FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1984
IV. volební období
134
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1984
o některých změnách v nemocenském zabezpečení pracujících
Federální   shromáždění Československé  socialistické
republiky se usneslo na  tomto  zákoně:
Čl. I
Zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené,
o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského
pojištění, ve znění zákona č. 153/1969 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákoník práce, zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení
přídavků na děti a výchovného a zákona č. 73/1982 Sb., o změ- 
nách zákona o sociálním zabezpečení a předpisů o nemocenském
pojištění, se mění a doplňuje takto:
1. V § 6 odst. 2 písm. c) se za slovo "umělou" vkládají tato
slova: "občanů poskytujících věcná plnění a výkony na zá- 
kladě povolení národního výboru".
2.  V § 6 odst. 2 se vypouští ustanovení písmene e).
Dosavadní ustanovení písmene f) se označuje jako ustanovení
písmene e).
3.  V § 10 odst. 2 se slova "kromě pracovních příjmů nemá jinak
zajištěnu obživu a ani nežije" nahrazují slovem "nežije - li"
4.  V § 12 odst. 1 se na konci připojují tato slova: "anebo jiné
osoby".
- 2 -
5. § 18 odst. 2 zní:
"(2) Po skončení povinné školní docházky se dítě
považuje za nezaopatřené, nejdéle však do dosažení
26 let, jestliže
a) se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem
anebo předepsaným výcvikem, nebo
b) se nemůže připravovat na budoucí povolání nebo být
zaměstnáno pro nemoc, nebo
c) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je neschopno
se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo Je
schopno se na ně připravovat jen za mimořádných podmí- 
nek, anebo
d) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je neschopno
vykonávat soustavné zaměstnání nebo výkon takového
zaměstnání by vážně zhoršil jeho zdravotní stav. ".
6. § 19 zní:
§ 19
Přídavky  podle   tohoto  zákona nenáleží na dítě, na kte- 
ré náleží výchovné  k důchodu nebo kterému  se   poskytuje
invalidní důchod. ".
7.   V  §  24   odst. 2  se  vypouštějí  tato  slova: "a  že  se mu neposky- 
tuje invalidní důchod"
8. V § 25 odst. 2 se část věty za středníkem vypouští.
9. § 31 se vypouští.
10. V § 35 se vypouští ustanovení písmene b).
Dosavadní ustanovení písmene c) se označuje jako ustanovení
písmene b).
- 3 -
11. V § 36 odst. 2 se vypouštějí tato slova: "které příjmy
se zahrnují do vlastního příjmu dítěte. ".
Čl. II
Zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rol- 
níků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, ve znění zákona
č. 141/1965 Sb., o některých změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků, zákona č. 116/1967 Sb., o některých dal- 
ších změnách v sociálním zabezpečení družstevních rolníků, zá- 
kona č. 89/1968 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o sociál- 
ním zabezpečení družstevních rolníků a zákon o sociálním zabezpe- 
čení, zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení přídavků na děti a výchov- 
ného, zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, zákonného
opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 8/1982 Sb.,
o zvýšení mateřského příspěvku a o změnách v nemocenském zabezpe- 
čení, a zákona č. 148/1983 Sb., o sjednocení sazeb nemocenského,
se mění a doplňuje takto:
1.  V § 20 odst. 3 písm. b) se za slovo "umělců" vkládají tato
slova: "občanů poskytujících věcná plnění a výkony na zá-
kladě povolení národního výboru".
2.  V § 20 odst. 3 se vypouští ustanovení písmene f).
Dosavadní ustanovení písmene s) se označuje jako ustanovení
písmene f).
3. V § 24 se slova "kromě pracovních příjmů nemá jinak zajištěnu
obživu a ani nežije" nahrazují slovem "nežije-li".
4. V § 26 odst. 1 se na konci připojují tato slova: "anebo jiné
osoby".
- 4 -
5. § 31 odst. 2 zní:
"(2)  Po skončení  povinné  školní  docházky   se  děti  uve- 
dené  v   předchozím  odstavci   považují  za nezaopatřená, nej- 
déle však do  dosažení  26   let, jestliže
a)   se  soustavná   připravují  na  budoucí  povolání  studiem
anebo  předepsaným výcvikem, nebo
b)   se  nemohou připravovat na  budoucí  povolání nebo být
zaměstnány  pro nemoc, nebo
c) pro dlouhodobá nepříznivý zdravotní stav jsou neschopny
se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo jsou
schopny  se   na  ně   připravovat   jen  za  mimořádných   podmínek,
anebo
d)   pro  dlouhodobě  nepříznivý zdravotní  stav   jsou neschopny
vykonávat   soustavné  zaměstnání  nebo výkon  takového za- 
městnání  by vážně  zhoršil  jejich  zdravotní  stav, ",
6. § 32 včetně nadpisu znít
"§   32
Vyloučení  nároku
Přídavky  na děti   se  neposkytují  na děti  družstevníka,
na něž náleží výchovné  k důchodu nebo kterým  se  poskytuje
invalidní  důchod. ".
7,   V §   34   odst. 2  se vypouštějí  tato  slova: "a že  se mu neposky- 
tuje   invalidní  důchod".
8, V § 37 odst. 3 se vypouští druhá věta*
- 5 -
9. § 37 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Ochranná lhůta zaniká ode dne vzniku nároku
z nemocenského pojištění, popř. zabezpečení podle
jiných předpisů nebo ode dne, od něhož se poskytuje
starobní nebo invalidní důchod. ".
10. V § l42a se vypouští ustanovení písmene b).
Dosavadní ustanovení písmene c) se označuje jako
ustanovení písmene b).
Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září 1984.
-    6    -
Důvodová        zpráva
Dokument   o  dalším  rozvoji   čs. výchovně  vzdělávací
soustavy, schválený  předsednictvem ÚV KSČ  a usneseními   vlády
ČSSR a vládami   republik v   roce   1976, stanovil   zásady   přestavby
základního a  středního  školství. Těmito  zásadami   bylo  stano- 
veno, aby  v   rámci   přípravy  dělnického  dorostu   bylo ve   stále
většin: rozsahu umožněno  získání  úplného  středního vzdělání
ve   středních  odborných  učilištích  a uloženo   funkčně   i   obsaho- 
vě  sbližovat všechny   formy   středního vzdělání  tak, aby všichni
absolventi   měli   stejnou  možnost  získat  další vzdělání.
Z   těchto   zásad vychází   zákon   o   soustavě   základních  a
středních   škol   (školský  zákon), podle  něhož už   od 1. září   1984
nebudou uzavírány  učební   poměry a  žáci   středních   odborných
učilišť   budou mít   stejné   právní  postavení   jako  žáci   ostatních
středních škol. Tuto  skutečnost   je  třeba  promítnout  do  podmí- 
nek výplaty   přídavků na děti   z  nemocenského   pojištění  pracov- 
níků a  ze   zabezpečení  družstevních  rolníků v   nemoci   a  zabezpe- 
čení  matky  a  dítěte. Těžiště  navrhované  úpravy   v   oblasti   ne- 
mocenského  zabezpečení  pracujících  spočívá  proto v  realizaci
uvedených   změn a  dále  ve   zrušení   hranice   příjmu  rozhodného
pro výplatu  některých  dávek  na  děti,
K jednotlivým ustanovením
V  souvislosti   s  novou úpravou  zabezpečení  v  nemoci  a
zabezpečení  matky  a  dítěte   občanů  poskytujících   služby   na
základě   povolení  národního výboru, se   do výčtu  dob  hodnoce- 
ných  pro  splnění   podmínky   pro   peněžitou   pomoc  v  mateřství
doplňuje   i   doba   této   činnosti   (čl. I   bod  1, čl. II   bod  l).
- 7 -
Návrhem zákona se upravuje i započet dob rozhodných
pro vznik nároku na peněžitou pomoc v mateřství. Podle
vyhlášky Ústřední rady odborů č. 165/1979 Sb., o nemocenském
pojištění některých pracovníků a o poskytování dávek nemo- 
cenského pojištění občanům ve zvláštních případech, je sta- 
novena účast na nemocenském pojištění všem žákyním středních
škol. Novelou této vyhlášky vyhláškou č. 155/1983 Sb. je od
1. 9. 1984 upravena nově účast na nemocenském pojištění žáků
středních škol.
S ohledem na nový školský zákon vzniká účast na nemocen-
ském pojištění ukončením základní školy, t. j. v době, kdy trvá
ještě povinná školní docházka. Dosavadní úprava, podle níž se
do doby 270 dnů započítává doba, kdy žena "studovala po skon- 
čení povinné školní docházky", je uvedenými novějšími úpravami
překonána, a proto se podle návrhu bude hodnotit jako doba
účasti na nemocenském pojištění (čl. I bod 2, čl. II bod 2).
Předloženým návrhem se dále sjednocuje vymezení pojmu
"osamělá pracovnice" pro účely peněžité pomoci v mateřství a
mateřského příspěvku tím, že se pro účely peněžité pomoci
v mateřství nebude nadále zkoumat, zda kromě pracovních příjmů
nemá žena jinak zajištěnu obživu (zkoumání této podmínky je
obtížně zjistitelné) a umožňuje se přerušení poskytování peně- 
žité pomoci v mateřství z důvodu závažného dlouhodobého onemoc- 
nění matky i tehdy, jestliže dítě musí být z tohoto důvodu
v péči jiné osoby (čl. I bod 3 a 4, čl. II bod 3 a k).
Podle dosavadní úpravy se vyplácí přídavky na děti po
skončení povinné školní docházky, při splnění ostatních pod- 
mínek, jen jestliže hrubý příjem dítěte nepřesáhne v měsíci
780 Kčs. Do hrubého vlastního příjmu dítěte se započítává mzda,
odměna, náhrada mzdy a jiné opakující se příjmy náležející
- 8 -
dítěti, avšak vylučuje se stipendium, a to bez ohledu na
jeho výši. Tím dochází k určitému znevýhodnění mládeže při- 
pravující se na dělnická povolání, protože sledování vlast- 
ního příjmu dítěte má v podstatě praktický význam Jen u této
skupiny mládeže. S připravovanou změnou v právním postavení
žáků středních učilišť by se tato disproporce ještě zvětšila.
Aby se zamezilo takovému nežádoucímu důsledku, který
by nebyl v souladu se záměry školské přestavby, navrhuje se
zrušit hranici příjmu rozhodnou pro přiznání přídavků na dě- 
ti (či. I bod 5, čl, II bod 5), Přídavky se tak budou posky- 
tovat na nezaopatřené děti po dobu soustavné přípravy dítěte
na budoucí povolání nebo pokud se dítě nemůže na toto povolá- 
ní připravovat ze zdravotních důvodů bez ohledu na výši jeho
příjmu. Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání,
kterou vymezují prováděcí předpisy se přitom považuje zejmé- 
na příprava v pracovním poměru, studium na školách, s výjim- 
kou studia externího, dálkového, večerního apod.
Vedle zrušení uvedené hranice se návrhem upřesňují pod- 
mínky poskytování přídavků na děti po skončení povinné škol- 
ní docházky, jestliže se dítě nemůže připravovat na budoucí
povolání vzhledem ke svému zdravotnímu stavu. Shodně jsou sta- 
noveny podmínky pro poskytování výchovného k důchodům ze so- 
ciálního zabezpečení a sirotčího důchodu,
V návaznosti na zrušení hranice vlastního příjmu dítěte
je třeba řešit souběh nároků na přídavky na děti a invalidní
důchod, Aby z prostředků sociálního zabezpečení nedocházelo
k dvojímu plnění při téže sociální situaci, nebudou se přídav- 
ky na děti poskytovat na dítě, na které bude náležet invalidní
důchod (čl. I bod 6 a 7, čl. II bod 6 a 7).
- 9 -
Z úpravy zrušení hranice vlastního příjmu dítěte roz- 
hodného pro výplatu přídavků na dšti vyplývají změny zmocňo- 
vacích ustanovení (čl. I bod 9 až 11, čl. II bod 8), popř,
změny dalších ustanovení, kde Je třeba provést úpravu dosa- 
vadního znění (čl. I bod 8).
Navrhovanou úpravou týkající se ochranné lhůty se sjed- 
nocují podmínky pro její zánik u pracovníků v pracovním pomě- 
ru a členů jednotných zemědělských družstev a současně se
zjednoduší administrativní agenda úřadů důchodového zabezpeče- 
ní v případech, kdy by po přiznání nemocenského bylo třeba
zastavovat výplatu starobního důchodu.
Další změny znamenají upřesnění dosavadní úpravy, zejmé- 
na s ohledem na nový školský zákon.
Finanční dopad
Navrhovaná úprava si vyžádá zvýšení nákladů zhruba
o 66 miliónů Kčs ročně (z toho v ČSR 43 mil. Kčs a v SSR 23 mil.
Kčs). Pokud jde o zdroje úhrady navržených opatření, je nutno
v roce 1984 volit formu pokrytí z úspor prostředků, ať již
v oblasti výdajů na sociální zabezpečení nebo celkových úspor
státních rozpočtů republik a přihlédnout k tomu případně při
finančním vypořádání za rok 1984.
- 10 -
Pokud jde o administrativní náročnost, přinese
navrhovaná úprava značné zjednodušení, zejména pokud jde
o zrušení hranice příjmu rozhodného pro výplatu přídavků
na děti Odpadne každoměsíční sledování těchto příjmů a
podávání hlášení příslušným orgánům vyplácejícím tyto dáv- 
ky.
V Praze dne 3. května 1984
 
 

