- 42 -
- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 291/1980 o reali-
zaci- souboru opatření k snížení mírné spotřeby paliva na výro-
bu elektřiny;
- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 292/80 o progra-
mu zajištění potřeby měřicí a regulační techniky pro měření,
regulováni a hodnocení potřeby paliv a energie na období 7. a
8. pětiletky;
- usnesení vlády ČSSR č. 293/1980 k zabezpečení technické-
ho rozvoje vozidlového parku silniční užitkové dopravy v období
1981 - 1985 a výhleden do r. 1990;
- usnesení vlády ČSSR č. 62/1981 o shromažďování, výkupu,
regeneraci a ostatním zužitkování upotřebených minerálních olejů;
- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 147/1981 o převo-
du vybraných kondenzačních elektráren na teplárenský provoz
po r. 1985;
- usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 201/1981 o komplex-
ním programu rekonstrukcí, obnovy a výstavby malých vodních
elektráren.
4. 2 Dopracování státní cílového programu 02
Vláda ČSSR svým usnesením č. 339 ze 26. listopadu 1981
přijala soubor technických, ekonomických, organizačních a administra-
tivních opatření pro oblast spotřeby pevných i ušlechtilých paliv,
tepla a pohonných hmot. Současně bylo ministru pro technický a in-
vestiční rozvoj uloženo vypracovat do 31. března 1982 konečný ná-
vrh státního cílového programu 02 - Racionalizace spotřeby a využi-
tí paliv a energie na 7. pětiletku. Do konečného návrhu programu
bude zahrnuto zhodnocení plnění technických, strukturálních a prů-
řezových opatření ke zvýšení úspor a snížení spotřeby paliv a ener-
gie, spolu se zajištěním materiálně-technické základny výroby pro
realizaci racionalizačních akcí.
- 43 -
Toto zhodnocení bude provedeno zejména ve směrech zabez-
pefiení výroby a užití výkonové polovodičové techniky, progre-
sivní světelné techniky, regulační a měřící techniky pro vytá-
pění a přípravu teplé užitkové vody. Kromě toho bude analyzo-
váno zvýšení parametrů energetické úrovně vybraných spotřebičů,
jako jsou kotle, pece, sušárny, kompresory, eletromotory, čerpadla,
osobní a nákladní automobily a některé spotřebiče pro domácnost.
V další části má být posouzeno zavedení výroby zařízení
pro individuální otop a ústřední vytápění, výroba zařízení na spa-
lování dřeva a dřevních odpadů a výroba kotlů pra spalování pra-
chových a méně hodnotných paliv.
Samostatná část bude věnována zlepšení tepelné izolačních
vlastností obvodových plášťů obytných budov, zavádění výroby a uži-
tí tepelně izolačních a žáruvzdorných materiálů a možnostem pro-
vádění dodatkových tepelných izolací stávajících obytných budov.
Posouzena bude i možnost využití netradičních energetických zdro-
jů, včetně využití nízkopotenciálního tepla pomocí tepelných čerpa-
del, koncepce výroby bioplynu a některá další opatření.
Součástí konečného návrhu SCP 02 bude i:
- posouzení vývoje měrných spotřeb paliv a energie u vy-
braných energeticky náročných výrobků,
- zhodnocení přínosů technického rozvoje ke snížení energe-
tické náročnosti výrobní i nevýrobní sféry;
- aktualizace společenských nákladů na získání palivoenerge-
tických zdrojů,
- návrh postupu na řešení rozvoje materiální základny k za-
bezpečení úspor a vyššího využití paliv a energie i nových energe-
tických zdrojů při spolupráci ČSSR, SSSR a NDR.
- 44 -
4. 3 Připravované návrhy zákonů z oblasti paliv a energie
Do konce roku 1982 bude předložen návrh zákona o výrobě,
rozvodu a spotřebě tepla.
Přijetím navrhovaného zákona se vhodné doplní stávající
zákony č. 79/1957 Sb. o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny
a č. 7/1960 Sb. o výrobě, rozvodu a využití topných plynů. Tím
se dosáhne zákonné úpravy základních odvětvi energetického
hospodářství státu na jednotných principech.
Na základě usnesení vlády ČSSR ze dne 9. července 1981
č. 190 o opatřeních ke zdokonalení kontrolního systému je připra-
vován návrh zásad novely zákona o Státní energetické inspekci.
Cílem tohoto opatření je zvýšit účinnost a objektivitu
práce a posílit postávání Státní energetické inspekce.
- 45 -
5. ZÁVĚR
Úspěšné plnění záměrů stanovených v návrhu 7. pětiletého
plánu hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1981 - 1985
vyžaduje důsledné prosazování růstu efektivnosti ekonomiky, úspor
ve spotřebě paliv, energie a kovů, zvýšení kvality veškeré práce
a postupné provedení některých potřebných strukturálních změn.
V oblasti bilance paliv a energie jsou v plánu stanoveny
konkrétní úkoly zejména k dosažení jejich úspor. Je to dáno tím,
že tuzemské energetické zdroje jsou omezené a nekomplexní. Získá-
vání těchto zdrojů na zahraničních trzích je stála obtížnější pře-
devším v důsledku trvale rostoucích cen. Např. cena ropy z oblasti
Středního východu vzrostla za posledních 12 let více než 23krát.
Na straně spotřeby je stanovena odpovědnost za snižování energe-
tické náročnosti a za lepší zhodnocování dostupných zdrojů paliv
a energie.
Prudký vzestup cen paliv a energie na kapitalistických
trzích se s ohledem na dohodnutý princip tvorby cen ve výměně
zboží mezi socialistickými zeměmi, odkud dovážíme - především
ze SSSR - prakticky veškerá palivo energetická zdroje, projevil
v 6. pětiletce jen v omezeném rozsahu. Dokládá to mino jiné
i
přehled o změnách nákupních cen prvotních energetických
zdrojů uvedených v části 1. 2. 2 této zprávy.
Naše ekonomika se změněným podmínkám ve vnějších vztazích
začala přizpůsobovat později a pomaleji než by odpovídalo tempu,
jakým narůstají zhoršující faktory. V podceňování těchto změn
sehrála negativní úlohu i skutečnost, že 5. pětiletka byla u nás
v podstatně obdobím energetického dostatku. Ani v průběhu 6. pě-
tiletky nebylo nutno jednotlivé kategorie odběratelů výrazně
omezovat.
- 46 -
Tím složitější bude pro nás dosáhnout toho, aby se
palivy a energií začalo velmi přísné hospodařit a šetřít. Bude
nutno přitom uskutečnit rozsáhlé strukturální změny ve spotřebě
jednotlivých druhů paliv a energie, v souladu s vývojem jejich
reálných zdrojů. Jedná se především o vytěsňování tekutých paliv
z výroby elektřiny a tepla.
Stěžejním úkolem nejbližší budoucnosti je snižování
celkové energetické náročnosti národního hospodářství. Jde pře-
devším o zvýšení efektivnosti ekonomiky v celém jejím průřezu
a postupnou směnu struktury ve prospěch energeticky méně nároč-
né produkce. Rozhodující úlohu má v tomto smyslu cílevědomé úsi-
lí o zvyšováni technické úrovně a kvality všech výrobků, zvýše-
né využívaní základních fondů při současném snižování materiá-
lové náročnosti výroby a zavedení energeticky méně náročných
technologii.
Návrh státního cílového programu "Racionalizace spotřeby
a využití paliv a energie" se v tomto smyslu stává nedílnou,
klíčovou a naprosto nezastupitelnou součásti koncepčního řešení
hospodářského rozvoje ČSSR v letech 7. pětiletky.
PŘÍLOHY
1. Vývoj ceny ropy na světových trzích od roku 1970 do ro-
ku 1981
2. Základní ukazatele SCP 02 - racionalizace spotřeby a využi-
tí paliv a energie - tabulky č. 1 - 6
3. Těžba černého uhlí
4. Těžba hnědého uhlí a lignitu
5. Výroba elektrické energie v ČSSR ve vztahu k využitelnému
hydroenrgetickému potenciálu
6. Spotřeba uhlí podle odvětví v roce 1981
7. Spotřeba elektrické energie podle odvětví v roce 1981
B. Spotřeba zemního plynu podle odvětví v roce 1981
9. Spotřeba svítiplynu podle odvětví v roce 1981
Vývoj ceny ropy na světových trzích od roku 1970 do roku 1981
/v US $ za tunu/
  |
Těžká ropa |
Lehká ropa |
1970 |
9, 41 |
9, 96 |
1971 |
12, 16 |
12, 91 |
1972 |
13, 03 |
14, 01 |
1973 |
18, 03 |
19, 47 |
1974 |
68, 35 |
70, 51 |
1975 |
75, 08 |
77, 14 |
1976 |
81, 59 |
84, 89 |
1977 |
89, 56 |
91, 45 |
1978 |
88, 83 |
93, 66 |
1979 |
129, 67 |
131, 57 |
1980 |
215, 82 |
216, 68 |
1981 /k 31. 1. / |
232, 19 |
244, 48 |
Základní ukazatele SCP 02 "Racionalizace spotřeby a využití
paliv a energie v 7. pětiletce"
V tabulkách č. 1 a 6 jsou uvedeny úspory paliv a ener-
gie, které mají být dosaženy v průmyslových resortech, v rámci
krajů a hlavních měst Prahy a Bratislavy realizaci dílcích
státních cílových programů v jednotlivých letech 7. pětiletky.
Současně je uvedena i výše účelově vázaných investičních a de-
vizových prostředků, které realizaci těchto úspor podmiňují.
V tabulkách jsou v jednotlivých sloupcích uvedeny
následující údaje:
- sloupec 1 - resorty a územní celky
- sloupec 2 - úspory paliv a energie v tis. tun měrného paliva
/tis. tmp/
Ve sloupcích 3-7 jsou zahrnuty objemy účelově váza-
ných investičních prostředků /v mil. Kčs/, z toho:
- sloupec 3 - stavby s rozpočtovými náklady nad 10 mil. Kčs
- sloupec 4 - stavby a rozpočtovými náklady od 2 do 10 mil. Kčs
- sloupec 5 - stavby s rozpočtovými náklady do 2 mil. Kčs a stro-
je a zařízení nezahrnutá do rozpočtu
- sloupec 6 - celková výše devizových prostředků
- sloupec 7 - devizové prostředky na dovoz z nesocialistických
zemí
Tabulka 6. 1
Základní ukazatele SCP 02 pro 7. pětiletku
(návrh MTIR)
1 |
i |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ČSSR celkem |
12 581, 6 |
5 549, 2 |
640. 2 |
10 722, 0 |
886, 0 |
732, 9 |
resorty celkem |
10 742, 7 |
4 678, 7 |
806. 8 |
9 302. 3 |
867. 5 |
722, 0 |
FMPZ DSCP 1 |
2 375, 3 |
2 218, 6 |
21, 2 |
1 381, 9 |
15, 5 |
15, 5 |
FMHTS DSCP 2+3 |
2 944. 5 |
758, 5 |
19. 2 |
1 045, 6 |
138, 5 |
118, 9 |
FNVS DSCP 3 |
649. 0 |
88, 0 |
37, 7 |
1 637, 8 |
0. 2 |
- |
FMEP DSCP 3 |
130, 4 |
369, 8 |
30. 0 |
265, 8 |
133. 6 |
96, 0 |
FMD DSCP 7 |
227, 0 |
- |
. |
65. 8 |
- |
- |
HP ČSR DSCP 4 |
1 901, 0 |
75, 4 |
- |
1 711, 5 |
359. 6 |
288, 5 |
MF ČSR DSCP 4 |
898. 3 |
230. 1 |
62. 1 |
349. 4 |
52. 8 |
50. 1 |
MS v ČSR DSCP 3 |
927. 9 |
301. 9 |
128. 9 |
1 018. 7 |
1. 1 |
0, 1 |
MS v SSR DSCP 5 |
221, 1 |
605. 4 |
32. 2 |
234. 8 |
194. 5 |
146, 0 |
MZVž DSCP 6 |
929, 0 |
- |
356. 3 |
1 204, 9 |
11, 7 |
6, 9 |
MZVŽ SSR DSCP 6 |
343, 6 |
31. 0 |
119. 2 |
386. 1 |
- |
- |
KNV celkem |
1 838. 9 |
870. 5 |
63. 4 |
1 389, 7 |
18, 5 |
10, 9 |
DSCP 8 |
  |   |   |   |   |   |
Praha |
179. 9 |
- |
- |
219, 3 |
- |
- |
Stredočeský |
126, 4 |
- |
- |
100. 3 |
- |
- |
Jihočeský |
99. 1 |
- |
- |
192. 7 |
0. 9 |
0, 5 |
Západočeský |
113, 1 |
- |
- |
32. 7 |
- |
- |
Severočeský |
157. 5 |
- |
- |
58. 0 |
- |
- |
Východočeský |
119. 6 |
253. 1 |
33, 4 |
289. 1 |
7, 4 |
7, 4 |
Jihomoravský |
223. 8 |
322. 5 |
- |
95, 6 |
8. 6 |
1. 6 |
Severomoravský |
222. 1 |
- |
- |
85, 0 |
- |
- |
Bratislava |
74, 3 |
- |
- |
27. 7 |
- |
- |
Západoslovenský |
100. 0 |
- |
30. 0 |
76, 4 |
- |
- |
Středoslovenský |
170. 6 |
117, 0 |
- |
47, 0 |
- |
- |
Východoslovenský |
172. 9 |
177. 9 |
- |
165, 9 |
2. 0 |
2. 0 |
Tabulka č. 2
Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1981
(plán)
  |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ČSSR celkem |
2 178, 0 |
429. 6 |
199. 9 |
1 418, 2 |
217, 9 |
161, 5 |
resorty celkem |
1 939, 0 |
429. 6 |
199, 0 |
1 200. 7 |
216, 4 |
160, 5 |
FMPE |
432. 0 |
105. 0 |
8, 8 |
1. 9 |
- |
- |
MHTS |
463. 0 |
- |
- |
50. 6 |
12, 0 |
12, 0 |
MVS |
110, 0 |
- |
13. 4 |
309, 2 |
0, 2 |
- |
nap |
26. 0 |
- |
10. 0 |
165, 8 |
111, 1 |
82, 7 |
FMD |
37. 0 |
- |
- |
13, 8 |
- |
- |
MP ČSR |
295, 0 |
20, 7 |
- |
274, 5 |
73, 2 |
51, 2 |
MP SSR |
282, 0 |
10. 5 |
- |
19, 4 |
9. 8 |
9. 8 |
MSv ČSR |
90. 0 |
93, 3 |
102, 8 |
57, 2 |
1. 1 |
0, 1 |
MSv SSR |
35, 0 |
200, 1 |
- |
21, 8 |
4. 1 |
4, 1 |
MZVž ČSR |
102, 0 |
- |
21. 5 |
220, 6 |
4. 9 |
0, 1 |
MZVž SSR |
67. 0 |
- |
43, 4 |
65. 9 |
- |
- |
KNV celkem |
239, 0 |
- |
- |
217, 5 |
1. 9 |
1. 5 |
Praha |
26, 7 |
- |
- |
11, 3 |
- |
- |
Středočeský |
16, 7 |
- |
- |
21, 0 |
- |
- |
Jihočeský |
13, 5 |
- |
- |
39, 8 |
0. 5 |
0, 5 |
Západočeský |
15, 7 |
- |
- |
6, 4 |
- |
- |
Severočeský |
21. 1 |
- |
- |
7, 0 |
- |
- |
Východočeský |
14, 0 |
- |
- |
50, 8 |
- |
- |
Jihomoravský |
25. 9 |
- |
- |
5. 5 |
1. 0 |
1, 0 |
Severomoravský |
29, 5 |
- |
- |
17, 5 |
- |
- |
Bratislava |
10, 9 |
- |
- |
5. 6 |
- |
- |
Západoslovenský |
20, 6 |
- |
- |
10, 2 |
- |
- |
Středoslovenský |
22, 0 |
- |
- |
12, 0 |
- |
- |
Východoslovenský |
22. 4 |
- |
- |
30, 4 |
- |
- |
Tabulka č. 3
Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1982
(plán)
1 |
2 |
::::: 3::::: |
:::: 4::::: |
5 |
6 |
7 |
ČSSR celkem |
2 527. 3 |
99, 2 |
172. 0 |
1 967, 1 |
160. 4 |
152. 2 |
resorty celkem |
2 216, 7 |
99. 2 |
172, 0 |
1 699. 6 |
160. 4 |
152. 2 |
FMPS |
536, 3 |
  |   |
200, 0 |
15. 5 |
15. 5 |
FMHTS |
612. 9 |
- |
6. 6 |
110. 0 |
9. 5 |
9. 5 |
m |
140. 0 |
- |
10. 4 |
380. 6 |
- |
- |
MB |
26, 4 |
- |
20, 0 |
82, 0 |
- |
- |
FMD |
39. 0 |
- |
- |
19. 0 |
  |
- |
v ta |
378, 0 |
- |
- |
360, 0 |
110. 3 |
102. 1 |
MP SSR |
130. 3 |
- |
22, 0 |
99, 0 |
12. 2 |
12. 2 |
MSv ČSR |
121, 9 |
68. 2 |
14, 5 |
195, 9 |
- |
- |
MSv SSR |
45. 1 |
  |
- |
35. 0 |
6. 8 |
6. 8 |
MZVŠ ČSR |
118. 0 |
- |
48. 7 |
212. 3 |
6, 1 |
6. 1 |
MZVŠ SSR |
69. 6 |
31. 0 |
49. 8 |
66. 2 |
- |
- |
KNV celkem |
310, 6 |
- |
30. 0 |
237. 5 |
- |
- |
Praha |
31. 1 |
  |   |
13, 5 |
  |   |
Středočeský |
21. 5 |
- |
- |
20. 0 |
- |
- |
Jihočeský |
18. o |
- |
- |
39. 0 |
- |
  |
Západočeský |
19. 6 |
- |
- |
6. 5 |
- |
- |
Severočeský |
29. 8 |
- |
- |
13. 0 |
- |
  |
Východočeský |
19. 6 |
- |
- |
53. 0 |
- |
  |
Jihomoravský |
38, 0 |
- |
- |
16. 5 |
- |
- |
Severomoravský |
38. 0 |
- |
- |
17. 0 |
- |
- |
Bratislava |
11. 7 |
  |   |
6. 0 |
  |   |
Západoslovenský |
29. 9 |
- |
30. 0 |
14. 5 |
- |
- |
Stredoslovenský |
27. 6 |
  |   |
5. 0 |
- |
  |
Východoslovenský |
29. 6 |
- |
- |
33, 5 |
- |
- |
Tabulka č. 4
Základní ukazatele SCP 02 pro rok 1983
(návrh FMTIR)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ČSSR celkem |
2583, 0 |
1 969. 5 |
196, 8 |
2 411, 8 |
181, 7 |
141, 5 |
rezorty celkem |
2 240, 0 |
1 352, 1 |
196, 8 |
2 157, 0 |
172. 1 |
139. 5 |
FMPE |
485, 0 |
609, 3 |
- |
500, 0 |
- |
- |
FMHTS |
970, 0 |
122, 0 |
12, 6 |
295, 0 |
24, 0 |
23, 5 |
FMVS |
128, 0 |
88, 0 |
13, 9 |
316. 0 |
- |
- |
FMTP |
26. 0 |
347, 0 |
- |
22, 0 |
20, 7 |
12. 5 |
FMD |
45, 0 |
- |
- |
10, 0 |
- |
- |
MP ČSR |
496. 0 |
29, 7 |
- |
406, 0 |
102, 6 |
88, 9 |
MP SSR |
184, 0 |
94. 6 |
32, 6 |
81, 0 |
16. 1 |
13, 4 |
MSv ČSR |
98. 0 |
61. 5 |
- |
160, 0 |
- |
- |
MSv SSR |
39, 0 |
- |
12, 0 |
91, 0 |
8, 5 |
1, 0 |
MZVš ČSR |
100. 0 |
- |
80, 7 |
220, 0 |
0. 2 |
0. 2 |
MZVž SSR |
69. 0 |
- |
5, 0 |
54. 0 |
- |
- |
KMV celkem |
343. 0 |
617, 4 |
- |
294, 8 |
9. 6 |
2, 0 |
Praha |
33. 9 |
  |   |
18, 6 |
  |   |
Středočeský |
24. 4 |
  |   |
19, 8 |
  |   |
Jihočeský |
19, 0 |
  |   |
38, 0 |
  |   |
Západočeský |
21, 4 |
  |   |
6, 5 |
  |   |
Severočeský |
28, 3 |
  |   |
12, 0 |
  |   |
Východočeský |
22, 7 |
  |   |
94, 8 |
  |   |
Jihomoravský |
42, 7 |
322, 5 |
  |
23, 1 |
7. 6 |
- |
Severomoravský |
42, 5 |
  |   |
17. 0 |
  |   |
Bratislava |
12, 7 |
  |   |
5. 7 |
  |   |
Západoslovenský |
33, 2 |
  |   |
14. 6 |
  |   |
Středoslovenský |
30, 5 |
117, 0 |
  |
10. 0 |
  |   |
Východoslovenský |
32, 1 |
177, 9 |
- |
34, 7 |
2. 0 |
2. 0 |