Soudružky a soudruzi, je zřejmé, že pro
přímé vztahy našich výrobních
hospodářských jednotek a podniků bude
třeba urychleně vytvořit konkrétní
právní podmínky. Vyhláška, jejíž
platnost počala od 1. července 1986, v podstatě
shrnuje dosavadní platné předpisy a směrnice
pro oblast zahraničně obchodních vztahů
a její novum je v tom, že do nich zahrnuje i možnost
přímých výrobních vztahů
jak s podniky v socialistických zemích, tak i kapitalistických
zemích. Vyžaduje se však schválení
jednoho, dvou, někdy i pěti orgánů.
Je to stále složité a podnik nemá právo
vstupovat do těchto vztahů přímo a
s podnikatelským přístupem.
Příkladem je smlouva Sigma VÚ-Vniigidromaš.
Spolupráce je zaměřena na typizaci, ke společné
konstrukční řadě, je připravena
dělba v oblasti teoretické i návrh dohody
na využívání nákladných
experimentálních zařízení.
Smlouva však nemá právní platnost, jelikož
dodnes není schválena.
Povolovací řízení pro výrobní
kooperaci, do něhož je začleněna i spolupráce
při výzkumu a vývoji společné
výroby určitého zboží je ještě
složitější. Aby orgán, který
danou organizaci řídí, udělil povolení,
je třeba souhlasu 5 až 6 ústředních
orgánů. Složitý povolovací režim
a nutnost zprostředkování jsou snad důvodem,
že organizace jako je Interrobot je výjimečná
a proto organizace tyto smlouvy neuzavírají.
Soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení jsem
chtěl poukázat na některé aspekty
související s rozvojem přímých
výrobních vztahů našich hospodářských
organizací s partnery v RVHP v 8. pětiletce. Jde
o to, aby potřebné předpoklady pro rozvoj
těchto vztahů byly vytvářeny pružně
a rychle, abychom mohli v nejkratší době z
nich získat významné ekonomické efekty,
důležité pro dosažení cílů
8. pětiletky.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Tichavskému,
dále vystoupí poslanec Štancel.
Poslanec SN M. Štancel: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia, urýchlenie sociálno-ekonomického
rozvoja našej spoločnosti vyžaduje - a to aj
v súlade so závermi 4. zasadania ÚV KSČ
- zvýšiť výkonnosť a efektívnosť
národného hospodárstva a účinnejšie
mobilizovať celý náš materiálny
a duchovný potenciál. Znamená to tiež
hľadať nové prístupy k rozvoju pracovnej
a tvorivej iniciatívy a socialistického súťaženia.
Ako poslanec a funkcionár odborov vidím významnú
podporu splnenia tejto strategickej línie v rozvoji "Iniciatívy
ÚRO", ktorá orientuje socialistickú
súťaž a iniciatívu pracujúcich
na zníženie materiálových nákladov,
zvýšenie produktivity práce a podstatné
zvýšenie kvality výroby nad úlohy plánu
ako činiteľov, ktoré majú bezprostredný
vplyv na tvorbu národného dôchodku a tým
i zdrojov pre zabezpečenie rastu životnej úrovne
ľudu. Práve preto ích Ústredná
rada odborov i vytýčila.
Prínos tejto iniciatívy môžeme dokumentovať
na výsledkoch zistenia Federálneho štatistického
úradu v 874 podnikoch ústredne plánovaného
priemyslu, pidľa ktorého priniesli splnené
záväzky za 1.-3. štvrťrok t. r. 1,6 mld
Kčs v úspore materiálových nákladov
a 1,7 mld Kčs vo zvýšení upravených
vlastných výkonov. To reálne prispeje k zníženiu
predpokladaného dôsledku vo vývoji nákladovosti
výroby v tomto roku. Skúsenosti ukazujú,
že Iniciatíva ÚRO, ktorá je nezlučitelná
s formalizmom, je i účinnou zbraňou proti
formalizmu, preto sa aj tak ťažko zabezpečuje.
Hoci sa pre jej rozvoj urobilo veľa, neuspokojuje nás
odborárov, že ešte asi 40 % podnikov ústredne
plánovaného priemyslu nezameralo svoje záväzky
na ciele sledované Iniciatívou ÚRO a čo
je ešte závažnejšie, že na ne zatiaľ
nereagovalo vyše 63 % brigád socialistickej práce.
Podobne na zvýšenie kvality svoje záväzky
nezameralo 65 % podnikov.
Za rovnako významnú podporu urýchlenia sociálno-ekonomického
rozvoja považujem výzvu mestskej straníckej
organizácie a pražských závodov, známu
pod názvom "Spojením vedy s výrobou,
modernizáciou a tvorivým úsilím kolektívov
za splnenie úloh päťročnice", ktorá
aktívne podnecuje k rozvíjaniu tvorivej technic
kej iniciatívy pracujúcich.
Po dobrom začiatku se teraz dokonca prejavuje stagnácia
v rozvoji pražskej výzvy, o čom svedčí
skutočnosť, že 40 % podnikov ústredne
plánovaného priemyslu na ňu dosiaľ vôbec
nereagovalo. Nemôžeme byť taktiež spokojní
s rozvojom komplexných racionalizačných brigád
ani s prínosom z vynálezcovstva a zlepšovateľstva,
keď oproti rovnakému obdobiu minulého roka
je tu dokonca pokles.
Tieto skutočnosti nás nútia zamyslieť
sa nad tým, čo tento stav zatiaľ ovplyvňuje.
Na základe poznatkov z odborových orgánov
a základných organizácií, ale i z
volebného obvodu môžem povedať, že
hlavné príčiny sú predovšetkým
v tom, že potrebu žiadúceho zrýchlenia
spoločenského rozvoja cestou intenzifikácie
v národnom hospodárstve ešte v plnej miere
a v celom jej rozsahu na niektorých miestach hospodárskej
riadiacej sféry, ale ani početný odborový
funkcionársky aktív plne nepochopili, čo
nezostalo bez odozvy i na rozvinutí a zameraní iniciatívy
pracujúcich.
Svoj podiel na tom má v mnohých prípadoch
málo citlivý a politicky nepodložený
prístup niektorých orgánov hospodárskeho
riadenia k zabezpečovaniu požadovaných úloh.
Mohol by som uviesť príklad z Tesly Holešovice,
kde bez predchádzajúceho prerokovania a potrebného
diferencovaného prístupu v podstate len administratívnym
spôsobom im VHJ zvýšila plánované
úlohy, čo pochopiteľne malo na pracujúcich
podniku nepriaznivý vplyv.
Niemenšiu prekážku rozvoja iniciatívy
treba vidieť aj v iných problémoch, s ktorými
sa pracujúci vo svojom prístupe k zabezpečovaniu
a plneniu plánovaných úloh stále ešte
stretávajú. Mám na mysli najmä oneskorené
a nekvalitné vykonávanie rozpisu až na pracovisko,
zdĺhavé riešenie rozporov v plánoch i
zlé skúsenosti s dodávateľsko-odberateľskými
vzťahmi. Nezriedka iniciatíva pracujúcich iba
nahradzuje nedostatky v organizácii práce a v riadení.
V neposlednom rade prístupy k rozvíjaniu účinnej
iniciatívy pracujúcich stále ešte ovplyvňujú
pretrvávajúci formalizmus. Preniká nám
žiaľ, na všetky stupne riadenia, tiež do prístupov
niektorých odborových orgánov a organizácií
a objavuje sa tak pri účasti pracujúcich
na tvorbe plánu, ako aj v priebehu jeho plnenia a v kontrole.
Vzhľadom na jej možný prínos pre urýchlenie
procesu intenzifikácie národného hospodárstva
zastávame názor, aby sa parametre tejto iniciatívy
staly hlavným kritériom hodnotenia výsledkov
socialistického súťaženia i pri rozhodovaní
o prepožičaní i obhajobe čestného
názvu brigáda, dieľňa, závod,
podnik aťď. socialistickej práce.
Mnohé treba zlepšiť v účasti pracujúcich
na tvorbe plánu a verejnej kontrole jeho plnenia, pretože
na nioh mnohí sa nepodieľajú a nemôžu
pri uzatváraní svojich záväzkov dôsledne
vychádzať z rozpisu plánu a potrieb pracoviska,
svojho závodu. Potom nie je napríklad prekvapením,
že pre čisto formálny prístup sa neprijal
záväzok vyše 400 organizácií, ktoré
sa hlásili k pražskej výzve.
O odstránení mnohých prekážok
a problémov, ktoré bránia ďalšiemu
rozvoju iniciatívy pracujúcich sme rokovali, ako
je už známe, s predsedníctvom vlády
ČSSR.
Treba oceniť, že vláda uložila ministerstvám
a centrálnym orgánom zabezpečiť v súčinnosti
s ústrednými výbormi odborových zväzov
podmienky potrebné pre efektívnejší
rozvoj iniciatívy pracujúcich v duchu Iniciatívy
ÚRO a pražskej výzvy. Významná
je tiež dohoda o tom, že sa začnú práce
na novelizácii zásad o účasti pracujúcich
na tvorbe, realizácii a kontrole plnenia päťročného
plánu a ročných vykonávacích
plánov.
Mnohé poznatky už potvrdili, že brigádna
forma organizácie práce a odmeňovania je
spoľahlivou cestou zvyšovania výkonnosti, efektívnosti
a kvality práce. Nielenže podnecuje aktivitu pracujúcich
na výrobných poradách a záujem o ne,
ale aj ich iniciatívu. Rozvoju jej širokého
uplatnenia stále však stojí v ceste značná
po hodlnosť odstraňovať prekážky,
ale i nechuť zvyšovať si úlohy v organizátorskej
práci. Ak sa podarí v 8. päťročnici
rozšíriť uplatňovanie tejto formy z dnešných
jednotlivých a pritom menej početných kolektívov
až na celé prevádzky, ielne a závody,
ako sa stalo napríklad v Keramických závodoch,
Košice, alebo v Chemku, Strážskom, bude prínos
tejto formy pre spoločnosť ešte podstatnejší.
Súdružky a súdruhovia poslanci, myslím
si, že i my poslanci by sme mali svojím vlpyvom ďalej
pôsobiť na to, aby sa iniciatíva našich
pracujúcich usilujúcich sa o tento čestný
názov rozvíjala v smeroch, ktoré konkrétne
podporia strategickú líniu XVII. zjazdu KSČ.
Ustanovenia zákona o 8. päťročnici poskytuje
podľa môjho názoru pre zakúto iniciatívu
veľký priestor a preto budem hlasovať za jeho
prijatie v predloženom znení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štancelovi
a prosím poslance Tichého. Připraví
se poslanec Matoušek.
Poslanec SL R. Tichý: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, za nejdůležitějšího
činitele intenzifikačního procesu je třeba
pokládat jednak urychlené důsledné
a cílevědomé uplatňování
poznatků vědeckotechnického pokroku, jednak
efektivní zapojení naší ekonomiky do
mezinárodní dělby práce a socialistické
ekonomické integrace včetně širšího
využívání specializace a kooperace výroby
a v neposlední řadě i přínosy
dalšího růstu kvalifikace pracujících.
Základní úkol věcné části
plánu rozvoje vědy a techniky v 8. pětiletce
představují především priority
státních cílových programů
a jejich rozpracovanost na jednotlivé výzkumné
a vývojové úkoly v letech 1986 a 1987 a na
záměry v letech 1988-1990, včetně
příslušných realizačních
výstupů.
Přitom je žádoucí, aby realizace výsledků
výzkumu a vývoje, dosažených plněním
úkolů státního plánu a hospodářských
plánů resortů, se projevila především
dalším a přitom dostatečně dynamickým
růstem výroby zboží vysoké technickoekonomické
úrovně, v potenciálních úsporách
nákladů a v dosahování vyšší
míry zhodnocování všech energetických,
surovinových a materiálových vstupů
a výsledcích růstu společenské
produktivity práce.
Z poznatků ze svého volebního obvodu mohu
uvést jako příklad správného
přístupu k současným náročným
úkolům závazek pracujících
Kovohutí Mníšek. Své dosavadní
úkoly překračují ve výrobě
zboží na 106 % a upravené vlastní výkony
na 104 %. Také žádoucí úkoly
vývozu do socialistických i nesocialistických
zemí nejen plní, ale i překračují.
Zároveň se daří snižovat materiálovou
a energetickou náročnost výroby. Těchto
pozitivních výsledků nebylo dosaženo
samo sebou. Základem byla a je skutečná a
důsledná provázanost hospodářského
plánu s plánem technického rozvoje a modernizace
výrobní základny.
Soudružky a soudruzi, v průběhu pětiletky
budou ve smyslu závěrů 40. zasedání
RVHP a na něj navazujících zasedání
realizována opatření k rychlejší
realizaci Komplexního programu vědeckotechnického
pokroku členských států RVHP do roku
2000. Konkretizace československé účasti
bude také na tomto poli vyžadovat od všech článků
řízení velmi cílevědomou práci.
Nelze totiž vyloučit ani možnost přehodnocení
současných priorit státního plánu
vědeckotechnického rozvoje a v některých
případech i programů rozvoje výroby
či přeskupení prostředků a
zdrojů vyčleněných pětiletým
plánem tak, aby mohly být efektivně zabezpečovány
i změněné nebo zcela nové československé
závazky.
Úspěšná realizace uvedených záměrů
bude vždy záležet na základním
vztahu plánu rozvoje vědy a techniky se státním
plánem rozvoje národního hospodářství.
Tento vztah je charakterizován jednotlivými výstupy
technického rozvoje, specifikovanými v národohospodářském
plánu jako úkoly výroby příslušných
odvětví a resortů, vycházející
z vyřešených výzkumných a vývojových
úkolů. Zabezpečení těchto úkolů
na straně vstupů vyžaduje, aby pro činnost
výzkumné a vývojové základny
byly vyděleny odpovídající zdroje.
Prohlubuje se proto také provázanost jmenovitých
úkolů s vybudováním ověřovacích
provozů a poloprovozů a s výstavbou nebo
modernizací výrobních kapacit.
V tomto směru bych chtěl uvést příkladný
postup pracujících ve Šroubárnách
Libčice, kde při generální rekonstrukci
celého závodu jsou plněny a překračovány
objemové i kvalitativní ukazatele, včetně
vývozu do socialistických i nesocialistických
států. Je to výsledek péče
jak hospodářských, tak stranických
orgánů o důsledné a bezprostřední
zavádění výsledků technického
rozvoje do výrobní praxe. Zárukou dosahování
takových výsledků i v budoucnosti je komplexní
provázanost hospodářského plánu
podniku s plánem technického rozvoje, včetně
vysokého podílu iniciativy pracujících
na jeho realizaci. Pozornost bude i do dalšího období
zaměřena na zefektivňování
a zkvalitňování výroby.
Považuji za významné, že realizační
výstupy v plánu technického rozvoje budou
na základě vyřešených výzkumných
a vývojových úkolů sledovány
v prvních třech letech po vyřešení
úkolů, s rozlišením na výrobky
nové nebo na aplikaci nových technologií
ve výrobním procesu. Jak známo, počítá
se s tím, že výroba na základě
vyřešených úkolů státního
plánu technického rozvoje by měla dosáhnout
168 mld. Kčs, což je o 100 mld. Kčs více
než v 7. pětiletce. Výrobní resorty,
VHJ a podniky tak dostávají za úkol realizovat
závazně ve svých hospodářských
plánech všechno to, co z hlediska objemů a
technickoekonomických parametrů přijaly a
po tvrdily v koordinačních plánech technického
rozvoje.
8. pětiletý plán sleduje rovněž
výraznější růst vybavenosti pracovišť
výzkumné a vývojové základny.
Tak v centrálně řízených organizacích
výzkumné a vývojové základny
se mají zvýšit investice oproti 7. pětiletce
o 25 %, tj. cca o 8 mld. Kčs. Půjde však hlavně
o dosažení růstu podílu strojů,
zařízení a přístrojové
techniky. V tomto směru je důležité,
že k podpoře těchto záměrů.
a záměrů širšího využívání
licencí bude působit také 50 % zvýšení
objemu. devizových prostředků pro dovozy
z nesocialistických zemí a potřebné
zvýšení dovozů ze zemí socialistických.
Důležitou roli v úsilí o dosažení
vyšší efektivnosti společenského
rozvoje má splnit též záměr,
dosáhnout správného pojetí a vytyčení
priorit investiční výstavby a celkově
vyššího efektu z prostředků vynakládaných
na modernizaci a rekonstrukci základních prostředků
výrobní základny. Oproti směrnici
byly investice posíleny o cca 30 mld. Kčs a z velké
části jsou směrovány právě
na efektivní modernizační akce. Nejlépe
je to vidět na základní struktuře
investic. Zatímco celkový rozsah investic oproti
7. pětiletce se zvyšuje o 10,4 %, měly by se
stavební práce snížit o 6,1 % a naopak,
stroje a zařízení zvýšit o 35
%, a to je základní změna. Třeba ocenit,
že nejvyšší nárůst ve strojích
a zařízeních bude přitom v resortu
elektrotechnického průmyslu, a to 2,3 krát
větší proti 7. pětiletce. Pro zachování
tohoto obratu bude důležité, aby nebyly akceptovány
přetrvávající požadavky na další
zahajování staveb s vysokým podílem
stavebních prací a také, aby stroje a zařízení
pro investice měly vysokou technickou úroveň
a mohly být včas a maximálně využívány.
Jako poslanci očekáváme, že tyto investice
se projeví v ekonomickém efektu nejen vůči
tuzemsku, ale i na světovém trhu.
K odstranění dlouhodobého problému
nízkého využití kapacit bude. proto
nutno splnit ve výrobní sféře též
náročné úkoly ve vyřazování
zastaralých základních prostředků.
Jak uvedl na 4. plénu ĄV KSČ soudruh Potáč,
má být ve strojírenských resortech
plánovaná likvidace strojních základních
prostředků celkově dvakrát vyšší
oproti 7. pětiletce.
Soudružky a soudruzi, složitá oblast všech
investičních záměrů 8. pětiletky
vyžaduje změnit v mnoha směrech dosavadní
praxi a s ní spojené návyky. Investování
se musí plně a bez výhrad podřídit
všem potřebám intenzifikačního
procesu, a v tom směru především požadavkům
kladeným na urychlení vědeckotechnického
rozvoje a na uskutečnění strukturálních
změn ve výrobě.
Znamená to účinněji zainteresovávat
projekční organizace hlavně na kvalitě
projektů. Znamená to považovat technickohospodářské
parametry projektové dokumentace za závazné
pro zúčastněné orgány.
Dosažení těchto cílů se pro oblast
investiční výstavby jeví přímo
kategorickým požadavkem. Bude zároveň
v této oblasti výrazem vyspělosti, důslednosti
a vysoké společenské odpovědnosti
každé organizace.
Soudružky a soudruzi, mám za to, že záměry
investiční politiky, směřující
zejména k podpoře urychlení procesu intenzifikace,
byly pro 8. pětiletku uváženy a uplatněny.
Jejich úspěšná realizace si na všech
stupních řízení vyžádá
pracovat velmi důsledně na tom, aby celkově
došlo ke kvalitativnímu obratu v přínosech
tohoto důležitého národohospodářského
úseku, jehož dopad by měl významně
podporovat společenské záměry v dlouhodobé
perspektivě rozvoje naší společnosti.
Z těchto důvodů mohu jménem Klubu
poslanců Československé strany lidové
potvrdit, že poslanci naší strany budou pro přijetí
vládního návrhu zákona o 8. pětiletce
hlasovat.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Tichému.
Slovo má poslanec Matoušek. Připraví
se poslanec Juchelka.
Poslanec SL J. Matoušek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, jedním
ze základních úkolů osmého
pětiletého plánu je snižování
energetické a materiálové náročnosti
naší ekonomiky. Konkrétně jde o to zrychlit
na dvojnásobek dynamiku poklesu energetické náročnosti
tvorby národního důchodu ve srovnání
se 7. pětiletým plánem. 80 % energie potřebné
pro přírůstek národního důchodu
v osmé pětiletce má být pokryto úsporami
paliv a energie.
Jde o velmi náročný úkol, nebo přesněji
řečeno o cílevědomý dlouhodobý
proces. Státní cílový program racionalizace
spotřeby a využití paliv a energie obsahuje
řadu racionalizačních akcí a ve svém
celku má přinést úsporu 15,4 mil.
tmp na úrovni roku 1990.
Úkoly hospodaření palivy a energií
jsou tedy jasně stanoveny a je všeobecně znám
jejich význam pro další rozvoj národního
hospodářství.
Současně dojde v osmé pětiletce ke
značné změně struktury palivoenergetických
zdrojů. Podíl pevných paliv na celkových
zdrojích klesne ze 61 % v roce 1985 na 55,5 % v roce 1990.
Naopak, vzroste zejména spotřeba plynných
paliv a také podíl elektřiny z jaderných
elektráren na palivoenergetických zdrojích
vzroste ze 3,9 % na 7,2 %.

