařízení vlády ČSSR č. 100/1985 Sb.), nezbytnou k úpravě finančního hospodaření státních podniků, vzniklých k 1. červenci 1988, a platnou do doby přijetí nové úpravy.

K § 72:

Zmocnění pro federální ministerstva financí k úpravě způsobu odpisování základních prostředků a způsobu financování rozvoje a podnikové společenské spotřeby vychází z potřeby poměrně podrobné a v případě odpisování základních prostředků i rozsáhlé úpravy uvedené problematiky, která podléhá relativně častějším změnám. Proto zde zákon zmocnil přímo ústřední orgán státní správy k vydání obecně závazného předpisu k úpravě této problematiky.

K § 73:

S cílem přispět k vyrovnání rozdílného stupně odepsanosti základních prostředků státních podniků může vláda SSR v souladu se Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu stanovit dočasně do 31. prosince 1995 přerozdělení odpisů mezi státními podniky prostřednictvím státního rozpočtu. Délka období, pro které je stanoveno toto opatření, vychází především z délky přípravy a realizace investičního cyklu jakožto základního nástroje rekonstrukce a modernizace těch odvětví a oborů, kde odepsanost základních prostředků dosáhla vysokého stupně. Jde o výjimečné opatření, které bude uplatněno tam, kde se stát v minulosti podílel rozsáhlými dotacemi na investiční výstavbě; takovým podnikům může být uložen dočasný odvod z odpisů.

V zájmu dodržení finančních proporcí 8. pětiletého plánu může vláda ČSSR po období do 31. prosince 1990 stanovit pravidla pro dodatkové odvody a příděly ze zisku a odpisů formou přerozdělení na úrovni odvětvových ústředních orgánů podle 8. pětiletého plánu. Toto opatření dočasného charakteru respektuje nezbytnou postupnost v realizaci komplexní přestavby hospodářského mechanismu ve finanční oblasti se zřetelem ke schválenému 8. pětiletému plánu.

K § 74:

Zákon respektuje potřeby federálního ministerstva národní obrany, federálního ministerstva financí, federálního ministerstva vnitra a ministerstev vnitra republik tím, že dává vládě ČSSR možnost stanovit odchylnou úpravu od ustanovení zákona o státním podniku, týkajících se hospodářské činnosti a socialistické samosprávy státních podniků těchto resortů, pokud to vyžaduje povaha činnosti těchto podniků.

K § 75:

Účinnost zákona k 1. 7. 1988 vyplývá z usnesení 7. plenárního zasedání ÚV KSČ v prosinci 1987 o komplexní přestavbě hospodářského mechanismu ČSSR a jejím zabezpečení, které stanovilo provést organizační úpravy výrobní, vědeckovýzkumné a obchodní základny v 1. etapě k 1. 7. 1988, a to na základě zásad a postupu stanoveného vládou ČSSR. Jedná se o přestavbu organizačních struktur této základny na státní podniky, kterou lze uskutečnit pouze na základě účinného zákona o státním podniku. Účinnost zákona o státním podniku v podmínkách přípravného období let 1988 - 1990 je vázána na postupné uplatňování nových prvků hospodářského mechanismu a realizaci opatření v systému ekonomických nástrojů, tedy na celkovou přestavbu hospodářského mechanismu v její kvalitě. V institutech, vázaných na nové prvky hospodářského mechanismu nastane plně s jejich zavedením.

V Praze dne 31. března 1988
Předseda vlády ČSSR
Štrougal v.r.
I. místopředseda vlády ČSSR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP