FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
179
Vládní návrh
Zákon
ze dne     prosince 1985
o státním rozpočtu československé federace na rok 1986
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
| (1) Celkové příjmy státního roz- |   | 
| počtu federace se stanoví částkou | 200 311 800 000 Kčs | 
| celkové výdaje státního rozpočtu |   | 
| federace se stanoví částkou | 200 311 800 000 Kčs. | 
| Celkový přehled státního rozpočtu československé federace je uveden |   | 
| v příloze. |   | 
| (2) Z celkových výdajů státního |   | 
| rozpočtu federace činí: |   | 
| A. Účelové dotace do státních |   | 
| rozpočtů republik | 34 765 846 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 23 715 534 000 Kčs | 
| z toho: |   | 
| I. dotace a subvence na vybrané | - | 
| investiční akce s dosahem pro |   | 
| celou federaci a další rozvoj |   | 
| republik | 9 632 900 000 Kčs | 
| -Slovenské socialistické republice | 6 706 100 000 Kčs | 
- 2 -
| II. dotace na vybrané neinvestiční |   | 
| akce |   | 
| - České socialistické republice | 25 132 946 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 17 009 434 000 Kčs | 
| v tom: |   | 
| a) dotace na družstevní bytovou |   | 
| výstavbu |   | 
| - České socialistické republice | 2 465 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 1 840 000 000 Kčs | 
| b) dotace na individuální bytovou |   | 
| výstavbu |   | 
| - České socialistické republice | 680 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 440 000 000 Kčs | 
| c) dotace na členské podíly v druž- |   | 
| stevní stabilizační bytové výstavbě |   | 
| - České socialistické republice | 35 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 50 000 000 Kčs | 
| d) dotace na státní programy technického | - | 
| rozvoje |   | 
| - České socialistické republice | 357 600 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 209 800 000 Kčs | 
| e) vybrané druhy cenových dotací a |   | 
| intervencí |   | 
| - České socialistické republice | 10 650 600 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 8 950 300 000 Kčs | 
| f) dotace na ekonomické nástroje |   | 
| v zahraničním obchodě |   | 
| - České socialistické republice | 9 912 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 5 092 100 000 Kčs | 
| g) dotace na potřeby branné povahy |   | 
| včetně výzkumných a vývojových úkolů |   | 
| - české socialistické republice | 779 340 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 388 234 000 KČS | 
- 3 -
| h) dotace na odbornou přípravu |   | 
| zahraničních občanů dočasně |   | 
| zaměstnaných v čs. organizacích |   | 
| - České socialistické republice | 253 406 000 Kčs | 
| - Slovenská socialistické republice | 39 000 000 Kčs | 
| 6. Globální dotace |   | 
| - České socialistické republice | 41 543 054 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 32 367 066 000 Kčs | 
§ 2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na zákla- 
dě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly
a limity státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změ- 
nami státního plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpra- 
vami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňo- 
vání prostředků z vládní rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními
nesmí být dotčena vyrovnanost státního rozpočtu federace.
§ 3
Zákon č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu
československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto- 
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik
(rozpočtová pravidla), se mění takto:
§ 3 písm. c) zní:
"c) daň z obratu, s výjimkou daně z obratu od národních výborů
a jimi řízených organizací, státních statků a dalších státních
hospodářských organizací zemědělské výroby a zemědělských slu- 
žeb a družstevních organizací, nejde-li o státní hospodářské
- 4 -
organizace vojenských lesů a statků a Ústřední radu družstev
a jí řízené podniky, jakož i od společenských organizací, ".
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1986
Příloha k zákonu č. /1985 Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace
| Příjmy | (v tisících Kčs | 
| Příjmy ze socialistického hospodářství | 199 958 556 | 
| z toho: |   | 
| z hospodářství | 181 767 289 | 
| z vědy a techniky | 260 680 | 
| z peněžních a technických služeb | 16 045 345 | 
| ze společenských služeb a činností | 400 242 | 
| z obrány a bezpečnosti | 1 485 000 | 
| Daně od obyvatelstva a poplatky | 60 700 | 
| Ostatní příjmy | 292 544 | 
| Úhrnem | 200 311 800. | 
| Výdaje | (v tisících Kčs | 
| Výdaje federálních organizací na |   | 
| hospodářství | 34 004 501 | 
| vědu a techniku | 5 286 425 | 
| peněžní a technické služby | 2 809 436 | 
| společenské služby a činnosti | 1 154 625 | 
| obranu a bezpečnost | 22 535 428 | 
| správu | 2 129 885 | 
| Celkem | 67 920 300. | 
| Dotace ze státního rozpočtu federace | 132 391 500. | 
| Úhrnem | 200 311 800. | 
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1986
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace
se opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. a o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb.,
o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o
zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státničtí roz- 
počtů federace a republik (rozpočtová pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle
číselných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním roz- 
počtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo
v či. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.
V systému dotací stanovených v návrhu tohoto zákona ne- 
pochází proti roku 1985 ke změnám.
Vláda ČSSR schválila dne 31. října 1985 návrh státního
rozpočtu federace na rok 1986, rovněž tak jako návrh prová- 
děcího státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR
na rok 1986, v cenách roku 1985 a uložila ministru financí
předložit vládě v návaznosti na přepočet státního plánu návrh
zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986
v cenách platných k 1. lednu 1986. Vlivy změn velkoobchodních
cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních roz-
počtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé roz- 
počtové soustavě i jejích jednotlivých článcích.
- 2 -
Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány
zabezpečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací
v cenách platných k 1. lednu 1986.
Návrh státního rozpočtu na rok 1986 vychází ze základních
cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti stanovených
XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a navazujícími
zasedáními jejího ústředního výboru. Zejména 15. zasedání,
konané v červnu 1985, ukázalo nejen záměry, které je nutné
úspěšně splnit, aby se rok 1985 stal dobrou výchozí základnou
pro vstup do 8. pětiletky, ale i záměry, které je třeba uplat- 
ňovat při tvorbě ekonomického a sociálního programu strany
na 8. pětiletku. Znovu byly zdůrazněny požadavky dosažení vše- 
obecného obratu k intenzifikaci, rychlejšího posílení kvali- 
tativních stránek výroby, zvýšení technické úrovně národního
hospodářství a vysoké účinnosti zhodnocovacích procesů.
Uvedené požadavky se odráží v návrhu státního rozpočtu na
rok 1986 především ve směru zvýšení dynamiky tvorby hmotných
a finančních zdrojů a upevňování hospodárnosti, opírající se
o vyšší zhodnocení surovin a materiálů, o účinnější využívání
výrobních fondů, o vyšší přínosy výsledků rozvoje vědy a tech- 
niky a další opatření, vyplývající z "Hlavních směrů dalšího
rozvíjení Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství". Jen tímto přístupem bude možné
a reálné zabezpečovat další postup v obnově rovnováhy vnějších
ekonomických vztahů, provádět žádoucí strukturální změny ve vý- 
robní základně i výsledcích výroby, realizovat rozsáhlé inte- 
grační akce, nezbytné pro zabezpečení dalšího perspektivního
rozvoje naší ekonomiky a tím i pro udržení a odpovídající zvy- 
šování a zkvalitňování životní úrovně.
Prvořadá pozornost byla a je i nadále věnována vyrovnanosti
státního rozpočtu a celé rozpočtové soustavy, rovnováze finanční
- 3 -
a měnové vycházející z uplatňování vnější a vnitřní ekonomické
rovnováhy a zabezpečující plynulý rozvoj našeho národního hos- 
podářství.
K § 2:
Proti roku 1985 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.
K § 3:
V souvislosti s posilováním plánovaných vlastních příjmů
národních výborů v souladu s "Hlavními směry dalšího rozvíjení
Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství" schválené usnesením vlády ČSSR č. 243
ze dne 13. září 1984 se od 1. ledna 1986 převádí z rozpočtu
československé federace do rozpočtové sféry republik část daně
z obratu od organizací, které odvádějí i ostatní odvody, popř.
daně do rozpočtů národních výborů.
 
 

