Máme samozřejmě zájem i na ekonomických
stycích s průmyslově vyspělými
kapitalistickými zeměmi, které chceme rozvíjet
podle zásady rovnoprávnosti a vzájemné
výhodnosti.
Veškerá činnost federální vlády
v oblasti vnějších ekonomických vztahů,
všechna přijatá i nově připravovaná
opatření směřují k tomu, aby
vytvářela příznivé podmínky
k vyššímu a efektivnímu vývozu
a k prohloubení potřebné ekonomické
rovnováhy. Jedině tímto způsobem si
můžeme opatřit nutné zdroje pro potřebné
dovozy.
V dovozní politice bude vláda nadále přednostně
podporovat import strojů a zařízení
s rychlou návratností. Bude dbát, aby tyto
prostředky byly uváděny do provozu v plánovaných
termínech.
Řídící činnost vlády
bude směřovat k prohloubení součinnosti
ministerstva zahraničního obchodu a jeho organizací
s odvětvovými ministerstvy a jim podřízenými
jednotkami. Zvýšení úrovně komerční
práce, větší koncepčnost a pružnost,
dobrá znalost situace na světových trzích,
to jsou požadavky, které v této oblasti za
pomoci všech nástrojů plánovitého
řízení musíme zvládnout.
Soudružky a soudruzi poslanci, potřebám přechodu
našeho hospodářství na dráhu
intenzívního rozvoje musí odpovídat
úroveň, obsah i formy řízení.
V naplňování tohoto požadavku spatřuje
federální vláda své nejvlastnější
poslání, svůj nejdůležitější
úkol. Vycházíme přitom i z toho, že
na XVI. sjezdu bylo k dosavadním formám plánování
a řízení, k jejich účinnosti
vysloveno nemálo oprávněných kritických
připomínek.
Přes všechny obtíže, které pramení
z podstatných změn vnějších ekonomických
podmínek, zůstává faktem, že
většina slabin a nedostatků pramení
ze subjektivních příčin, spočívá
v lidech, v úrovni jejich politické vyspělosti
a odborné zdatnosti, prostě v celkovém přístupu
k daným úkolům. Z toho hodláme vyvodit
závěry jak pro svou vlastní práci,
tak pro práci všech ostatních řídících
článků.
Pokud jde o nás, o federální vládu
- chceme v příštím období zdokonalovat
svou vlastní řídící a koordinační
činnost. K úkolům musíme přistupovat
mnohem důsledněji; včas a účinněji
kontrolovat plnění přijatých závěrů,
vyžadovat od všech orgánů i aparátu,
od ministrů a ostatních vedoucích pracovníků
přesné plnění uložených
úkolů. Jsme si vědomi, že celkový
úspěch naší činnosti vyžaduje
podstatnější změny stylu a metod naší
vlastní práce, jež by se ve svých důsledcích
kladně projevily i ve zlepšení kvality práce
všech orgánů státní správy.
Aniž bychom opomíjeli řešení operativních
úkolů, které vyplývají z průběhu
plnění ročních plánů
l jiných aktuálních otázek v mimoekonomické
sféře, spatřujeme těžiště
práce vlády a jejích orgánů
v orientaci na základní koncepční
otázky a dlouhodobější rozvoj.
V popředí naší pozornosti musí
být především zdokonalení plánování
v ústředních orgánech i na nižších
článcích řízení. Kde
zejména o to, aby osou plánovacího procesu
se stal vědeckotechnický rozvoj.
Konkrétními nositeli tohoto úkolu jsou ministerstva
pro řízení technického rozvoje, státní
a národní plánovací komise i odvětvová
ministerstva. Odpovídají za to, že se obsah
jednotlivých částí plánu stane
účinným nástrojem přípravy
a realizace technickoekonomických přeměn
a že plán bude zajišťovat rychlejší
a širší zavádění výsledků
a vývoje do výroby. Je třeba vyvíjet
tlak, aby orgány na všech stupních řízení
ovládly ekonomickou stránku technického rozvoje
natolik, abychom s přínosy pokrokové techniky
a technologie mohli kalkulovat již při tvorbě
plánu, při stanovení výkonů,
produktivity práce a výrobní spotřebě.
Od výrobních hospodářských
jednotek budeme vyžadovat, aby současně s důsledným
uplatňováním jednotlivých prvků
Souboru opatření cílevědomě
vytvářely a realizovaly programy technické,
výrobní a odbytové politiky, investičního
rozvoje, organizace a řízení práce,
zaměřené na zkvalitnění oborové
mikrostruktury.
V souladu s dlouhodobějšími úkoly stanovenými
Souborem opatření chceme zlepšit provázanost
plánu jako základní předpoklad zvýšení
plynulosti reprodukčního procesu, účinnějšího
využívání chozrasčotu, ekonomické
stimulace a iniciativy pracujících.
V současné době stojí před
vládou a jejími orgány úkol - připravit
a do konce roku předložit Federálnímu
shromáždění ke schválení
návrh zákona o 7. pětiletém plánu.
Jde o záležitost velmi složitou, neboť řada
dřívějších předpokladů
se změnila a vyvstaly nové potřeby, na které
je třeba reagovat. V každém případě
však bude 7. pětiletý plán zpracován
tak, aby se stal účinným nástrojem
realizace programu dalšího rozvoje naší
socialistické společnosti, jak jej schválil
XVI. sjezd naší strany.
V návrhu plánu v souladu s direktivou sjezdu počítáme
s růstem národního důchodu o 14-16
%. Společenský produkt poroste rychleji než
výrobní spotřeba, objem investic se v průběhu
pětiletky nezvýší a jeho podíl
na národním důchodu bude klesat.
Souběžně s dokončováním
návrhu 7. pětiletky probíhá i příprava
plánu na příští rok. Usilujeme
o to, aby podniky, výrobní hospodářské
jednotky a ministerstva využily při jeho zpracování
všechny zkušenosti, které získaly při
uplatňování Souboru opatření,
i možnosti vstřícného plánování,
založeného na aktivní účasti
pracujících a hmotné zainteresovanosti na
progresívním plánu.
Máme za sebou teprve půl roku od doby, kdy je tento
Soubor opatření uváděn do praxe. Je
to příliš krátká doba na to,
aby bylo možné celkově zobecnit zkušenosti
z jeho působení. Jedno je však zřejmé.
Řada podniků, výrobních hospodářských
jednotek, ale i ministerstev zatím nedokázala plně
využít jeho nástrojů k zabezpečení
zejména kvalitativních úkolů plánu.
Z toho vyplývá, že musíme pokračovat
zejména v nekompromisním prosazování
jeho základních principů, tj., aby plán
a ekonomické nástroje z něho odvozené
- mzdy, finance, úvěr, úrok - účinně
působily na racionální využívání
a zhodnocování všech disponibilních
zdrojů, na efektivnější zapojování
do mezinárodní dělby práce, na posilování
rovnováhy naší ekonomiky. V souladu s těmito
kritérii musí být uplatňovány
hmotné i morální podněty.
V této souvislosti je třeba zdůraznit nezbytnou
potřebu lepšího hospodaření s
pracovními silami, zvyšování účinnosti
lidské práce a vyššího využívání
fondu pracovní doby.
Nedostatky v tomto směru nejsou zanedbatelné ani
z národohospodářského, aniž morálně
politického hlediska.
Vyžadují od vlády i všech dalších
řídících stupňů, abychom
s mnohem větší rozhodností zdokonalovali
organizaci práce, zvyšovali úroveň řízení
dílen, provozů a závodů i kvalitu
plánování odshora až dolů, dosáhli
žádoucí rytmičnosti a spolehlivosti
dodavatelsko-odběratelských vztahů, systematicky
snižovali neodůvodněnou fluktuaci a absenci,
důsledně stíhali lajdáky i jakoukoliv
jinou neodpovědnost.
Spolu s tím je třeba přísně
diferencovat mezi potřebami různých odvětví.
Jednotlivé oblasti nevýrobní sféry
musí počítat s tím, že dřívější
praxe překračování plánovaných
počtů pracovníků je neopakovatelná.
Je tu nutno říci i několik slov k našemu
administrativnímu aparátu i k administrativní
náročnosti řídící činnosti,
která je stále předmětem oprávněné
kritiky.
Nechceme se přirozeně vracet k překonaným
a ne zcela účinným metodám řešení
tohoto problému, protože situace vyžaduje nikoli
jednorázové, ale dlouhodoběji působící
opatření k regulaci administrativního aparátu.
Zatím jsme přijali zásadu, že objem
mzdových nákladů pro administrativní
činnosti v ústředních orgánech
a vybraných organizacích zůstane pro nejbližší
léta na úrovni minulého roku. Prověřujeme,
zda různá hlášení, výkazy
a evidence jsou nezbytné pro naše rozhodování.
Spolu s rozborem dalších souvislostí je třeba
připravit návrhy na komplexní řešení
postupného omezování administrativního
aparátu na všech úrovních.
V souladu s linií XVI. sjezdu KSČ budeme věnovat
plnou pozornost otázkám cenové politiky.
Pokud jde o velkoobchodní ceny, počítáme
s jejich plynulou aktualizací tak, aby reálně
odrážely vývoj pořizovacích nákladů
na dovoz i tuzemskou výrobu, přičemž
budeme vyvíjet soustavný tlak na to, aby se ve výrobní
spotřebě efektivněji zhodnocovaly suroviny,
paliva, energie a ostatní materiály a snižovaly
se režijní náklady. Vývoj maloobchodních
cen, jak bylo řečeno na XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa ". . . bude v mnohém
záviset na tom, jak budeme pracovat a zvyšovat produktivitu
práce, jak se nám bude dařit prosazovat efektivnost,
kvalitu a hospodárnost. Prodávat na vnitřním
trhu levněji, než v zahraničí nakupujeme
a doma vyrábíme, to si nemůže nikdo
dlouhodobě dovolit.
Cenová politika musí být i nadále
pevně řízena, pod přísnou kontrolou
státu, musí být v souladu se mzdovou a sociální
politikou a současně ovlivňovat žádoucím
směrem vývoj osobní spotřeby, zabraňovat
plýtvání."
Významnou úlohu přisuzuje vláda výrobním
hospodářským jednotkám jako základním
článkům řízení hospodářské
sféry.
Budeme dbát o to, aby se výrazně posílil
technický a ekonomický obsah jejich činnosti,
aby se zvýšila úroveň řídící
práce generálních ředitelství
jak v běžné činnosti, tak zvláště
v koncepčním zaměření, aby
byla pružnější a účinnější.
Změny v soustavě řízení rovněž
vyžadují zvýšit úroveň a
účinnost kontroly jako nedílné součásti
činnosti řídících pracovníků
na všech stupních a ve všech oblastech.
Jsou připraveny rozbory i komplex příslušných
opatření, které orientují orgány
lidové kontroly a spolu s nimi všechny řídící
články bez výjimky, zejména na důsledné
plnění klíčových úkolů
tohoto pětiletí, dodržování zákonných
norem a plnění stranických a vládních
usnesení.
Vláda je rozhodnuta vyžadovat bezpodmínečnou
odpovědnost od vedoucích pracovníků
za plnění úkolů, za dodržování
disciplíny, za maximální hospodárnost
a všestranné prosazování společenských
zájmů. Bude podporovat ty, kteří se
nebojí hledat nové cesty a řeší
úkoly s vysokými profesionálními znalostmi
i na potřebné politické úrovni.
Splnění stanovených cílů je
nemyslitelné bez aktivní účasti pracujících.
Vláda pokládá za jeden z hlavních
úkolů všech řídících
článků vytvářet podmínky
pro to, aby každý měl možnost i zájem
uplatnit se jako dobrý hospodář na svém
pracovišti.
Jsme přesvědčeni, že v našem úsilí
o pronikavější snížení výrobní
spotřeby a zvýšení kvality výrobků
nalezneme podporu orgánů a organizací Revolučního
odborového hnutí, Socialistického svazu mládeže,
brigád socialistické práce, předních
dělníků, techniků, technologů,
konstruktérů a vědců.
Spoléháme na to, že se právě
tyto otázky stanou hlavním obsahem socialistického
soutěžení a tvůrčí iniciativy
pracujících.
V souladu se závěry XVI. sjezdu pokládá
vláda i pro budoucnost zdokonalování řízení
za trvalý tvůrčí proces, v němž
jde o to, aby formy a obsah řízení nejen
odpovídaly měnícím se podmínkám,
ale v možné míře je i předvídaly.
Příslušné úkoly v tomto směru
byly již uloženy jak orgánům vlády,
tak i ekonomickému výzkumu.
Soudružky a soudruzi poslanci, realizace úkolů
vyplývajících z programu hospodářského
a sociálního rozvoje, z našeho úsilí
o intenzifikaci celé ekonomiky a veškeré naší
činnosti, se bezprostředně promítají
do všech národohospodářských
odvětví i jednotlivých oborů. Musí
je konkrétně zabezpečovat průmysl
i zemědělsko-potravinářský
komplex, lesní a vodní hospodářství,
stavební výroba, doprava i spoje.
Aniž bychom opomíjeli úlohu a potřeby
takových průmyslových odvětví,
jako jsou chemický, lehký a dřevozpracující
průmysl, kde budeme v souladu s direktivou XVI. sjezdu
vytvářet podmínky pro jejich další
rozvoj, naši hlavní pozornost musíme soustředit
jako federální vláda jednak na zabezpečení
národního hospodářství i obyvatelstva
palivy a energií, a za druhé na problémy
rozvoje hutnicko-strojírenského a elektrotechnického
komplexu.
Pokud jde o paliva a energie, budeme se i nadále orientovat
na rozvoj vlastních zdrojů, zejména na těžbu
uhlí a výstavbu jaderných elektráren,
na spolupráci s členskými státy Rady
vzájemné hospodářské pomoci,
zejména pak se Sovětským svazem a na podstatně
lepší zhodnocování všech druhů
paliv a energie.
Pro ostravsko-karvinský revír zpracováváme
dlouhodobý program těžby uhlí a v severočeském
revíru postupně a komplexně musíme
zabezpečovat potřebnou výstavbu, zvyšovat
výkony a spolehlivost dobývací velkostrojové
techniky a dosáhnout potřebného předstihu
skrývkových prací. V souladu s celkovým
společenským postavením horníků
budeme řešit jejich sociální otázky
včetně zdravotnických problémů,
bytů, značného rozsahu přesčasové
práce i potřebného přírůstku
kvalifikovaných pracovníků.
Je třeba dále překonat určité
zpoždění v realizaci programu výstavby
jaderných elektráren. To je možné jen
za předpokladu, že zdokonalíme plánování
a řízení této výstavby jak
v příslušných ústředních
orgánech, tak i na úrovni dodavatelských
podniků.
Rozvoj hutnictví spojujeme s důsledným prosazováním
jeho intenzifikace. Výrobu orientujeme na podstatné
zlepšení kvality a sortimentní skladby, na
zvýšení podílu ušlechtilých
ocelí a dalších efektivních druhů
výrob a výrobků a v neposlední řadě
na soustavné snižování spotřeby
kovů v hutním cyklu. Počítáme
proto s modernizací hutních provozů i s prohloubením
účasti tohoto odvětví v mezinárodní
dělbě práce.
Ve strojírenství a elektrotechnickém průmyslu
jde zejména o to, aby spolu s přednostním
důrazem na elektroniku, hlavně pak mikroelektroniku,
se poměrně rychle rozvíjely obory kompletačního
charakteru. Na tomto základě hodláme dále
podporovat také ty strojírenské obory, po
jejichž výrobcích se projevuje v celém
světě nadprůměrná poptávka
a které naše strojírenství úspěšně
zvládlo. Jsou to různá zařízení
pro jadernou energetiku, dále pak obráběcí
a tvářecí stroje, textilní stroje,
výpočetní technika, zařízení
pro dálkový přenos dat, plynové, vodní
i parní turbiny, měřicí, kontrolní
a regulační přístroje, hydraulika,
chemická, gumárenská, slévárenská,
zdvihací a transportní zařízení,
kompresory a čerpadla, tramvaje a trolejbusy, nákladní
automobily a elektrické automobilové příslušenství.
Řešíme také otázky rozvoje výroby
traktorů a zemědělských strojů.
Tyto a některé další obory chceme podpořit
rekonstrukcí a modernizací jejich výrobní
základny.
Je třeba říci, že jde o náročnou
výrobní a strukturální koncepci rozvoje
strojírenství a elektrotechnického průmyslu,
jejíž realizace spolu s výrazným zvýšením
kvality a technicko-ekonomické úrovně výrobků
má vést mj. ke zvýšení exportní
výkonnosti.
V plánech těchto odvětví a rovněž
i v chemickém průmyslu musí být na
všech stupních konkrétně v této
pětiletce zabezpečeny potřeby náhradních
dílů a ostatních služeb. O této
otázce nehovoříme poprvé. Je to, jak
známo, neomluvitelně dlouhotrvající
problém, který přes mnohá usnesení
není v řadě výrobních oborů
stále ještě uspokojivě řešen.
Příslušní ministři a ředitelé
jsou za to osobně odpovědni a musí tentokrát
najít účinné cesty, jak tento úkol
důsledně zabezpečit.
V zemědělsko-potravinářském
komplexu zůstává stěžejním
úkolem postupně dosáhnout soběstačnosti
ve výrobě zrnin a zvýšit celkovou soběstačnost
ve výrobě potravin. V součinnosti s vládami
obou republik budeme dbát o důslednou ochranu zemědělského
půdního fondu, o zvyšování jeho
úrodnosti a vytvářet předpoklady pro
plné využití každého aru zemědělské
půdy a dosažení maximální produkce
z něho.
Spolu s dalším růstem produkce obilovin musíme
zabezpečit podstatný vzestup výroby kvalitních
objemových krmiv a řádné hospodaření
s nimi. Je to základní předpoklad pro rozvoj
chovu skotu, kde máme největší rezervy
v produkci masa a pro úsporu jadrných krmiv.

