- 42 -

- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 291/1980 o reali-
zaci- souboru opatření k snížení mírné spotřeby paliva na výro-
bu elektřiny;

- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 292/80 o progra-
mu zajištění potřeby měřicí a regulační techniky pro měření,
regulováni a hodnocení potřeby paliv a energie na období 7. a
8. pětiletky;

- usnesení vlády ČSSR č. 293/1980 k zabezpečení technické-
ho rozvoje vozidlového parku silniční užitkové dopravy v období
1981 - 1985 a výhleden do r. 1990;

- usnesení vlády ČSSR č. 62/1981 o shromažďování, výkupu,
regeneraci a ostatním zužitkování upotřebených minerálních olejů;

- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 147/1981 o převo-
du vybraných kondenzačních elektráren na teplárenský provoz

po r. 1985;

- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 201/1981 o komplex-
ním programu rekonstrukcí, obnovy a výstavby malých vodních
elektráren.

4. 2 Dopracování státní cílového programu 02

Vláda ČSSR svým usnesením č. 339 ze 26. listopadu 1981
přijala soubor technických, ekonomických, organizačních a administra-
tivních opatření pro oblast spotřeby pevných i ušlechtilých paliv,
tepla a pohonných hmot. Současně bylo ministru pro technický a in-
vestiční rozvoj uloženo vypracovat do 31. března 1982 konečný ná-
vrh státního cílového programu 02 - Racionalizace spotřeby a využi-
tí paliv a energie na 7. pětiletku. Do konečného návrhu programu
bude zahrnuto zhodnocení plnění technických, strukturálních a prů-
řezových opatření ke zvýšení úspor a snížení spotřeby paliv a ener-
gie, spolu se zajištěním materiálně-technické základny výroby pro
realizaci racionalizačních akcí.


- 43 -

Toto zhodnocení bude provedeno zejména ve směrech zabez-
pefiení výroby a užití výkonové polovodičové techniky, progre-
sivní světelné techniky, regulační a měřící techniky pro vytá-
pění a přípravu teplé užitkové vody. Kromě toho bude analyzo-
váno zvýšení parametrů energetické úrovně vybraných spotřebičů,
jako jsou kotle, pece, sušárny, kompresory, eletromotory, čerpadla,
osobní a nákladní automobily a některé spotřebiče pro domácnost.

V další části má být posouzeno zavedení výroby zařízení
pro individuální otop a ústřední vytápění, výroba zařízení na spa-
lování dřeva a dřevních odpadů a výroba kotlů pra spalování pra-
chových a méně hodnotných paliv.

Samostatná část bude věnována zlepšení tepelné izolačních
vlastností obvodových plášťů obytných budov, zavádění výroby a uži-
tí tepelně izolačních a žáruvzdorných materiálů a možnostem pro-
vádění dodatkových tepelných izolací stávajících obytných budov.
Posouzena bude i možnost využití netradičních energetických zdro-
jů, včetně využití nízkopotenciálního tepla pomocí tepelných čerpa-
del, koncepce výroby bioplynu a některá další opatření.

Součástí konečného návrhu SCP 02 bude i:

- posouzení vývoje měrných spotřeb paliv a energie u vy-
braných energeticky náročných výrobků,

- zhodnocení přínosů technického rozvoje ke snížení energe-
tické náročnosti výrobní i nevýrobní sféry;

- aktualizace společenských nákladů na získání palivoenerge-
tických zdrojů,

- návrh postupu na řešení rozvoje materiální základny k za-
bezpečení úspor a vyššího využití paliv a energie i nových energe-
tických zdrojů při spolupráci ČSSR, SSSR a NDR.


- 44 -

4. 3 Připravované návrhy zákonů z oblasti paliv a energie

Do konce roku 1982 bude předložen návrh zákona o výrobě,
rozvodu a spotřebě tepla.

Přijetím navrhovaného zákona se vhodné doplní stávající
zákony č. 79/1957 Sb. o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny
a č. 7/1960 Sb. o výrobě, rozvodu a využití topných plynů. Tím
se dosáhne zákonné úpravy základních odvětvi energetického
hospodářství státu na jednotných principech.

Na základě usnesení vlády ČSSR ze dne 9. července 1981
č. 190 o opatřeních ke zdokonalení kontrolního systému je připra-
vován návrh zásad novely zákona o Státní energetické inspekci.

Cílem tohoto opatření je zvýšit účinnost a objektivitu
práce a posílit postávání Státní energetické inspekce.


- 45 -

5. ZÁVĚR

Úspěšné plnění záměrů stanovených v návrhu 7. pětiletého
plánu hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1981 - 1985
vyžaduje důsledné prosazování růstu efektivnosti ekonomiky, úspor
ve spotřebě paliv, energie a kovů, zvýšení kvality veškeré práce
a postupné provedení některých potřebných strukturálních změn.

V oblasti bilance paliv a energie jsou v plánu stanoveny
konkrétní úkoly zejména k dosažení jejich úspor. Je to dáno tím,
že tuzemské energetické zdroje jsou omezené a nekomplexní. Získá-
vání těchto zdrojů na zahraničních trzích je stála obtížnější pře-
devším v důsledku trvale rostoucích cen. Např. cena ropy z oblasti
Středního východu vzrostla za posledních 12 let více než 23krát.
Na straně spotřeby je stanovena odpovědnost za snižování energe-
tické náročnosti a za lepší zhodnocování dostupných zdrojů paliv
a energie.

Prudký vzestup cen paliv a energie na kapitalistických
trzích se s ohledem na dohodnutý princip tvorby cen ve výměně
zboží mezi socialistickými zeměmi, odkud dovážíme - především
ze SSSR - prakticky veškerá palivo energetická zdroje, projevil
v 6. pětiletce jen v omezeném rozsahu. Dokládá to mino jiné
i přehled o změnách nákupních cen prvotních energetických
zdrojů uvedených v části 1. 2. 2 této zprávy.

Naše ekonomika se změněným podmínkám ve vnějších vztazích
začala přizpůsobovat později a pomaleji než by odpovídalo tempu,
jakým narůstají zhoršující faktory. V podceňování těchto změn
sehrála negativní úlohu i skutečnost, že 5. pětiletka byla u nás
v podstatně obdobím energetického dostatku. Ani v průběhu 6. pě-
tiletky nebylo nutno jednotlivé kategorie odběratelů výrazně
omezovat.


- 46 -

Tím složitější bude pro nás dosáhnout toho, aby se
palivy a energií začalo velmi přísné hospodařit a šetřít. Bude
nutno přitom uskutečnit rozsáhlé strukturální změny ve spotřebě
jednotlivých druhů paliv a energie, v souladu s vývojem jejich
reálných zdrojů. Jedná se především o vytěsňování tekutých paliv
z výroby elektřiny a tepla.

Stěžejním úkolem nejbližší budoucnosti je snižování
celkové energetické náročnosti národního hospodářství. Jde pře-
devším o zvýšení efektivnosti ekonomiky v celém jejím průřezu
a postupnou směnu struktury ve prospěch energeticky méně nároč-
né produkce. Rozhodující úlohu má v tomto smyslu cílevědomé úsi-
lí o zvyšováni technické úrovně a kvality všech výrobků, zvýše-
né využívaní základních fondů při současném snižování materiá-
lové náročnosti výroby a zavedení energeticky méně náročných
technologii.

Návrh státního cílového programu "Racionalizace spotřeby
a využití paliv a energie" se v tomto smyslu stává nedílnou,
klíčovou a naprosto nezastupitelnou součásti koncepčního řešení
hospodářského rozvoje ČSSR v letech 7. pětiletky.


PŘÍLOHY

1. Vývoj ceny ropy na světových trzích od roku 1970 do ro-
ku 1981

2. Základní ukazatele SCP 02 - racionalizace spotřeby a využi-
tí paliv a energie - tabulky č. 1 - 6

3. Těžba černého uhlí

4. Těžba hnědého uhlí a lignitu

5. Výroba elektrické energie v ČSSR ve vztahu k využitelnému
hydroenrgetickému potenciálu

6. Spotřeba uhlí podle odvětví v roce 1981

7. Spotřeba elektrické energie podle odvětví v roce 1981
B. Spotřeba zemního plynu podle odvětví v roce 1981

9. Spotřeba svítiplynu podle odvětví v roce 1981


Vývoj ceny ropy na světových trzích od roku 1970 do roku 1981
/v US $ za tunu/

 

Těžká ropa

Lehká ropa

1970

9, 41

9, 96

1971

12, 16

12, 91

1972

13, 03

14, 01

1973

18, 03

19, 47

1974

68, 35

70, 51

1975

75, 08

77, 14

1976

81, 59

84, 89

1977

89, 56

91, 45

1978

88, 83

93, 66

1979

129, 67

131, 57

1980

215, 82

216, 68

1981 /k 31. 1. /

232, 19

244, 48


Základní ukazatele SCP 02 "Racionalizace spotřeby a využití
paliv a energie v 7. pětiletce"

V tabulkách č. 1 a 6 jsou uvedeny úspory paliv a ener-
gie, které mají být dosaženy v průmyslových resortech, v rámci
krajů a hlavních měst Prahy a Bratislavy realizaci dílcích
státních cílových programů v jednotlivých letech 7. pětiletky.
Současně je uvedena i výše účelově vázaných investičních a de-
vizových prostředků, které realizaci těchto úspor podmiňují.

V tabulkách jsou v jednotlivých sloupcích uvedeny
následující údaje:

- sloupec 1 - resorty a územní celky

- sloupec 2 - úspory paliv a energie v tis. tun měrného paliva

/tis. tmp/

Ve sloupcích 3-7 jsou zahrnuty objemy účelově váza-
ných investičních prostředků /v mil. Kčs/, z toho:

- sloupec 3 - stavby s rozpočtovými náklady nad 10 mil. Kčs

- sloupec 4 - stavby a rozpočtovými náklady od 2 do 10 mil. Kčs

- sloupec 5 - stavby s rozpočtovými náklady do 2 mil. Kčs a stro-

je a zařízení nezahrnutá do rozpočtu

- sloupec 6 - celková výše devizových prostředků

- sloupec 7 - devizové prostředky na dovoz z nesocialistických

zemí


Tabulka 6. 1

Základní ukazatele SCP 02 pro 7. pětiletku
(návrh MTIR)

1

i

3

4

5

6

7

ČSSR celkem

12 581, 6

5 549, 2

640. 2

10 722, 0

886, 0

732, 9

resorty celkem

10 742, 7

4 678, 7

806. 8

9 302. 3

867. 5

722, 0

FMPZ DSCP 1

2 375, 3

2 218, 6

21, 2

1 381, 9

15, 5

15, 5

FMHTS DSCP 2+3

2 944. 5

758, 5

19. 2

1 045, 6

138, 5

118, 9

FNVS DSCP 3

649. 0

88, 0

37, 7

1 637, 8

0. 2

-

FMEP DSCP 3

130, 4

369, 8

30. 0

265, 8

133. 6

96, 0

FMD DSCP 7

227, 0

-

.

65. 8

-

-

HP ČSR DSCP 4

1 901, 0

75, 4

-

1 711, 5

359. 6

288, 5

MF ČSR DSCP 4

898. 3

230. 1

62. 1

349. 4

52. 8

50. 1

MS v ČSR DSCP 3

927. 9

301. 9

128. 9

1 018. 7

1. 1

0, 1

MS v SSR DSCP 5

221, 1

605. 4

32. 2

234. 8

194. 5

146, 0

MZVž DSCP 6

929, 0

-

356. 3

1 204, 9

11, 7

6, 9

MZVŽ SSR DSCP 6

343, 6

31. 0

119. 2

386. 1

-

-

KNV celkem

1 838. 9

870. 5

63. 4

1 389, 7

18, 5

10, 9

DSCP 8

           

Praha

179. 9

-

-

219, 3

-

-

Stredočeský

126, 4

-

-

100. 3

-

-

Jihočeský

99. 1

-

-

192. 7

0. 9

0, 5

Západočeský

113, 1

-

-

32. 7

-

-

Severočeský

157. 5

-

-

58. 0

-

-

Východočeský

119. 6

253. 1

33, 4

289. 1

7, 4

7, 4

Jihomoravský

223. 8

322. 5

-

95, 6

8. 6

1. 6

Severomoravský

222. 1

-

-

85, 0

-

-

Bratislava

74, 3

-

-

27. 7

-

-

Západoslovenský

100. 0

-

30. 0

76, 4

-

-

Středoslovenský

170. 6

117, 0

-

47, 0

-

-

Východoslovenský

172. 9

177. 9

-

165, 9

2. 0

2. 0


Tabulka č. 2

Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1981
(plán)

 

2

3

4

5

6

7

ČSSR celkem

2 178, 0

429. 6

199. 9

1 418, 2

217, 9

161, 5

resorty celkem

1 939, 0

429. 6

199, 0

1 200. 7

216, 4

160, 5

FMPE

432. 0

105. 0

8, 8

1. 9

-

-

MHTS

463. 0

-

-

50. 6

12, 0

12, 0

MVS

110, 0

-

13. 4

309, 2

0, 2

-

nap

26. 0

-

10. 0

165, 8

111, 1

82, 7

FMD

37. 0

-

-

13, 8

-

-

MP ČSR

295, 0

20, 7

-

274, 5

73, 2

51, 2

MP SSR

282, 0

10. 5

-

19, 4

9. 8

9. 8

MSv ČSR

90. 0

93, 3

102, 8

57, 2

1. 1

0, 1

MSv SSR

35, 0

200, 1

-

21, 8

4. 1

4, 1

MZVž ČSR

102, 0

-

21. 5

220, 6

4. 9

0, 1

MZVž SSR

67. 0

-

43, 4

65. 9

-

-

KNV celkem

239, 0

-

-

217, 5

1. 9

1. 5

Praha

26, 7

-

-

11, 3

-

-

Středočeský

16, 7

-

-

21, 0

-

-

Jihočeský

13, 5

-

-

39, 8

0. 5

0, 5

Západočeský

15, 7

-

-

6, 4

-

-

Severočeský

21. 1

-

-

7, 0

-

-

Východočeský

14, 0

-

-

50, 8

-

-

Jihomoravský

25. 9

-

-

5. 5

1. 0

1, 0

Severomoravský

29, 5

-

-

17, 5

-

-

Bratislava

10, 9

-

-

5. 6

-

-

Západoslovenský

20, 6

-

-

10, 2

-

-

Středoslovenský

22, 0

-

-

12, 0

-

-

Východoslovenský

22. 4

-

-

30, 4

-

-


Tabulka č. 3

Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1982
(plán)

1

2

::::: 3:::::

:::: 4:::::

5

6

7

ČSSR celkem

2 527. 3

99, 2

172. 0

1 967, 1

160. 4

152. 2

resorty celkem

2 216, 7

99. 2

172, 0

1 699. 6

160. 4

152. 2

FMPS

536, 3

   

200, 0

15. 5

15. 5

FMHTS

612. 9

-

6. 6

110. 0

9. 5

9. 5

m

140. 0

-

10. 4

380. 6

-

-

MB

26, 4

-

20, 0

82, 0

-

-

FMD

39. 0

-

-

19. 0

 

-

v ta

378, 0

-

-

360, 0

110. 3

102. 1

MP SSR

130. 3

-

22, 0

99, 0

12. 2

12. 2

MSv ČSR

121, 9

68. 2

14, 5

195, 9

-

-

MSv SSR

45. 1

 

-

35. 0

6. 8

6. 8

MZVŠ ČSR

118. 0

-

48. 7

212. 3

6, 1

6. 1

MZVŠ SSR

69. 6

31. 0

49. 8

66. 2

-

-

KNV celkem

310, 6

-

30. 0

237. 5

-

-

Praha

31. 1

   

13, 5

   

Středočeský

21. 5

-

-

20. 0

-

-

Jihočeský

18. o

-

-

39. 0

-

 

Západočeský

19. 6

-

-

6. 5

-

-

Severočeský

29. 8

-

-

13. 0

-

 

Východočeský

19. 6

-

-

53. 0

-

 

Jihomoravský

38, 0

-

-

16. 5

-

-

Severomoravský

38. 0

-

-

17. 0

-

-

Bratislava

11. 7

   

6. 0

   

Západoslovenský

29. 9

-

30. 0

14. 5

-

-

Stredoslovenský

27. 6

   

5. 0

-

 

Východoslovenský

29. 6

-

-

33, 5

-

-


Tabulka č. 4

Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1983
(návrh FMTIR)

1

2

3

4

5

6

7

ČSSR celkem

2583, 0

1 969. 5

196, 8

2 411, 8

181, 7

141, 5

rezorty celkem

2 240, 0

1 352, 1

196, 8

2 157, 0

172. 1

139. 5

FMPE

485, 0

609, 3

-

500, 0

-

-

FMHTS

970, 0

122, 0

12, 6

295, 0

24, 0

23, 5

FMVS

128, 0

88, 0

13, 9

316. 0

-

-

FMTP

26. 0

347, 0

-

22, 0

20, 7

12. 5

FMD

45, 0

-

-

10, 0

-

-

MP ČSR

496. 0

29, 7

-

406, 0

102, 6

88, 9

MP SSR

184, 0

94. 6

32, 6

81, 0

16. 1

13, 4

MSv ČSR

98. 0

61. 5

-

160, 0

-

-

MSv SSR

39, 0

-

12, 0

91, 0

8, 5

1, 0

MZVš ČSR

100. 0

-

80, 7

220, 0

0. 2

0. 2

MZVž SSR

69. 0

-

5, 0

54. 0

-

-

KMV celkem

343. 0

617, 4

-

294, 8

9. 6

2, 0

Praha

33. 9

   

18, 6

   

Středočeský

24. 4

   

19, 8

   

Jihočeský

19, 0

   

38, 0

   

Západočeský

21, 4

   

6, 5

   

Severočeský

28, 3

   

12, 0

   

Východočeský

22, 7

   

94, 8

   

Jihomoravský

42, 7

322, 5

 

23, 1

7. 6

-

Severomoravský

42, 5

   

17. 0

   

Bratislava

12, 7

   

5. 7

   

Západoslovenský

33, 2

   

14. 6

   

Středoslovenský

30, 5

117, 0

 

10. 0

   

Východoslovenský

32, 1

177, 9

-

34, 7

2. 0

2. 0


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP