-27-

soudní a notářská praxe přinesla. Proto v současné době může
být soudní dozor účinněji zaměřen na kontrolu stavu socialis-
tické zákonnosti. Nejvyšší soudy republik ze zjištěných ne-
dostatků v práci nižších soudů republik vycházejí a při používá-
ní svých dozorových prostředků, mezi něž patří nejen rozhodo-
vání o odvoláních a o stížnostech pro porušení zákona v konkrét-
ních věcech, ale i rozbory a zhodnocení soudní praxe, činí

pak opatření k odstranění těchto nedostatků. Zaměřují se i na
to, aby se zlepšovala preventivně výchovná práce soudů, aby
se využívaly všechny k tomu určené formy a metody, a dále,
aby se zlepšovala kulturnost jednání a rozhodování soudů, kte-
rá je předpokladem přesvědčivosti a preventivní účinnosti soud-
ních rozhodnutí. Dbají také na to, aby soudy vyvíjely větší
iniciativu k součinnosti se společenskými organizacemi. Tento
postup nejvyšších soudů republik je jednou z cest, jak vycho-
vávat občany k úctě k právu, jak překonávat příčiny narušení
občanskoprávních vztahů a jak konkrétně zabezpečovat sociál-
ní a právní jistoty občanů.

Nejvyšší soud ČSSR všemi svými dozorovými prostředky
zabezpečuje jednotu výkladu a uplatňování zákonů a ostatních
právních předpisů na celém území federace. Využívá všech
prostředků zejména k tomu, aby rozporům ve výkladu a použi-
tí zákona předcházel, a to v úzké součinnosti s nejvyššími
soudy republik již při tvorbě jejich výkladových stanovisek a
při používání ostatních prostředků soudního dozoru, kterými
je ovlivňována interpretační a aplikační praxe soudů. Jednot-
nost judikatury zajišťuje Nejvyšší soud ČSSR svými dozorový-
mi prostředky a také vydáváním Sbírky soudních rozhodnutí a
stanovisek.

Lze konstatovat, že k rozdílnému výkladu a aplikaci záko-
na v rozhodovací činnosti soudů ČSR a SSR v podstatě nedo-
chází. Daří se tedy zajišťovat, aby zákony Federálního shro-
máždění ČSSR byly v obou národních republikách vykládány
a aplikovány jednotně.


- 28-

K upevňování socialistické zákonnosti a ke zvyšování úrov-
ně občanského soudního řízení je rovněž zaměřen občanskosoud-
ní dozor prokuratury. Jeho cílem je prokurátorskými prostředky
napomáhat v souladu se společenskými zájmy realizaci práv a
povinností. Ročně se řízení u soudu zahajuje na návrh prokurá-
tora asi v 3 000 případech. Jde především o případy, kde účastník
právního vztahu v rozporu se zájmem společnosti nerealizuje

své právo nebo neplní svou povinnost. Významné jsou návrhy
na připadnutí plnění státu podle ustanovení § 457 odst. 2 a 3 občan-
ského zákoníku, jak již na ně bylo poukázáno v souvislosti s
projednáváním nároků na vydání neoprávněného majetkového
prospěchu. Tato občanskoprávní sankce se uplatňuje proti
těm, kdo uzavřeli neplatnou smlouvu s úmyslem porušit zákon
/ročně okolo jednoho tisíce případů/. Dále pak jde o návrhy
na popření otcovství podle ustanovení § 62 zákona o rodině
/zákon č. 94/1963 Sb. /; jsou to návrhy podávané generálními
prokurátory ČSR a SSR v případech, kdy již uplynula lhůta
stanovená zákonem pro popření otcovství jedním z rodičů "
a kdy zájem společnosti vyžaduje podání návrhu na popření
otcovství proti otci, matce a dítěti.

Vliv na dodržování zákonnosti v rozhodování soudů
/státních notářství/ mají i vstupy prokurátorů do občan-
ského soudního řízení a do řízení před státním notářstvím.
Postupně stále více se prokurátorům daří aktivním vystupo-
váním v tomto řízení přispívat k důslednějšímu zjišťování
materiální pravdy a k zákonnosti rozhodování. Pozornost
je věnována především právním věcem ovlivňujícím ochranu
majetku v socialistickém vlastnictví a dalším právním věcem,
které jsou z hlediska dané etapy společenského vývoje nej-
významnější. Rozsah vstupů prokurátorů do občanského soud-
ního řízení stále roste; ročně je jich až 18 000.


-29-

III.

Hodnocení účinnosti občanskoprávních
předpisů

V souvislosti s rozhodovací činností soudy také sledují
a hodnotí, zda aplikované předpisy plní cíle, které byly
je jich vydáním sledovány. Již na podkladě závěrů XIV. sjez-
du KSČ o nutnosti zdokonalovat náš právní řád, zaměřilo se
toto hodnocení především na základní justiční předpisy, jimiž
jsou občanský zákoník, zákon o rodině, občanský soudní řád
a také notářský řád.

Při přípravě na zhodnocení účinnosti těchto předpisů
byla dána příležitost všem okresním a krajským soudům,
krajským národním výborům, ústředním orgánům federace i
republik, ústředním orgánům společenských organizací, jakož
i právním vědeckým a vědecko pedagogickým pracovištím,
aby vyjádřily své zkušenosti s výkladem a uplatňováním
ustanovení uvedených předpisů. Provedená politicko-právní
analýza účinnosti těchto kodexů pak dospěla k závěru, že jak
občanský zákoník, tak i zákon o rodině, občanský soudní
řád a notářský řád jsou vcelku i nadále způsobilými prost-
ředky regulace a dalšího rozvoje socialistických společenských
vztahů a v základních rysech poskytují i dostatečné předpo-
klady pro účinnou interpretační a aplikační praxi. Současně
však tato analýza ukázala na to, že i když tyto předpisy vcelku
plní předpokládanou společenskou funkci, některá jejich usta-
novení, zejména pak taková ustanovení, která upravují vztahy
zvláštního společenského významu, je třeba zdokonalovat
a ještě lépe přizpůsobovat účelu, který byl jejich vydáním
sledován. Praxe ukázala, že je třeba zejména posílit vztah
těchto ustanovení k životním potřebám občanů i k jejich problé-
mům a docílit tak toho, aby právní úprava ještě účinněji spolu-
působila při řešení všech aktuálních otázek současné doby,
které jsou spjaty s budováním vyspělé socialistické společnosti.


-30-

Poznatky a zkušenosti s výkladem a uplatňováním jednot-
livých ustanovení občanskoprávních předpisů umožnily na
podkladě celkového zhodnocení účinnosti této právní úpravy
vymezit z hlediska společenských potřeb i ty společenské je-
vy, které vyžadují zákonné úpravy nebo její zdokonalení.
Jde především o společenské vztahy v zákoně dosud neupra-
vené, jako např. neexistence právního prostředku sloužící
k tomu, aby bylo možné uspořádat nedoložené právní vztahy,
tedy uvést do souladu faktický stav se stavem právním, dá-
le o společenské vztahy v zákoně upravené v nedostatečné
míře, jako je tomu zejména u sousedských práv anebo věcných
břemen. V obou případech jde o tzv. mezery v zákoně, které
nepřispívají k náležité účinností zákona jako celku. Dále jde
o případy, kde byly jednotlivé úpravy v občanskoprávních
předpisech vyjádřeny buď nesprávně, neúplně anebo nepřesně,,
a konečně o případy, kde se obsah některých ustanovení uve-
dených zákonů - aniž by k tomu vedly závažné důvody - liší
od jiných základních norem, zejména od zákoníku práce, a
kde tedy současný stav právní úpravy není v souladu se zájmem
na jednotnosti a přehlednosti právního řádu. Do této široké
skupiny případů spadá např. současná právní úprava zrušení
a vypořádání podílového spoluvlastnictví, vypořádání bezpo-
dílového spoluvlastnictví manželů, řešení právních vztahů
v souvislosti s neoprávněnou stavbou, v oblasti práva rodinné-
ho svěření dítěte do péče nahrazující péči rodičů, dále v
občanskoprávní úpravě stanovení limitu pro náhradu škody a
úprava zásad pro počítání času a další.

Ve všech těchto případech, pokud výklad a uplatňování
občanskoprávních předpisů v praxi naléhavě vyžadovaly změnu
anebo doplnění současného právního stavu, politickoprávní
analýza zároveň poukázala na možnosti, jak příslušná ústa-
novení zdokonalit. Tyto náměty vzešlé ze zhodnocení poznat-
ků praxe, staly se obsahem návrhu zásad novelizace občan-
ského zákoníku, zákona o rodině a občanského soudního řádu


- 31 -

a také notářského řádu, jenž předložila vláda ČSSR Federál-
nímu shromáždění ČSSR v rámci realizace závěrů XIV. a XV.
sjezdu KSČ, které věnovaly otázce zdokonalování právního řá-
du významnou pozornost.

IV.
Závěry

Občanské a rodinné právo je úzce spjato s uspokojováním
osobních a rodinných potřeb občanů. Účinnost právní úpravy
zakotvené v občanském zákoníku a v zákoně o rodině je proto
do značné míry závislá na výsledcích, které společnost dosa-
huje v ekonomické oblasti. Současně však občanské i rodinné
právo zpětně ovlivňuje ekonomiku tím, že působí na některé
z předpokladů, na nichž závisejí výsledky hospodářské čin-
nosti; zejména občanské právo formuje a ovlivňuje totiž vědo-
mí lidí, jejich myšlení, názory a postoje. Tím také přispívá
k jednotě mezi individuálními, skupinovými a společenskými
zájmy v hospodářských a společenských vztazích a může proto
aktivně působit i na zvyšování efektivnosti ekonomiky.

Také v ustanoveních občanského a rodinného práva dochá-
zí svého vyjádření zásada "Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce". Prosadit uplatnění této zásady
v každodenním životě občanů a respektovat a využívat ji důsled-
ně závisí jak na obsahu právních norem, tak i na jejich výkla-
du a aplikaci.

Obsah ustanovení občanského a rodinného práva odpoví-
dá vcelku společenské potřebě; přesto však další zdokonalení
těchto právních norem vytváří předpoklady pro vyšší účinnost
občanského a rodinného práva jako celku. Důslednějším přístu-
pem k potřebám občanů a účinnější ochranou jejich odůvodně-


- 32 -

ných zájmů lze aktivně působit na upevnění socialistického
právního vědomí a socialistického způsobu života občanů. To-
hoto cíle lze ještě účinněji dosahovat dalším zdokonalením
občanskoprávních předpisů, a to připravenou dílčí noveli-
zací občanského zákoníku a zákona o rodině a také proces-
nich předpisů /občanského soudního řádu a notářského řádu/,
které slouží k uplatnění a k zabezpečení ochrany zakotvených
občanských a rodinných práv.

Také výklad a uplatňování norem občanského a rodinné-
ho práva odpovídá požadavkům vyspělé socialistické společ-
nosti. Z celkového počtu projednaných návrhů je více než
60%, důvodných; v těchto případech soudy zcela nebo zčásti
návrhu vyhoví, nebo zprostředkují a schválí smír, účastníky
uzavřený o asi v 10 % celkového počtu projednaných případů
dochází k zamítnutí návrhu. Lze důvodně konstatovat, že
soudy svou funkci zabezpečovat dodržování socialistické
zákonnosti a ochraňovat sociální a právní jistoty občanů v
podstatě plní, protože bud* důvodně uplatněnému nároku, ane-
bo, zamítají li návrh, důvodné obraně proti uplatněnému
nároku,, poskytují zákonnou oporu o Skutečnost, že podané
návrhy bývají v převážné míře důvodné, také dokumentuje úro-
ven právního vědomí občanů, kteří se obracejí na soud větši-
nou jen tehdy, jsou li pevně přesvědčeni, že v konkrétním
případě jsou v právu a předpokládající na tomto základě, že
soud uplatněnému právu poskytne náležitou ochranu pokud
jde o právní předpisy, na základě nichž soudy projednávají
a rozhodují v občanskoprávních věcech, jsou zákony Federální-
ho shromáždění ČSSR v obou národních republikách vykládány
a uplatňovány jednotně.

Většina právních vztahů mezi občany navzájem i mezi
občany a organizacemi je bezkonfliktní Formováním a upev-
ňováním socialistického právního vědomí, komplexnější a kon-
krétnější preventivně-výchovnou prací státních orgánů i spo-
lečenských organizací je třeba nadále prosazovat úctu k právu,
vědomí, že právům odpovídají i povinnosti, jakož i uvědomělý


- 33 -

a odpovědný vztah k plnění závazků vůči spoluobčanům i spo-
lečnosti. Pokud dojde k ohrožení nebo k narušení právních
vztahů, je třeba účinněji zabezpečit ochranu zákonem a jiný-
mi předpisy upravených práv i v činnosti státních orgánů,
kterým bylo svěřeno rozhodování o právech a povinnostech
občanů v konkrétních věcech.

Orgány soudního dozoru prosazují požadavek, aby se
činnost soudů a státních notářství při výkladu a uplatňování
občanskoprávních předpisů neomezovala jen na ryze právní
otázky v souvislosti s rozhodováním v občanskoprávních vě-
cech, ale aby zvýšenou pozornost věnovaly také rychlostí, cel-
kové úrovni a kulturností řízení, jeho výchovnému působení na
účastníky řízení i na další občany a přesvědčivostí odůvodně-
ní rozhodnutí na podkladě zákonů a ostatních právních předpi-
sů. Z tohoto zaměření činností soudů a státních notářství na
vyšší kvalitu projednávání věcí a rozhodování o nich vycházejí
orgány soudního dozoru i orgány správy soudů při výchově
kádrů.

Obsazení soudů a státních notářství soudci, justičními
čekateli, státními notáři, notářskými čekateli a dalšími odbor-
nými a administrativními pracovníky se kádrově upevnilo. Sku-
tečnost, že u soudů, zejména u soudů prvního stupně a u stát-
ních notářství, pracují nyní převážně věkově i funkčně mladší
pracovníci, vyžaduje postupovat v jejich výchově soustavněji,
soustředěněji a cílevědoměji, aby nedostatky poměrně krátké
právní praxe rychleji a účinněji překonali novými vědomostmi,
znalostmi a výměnou zkušeností. K tomu také již zaměřila své
úsilí ministerstva spravedlností ČSR a SSR.

Přes dosud zjišťované nedostatky v jejich činností se sou-
dy, státní notářství a prokuratura postupně dopracovávají kva-
litativně vyšší úrovně plnění svých úkolů. Zlepšovat je třeba
nadále také dobu trvání soudního řízení, která je zatím uspoko-
jivá jen ve věcech výchovy a výživy nezletilých dětí.


-34-

Kromě zvýšení úrovně dodržováni zákonnosti v práci sou-
dů, státních notářství a prokuratury jsou soudy a státní notářst-
ví a prokuratury vedeny k tomu, aby vedle účinnější preventivní
a kulturně výchovné práce se zaměřovaly také na odhalováni
příčin porušování zákonnosti, na provádění rozboru těchto pří-
čin a na využívání prostředků k upozorňování příslušných stát-
nich a hospodářských orgánů na zjištěné případy porušení záko-
nu a ostatních právních předpisů. Dále aby aktivizovaly spole-
čenské organizace v působení na výchovu občanů k dobrovolné-
mu plnění povinností všemi formami, které občanský zákoník,

zákon o rodině, občanský soudní řád i notářský řád umožňují a
aby k výchovnému působení využívaly i projednávání věcí na
pracovišti nebo v bydlišti občana, jenž zaviněně neplní závazky
dobrovolně na sebe převzaté.

Věci, jimiž se ve své činnosti zabývají soudy a prokuratu-
ra, dokládají, že značný počet sporů a narušování socialistické
zákonnosti v oblasti občanskoprávních vztahů pramení z občan-
ské nekázně, z nerespektování práv druhých občanů, z nedodržo-
vání hospodářské a státní disciplíny a často i z neznalostí, práv-
ních předpisů.

Pozitivní jevy, jimiž jsou soulad zájmů jednotlivce a společ-
nosti, jsou tedy v každodenní praxi provázeny někdy i určitými
rozpory, projevujícími se především sobectvím, snahou někte-
rých občanů získat více, než by jim podle práce a zásluh nále-
želo. Negativní jevy, ke kterým dochází v ekonomice /např.
nekvalitní práce/, nebo závadné a socialistickému soužití ne-
odpovídající chování jednotlivců působí nejen nepříznivě na je-
jich okolí na pracovišti nebo v bydlišti, ale promítá se i v nut-
ností, většího počtu zásahů státních orgánů do občanskoprávních
vztahů, zejména tedy větším počtem soudy projednávaných a roz-
hodovaných věcí. Autoritativní výrok státu soudním rozhodnutím
má ovšem být krajním prostředkem nápravy ohrožených nebo
narušených občanskoprávních či rodinných vztahů: je třeba


- 35 -

účinněji využívat všech právních prostředků směřujících k tomu,
aby se soudnímu rozhodování předcházelo. To vyžaduje zejmé-
na v problematice spojené s poskytováním služeb občanům, ve
věcech bytových, v otázkách ochrany ekonomiky před poškozo-
váním majetku a jeho rozkrádáním, v otázce stability rodin a
výchovného prostředí nezletilých dětí, důsledněji uplatňovat
všechny výchovné prostředky upravené zákonem a bez zbyteč-
ného odkladu řešit vzniklé problémy a předcházet tak vzniku
sporů.

Současně je třeba dále rozvíjet nové metody práce, jimiž
se justiční orgány podílejí na řešení společenské, ekonomické
i kulturně výchovné problematiky svých obvodů; zejména by
měl být posílen vliv na tvorbu a upevňování socialistického
právního vědomí občanů a na výchovu mladé generace k socialis-
tickému způsobu života. Takto by mohly být bezprostředně využi-
ty i četné zkušenosti a poznatky poslanců zastupitelských sborů
všech stupňů i funkcionářů společenských organizací v této
konkrétní politicko-výchovné práci.

Ve smyslu obsahu jednání 15. zasedání ÚV KSČ bude tedy
na všech řídících orgánech justice a prokuratury, aby se v prá-
ci všech soudců, státních notářů, a prokurátorů plně prosadil
zájem na využívání veškerých zákonem předpokládaných prostřed-
ků k ovlivňování vědomí občanů v duchu socialistické morálky.

Základním předpokladem zvýšení kvality a účinnosti práce
soudců, státních notářů a prokurátorů musí však být jejich poli-
tické přesvědčení o tom, že jimi vykonávaná činnost je důleži-
tou součástí celospolečenského úsilí o rozvoj materiálních a
morálních hodnot i o jejich ochranu a že výsledky této činnosti
rovněž přispívají k realizaci cílů vytyčených pro hospodářský
a sociální rozvoj naší společnosti Komunistickou stranou Česko-
slovenska.

Doc. JUDr. Josef Ondřej, CSc., v. r.         JUDr. Ján Feješ, v. r.
předseda Nejvyššího soudu ČSSR             generální prokurátor ČSSR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP