FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
154
Vládní  návrh
Zákon
ze dne        prosince 1984
o státním rozpočtu československé federace na rok 1985
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně;
§ 1
| (1) Celkové příjmy státního roz- |   | 
| počtu federace se stanoví částkou | 190 774 800 000 Kčs | 
| celkové výdaje státního rozpočtu |   | 
| federace se stanoví částkou | 190 774 800 000 Kčs. | 
| Celkový přehled státního rozpočtu |   | 
| (2) Z celkových výdajů státního |   | 
| A. Účelové dotace do státních |   | 
| rozpočtů republik |   | 
| - České socialistické republice | 33 475 686 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 22 638 916 000 Kčs | 
| z toho: |   | 
| I. dotace a subvence na vybrané |   | 
| investiční akce s dosahem pro |   | 
- 2 -
| - České socialistické republice | 9 067 300 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 5 754 650 000 Kčs | 
| II. dotace na vybrané neinvestiční |   | 
| akce |   | 
| - České socialistické republice | 24 408 386 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 16 884 266 000 Kčs | 
| v tom: |   | 
| a) dotace na vybrané úkoly |   | 
| - České socialistické republice | 460 900 000 Kčs | 
| b) dotace na družstevní bytovou |   | 
| výstavbu |   | 
| - České socialistické republice | 2 982 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 2 278 000 000 Kčs | 
| c) dotace na individuální bytovou |   | 
| výstavbu |   | 
| - České socialistické republice | 610 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 370 000 000 Kčs | 
| d) dotace na členské podíly v druž- |   | 
| stevní stabilizační bytové výstavbě |   | 
| - České socialistické republice | 100 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 80 000 000 Kčs | 
| e) dotace na státní programy tech- |   | 
| nického rozvoje |   | 
| - české socialistické republice | 353 752 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 150 050 000 Kčs | 
| f) vybrané druhy cenových dotací |   | 
| a intervencí |   | 
| - České socialistické republice | 1 1 343 700 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 9 201 600 000 Kčs | 
| g) dotace na ekonomické nástroje |   | 
| v zahraničním obchodě |   | 
| - České socialistické republice | 7 594 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 4 367 000 000 Kčs | 
- 3 -
| h) dotace na potřeby branné po-  |   | 
| - České socialistické republice | 769 034 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 402 616 000 Kčs | 
| i) dotace na odbornou přípravu za-  |   | 
| - České socialistické republice | 195 000 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 35 000 000 Kčs. | 
| B. Globální dotace | 37 649 214 000 Kčs | 
| - Slovenské socialistické republice | 30 098 584 000 Kčs. | 
§ 2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna- 
nost státního rozpočtu federace.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1985.
Příloha k zákonu č. /1984Sb.
Celkový     přehled
státního rozpočtu československé federace
| P ř í j m y | (v tisících Kčs) | 
| Příjmy ze socialistického hospodářství | 190 397 384 | 
| z toho: |   | 
| z hospodářství | 172 678 803 | 
| z vědy a techniky | 242 801 | 
| z peněžních a technických služeb | 15 215 612 | 
| ze společenských služeb a činností | 247 020 | 
| z obrany a bezpečnosti | 2 013 148 | 
| Daně od obyvatelstva a poplatky | 108 800 | 
| Ostatní příjmy | 268 616 | 
| Úhrnem | 190 774 800. | 
| Výdaje | (v tisících Kčs) | 
| Výdaje federálních organizací na |   | 
| hospodářství | 33 944 678 | 
| vědu a techniku | 5 067 788 | 
| peněžní a technické služby | 2 753 060 | 
| společenské služby a činnosti | 1 297 427 | 
| obranu a bezpečnost | 21 747 543 | 
| správu | 2 101 904 | 
| Celkem | 66 912 400. | 
| Dotace ze státního rozpočtu federace |   | 
| do státních rozpočtů republik celkem | 123 862 400. | 
| Úhrnem | 190 774 800. | 
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1 965
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko- 
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o
ustanovení §  10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního roz- 
počtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto- 
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová
pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí- 
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav- 
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Systém dotací stanovených v návrhu tohoto zákona je stejný jako
v roce 1984.
Vláda ČSSR schválila dne 15. listopadu 1984 návrh státního
rozpočtu federace na rok 1985, rovněž tak jako návrh prováděcího
státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na rok 1985, v ce- 
nách roku 1984 a uložila ministru financí předložit vládě v návaznosti
na přepočet státního plánu návrh zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1985 v cenách platných k 1. lednu 1985. Vlivy změn
velkoobchodních cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních
rozpočtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé rozpočtové
soustavě. Zásadu vyrovnanosti státního rozpočtu federace a státních
rozpočtů republik stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu.
- 2 -
Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden obdobně
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány zabez- 
pečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací v cenách platných
k 1. lednu 1985.
Úkolem návrhu státního rozpočtu na rok 1985 je přispět co největší
měrou k dosažení cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti sta- 
novených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a následu- 
jícími zasedáními jejího ústředního výboru. Přednostním záměrem návrhu
státního rozpočtu je vytvořit v roce 1965 podmínky nejen pro neplnění,
ale v řadě směrů i pro překročení ekonomických úkolů stanovených sedmým
pětiletým plánem, a to zejména v tvorbě zdrojů, růstu efektivnosti a hospo- 
dárnosti. Schválený rozpočet na rok 1985 se musí stát reálnou výchozí
finanční základnou pro sestavení rozpočtového výhledu ČSSR na osmou
pětiletku.
Přes celkově pozitivní tendence v národním hospodářství se v návrhu
státního rozpočtu stále ještě vyskytují negativní vlivy, které zpomalují
stupňování efektivnosti naší ekonomiky. Jde zejména o nedostatečné pů- 
sobení vědy a techniky na hospodářský rozvoj, vysokou finanční nároč- 
nost zahraničně ekonomických vztahů a zvýšené požadavky některých
hospodářských odvětví, které odčerpávají vytvořené finanční zdroje,
přetrvávající nedostatky v investiční výstavbě apod. Proto je zapotřebí
věnovat rovnováze finančních zdrojů a potřeb soustavnou pozornost a
klást na dynamický rozvoj hospodaření další zvýšené požadavky odpovída- 
jící reálným možnostem naší ekonomiky a zejména strukturální přestavbě
výroby směrem k zabezpečení žádoucího vývoje vnitřního i zahraničního
trhu.
Důležitým úkolem zůstává i v roce 1985 zajistit ve všech oblastech
řízení důslednou realizaci zásad Souboru opatření ke zdokonalení soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980 a ve smyslu dopo- 
ručení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů pro plán a rozpočet vytvá- 
řet i nadále předpoklady pro realizaci sledovaných záměrů s tím, že sousta- 
va plánovitého řízení bude přednostně orientována na rozhodující konečné
národohospodářské prvky efektivnosti a hospodárnosti procesu reprodukce.
Tato cesta klade nové nároky na způsob ekonomického myšlení a rozhodo- 
vání a vyžaduje vyšší úroveň řídící a organizátorské práce odpovědných
hospodářských pracovníků.
- 3 -
K § 2:
Proti roku 1984 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.
V Praze dne 6. prosince 1984
 
Předseda vlády ČSSR
 
Ministr financí ČSSR

