FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
116
Návrh
Usnesení Sněmovny národů
k tématu "Vysoká kvalita výchovy a vzdělanosti - předpoklad
dalšího vzestupu rozvinuté socialistické společnosti"
Sněmovna  národů  Federálního shromáždění ČSSR
projednala  na své 3. schůzi dne 25. října 1983 zprávu
místopředsedy vlády ČSSR s. Matěje Lúčana k tématu "Vysoká kvali- 
ta výchovy a vzdělanosti - předpoklad dalšího vzestupu rozvinuté
socialistické společnosti" a vyslovuje s ní souhlas.
XVI. sjezd KSČ stanovil, že socialistická výchova a vzdělání
je mimořádně závažným společenským úkolem.
Progresivní uplatňování vědeckotechnického rozvoje, postupné
prosazení kvalitativních změn v charakteru společenské práce, so- 
cialistického způsobu života, tvůrčí řešení všech náročných úkolů
rozvinuté socialistické společnosti, vyžadují stále vyšší nároky
na výchovu a vzdělání člověka.
Naše společnost pod vedením Komunistické strany Českosloven- 
ska pečuje o výchovu všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti,
o neustálé prohlubování socialistického uvědomení mladé generace
a všech našich pracujících. Významné místo přitom zaujímá výchova
k vědeckému světovému názoru, socialistickému vlastenectví a pro-
letářskému internacionalismu.
Socialistická výchova a vzdělání musí proto být soustavným
každodenním úkolem školy, rodiny, orgánů státní moci všech stupňů,
společenských organizací Národní fronty, zejména SSM a ROH, jed- 
notného působení celé naší společnosti.
1117
- 2 -
I. konstatuje, že
rozvoj československého školství, které je základem vzdě- 
lanosti obou našich národů a všech národností se uskuteč-
ňuje v souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa a s dokumentem "Další rozvoj československé
výchovně vzdělávací soustavy",
- úkoly vyplývající z tohoto základního Dokumentu se plánovi- 
tě plní. Realizace první etapy obsahové i organizační pře- 
stavby školské soustavy ověřila a potvrdila správnost její
koncepce. Na všech typech škol došlo a dochází k obsahovým
a organizačním změnám. Úspěšně se dokončuje přestavba zá-
kladních škol a probíhá intenzívní příprava k zahájení pře- 
stavby na středních školách. Vytváří se předpoklady pro za- 
vedení desetileté povinné školní docházky, aby všechna mlá- 
dež mohla získat střední vzdělání.
Úspěšně se daří prohlubovat polytechnický charakter našeho
školství, zejména gymnázií. Pokračuje organizační a obsaho- 
vá přestavba učňovského školství spojená s výstavbou střed- 
ních odborných učilišt pro kvalifikovanou přípravu dělnic- 
kého dorostu. Připravuje se nový zákon o. soustavě základních
a středních škol, který bude kodifikovat všechny zásadní;
obsahové i organizační změny vyplývající z Dokumentu a ově-
řené praxí. Postupně se zkvalitňuje příprava vysokoškolské
mládeže, její politická a odborná úroveň, rozšiřuje se spo- 
jení vysokých škol se životem,                                            
-  dosavadní výsledky realizace Dokumentu jsou dílem mimořád- 
ného úsilí široké fronty školských pracovníků, zejména pe- 
dagogických sborů i výsledkem pochopení a úsilí pracovníků
mimoškolské sféry,
přes pozitivní výsledky, jichž se při budování nové výchov- 
ně vzdělávací soustavy dosáhlo, z poslaneckých průzkumů se
zjistily i nedostatky týkající se některých problémů obsa- 
hových a kádrových, zejména v oblasti základních škol,
1118
- 3 -
výchovných zařízení a úrovně odborné výchovy, problematiky
plánování a rozmísťování absolventů škol i materiálního
a technického zabezpečení.
Tyto nedostatky je třeba postupně řešit a odstraňovat.
II. vyslovuje  podporu vládě Československé
socialistické republiky a všem státním a hospodářským orgá- 
nům, který se podílejí na zabezpečování závažných úkolů so- 
cialistické výchovy a vzdělání:
III. doporučuje      vládě Československé  socialistické re- 
publiky, aby ve své činnosti
- vytvářela ve spolupráci s vládou České socialistické re- 
publiky a vládou Slovenská socialistické republiky podmín-
Jcy pro další plánovité a cílevědomé uskutečňování dlouho-
dobého komplexního programu rozvoje výchovy a vzdělání
v ČSSR zakotvení v dokumentu "Další rozvoj československé
výchovně vzdělávací soustavy" s tím, aby se do výchovy
a vzdělání na školách a učilištích promítly nové, aktuál- 
ní problémy, zejména závěry 8. zasedání ÚV KSČ o urychle- 
ní vědeckotechnického rozvoje,                                        
- věnovala trvale velkou pozornost dalšímu růstu vzdělanost-
ní úrovně lidu, zdokonalení metodiky plánování, zvýšení
úrovně přípravy, rozmísťování a efektivnějšímu využívání
absolventů škol na pracovištích jako důležitému předpokla- 
du plnění náročných úkolů hospodářského a sociálního roz- 
voje naší země,
- dbala na efektivní spolupráci vysokých skol s Českosloven- 
skou akademií věd a uplatňování nejnovějších poznatků vě- 
dy při výchově vysokoškolských studentů,
1119.
- 4 -
- ověřovala jak federální ministerstva a ústřední úřady zajiš-
tují obsahovou a organizační výstavbu středních odborných
učilišť pro kvalifikovanou přípravu dělnického dorostu,
- do připravovaného zákona o soustavě základních a středních
škol promítla z praxe ověřené poznatky výborů sněmoven 
k návrhu zásad tohoto zákona,                                                 
- a v Činnosti federálních ministerstev využila jednání Sněmov- 
ny národů, poznatků, námětů výborů obsažených ve zpravodaj-
ské zprávě a v Souhrnné závěrečné zprávě z poslaneckých
průzkumů.
IV. a) oceňuje
činnost poslanců Sněmovny národů, kteří ve spolupráci s po- 
slanci Sněmovny lidu, České národní rady a Slovenské národ- 
ní rady, pracovníky státních a společenských orgánů dlouho- 
době ověřovali stav výchovy a vzdělání mladé generace a pra- 
cujících a dali k dispozici své poznatky a náměty;
b) u k l á d á                                                                             
poslancům Sněmovny národů, aby na svých pracovištích a mezi 
svými voliči působili k všestrannému plnění úkolů v socialis- 
tické výchově a vzdělání podle závěrů XVI. sjezdu Komunistce -
ke strany Československa;
c) v y z ý v á
všechny pedagogy a vychovatele, dobrovolné pracovníky s mlá- 
deží, řídící pracovníky státních, společenských a hospodář- 
ských orgánů, aby prohlubovali svoje působení na socialistic- 
kou výchovu a vzdělanost pracujících, zejména mladé generace
a podněcovali jejich iniciativu při plnění náročných úkolů
rozvinuté socialistické společnosti.
1122

