Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, rozprava k návrhu vládního prohlášení
federální vlády, která proběhla
včera a dnes, obsáhla všechny oblasti ekonomické
i společenské sféry. Dotkla se všech
základních otázek, které jsou zakotveny
v programu XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
v programu Národní fronty. Vyznačovala se
především velice konkrétní kritičností,
která vyvolává v nás pocit velké
odpovědnosti za splnění úkolů,
které jsme si ve vládním prohlášení
vytyčili.
Je to v souladu s linií XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa, je to v souladu s linií Federálního
shromáždění, jak to zde také
zdůraznil v nástupním projevu předseda
Federálního shromáždění
s. Indra, kde jasně řekl, že kritičnost
a náročnost v kontrolní práci výkonných
orgánů je nezbytná z hlediska zájmu
výstavby rozvinuté socialistické společnosti
v této etapě a je ku prospěchu jak autority
Federálního shromáždění,
tak autority federální vlády, ku prospěchu
nás všech. Myslím, že tento přístup
XVI. sjezdu - být k sobě velmi kritičtí,
adresní, vyvozovat odpovědnost, být důslední
v realizaci toho, co si jak předsevzetí vytyčujeme,
to je důležité v této etapě -
etapě prvního pětiletí 80. let. Myslím,
že v tomto kritickém tónu, důsledném
vyvozování odpovědnosti máme pokračovat
v nejvyšším zákonodárném
sboru, ale hlavně v naší práci, v práci
federální vlády a pochopitelně i v
práci nižších článků
výkonné moci a státní správy.
To je nezbytný předpoklad, abychom velmi náročné
úkoly, které před námi stojí,
zvládli.
Za druhé se rozprava vyznačovala tím, že
přinesla náměty, měla programový
přístup, kriticky rozebírala jednotlivé
oblasti ekonomické i mimoekonomické sféry,
ukazovala východiska.
My jsme si, soudružky a soudruzi poslanci, vědomi,
že v oblasti 7. pětiletky jsme ve vládním
prohlášení nemohli odpovědět
na všechny základní otázky konkrétněji.
Souvisí to se současnou etapou prací na 7.
pětiletce, pro kterou sice jsou hlavní směry
hospodářského a sociálního
rozvoje XVI. sjezdem schváleny, ale na druhé straně
musíme otevřeně přiznat, že u
mnoha klíčových problémů ještě
hledáme východiska, která se týkají
i základních proporcí jednotlivých
odvětví a celkové proporcionálnosti
národního hospodářství. Proto
návrh 7. pětiletky, který budeme předkládat
Federálnímu shromáždění
ke konci letošního roku, bude doplňkem návrhu
vládního prohlášení. Pochopitelně
je třeba propracovávat cesty, jak realizovat společenský
a ekonomický rozvoj v prvním pětiletí
80. let, ale hlavní důraz musíme položit
na to, co je rozhodnuto, kde cesty jsou známy, tedy na
důslednou realizaci našich záměrů.
V rozpravě padlo nemálo kritických připomínek
a námětů, jak to někde jde a jak to
někde nejde. Vstoupili jsme do 7. pětiletky, máme
první pololetí za sebou a můžeme, soudružky
a soudruzi poslanci, s plnou odpovědností jako federální
vláda prohlásit, že s plněním
plánu v prvním pololetí roku 1981 nemůžeme
být spokojeni. Naopak, máme vážné
problémy ve vývozu jak do socialistických,
tak i do nesocialistických zemí, plnění
plánu zde zaostává. Máme problémy
v investiční výstavbě, kde stavebníci
i ostatní účastníci investičního
procesu jsou mnoho dlužni - o tom jsme též hovořili
ve vládním prohlášení. Máme
problémy ve spotřebitelské oblasti, ve výrobní
sféře, tzn. v účinnosti opatření
ke snížení spotřeby paliv, surovin a
energie. Soudruh poslanec Rigo i další poslanci o
tom mluvili.
V některých průmyslových a zemědělských
závodech se úkoly dobře plní a přeplňují,
i v kvalitativních ukazatelích, strukturálních
základních článcích plánu,
a někde to nejde. Na tyto otázky musíme pochopitelně
hledat konkrétní odpověď, rozebírat
se v nich, hledat příčinné souvislosti
a vyvozovat z nich důsledky a konkrétní odpovědnost.
Někdo je přece konkrétně odpovědný
- buď ministr, nebo generální ředitel,
nebo ředitel podniku, závodu nebo mistr - někde
je konkrétní osoba, která to či ono
zanedbává.
Základní cesta je v mobilizaci subjektivního
činitele. My ekonomické jevy ve světě
nezměníme, ty musíme brát jako fakt.
A ukazuje se i na naší československé
skutečnosti, že východiska jsou možná,
když společně pod vedením komunistické
strany, za účasti všech organizací Národní
fronty, za účinné organizátorské
a řídící práce státních
a hospodářských orgánů půjdeme
po té linii, která je vytyčená.
Mnohé otázky musíme i programově dopracovat
a všechna ekonomická opatření směrovat
k tomu, aby pří zachování centrálně
plánovaného řízení chozrasčotní
principy v celé naší ekonomice, i v nejmenších
jednotkách, byly maximálně posíleny,
aby jednotlivé pracovní kolektivy byly z hlediska
všech svých zájmů závislé
na výsledcích své práce, obzvláště
na její kvalitě.
V letošním roce vyvolává mnoho problémů
otázka nižšího tempa snižování
spotřeby paliv, energie a surovin. Pochopitelně
i tento problém a nejenom tento, vyvolává
potíže v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, v rytmičnosti výroby. Více
surovin, paliv a energie však dovážet nemůžeme.
Otázka zadlužení nad úroveň plánu
- to je cesta do pekla. Proto snižování spotřeby,
a podle mého názoru jsou to minimální
procenta, obzvláště v oblasti paliv a energie,
to jsou mobilizovatelné rezervy. Soudruh poslanec Rigo
to včera ve svém vystoupení velmi konkrétně
dokazoval a je to skutečně strategická otázka
národního hospodářství. Znovu
říkám - zadlužování, větší
dovozy i značně rostoucí ceny dovozu, a my
přes polovinu surovin a materiálů dovážíme
z kapitalistických států, kde je cenový
vývoj živelný, to není schůdná
cesta. Proto musíme přidat do kroku a na všechny
problémy, které zatím máme v plánu
na letošní rok - se musíme důkladně
podívat a vyvodit z nich závěry. Nic není
ztraceno, je před námi ještě šest
měsíců. Když přidáme,
můžeme věci napravit a zvládnout.
Chtěl bych vám, soudružky a soudruzi poslanci,
poděkovat za vaši podporu, kterou jste jménem
jednotlivých výborů sněmoven, jménem
politických stran a organizací Národní
fronty vyjádřili návrhu programového
prohlášení federální vlády.
Vážíme si vašeho souhlasu a vaší
aktivní podpory, se kterou počítáme
a bez níž bychom nemohli dobře pracovat.
Bude-li, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovena vládě
Československé socialistické republiky důvěra,
budeme pracovat tak, abychom této důvěry
nejvyššího zákonodárného
sboru - Federálního shromáždění
- byli hodni.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi.
Nyní prosím pověřeného člena
návrhové komise, aby nám předložil
návrh usnesení Federálního shromáždění.
Místopředseda SL R. Nejezchleb: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, bohatá a podnetná rozprava k programovému
vyhláseniu vlády Československej socialistickej
republiky, v ktorej poslanci uplatnili mnohé poznatky a
skúsenosti z poslaneckej práce, jednoznačne
vyznela na podporu vlády v budúcom období.
Návrhová komisia vám preto predkladá
tento návrh uznesení a Federálneho zhromaždenia:
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej
republiky prerokovalo na druhej spoločnej schôdzi
Snemovne ľudu a Snemovne národov v dňoch 30.
júna a 1. júla 1981 programové vyhlásenie
vlády Československej socialistickej republiky,
ktoré predniesol predseda vlády súdruh Lubomír
Štrougal.
Federálne zhromaždenie
1. súhlasí s programovým vyhlásením
vlády; bude jeho plnenie pravidelne kontrolovať a
pomáhať pri jeho realizácii
2. vyslovuje podľa článku 69 ústavného
zákona o československej federácii dôveru
vláde Československej socialistickej republiky.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Nejezchlebovi.
Má někdo k předloženému návrhu
usnesení připomínku? (Nikdo.) Nikdo se nehlásí.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Při schvalování programového prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky a při hlasování o návrhu
na vyslovení důvěry vládě platí
podle článku 42 odst. 3 ústavního
zákona o československé federaci zákaz
majorizace. Ve Sněmovně národů hlasují
proto odděleně poslanci zvolení v České
socialistické republice a odděleně poslanci
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
V této chvíli je v zasedací síni přítomno
177 poslanců Sněmovny lidu a ve Sněmovně
národů 64 poslanci zvolení v České
a 69 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice.
Obě sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.
Nejdříve prosím, aby se hlasováním
vyjádřili poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Poslanci Sněmovny lidu hlasovali jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Hlasování bylo jednomyslné.
Prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny
národů zvolení ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
I poslanci zvolení do Sněmovny národů
ve Slovenské socialistické republice hlasovali jednomyslně.
Konstatuji, že Sněmovna lidu i Sněmovna národů
Federálního shromáždění
jednomyslně vyslovily souhlas s programovým prohlášením
vlády Československé socialistické
republiky a současně vyslovily vládě
plnou důvěru. (Potlesk.)
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, pořad
2. společné schůze obou sněmoven jsme
vyčerpali.
Upozorňuji členy předsednictva Federálního
shromáždění, že se ve 13.30 hodin
v místnosti č. 214 ve II. patře koná
schůze předsednictva Federálního shromáždění.
Děkuji vám za účast a končím
2. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů IV. volebního období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky. (Potlesk.)

